oon aivan samaa mieltä, mutta harvassa vanhemmassa ne on edes välttävät...Niimpä! Ainaski vanhemmissa Saapeissa on valot kuin kynttilä tuikku...oisko jännitten säätimet jo ehtoolla..
oon aivan samaa mieltä, mutta harvassa vanhemmassa ne on edes välttävät...Niimpä! Ainaski vanhemmissa Saapeissa on valot kuin kynttilä tuikku...oisko jännitten säätimet jo ehtoolla.. Mulla on Scudossa -07 mallissa ajovaloissa referenssiluku 12,5, elikä yhteensä 25.
Jos tuo luku nyt edes jotain kertoo valotehosta, niin eipä se kovin suuri ole. Keulalla on nyt Bosch Navigatorit, joilla referenssi nousee täyteen 100 lukemaan. Kyllä ero on valtava, kun katkaisimesta nappaan lisäpitkät pois päältä. Voisi olla, että ilman lisäpitkiä viikoittain väistettävät peuratkin vähenisi kummasti. Miksihän tehtaalla on laitettu noin tehottomat valaisimet? voiko olla että on saatu halvalla vanhaa varastoa kun on alettu kasaamaan autoja tehtaalla...
![]() oon aivan samaa mieltä, mutta harvassa vanhemmassa ne on edes välttävät... Volvossa tehtaan sarja (vm-95) ja yleensä vastaan tulija vaihtaa ensin, MB (vm-90) lisäpitkät tosin eivät toimi tällähetkellä ja työkone toyotassa (vm-12) pitäisi olla lisävalot että näkisi kunnolla ![]() Volvossa tehtaan sarja (vm-95) ja yleensä vastaan tulija vaihtaa ensin, MB (vm-90) lisäpitkät tosin eivät toimi tällähetkellä ja työkone toyotassa (vm-12) pitäisi olla lisävalot että näkisi kunnollaJos on hiace niin komppaan!! H-4 on surkia Jos on hiace niin komppaan!! H-4 on surkia Lähelle meni. Hilux eli lava hiace tähän ei saa lisähinnastakaan xenoneita. Mm VW transportterissa vakiona xenonit. Niimpä! Ainaski vanhemmissa Saapeissa on valot kuin kynttilä tuikku...oisko jännitten säätimet jo ehtoolla.. Vanhemmissa Saabeissa valot oli aikanaan parasta mitä oli tarjolla. Reseptinä jänkitteensäädin kuntoon ja umpiot puhtaaksi tai lasit vaihtoon sekä laadukkaat polttimot. Ja taas näkee. Toki jos johdotus ja liittimet pudottaa jännitteen alas lampun kannalla niin silloin vaatii lisää remppaa. Pääosin nuo "tuikut" on kunnossapidon puutetta ja viallisia komponentteja. Vielä 90-luvun puolella vanha satku oli TM:ssä testissä ja sai valoista hyvän arvosanan. Aikoinaan Ukin tehtaan Saappaissa (ja taisi Talboteissakin) olla jännitteen säädin, ts. jännitteen alentaja. Päivävalot oli sellaiset "märät halogeeniumpiot"
Tosin tuolloin 70/80 -luvun taitteessa puhuttiin 'huomiovaloista' - ajovalot vajaalla jännitteellä Kyllä minä kehun näitä nyky Saabien valoja enempi ![]() Aikoinaan Ukin tehtaan Saappaissa (ja taisi Talboteissakin) olla jännitteen säädin, ts. jännitteen alentaja. Päivävalot oli sellaiset "märät halogeeniumpiot" Eikös Mäkinen joskus hylätty Montessa, kun Minissä oli jotain tän kaltaista...? ![]() Lisäpitkät on tarpeelliset,elikkä jokainen väsämään valoa auton keulalle
![]() Lisäpitkät on tarpeelliset,elikkä jokainen väsämään valoa auton keulallePaljon ajaville ja varsinkin pimeillä maanteillä niistä on hyötyä! muutoin vain tuunausta ![]() Noinhan valojen käyttöä nykyisin opetetaan ja on opetettu jo jonkin aikaa .
Ei siinä häikästy jos keskittää katseensa omalle kaistalle valmiiksi sinne mihinkä omat kaukovalot sitten valaisee kunhan ne sytyttää . Hella Bi-halogen projektori valaisin on hyväksytty sekä halogeenille ,että xenonille ja on yksi tehokkaimmista projektorista mitä tiedän ja hintakin on nykyisin kohtuullinen . Minä sain parin noita 180 eurolla kotiin toim. Nyt ne menee ensin kurapyörään xenonilla ,jossa ne ovat vielä laillisetkin. Autoon ei onnistu kuin halogeenilla mutta niilläkin nuo valot ovat erinomaiset ja ennenkaikkea lyhyet valot ovat erinomaiset . Neljäänkymppiin asti pärjää hyvin ilman lisävaloja ja siitä eteenpäin viiden vuoden välein pitäisi asentaa yksi pari lisää keulalle.
Neljäänkymppiin asti pärjää hyvin ilman lisävaloja ja siitä eteenpäin viiden vuoden välein pitäisi asentaa yksi pari lisää keulalle.Hyvä hoksaus!! IKÄ näkö.. ![]() |