Renkaat ja jarrut missä ei säästellä ainakaan täällä ;D
Mä oon saanut sellaisen kuvan että Risto et taida säästää missään muussakaan. ;DKyllä mää jossain säästän pakon edessä :D
Mulle on sama mitkä renkaat ainka hankin autoon kunhan niissä lukee Nokian, aikoinaan puhelimessakin suosin vain Nokiaa mutta siinä asiassa olen jo antanut periksi, mutta renkaissa en vielä. ;D
Jokos toverit on ruvennut katsomaan kesärenkaitten kuntoa? Itsellä uusien osto edessä mutta ei mitään halpoja kiinan renkaita :D Renkaat ja jarrut missä ei säästellä ainakaan täällä ;D
Kyllä mää jossain säästän pakon edessä :D
Erisnimet kirjoitetaan yleensä Isolla alkukirjaimella! 8):D :D Se kun toi äidinkieli ei ollut niitä vahvempia puolia koulussa,ainoastaan liikunta ja ruokailu ;D ;D
Jokos toverit on ruvennut katsomaan kesärenkaitten kuntoa? Itsellä uusien osto edessä mutta ei mitään halpoja kiinan renkaita :D Renkaat ja jarrut missä ei säästellä ainakaan täällä ;DTuolla on kellarissa uudet 17" alkuperäiset volvon alut ja uudet Pirellin renkaat odottamassa ensi vkl. silloin menee alle.
Jupit menköön kohta ruuhkaan rattaita uusimaan.
Täälä pitäs kanssa löytää hyvät kummit volvon omille 17" vanteille ;)Vähän olis sama mielessä. On kyllä just rajalla nuo vanhat joten taidan aloittaa niillä. ;D
Valmiina on Thumb kunhan sais alle laitettua ???
Valmiina on Thumb kunhan sais alle laitettua ???
Täälä pitäs kanssa löytää hyvät kummit volvon omille 17" vanteille ;)
Täälä pitäs kanssa löytää hyvät kummit volvon omille 17" vanteille ;)
Uudet pitää täälläkin hommata pikkuautoon. Taitaa kallistua tuonne Continentalin PremiumContact 5:n kannalle.Jostain testistä muistelisin lukeneen että contissa olisi huono kestävyys hintaansa nähden
Mökkiautossa on jo Contin VancoCamperit.
Mulla on uudenkarheat Continentaalit "Volvon omilla" 15" vanteilla, mutta taidan rikkoa lakia vielä kolme-neljä viikkoa.Risto:n T5 malliin ei saa edes 15" vanteita. Ottaapi jarrusatulat muistaakseni kiinni. Ei löydy minunkaan otteesta tuollaisia.
Mua saattaa hymyilyttää kun Risto kerrot sun uuden rengassarjan hinnan - mulla Contin uusimmat kustansi 380 alle vaihdettuna ;D
Täälä pitäs kanssa löytää hyvät kummit volvon omille 17" vanteille ;)Viime keväänä oli Euromaterilla jokin pläjäys Good-yearin Effiencient Grip 4x 225/45R17 alle tehtynä 550€ Thumb Suabbiin laitoin..
Mulla on uudenkarheat Continentaalit "Volvon omilla" 15" vanteilla, mutta taidan rikkoa lakia vielä kolme-neljä viikkoa.Kalleinpaketti mitä kysyin,niin oli 680e :D
Mua saattaa hymyilyttää kun Risto kerrot sun uuden rengassarjan hinnan - mulla Contin uusimmat kustansi 380 alle vaihdettuna ;D
Eilen tilasin uuvet nastakumit ens talveksi ja syksyllä tilaan sit uuvet suvikumit......Kaks-piippuinen juttu: ajelet vuonna 2014 jo 2012 (ehkä) tehdyillä kumeilla :-X Mutta voihan se olla, että jos ei syssällä tarkkana rengaspuljussa, saa joka tapauksessa samaa vanhaa kamaa 8)
Kaks-piippuinen juttu: ajelet vuonna 2014 jo 2012 (ehkä) tehdyillä kumeilla :-X Mutta voihan se olla, että jos ei syssällä tarkkana rengaspuljussa, saa joka tapauksessa samaa vanhaa kamaa 8)
Kaks-piippuinen juttu: ajelet vuonna 2014 jo 2012 (ehkä) tehdyillä kumeilla :-X Mutta voihan se olla, että jos ei syssällä tarkkana rengaspuljussa, saa joka tapauksessa samaa vanhaa kamaa 8)
Mulla ransussa orkkis Hankookit (48/2006) alla 53tkm ajettuna, pintaakin ~6mm..
Risto:n T5 malliin ei saa edes 15" vanteita. Ottaapi jarrusatulat muistaakseni kiinni. Ei löydy minunkaan otteesta tuollaisia.
Kaks-piippuinen juttu: ajelet vuonna 2014 jo 2012 (ehkä) tehdyillä kumeilla
Eihän sitä tarvii arpoa et minkä vuotuisilla renkailla ajelee ??? Niissähän tuppaa olemaan valmistus vuosi ja kk merkitty olipa sit paistettu missä bampumajassa hyvänsä.....
Jokos toverit on ruvennut katsomaan kesärenkaitten kuntoa?
Alla on, eikä vaihdeta ennen ensi talvea. Onneksi noissa on pitoa ;DIlmeisesti oli noita kesärenkailijoita eilen illalla kun sai kehä I:llä ja hämylinnantiellä mennä +20-30km/h "hiippareista" ohi lumi-loskasta vas. kaistaa :P
Alla on, eikä vaihdeta ennen ensi talvea. Onneksi noissa on pitoa ;DAlla on mullakin hyvät kesärenkaat retkeilyautossa, mutta en menisi tupeksimaan muiden eteen näillä keleillä.
Noissa renkaissani on M+S joten jopa lailliset. Eilen illalla en huomannut ajaessani mitään ongelmaa. Ei jarrutuksessa, ohjauksessa eikä liikkeellelähdössä jyrkässä mäessä lumipenkan yli. Ei edes sutaissut :DMinullakin on pakun kiinalaisissa suvikumeissa M+S merkintä.
http://www.pirelli.com/tyre/fi/fi/suv/sheet/scorpion_str.html
Alkuperäisrenkaana:
Alfa Romeo, BMW, Ford, Volvo, Volkswagen
Voihan ne olla, näissä se ei ole vitsi. Tätähän käyttää alkuperäisrenkaana esim.Miten mielestäsi tuo alkuperäisrengas liittyyy jäisellä tiellä ajoon?
Noissa renkaissani on M+S joten jopa lailliset. Eilen illalla en huomannut ajaessani mitään ongelmaa. Ei jarrutuksessa, ohjauksessa eikä liikkeellelähdössä jyrkässä mäessä lumipenkan yli. Ei edes sutaissut :DOnhan noi selkeästi pitävemmät kuin tavan kesikset - varmaan hyvä valinta SUViin, jolla vedetään vaunua. Pääsee paremmin kesän liukkailta pinnoilta pois Thumb
http://www.pirelli.com/tyre/fi/fi/suv/sheet/scorpion_str.html
Varsinaisestihan pelkkä M(ud)+S(now) pohj. ameriikan merkintä ei kerro soveltuvan jäälle.. mutta jos löytyy tämä merkki renkaan kyljestä, olla jo talvirenkaassa 8)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/Alpine_symbol_for_snow_tires.gif/220px-Alpine_symbol_for_snow_tires.gif)
Millähän valuutalla ne kiinalaiset olisi lähteneet ? ;DEuro ois niihinkin riittänyt mutta se laatu ja halpa hinta ei kulje käsi kädessä :D
Kyllä me harrastajat ostetaan vain laatua, töissä tunnen muutamia alan miehiä jotka säästävät renkaissa vaikka voisi säästää kaljassa. Thumb
Tuli sit ostettua mutta ei kiina renkaita ja makso euroja :D
Kotimaiset Nokia gummit. Thumb
Ne on parhaat, sano toiset mitä vaan. :P
Samaa mieltä ja ne indikaattorit on kätevät, näkee suoraan milleinä minkä verran renkaat kuluvat, ei taida olla muilla merkeillä sitä ?Talvirenkaana menee mutta ei kesäkumina,liian äänekäs rengas kesärenkaaksi ;)
Mä en muuta osta kuin Nokian renkaita.
Samaa mieltä ja ne indikaattorit on kätevät, näkee suoraan milleinä minkä verran renkaat kuluvat, ei taida olla muilla merkeillä sitä ?
Kotimaiset Nokia gummit. ThumbMökkerössä ja pikkuautossa Nokian kitkat kesät talvet, olen ollut erittäin tyytyväinen niin talvet kuin kesätkin.
Ne on parhaat, sano toiset mitä vaan. :P
Talvirenkaana menee mutta ei kesäkumina,liian äänekäs rengas kesärenkaaksi ;)
Kotimaiset Nokia gummit. Thumb
Ne on parhaat, sano toiset mitä vaan. :P
Katoppa ettei sinne kotimaisen gummin kylkeen oo leimattu että "made in russia"
No tuossa isän -10 RAV4:ssa on talvirenkaina Nokian Hakkapeliitta 7 SUV joissa lukee "made in russia"....arvaa vaan mitä isä tuumasi ? Ei ollut tyytyväinen ei. Thumbd
Me kun laitettiin syksyllä -10 Auris hybridi niin siinä olisi tullut Venäjän Nokian HKPL 7 renkaat mutta enpä maksanut ennen kuin niissä luki "made in finland" 8)
Katoppa ettei sinne kotimaisen gummin kylkeen oo leimattu että "made in russia"
..Vaimon vaihtoon menneessä pelissä oli nuo "hyväkyyti" SUVin kesikset 3 kesää uutuuttaan alla. Aivan karseat (225/70R17). Pari päivää kun auto seisoi kesälämpöisellä, liikkeelle lähdettyä ekat kilometrit oli häijyä pompotusta hiljaisessa vauhdissa - neliskanttiset renkaat :P Kovat ja meluisat. Outoa, että kuluivatkin nopeasti..
Pakussa on nyt kiinalaiset Goodridet C vahvistetut renkaat. Peittoavat kirkkaasti aikaisemmat Bridgestone Turanzat, joiden piti olla premium renkaat. Kiinalaiset ovat tasapainoisemmat, hiljaisemmat, kulutuskestävämmät, paremmat ajettavuudeltaan, sekä ennen kaikkea hurjasti edullisemmat...
Vaimon vaihtoon menneessä pelissä oli nuo "hyväkyyti" SUVin kesikset 3 kesää uutuuttaan alla. Aivan karseat (225/70R17). Pari päivää kun auto seisoi kesälämpöisellä, liikkeelle lähdettyä ekat kilometrit oli häijyä pompotusta hiljaisessa vauhdissa - neliskanttiset renkaat :P Kovat ja meluisat. Outoa, että kuluivatkin nopeasti..Olivatko ne SUV renkaat vahvistetuilla rungoilla?
Kun menimme ostamaan nykyistä kuljinta , meitä tultiin vastaan juna-asemalle autoliikkeestä. Autolla minkä olimme ajatelleet ostavamme. Ajoin tuolla autolla 6 km sinne liikkeeseen, myyjä meni sisään sanoin vaimolle, ei ole meidän auto.
Auto veteli sinne tänne, pompotti ja rengasäänet oli jyhkeät. Vaimo oli samaa mieltä asiasta. Katsoin renkaita niin siellä oli nuo " hyväratsastukset" , eipä tartte sellaisia ikuna ostaa :D
No sisältä löytyi vuotta uudempi ja sillä lähdimme koeajolle , siinä oli tällaiset Pirelli:t alla ja onpa taas edelleen Thumb
Katoppa ettei sinne kotimaisen gummin kylkeen oo leimattu että "made in russia"
Olivatko ne SUV renkaat vahvistetuilla rungoilla?Empä muista mitään XL -merkintää - eli kait "perus veltot" :laugh:
Olen kuullut paljon negatiivista Goodride henkilöauton renkaista. Sen sijaan C vahvistetuista pakurenkaista en juurikaan huonoa palautetta ole lukenut. Minulla on sellainen tuntuma, että Goodride osaa tehdä pakurenkaan, mutta ei henkilöauton rengasta.
Monella rengasmerkillä lienee päin vastoin.
Empä muista mitään XL -merkintää - eli kait "perus veltot" :laugh:OK
Olipa muuten KEV:lla samat kokemukset 8)
Olipa ovela myyjä ;Dsillä kävi zägä, mulla oli povitaskussa printattuna 9 muuta XC70:tä samassa kaupungissa :D
Empä muista mitään XL -merkintää - eli kait "perus veltot" :laugh:Ei ollut mitään erikoisvahvistusmer kintää
Olipa muuten KEV:lla samat kokemukset 8)
Ei ollut mitään erikoisvahvistusmer kintääTämäkin vahvistaa sen tosiasian, että Goodride on huonossa maineessa henkilöauton renkaissa. En minäkään niitä henkilöautoon laittaisi.
Tärkeintä on että rengas olisi hyvä. Hinnaltaan olisivat C Gargon kanssa samaa
luokkaa, Michelin Camper hieman kalliimpi.
Katoppa ettei sinne kotimaisen gummin kylkeen oo leimattu että "made in russia"Pietarissa on Nokianin uusin ja nykyaikaisin tekniikka, eli sitä vastaan voisi uskoa sieltä tulevan Nokianin parhaat renkaatkin.
Pietarissa on Nokianin uusin ja nykyaikaisin tekniikka, eli sitä vastaan voisi uskoa sieltä tulevan Nokianin parhaat renkaatkin.
Niin kuulemma on mutta kun politiikankin saa sotkettua tähän niin sitten kelpaa vain "made in finland"Joillakin talvisota jatkuu... :laugh:
Meitin kulkimen renkaat näytti syksyllä sellaisilta että varmaan keväällä täytyy ostaa uudet mutta kummasti niihin on talven aikana tullut pintaa lisää. Kyllä niillä tämän kesän ajelee (ehkä)
Joillakin talvisota jatkuu... :laugh:
Joo, onneksi täällä vielä saa valita ettei venäläisillä tai kiinalaisilla renkailla tarvitse ajaa. Molemmat on yhtä huonoja.Thumb
Tuli sit ostettua continental sport contact 5 225/45/17 ;) Luulis volvon pysyvän tiellä ja pitoa löytyvän ;D ;D
Onko 'sport' se taikasana?Sattu olemaan vaan merkin mukana :D
Tuli sit ostettua continental sport contact 5 225/45/17 ;) Luulis volvon pysyvän tiellä ja pitoa löytyvän ;D ;DPirun hyvät gummit. Mulla oli S60:ssä tyuollaiset.
Pirun hyvät gummit. Mulla oli S60:ssä tyuollaiset.Köyhällä kun ei ole varaa ostaa huonoja ja mitä sitä renkaissa ja jarruissa säästelemään :D
Kerran pikkubroidi osti tuollaiset vanhemmat joittenkin tilalle. Ajeli kotiin vuosaareen ja ihmetteli kun jotain outoa. Luuli raukka että vuosaaren silta oli korjattu, poistettu kulumaurat ja liikuntasaumat. Ei kuulemma vedellyt eikä jysähtänyt joka sauman kohdalla. Edelliset kylläkin ;D
Vaihtaneeko kaikki kesärenkaat kerralla tuo kahtaenvaihda ;DTotta kai ne kannatta samaan aikaan vaihta jos sopivasti ovat jo kuluneet ;)
Pirun hyvät gummit. Mulla oli S60:ssä tyuollaiset.Onneksi satu joku asia menemään oikein ;) :D
Kerran pikkubroidi osti tuollaiset vanhemmat joittenkin tilalle. Ajeli kotiin vuosaareen ja ihmetteli kun jotain outoa. Luuli raukka että vuosaaren silta oli korjattu, poistettu kulumaurat ja liikuntasaumat. Ei kuulemma vedellyt eikä jysähtänyt joka sauman kohdalla. Edelliset kylläkin ;D
Tuli sit ostettua continental sport contact 5 225/45/17 ;) Luulis volvon pysyvän tiellä ja pitoa löytyvän ;D ;D
Riittikö se 600 eur alle laitettuna? ;D ;D ;DLiikesalaisuus mutta ei ihan riittänyt :D Mutta koffia sit pitää ostaa vähemmän ;D
Liikesalaisuus mutta ei ihan riittänyt :D Mutta koffia sit pitää ostaa vähemmän ;D
Joo, onneksi täällä vielä saa valita ettei venäläisillä tai kiinalaisilla renkailla tarvitse ajaa. Molemmat on yhtä huonoja.Onneksi täällä saa ajaa vielä noilla kiinalaisilla renkailla Thumb ja toivottavasti myös jatkossakin Thumb. Kesärenkaille ei kannata hirveitä sijoittaa, suomen tie on siinä kunnossa et kulutus tuppaa olemaan aika paljon urista johtuvaa, kun ei päällystykseen oo valtiolla varaa. Talvi on sit ihan omaa luokkaansa näissä rengas jutuissa...
Juu se tuo 62 % henkilökunta-alennus auttaa. ;)
Se alkaa olla katteet kohdilla teittin gummipuulaakissa - kate 163,16%, jos tuolla rabatill menee nahkoineen 8)Henkilökuntarenkaat on ihan oma lukunsa, tuolla hintaa ei saa ostaa myyntiin, siinä ois katetta ihan erilailla kuin muuten on. Tarkka on noissakin kirjanpito nykyisin, vain yhdet kesikset tai talvikumit/vuodessa voi ostaa per auto ja reksiterinro tulee liittää mukaan.
Meillä kuulemma on veronalaista tuloa jos myydään halvemmalla henkilökunnalle kuin asiakkaille, omaa tuotettamme.:o Onko tuo verottajan tulkinta, vai yrityksen oma..?
:o Onko tuo verottajan tulkinta, vai yrityksen oma..?
Koskahan tuo Michelin tuo eurooppaan myyntiin renkaita joille se antaa 100.000 km takuu. Amerikassa sellaisia renkaita myydään.
Se alkaa olla katteet kohdilla teittin gummipuulaakissa - kate 163,16%, jos tuolla rabatill menee nahkoineen 8)Vähän menee offtopic, mutta ei katetuotto% voi olla yli 100%.
Tilasin juuri maanantaina suurehkolta nettifirmalta 6 kappaletta Klebereitä kotiportille tuotuna hintaan 408 € (195-75-16 6kpl). Pidin hintaa erittäin halpana ja tilasin heti sarjan kun nettisivujen mukaan rengasta on varastossa. Maksoin renkaat tilisiirtona myyjän pankkitilille. Tilausvahvistuskin tuli sähköpostiin.
Eilen tuli viesti, ettei kyseisiä renkaita ole enää, mutta hyvityksenä voisin ostaa jotkut Nankangit maksamalla vielä 120 € lisää.
Tuli mieleen, että mahtaako tässä olla jokin markkinointikusetus, jossa asiakas houkutellaan maksamaan rahat tilille markkinoimalla yliedullista hyvää rengaserkkiä, ja sen jälkeen yritetään myydä ylihintaista halpalaatua tilalle?
No, neuvottelu on vielä kesken ja suhtaudun toivekkaasti siihen, että saan alkuperäisellä hinnalla sellaisen vaihtoehtoisen tuotteen, joka täyttää omat vaatimukseni.
Vieläks Sulla, Aakku, on Sätkässä alkuperäiset X:sät? ::) :DHeh.. :)
Vähän menee offtopic, mutta ei katetuotto% voi olla yli 100%.
..
Off-Topic:Vähän menee offtopic, mutta ei katetuotto% voi olla yli 100%.Kyllä ne ihan priimaa on.
Onko nuo henkilökuntarenkaat jotain kakkoslaatua vai ihan priimaa?
Menee jo hiusten halkomiseksi mutta 0-myyntihinnalla myyntikatetta ei vaan ole ollenkaan, nolla se ei kuitenkaan ole. Ja joo teoriassa jos tavarantoimittaja laittaa vielä rahaa tavaran kylkeen enemmän kuin tavaran arvo niin sitten myyntikate voi olla >100%.Off-Topic:
Joo, olet oikeassa. Liikevaihdon katetuotto ei voi olla yli 100%.E: typoja
Entäs myyntikate:
Jos myytävän tavaran osto/tuotantohinta on puhdas 0 € ja myyntihinta jotain muuta (lukuarvolla ei väliä) = myyntikate 100%. Tämähän tarkottaisi, että kate >100% - myytävästä tavarasta pitäisi saada tavarantoimittajalt a/myyjältä "korvaus" - noo, onhan sekin mahdollistakin 8)
Vaikein laskettava tapaus on kait se, että myyntihinta on 0€ (annetaan ilmatteeks). Paljonkos myyntikate silloin on?
Kyllä ne ihan priimaa on.Ok, kyllähän tuo sitten melko harmaalla alueella jo menee jos prosentitkin on noin suuret.
Ok, kyllähän tuo sitten melko harmaalla alueella jo menee jos prosentitkin on noin suuret.Ne on esittelykäytössä.
Tyypillinen vedätys .
Kyllähän sun kuuluu saada ostamallasi rahalla vastaavat kumit.
Ne on esittelykäytössä.
Liike on Rengas-online. Välttäkää.No en vältä niin kauan kun omalta kohdaltani kaupat onnistuvat.
Niinkauan kuin Suomessa renkaita myydään ostan suomesta. Kivijalkakaupasta.
Niinkauan kuin Suomessa renkaita myydään ostan suomesta. Kivijalkakaupasta.Niin minäkin, mutta en tuplahinnalla, niinkuin monasti yritetään myydä.
Kokemuksesta viisastuneena, niin minäkin.
Jokohan uskaltais vaihtaa suvikumit täällä Kouvolan seutuvilla?
Taidanpa laittaa jos viikonlopun sää ei kylmene...
m
Jokohan uskaltais vaihtaa suvikumit täällä Kouvolan seutuvilla?Muutama reissu täällä Tampereen seudulla nautittu paremmasta pidosta, ja pienemmästä melusta. ;D
Pessimisti ei pety ;) , joten oulun seudun talveja nähneenä en kyllä vaihda tässä kuussa renkaita.
On tullut vappunakin reippaasti lunta...Toki toivon nopeaa kesän tuloa Thumb Thumb Thumb
Se siitä kesärenkaista ;)Näinpä. ONNEKSI vuodet ei tosiaan ole veljeksiä :) Viime talvena oli lunta minun mielestä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014030918108356_uu.shtml
Entinenkin ketju löytyi, joten yhdistetty. Kun aloittajakin sama.Yritin etsiä ketjua,mutta en löytänyt,hyvä,kun yhdistit ;) Thumb
Enkä vaihda ennenkuin varmasti ei ole enää missään liukasta, missä liikun.
Se on sellainen juttu että vituttaa tai ei. Määrätyissä olosuhteissa ei kitkoilla pärjää paitsi nuo maailman taitavimmatPitäisikö ruohon vihertää ennenkuin sitä uskalletaan vaihtaa nastattomiin ? Viidesti korjattiin edellisen auton tuulilasi.
Pitäisikö ruohon vihertää ennenkuin sitä uskalletaan vaihtaa nastattomiin ? Viidesti korjattiin edellisen auton tuulilasi.Tossa taanoin jututettin tikkanastan johtajaa ja sano jotta nasta ei säre lasia,vaan se kivi mikä jäänyt talvi renkaaseen!
Kolmasti nasta ja kahdesti kivi, nyt uusi auto ollut viikon ja kaksi iskemää jo tullut. Tiet olleet paljaina varmasti jo kuukauden täällä etelässä , jos ei kaikkia kinttupolkua oteta lukuun. Numeroidut tiet olleet leudon talven vuoksi paljaina melkein koko talven.
Pitäisikö ruohon vihertää ennenkuin sitä uskalletaan vaihtaa nastattomiin ? Viidesti korjattiin edellisen auton tuulilasi.Ei pidä, senpä takia ne on jo vaihdettu pois. Itse olen ajanut yli 40v eikä koko aikana ole tuulilasi mennyt rikki nastasta.Muutaman kerran jotain lentänyt, kivi, nasta tms ja jälki jäänyt.
Kolmasti nasta ja kahdesti kivi, nyt uusi auto ollut viikon ja kaksi iskemää jo tullut. Tiet olleet paljaina varmasti jo kuukauden täällä etelässä , jos ei kaikkia kinttupolkua oteta lukuun. Numeroidut tiet olleet leudon talven vuoksi paljaina melkein koko talven.
Tossa taanoin jututettin tikkanastan johtajaa ja sano jotta nasta ei säre lasia,vaan se kivi mikä jäänyt talvi renkaaseen!Subjektiivinen mielipide, sellainen jäävi kommentti jonka voi jättää omaan arvoonsa, " ei meidän nastat riko, vaan ne kivet". Mitä muutakaan jonkun " tikkanastan johtaja voi sanoa".?
Subjektiivinen mielipide, sellainen jäävi kommentti jonka voi jättää omaan arvoonsa, " ei meidän nastat riko, vaan ne kivet". Mitä muutakaan jonkun " tikkanastan johtaja voi sanoa".?Autoilioista jotka syyttää nastoja!!
Autoilioista jotka syyttää nastoja!!Pitäis kouluttaa !
Subjektiivinen mielipide, sellainen jäävi kommentti jonka voi jättää omaan arvoonsa, " ei meidän nastat riko, vaan ne kivet". Mitä muutakaan jonkun " tikkanastan johtaja voi sanoa".?Ajatko moottoriteillä pääsääntöisesti silloin kun ikkunat rikkoutuu?
Ajatko moottoriteillä pääsääntöisesti silloin kun ikkunat rikkoutuu?
Minulla ainakin on niin huono näkö, että en kyllä pysty sanomaan onko kivi, nasta vai joku muu pippurin kokoinen asia joka lasiin lentää noin 22 m/s nopeudella.Käy tutkimassa renkaaksi montako nastaa puuttuu, niin tiedät montako on lentänyt perässä ajavan tuulilasiin vai onko ne parkissa pudonneet.
Näöntarkastuksessa kyllä oli ihan ok näkö, ulkonäöstä puhumattakaan Thumb
Käy tutkimassa renkaaksi montako nastaa puuttuu, niin tiedät montako on lentänyt perässä ajavan tuulilasiin vai onko ne parkissa pudonneet.Mistäs voit sanoo että ne on jonkun tuulilasiin lentänyt?? Itsellä ainakin suurin osa joita on tuulilasiin tullut niin on ollut kiviä..
Käy tutkimassa renkaaksi montako nastaa puuttuu, niin tiedät montako on lentänyt perässä ajavan tuulilasiin vai onko ne parkissa pudonneet.
Kesärenkaitten uriin ei yleensä mahdu isommat kivet.......Joo ja taitaa olla kuviointikin sellainen ettei kivet jää niin hyvin kiinni..
On se kumma kun viimeinenkin matti myöhäinen saa kesäremkaat alle niin jo loppuu pauke tuulilasissa.Eli lasirikkojen syy on kitkarenkaiden käyttäjissä. Kitkarenkailla ajetaan pidempään keväällä - jotkut jopa koko kesän. ;D
Eli lasirikkojen syy on kitkarenkaiden käyttäjissä. Kitkarenkailla ajetaan pidempään keväällä - jotkut jopa koko kesän. ;Dwww.nasta.fi
Ajatko moottoriteillä pääsääntöisesti silloin kun ikkunat rikkoutuu?
Käy tutkimassa renkaaksi montako nastaa puuttuu, niin tiedät montako on lentänyt perässä ajavan tuulilasiin vai onko ne parkissa pudonneet.
www.nasta.fiRiittävästi luettu.
Tasamaantallaajalle lukemista :)
ei mullakaan toisten viskelemät kivet ole tuulilasia koskaan rikkonut - saati lentonastat (enkä sellaisiin usko ;D).. paljon omastakin tavasta kiinni.Onnistunee sielläpäin, mut ajappa täälläpäin Helsingistä lähteviä moottoriteitä niin voit huomata että ei se susta enää kiinni oo, tuurista vaan. Jos jätät kunnon turvavälin, joku vouhottaa ohi ja palaa just siihen sun nenän eteen alle 10 metrin päähän, välillä sinkoilee samansuuntaiselta naapurikaistaltakin kiviä ja nastoja päin näköö.
täällä pohjois-Karjala ja -Savo suunnalla
Onnistunee sielläpäin, mut ajappa täälläpäin Helsingistä lähteviä moottoriteitä...Juu, niihämä teenki. Nyt täällä lomalla
Täytyyhän niitä nastailijoita olla että kitkuttajatkin johonkin pääsee ;)
Toiset on kitkoja toiset nastoja! KuskitkinKummat kumpia ???
Kummat kumpia ???
Ja lisää rengas asiaa...
http://www.iltalehti.fi/autot/2015032019390878_au.shtml
Kyllä se selkä on opettanut oikean työasennon, ei tuu enään kipiäksi kun tietää varoa tiettyjä liikkeitä. :DMulla hoitaa rengasliike ton homman ja säilytyksen,täytyy tukea suomalaista työntekoa :D ;)
Ei ole meikäläisellä varaa maksaa renkaanvaihdoista. Kun osaa ja pystyy niin tekee itte. Harrastusvälineitäh än nämä on, niin harrastetaan sitten.
Vaan jokainen valitsee itse, mihin rahansa laittaa.
Vuosien varrella olen kerran törmännyt siihen että, rengasliikkeessä kiristivät renkaa paikoilleen momenttiavaimella. Yleensä pulttipyssyllä vähän sinne päin. Kyllä minä ne itse laitan ja okeaan momenttiin, samalla varmistaa ja käy läpi nivelet ja jarrut.Kyllähän ne voi katsoa siellä rengasliikeesäkin,nivelet ja jarrupalat ;) Thumb Ja jopa Vianor,niin huoltavatkin autoja Thumb
Minä nyt teen jotakuinkin näin...ihan kaikkia näitä en aina ole rengasliikkeessä nähnyt tehtävän.Oikein Thumb
Selän kanssa tulee olla kyllä tarkkana, etenkin kuorma-auton pyöriä vaihdettaessa.
...
Ei ole meikäläisellä varaa maksaa renkaanvaihdoista. Kun osaa ja pystyy niin tekee itte. Harrastusvälineitäh än nämä on, niin harrastetaan sitten.Vielä taipuu vaihtamaan, rahhaa kyllä ois vaihdattaakkin, mutta sitten ei jäis penssiiniin. ;D ;D
Ei ole meikäläisellä varaa maksaa renkaanvaihdoista. Kun osaa ja pystyy niin tekee itte. Harrastusvälineitäh än nämä on, niin harrastetaan sitten.Totta vapaa maahan tämä vielä on ja jokainen saa laittaa rahansa mihin tykkää ;) Thumb
Vaan jokainen valitsee itse, mihin rahansa laittaa.
Vaan jokainen valitsee itse, mihin rahansa laittaa.
Uskallanko väittää että tästä voitaisiin antaa päivän papukaijamerkki Alanille. Minulta ainakin ThumbItsellä ainakin mennyt mielen kiinto koko auto hommaan,jos euroilla selviää,niin hyvä juttu! Nuorena tuli tehtyä vaikka mitä...
Ja itse aiheeseen mennäkseni, viime vuonna savossa olen vaihtanut kesärenkaat maaliskuun puolella, mutta nyt näyttää kovin siltä että ennen pääsiäistä ei taida parane vaihtaa. Ja itse tietenkin.
Nuorena tuli tehtyä vaikka mitä...
Sepä se, tässä kun ollaan just neljällekympille päästy niin pitää vielä nauttia nuoruudesta. ;DOikein ;) :D Thumb
Nuorena tuli tehtyä vaikka mitä...
Diplomaatti kehasi nuorempana tehneensä vaikka mitä,,, niinpä niin.Ei käytetty myöskään Venajällä ;) Thumb
Kyllä sitä nuorempana tehtiin vaikka pikku ihminen toisen ihmisen sisään, mut silloin ei käytetty kesäkumeja.
Uskallanko väittää että tästä voitaisiin antaa päivän papukaijamerkki Alanille. Minulta ainakin Thumb
Itsellä ainakin mennyt mielen kiinto koko auto hommaan,jos euroilla selviää,niin hyvä juttu! Nuorena tuli tehtyä vaikka mitä...
Uudet contit tulee alle ja säilytys 500e! Ei paha hinta testi voittaja renkaille,ja alle laitto Thumb
Mikä on volvon koko?
Onpa ympäri pyöreästi sanottu.
No jos koon saisi tietää, niin vois arvioida hintaa.. Mulla koko on 215x60 r16 ja misukka maksaa 439e alle laitettuna, jota pidän todella edullisena.
Mikä on volvon koko?
Mikä on volvon koko?Mulla 195/65R15
Mulla 195/65R15
Viimekesänä Contin parhaista sai maksaa muistaakseni 220/pari.
Tuo on kokona helppo kun todella monessa vakiona tai vaihtoehtoisena. Tarjontaa kaikilla merkeillä
Vaimo soitti aamulla, herätti minut ja kertoi missä hänellä on lumiharja autossa ja pyysi huomioimaan että siinä on kesärenkaat alla.
Olihan nuo hiukan liukkaat ja kattelin niitä kun tulin kotiin käytyäni asioilla. Perjantaina tuo on noilla katsastettu ja niistä ei ole huomautettu. Samoin paikka joka noita säilyttää ja vaihtaa ei maininnut niitten kunnosta mitään.
Voi, voi..Sama täällä ;) Onneksi en vaihtanut vielä kesä gummeja alle Thumb
Noita kesärenkailijoita on täällä kehä III pohjoispuolella ihan kiusaksi asti.
Oikea ameriikan keli (ja kesäkumit); pikkuteillä 10 cm nuoskaa tiellä - ja lisää tulee kokoajan :D Isot tiet kyllä auki..
Voi, voi..Se on paikoista kiinni. Kaveri soitti ettei Pusulassa ole kuin musta maa. Lähellä kehäIII oli 10 senttiä ikkunassa märkää valkoista
Noita kesärenkailijoita on täällä kehä III pohjoispuolella ihan kiusaksi asti.
Oikea ameriikan keli (ja kesäkumit); pikkuteillä 10 cm nuoskaa tiellä - ja lisää tulee kokoajan :D Isot tiet kyllä auki..
Vaimo soitti aamulla, herätti minut ja kertoi missä hänellä on lumiharja autossa ja pyysi huomioimaan että siinä on kesärenkaat alla.Vaimo kertoi sulle? :o Ja sä oot muutenkin ollut tietämätön renkaista. Kyllä meillä menis just tasan tarkkaan toisinpäin. :)
Vaimo kertoi sulle? :o Ja sä oot muutenkin ollut tietämätön renkaista. Kyllä meillä menis just tasan tarkkaan toisinpäin. :)
Haluaisin pehmeästi kulkevat, mukavat renkaat, joiden rengasmelu saisi olla vähäisempi. Eläkeläisen ajoille ei tarvita ominaisuuksiltaan huippurenkaita, ehkä hyvät ja keskihintaiset.
Kesällä tulee aika vaihtaa kesärenkaat autoon Golf 2,0 CDI. Nykyisissä on kulutuspintaa jäljellä 3 mm, joten ne voi ottaa aluksi käyttöön. Renkaat ovat Nokia Hakka 205/55R16.
Haluaisin pehmeästi kulkevat, mukavat renkaat, joiden rengasmelu saisi olla vähäisempi. Eläkeläisen ajoille ei tarvita ominaisuuksiltaan huippurenkaita, ehkä hyvät ja keskihintaiset. Ilmanpaineita ei tarvitse pitää korkeina, kaksi henkilöä eikä vaunun vetoa ole.
1. 195/60R16 kalliita, pieni valikoima
2. Pienempi olisi 195/55R16 (-1,8%), saa alle 100€/kpl
3. Vai olisiko entinen koko 205/55R16 (0%), kuitenkin paras? n.90€/kpl
Vannekoon pienentäminen on turhan kallista.Olisiko toivomani pehmeämpi rengas Nokia Line tai Michelin? Mitäs miehet mieltä? Kiitoksia
ps. En jaksanut flunssaisena lukena pitkää ketjua läpi
Huomenna kesä gummit alle Thumb
Nastarenkaat vaihdettu kuukausi sitten,kuluneisiin kitkapyöriin Continentaaleihin , ne ajetaan sileiksi ja sitten vaihdetaan kesärenkaat.Ei ole välikausi renkaita ;) :D
Ei ole välikausi renkaita ;) :D
Nastarenkaat vaihdettu kuukausi sitten,kuluneisiin kitkapyöriin Continentaaleihin , ne ajetaan sileiksi ja sitten vaihdetaan kesärenkaat.Nastat vaihdettu kans kuukausi sitten kuluneempiin nastoihin...
No niin,tänään kerkisin vaihdattaa kesärenkaat alle.Tuliko ihka uudet alle?
Saara sai kesätossut alleen tänään.
Olipa mukava ajella kesäisillä tossuilla.Sama juttu Thumb
Eikös ne kesätassut pitäny tänään vaihtaa alle...
Kyllä ny saattaa jäähä vaihtamati,,kon nuita pamauksen kuveja vahtaa.. :-\
Eikös ne kesätassut pitäny tänään vaihtaa alle...Ei pitänyt.
Kyllä ny saattaa jäähä vaihtamati,,kon nuita pamauksen kuveja vahtaa.. :-\
Ei pitänyt.
Viikko pääsiäisen jälkeen on pakanallinen kuunkiertoon sidottu päivämäärä, jota älköön sotkittako niin vakavaan asiaan kuin autoilu ja liikenne.
Ehkä viikonpäässä harkitaan vaihtoa seuraavan kerran.
Iltasanomat vähän toista mieltä eilen maanantaina 13.4 :o
Nastarenkaista lähtevää ropinaa ei saisi kuulua kaduilla enää tiistaina.
Laki sanoo, että talvirenkaita on Suomessa käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin, joka on tänään.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1428889435617.html
Uutisesta - jos nyt iltapäivälehden yhtäkään juttua voi sanoa uutiseksi - kannattaa lukea muutakin kuin otsikko.Juur näin olen minäkin ymmärtänyt..viitti alkaa luisteleen
"Myös nastarenkailla talvet ajelevien ei aina tarvitse noudattaa orjallisesti toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin nojaavaa sääntöä, sillä myös laki sallii nastojen käytön jatkamisen, jos sääolot näin vaativat. "
;)
Kesätassut vaihdettu..ja tunkin vipukin sitten hajos..noo ainahan nuita uusia saa..Olitpa hätäinen - aamulla saattaa olla maa valkoisena.
Olitpa hätäinen - aamulla saattaa olla maa valkoisena.Heh on jo :laugh: alkoi satamaan lunta heti kon kumet oli vaihettu Thumb Thumb
Aika vaihtaa renkaat kesäisiksi:Tjaah...
http://www.iltalehti.fi/autot/2015042119558270_au.shtml
Kysynpä vaan, missä vitussa on aura-autot silloin kun niitä tarttee.Ne on Ossi kuule siirtyneet jo soran ajoon. Se on tuon yksityistäminen joka aiheuttaa ettei niitä näy..
Kysynpä vaan, missä vitussa on aura-autot silloin kun niitä tarttee.Täälläkin tarvotaan joskus jopa ilta yheksään hangessa..talvella. .
Täälläkin tarvotaan joskus jopa ilta yheksään hangessa..talvella. .
Se tulee tuo aura millon mihinki aikaan ..hieman se ketuttaa >:(
Pitäisköhän päivittää toi audi uudempaan Thumb
https://www.youtube.com/watch?v=kHk2nU1cjMk
Kysynpä vaan, missä vitussa on aura-autot silloin kun niitä tarttee.
Millä aura-auton kuljettaja menee töihin?
NOoo Audilla Tietty Thumb ThumbNo ilmankos siellä niittenperään kysellään, myähässä tietenkin :P
Ee toenne hötkyillä sen vaehtamisen kanssa.Normaali kevät keli Thumb Ja missä oli turvavälit?
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kolarisumassa-ei-sattunut-vakavia-loukkaantumisia/2030669
Ostin Kitroniin kaksi halpiskumia eteen 135e. Takana olkoon vanhat talvikumit. :)Mites se märkä pito näillä suomen urasilla teillä,eli vesiliirto? Thumbd
Mites se märkä pito näillä suomen urasilla teillä,eli vesiliirto? Thumbd
Ostin Kitroniin kaksi halpiskumia eteen 135e. Takana olkoon vanhat talvikumit. :)
Tämän vuoksi Suomessa on pakko pitää nopeusrajoitukset alhaisina ja valvonta tiukkana. Aina löytyy ihmisiä, jotka suhtautuu turvallisuusasioihi n leväperäisesti.Samaa mieltä Thumb
Tässä kohtaa pitäisi sääntöjä kiristää. Kieltää vanhojen talvikumien käyttö kesällä siinä missä nastarenkaidenkin.
Ei se mitään pitoo tartte kulkee kuin juna raiteilla.Heh,heh Thumbd
Tämän vuoksi Suomessa on pakko pitää nopeusrajoitukset alhaisina ja valvonta tiukkana. Aina löytyy ihmisiä, jotka suhtautuu turvallisuusasioihi n leväperäisesti.
Tässä kohtaa pitäisi sääntöjä kiristää. Kieltää vanhojen talvikumien käyttö kesällä siinä missä nastarenkaidenkin.
Sinä se olet joskus tosi hauska mies! :laugh: Pitäisikö kaikkin M+S renkaisiin leimata niiden käyttöönottopäivä, jota niitä jatkossa käytettäisiin vain yhtenä vuodenaikana? ::)Järkeen käypä juttu,en tiedä miten siellä pohjosessa turvallisuuta pidetään tärkeänä!!
Tämän vuoksi Suomessa on pakko pitää nopeusrajoitukset alhaisina ja valvonta tiukkana. Aina löytyy ihmisiä, jotka suhtautuu turvallisuusasioihi n leväperäisesti.
Tässä kohtaa pitäisi sääntöjä kiristää. Kieltää vanhojen talvikumien käyttö kesällä siinä missä nastarenkaidenkin.
Toassiisa pitäisi olla kaksi eri keskustelu osiota kesärenkaista, rahaporsaille oma ja rahvaille oma. ::)En usko jotta sinulle rahaporsas tarttis avata uutta ketjua ;) Ja tsahkali unohda ne kirjaimet niissä renkaissa,kesä gummi kesärengas ja talvigummi talvirengas,mikä on niin vaikeata ymmärtää 8) Ja unohdä ne MSÄÖ Niissä rengaissa Thumb
^No tekee sit tyhmiä päätöksiä Thumb Ja ammattikuski vielä viittii kiusata ;) Thumb
Mites kun mun uusissa kesägummeissa lukee M+S.....
Ton logiikan mukaan niillä ei sitten sais ajaa kesällä lainkaan. Talvellakaan niillä kesäpinnoilla en kyllä uskaltaisi ajaa.
No tekee sit tyhmiä päätöksiä Thumb Ja ammattikuski vielä viittii kiusata ;) ThumbNo neuvos nyt tyhmää sitten.... ;)
No neuvos nyt tyhmää sitten.... ;)Kyllähän rahtari tietää ;) :D Thumb
Mites tuo ratkaistaan?
Kyllähän rahtari tietää ;) :D ThumbHeh... ei löytynyt vastausta, pattitilanne.
Off-Topic:Ei se mitään pitoo tartte kulkee kuin juna raiteilla.
VR:llä kiskot ylöspäin ja valtion ja kunnanteillä alaspäin (siis urat)Ha haa :D :D juur näin..
Toassiisa pitäisi olla kaksi eri keskustelu osiota kesärenkaista, rahaporsaille oma ja rahvaille oma. ::)
Rahat ensin renkaisiin. Jos jää niin sitten vasta viinaan.
Rahat ensin renkaisiin. Jos jää niin sitten vasta viinaan.Juuri näin Thumb
Liekkö tuolla suurtakaan merkitystä jos takana on talvikumit. Kun eräät laittaa autoon viimmeiset roponsa, että ajaa kesät talvet kitkarenkailla. Kyllähän jos rahvas meinaa teidän ohjeiden mukaa varustautua, niin leipäkin jää ostamatta, puhumattakaan viinoista, tai Ranskalaisista viineistä. ;)
Olen kerran tullut töppöset savuten päin hirveä. Takana oli kesäkelillä hyväkuntoiset entiset nastarenkaat. Peräpää lukkiutui onneksi vasta etupään jälkeen mutta ei se vauhti niillä tarpeeksi hidastunut, onneksi vain hirvi kuoli. En enää ikinä laita kesäksi talvi tai kitkarengasta auton alle . Jos ei oo varaa kesärenkaisiin jään kotiin.
Takana oli kesäkelillä hyväkuntoiset entiset nastarenkaat. Peräpää lukkiutui onneksi vasta etupään jälkeen mutta ei se vauhti niillä tarpeeksi hidastunut
Kun matkailuautoa ei käytetä liikenteessä talviaikaan, vaan kyseessä on ns. kolmen vuodenajan käyttö sulien ajokelien aikaan, on mielestäni jopa tarkoituksenmukaist a rengastaa auto M+S renkailla.
Lukuvaikeuksia ?
Eli renkaissa ei jarrutuskitkaa tarpeeksi = pitempi jarrutusmatka. > OSUMA !
Kuka sen kitkan tietää? Jos matkaa ei ole tarpeeksi, niin aina kolahtaa. Se wanhojen talvirenkaiden syyttäminen on pelkkää jossittelua.Tuon tietää "Sokea Reettakin" kaikki eivät vaan usko sitä (ainakin muille näin selittävät)
Tässä jutussa en nähnyt mitään yhteyttä renkaiden ja mällin välillä.... ::)
Eikö sillä ole mitään merkitystä, jos jarrutusmatka on vaikka 50m kesärenkailla ja 70m vanhoilla talvirenkailla?
Ei se hjyvä rengaskaan aina tilanetta pelasta, jos kuskilla kaikkitietävä minä saan kaahata ajotyyli.. :(Se kunnon renkaiden hyvä pito on niin helppo ulosmitata, kun tehoa löytyy melkein joka ropposessa.
Tämän vuoksi Suomessa on pakko pitää nopeusrajoitukset alhaisina ja valvonta tiukkana. Aina löytyy ihmisiä, jotka suhtautuu turvallisuusasioihi n leväperäisesti.Enemmän on kyllä ongelmia ja riskejä tiellä kun porukka ajelee vanhoilla 90-luvun kotteroillaan. Ihan sama mitä siellä on alla niin se ei hommaa pelasta kun autossa ei oo kunnon jarruja ja ajo-ominaisuudet on enemmän omituisuuksia kuin ominaisuuksia.
Tässä kohtaa pitäisi sääntöjä kiristää. Kieltää vanhojen talvikumien käyttö kesällä siinä missä nastarenkaidenkin.
Enemmän on kyllä ongelmia ja riskejä tiellä kun porukka ajelee vanhoilla 90-luvun kotteroillaan. Ihan sama mitä siellä on alla niin se ei hommaa pelasta kun autossa ei oo kunnon jarruja ja ajo-ominaisuudet on enemmän omituisuuksia kuin ominaisuuksia.
Nykyauto kulkee ihan yhtä turvallisesti kesäsäällä olipa alla saksankitkat tai kesäkumit. Ja pysähtyy paljon nopeammin myös pohjoismaisilla talvikumeilla kuin se -92 Opel Astra uusilla kesäkumeilla.
Mulla on autossa ABS, ESP, ASR ja ties vaikka mitä......
Näillä voin ajaa vaikka kesärenkailla keskellä liukkainta talvea. Ei mitään hätää.... :)
...niin ja yks auto on jopa 2000 luvultakin.
Tein muuten radalla erityisen liukkaalla pinnalla henkilöautolla täysjarrutuksen ABS jarruilla. Eipä taittunut väistöön. Toisella kierroksella hieman kevensin jarrua hetkeksi niin avot.
Enemmän on kyllä ongelmia ja riskejä tiellä kun porukka ajelee vanhoilla 90-luvun kotteroillaan.
Enemmän on kyllä ongelmia ja riskejä tiellä kun porukka ajelee vanhoilla 90-luvun kotteroillaan. Ihan sama mitä siellä on alla niin se ei hommaa pelasta kun autossa ei oo kunnon jarruja ja ajo-ominaisuudet on enemmän omituisuuksia kuin ominaisuuksia....tai enemmän voi olla ongelmia ja riskejä, kun tiellä ajelee porukka, joka on syntynyt jo -50 luvulla tai aikaisemmin.
Kyllä se vanhempi auto ilman ABS jarruja pysähtyy reilusti lyhyemmällä matkalla kun nykyauto. ABS jarrujen tarkoitus on säilyttää ohjattavuus ja se tapahtuu jarrutusmatkan kustannuksella
Nykyauton ominaisuudet perustuu pitkälti elektronikkaan ja oikeasti sekin voi yllättää ihan eri tavalla kun perinteinen ajettava auto.
Nyt, jos vastaava "kyllä minä pärjään" -yksilö laitetaan isoon liikennevirtaan sekaan, tulee kaaos kun tämän 100m vapaatatilaa vaativan "vaarakeskiöön" tulee eri filosofian harjoittaja..
Sama juttu, jos "liikennekunto" jää kauas keskimääräisestä :D
Kyllä se vanhempi auto ilman ABS jarruja pysähtyy reilusti lyhyemmällä matkalla kun nykyauto. ABS jarrujen tarkoitus on säilyttää ohjattavuus ja se tapahtuu jarrutusmatkan kustannuksellaEi nyt ollut ABS:stä kyse, on toki totta että vanhemmat ABS-autot venyttivät jarrutusmatkaa, mutta ei enään! Nykyautot pysähtyy varmasti paljon nopeammin kuin 20-vuotiaat, talvella eritoten. Itse jo vastasitkin samalla, elektroniikka hoitaa homman, autossa voi olla kunnolla jarruttavat takajarrut eikä mekaanisesti joko pienellä koolla tai jarrupaineensäätime llä rajoitetut. Haukkaa aivan erilailla kiinni kun ne vanhan Ooppelin 15 cm halkaisijaltaan takarummut, olematta silti takapainoiset. Alustallakin iso rooli jarrutukseen.
Nykyauton ominaisuudet perustuu pitkälti elektronikkaan ja oikeasti sekin voi yllättää ihan eri tavalla kun perinteinen ajettava auto.
Kyllä on taas paljon liikkeellä noita keskitasoa parempia kuskeja, jotka ajaa keskitasoa paremmilla autoilla... >:DKuin musta tuntuu että niille sattuu keskitasoa enemmän haavereita, ja niissäkin on kalusto keskitasoa useammin syyllinen
Kyllä on taas paljon liikkeellä noita keskitasoa parempia kuskeja, jotka ajaa keskitasoa paremmilla autoilla... >:DKyllä, ne osaa 10v vanhoilla nastattomilla hakkiksillakin pysäyttää katiskansa paremmin kuin uusilla/uudehkoilla kesärenkailla.
Kyllä on taas paljon liikkeellä noita keskitasoa parempia kuskeja, jotka ajaa keskitasoa paremmilla autoilla... >:DEikös meistä yli 90% ole tilastollisesti keskitasoa parempia kuljettajia omasta mielestään...(muiden mielipiteitä ei kysytä)
Eikös meistä yli 90% ole tilastollisesti keskitasoa parempia kuljettajia omasta mielestään...(muiden mielipiteitä ei kysytä)
Kumpaan ryhmään itse kuulut? :)
Mulla on nyt toista kesää alla nuo testimenestyjä-kiinanrenkaiden uudistettu painos, Landsail LS-388. Hankala sanoa melusta mitään, koska autossa on nyt sillä saralla jotain isompaa vikaa muutenkin, mutta renkaiden ajettavuus on hyvä, ja pito on sekä kuivalla että märällä ihan käsittämätön. Koskaan ei ole ollut noin pitäviä renkaita, vaikka jokaisia alla olevia renkaita on päästy rankaisemaan pidon rajalle. Sattuipa tuossa liikenteessäkin tilanne, jossa piti testata renkaita, kun pakettiauto oli rysäyttää kylkeen. Puolisen tuntia jarrutuksen jälkeen tuntui vielä kipua rintarangassa, kuin seinään ois pysähtynyt kun jarrua survaisi.Höpö,höpö...
^
Ainakin Golfissa meni jarrutasapaino täysin pieleen ja takajarrut lukkiutuivat. Samoin teki Yaris aikoinaan. Siitä Yariksesta oli joskus varoituskin jossain autolehdessä.
Tuosta variksesta. Ne lehdet suosittelivat nimenomaan ostamaan sen ABS-version kun lukkiutuvilla jarruilla varustettu oli liian takapainoisilla jarruilla (talvikeliin) varustettu. Absien kanssa ei ollut ongelmaa.En minä tosiaankaan muista, mistä vuosimallista oli kyse.
Golfinkin osalta kannattaa tarkentaa mistä mallista on kyse. En oikein tunnista tuosta, missä mallissa olisi tuollaista ongelmaa ollut, mutta jos kerrot asiasta tarkemmin niin muistellaan sitten porukalla.
En minä tosiaankaan muista, mistä vuosimallista oli kyse.OK. Menin ajatuksissani jotenkin sekaisin ja kait olen sekaisin edelleen ;D
Eikä sillä automerkillä niin väliäkään ole. Pointti oli vain siinä, että moni nuorempi kuski ei edes tiedä absittomista autoista. Sitten saattaa käydä niin, että ihmetellään, että mikäs valo se siinä loistaa. Seuraava jarrutus sitten liukkaalla voi olla kohtalokas.
OK. Menin ajatuksissani jotenkin sekaisin ja kait olen sekaisin edelleen ;DEhkä en osaa selittää...
Ei näet vieläkään aukea tuo lause. Moni nuorempi kuski ei edes tiedä absittomista... Tuo on selvää, vaikkakin olen tuosta jokseekin eri mieltä. Kaikki ne nuoret mitä minä tiedän (ketä nyt meidän pihoilla pyörii) ovat ajaneet absittomilla että absillisilla tietäen niiden eron. Käyttöautona taitaa jo suurimmalla osalla olla absilliset, harrastekulkineet osin ilman.
Mutta tämä: "Sitten saattaa käydä niin, että ihmetellään, että mikäs valo se siinä loistaa. Seuraava jarrutus sitten liukkaalla voi olla kohtalokas." Tarkoitatko että nuoriso joka ei tiedä absittomista autoista alkaisi kuitenkin ihmettelemään absin varoitusvaloa ja siitä seuraisi kohtalokas jarrutus?? Vai tarkoitatko että absittomassa on jarrut epäkunnossa ja jarrun varoitusvaloa ihmetellessä se seuraava jarrutus on kohtalokas??
Tuolta voi lukea Autobildin testin, ei tuo kai ihan parhaimmistoon kuulu
Kappas, Autobild'istäkin tuli yht'äkkiä varteenotettava asiantuntija.... :laugh:
Kappas, Autobild'istäkin tuli yht'äkkiä varteenotettava asiantuntija.... :laugh:En muutakaan löytänyt. Jos siinä olisi kiinankumi voittanut 10-0 ja pisteissä kolminkertaisesti. Sit olisin ihmetellyt onko Tsahkalilla sielläkin suitset käsissä :P
Joo, mun piti ihan kahdesti katsoa että kukas se kehuu nyt AutoBildiä. No, annettakoon anteeksi, vappusimaa on jo maisteltu. ;)Kerro kohta missä lukee jotta kehuin lehteä ? Kopioin vain tuon nettilinkin, enkä ottanut kantaa edes tulokseen sen enempää.
Kerro kohta missä lukee jotta kehuin lehteä ? Kopioin vain tuon nettilinkin, enkä ottanut kantaa edes tulokseen sen enempää.
En minä tosiaankaan muista, mistä vuosimallista oli kyse.
Eikä sillä automerkillä niin väliäkään ole. Pointti oli vain siinä, että moni nuorempi kuski ei edes tiedä absittomista autoista. Sitten saattaa käydä niin, että ihmetellään, että mikäs valo se siinä loistaa. Seuraava jarrutus sitten liukkaalla voi olla kohtalokas.
Autossa ei ollut minkäänlaisia nykyhärpäkkeitä, ja alla kitkarenkaat. Liukkaan kelin radalla oli hauska katsoa kun neidillä oli jo jonkinlainen käsitys siitä miten auto käyttäytyy liukkaalla ja miten korjataan luistot. Oli ainoa auto sillä ajovuorolla jossa ei ollut ABSeja eikä ajonvakautuksia.
Tiedä tuosta autopiltistä mutta ihan lukematta ko artikkelia luotan tuollaiseenkin pilttiin enemmän kuin yksittäisen ihmisen eriaikoina ajamina ja sen perusteella vertailemalla...Puhut aivan totta. Kuitenkin tuollakin autolla oon 2,5v aikana kokeillut kolmia kesärenkaita, ja aiemmilla saman tehoisilla ja -painoisilla autoilla melko monia muita rengasmerkkejä. Kyllä kaikilla muilla renkailla on auto mennyt tarvittaessa leveää luisua helposti, mutta ei näillä.
Kukaan meistä ei aja renkaita loppuun niin nopeasti että tuosta syntyisi edes jonkinlainen uskottava vertailu. Harva ajaa edes samalla autolla kovin monia rengaskertoja ja muutenkin parin rengaskerran takaiset kokemukset ovat historiaa jo muutenkin, mistään niitä renkaita ei saa uutena enää hankittua.
On täysin turhanaikaista kertoilla kokemuksia eri renkaiden väliltä jos ne on muodostunut eri autolla, eri aikaan jne. Kertoo enemmänkin ko henkilön arvostelukyvyn puutteesta kuin todellisesta vertailusta...
Puhut aivan totta. Kuitenkin tuollakin autolla oon 2,5v aikana kokeillut kolmia kesärenkaita, ja aiemmilla saman tehoisilla ja -painoisilla autoilla melko monia muita rengasmerkkejä. Kyllä kaikilla muilla renkailla on auto mennyt tarvittaessa leveää luisua helposti, mutta ei näillä.Siis olet ajanut jo 2,5v aikana kahdet loppuun ja nyt taas uudet alla ? Ja ne muutkin oli testatessasi uusia ?
Pitääpä joku päivä oikein mittoa jarrutusmatka ja kokeilla, saisko kännykällä tallennettua nättiä kiihtyvyyskäppyrää. Kännykän kiihtyvyysanturit toki on mitä on, mutta jarrutusmatkan kauttahan tuon virheen saa arvioitua.
Itse en muista milloin olisin auton saanut luistoon kesäkelillä.
Autonvalintakysymys. Nykyautoista harva suostuu tuohon ilman että kytkee luistonestot poisKyllä kokemuksen mukaan saa aika kovaa normaalilla maantiellä ja rampeissa mennä kuivalla kelillä jotta saisi luistoon.
Eikä jollain parkkipaikalla saa mitään selkoa "autosta ja käyttäytymisen rajoista ääritilanteissa" , se vaatii radalle menoa jotta jotain saa irti.Eihän sitä nyt parkkipaikoilla, sehän on yleiseen liikenteeseen tarkoitettua aluetta....
Onneksi tuo parisataa kaakkia noinkin painavassa autossa ei juuri saa savua aikaiseksi. Enemmän renkaat kuluu risteyksissä...Kyllä se 100km/h nopeusero renkaan ja asfaltin välillä tuottaa jo ihan mukavasti savua!
Eiköhän tämä tarkoituksellinen väärinymmärtäminen jo riitä, vaikutatte kauhian ahdasmieliseltä tässä väännössä :D .Mun pitää jostain kaivaa vanhoja kuvia ja skannaa ne tänne, kyllä munkit syntyy :):):)
Loppuun vielä kevytmielinen burnout hiukan kitkerämmänkatkuise lla savulla:
Tilasin eilen Goodyear Efficient Grip Performance renkaat...
En tiedä, onko hyvät. On ainakin Micheliniä halvemmat.
Lähinnä kriteerinä olisi hiljaisuus ja hyvä vierintä. Saisi kestääkin jonkin verran. Vaakakupissa ei painanut savuaminen ja kiljuminen.
Vielä landsaileista, ainakin merkin sisällä on melko suurta vaihtelua, koska tuore LS588 näkyi olleen TM:n testeissä kuivalla kelillä pitävin ja märällä kakkonen.Siis joku heidän erimallisarjaa oleva ? , sillähän ei välttämättä ole mitään yhteistä jonkin muun mallisen kanssa kuin nimi. Eri kumiseos, eri kuviointi ,eri runko jne.
En ole tuota testiä lukenut, oliko testin kokonaistulos mikä, vai toimitko kuten poliitikko, poimit sieltä jonkun hyvän osasuorituksen mikä miellyttää itseä :laugh:
Vanhaan Passattiin laitoin samanmoiset ja auto nuorentui viis vuotta. Ainakin hiljaisuuden ja mukavuuden osalta parhaat mitä minun romuissa ollut.Mulla myös henkilöautossa tuollaiset, ne on hyvät !
Sain ohjeet, jotka hämmästytti, jos tuntuu kovilta paineet voi laskea 2.1 tai lappilastilla laittaa vaikka 3.0. Uusien renkaiden rakenne kestää ihmeitä, keskeltä/reunoilta kulumiset on vanhaa aikaa.
Mulla myös henkilöautossa tuollaiset, ne on hyvät !Nythän mulla alkaa hymy leviämään.... :)
Eihän niitä merkkisulkia tarttee laittaa kuin yhdet aina syksyllä ja seuraavana taas. Maksavat noin 36-38 euroa pari.Joillain se on piänest kii :laugh:
Biltemassa olis maksanu kolmisenkymppiä pari, joten säästö ei ole ainakaan merkittävä.
ei ei et ole voinut saada molempia ;DNo vielä ei ole kotipihaan tullut yhtäkään kummia...
Ostin viime viikolla kiinalaiset "ovikellorenkaat" ( Ling Long merkkiset ), laadusta en vielä tiedä mitään mutta on
ainakin sopivan hiljaiset.
Toivottavasti kestää pari kesää. :D
Mitäs sitten tapahtuu...vaihtuuk o Fiilis vaikkapa kausipaikkaan ja vaunuun ?
Eikö se ole normaalia laittaa aina kahen kesän jälkeen uudet renkaat alle - kuka sitä nyt kaljuilla sakkorenkailla ajaa ;D
Kattelin Touranin renkaita, että kyllä niillä vielä yksi vähäajoinen kesä mennään, reilusti laillisesti pintaa. Talvirenkaitten kanssa on sitten jo tukalampaa, nastat ruvenneet luovuttamaan vasta viiden talven jälkeen.Onneks tuo kompuran vauhti ei päätä huimaa,eikä tapahdu yleisillä teillä :laugh: :o
Muissa autoissa onkin sitten molemmat kierrokset uudenkarheita. Vaan kompuran toinen rengas meinaa irtoilla.
Joo C-mallin rengasta ajattelinkin. Hankook on ollut mielessä. Huomenna Kuopiossa pitäis olla, niin onko vinkkejä hyvistä rengaskaupoista siellä päin?
Ollut campinkiä ja muuta C(?) rengasta eikä ole täristänyt.
M-auton alle en laittaisi missään vaiheessa normaali rengasta, aina vahvistettu.
Olen viime aikoina käyttänyt liikettä, joka on Liipasintiellä, nimeä en muista.Se on varmaan Rengaskulma.. itse hommasin renkaat Rengasparista Itkonniementieltä. Onhan siellä myös Pohjolan rengas, Vianorit kolmessa paikassa,Vannetukku jne...
Joo C-mallin rengasta ajattelinkin. Hankook on ollut mielessä. Huomenna Kuopiossa pitäis olla, niin onko vinkkejä hyvistä rengaskaupoista siellä päin?
Renkaan kantavuuden pitää siis vastata vähintään puolta akseliston kuormasta.
Valitse se rengas joka antaa täyden kantavuuden matalemmalla paineella, eli katso renkaan max paine. Pienemmälle paineelle tehty rengas on pehmeämpi ja mun mielestä asautossa mukavampi alla. Nämäkin on makuasioita.Kuulostaa loogiselta....
Muistakaa sitten kesä aikaan kun baanalla ajelette helteellä pitkiä matkoja alle maksimi paineiden että rengas kuumenee paljon enemmän
ja runkovaurioita tulee herkästi. Löysä rengas kun kuumenee rungon myötäävästä liikeestä nopeasti.
Tarkoitat varmasti alle sen paineen joka rengas vaatii kantamaan siihen kohdistuvaa painoa. Yleensä autoihin on määritetty alkuperäisrenkaille eri paineet eteen ja taakse, samalle renkaalle. Kuumalla kelillä renkaan paine kasvaa muutenkin kun sen ilma lämpenee, useita kymmenesosia baria.Henkilöautot pienineen paineineen ja painoineen ovat eri asia.
Mitä eroa suosituksessa on "käyttöiällä" ja "teknisellä iällä"? Termit mainitaan artikkelissa, mutta niitä ei avata mitenkään.Tuossa jotain...
Mitä eroa suosituksessa on "käyttöiällä" ja "teknisellä iällä"? Termit mainitaan artikkelissa, mutta niitä ei avata mitenkään.Rengasliike voi myydä "uutena" (ainakin joillekin asiakkaille :-\) 4 vuotta sitten valmistettua, varastossa maannutta rengasta.
tarttisin hyvät, halvat, hiljaiset ja kulutuksen kestävät ;)
Nyt saa antaa suosituksia ja kokemusten puhua. Omat 205/55 R16 kumit menee kohta
vaihtoon ja tarttisin hyvät, halvat, hiljaiset ja kulutuksen kestävät ;)
Siinä olisi kaikki em. ominaisuudet samassa paketissa https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/landsail/ls388/205-55-r16-91v-101835 ThumbSinähän vedät tuolla sitikalla vaunua? Onko vedossa tottelevat kumit?
Itsellä on tuo setti 225/55-17 koossa Citroen C5 alla nyt 2. kesää ja niin on nappi valinta ollut että voin lämpimästi suositella muillekin 8)
Sinähän vedät tuolla sitikalla vaunua? Onko vedossa tottelevat kumit?
No rehellisyyden nimissä, ethän sinä juuri vaunua revi vaan asut siinä.
400€ ostin uudet Nokian gummit. Nyt ajettu 15000. Vaunun kanssa 7500 km.
Ei havaittu kulumista ja oikein hyvät ajaa. Pysyn kaukana ihmerinkuloista
Noh, minun rengas ei ole se tavallinen koko mitä kiina dumppaa joka kulkimeen. 225-60-17 on käyttämäni. Lisäksi maksan mielelläni "ylihintaa" laadukkaista renkaista. Vaunustakin vaihdoin kinkki ihmeet heti pois ja senkin meno parani perässä.
Talvirenkaissa jo 4 talvea ollut Hkpl, ei hukkaa edes nastojaeikä kulu pahemmin kun 4x4 dsl automaatti.
Sen takia ne piti heti napata :o
ps sun linkissä 16" ?
Mielipidettä/tietoa Pirellin P7 ja Nexen N Blue renkaista?Pirellin P7:t perinteisesti hyvät.
Tarjouksessa paikallisella rengasliikkeellä.
Mielipidettä/tietoa Pirellin P7 ja Nexen N Blue renkaista?
Tarjouksessa paikallisella rengasliikkeellä.
Itse asiassa molemmat renkaat olleet, en ole varma oliko Nexen tyyppi tuo. Molemmat olivat hyviä, Pirelli mielestäni kului nopeammin. Taisivat olla 15 tuumaisia. Muistelen ,että Nexen oli hinta/laadultaan oikein hyvä.Kiitti. Muistelen tosiaan Pirellin olevan hiukan pehmyt eli nopeasti kuluva.
Wanha sanonta! suosi Suomalaista käytä kotimaista on vieläkin hyvä myyntikikkaOn jos tuote on kotimainen. Renkaat on tehty itärajan takana.
On jos tuote on kotimainen. Renkaat on tehty itärajan takana.Lähempänä kuin Kiinalaiset Thumb
Tietääkseni renkaat valmistaa kone,eikä venakot ;)Mieluusti soisin että kone ja sen käyttäjät olisivat Suomessa. :(
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokian_Renkaat
Minä ostin viimeksi Ruotsista renkaat, kun oli siellä halvimmat...
Olivat Nokian nastarenkaat "Made in Finland".
Kumpaa nyt sitten suosisin....? Kotimaista, vaiko ulkolaista?
mutta lähempänä senttiä alkaa kivet roiskiin pitkin kylkiä. Ei hyvä.
Ai jai, tuohan oli jo melkein rikos! ;D
Minä ole iät ja ajat, jos vain mahdollista, ajanut Continentalin renkailla. Maksavat sen saman kuin muutkin 'kallit' mutta ovat, jopa kaikenmaailman testien mukaan, tasapainoisimmat.
Tuli sitten ensimmäinen vastoinkäyminen: Ransun etupää söi niitä kuin näkkileipää.
Takarenkaat on kuin pakasta mutta ne etuset...
Katselin sitten renkaan kuvia ja yritin arvailla, missä edes nastat pysyisivät.
Parin viikon päästä menee eteen alle Hankookit.
Keväällä sitten näkee.
Maksoi muuten kax nakkia 250€ ja asennus 25€.
Taksimiehillä oli kuulemma ollut myös ongelmia Contin kestävyydessä...
Contilla on vissiin tullut jo jotain ylilyöntejä, kun hakevat noita testien parhaita ominaisuuksia.Minulla Conti 5:set SULI alle vetohommissa Thumbd
Mulla oli edelliset Contin kesärenkaat 14kk ja siinä välissä myös talvirengaskausi. Taksimiehillä oli kuulemma ollut myös ongelmia Contin kestävyydessä... Vaihtui sitten Nordmaniin ja nyt vuoden ikäisinä 5 näkyy vielä kaikissa renkaissa.
Minulla Conti 5:set SULI alle vetohommissa Thumbd
Välillä vähän OT:a.
Tuosta ameriikkalaisten renkaiden kovuudestakohan johtuu se, että monissa autoelokuvissa renkaat ulvovat hiekallakin samoin kuin asvaltilla?
Off-Topic:Minulla on kesärenkaat aina mustat ja pyöreät.Muita ominaisuuksia kulutuskestävyyden lisäksi ei taida sitten löytyäkään....
Talvirenkaina tällä hetkellä Nokia HPL 7 ja HP 8.
Euroopassa ei myydä kunnon kulutuskestävyydell ä olevia kesärenkaita yhtään.
Amerikassa kesärenkaissa esim Michelin Defender (perus henkilöauton rengas )antaa 90.000 mailin takuun renkaalle eli 144.000 km
http://www.michelinman.com/US/en/tires/products/defender.html
Treadwear lukemat ovat amerikassa kaksinkertaisia verrattuna euroopan lukemiin. Treadwear lukema kertoo renkaan kulutuskestävyyden.
Muita ominaisuuksia kulutuskestävyyden lisäksi ei taida sitten löytyäkään....
Joskus aikanaan yksi rengas jobbari sieltä amerikasta toi rekan kärriin renkaita.Joo, mutta vapaasti pyörivät perävanun renkaat on aivan toinen asia kuin vetävät tai ohjaavat renkaat.
Niitä ei saanut millään loppumaan pinnaltaan, vaan vanhuuttaan sitten hapertuivat.
Kunnes olivat niin härskin näköisiä ettei iljennyt enää m.s. Oihionnasta ulos lyypekissä ajaa.
Ja pintaa oli vielä vaikka kuinka eikä ne mitenkään eurooppalaista poikennut vedettävyydeltään.
Joo, mutta vapaasti pyörivät perävanun renkaat on aivan toinen asia kuin vetävät tai ohjaavat renkaat.Selvitätkö tarkemmin...?
Selvitätkö tarkemmin...?Etkö vielä tiedä eroa :(
Etkö vielä tiedä eroa :(Ohjaavalla akselilla mitä vähemmän poikkikuvioo sen parempi rullaus.
Etkö vielä tiedä eroa :(Tiedän eron kulutuspinnan kuvion perusteella.
Muita ominaisuuksia kulutuskestävyyden lisäksi ei taida sitten löytyäkään....
Minulla on kesärenkaat aina mustat ja pyöreät.
Talvirenkaina tällä hetkellä Nokia HPL 7 ja HP 8.
Euroopassa ei myydä kunnon kulutuskestävyydell ä olevia kesärenkaita yhtään.
Amerikassa kesärenkaissa esim Michelin Defender (perus henkilöauton rengas )antaa 90.000 mailin takuun renkaalle eli 144.000 km
http://www.michelinman.com/US/en/tires/products/defender.html
Treadwear lukemat ovat amerikassa kaksinkertaisia verrattuna euroopan lukemiin. Treadwear lukema kertoo renkaan kulutuskestävyyden.
Amerikassa on myyty vuosikaudet kestävämpiä renkaita kuin euroopassa.
Jos haluaa hiljaiset renkaat niin ne on silloin pehmeät ja kuluvat Suomen karkealla asfaltilla nopeasti.
Jos haluaa kestävät niin ne on silloin myös äänekkäät.
Jos haluaa hiljaiset renkaat niin ne on silloin pehmeät ja kuluvat Suomen karkealla asfaltilla nopeasti.Mutta jos kilometrejä kertyy 5-10 th vuodessa niin kyllä otan ne hiljaiset. Kestää ne silti monta kesää. 8)
Jos haluaa kestävät niin ne on silloin myös äänekkäät.
Mutta jos kilometrejä kertyy 5-10 th vuodessa niin kyllä otan ne hiljaiset. Kestää ne silti monta kesää. 8)Näin minäkin nykyisin tuumailen...
Jos haluaa hiljaiset renkaat niin ne on silloin pehmeät ja kuluvat Suomen karkealla asfaltilla nopeasti.
Jos haluaa kestävät niin ne on silloin myös äänekkäät.
Teoriassa....Sikäli kyllä että kova kumi ei ole koskaan hiljainen mutta pehmeäkin voi olla äänekäs jos kuvio on kehno.
Ääni on muutakin kunkumin kovuutta.
Minä ostin käytetyt Nokian kitkat Jumpyyn mutta kyllä on meluisat.Vaikea ehkä löytää 102 kantavuudella pakuun kokoja...
Pitää ajella nuo loppuun ja ostan neljän vuodenajan kumit seuraavaksi.
Vaikka on pakettiauto niin ei tarvi olla C-sarjan renkaat kun painoluokka riittää (102).