rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Apukaukovaloista  (Luettu 23056 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:47
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #30 : 4.12.2013 kello on 21:20 »
Thumb Monesti tulee vastaan noita tollistelijoita ja alkavat räpsytteleen valojansa. Loppuu se tollistelu nopeasti kun laitan pitkät päälle  :D
Heh...
Pitäiskös minunkin  laittaa kisa pystyyn ja 6 pitkää päälle yhtäaikaa. Niistä vielä pari on Xenoneja.  ;)
No en laita...Se on kiellettyä ja niillä valoilla menis jo jäniksetkin  selälleen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.04.2015 kello on 16:47
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #31 : 5.12.2013 kello on 10:48 »
KIELLETTYÄ se on SUMUVALOJENKIN käyttö muulloin kun SUMUSSA ! ! !

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #32 : 5.12.2013 kello on 11:47 »
Niin pitäisi,. vaan joskus ei malta, kun joku luuluu tietävänsä kaiken.   ;D
Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #33 : 5.12.2013 kello on 13:07 »
KIELLETTYÄ se on SUMUVALOJENKIN käyttö muulloin kun SUMUSSA ! ! !
Entäs sakea lumipyry? :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #34 : 5.12.2013 kello on 15:32 »
Itsellä ei ole koskaan sumuvalojen (väärä) käyttö häirinnyt. Enemmänkin häiritsee väärin suunnatut valot ja pahimpana kaikista jälkiasennus xenonit, eli ne laittomat viritelmät. Pitkissä olkoon mitä on, mutta ajovaloissa ne häiritsee joskus pahoin. Kun umpiota ei ole suunniteltu xenonille niin valokuvio on mitä on ja hajavaloa tulee pahasti vastaantulevien silmiin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #35 : 5.12.2013 kello on 16:27 »
MarkoA kanssa samaa mieltä,että nämä väärin suunnatut valot/polttimo huonosti laitettu,on aika iso haitta tekijä tuolla liikenteessä..Varsi nkin pimeällä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:12
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #36 : 5.12.2013 kello on 19:41 »
Entäs sakea lumipyry? :D

Silloin tahtoo parkitkin häikäistä... Rankassa vesisateessa sumarit sensijaan ovat sallittuja.  ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.12.2023 kello on 10:08
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #37 : 5.12.2013 kello on 20:08 »
Etusumuvalot voisi vaikka lailla kieltää, kun sen verran paljon niitä väärin käytetään. Jos jollain olisi tarvetta, se ne asentaisi, sai tai ei.
Itse en ole ikinä käyttänyt. Takasumuvaloa olen tarvinnut muistaakseni pari kertaa.

Ja apukaukovalot on aivan varmasti tarpeeseen siellä, missä ei katuvaloja ole ja yleensä muukin liikenne vähäisempää. Mieluummin niitä keula täyteen, kuin teeseitse xenoneita, jotka on lähinnä epätoivoisen näköisiä ja varmaan tehoisiakin. Ainakin kaveri vaihtoi LandCruiseriinsa halogeenit takas, kun sanoi xenon-setin olevan aivan kuraa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:47
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #38 : 5.12.2013 kello on 20:19 »
Etusumuvalot voisi vaikka lailla kieltää, kun sen verran paljon niitä väärin käytetään. Jos jollain olisi tarvetta, se ne asentaisi, sai tai ei.
Itse en ole ikinä käyttänyt. Takasumuvaloa olen tarvinnut muistaakseni pari kertaa.
Etusumuvaloista ei tosiaankaan ole käytännön hyötyä. Oikein säädettynä niistä silti tuskin on muillekaan haittaa.
Takasumuvaloa olen tarvinnut varmaan jo lukemattomia kertoja. Vielä kun saisi muutkin sitä käyttämään olosuhteiden niin edellyttäessä. Voisin jopa suositella itse sakkoja sille joka ei tarvittaessa käytä takasumuvaloa.

Tuossa laissa ja sumuvalokatkaisimes sa on vain pieni ristiriita. Ainakin omissa autoissani saadakseen takasumuvalon päälle on ensin kytkettävä etusumuvalot.
Toisaalta lain mukaan takasumuvaloa saisi käyttää, jos lumi pöllyää takana. Etusumuvalothan olisi siinä tilanteessa vielä kielletty.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:23
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #39 : 5.12.2013 kello on 21:19 »
Etusumareita olen lähes 30v autoiluni aikana aidosti tarttenut yhden käden sormien verran = ei "kovin" usein, mutta tuolloin kun niitä on tarttettu, puhutaan keleistä joissa jopa lyhkäset on liikaa, muodostaen auton eteen läpäisemättömän valomuurin :-\

Itse asiassa yhteen ex. autooni tein kytkennän, jossa pitkät sumareilla oli pelkät lisäpitkät sumareilla, auton omat pitkät sammuttaen. Kun sumarit sammutti, paloi pitkillä taas auton omat + lisäpitkät. Lisäpitkät oli asennettu puskurin alle, sumareiden viereen ja näin pimeässä sumussa sai juuri sinne sumun alle, tien pintaan todella pitkän valon, ilman sumun häikimää valomuuria Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #40 : 6.12.2013 kello on 08:41 »
Etusumuvaloista ei tosiaankaan ole käytännön hyötyä. Oikein säädettynä niistä silti tuskin on muillekaan haittaa.
Takasumuvaloa olen tarvinnut varmaan jo lukemattomia kertoja. Vielä kun saisi muutkin sitä käyttämään olosuhteiden niin edellyttäessä. Voisin jopa suositella itse sakkoja sille joka ei tarvittaessa käytä takasumuvaloa.

Tuossa laissa ja sumuvalokatkaisimes sa on vain pieni ristiriita. Ainakin omissa autoissani saadakseen takasumuvalon päälle on ensin kytkettävä etusumuvalot.
Toisaalta lain mukaan takasumuvaloa saisi käyttää, jos lumi pöllyää takana. Etusumuvalothan olisi siinä tilanteessa vielä kielletty.
Mulla on tuon Bravon kanssa helppo valita, ei ole etusumareita halunnut auton uutena ostanut enkä minäkään niitä kaipaa, takasumari piisaa. Kakkosautossa on sumarit mutta todella harvoin niitä tarvitsee.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #41 : 6.12.2013 kello on 10:02 »
Silloin tahtoo parkitkin häikäistä... Rankassa vesisateessa sumarit sensijaan ovat sallittuja.  ;D
Kun ne ihan kehottaa käyttämään ainkin taka sumu valoja lumipyryssä ;) :D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.09.2019 kello on 14:18
  • Volvo XC60 D3 2,4 aut 205hv Polestar vm2010
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #42 : 7.12.2013 kello on 13:16 »
Kyllä mulle ainakin tulee volvoon lisäpitkät,sitä valoa,kun ei ole koskaan liikaa,jäänyt vaan mieleen tuolta raskaan kaluston puolelta ;) :D

Mulla kans kulkimessa lisäpitkät, valoa ei ole koskaan liikaa.... Thumb Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #43 : 7.12.2013 kello on 17:46 »
Mulla kans kulkimessa lisäpitkät, valoa ei ole koskaan liikaa.... Thumb Thumb
Mulla kans kulkimissa lisäpitkät, valoa ei ole koskaan liikaa.

  • Vieras
  • Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #44 : 7.12.2013 kello on 17:54 »
    Mulla kans kulkimissa lisäpitkät, valoa ei ole koskaan liikaa.
            Vaikka sokea puusilimä olenki niin pimeässä auton omat valot riittää! kun ne on hyvät ja parempia en tarvii