rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Apukaukovaloista  (Luettu 23055 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Apukaukovaloista
« : 3.12.2013 kello on 14:50 »
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kattovalot-lailliset-myos-suomessa
onko kukaan perehtynyt onko voimassa vielä asetus jonka mukaan pitää olla parillinen määrä valaisimia, eli ruottin mallin mukanen kolmen apukaukovalon patterin laillisuus?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #1 : 3.12.2013 kello on 14:59 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #2 : 3.12.2013 kello on 15:10 »
olipa vähä tyhjänpäivänen kysymys Thumbd.. ku jakso lukee itelähettäm linkin linkit ni siellähä sanottittiin iha selvästi joko 2.4tai 6... eli ei kolmests eikä viiestä eikä seittemästä. :-[

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:54
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #3 : 3.12.2013 kello on 19:22 »
Milloin tarvitsee lisäkaukovaloja ?

Joka aamu/ilta ajan 80 km työmatkan, yhteensä 160 km.  Tuolla matkalla "pitkät" päällä voi ajaa muutaman kilometrin, liikennettä riittämiin, ei ole järkeä laittaa rahaa "tarpeettomiin" valoihin.

Ja lisäksi se "sokea"hetki kaupanpäälle.  Kun vastaantulijan takia joudut vaihtaa puolivaloille menee silmälläsi hetki jos toinenkin ennenkuin se on tottunut hämärempään olosuhteeseen, vaarallinen "hetki" . . .

Sama ilmiö on kun autossa pidetään aiheetta sumuvalot päällä, silmä "näkee" kirkkaasti valaistun alueen mutta "se äärialue" jonka puolivalo valaisee sumuvalojen kantaman jatkeeksi  sitä silmä ei enää näe, se on "pimeää" aluetta . . .  Se "äärialue" on ratkaiseva jos jokin este on tiellä, sumuvalo valaisee erittäin lyhyen alueen, ja jos mäkinen maasto, voi valaistu alue olla erittäinkin lyhyt.

Auton omat valot riittää, ja piste.

Nuot edellä mainitut seikat on tutkitusti faktaa . . .

Tulikohan taas tökättyä "kusiaispesään" ? . . .


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:47
Vs: Apukaukovaloista
« Vastaus #4 : 3.12.2013 kello on 19:40 »
Milloin tarvitsee lisäkaukovaloja ?

Joka aamu/ilta ajan 80 km työmatkan, yhteensä 160 km.  Tuolla matkalla "pitkät" päällä voi ajaa muutaman kilometrin, liikennettä riittämiin, ei ole järkeä laittaa rahaa "tarpeettomiin" valoihin.
Minä ajan joka aamu/ilta työmatkan 75 km, yhteensä 150km. Tuolla matkalla "pitkät" päällä voi ajaa n. 90% matkasta.
Joka viikko joudun jarruttamaan peurojen, tai hirvien takia. Joskus jopa 4-5 päivänä viikossa.
Siinäpä mulle on tarpeeksi perustelua tehokkaille lisäkaukovaloille. Kaikki kun eivät tee matkaa taajamissa.

  • Vieras
  • Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #5 : 3.12.2013 kello on 19:57 »
    Joka viikko joudun jarruttamaan peurojen, tai hirvien takia. Joskus jopa 4-5 päivänä viikossa.

    OHO  :o

    Minä olen ajanut 190000 km 18 vuoden aikana tuota 5-tietä työmatkailun merkeissä enkä ole nähnyt tuona aikana kuin pari peuraa ja nekin vain metsän reunalla....johtune eko tuo nyt siitä kun mulla ei ole ollut lisävaloja autoissa vai siitä kun katuvalot on loistanut tuolla matkalla viimeisten 13 vuoden aikana, enpä tiedä en mutta toivottavasti sama meno jatkuu tulevaisuudessakin, jospa ne hirvet ei tänne savoon tulisikaan.  Thumb

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:23
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #6 : 3.12.2013 kello on 20:00 »
    Auton omat valot riittää, ja piste.

    Renaultissa kyllä, mutta siinä onkin bi-xenot + h1 pitkät jo ihan vakiona => pitkillä keulalla palaa h1-pitkien lisäksi pitkät xenot => kyllä muuten latu aukeaa :D

    « Viimeksi muokattu: 3.12.2013 kello on 20:20 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:10
    Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #7 : 3.12.2013 kello on 20:03 »
    Milloin tarvitsee lisäkaukovaloja ?..
    Auton omat valot riittää, ja piste.
    ..
    Kyllä, ja kyllä  ;D Samassa paketissa  8)

    xenon apukauko- ja bi-xenon(lähi+kauko)valot  Thumb

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #8 : 3.12.2013 kello on 21:35 »
    ohase hienoo ett ett teill o uusiss autoiss valoi.. mutta näis kahekskyt lukusiss ei nii kauheesti voi kehuu, nois vanhemmissa ku sai olla lyhkäsekki kahtena oli hienompaa... ja kaikki ei aja taamissa ja yksnumeroisii teitä, jos jouvut vaikk joka aamu ajaan 90km nelinumeroista tietä jyväskylän yläpuolella ni luulekko ett sielll tulee mitään muuta vastaan ku elukoita ja katu valoi eioo... saattaa joskus toisen vuoron kaveri tulla vastaan mutt se osaa pitää pitkiä niin kauan päällä ku ne oikeesti tarttee vaihtaa lyhyviin

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:12
    Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #9 : 3.12.2013 kello on 21:36 »
    Tulikohan taas tökättyä "kusiaispesään" ? . . .

    Raapisit päätäsi harvemmin....

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:30
    • Lempäälä
    Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #10 : 3.12.2013 kello on 22:29 »
      Olen aika usein seurannu ettei kaikissa autoissa ole edes kaukovaloja?
      Sunnuntaina iltana ajoin 130 tietä, kolme oli edellä sillä matkalla sellaista joilla ei tuntunut kaukovaloja olevan ( ainakaan käytössä) kuitenkin vajaata kahdeksaakymmpiä ajoivat. :(
       Kyllä mullakin apukaukovalot oli edellisen edellisissä kulkuvälineissä. :D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:23
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #11 : 4.12.2013 kello on 12:22 »
    Joku Tku motarikin on just silleen pässisti rakennettu että pitkiä et kovin usein voi vastaan tulevan liikenteen vuoksi käyttää, mutta toisaalta lyhkäsilläkään ei näe niin paljoa että turvallisesti voisi talvinopeuksia päästellä >:D Pitäisikin olla valot, joissa vain toisessa on pitkä ja toisessa lyhkänen samaan aikaan. Tiedä sitten nuo uudet mukautuvat AFL-valot, toimisiko ne jo näinkin fiksusti 8)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #12 : 4.12.2013 kello on 12:28 »
    Kyllä mulle ainakin tulee volvoon lisäpitkät,sitä valoa,kun ei ole koskaan liikaa,jäänyt vaan mieleen tuolta raskaan kaluston puolelta ;) :D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:02
    Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #13 : 4.12.2013 kello on 12:32 »
    Joku Tku motarikin on just silleen pässisti rakennettu että pitkiä et kovin usein voi vastaan tulevan liikenteen vuoksi käyttää, mutta toisaalta lyhkäsilläkään ei näe niin paljoa että turvallisesti voisi talvinopeuksia päästellä >:D Pitäisikin olla valot, joissa vain toisessa on pitkä ja toisessa lyhkänen samaan aikaan. Tiedä sitten nuo uudet mukautuvat AFL-valot, toimisiko ne jo näinkin fiksusti 8)

    Mulla pelaa/palaa lyhyet H7:t aina ja pitkillä tulee olikos H1:t kaveriksi. Ainoa ongelma on laillisilla polttimoilla varustettuna vastaantulijoiden räpsiminen kun pitävät valoja liian kirkkaina.
    Eihän se haittaisi, jos pitkillä olisi tuplat katolla kaverina, mutta sehän vaan tarkoittaisi sitä että mun pitäisi aina vaihtaa lyhykäisille paljon aiemmin ettei vastaantulija koe häikäistymistä eli joutuisin ajamaan paljon enemmän pelkillä lyhykäisillä.

    Tänäkin aamuna tuli useampi rekka vastaan, jossa oli hirveen kirkkaat kaukovalot - toiset alhaalla ja lisät katolla tai sitten kaikki neljä katolla. Valoteho noissa vastaa Airbusin laskeutumisvaloja 6000K värisävyllä, jolloin pitkillä suorilla on siis vaihdettava kaukaa omat lyhyille, jotta tajuavat myös vaihtaa pienemmille. Usein rekassa onkin sitten lähivaloina kaksi keltaista saunalyhtyä... :o


    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    Vs: Apukaukovaloista
    « Vastaus #14 : 4.12.2013 kello on 13:22 »
    Mulla pelaa/palaa lyhyet H7:t aina ja pitkillä tulee olikos H1:t kaveriksi. Ainoa ongelma on laillisilla polttimoilla varustettuna vastaantulijoiden räpsiminen kun pitävät valoja liian kirkkaina.
    Eihän se haittaisi, jos pitkillä olisi tuplat katolla kaverina, mutta sehän vaan tarkoittaisi sitä että mun pitäisi aina vaihtaa lyhykäisille paljon aiemmin ettei vastaantulija koe häikäistymistä eli joutuisin ajamaan paljon enemmän pelkillä lyhykäisillä.

    Tänäkin aamuna tuli useampi rekka vastaan, jossa oli hirveen kirkkaat kaukovalot - toiset alhaalla ja lisät katolla tai sitten kaikki neljä katolla. Valoteho noissa vastaa Airbusin laskeutumisvaloja 6000K värisävyllä, jolloin pitkillä suorilla on siis vaihdettava kaukaa omat lyhyille, jotta tajuavat myös vaihtaa pienemmille. Usein rekassa onkin sitten lähivaloina kaksi keltaista saunalyhtyä... :o
    Mun ajamissa rekoissa ei ollut sauna lyhtyjä vaan kunnon valot jotta ei tartte itse vaihtaa ekana puolikkaita,ja lähi valot oli sit valot,jota ei voi verrata saunalyhtyyn ;) :D