rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli  (Luettu 20239 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #45 : 3.08.2015 kello on 13:16 »
Eikö kuvaajatkin käytä valkeaa taustaa, syy mikä lie.


Silmä on tosi huono valon mittari, se on aina automaatilla ja näkee vaikka kuun valossa.
Minkämoista ampeeria tulee vaikka siellä Oulun seudulla klo 19 näin elokuun alussa?

Ja kiitos taas Rölli, tähän on kertynyt paljon hyvää asiaa.
Laitan jääkaapin päälle , kun aamulla vilkutti täysiä akkuja. Käyn tsekkaamassa tuoton klo 19 jos ei sada.
Vaunu on jo tuolloin tod.näk.auringolta suojassa joten yritän kuvittaa tilannetta.  Thumb
Joku kirjoitteli että kohteen saaminen "ylös" taustasta on helpointa valkoista taustaa vasten. Tiiä häntä, en
ole kuin miinus amatöörikuvaaja  ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #46 : 3.08.2015 kello on 16:00 »
Nyt ei jouda illalla vaunulle mutta tuossa on 13:30 otettua kuvaa.
Kuormitettuna jääkaapilla.






*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #47 : 3.08.2015 kello on 18:43 »
Tuossa on klo 18:30 otettua matskua. Toisessa panelissa näkee heijasteena, jo kuinka valo tulee puiden takaa ja lisäksi
pilvi on edessä. Latauksen vaihteluväli 0.4-0.7A , riippuen pilven sen hetkisestä paksuudesta. Kirkasta taivasta ei juuri nut tarjolla ole.









*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:08
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #48 : 3.08.2015 kello on 21:21 »
En nyt ymmärtänyt, että mitä yrität kertoa, mutta noilla jännitteillä ei asiat ainakaan kunnossa ole.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #49 : 3.08.2015 kello on 21:27 »
En nyt ymmärtänyt, että mitä yrität kertoa, mutta noilla jännitteillä ei asiat ainakaan kunnossa ole.

Akku on kohta tyhjä ja latausta ei ole kuin...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #50 : 3.08.2015 kello on 21:58 »
Kuvilla kerron valoisuutta ja sen tuottamaa lataustavirtaa sillä hetkellä. Jännitteet on alhaalla kun on ollut kovaa kuormaa koko päivän ja katolta ei paljoa ole tullut. Sitä paitsi akut on menossa vaihtoon.

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #51 : 3.08.2015 kello on 22:08 »
Olisi varmaan ollut kuvaavampaa laittaa kennojännite kuviin, joka oli 26.7V. Eli hyvin huonosti tuli aurinkoa paneelille. Siksi matala latausvirta. Noh, tämä tästä.

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #52 : 3.08.2015 kello on 22:09 »
Ja puhun nyt 2 kennon yhteis jännitteestä.

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #53 : 4.08.2015 kello on 00:26 »
En nyt ymmärtänyt, että mitä yrität kertoa, mutta noilla jännitteillä ei asiat ainakaan kunnossa ole.

Minä tätä kuvattua tietoa pyysin ja ihan selkeän tiedon sainkin. Kiitos siitä
Täällä eikä muuallakkaan ole kovin paljon mainostettu, että 200W systeemin teho on illansuussa alle 10W vaikka keli näyttää kirkkaalta yöttömässä yössä.

itselleni haen sellaista näppituntumaa, koska sitä latausta kannattaa edes tavoitella.
Nyt näyttäisi siltä että 4 ensimmäistä tuntia auringonnoususta ja neljä tuntia ennen laskua on minun käyttööni täysin hyödyttömiä, ellei paneelia saa suoraan auringon paisteeseen.ja aika kelvottomalta näyttää myös kovin pilvisen päivän tuotto.
Aurinkoisena päivänä kannattaa nähdä vähän vaivaa, että kennot saa mahdollisimman pitkään suoraa auringon valoa, mutta tässhän ei ole mitään uutta.

Ja toistan nyt vielä senkin että minun 50W kenno ja naps mpptsäädin täytti juuri 11 vuotta.
Halusin nyt tietää onko joku asia oleellisesti kehittynyt uudemmissa, koko on pudonnut puoleen ja hinnat neljäsosaan, muuten en kovin suurta kehitystä näe. Näkeekö joku muu?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #54 : 4.08.2015 kello on 08:36 »
Minä tätä kuvattua tietoa pyysin ja ihan selkeän tiedon sainkin. Kiitos siitä
Täällä eikä muuallakkaan ole kovin paljon mainostettu, että 200W systeemin teho on illansuussa alle 10W vaikka keli näyttää kirkkaalta yöttömässä yössä.

itselleni haen sellaista näppituntumaa, koska sitä latausta kannattaa edes tavoitella.
Nyt näyttäisi siltä että 4 ensimmäistä tuntia auringonnoususta ja neljä tuntia ennen laskua on minun käyttööni täysin hyödyttömiä, ellei paneelia saa suoraan auringon paisteeseen.ja aika kelvottomalta näyttää myös kovin pilvisen päivän tuotto.
Aurinkoisena päivänä kannattaa nähdä vähän vaivaa, että kennot saa mahdollisimman pitkään suoraa auringon valoa, mutta tässhän ei ole mitään uutta.

Ja toistan nyt vielä senkin että minun 50W kenno ja naps mpptsäädin täytti juuri 11 vuotta.
Halusin nyt tietää onko joku asia oleellisesti kehittynyt uudemmissa, koko on pudonnut puoleen ja hinnat neljäsosaan, muuten en kovin suurta kehitystä näe. Näkeekö joku muu?
Olet oikeassa. Jos ei puhuta sen kuukauden pituisesta todellisesta lapin yöttömästä yöstä, niin latausta on aika lailla turha
odotella iltapäivän tuntien jälkeen. ELLEI pysty kennoja kohdentamaan kuten siirrettävää  Thumb Vaakataso syö melkolailla
kennojen mahdollisuudesta tuottaa energiaa, kun tilannetta katsoo esim.Toukokuu-syyskuu välisellä jaksolla. Siksi minä olen
laittamassa kunnon akkuvarantoja ja lisänä on aggregaatti  :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.11.2022 kello on 15:12
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #55 : 4.08.2015 kello on 08:52 »
Kuinka vanha keksintö on tuo MPPT-säädin?.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #56 : 4.08.2015 kello on 08:55 »
Totuus löytyy kaurapuurosta, eli joulukuu - tammikuu. Itse hommaan jotakin ajottaista puuhastelua näille kuukausille, jolloin tarvitsen agria. Lataantuu akut samalla. Kulutusta on kuitenkin jatkuvasti. Käännän talviajaksi kennot pystyasentoon, ettei lumi kerry pinnoille . Näin siis mökillä.
Uudessa agrissa on 12V:n ulostulo, liekkö sillä mitään merkitystä akkujen latausta varten. Vai onko se 12V:n vakiovirtalähtö.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #57 : 4.08.2015 kello on 08:56 »
Kuinka vanha keksintö on tuo MPPT-säädin?.
en tiiä keksinnön iästä mutt noin kolmevuotta sitten tais tulla yleisemmin markkinoille.. luulen ett toveri tarkotti naps pwm säädintä mutt tää on vaa mutu...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #58 : 11.08.2015 kello on 07:21 »
No nyt ollaan tositoimissa.
Pari viikkoa pitäisi näillä eväillä mennä.
Ollaan napapiirin yläpuolella 400km, ja aamu viideltä sain imuroitua 4A hetkittäin ,seiskan maissa 5A, ikävä järvenpinta avittaa varsinkin kun aurinko on matalalla.
Varmaan ainoa päivä tässä reisussa, kun pitää lisätä kulutusta, ettei mene hukkaan.
Niin tuo kuvan vehe on kameran jalka, kokeilin laiskuuttani sitäkin.
Hyvältä systeemiltä tuntuu tuo ripustaminen. Matkassa on vahvoja klipsejä siihen hommaan.




*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli
« Vastaus #59 : 11.08.2015 kello on 10:40 »
Hyvää matkaa  Thumb Mielenkiinnolla odotan raporttia kuinka aurinkoa riitti ja virtasta  :)