Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Beedro - 12.08.2013 kello on 09:07
-
Pari kuukautta sitten ostaessani nykyisen vaunun huomasin vaunun akun tyhjevän todella nopeasti. Laittaessani vaunussa ainoastaan Alden kaasulla lämpenemään niin jo 15min kuluttua lämmitin oli sammunut ja Alden paneeli ilmoitti alhaisesta jännitteestä. Ajattelin akun tulleen tiensä päähän ja hankin uuden.
Nyt kuitenkin käytyäni viikonlopun reissulla ja lähdettyäni majapaikasta kytkin jääkaapin kaasulle. Muutoin 12V pääkytkin oli auki asennossa, mutta muita sähkölaitteita ei ollut päällä. Vaunu oli noin 8 tuntia akun varassa ja kotiin tullessani Alden paneelissa oli jälleen ilmoitus alhaisesta jännitteestä.
Mittasin jännitteen yleismittarilla ja tulos oli noin 8,4 volttia. Käänsin päävirtakatkaisijan kiinni asentoon ja jännite nousi välittömästi yli 11 voltin. Mikä mielestänne minulla on nyt vikana? Voiko pääkatkaisija jostain syystä aiheuttaa kyseisen ongelman vai pitääkö alkaa laite kerrallaan katsomaan, mistä ongelman lähde löytyy?
-
Jääkö lämmityksen 12v pumppu pyörimään. Entisessä Hobbyssa jäi päälle. Piti nypätä liitin pumpulta irti muutoin söi akun
-
Jääkö lämmityksen 12v pumppu pyörimään. Entisessä Hobbyssa jäi päälle. Piti nypätä liitin pumpulta irti muutoin söi akun
Alde oli taulusta Off- tilassa. En ole tosin vielä löytänyt koko 12V pumppua. Ei ole asennettu samanlain kuin Cabbyssä siihen paisuntasäiliön päälle.
Tässäpä pari kuvaa "pannuhuoneesta"
(http://i112.photobucket.com/albums/n162/Beedro/Alde1_zpsaf064e8f.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n162/Beedro/Alde2_zpsfba72385.jpg)
Tämä sininen on mielestäni 230V pumppu.
-
Jääkö lämmityksen 12v pumppu pyörimään. Entisessä Hobbyssa jäi päälle. Piti nypätä liitin pumpulta irti muutoin söi akun
Ja vaikka pumppu jäisikin jostain syystä päälle ei se varmaan tuossa ajassa söisi akkua tyhjiin. Joku muu siellä nyt taitaa olla probleemana.
-
Vanhassa autossani jääkaapin valo söi akun jännitteen. Valo paloi jatkuvasti, koska ovi oli laskeutunut niin, ettei sen syrjä enää ottanut valokatkaisijan liuskaan. Mutta miten sen tarkistat. Korjauksena prikkoja saranan alle.
-
Alde oli taulusta Off- tilassa. En ole tosin vielä löytänyt koko 12V pumppua. Ei ole asennettu samanlain kuin Cabbyssä siihen paisuntasäiliön päälle.
Tässäpä pari kuvaa "pannuhuoneesta"
(http://i112.photobucket.com/albums/n162/Beedro/Alde1_zpsaf064e8f.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n162/Beedro/Alde2_zpsfba72385.jpg)
Tämä sininen on mielestäni 230V pumppu.
Taitaa olla tuo pumppu se niin sanottu suuriteho pumppu eli toimii molemmilla 12v ja 230v. Ei saata olla ollenkaan tuota 12v pumppua. Se pumppu pyöri silti vaikka alde oli off asennossa.
-
Mittasin jännitteen yleismittarilla ja tulos oli noin 8,4 volttia. Käänsin päävirtakatkaisijan kiinni asentoon ja jännite nousi välittömästi yli 11 voltin. Mikä mielestänne minulla on nyt vikana?
Sulla on akku rikki. Sen vuoksi nuo kennojännitteet tippuu alas koska akku ei kestä pienintäkään kuormaa. Toinen vaihtoehto tietenkin saksalaisvaunussa on akkulaturin sekoilu/hajoaminen. Kerro enemmän mitä siellä on. Onko tehdasasenteisena vai suomessa maahantuoja lisännyt akun ja laturin ?
-
Toinen vaihtoehto tietenkin saksalaisvaunussa on akkulaturin sekoilu/hajoaminen.
Miten saksalaisen Dethleffsin valmistaman vaunun akkulaturin hajoaminen/sekoilu eroaa pohjoismaalaisen vastaavan hajoamisesta/sekoilusta?
-
Sulla on akku rikki. Sen vuoksi nuo kennojännitteet tippuu alas koska akku ei kestä pienintäkään kuormaa. Toinen vaihtoehto tietenkin saksalaisvaunussa on akkulaturin sekoilu/hajoaminen. Kerro enemmän mitä siellä on. Onko tehdasasenteisena vai suomessa maahantuoja lisännyt akun ja laturin ?
Maahantuoja on Suomessa asentanut laturin ja akun. Latauslaite on ihan samanlainen kuin muissakin omistamissani vaunuissa. Voin napata siitäkin illalla kuvan.
-
Sulla on akku rikki. Sen vuoksi nuo kennojännitteet tippuu alas koska akku ei kestä pienintäkään kuormaa. Toinen vaihtoehto tietenkin saksalaisvaunussa on akkulaturin sekoilu/hajoaminen.
Akkuhan on uusi.
Annan taas wanhan neuvon: Hommatkaa yleismittari ja katselkaa, mihin suuntaan sähvöä kuluu. Jos kuluu. Ensin akkukaapeli irti ja mittari siihen väliin, sitten voi vaikka nyppiä sulakkeita irti yx kerrallaan.
-
Miten saksalaisen Dethleffsin valmistaman vaunun akkulaturin hajoaminen/sekoilu eroaa pohjoismaalaisen vastaavan hajoamisesta/sekoilusta?
Pohjoismaalaisissa käytetty yksinkertaista laturia , niissä akut ja laturit vakiona. Taas saksalaisissa jälkikäteen asennettuja, ja tuo laturi monimutkainen hässäkkä , esim EBL jne. Joissa ollut paljon vikoja, hankalampia korjata kuin jonkun Akku-Matin jne vaihtaminen toiseksi. En niitä muuten syyllistä Thumb
Lisäksi ainakin yhdellä .org:n käyttäjällä oli jotain sähköongelmia, suomensähvömies oli jättänyt jännitteellisen kaapelin kalusteitten taakse irralleen , sitä etsittiin kissojen ja koirien + huoltomiesten kanssa.
-
Akkuhan on uusi.
Annan taas wanhan neuvon: Hommatkaa yleismittari ja katselkaa, mihin suuntaan sähvöä kuluu. Jos kuluu. Ensin akkukaapeli irti ja mittari siihen väliin, sitten voi vaikka nyppiä sulakkeita irti yx kerrallaan.
Mikäli täysi akku tuolla aikajanalla tyhjentyy, ongelmaan ei tartte yleismittaria, esim palovaroitin antaa samat tulokset :o
-
Itse lähtisin etsimään vikaa ensiksi vaunun töpselistä. Jos kapine on vähän vanhemmalla kytkennällä - ts lataus suoraan auton laturilta - voisi oikealla tavalla mädäntynyt töpseli purkaa akkua. Seuraavana ohjelmassa voisi olla muiden kytkentöjen, varsinkin mahdollisesti viimeisimmän tehdyn sellaisen, tarkistaminen.
Patterin lataaminen minkä tahansa valmistusmaan peruja olevalla laturilla ja sen jälkeen laturista irroitus voi toimia diagnostiikkana mahdolliselle laturiongelmalle. Se, onko kiinalais-osista koottu laturi oltu kasaavinaan koti- eli ulkomailla, on asiaan harvinaisen vähän liittyvä yksityiskohta. Vaan laturivikaan tämä voisi viitata siten, että laturi ei alunpitäenkään ladannut uutta patteria täydeksi.
-
Pohjoismaalaisissa käytetty yksinkertaista laturia , niissä akut ja laturit vakiona. Taas saksalaisissa jälkikäteen asennettuja, ja tuo laturi monimutkainen hässäkkä , esim EBL jne. Joissa ollut paljon vikoja, hankalampia korjata kuin jonkun Akku-Matin jne vaihtaminen toiseksi. En niitä muuten syyllistä Thumb
Lisäksi ainakin yhdellä .org:n käyttäjällä oli jotain sähköongelmia, suomensähvömies oli jättänyt jännitteellisen kaapelin kalusteitten taakse irralleen , sitä etsittiin kissojen ja koirien + huoltomiesten kanssa.
Mielestäni Detskuissa yleisesti käytetty Mascot on huomattavasti laadukkaampi kuin yksikään Matti laturi. Vaikka ei Mattikaan huono ole.
-
Mikäli täysi akku tuolla aikajanalla tyhjentyy, ongelmaan ei tartte yleismittaria, esim palovaroitin antaa samat tulokset :o
Palovaroitin vaan ei kerro sitä, mihin suuntaan sähvöt häviää, senhän kysyjä haluaisi tietää.
-
Mutta nenä kertoo tai visuaalinen savu. ;D
-
Mielestäni Detskuissa yleisesti käytetty Mascot on huomattavasti laadukkaampi kuin yksikään Matti laturi. Vaikka ei Mattikaan huono ole.
Hyvähän se on, tuon "Matin" heitin huulena , osui onkeen kuitenkin.
Eiu kai Mattia mikään valmiostaja ole käyttänyt ainakaan 20:een vuoteen. :P
Mutta kun noissa jossain on ollut EBL:ää jne, laitoin mahdollisuuden esille.Itse lähtisin etsimään vikaa ensiksi vaunun töpselistä. Jos kapine on vähän vanhemmalla kytkennällä - ts lataus suoraan auton laturilta - voisi oikealla tavalla mädäntynyt töpseli purkaa akkua. Seuraavana ohjelmassa voisi olla muiden kytkentöjen, varsinkin mahdollisesti viimeisimmän tehdyn sellaisen, tarkistaminen.
Vaunu on lähemmäs uusi /uudehko. En usko että on mädäntynyt tösseli. Varsinkin kun töpselin päässä toimii lämmöt jne :laugh: :o :P
-
Mutta nenä kertoo tai visuaalinen savu. ;D
Toivottavasti kulutuskohde löytyy aiemmin...
-
aika äkkiä akku loppui omassa vaunussa vedonaikana kun jääkaappi oli 12 voltilla ja auto ei ladannu ollenkaan vaunun akkua :(
-
Onko sulla siellä vaunussa jotain autoradiotyylistä soitinta jossa on koko ajan "muistivirta" päällä?Eli tarkoitan virtaa jolla se säilyttää kello ym tiedot piirissä.
Jos on voi se radio purkaa virtaa jostain syystä maihin esim johtimen kuorivaurio,laitevika tms.
Sitten katsoisi sen caravanpistokkeen tilan kuten tuossa ehdotettiinkin.
Tsahkali antoi erittäin hyvän ohjeen myös. Sulakkeista piiri kerrallaan.
Seuraavaksi akun + kaapelin kunto läpivientikohdista missä on lähellä metallisia runkorakenteita. Nirhaumat ym. vauriot.
Etsi vikaa ensin niistä mitkä on jollain tapaa suorassa yhteydessä akun + puoleen ilman sulakkeita.
Sitten miinus irti ja yleismittari tai koetinlamppu akun ja miinuskengän väliin ,kaikki virtaa kuluttavat laitteet pois päältä ja katsot näkyykö lukemia tai palaako koetinlapussa himmeästi.
Jos sieltä ei mitään eloa tule, selvitä akun kennojen ominaispainot, ettei ole kennolevy pudonnut oikariin( valmiste/kuljetusvika). Uusikin akku voi olla sökö. Jos esim snjader tai zap on kennoja pudonnut. Mulla meni mondeosta pari vuotta sitten. Mittari näytti että akku ok, mutta kun katsoi ominaispainot niin yks kenno pois pelistä.
Testaa myös että vaunun kaikki valot toimivat, ulkoiset ja sisäiset. Rikkoontunut polttimo voi maattaa akun. Muista rekisterivalo!
Sitten pitäisi kattoa myös sinne jääkaapin taka, jos vain pääsee. Ja tutkia (jos sun kaappi toimii 12V:llä myös) sieltä ettei ole jokin johto kontaktissa kaapin metalli rakenteisiin.
Sun kannattaisi jossain vaiheessa laittaa siihen Akun + kaapeliin esim 50A sulake, jos ei vielä ole. Mulla on autossa akuissa siinä akkujen vieren sijoitettuna ja jos tulee oikari . niin sulake napsahtaa heti, estäen akun tyhjenemisen.
Niin ja sitten pieni muttei vähäisin vehje, jos sulla on kaasupullon kaulan lämmitin. Se voi vikaatuessaan purkaa akun.
Sittenkun nuo on tsekattu ja vuoto jatkuu, pitää alkaa tekemä "syvällisempää" etsintää.
-
Ei mitään veivaamista. Otit vain esiin paljon vitsikkäitä asioita, ei elävästä elektroniikasta uudehkoissa vaunuissa.
Onko sulla siellä vaunussa jotain autoradiotyylistä soitinta jossa on koko ajan "muistivirta" päällä?Eli tarkoitan virtaa jolla se
Anteeksi kun vielä yritän valaista aloittajan kertomaa asiaa.
Miettikää mihin vastaatte, lukekaa ongelma ensin. Thumb
Esim mikään "muyistivirta" ei pane täyttä akkua polvilleen ::)
Minä poistun opiskelemaan, jatkakaa. Aika eläväisiä vaihtoehtoja alkaa olla ihan tarpeeksi......ö
Odotelaan Beedron kommentteja :D
-
Mielestäni Detskuissa yleisesti käytetty Mascot on huomattavasti laadukkaampi kuin yksikään Matti laturi. Vaikka ei Mattikaan huono ole.
Mullakin detskussa Mascot ja parivuotta uudemmassa näyttäs olevan vielä isompi Mascot. En mää niitä viittis verrata esim. Hobbyn tehdasasenteisiin virtavehkeisiin.
-
Joo kannaattaa panna vaunu myyntiin ja hommata vähemmän ongelmallisempi vaunu tilalla, väähintäänkin solifer mutta kun kellään muulla ei tunnu olevan irroinneita ruuveja, kuten mulla ja minun vaunussani.. :-\ kaikkein aatelisin vaunun sähköjärjestelmä on Polar-merkkisessä vaunussa. Thumb
Itse asiaan.. Se akkun kennot kannattaa mitata akkuhappomittarilla, niin saat selville sen akun kunnon. Siellä ei tartte olla kuin yks kenno pimeänä, niin se romauttaa sen jännitteen alas.. Akku on yhtähuono, kuin sen huonoin kenno. :P Uusikin akku voi sanoo sopimuksen irti.
-
Onko vaunussa Dometikin muuntaja kaapin seinässä ja DC/DC laturi lataamassa akkua ja laturin sisäänmenossa iso musta mötikka kiinni mikä on kuuma?
-
Tännehän oli virinnyt oikeen kunnon keskustelut ja välillä vissiin hieman poikettukin aiheesta. En ole tänään päässyt yhtään syventymään ongelmaan, mutta kävin ottamassa kuvan laitteistosta.
Laturi näkyy olevan Mascot merkkinen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n162/Beedro/vaunulataus1_zps17ceae14.jpg)
Soitinta vaunussa ei ole, mutta valo- / virtapistoketta mikä autoon laitetaan on kyllä edellinen omistaja korjaillut teippivirityksestä huomaten. Pitää alkaa huomenna käymään eri mahdollisuuksia läpi ja pyrkiä löytämään ongelman aiheuttaja.
-
Mullakin detskussa Mascot ja parivuotta uudemmassa näyttäs olevan vielä isompi Mascot. En mää niitä viittis verrata esim. Hobbyn tehdasasenteisiin virtavehkeisiin.
Hyvä kun ovat älynneet pysyä niistä erossa Thumb
Onko vaunussa Dometikin muuntaja kaapin seinässä ja DC/DC laturi lataamassa akkua ja laturin sisäänmenossa iso musta mötikka kiinni mikä on kuuma?
Eikös kuvan vasemmassa reunassa ole dometic , laturina kai > http://www.coolpowersolutions.fi/Datasivu/Mascot/2044.pdf
-
Kun pääkytkimet ja kulutuslaitteet nollilla sekä verkkojohto irti, ihan 'pikatestinä' (tähän ei tarvita mittareita) otappa vaunu toinen akun kaapelikenkä irti ja laittele sitten takasinpäin - jos kuuluu heikko naps; ok (radio-muistia ja muuta "backup"-toimintoa takana), mutta jos räpisee keltaisin salamoin, on jossain kuormaa/oikosulkua/vuotoa reiluummin...
Sitten voi siirtyä pähkäilemään vaikka pihivrtamittarilla (jos on), että mihin johdon haaraan ne ampeerit hukkuu kuorman ollessa päällä tai ilman. Näkyy akun navoille tulevan useampi :D
Onhan akun "silmä" = vihreä kun akku on akkulaturin mukaan täynnä, ja napajännite kuormatta/laturitta (avoin napajännite) on ? Ettei lähtökohta ole jo heikko..
Ps. kWh-mittarin kiinnitys ja kosketussuojaus on vähän vajaa 8)
-
Ps. kWh-mittarin kiinnitys ja kosketussuojaus on vähän vajaa 8)
Kyllä on ammattilaisella silmää oikeille havainnoille Thumb Hetki piti miettiä, mistä tuon bongasit ;)
Tuo huomio kannattaa hoitaa kuntoon, ennenkuin kytkee verkkojohdon seinään - tuossa kuvan tilanteessa virallinen asentaja lienee vaan kahvitauolla ;D
-
Aamulla ehdin hieman perehtyä taas virtaongelmaan. Otin akun miinuskengästä yksi kerrallaan pois ns. 12v piirejä. Toinen piiri on sellainen, että kytkettäessä se virtaan, alkaa jännite heti vajoamaan pikkuhiljaa. Kun kyseinen piiri kytketään virtaan kuuluu Alden pannulta releen naksahdus ja hetkellinen pumpun pyörähtämisen ääni. Vielä en ole ehtinyt selvittää, mitä muita laitteita tuohon piiriin kuuluu.
-
Paljonko tuo akku antaa ulos? Eli siis paljonko Ah? Näyttää aika pieneltä kooltaan.
Tuossa voisi tehdä niin, että ihan ekaksi nykäsisi tuon akun veks ja kiikuttas sen lähimpään autosähköliikkeesee n rasitustestiin. Lähinnä tää tuli ekaksi nyt tuota kuvaa kattoessa mieleen, koska tuo akkuhan on aikas tuore ja varmaan takuut voimassa. Sitten kun on sulla 100% kunnossa oleva akku niin aloittaisi vasta sitten tuon muun vianhaun, mikäli vielä purkua ilmenee. Joteskin haiskahtas akkuvialta jos tuon pumpun käynnistyminen saa kontalleen.
-
Akku on 70 Ah. Pitää selvittää vielä, että mitä muita sählölaitteita tuon piirin puolella on.
-
Voihan tuo verkkolaturikin purkaa.
-
^
En tuotakaan poissulkisi :-X
Mikä se on muuten idea tuossa Dometik muhennin+Mascot 25A? Eikö dometik jouda kankaalle..
Tai toisekseen 25A on turhan iso laturiksi 70Ah akulle (riittää 7A), ettei keittele...
Mikähän mahtaa olla latausjännite, jos valokuormaa on ~15A samanaikasesti Mascotin riesana? Sittenhän kuvasta löytyy joku kierrettävä tarvike pääkytky.. Mitä kautta virta pakenee, jos sen aukasee; akun, dometicin, mascotin...
Onko tää kytkentä ed. om., maahantuojan tai peräti tehtaan jäljiltä?
-
Mikä se on muuten idea tuossa Dometik muhennin+Mascot 25A? Eikö dometik jouda kankaalle..
Tai toisekseen 25A on turhan iso laturiksi 70Ah akulle (riittää 7A), ettei keittele...
Mikähän mahtaa olla latausjännite, jos valokuormaa on ~15A samanaikasesti Mascotin riesana?
Mascot taitaa olla onneksi melko viisas laite - meillä ei ole tarvinnu seitsemään vuoteen akkuun vettä lisätä.
Laturi-virtalähde pitää tietysti olla niin järeä, että pystyy antamaan kaiken tarvittavan silloin kun ollaan kiinni verkossa.
Meillä ei ole sotkettu mitään Dometikkiä hommaan mukaan - olisiko se tuossa toimettomana ja jäänyt vaan poistamatta maahantuojan asennuksen yhteydessä.
-
Mascot taitaa olla onneksi melko viisas laite - meillä ei ole tarvinnu seitsemään vuoteen akkuun vettä lisätä.
Laturi-virtalähde pitää tietysti olla niin järeä, että pystyy antamaan kaiken tarvittavan silloin kun ollaan kiinni verkossa.
Meillä ei ole sotkettu mitään Dometikkiä hommaan mukaan - olisiko se tuossa toimettomana ja jäänyt vaan poistamatta maahantuojan asennuksen yhteydessä.
No niin, akku kävi kuormitustestissä ja oli rikkinäinen. Myyjän mukaan hapotusarvon tulisi olla vähintään 580 ja minun akussani se oli 112. No nyt on uusi akku paikoillaan ja pitää seurata tuota jännitteen laskua. Minusta se edelleen laskee jonkin verran.
Varmistin aamulla, että sähkökytkennät ovat nimenomaan maahantuojan valtuuttaman autosähkökorjaamon tekemät.
Tuo Dometic- asia minua mietityttää, missä te kuvassa sellaisen näette?
-
Tuo sulakeboxi kun näyttää tuosta kulmasta dometicilta, niin siksi puhelevat siitä ;)
-
Eikös tuo harmaa boxi ole vain kytkentärasia?
-
En minä sitä nähnyt, vaan uskoin sähköasiantuntijaa siinäkin asiassa - sen väärin asennetun sähkömittarin sain silmiini ;D
Mielestäni akun ja Mascotin asentajan pitäisi se tehdasasennus poistaa pois häiritsemästä, kun ei sovi toimimaan akun kanssa (pelkkä 12V virtalähde valoille)
-
Varmistin aamulla, että sähkökytkennät ovat nimenomaan maahantuojan valtuuttaman autosähkökorjaamon tekemät.
Mitenkäs se kWh mittarilta näyttävä, joka roikkuu siellä seinällä?
-
Tuo sulakeboxi kun näyttää tuosta kulmasta dometicilta, niin siksi puhelevat siitä ;)
Luin aiemmista viesteistä sellainen siellä olisi ;D
Toisekseen 2-os. sukopistorasialta lähtee 2 pistotulppaa; Mascotille, ja .. :-X
-
Mitenkäs se kWh mittarilta näyttävä, joka roikkuu siellä seinällä?
No tässä mielestäni puhuttiin tähän lataukseen liittyvistä asennuksista. Kwh- mittari on asennettu kuukausi takaperin ja irroitettu tuosta vikavirtasuojan kyljestä, kun vikavirtasuojan kansi käytettiin auki.
-
Luin aiemmista viesteistä sellainen siellä olisi ;D
Toisekseen 2-os. sukopistorasialta lähtee 2 pistotulppaa; Mascotille, ja .. :-X
Pistorasialta lähtee virta sekä Mascotille että mikrolle.
-
Nyt kun tämä Kwh- mittarikin on noussut keskusteluun niin voisiko joku heittää vinkin, kuinka se tulisi nyt kaikkien normien mukaan olla.
-
Asensin akun vaunuun, jolloin jännite putosi 12.11 volttiin. Nyt 25min myöhemmin jännite oli noussut 12.18 volttiin. Ilmeisesti se on uskottava, että akku oli viallinen ja kaikki johtui siitä.
-
Nyt kun tämä Kwh- mittarikin on noussut keskusteluun niin voisiko joku heittää vinkin, kuinka se tulisi nyt kaikkien normien mukaan olla.
Kuuluu olla seinässä tai asennuskiskossa kiinni.
Kuuluu olla suojakuori päällä.
-
Asensin akun vaunuun, jolloin jännite putosi 12.11 volttiin. Nyt 25min myöhemmin jännite oli noussut 12.18 volttiin. Ilmeisesti se on uskottava, että akku oli viallinen ja kaikki johtui siitä.
Seuraava kiinnostuksen kohde saattaa toki olla, että mikä rikkoi uuden akun niin nopeasti.
-
Kuuluu olla seinässä tai asennuskiskossa kiinni.
Kuuluu olla suojakuori päällä.
Ok, pitääpä huomenna käydä etsimässä moiset osat ni saadaan sekin asia kuntoon.
-
Asensin akun vaunuun, jolloin jännite putosi 12.11 volttiin. Nyt 25min myöhemmin jännite oli noussut 12.18 volttiin. Ilmeisesti se on uskottava, että akku oli viallinen ja kaikki johtui siitä.
Tätä ehdotin heti alussa :laugh: ;D :D
Sulla on akku rikki. Sen vuoksi nuo kennojännitteet tippuu alas koska akku ei kestä pienintäkään kuormaa. Toinen vaihtoehto tietenkin saksalaisvaunussa on akkulaturin sekoilu/hajoaminen. Kerro enemmän mitä siellä on. Onko tehdasasenteisena vai suomessa maahantuoja lisännyt akun ja laturin ?
-
Tätä ehdotin heti alussa :laugh: ;D :D
No tulipahan rapattua ja opiskeltua vaunun sähköjen sielunelämää. Toivotaan et tällä homma ois kunnossa. :D
-
Ok, pitääpä huomenna käydä etsimässä moiset osat ni saadaan sekin asia kuntoon.
Jos biltema matkan varrella, varaa neljä ekua sijoitukseen.. Thumb
(http://www.biltema.fi/ProductImages/44/large/44-798_l.jpg)
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Sahkoasennustyokalut/Asennuskehys-esimerkiksi-vikavirtasuojakytkinta-varten-44798/
-
Jos biltema matkan varrella, varaa neljä ekua sijoitukseen.. Thumb
(http://www.biltema.fi/ProductImages/44/large/44-798_l.jpg)
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Sahkoasennustyokalut/Asennuskehys-esimerkiksi-vikavirtasuojakytkinta-varten-44798/
Tänään kävin jo lapsiportin kotiin tuolta hakemassa. Pitää huomenna hakea jostain tuollainen.
-
No tulipahan rapattua ja opiskeltua vaunun sähköjen sielunelämää. Toivotaan et tällä homma ois kunnossa. :D
Tuo ei varmastikaan ollut haitaksi, ajatellen tulevaisuutta, jos.......
-
Juu, tarpeeks opettelee niin pääsee kirkon kattomaalaukseen. sinne Lucaksen seuraksi ::)
-
Tai toisekseen 25A on turhan iso laturiksi 70Ah akulle (riittää 7A), ettei keittele...
Mikähän mahtaa olla latausjännite, jos valokuormaa on ~15A samanaikasesti Mascotin riesana?
Ei keittele, Mascot on ns. älylaturi joka huolehtii oikeista jännitteistä. Jännite on sama oli sitä valokuormaa 15A tai 0A (paitsi jos akku on aivan tyhjä, silloin jännite on pienempi).
-
Mulla on joku Leab Champ 30A laturi , siinä on akkulaatikossa vielä lämpötilatunnistin.
-
Tätä ehdotin heti alussa :laugh: ;D :D
Akku kuiteskin vaihdettiin uuteen, joka sitten oli valmiiksi entinen....
-
Akku p*ska ja uus tilalle,mitä sitä höpöttömään monta sivua selvästä asiasta ;) Se on tämän harrastuksen plus puolia,kun menee euroja ;)
-
Hommaa Beedro siihen akun kaveriksi tommonen ..
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Aurinkokennopaneeli-31631/
Tuskin toi ihan lelu on, mutta vois tienaa hintansa ::)
-
Akku kuiteskin vaihdettiin uuteen, joka sitten oli valmiiksi entinen....
Eipä sitä käsittääkseni vaihdettu. Oikaiskaa jos olen väärässä.
Akku otettiin pois ja vietiin rasitustestiin. sieltä tuotiin ehjä tilalle.
Sen kennojännite notkahti tietenkin aavistuksen kun lepotilan/latauksen jälkeen laitettiin kiinni ja kuormaa snadisti.
-
Eipä sitä käsittääkseni vaihdettu. Oikaiskaa jos olen väärässä.
Tämmöistä luki aloituksessa:
Pari kuukautta sitten ostaessani nykyisen vaunun huomasin vaunun akun tyhjevän todella nopeasti. Laittaessani vaunussa ainoastaan Alden kaasulla lämpenemään niin jo 15min kuluttua lämmitin oli sammunut ja Alden paneeli ilmoitti alhaisesta jännitteestä. Ajattelin akun tulleen tiensä päähän ja hankin uuden.
Nyt kuitenkin käytyäni viikonlopun reissulla ja....
-
Ahaa :o
Olisikohan sittenkin vaunun sähkössä jotain :-X
Mikäli se eka akku oli jo pox, toinen samoin.
Ehkä jokin vetää syväpurkaukset akkuun tuhoten sen ?
Vai olisiko lottokuponginostonp aikka 8)
Eihän noita kenenkään ole tarttenut selkärepulla vaunuihinsa kantaa.
-
Kannattas lukea se aloitus ;D ;D Thumb
Ajatuksen kanssa ennenkuin vastaa...hehee
-
Ahaa :o
Olisikohan sittenkin vaunun sähkössä jotain :-X
Mikäli se eka akku oli jo pox, toinen samoin.
Ehkä jokin vetää syväpurkaukset akkuun tuhoten sen ?
Olen samaa mieltä että nuo sähköt kannattaa tutkia, ei ole normaalia että akku (huonokuntoinenkaan) notkahtaa kun mitään sähkönkuluttajaa ei ole päällä.
-
No niin vaunu oli taas muutaman tunnin itsekseen ja kävin mittaamassa jännitteen. Uusi akku oli tyhjä. Kääntämällä pääkatkaisimen pois- asentoon jännite nousi 8 volttiin. Kyllä siellä nyt jokin isompi ongelma on. Olen ko. piiristä ottanut kaikki lamppujen hehkut irti ja muutoinkin irrottanut laitteet piiristä poislukien Alde. Saapa nähdä mikä tässä on vialla.
-
No niin vaunu oli taas muutaman tunnin itsekseen ja kävin mittaamassa jännitteen. Uusi akku oli tyhjä. Kääntämällä pääkatkaisimen pois- asentoon jännite nousi 8 volttiin. Kyllä siellä nyt jokin isompi ongelma on. Olen ko. piiristä ottanut kaikki lamppujen hehkut irti ja muutoinkin irrottanut laitteet piiristä poislukien Alde. Saapa nähdä mikä tässä on vialla.
eihän vaan jääkaappi oo kahellatoista voltilla... sopis kuvioon ton ajan suhteen..
-
No niin vaunu oli taas muutaman tunnin itsekseen ja kävin mittaamassa jännitteen. Uusi akku oli tyhjä. Kääntämällä pääkatkaisimen pois- asentoon jännite nousi 8 volttiin. Kyllä siellä nyt jokin isompi ongelma on. Olen ko. piiristä ottanut kaikki lamppujen hehkut irti ja muutoinkin irrottanut laitteet piiristä poislukien Alde. Saapa nähdä mikä tässä on vialla.
Suuri mahdollisuus, että akku on tuon purkaumisen jälkeen "kaput"! Ainakin kapasiteetistä menettää suuren osan.
Ennenkuin lähtee korjaamaan löytynyttä vikaa, on syytä selvittää vian aiheuttaja!
-
Kävin vielä varmistamassa, ettei jääkaappi tai mikään muukaan laite ole päällä. Kaikki olivat pois päältä.
-
Suuri mahdollisuus, että akku on tuon purkaumisen jälkeen "kaput"! Ainakin kapasiteetistä menettää suuren osan.
Ns. vapaa-ajan akut kestää syväpurkausta kohtuu hyvin, jos ne ladataan heti.
-
Kävin vielä varmistamassa, ettei jääkaappi tai mikään muukaan laite ole päällä. Kaikki olivat pois päältä.
Tai jonkun laitteen kytkin on viallinen, eikä katkaise sähköä?
-
Aamulla ehdin hieman perehtyä taas virtaongelmaan. Otin akun miinuskengästä yksi kerrallaan pois ns. 12v piirejä. Toinen piiri on sellainen, että kytkettäessä se virtaan, alkaa jännite heti vajoamaan pikkuhiljaa. Kun kyseinen piiri kytketään virtaan kuuluu Alden pannulta releen naksahdus ja hetkellinen pumpun pyörähtämisen ääni. Vielä en ole ehtinyt selvittää, mitä muita laitteita tuohon piiriin kuuluu.
Aamulla kirjoitit tuon.
Minä ottaisin nyt akusta irti tuon "toisen piirin" joka purki akkua ja katsoisin pysyykö akussa virta toisella. Samalla voisi mittoa laitteilta, mitkä muut laitteet on ilman virtaa kuin Alde. Jokuhan niistä tuolla hetkellä virrattomista on se vian aiheuttaja tai akulta niille tuleva johdotus on jostain paljaana ja päästää maihin.
-
Varmaan olisi jo runsaasti savua, jos johto olisi suoraan maihin.
-
Varmaan olisi jo runsaasti savua, jos johto olisi suoraan maihin.
Sit ei olis ongelmaa, se ois jo palanut ???
-
Varmaan olisi jo runsaasti savua, jos johto olisi suoraan maihin.
Tarkoitin vikaa, joka ei ole "suoraan" maihin vaan johtaa silleen sopivasti.
Semmoisia vikojahan voi olla esim. kaapelissa, joka roikkunut tiellä - eristeet rikki ja korjattu teippaamalla. Teipin alla kosteutta ja sopiva vuoto, mutta ei niin suuri että se kuivattaisi veden tai aiheuttaisi savua.
-
No niin vaunu oli taas muutaman tunnin itsekseen ja kävin mittaamassa jännitteen. Uusi akku oli tyhjä. Kääntämällä pääkatkaisimen pois- asentoon jännite nousi 8 volttiin. Kyllä siellä nyt jokin isompi ongelma on. Olen ko. piiristä ottanut kaikki lamppujen hehkut irti ja muutoinkin irrottanut laitteet piiristä poislukien Alde. Saapa nähdä mikä tässä on vialla.
Tämä vikahan varmaan olikin jo ennenkuin teit sen "tunturikytkennän" ??
Vika ei varmaan johdu siitä.. ::)
-
Tämä vikahan varmaan olikin jo ennenkuin teit sen "tunturikytkennän" ??
Vika ei varmaan johdu siitä.. ::)
Joo "tunturikytkin" ei ole paikallaan ollenkaan, joten sekään ei ole nyt syypää tähän ongelmaan.
-
Tarkoitin vikaa, joka ei ole "suoraan" maihin vaan johtaa silleen sopivasti.
Semmoisia vikojahan voi olla esim. kaapelissa, joka roikkunut tiellä - eristeet rikki ja korjattu teippaamalla. Teipin alla kosteutta ja sopiva vuoto, mutta ei niin suuri että se kuivattaisi veden tai aiheuttaisi savua.
No tuossa 13V suoraan lasissa jossa vettä :o ja virta 3,5mA,pitäis "ehkä "akun pitempään kestää :-\
-
No tuossa 13V suoraan lasissa jossa vettä :o ja virta 3,5mA,pitäis "ehkä "akun pitempään kestää :-\
Oliko tämä vastaus tarkoitettu vitsiksi? Thumbd
-
Harvoin nuo johdot ovat noin kaukana toisistaan, ennemminkin vesi pääsee kapillaarin takia pitkälle aiheuttaen mitä omituisempia ongelmia..
(tuttavalla kokemusta Volvosta josta ei ajovalot sammuneet muuten kuin ottamalla akkukenkä irti. Vika löytyi vihdoin vetokoukun pistokkeesta joka oli täynnä vettä...)
-
Oliko tämä vastaus tarkoitettu vitsiksi?
No ei ,kun siinä on se kosteus maximoitu :P
Ja johdot siirretty lähemmäs toisiaan ;)
-
"Kun kyseinen piiri kytketään virtaan kuuluu Alden pannulta releen naksahdus ja hetkellinen pumpun pyörähtämisen ääni."
Miksi rele aktivoituu? Kuuluuko sen tehdä niin, vaikka lämmöt tai kierto ei ole päällä laitekytkimestä? (Eikö se kytketä omasta kytkimestään toimintaan tuo Alde kuten muutkin lämmittimet ?) Onko rele viallinen , tai siihen menevät johtimet? ::)
Mjo, sä tiedät nuo pannut ja niiden systeemit.
-
"Kun kyseinen piiri kytketään virtaan kuuluu Alden pannulta releen naksahdus ja hetkellinen pumpun pyörähtämisen ääni."
Miksi rele aktivoituu? Kuuluuko sen tehdä niin, vaikka lämmöt tai kierto ei ole päällä laitekytkimestä? (Eikö se kytketä omasta kytkimestään toimintaan tuo Alde kuten muutkin lämmittimet ?) Onko rele viallinen , tai siihen menevät johtimet? ::)
Tämä minuakin hieman mietityttää, koska mitään muuta laitetta piirissä ei näytä olevan. Toki jääkaapista en ole nyt varma, mutta se on pois päältä. Pitää huomenna käyttää Alden liittimet irti ja katsoa onko vaikutusta jännitteen laskuun.
-
Poista laturi akun kytkennästä ja kstso tyhjeneekö sitten.
-
No oliskos nyt sitte kyseessä ne kuuluisat sakemanni sähköt.. 8)
-
No ei ,kun siinä on se kosteus maximoitu :P
Ja johdot siirretty lähemmäs toisiaan ;)
Laitappa vähän epäpuhtauksia tuohon veteen (vaikkapa ripaus suolaa) ja paljasta johtoa enemmän (kuten pistokkeessa on).
-
Tämä minuakin hieman mietityttää, koska mitään muuta laitetta piirissä ei näytä olevan. Toki jääkaapista en ole nyt varma, mutta se on pois päältä. Pitää huomenna käyttää Alden liittimet irti ja katsoa onko vaikutusta jännitteen laskuun.
Mikä jääkaappi sinulla on?
Omassani on kytkentä releen kautta ja ohjaus siis ohjaa relettä. Jos rele olisi tällaisessa viallinen, sähkönsyöttö kaapille olisi päällä vaikka kaapin pääkytkin olisi off asennossa.
-
Mikä jääkaappi sinulla on?
Omassani on kytkentä releen kautta ja ohjaus siis ohjaa relettä. Jos rele olisi tällaisessa viallinen, sähkönsyöttö kaapille olisi päällä vaikka kaapin pääkytkin olisi off asennossa.
Nyt on kyseessä a-vaunu. Ei a-auto. Jääkaapin 12v syötön kuuluisi tulla vetoautosta , tällöinkin oikein tehtynä ainoastaan moottorin käydessä.
Ettei pääsisi näin käymään, toisaalta miksi vaunussa olisi 12v syöttö jääkaapille, koska vaunussa ei alunperin edes akkua asennettuna, ellei sitten "suomalainen autosähköliike" ole sellaista rakentanut ?
"Kun kyseinen piiri kytketään virtaan kuuluu Alden pannulta releen naksahdus ja hetkellinen pumpun pyörähtämisen ääni."
Miksi rele aktivoituu? Kuuluuko sen tehdä niin, vaikka lämmöt tai kierto ei ole päällä laitekytkimestä? (Eikö se kytketä omasta kytkimestään toimintaan tuo Alde kuten muutkin lämmittimet ?) Onko rele viallinen , tai siihen menevät johtimet? ::)
Mjo, sä tiedät nuo pannut ja niiden systeemit.
Tuo on kyllä outoa, ei sinne Aldelle mitään kulutusta mene mikäli Alde ei ole päällä. Toisaalta itse Alde vie virtaa todella vähän, mukaanluettuna kiertovesipumppu. Ei pitäisi täyteen ladatun akun selälleen mennä muutamassa tunnissa.
No oliskos nyt sitte kyseessä ne kuuluisat sakemanni sähköt.. 8)
Tai se suomalainen "ammattiautosähköase ntaja"
-
Nyt on kyseessä a-vaunu. Ei a-auto. Jääkaapin 12v syötön kuuluisi tulla vetoautosta , tällöinkin oikein tehtynä ainoastaan moottorin käydessä.
Ettei pääsisi näin käymään, toisaalta miksi vaunussa olisi 12v syöttö jääkaapille, koska vaunussa ei alunperin edes akkua asennettuna, ellei sitten "suomalainen autosähköliike" ole sellaista rakentanut ?
Meidän entisessä "sakemannin sähköt" on kytketty jatkuvan virran osalta paksuilla piuhoilla suoraan jääkaapille, mutta jossain se kaappi kytkeytyy myös vaunun akkuun. En usko maahantuojan asentajan tehneen siltä osin mitään kytkentöjä, kun sieltä puolelta vaunu ei näy mitään sellaista joka olisi maahantuojalla lisätty/muutettu.
Toisaalta pitäähän sen Alden pelata euroopassakin sekä liikkuessa että paikallaan. Silloinhan sillä pitää olla yhteys sekä jatkuvaan virtaan että verkkovirtalähteell e. Samalla se jääkaappi pääsee 12V osalta molempiin.
-
Nii, autosta tuleva sähvö menee jääkaapille, mutta ainakin vaunuissa mitä itse olen tutkinut tuo sähkö ei ole missään tekemisissä vaunun 12v piirien kanssa. Taas autosta tuleva suora akunlatauspiuha tulee akulle.
Siinä ne eriytyykin, eri syöttö akulle ja jääkaapille vetoautosta.
Alde toimii tottakai, sehän on piuhalla akussa kiinni, muttei kuluta mitään pois päältä ollessaan.
-
Taas on koitettu ongelmaa eteenpäin. Olen saanut sen verran kaappeja purettua, että ongelma piiriä on päässyt seuraamaan eteenpäin. Kaapiston alta löytyi jakorasia, josta kyseinen ongelmapesä löytyi. Pari kaapeli jatkaa vaunun alta vaunun toiselle puolelle nousten seuraavaan jakorasiaan. Nyt pitää selvittää toiselta puolelta, mihin johdot matkaansa jatkavat. Tällä puolella ei oikein ole mitään laitteita enää jäljellä, jotka eivät toimisi vaikka johdot on irroitettu. Kyllä nyt on pakko antaa periksi ja myöntää, että kyllä Sakemanni osaa tehdä hienosti sähköt ;D
-
Taas on koitettu ongelmaa eteenpäin. Olen saanut sen verran kaappeja purettua, että ongelma piiriä on päässyt seuraamaan eteenpäin. Kaapiston alta löytyi jakorasia, josta kyseinen ongelmapesä löytyi. Pari kaapeli jatkaa vaunun alta vaunun toiselle puolelle nousten seuraavaan jakorasiaan. Nyt pitää selvittää toiselta puolelta, mihin johdot matkaansa jatkavat.
Oletko nyt sitten ottanut mittarin käteen ja todennut, että sinne se sähkö häviää?
-
Oletko nyt sitten ottanut mittarin käteen ja todennut, että sinne se sähkö häviää?
Kyllä olen ja irroittanutkin nyt ne johdot välistä. Pitää nyt vielä selvittää loppupää, mihin johdot päätyy ja mitä laitteita siellä on. Johdot vaunun allakin näyttää kunnossa olevilta.
-
Kun ne vaunun toisella puolen nousee ylös, mitä siellä on ?
Mitse kun just vaunun ostit eikö ongelma kuuluisi myyjäliikkeelle :o
-
Nyt on kyseessä a-vaunu. Ei a-auto. Jääkaapin 12v syötön kuuluisi tulla vetoautosta , tällöinkin oikein tehtynä ainoastaan moottorin käydessä.
Ettei pääsisi näin käymään, toisaalta miksi vaunussa olisi 12v syöttö jääkaapille, koska vaunussa ei alunperin edes akkua asennettuna, ellei sitten "suomalainen autosähköliike" ole sellaista rakentanut ?
Tuo on kyllä outoa, ei sinne Aldelle mitään kulutusta mene mikäli Alde ei ole päällä. Toisaalta itse Alde vie virtaa todella vähän, mukaanluettuna kiertovesipumppu. Ei pitäisi täyteen ladatun akun selälleen mennä muutamassa tunnissa.
Tai se suomalainen "ammattiautosähköase ntaja"
Kyllä saksalaiset kylmentää kaappejaan ajon aikana 12v siinä kun muutkin. Ja vastauksessani toin julki sen, miten syöttö on kaapin päässä, eli releen kautta ja että, viallinen rele voi aiheuttaa sen, että syöttö on päällä vaikka kaapin kytin ei ole.
Miten ja mitä kautta tuo syöttö tapahtuu on toinen asia ja esim. yksi irrallinen johto töpselissä voi saada aikaan kummia ja myös rikkoa laitteita 12v puolella. Kaapin 15-20a kulutus kyykyttää akun muutamassa tunnissa. Autosähköasentaja kun unohtaa yhdenkin liittimen varmistamisen voi aiheuttaa mitä vaan.
Mitä laitteita vaunun toisella puolella on jos niille on oma rasiansa vaunun alla?
-
Tuntee sen jos kaappi kylmenee ei tarvii ihmetellä onko katkaisin rikki!
-
Nii, autosta tuleva sähvö menee jääkaapille, mutta ainakin vaunuissa mitä itse olen tutkinut tuo sähkö ei ole missään tekemisissä vaunun 12v piirien kanssa. Taas autosta tuleva suora akunlatauspiuha tulee akulle.
Siinä ne eriytyykin, eri syöttö akulle ja jääkaapille vetoautosta.
Alde toimii tottakai, sehän on piuhalla akussa kiinni, muttei kuluta mitään pois päältä ollessaan.
Näinpä, mutta ajatteleppa vaunua, jossa ei tehtaalla ole sitä akkua asennettu - ei siten myöskään niitä latauspiuhoja sinne akulle. Ainakin meidän vanhassa ne latauspiuhat päättyi tehtaan ja maahantuojan asentajan toimien jälkeen etupään liitinkiskolle.
Ja sen jääkaapin ei tietysti tarttee toimia 12V silloin kun on 230V kytketty seinään, mutta ainakin meidän vanhassa toimi eli tuossakin detskussa se jääkaapin 12V lienee yhteydessä myös vaunun alkuperäiseen virtalähteeseen ja sitä myöten vaunun akkuun.
-
Kimi hoi, EN epäile ettei saksalaiset kylmene ja kylmennä ja syö jääkaapissa olevaa makkaraa :P
Yleensä vaunuissa ei anneta vaunun akulta 12v syöttöä jääkaapille.
Ainakaan tällaista virtahävikkiä ei pääse tapahtumaan mikäli niin ei ole tehty.
Näinpä, mutta ajatteleppa vaunua, jossa ei tehtaalla ole sitä akkua asennettu - ei siten myöskään niitä latauspiuhoja sinne akulle. Ainakin meidän vanhassa ne latauspiuhat päättyi tehtaan ja maahantuojan asentajan toimien jälkeen etupään liitinkiskolle.
Ja sen jääkaapin ei tietysti tarttee toimia 12V silloin kun on 230V kytketty seinään, mutta ainakin meidän vanhassa toimi eli tuossakin detskussa se jääkaapin 12V lienee yhteydessä myös vaunun alkuperäiseen virtalähteeseen ja sitä myöten vaunun akkuun.
Olen muutamaan pohjoismaalaiseen vaihdellut 13 napaisia. Niissä menee kaapelointi loppuun saakka. Vaikka vaunussa olisi 7-napainen , löytyy vapaat päät pistotulpasta ja ohjekirjasta täydellinen kaavio mikä on mitäkin Thumb
-
Olen muutamaan pohjoismaalaiseen vaihdellut 13 napaisia. Niissä menee kaapelointi loppuun saakka. Vaikka vaunussa olisi 7-napainen , löytyy vapaat päät pistotulpasta ja ohjekirjasta täydellinen kaavio mikä on mitäkin Thumb
Niinmutta nyt on ongelmatapauksena Detsku ja uskon siinä olevan melko samanlaiset kytkennät kuin toisessa samanmerkkisessä.
Ehkäpä huomenna pääsen tarkastelemaan toisesta omasta, miten nuot on siellä laitettu erimalliseen jääkaappiin. Arvaan ettei latauspiuhat mene siinäkään akulle saakka ;D
-
Niinmutta nyt on ongelmatapauksena Detsku ja uskon siinä olevan melko samanlaiset kytkennät kuin toisessa samanmerkkisessä.
Ehkäpä huomenna pääsen tarkastelemaan toisesta omasta, miten nuot on siellä laitettu erimalliseen jääkaappiin. Arvaan ettei latauspiuhat mene siinäkään akulle saakka ;D
Meidän edellisessä 2010 -mallisessa Camper 450DB:ssä jääkaapin 12V toimintaan oli vedetty suoraan johdot 13-napaisen jägerin siitä nastasta, johon autolta tulee jännite auton käydessä.
-
No niin selvitystyötä on taas tehty ja tulos on seuraavanlainen. Keittiön kaapiston takana olevasta jakorasiasta lähtee johto läpiviennistä vaunun alle. vaunun alla johto menee vaunun toiselle puolella ja nousee läpiviennistä sisään ja taas jakorasiaan. Tällä väillä johto on jostain oikosulussa, koska sähkömittari piippaa molemmista päistä testatessani.
Mitään sähkölaitetta ei jää toimimatta johtojen irroituksen vuoksi. Voiko olla niin, että johtoja kulkee kuormituksen tasaamiseksi parit rinnakkain?
-
Huolimatta siitä, miten asioiden joidenkin kansalaisten mielestä kuuluisi olla, kannattaa selvittää miten ne tässä tapauksessa oikeasti ovat. Tässä yhteydessä pitää toki häpeillen muistaa se, ettei ole pohjoismaisen vaunun omistaja ja katua natsilaista hankintaansa joka mittauksella. Itse menen myötähäpeästä ruoskimaan itseäni tuonne sateeseen, Dethleffs-merkkisen syntieni palkan äärelle heti tämän loppuun kirjoitettuani ;D ;D
Hiekkalaatikon uhallakin joudun ehdottamaan sinulle perusteellisempaa asioiden selvittämistä. Ja yllättäen itse aloittaisin vaunun 12V töpselistä ja johdosta. Testi on helppo. Jännitettä pitää löytyä vain yhdestä (7-napaisen) navasta. Jos useammasta, badabinga! Seuraisin sitten sähkön kulkua läpi vaunun akulle saakka. Silloin selviää se, mitä himmeleitä on ajateltu toimiviksi auton virralla, mitä vaunun patterilla. Tämän jälkeen akulta poispäin.
Huolimatta siitä, miten asioiden kuuluisi olla, ei vaunun historian aikana tapahtuineista asennuksista voi tietää. Siksipä otat nyt kytkennästä selvää. Ja testaillessa järjestelmällinen eteneminen on tärkeää. Samallahan joudat toki piirtelemään itsellesi kytkentäkaavion tulevaa ajatellen.
Oikosulku systeemissä, jossa plussat ja miinukset kulkevat samoissa johtonipuissa, voi aiheuttaa reaktioita satunnaisissa järjestelmään kytketyissä laitteissa. Eli vaikka lämmittimesi inahtaa sähköjä kytkiessä, se saattaa johtua vain siitä että virta menee väärään paikkaan. Tosin on myös mahdollista, että vika on juuri siellä, missä ääniä kuulee. Sellaisten sähköjärjestelmien kanssa, joiden kytkennästä ei ole varmaa tietoa, kannattaa lähteä siitä, että lähes kaikki on mahdollista.
Ja ei. En ole sähköalan opiskelija, saati ammattilainen. Olen vain jo niin vanha, etten enää tiedä kaikkea. Siksi arvailen muiden mukana mahdollista ratkaisua aloittajan ongelmaan. Lisäksi olen - silkasta köyhyydestä johtuen - joutunut rassaamaan kaikkia mahdollisia ruoste- ja roskakasoja yli kolmen vuosikymmenen ajan. Koska asuttamani seutu ei ole ikuisen savun peitossa, pitänee uskoa että joku omista kytkennöistäni on saattanut jopa onnistua. 8)
-
Detsku on hyvä vaunu,kokemusta on -27 pakkasta ja alde ei ongelmia ;)
-
Huolimatta siitä, miten asioiden joidenkin kansalaisten mielestä kuuluisi olla, kannattaa selvittää miten ne tässä tapauksessa oikeasti ovat. Tässä yhteydessä pitää toki häpeillen muistaa se, ettei ole pohjoismaisen vaunun omistaja ja katua natsilaista hankintaansa joka mittauksella. Itse menen myötähäpeästä ruoskimaan itseäni tuonne sateeseen, Dethleffs-merkkisen syntieni palkan äärelle heti tämän loppuun kirjoitettuani ;D ;D
Hiekkalaatikon uhallakin joudun ehdottamaan sinulle perusteellisempaa asioiden selvittämistä. Ja yllättäen itse aloittaisin vaunun 12V töpselistä ja johdosta. Testi on helppo. Jännitettä pitää löytyä vain yhdestä (7-napaisen) navasta. Jos useammasta, badabinga! Seuraisin sitten sähkön kulkua läpi vaunun akulle saakka. Silloin selviää se, mitä himmeleitä on ajateltu toimiviksi auton virralla, mitä vaunun patterilla. Tämän jälkeen akulta poispäin.
Huolimatta siitä, miten asioiden kuuluisi olla, ei vaunun historian aikana tapahtuineista asennuksista voi tietää. Siksipä otat nyt kytkennästä selvää. Ja testaillessa järjestelmällinen eteneminen on tärkeää. Samallahan joudat toki piirtelemään itsellesi kytkentäkaavion tulevaa ajatellen.
Oikosulku systeemissä, jossa plussat ja miinukset kulkevat samoissa johtonipuissa, voi aiheuttaa reaktioita satunnaisissa järjestelmään kytketyissä laitteissa. Eli vaikka lämmittimesi inahtaa sähköjä kytkiessä, se saattaa johtua vain siitä että virta menee väärään paikkaan. Tosin on myös mahdollista, että vika on juuri siellä, missä ääniä kuulee. Sellaisten sähköjärjestelmien kanssa, joiden kytkennästä ei ole varmaa tietoa, kannattaa lähteä siitä, että lähes kaikki on mahdollista.
Ja ei. En ole sähköalan opiskelija, saati ammattilainen. Olen vain jo niin vanha, etten enää tiedä kaikkea. Siksi arvailen muiden mukana mahdollista ratkaisua aloittajan ongelmaan. Lisäksi olen - silkasta köyhyydestä johtuen - joutunut rassaamaan kaikkia mahdollisia ruoste- ja roskakasoja yli kolmen vuosikymmenen ajan. Koska asuttamani seutu ei ole ikuisen savun peitossa, pitänee uskoa että joku omista kytkennöistäni on saattanut jopa onnistua. 8)
Tulin taas välillä käymään sisällä kun vaunun alta ehdin. Vaunussa on 13-napainen pistoke. Edellinen omistaja on nirhannut jossain vaiheessa johtoa tien pintaan sitem, että kuori on lähtenyt ja yhdessä johdossa näkyy säikeet. Olen kuorinut kuorta pois ja ottanut kaikki johdot sieltä erilleen. Vaunuun tulee pistokkeelta normaalia johtoja paksumpi plus- ja miinuskaapeli, jotka menevät jääkaapin taakse.
Selkeästi nyt kun aiemmin kertomani kaapeli on ollut kytkentärasiasta irti ei jännitehäviötä ole enää ollut.
Selvitystyö jatkukoon. Selvennätkö Mulli vielä, kuinka mittaamalla voin tarkistaa tuon pistokkeen kaapeloinnin?
-
No niin selvitystyötä on taas tehty ja tulos on seuraavanlainen. Keittiön kaapiston takana olevasta jakorasiasta lähtee johto läpiviennistä vaunun alle. vaunun alla johto menee vaunun toiselle puolella ja nousee läpiviennistä sisään ja taas jakorasiaan. Tällä väillä johto on jostain oikosulussa, koska sähkömittari piippaa molemmista päistä testatessani.
Jos irroitat johdon siitä jälkimmäisestä rasiasta, niin montako ampeeria sinne vaunun alle menee?
-
http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_685.gif
Tuollainen on ammattilaisen ehdotus kytkennäksi. Kuva kertoo, missä sähköä pitäisi olla, jos kytkentä on tehty kuvan mukaisesti.
Mikään ei valitettavasti pakota kytkemään juuri tuolla tavalla. Tosin kansalainen tekisi elämänsä kovin hankalaksi, jos muuttaisi esimerkiksi ajovalojen kytkennät kokonaan omanlaisikseen. Ajatellaan siis asiaa niin, että "vapaita" ovat ne navat, joita ei ole varattu ajovalojen käyttöön.
Latausvirtaa akulle siis navasta 10. Eli tuolta, jos matkan varrella ei ole mitään sulkevia kytkentöjä, tuolta tulee akun sähkö takaisinpäin. Navan 11 pitäisi toimia parina tämän kanssa.
Jatkuva virta (napa 9) lienee oikein kytkettynä tarkoitettu käytämään jääkaappia 12-volttisena. Joku asian varmasti tietävä korjatkoon, jos katsoo aiheelliseksi. Olen vielä vaunuopintojeni kanssa vaiheessa. Vaan en keksi mitään syytä siihen, miksi tuolta pitäisi tulla sähköä poispäin.
Sellainen ristiin testailu yleismittarilla nuo kytkennät mielessä helpottaa. Ainakin pääset töpselistä ja johdosta askeleen verran edemmäs, jos asiat ovat kunnossa.
Joka tapauksessa teippaa kunnolla ne havaitsemasi kuorettomat johdot.
Edit: Ristus! Sanoit että paksu pari menee kaapille? Onko tämä todellakin suoraan töpseliltä? Voisiko olla niin, että nyt on kytketty latausvirran miinus suoraan jääkaappiin?
-
Ei teippiä vaan uusi johto,ei tule hapettumia ;)
-
http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_685.gif
Tuollainen on ammattilaisen ehdotus kytkennäksi. Kuva kertoo, missä sähköä pitäisi olla, jos kytkentä on tehty kuvan mukaisesti.
Mikään ei valitettavasti pakota kytkemään juuri tuolla tavalla. Tosin kansalainen tekisi elämänsä kovin hankalaksi, jos muuttaisi esimerkiksi ajovalojen kytkennät kokonaan omanlaisikseen. Ajatellaan siis asiaa niin, että "vapaita" ovat ne navat, joita ei ole varattu ajovalojen käyttöön.
Latausvirtaa akulle siis navasta 10. Eli tuolta, jos matkan varrella ei ole mitään sulkevia kytkentöjä, tuolta tulee akun sähkö takaisinpäin. Navan 11 pitäisi toimia parina tämän kanssa.
Jatkuva virta (napa 9) lienee oikein kytkettynä tarkoitettu käytämään jääkaappia 12-volttisena. Joku asian varmasti tietävä korjatkoon, jos katsoo aiheelliseksi. Olen vielä vaunuopintojeni kanssa vaiheessa. Vaan en keksi mitään syytä siihen, miksi tuolta pitäisi tulla sähköä poispäin.
Sellainen ristiin testailu yleismittarilla nuo kytkennät mielessä helpottaa. Ainakin pääset töpselistä ja johdosta askeleen verran edemmäs, jos asiat ovat kunnossa.
Joka tapauksessa teippaa kunnolla ne havaitsemasi kuorettomat johdot.
Edit: Ristus! Sanoit että paksu pari menee kaapille? Onko tämä todellakin suoraan töpseliltä? Voisiko olla niin, että nyt on kytketty latausvirran miinus suoraan jääkaappiin?
Perhana soikoon, että Mullin ohjeilla otettiin aimoharppaus ongelmassa eteenpäin lähemmäksi ratkaisua.
On todellakin niin, että kaapeli meni vaunun alla hieman erikoista reittiä takaisin vaunun etuosaan. Samaan paikkaan johon 13-napainen johtokin nousee.
(http://i112.photobucket.com/albums/n162/Beedro/dethleffs1_zpsd758a93b.jpg)
Kyseisessä kytkentärimassa näkyy oikeassa laidassa jääkaapille menevät johdot, aiemmin hämmennystä aiheuttaneet johdot, sekä pistokkeelle menevät johdot.
Eli pistokkeen sisälle pitää nyt kurkata ja hankkia jokatapauksessa uusi 13- napainen johto.
-
Sinne jääkaapille pitäisi mennä 9 ja 13 eli jatkuva virta ja sen virallinen maa. Noin ainakin meillä.
Jos vaihdat sen 13-napaisen johdon, katso että saat tilalle kaapelia joss 8kpl 1.5 neliöisiä ja 5kpl 2.5 neliöisiä johtoja. Maat ja virrat paksumpia.
Johto asennetaan niin päin, että johdot kiertyy nätisti pistokkeeseen, ilman yhtään ristiinvetoa ;)
-
Sinne jääkaapille pitäisi mennä 9 ja 13 eli jatkuva virta ja sen virallinen maa. Noin ainakin meillä.
Jos vaihdat sen 13-napaisen johdon, katso että saat tilalle kaapelia joss 8kpl 1.5 neliöisiä ja 5kpl 2.5 neliöisiä johtoja. Maat ja virrat paksumpia.
Johto asennetaan niin päin, että johdot kiertyy nätisti pistokkeeseen, ilman yhtään ristiinvetoa ;)
Sinne jääkaapille menee tosiaan nuo kuvan oikeassa laidassa näkyvät paksummat johdot punainen ja musta.
Tuolla jääkaapin päässä on jokin ongelma, koska sinne tämä jännitehäviö nyt paikallistuu.
-
http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_685.gif
Kannattaa sitten huomioida että tuo kuva on harvinaisemmasta West pistokkeesta, eikä nykyisin yleisesti käytetystä 13 napaisesta Jaeger pistokkeesta:
(http://www.autosahkohuhtanen.fi/images/13jaeger.jpg)
-
Meidän edellisessä 2010 -mallisessa Camper 450DB:ssä jääkaapin 12V toimintaan oli vedetty suoraan johdot 13-napaisen jägerin siitä nastasta, johon autolta tulee jännite auton käydessä.
Niinpä Ossi:seni ;D
-
Niinpä Ossi:seni ;D
Otappa tuostakin nyt selvää.
"nasta johon tulee virtaa auton käydessä"
tuleeko siihen virtaa kun auto ei käy???
Jääkaapille pitäisi mennä jatkuva ja akulle se johon virtaa tulee vain silloin kun auto lataa ;)
silloin jääkaapille menevä maa on jatkuvan virran maa ja latauksen maa (11) menee akulle.
Pilkunnussimista mutta noin ne on oikein.
-
Sinne jääkaapille menee tosiaan nuo kuvan oikeassa laidassa näkyvät paksummat johdot punainen ja musta.
Tuolla jääkaapin päässä on jokin ongelma, koska sinne tämä jännitehäviö nyt paikallistuu.
Aloita uusimalla johto (ja auton töpseli) Tuossa johdossa joka on raahautunut maata pitkin voi olla muitakin säröjä ja rikkoja ja ei myöskään olisi tavatonta jos se maassa laahautuessaan olisi irrottanut jonkun johdon töpselistä. Jos latausjohto ja jääkaapin johto saavayt pienenkin kosketuksen jossakin virta voi karata jääkaapille. Tuntematta tuota johdotusta tarkemmin voi vaan arvailla. Onko jääkaappi sellainen, että se itse valitsee energiamuotonsa vaiko manuaalisestiko se tehdään?
Olen jossakin kertonut siitä kun auton sähköt oli sekaisin, jatkuva + oli irti auton päässä ja palautti sähköt auton laitteisiin jotka ei olisi pitänyt toimia kun auto ei käynyt.
-
Otappa tuostakin nyt selvää.
Se oli minun kirjoittamani. "Nasta, johon tulee jännite kun auto käy", on tuon kaavion perusteella jägerin nasta 10. Eli se, johon kytkeytyy jännite silloin kun auto on käynnissä. Nasta 9 lienee aina jännitteinen.
Noin se oli jääkaappi kytketty tehtaan jäljiltä vuosimallin 2010 campperissa. Akkua se nasta 10 ei ladannut.
-
Polarissa ja Soliferissa menee:
10 napa 2,5 neliö > jääkaappi
9 napa 2,5 neliö > akku
kts ohjekirjan kuva, lisäksi ohjekirjasta löytyy myös ohje kuinka autonpäässä kuuluu tuo jääkaappi kytkeä.
Tämä ei varmaan ole se "oikea tapa" mutta estää veturin akun tyhjenemisen jos tökkeli on kytketty ja vaikkapa jääkaappi jää 12v asentoon.
Tai muuten käyttelee sähköä vaunussa enemmän kuin on kapasiteettia akussa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1376546429.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1376546434.jpg)
-
Ja soppaa sotkemaan, että ,normaalisti' siellä auton päässä on
9:jatkuva virta 30A
10:virtalukon takana 15A
;D
-
Kerro sitten Beedro kun asia selviää, mikä sen kuorman teki joka akun tyhjensi. Jokin laite sen pakko on olla, kopska ei savua tai tulta. ;D
-
Ja soppaa sotkemaan, että ,normaalisti' siellä auton päässä on
9:jatkuva virta 30A
10:virtalukon takana 15A
;D
Siis jatkuva virta suoraan patterilta eikä virtalukon takana?
-
Siis jatkuva virta suoraan patterilta eikä virtalukon takana?
Joo, tuo nimenomaan aiheutti minulle ongelmia kun hapettui ja sai kosketuksen naapuripinniin. Nykyään sulake poistettu ja mikäli joskus tulee hinattavaksi laite jossa tuon tarvitsee, niin äkkiä sen saa taas käyttöön
-
Tämä on tällaisen rupattelumallisen vianetsinnän paras puoli. Kaikki sivistyvät hiukkasen. :D
-
On monia käytännön teorioita.....veikk aus ja lotto ;D Thumb
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1376571247.jpg)
Tuossa kuva mun mainitsemasta ongelmasta
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1376571247.jpg)
Tuossa kuva mun mainitsemasta ongelmasta
Siinähän on oikee kytkentä mallia kamoon beibi lait mai fäijjöör :-\ Mihkä toi vihriäinen sokkerpalanen sulautetaan?
"Ompah kompponentti sano impotentti kun pesän näki". En oo tollasta vähään aikaan oikeesti nähny.
-
Mutta sehän on Köykän turaamon teoksia , ei tartte vikaa kauempaa hakea. Onnex nuo on laittomia uusasennuksessa nykyään :laugh:
-
Mutta sehän on Köykän turaamon teoksia , ei tartte vikaa kauempaa hakea. Onnex nuo on laittomia uusasennuksessa nykyään :laugh:
Siinon kyl dilemmaa kerrakseen, kun on yks pistoke kouras ja sitten eres on tuommonen. Mennekö tuosta vihriästä oikeen sitte virtaakin johkin sydeemiin, tuli vaan kaijutinpistoke ekaks mieleen ::) Eli onk toi nyt se jääkaapin oma "kuuma linja"?
-
Siinon kyl dilemmaa kerrakseen, kun on yks pistoke kouras ja sitten eres on tuommonen. Mennekö tuosta vihriästä oikeen sitte virtaakin johkin sydeemiin, tuli vaan kaijutinpistoke ekaks mieleen ::) Eli onk toi nyt se jääkaapin oma "kuuma linja"?
Johtosarja pistokkeineen on merkkikohtainen ja tuo vihreä mötikkä on siihen kuuluva mikrokytkin. Mikrokytkin tunnistaa liitetyn pistokkeen ja ohjaa auton älyä, läjinnä vilkkutaajuus jne.
-
Polarissa ja Soliferissa menee:
10 napa 2,5 neliö > jääkaappi
9 napa 2,5 neliö > akku
No on ruottalainen osannu tuonkin sekottaa ihan päinvastoin persiilleen - ja sitte jättäny vielä yhden tärkeän maajohdon kokonaan kytkemättä - mitä hyötyä laittaa 5 neliöö virtaa ja puolet vaan maata?
en uskoisi ellen omin silmin näkisi :o
-
3:ssa ja 13:sta menee 5 neliötä maata, ilman lapiota tai kaivinkonetta :P
Lisäksi tuossa 99:n kuvassa on nasta 13 maadoitus navoille 9-12 ja sitten siinä 11:sta on kumminkin maa navalle 10.
Onko siinä niinkuin tuplavarmistus ?
(http://www.autosahkohuhtanen.fi/images/13jaeger.jpg)
-
3:ssa ja 13:sta menee 5 neliötä maata, ilman lapiota tai kaivinkonetta :P
Lisäksi tuossa 99:n kuvassa on nasta 13 maadoitus navoille 9-12 ja sitten siinä 11:sta on kumminkin maa navalle 10.
Onko siinä niinkuin tuplavarmistus ?
Ihan lyhyellä matematiikalla laskettuna, 3. on se vanha maa ja maadoittaa 2.5 neliöllä piuhat 1-2 ja 4-8 eli kaikki ajovaloihin liittyvät. 9. nastaa varten on 13. maa ja 10. nastaa varten maa 11.
Noin tuo Jaeger on tarkoitettu eli maata yhtäpaljon kuin latausta/virtaa - ja näin se on saksalaisessa piuhoitettu.
Epäilen ruotsalaisenkin kytkeneen tuon 11. piuhan töpselistä vaunun maapuolelle - vai onko teettänyt jonkinlaisen halpaversion kaapelista 12-piuhalla???
-
Ihan lyhyellä matematiikalla laskettuna, 3. on se vanha maa ja maadoittaa 2.5 neliöllä piuhat 1-2 ja 4-8 eli kaikki ajovaloihin liittyvät. 9. nastaa varten on 13. maa ja 10. nastaa varten maa 11.
Noin tuo Jaeger on tarkoitettu eli maata yhtäpaljon kuin latausta/virtaa - ja näin se on saksalaisessa piuhoitettu.
Epäilen ruotsalaisenkin kytkeneen tuon 11. piuhan töpselistä vaunun maapuolelle - vai onko teettänyt jonkinlaisen halpaversion kaapelista 12-piuhalla???
Täytyypä ottaa Fluke esille huomenna, niihin mihin itse olen vaihtanut tuon 13-napaisen, olen kyllä kykenyt tuonkin.
Ymmärrän ilman kertaamista tuon kytkiksen ;D
-
Täytyypä ottaa Fluke esille huomenna, niihin mihin itse olen vaihtanut tuon 13-napaisen, olen kyllä kykenyt tuonkin.
Ymmärrän ilman kertaamista tuon kytkiksen ;D
;D Thumb
-
Poista kaikki mahdolliset kulutuslaitteet,ota akun kaapeli irti,siihen väliin mittari,amppeeri puolelta,ei saisi olla mitään kulutusta,siitä eteenpäin tutkien,mkä on se syyllinen akun purkautumiseen,jos siinä mittauksessa ei näytä mitään,niin akku purkautuu itsessään,on sökö !
-
Johtosarja pistokkeineen on merkkikohtainen ja tuo vihreä mötikkä on siihen kuuluva mikrokytkin. Mikrokytkin tunnistaa liitetyn pistokkeen ja ohjaa auton älyä, läjinnä vilkkutaajuus jne.
Katos vaan. ::) Hyvä tietää, jos tulee joskus vaunupuolelle kiinnostusta enempi, että on ihan okeesti tuollasiakin toteutuksia käytössä ollut. Aina oppii asioita.
-
Dodii, tosiaan akun tyhjenemisen syypääksi löytyy jääkaapille menevät 12v kaapelit tai jääkaapin rele. Tarkemmin en alkanut enää asiaa selvittämään, koska vaunu menee myyjäliikkeen piikkiin vielä korjattavaksi ensi kuussa. Tästä pisteet heille.
Tällä hetkellä kyseiset kaapelit on irroitettu ja pärjätään kaasu- ja verkkovirtakäyttö mahdollisuudella.
Pistoke ja johto vaihdetaan vielä ennen kausipaikalle vientiä.
-
Mielestäni olet erittäin loogisesti toiminut koko vianetsinnän ajan, on ollut mielenkiintoista seurata vian etsintää. Thumb
-
Dodii, tosiaan akun tyhjenemisen syypääksi löytyy jääkaapille menevät 12v kaapelit tai jääkaapin rele. Tarkemmin en alkanut enää asiaa selvittämään, koska vaunu menee myyjäliikkeen piikkiin vielä korjattavaksi ensi kuussa. Tästä pisteet heille.
Tällä hetkellä kyseiset kaapelit on irroitettu ja pärjätään kaasu- ja verkkovirtakäyttö mahdollisuudella.
Pistoke ja johto vaihdetaan vielä ennen kausipaikalle vientiä.
Vaikka onkin vanha keskustelu, niin kiitos tästä. Saman tyylistä ongelmaa vaunussa, ja toivotaan että tämä auttaa.