Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Mautoilija - 4.01.2017 kello on 16:58
-
Nyt ei ole Rumatikki -autolla Lapin matkan aika ainakaan ilman kokopeittoa. Sähkölämmittimenkin ottaisin ohjaamoon puhaltelemaan. :o
Ei varmaankaan ole rumatikki keskustelu tämän aihealueen piirissä. Lukisin mieluusti perustelua sille miksi nestekeskuslämmitin on talvikäytössä ilmalämmitystä parempi. Kilowatti on kilowatti ja loppupelissä ilmaa lämmitetään. Siis kannattaako lämmittää vettä(glykolia, jonka lämmönsiirtokyky on vettä huonompi) jolla lämmitetään ilmaa?
-
^
Laskeppa meille alkajaisiksi montako litraa ilmaa tarttee truman lämppärilähdössä virrata, jotta 1 kWh energiaa on puhallettu eteenpäin - sitten sama vesi/glykoli seokselle, montako litraa..?
Arviodaan sitten 7m torven päästä, mitä tulee perille :D
-
Sama miten lämmitetään, kun lämppäri on sellainen että palokaasujen mukana ei mene turhaan harakoille. Elikkä palokaasuista pitää saada lämpö siirtymään lämmittimelle tulevaan paloilmaan.
-
Se on niin vasta-alkaja tuo aloittaja ettei vielä tiedä ::)
-
Mielestäni oleellisinta lämmityksessä on asumismukavuus, niin, että lämpö jakautuu tasaisesti.
Omat Truma kokemukset rajoittuu 90-luvun asuntoautoon rinteen juuressa versus Soliferissa 5-vuotena kausipaikalalla rinteen juurella.
Se ero, joka oli selkeästi havaittavissa oli ilma versus vesi, että ilmalämmityksessä lämpötilaerot olivat kulkimen sisällä huomattavasti suuremmat kuin vesikeskuslämmityks essä.
Varmaan nämäkin nykyään on tasoittuneet, mutta silloin ero oli selkeä.
-
Mulla kolme lämmitys muotoa ::) + Viilennys.
-
Se on niin vasta-alkaja tuo aloittaja ettei vielä tiedä ::)
Yleensä asioita joita ei tiedä, niitä kysytään.
Vastauksestasi voisi päätellä että et tiedä itsekään. Eipä mitään, keskustelun edetessä tullaan ehkä molemmat viisaammiksi :P :P
E: Ihan mielenkiintoinen tuo vasta-alkaja kommentti. Kuvastaako tuo toiminatapaasi muutenkin?
-
^
Laskeppa meille alkajaisiksi montako litraa ilmaa tarttee truman lämppärilähdössä virrata, jotta 1 kWh energiaa on puhallettu eteenpäin - sitten sama vesi/glykoli seokselle, montako litraa..?
Arviodaan sitten 7m torven päästä, mitä tulee perille :D
Enpäs osaa tällaisia laskentoja tehdä. Pitääkö siirrettävän aineen tiheys ja väliaineen hyötysuhde ottaa huomioon?
Oliko ilma se aine mitä lopuksi lämmitetään? :-* . Montako litraa glykolia pumpataan?
-
Kumpikin oikein suunniteltuna on hyvä. Tosin Trumalla on malleja, joita en huolisi autooni/vaunuuni.
-
Jonkin verran on k.o aiheesta keskustelu tuolla tekniikka osiossa.
https://karavaanari.org/index.php?topic=337.0
-
Nestekiertoinen on parempi.
-
Mikä lämmitys on henkilöautoissa, kuorma-autoissa, laivoissa ja lentokoneissa?
-
Mielestäni oleellisinta lämmityksessä on asumismukavuus, niin, että lämpö jakautuu tasaisesti.
Omat Truma kokemukset rajoittuu 90-luvun asuntoautoon rinteen juuressa versus Soliferissa 5-vuotena kausipaikalalla rinteen juurella.
Se ero, joka oli selkeästi havaittavissa oli ilma versus vesi, että ilmalämmityksessä lämpötilaerot olivat kulkimen sisällä huomattavasti suuremmat kuin vesikeskuslämmityks essä.
Varmaan nämäkin nykyään on tasoittuneet, mutta silloin ero oli selkeä.
Eihän tämä ole lämmittimestä kiinni vaan lämmön jaosta. Jos glykolilämmittimeen laitetaan patterit vain toiselle puolelle, saattaa toisella sivulla olla kylmä. Huonoa kulkineen suunnittelua.
-
Mikä lämmitys on henkilöautoissa, kuorma-autoissa, laivoissa ja lentokoneissa?
Se joka on näissä helpoiten toteutettavissa. Eikös lämpö tuoda puhaltimella matkustamoon?
-
Kiva kun vaunussa on lämmin.
(https://karavaanari.org/kuvat/1483553660.jpg)
-
Asiaan. Minua hämmentää omassa Hymerissä se, miksi alkoviin, joka on muutenkin aina auton lämpimin paikka, on viety omat suuttimet ilmalämmitykselle, mutta ohjaamo alapuolella on suhteellisen viileä. Toki sinnekin on vänkärin takaa yksi suutin ja puolidinetistä penkin alta toinen. Koskaan ei ole tarvinnut alkovin suuttimia käyttää, niille on erillinen puhallinkin. Ohjaamon lämpöeristys sen sijaan tekisi eetvarttia. Transitin penkinaluset on valitettavasti niin täysi akkuja ja sähkökeskusta ym., että sieltä ei vedetä mitään lämpöputkia.
Jos olisi Alde, niin patteria ei saisi minnekään. Liekö muissa kuin integroiduissa sellaisia, en tiedä.
-
Suurimmalle osalle karavaanareista on sama millainen ja minkä merkkinen on lämmitys. Kun tulee pakkaset ja talvimatkailu, on asia toinen. Itsellä ei ole kokemusta kun nestekiertoisesta kahden kulkimen osalta. En ole kerinnyt useampaa käyttää, kun karavan aikaa on mennyt vasta pulska 40 vuotta. :)
-
Asiaan. Minua hämmentää omassa Hymerissä se, miksi alkoviin, joka on muutenkin aina auton lämpimin paikka, on viety omat suuttimet ilmalämmitykselle, mutta ohjaamo alapuolella on suhteellisen viileä. Toki sinnekin on vänkärin takaa yksi suutin ja puolidinetistä penkin alta toinen. Koskaan ei ole tarvinnut alkovin suuttimia käyttää, niille on erillinen puhallinkin. Ohjaamon lämpöeristys sen sijaan tekisi eetvarttia. Transitin penkinaluset on valitettavasti niin täysi akkuja ja sähkökeskusta ym., että sieltä ei vedetä mitään lämpöputkia.
Jos olisi Alde, niin patteria ei saisi minnekään. Liekö muissa kuin integroiduissa sellaisia, en tiedä.
Kun entisessä alkoviautossa olisikin ollut näin. Ohjaamo eristettiin talvikäytössä asumistilasta. Alkovi oli kylmällä säällä aamulla ulkoseinistä kostea kun erillistä lämmitystä ei siellä ollut. Etunurkat märät, myydessä kosteusvaurioiset.
Suurimmalle osalle karavaanareista on sama millainen ja minkä merkkinen on lämmitys. Kun tulee pakkaset ja talvimatkailu, on asia toinen. Itsellä ei ole kokemusta kun nestekiertoisesta kahden kulkimen osalta. En ole kerinnyt useampaa käyttää, kun karavan aikaa on mennyt vasta pulska 40 vuotta. :)
Ei liene merkistä vaan lämmitystyypistä kyse. Sinulla ei siis kokemusta ilmalämmityksestä.
-
Itselläni ei ole kokemusta kummastakaan tyypistä. Vaunun, jonka ostin viime syksynä niin siinä on truman ilmalämmitys. Keväällä otan sen käyttöön ja ensi talvelle olisi tarkoitus muutama testiyö sillä suorittaa.
-
Mutuna voisi pohtia, ei perustu tietotaitoon eikä kaikilta-osin omaan kokemukseen. Voisiko olla silläläillä että suurta osaa rumatikki lämmittimellä olevista kopeista ei ole suunniteltu lainkaan pakkaskäyttöön. Muutama hassu suutin ja urheilumieltä, ei takuulla takaa tasaista lämpöä. Hyvinsuunniteltuna ja tehtynä lämpö on tasaista ja sitä riittää, siis näissä rumatikkikopeissa. Nestelämmitteisistä ei ole omakohtaisia kokemuksia..
-
Jos olisi Alde, niin patteria ei saisi minnekään. Liekö muissa kuin integroiduissa sellaisia, en tiedä.
Jos tarkoitat tuolla ohjaamoa, niin saisi muissakin kuin intikoissa. Minulla oli Petteri Punakuonossa, puoli-intikka, Alde ja siinä kiersi lämmitysputkisto ohjaamon ympäri kojelaudan alla ja ovien syvennyksissä. Vaikka kuinka oli "ainoa oikea vesilämmitys", niin ohjaamo oli viileä vaikka ikkunoissa oli lämpöpeitteet. En tiedä olisiko ollut paljonkin parempi/lämpöisempi, jos olisin käyttänyt mukana tullutta kokopeitettä. Se vaan oli niin iso ja raskas, että en tykännyt siitä 1:n-2:n yön yöpymisissä käyttää. Varmaan kausipaikkalaiselle OK.
-
onko mikään julkaisu tehnyt testiä samanlaisella autolla/vaunulla missä on verrattu eri lämmitys tapojen paremmuutta talvi olosuhteissa?
-
Mutuna voisi pohtia, ei perustu tietotaitoon eikä kaikilta-osin omaan kokemukseen. Voisiko olla silläläillä että suurta osaa rumatikki lämmittimellä olevista kopeista ei ole suunniteltu lainkaan pakkaskäyttöön. Muutama hassu suutin ja urheilumieltä, ei takuulla takaa tasaista lämpöä. Hyvinsuunniteltuna ja tehtynä lämpö on tasaista ja sitä riittää, siis näissä rumatikkikopeissa. Nestelämmitteisistä ei ole omakohtaisia kokemuksia..
Juuri näin, mielestäni.
-
onko mikään julkaisu tehnyt testiä samanlaisella autolla/vaunulla missä on verrattu eri lämmitys tapojen paremmuutta talvi olosuhteissa?
Tuossa jotain.
https://karavaanari.org/index.php?topic=6815.0
-
Tuossa jotain.
https://karavaanari.org/index.php?topic=6815.0
kiitos. mutta oli vain testi nopeudesta. ajattelin testiä että ollaan x määrä paikallaan ja käytetään pelkästään kaasua, samalla mitataan lämpötilan tasaisuutta, kaasun kulutusta ja kosteuden kertymistä.
-
Kun nyt kyselyitä on tullut, niin todetaan että ketjua on jouduttu siistimään poistamalla viestejä. Siitä tuskin mitään haittaa, kun tulivat jo tietoon asiaan osallisille. Jos moderoinnista on asiaa, niin oikeaan osioon viestit, kiitos.
Tämä aihe on mielenkiintoinen, siitä olisi mukava jatkaa tästä eteenpäin ilman liekkejä.
-
Ihan offtopicina:
Mjo on käyttänyt valvojan oikeuttaan ja poistanut viestejään ja lainauksia tästä keskustelusta. Ehkei kannata viestejä laittaa jos ei halua niiden jäävän muiden luettavaksi.
Seuraavat viestit häneltä ja niiden lainaukset pidetään tallessa :P :P :P
Tiedoksesi, mjo on viimeksi käyttänyt valvojan oikeuksiaan 19.12.2016 kello 19:43.
Toisekseen, keskustelu moderoinnista on kielletty muualla kuin sille varatulla alueella (https://karavaanari.org/index.php/board,69.0.html).
-
kiitos. mutta oli vain testi nopeudesta. ajattelin testiä että ollaan x määrä paikallaan ja käytetään pelkästään kaasua, samalla mitataan lämpötilan tasaisuutta, kaasun kulutusta ja kosteuden kertymistä.
Joo olisi mielenkiintoinen testi.
Tuossa ihan asiallinen kirjoitus ilma vs vesi
http://www.camper.fi/tekniikka/ilma-vs-vesi-121
Tuossa myös Kuusamossa Hobbyn tekemä testi.
https://www.hobby-caravan.de/fileadmin/user_upload/Aktuelles/Downloads/2_2009_28_33_Heizungstest.pdf
-
Itsellä kokemusta hobby 495 trumatic lämmityksellä ja sitten tuo oma vanha solifer 6002i. Molemmissa tarkenee mutta hobbyssä en kyllä erityisemmin pidä siitä ilmalämmityksen äänestä. Vesikeskuslämmityks ellä myös sellainen ominaisuus kun patteria kiertää solikassa noin 14m seinillä ja lämpö nousee sieltä sola pitkin ylös niin seinät on kauttaaltaan lämpimiä. Eli lämpenee miellyttävän tasaisesti ja äänettömästi. Suuri + se nestelämmitys minusta on mutta jos budjetti on rajallinen ja lappiin ei ole pakko lähteä 40 asteen pakkasella niin laittaisin toimivan pohjaratkaisun ja kuivan korin etusijalle jos budjetti ei enää veny nestekeskuslämmityk seen. Seuraava vaunu tulee minulla kyllä olemaan kans neste lämmityksellä sillä erolla että tulevassa putket pitää olla myös lattiassa. Varmaan joku 2000 luvun alkupuolen solikka,kabe tai polar. Nämä sitten kun tämä köyhyys antaa vähän myöten eli 2-3v ainakin ;D
-
Joo olisi mielenkiintoinen testi.
Tuossa ihan asiallinen kirjoitus ilma vs vesi
http://www.camper.fi/tekniikka/ilma-vs-vesi-121
Tuossa myös Kuusamossa Hobbyn tekemä testi.
https://www.hobby-caravan.de/fileadmin/user_upload/Aktuelles/Downloads/2_2009_28_33_Heizungstest.pdf
Itse en ole nähnyt tällaista toteutusta, jossa ilman jakautuminen olisi liki "patterimaista" - eli jokainen oranssi nuoli on ilmantuloaukko tai "vuotava"/rei'itetty kanava kyseessä. Olen nähnyt vain suuttimia kanavassa, sekä sen kapoisen reikäputken esim. alkovissa..
(http://www.camper.fi/sites/camper.fi/files/styles/large/public/images/2012/04/caravan_300dpi.jpg?itok=KnwJhbto)
Ilmeisesti Hobbyissä kuvan mukaan on ihan oikeasti noin.. onko?
-
onko mikään julkaisu tehnyt testiä samanlaisella autolla/vaunulla missä on verrattu eri lämmitys tapojen paremmuutta talvi olosuhteissa?
Promobil on joskus testannut laboratoriossa.
Sen verran muista että ilma lämpesi huomattavasti nopeammin ja loppupeleossä ei lämmön tasaisuudessa ollut ero. Suurimmassa osassa nestelämmitystä autoissa on liian vähän patteri metrejä ja ilmalämmityksessä suuttimia. Oliko se niin että 400 wattia metri on patterin teho ja alle 10 metriä patteria yleinen määrä. Ja usein, lue saksan halpiksissa on ilmalämmityksessä truman minimi suuttimia eli 6 kpl. Nyt kyse autoista. Vaunuista en tiedä.
-
Itse en ole nähnyt tällaista toteutusta, jossa ilman jakautuminen olisi liki "patterimaista" - eli jokainen oranssi nuoli on ilmantuloaukko tai "vuotava"/rei'itetty kanava kyseessä. Olen nähnyt vain suuttimia kanavassa, sekä sen kapoisen reikäputken esim. alkovissa..
(http://www.camper.fi/sites/camper.fi/files/styles/large/public/images/2012/04/caravan_300dpi.jpg?itok=KnwJhbto)
Ilmeisesti Hobbyissä kuvan mukaan on ihan oikeasti noin.. onko?
Aikalailla noin näytti olevan meidän Hobbyssä putkistot, toki testannut en ole vielä.
-
Huomautuksista huolimatta tähän ketjuun laitettu moderointipalaute siirretty palauteosioon: https://karavaanari.org/index.php/topic,4172.msg354086.html#msg354086
Tämän jälkeen palautteiden pitää kanssa pysyä siellä.
-
Itse en ole nähnyt tällaista toteutusta, jossa ilman jakautuminen olisi liki "patterimaista" - eli jokainen oranssi nuoli on ilmantuloaukko tai "vuotava"/rei'itetty kanava kyseessä. Olen nähnyt vain suuttimia kanavassa, sekä sen kapoisen reikäputken esim. alkovissa..
Ilmeisesti Hobbyissä kuvan mukaan on ihan oikeasti noin.. onko?
Onhan tällaista putkea olemassa http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2110900
Eikä mikään estä tekemästä itse.
-
Itse en ole nähnyt tällaista toteutusta, jossa ilman jakautuminen olisi liki "patterimaista" - eli jokainen oranssi nuoli on ilmantuloaukko tai "vuotava"/rei'itetty kanava kyseessä. Olen nähnyt vain suuttimia kanavassa, sekä sen kapoisen reikäputken esim. alkovissa..
(http://www.camper.fi/sites/camper.fi/files/styles/large/public/images/2012/04/caravan_300dpi.jpg?itok=KnwJhbto)
Ilmeisesti Hobbyissä kuvan mukaan on ihan oikeasti noin.. onko?
Mitä itse on noita Truman putken vetoja olen katsellut messuilla eri vaunuissa, niin kyllä ne puhallusputket on teoriassa noin kuin tuossa kuvassa, mutta tahtovat olla käytännössä jossain penkin alla, vähän hätäisesti asennettu. Ja ne reijät siinä puhallusputkessa on jollakin piikillä tökitty sinne tänne. Jos olisi oikein tosi hyvin tehty, niin siellä penkkien takana pitäisi olla vielä isommat "tuuletus" kanavat kuin alden systeemeissä ja niitä truman putkia pitäisi olla lähtökohtaisesti eri paksuisia. Lähi vedot pienellä putkella ja kauemmas menevät lähdöt vähän isommalla putkella.
Mutta kuten sanoin, oma kokemus rajoittuu 90-lukuun.
Mitä tuosta hobbyn testistä huonolla saksan kielentaidolla ymmärsin. Niin meinaavat että truma hoitaisi hommat myös talvella.
https://www.hobby-caravan.de/fileadmin/user_upload/Aktuelles/Downloads/2_2009_28_33_Heizungstest.pdf
-
Onhan tällaista putkea olemassa http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2110900
Eikä mikään estä tekemästä itse.
Se tuo sitä pientä 35mm putkea - ei sillä 7m ilmaa kuljeteta juurikaan kuin kovalla lähtöpaineella, jota truman puhaltimesta tule..
Sen sijaan tutkimalla löytyi http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2168650
Noita rakosuuttimia. Eli kyllä 65mm runkotorveen trumalta tavaraa löytyy..
-
Tuolla jo toisaalla sanoinkin, jotta -36:ssa on yövytty. Etuikkunoissa ulkopuolella 3mm 'välly', eikä ylimääräisiä lämmittimiä.
Eikä vielä ahistanut.
Ilmeisesti Trumassa oli vielä varaakin, kun ei koko aikaa pyörinyt.
-
Tuolla jo toisaalla sanoinkin, jotta -36:ssa on yövytty. Etuikkunoissa ulkopuolella 3mm 'välly', eikä ylimääräisiä lämmittimiä.
Eikä vielä ahistanut.
Ilmeisesti Trumassa oli vielä varaakin, kun ei koko aikaa pyörinyt.
Maailma muuttuu ja varmasti Trumakin on kehittynyt. Pitäisi mennä viikoksi jonnekkin "testi" asumaan tuoreeseen kulkimeen, joka trumalla varustettu, niin olisi vähän tuorempaa tietoa tuosta ilmalämmityksestä kuin 90-luvun trumasta.
Nyt olisi oikein sopiva "testikeli".
-
Itse en ole nähnyt tällaista toteutusta, jossa ilman jakautuminen olisi liki "patterimaista" - eli jokainen oranssi nuoli on ilmantuloaukko tai "vuotava"/rei'itetty kanava kyseessä. Olen nähnyt vain suuttimia kanavassa, sekä sen kapoisen reikäputken esim. alkovissa..
Ilmeisesti Hobbyissä kuvan mukaan on ihan oikeasti noin.. onko?
Meillä on tuolla periaatteella Truma. Lämmitin pitkittäisen parivuoteen jalkopään aala ja väliseinässä sängyn alla olevaan "talliin" muutama iso reikä. Lämmitin ottaa osan lämmitettävästä ilmasta ulkoa kanavaa pitkin joka kulkee rengaskotelon päältä. Lämmittimestä yksi putki kiertää sangyn ulkoseiniä pitkin ja siinä reikiä aika tiuhaan. Sängyn pitkällä sivulla ja takaseinän kohdalla ilmasolat joista lämpö nousee ikkunoille. Kaapeissa alhalla takareunassa ja etureunassa ylhällä tuuletusraot. Ilma liikkuu kaapin läpi. Vastaava reiitetty putki ja väliseinä pitkittäispenkin alla, kaapit on kaikki tuuletettuja.
Toisella puolella pöydän alla ilma nousee seinää pitkin. Kaikissa kaapeissa myös lämmitys.
Tasaisena lämmön saa pysymään ja suuttimia säätämällä ohjattua sinne minne haluaa
-
Meillä on tuolla periaatteella Truma. Lämmitin pitkittäisen parivuoteen jalkopään aala ja väliseinässä sängyn alla olevaan "talliin" muutama iso reikä. Lämmitin ottaa osan lämmitettävästä ilmasta ulkoa kanavaa pitkin joka kulkee rengaskotelon päältä. Lämmittimestä yksi putki kiertää sangyn ulkoseiniä pitkin ja siinä reikiä aika tiuhaan. Sängyn pitkällä sivulla ja takaseinän kohdalla ilmasolat joista lämpö nousee ikkunoille. Kaapeissa alhalla takareunassa ja etureunassa ylhällä tuuletusraot. Ilma liikkuu kaapin läpi. Vastaava reiitetty putki ja väliseinä pitkittäispenkin alla, kaapit on kaikki tuuletettuja.
Toisella puolella pöydän alla ilma nousee seinää pitkin. Kaikissa kaapeissa myös lämmitys.
Tasaisena lämmön saa pysymään ja suuttimia säätämällä ohjattua sinne minne haluaa
Vieläkö nykyään se Truman "keskusyksikkö" "humisee" . Muistelen vain, että joskus kun Truma otti kierroksia, niin putkiresonointia tuli laitteesta. Pienellä askartelulla "humina" väheni. Varmaan tuulettimetkin kehittyneet, että ei enää nykyään "humaja".
Joissakin uusissa isoissa vaunuissa esim hobby 650 kfu, on se Truman keskusyksikkö ihan parisängyn vieressä.
Ei saa kyllä Trumasta paljon puhallusääntä kuulua ihan sängyn vieressä, kun alkaa häiritä.
Ja onkohan tuo sitten se vaunun lämpimin kohta, juuri tuon truman edessä ?
(https://karavaanari.org/kuvat/1483564352.jpg)
-
Vieläkö nykyään se Truman "keskusyksikkö" "humisee" . Muistelen vain, että joskus kun Truma otti kierroksia, niin putkiresonointia tuli laitteesta. Pienellä askartelulla "humina" väheni. Varmaan tuulettimetkin kehittyneet, että ei enää nykyään "humaja".
Joissakin uusissa isoissa vaunuissa esim hobby 650 kfu, on se Truman keskusyksikkö ihan parisängyn vieressä.
Ei saa kyllä Trumasta paljon puhallusääntä kuulua ihan sängyn vieressä, kun alkaa häiritä.
Ja onkohan tuo sitten se vaunun lämpimin kohta, juuri tuon truman edessä ?
(https://karavaanari.org/kuvat/1483564352.jpg)
hyvä kuva, juuri se mikä on luonut kuvan ilmalämmityksen tehosta jakaa lämpöä. ajat on muuttuneet ja enemmän kiinittäisin huomiota miten järjestelmä on suuniteltu. oli se sitten vesikiertoinen tai ilmapuhaltainen.
-
Nestekiertosessa on minun mielestä helpompi toteuttaa kunnollinen lattian lämmitys ja talvikäytössä se on kyllä ehdoton. Ja toimii sitte ilman roikannokassa oloaki
-
Vieläkö nykyään se Truman "keskusyksikkö" "humisee" . Muistelen vain, että joskus kun Truma otti kierroksia, niin putkiresonointia tuli laitteesta. Pienellä askartelulla "humina" väheni. Varmaan tuulettimetkin kehittyneet, että ei enää nykyään "humaja".
Joissakin uusissa isoissa vaunuissa esim hobby 650 kfu, on se Truman keskusyksikkö ihan parisängyn vieressä.
Ei saa kyllä Trumasta paljon puhallusääntä kuulua ihan sängyn vieressä, kun alkaa häiritä.
Ja onkohan tuo sitten se vaunun lämpimin kohta, juuri tuon truman edessä ?
(https://karavaanari.org/kuvat/1483564352.jpg)
En tiedä, mitä Truman malleja on yleensä vaunuissa, ilmeisesti kuvan mukaisia. Mulla on autoissa ollut vain C6000-sarjan lämmittimiä ja käsittääkseni ne ovat "aivan eri maailmasta".
Pitävät ääntä lämmitysvaiheessa, mutta kun asumislämpö on saavutettu niin ovat hiljaissia.
C-sarjalaiset ovat tämän näköisiä ja yleensä piilossa kaapin tai sängyn alla:
(https://karavaanari.org/kuvat/1483566577.jpg)
-
Tuohon vesi vs ilma enrgiansiirtoon;
- Ilmankuljetusmäärä (vapaasti puhaltava ilman lämminilmaputkea)Combi 6: 4:llä lämpimän ilman poistolla enint. 287 m³/h. Nimellisteho 6kW (ja 1h käynnillä enrgiaa tuottaa siis 6 kWh)
- Ilman Ominaislämpökapasit eetti kJ/(K·kg) on 1,00 vakiopaineessa, ja vakiotilavuudessa 0,714. Vedellä 4,186 (kokoonpuristumaton)
- Tiheys ilmalla 1,293 Tiheys (kg/m³), vedellä 1000
- 1 kWh = 3600kJ
Eli truma saa sidottua siirtämäänsä ilmakuutioon 20,9Wh = 75,3kJ. Kuutiossa ilmaa on 1.293kJ/K, eli ilman pitää siinä lämmetä 58o.
Vastaavaan suoritukseen Alde 6.4kW teholla pääsee kierrättämällä tunnissa 397 litraa vettä (6,6 l/min). Kaasunkulutus noissa on aika sama (480 vs 460 g/h Alden hyväksi). Eli tuollaiset 723 kertaa isompi tilavuus pitää truman saada siirrettyä.. jos oikein laskin 8) Mitenkä paljon se sähköenergiaa vaatii kummassakin tapauksessa
Noin teoriassa, eriasia on lämmön saaminen perille ja johdettua sisäilmaan..
-
Minullakaan ei ole kokemusta nykypäivän lämmittimistä mutta asuntoautokalusto on ollut aina -80-90 luvun taitteesta. Kaksi ensimmäistä oli Burstnereitä Trumalla. Olihan se nopea lämpiämään mutta koskaan ei se ole ollut ongelma sillä reissuun lähtö on yleensä vähintään vuorokautta ennemmin tiedossa joten auton ehtii pihassa lämmittämään.
Toisessa autossa ei ollut alkoviin lainkaan ilmaputkea ja se oli todella kylmä paikka nukkua varsinkin etuseinää vasten. Lämmönsäätöä ei yrityksistä huolimatta tahtonut saada kohdalleen. Hieman lämpimämmällä kelillä nukkumaan mennessä "takka" hehkui liikaa lämpöä ja yön kylmetessä se riitänyt vaikka puhallin aloitti sen älyttömän metelin. Ei kun nouse ylös säätämään lämmitintä isommalle. Aamulla taas ulkoilman lämmetessä vaikka puhallin lopetti metelinsä niin lämpö vain nousi sisällä varmaan +30 asteeseen.
Nykyisessä TransitMatkaajassa on Alden vesikiertoinen ja oi sitä äänettömyyttä ja lämmön tasaisuutta. Myös yläpetillä kun siellä on patterit ulkoseinälläkin. Joku kuitenkin sanoo että lattia on kylmä mutta eipä ole häirinnyt kun makuutilat peittävät lattian takakeittiötä lukuun ottamatta.
Toisaalta pitäisi kai joskus ottaa vuokralle kokeeksi nykyaikainen asuntoauto Truman lämmittimellä että voisi päivittää kokemuksia myös niistä. ::)
-
Onhan tällaista putkea olemassa http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2110900
Eikä mikään estä tekemästä itse.
Minulla oli edellisessä kaksoispohja Bürstnerissä oli vedetty kaksoispohjaa lämmittämään 65mm reikäputkea kaksoispohjan pituudelta. Tuota 35 mm reikäputkea taas oli käytetty lämmittämään lyhyinä 0,50-1m pätkinä jotain tiettyjä kohteita, joita ei 65mm päälinjan putkella pystynyt lämmittämään.
Tuollaisella haaroittimella otettiin päälinjan 65mm putkesta haara 35mm reikäputkelle, jonka toinen pää oli litistetty tukkoon.
http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2168560
Bürstnerissä yksi 35mm haara piti sulana keittiön tiskipöydän vesi- ja viemäriputket sekä vesihanan. Toinen 35mm reikäputki oli WC-suihkutilan vastaavien kalusteiden suojana. Kolmas haaroitus oli kaksoispohjassa suojaamassa harmaavesisäiliön tyhjennysputkea ja tyhjennyshanaa jäätymiseltä, samalla se piti lämpöisenä myös lämminvesiboilerin automaattista varoventtiiliä.
-
Tuohon vesi vs ilma enrgiansiirtoon;
Vastaavaan suoritukseen Alde 6.4kW teholla pääsee kierrättämällä tunnissa 397 litraa vettä (6,6 l/min). Kaasunkulutus noissa on aika sama (480 vs 460 g/h Alden hyväksi). Eli tuollaiset 723 kertaa isompi tilavuus pitää truman saada siirrettyä.. jos oikein laskin 8) Mitenkä paljon se sähköenergiaa vaatii kummassakin tapauksessa
Noin teoriassa, eriasia on lämmön saaminen perille ja johdettua sisäilmaan..
Ja lisäyksenä tuohon, verkkovirran ollessa saatavilla niin Aldeen saadaan 3,2 kw vielä sähköä avuksi jos kenelläkään ei 6,4kw kaasussa riitä :o
Truman joissain malleissa on 1kw sähkö lisäksi, sitä en tiedä voiko samaan aikaan käyttää ?
Ainakin itselläni on patterimetrejä tarpeeksi jotta on kauttaaltaan lämmin tasaisesti kovillakin pakkasilla , lisäksi "puskassakin ja ajaessa" lattialämmitys toimii samalla energialla ja samaan aikaan
Ajattelin tuossa huomenna lähteä vaunulle, illalla laitan lämmöt päälle CaravanControlilla, siinähän tuon lämpiämisnopeuden näkee, kun kysäisee välillä "ooksä kuuma jo" ;)
-
Ja lisäyksenä tuohon, verkkovirran ollessa saatavilla niin Aldeen saadaan 3,2 kw vielä sähköä avuksi jos kenelläkään ei 6,4kw kaasussa riitä :o
Truman joissain malleissa on 1kw sähkö lisäksi, sitä en tiedä voiko samaan aikaan käyttää ?
Ainakin itselläni on patterimetrejä tarpeeksi jotta on kauttaaltaan lämmin tasaisesti kovillakin pakkasilla , lisäksi "puskassakin ja ajaessa" lattialämmitys toimii samalla energialla ja samaan aikaan
Ajattelin tuossa huomenna lähteä vaunulle, illalla laitan lämmöt päälle CaravanControlilla, siinähän tuon lämpiämisnopeuden näkee, kun kysäisee välillä "ooksä kuuma jo" ;)
Suurin sähköteho on Trumassa 1,8 kW. Sähkön ja kaasun yhteiskäyttö on mahdollista.
https://www.truma.com/downloadcenter/combi_4e_6e_operating_fin.pdf sivu3
Se on niin vasta-alkaja tuo aloittaja ettei vielä tiedä ::)
:P :P
-
Ja jos aivan aikuisen oikeasti?, meinaatte talvimatkailla. Ja jos ette osta intekroitua, niin sitten sellainen peltikoppiauto josta saa ohjaamon ja istuinryhmän välin kätevästi kiinni, vaikka liukuovella. Sitten auton koko pitäisi olla sen verran iso että etuistuimet on etuistuimia, eikä istuimia pöytäryhmän ympärillä. Intekroidussa ohjaamon istuimet voi aivan hyvin olla, osa istuinryhmää. Jos sittenkin talvimatkaatte, lämmityksen voi sitten tuunata jokainen mieleisekseen.
-
Minulle tärkeintä on se ettei varpaita palele puskaparkissa ja lattia on kuiva. Epäilen että nestekiertoinen lattialämmitys on siinä paras.
-
Suurin sähköteho on Trumassa 1,8 kW. Sähkön ja kaasun yhteiskäyttö on mahdollista.
https://www.truma.com/downloadcenter/combi_4e_6e_operating_fin.pdf sivu3 :P :P
Jos/kun kyse combimalleista, niin "empiiristen" kokemusten mukaan verkosta ottamasta 1.8kW sähkötehosta ~1kW menee lämmitykseen, ja loput pakoputkeen (paloilmapuhallin pyörii ja huuhtelee pannua vaikka ei liekkiä).. kuulemma.
Jatkoa tuo energiasiirtoon. Kaminamallien TEB (12V) tai TEN (230V) kanavapuhaltimien ilmamäärät ovat ~½ combimallisten - jos niillä vastaavissa oloissa pitää pärjätä, pitää kanavalämmön tuplaantua (lämpöero 116o). Kieltämättä joskus tuntuu "pölyt palavat".. vaan ei tuo noin suoraviivaista ole, sillä kaminalämppäreissä on yksi etu mitä muilla ei ole - säteilylämpö, kun muut, myös vesiversiot, perustuvat vain konvektioon.. ehkä siksi niillä pärjää myös "vaikka ei pitäsi..", niin ja osa konvektiosta tapahtuu kaminassakin, eikä vain putkiston kautta kuten combeissa ;)
-
Ja jos aivan aikuisen oikeasti?, meinaatte talvimatkailla. Ja jos ette osta intekroitua, niin sitten sellainen peltikoppiauto josta saa ohjaamon ja istuinryhmän välin kätevästi kiinni, vaikka liukuovella. Sitten auton koko pitäisi olla sen verran iso että etuistuimet on etuistuimia, eikä istuimia pöytäryhmän ympärillä. Intekroidussa ohjaamon istuimet voi aivan hyvin olla, osa istuinryhmää. Jos sittenkin talvimatkaatte, lämmityksen voi sitten tuunata jokainen mieleisekseen.
Vastataanpas nyt asiallisesti tähän ja katsotaan mitä tulee.
- ohjaamon kokopeitto hoitaa asian vähintään yhtä hyvin kuin väliverho, sillä erolla, että alkovin alla ei ole kylmää vaan lämmin tila. Kun alkovissa on kunnon säleikkö patjan alla mukavuus lisääntyy.
- kun ohjaamon saa lämpimäksi ei ole minkäänlainen ongelma se, että on käännetyt etuistuimet, silloinkin jalat asunto-osan puolella
- Pienempi auto pysyy samalla lämmittimellä paremmin lämpimänä.
Kokemuksesta puhuttiin, sitä sinulla ei peltikoppiautosta ole. Minulla taas on integroidusta talvella, lämmin on, mutta ero ei ole suurensuuri, vaikka ko. autossa (samankokoinen Hymer) oli Webasto Truma 6:en lisäksi.
Arktiset olot ehkä erikseen, mutta tuolla kerrotulla pärjää -20 saakka (kokemusta kylmemmästä ei ole), kun Truman putket on hyvin vedetyt ja laittaa ohjaamoon keraamisen sähkölämmittimen tueksi. Jos olisi sähköinen lattialämmitys, niin lisäisi mukavuutta, ilman tarvii villasukat tai lämpimät tohvelit.
En tiedä, paljonko Aldepannu pattereineen ja muine tilpehööreineen painaa enemmän kuin Truma, mutta jokainen kilo laskee kantavuutta. Ei merkityksetön seikka sekään, jos haluaa auton olevan max. 3500 kiloinen. Suvella ainakin Rumatikki on parempi, kun sitä ei tarvitse. ;D
-
Minulle tärkeintä on se ettei varpaita palele puskaparkissa ja lattia on kuiva. Epäilen että nestekiertoinen lattialämmitys on siinä paras.
Siinä paras on kakspohja lämmitys muodosta
riippumatta.
-
Noin teoriassa, eriasia on lämmön saaminen perille ja johdettua sisäilmaan..
Siinäpä se. Loppupeleissä pitää aina ilma saada lämpimäksi...
-
Ja lisäyksenä tuohon, verkkovirran ollessa saatavilla niin Aldeen saadaan 3,2 kw vielä sähköä avuksi jos kenelläkään ei 6,4kw kaasussa riitä :o
Truman joissain malleissa on 1kw sähkö lisäksi, sitä en tiedä voiko samaan aikaan käyttää ?
Ainakin itselläni on patterimetrejä tarpeeksi jotta on kauttaaltaan lämmin tasaisesti kovillakin pakkasilla , lisäksi "puskassakin ja ajaessa" lattialämmitys toimii samalla energialla ja samaan aikaan
Ajattelin tuossa huomenna lähteä vaunulle, illalla laitan lämmöt päälle CaravanControlilla, siinähän tuon lämpiämisnopeuden näkee, kun kysäisee välillä "ooksä kuuma jo" ;)
Ja jotta tuo miltei 10 kw saadaan hyödynnettyä tarvitaan 40 metriä pattereita, monessako on ?
-
Minullakaan ei ole kokemusta nykypäivän lämmittimistä mutta asuntoautokalusto on ollut aina -80-90 luvun taitteesta.
Kuten -80 ja -10 luvun autot, truman 3000 ja 6000 lämmittimet ovat ihan eri planeetalta.
-
Ja jos aivan aikuisen oikeasti?, meinaatte talvimatkailla. Ja jos ette osta intekroitua, niin sitten sellainen peltikoppiauto josta saa ohjaamon ja istuinryhmän välin kätevästi kiinni, vaikka liukuovella.
Täysin väärä neuvo joka juontaa tietämättömyydestä.
-
Jos haluaa turhaa vetoa pois, niin esim. se reikä, josta turvavyö tulee kotelonsa sisältä, on hyvä tiivistää...
-
Kuten -80 ja -10 luvun autot, truman 3000 ja 6000 lämmittimet ovat ihan eri planeetalta.
Nuo numerot kertovat tehoista. Jos puhutaan eri malleista niin pitäisi käyttää kirjaimia S ja C sekä nimestä Combi. Dieselikin Trumalla on, vaan aika vähän, toistaiseksi.
-
Kuten -80 ja -10 luvun autot, truman 3000 ja 6000 lämmittimet ovat ihan eri planeetalta.
Thumb
-
Ja jos aivan aikuisen oikeasti?, meinaatte talvimatkailla. Ja jos ette osta intekroitua, niin sitten sellainen peltikoppiauto josta saa ohjaamon ja istuinryhmän välin kätevästi kiinni, vaikka liukuovella. Sitten auton koko pitäisi olla sen verran iso että etuistuimet on etuistuimia, eikä istuimia pöytäryhmän ympärillä. Intekroidussa ohjaamon istuimet voi aivan hyvin olla, osa istuinryhmää. Jos sittenkin talvimatkaatte, lämmityksen voi sitten tuunata jokainen mieleisekseen.
Tuossa kävin tallissa katsomassa, kuinka peltikoppa auton lämpöputket oli vedetty sekä auto-osan lattiaan, että alkovin ja peltikopin katolle, ja alkovin ja peltikopin välissä vielä ilma kiersi.
Talvella vain peitto ikkunaan, niin peltikoppakin on lämmin, myös jaloille.
(https://karavaanari.org/kuvat/1483612362.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1483612378.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1483612390.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1483612403.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1483612419.jpg)
-
Tiennytkään, että sinulla on matkailuauto. Eipä ole tullut foorumia huolella seurattua.
-
Tiennytkään, että sinulla on matkailuauto. Eipä ole tullut foorumia huolella seurattua.
EI minulla olekkaan, vaan samasta tallista vaunujen kanssa, löytyy k.o. asuntoauto. Tosin euroopassa k.o. asuntoautolla on tullut seikkailtua.
-
Vaikka peltiohjaamoista ei ole lämmitetty, ja etupenkkien takana pidetään lämpöpeittoa tai väliseiniä kiinni, niin ikkunat kannattaa talvella ulkop. peitteellä ummistaa, jos on eristämätön alkovin pohja tuolta osin. Niin taitaa olla kaikissa joissa on jollakin tapaa isonnettava kulku ohjaamoon alkovin sänkyllä.
-
Ne on muuten nuo patterin suojat sitten koirien kynsille vaarallisia. Tai eihän nuo oikeita pattereita ole vaan ilmavirtaus pattereita. Omassa talossa on samankaltaiset, tosin aika paljon enemmän putkea ja ripaa metrin matkalla. Oikea lämpöpatteri säteilee enemmän lämpö kuin virtauttaa lävitseen, mutta nämähän ainostaan virtauttaa ilman ylöspäin.
Melkoisia pölyn siirtimiä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1483620011.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1483620022.jpg)
-
Mielestäni Matkaajan autoissa oli ohjaamon ja istuinryhmän välissä tiivis liukuovi. Leiriytyessä ovi kiinni ja se oli siinä. Mutta jos veljillä on peltikoppi ohjaamo pakkasella lämmin, niin hyvä, oikein hyvä.
-
Kuten -80 ja -10 luvun autot, truman 3000 ja 6000 lämmittimet ovat ihan eri planeetalta.
Miks sä sitten otat aina esille että sullakin on ollut Solifer kuulaiskuvesipumpul la......
-
Ja jotta tuo miltei 10 kw saadaan hyödynnettyä tarvitaan 40 metriä pattereita, monessako on ?
Ostaa sellaisen missä on. Tai mikä pärjää vähemmillä kilowateilla.
Omani panin viiden aikaan päälle. -18 oli ulkona ja samanverran vaunussa sisällä. Kaksi tuntia myöhemmin oli 30 astetta lämminnyt.
-
Pistämpä minäkin lusikkani soppaan tähän toteamalla jotta hyvin o pärjätty 3 kW Trumalla jossa ei oo edes 230V lämmitystä, pitää myöntää jotta mukana kulkee talvisin Ivalo lämmitin ja hyvin on pärjätty tuolla kombinaatiolla jopa yli -30 pakkasilla (siis roikan päässä) eikä tuo kombinaatio vie edes pahasti kaasua. Lattialla on kohtuu lämmintä Ivalon ansiosta ja ylempänä Truman.
Aldesta ei ole minkäänlaista kokemusta, joten sitä en ala haukkumaan....
-
Eikös se ole niin, että kun kaasua kuluu, silloin tulee lämpöäkin. ...Jos ylikuumenemissuoja ei laukea. ;)
-
Pistämpä minäkin lusikkani soppaan tähän toteamalla jotta hyvin o pärjätty 3 kW Trumalla jossa ei oo edes 230V lämmitystä, pitää myöntää jotta mukana kulkee talvisin Ivalo lämmitin ja hyvin on pärjätty tuolla kombinaatiolla jopa yli -30 pakkasilla (siis roikan päässä) eikä tuo kombinaatio vie edes pahasti kaasua. Lattialla on kohtuu lämmintä Ivalon ansiosta ja ylempänä Truman.
Aldesta ei ole minkäänlaista kokemusta, joten sitä en ala haukkumaan....
Ihan totta, jota kaikki ei tunnu uskovan ????
Ihan samoilla tehoilla tarkeni joulukuun alussa..
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170105/eea2f566ab202720631ac58d1d5b16aa.jpg)
-
Lämmityskeskustelut on aina jollain tasolla huvittanut minua. Missään nimessä ei pärjää alle 6kwh lämmittimellä suomen talvessa ja kuitenkin seuraavassa lauseessa kehutaan miten koppi pysyy lämpimänä pienellä teholla.
-
Olen ollut aina siinä käsityksessä että hyvin eristetyssä asumuksessa pysyy lämpö sisäpuolella paremmin kuin huonosti eristetyssä. Kilowatti lämpöä on kilowatti lämpöä, tuotettiinpa se millä tahansa. Miten lämpö sisälle jaetaan on taas kulkineen valmistajan suunnittelusta kiinni.
Lämmöntuottotavalla ei näytä tämän keskustelun perusteella olevan muuta kuin omistajansa uskoa omaansa vahvistava merkitys.
-
Tässä vielä kokemuksia ilmalämmityksestä.
Meillä Hymer Van 562 joka on Transitin pohjalle tehty puoli-integroitu vm 2008 (TRUMA 6002EH). Kokeilin ensimmäisenä syksynä lämmön riittävyyttä. 1800W:lla sai lämpötilaeroksi 23 astetta. Tällöin 40 asteen pakkasella Trumasta otetaan noin 4900W ja sisälämpötila on 22 astetta. Tällöin auton lämmitys riitttä noin -50 asteeseen pelkällä kaasulla. Autossa on keulapeite joka on pyörien puoliväliin saakka. Talvivuorokausia olemme yöpyneet noin 350kpl. Kerran menimme hiihtokeskukseen kun pakkasta oli -40 tällöin laitoin yöksi ihopaidan, kaikki muut yöt olen nukkunut ilman paitaa. Jos kaasu loppuu yöllä, laitan Truman 1800W ja 1200W sisätilanlämmittime n päälle. Tämä riittää noin -15 saakka, ei tarvi mennä pulloa vaihtamaan jos ei ole kylmempi. Olen laittanut toisen tuntoelimen takaosaan joka on 0,5m polvien yläpuolella ja 30cm irti ulkoseinästä, sekä vaihtokytkimen. Tällöin vodaan valita etu tai taka säätö. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut yöllä säädellä lämpöjä.
-
Olen laittanut toisen tuntoelimen takaosaan joka on 0,5m polvien yläpuolella ja 30cm irti ulkoseinästä, sekä vaihtokytkimen. Tällöin vodaan valita etu tai taka säätö. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut yöllä säädellä lämpöjä.
Aivan, noin se pitää olla. Thumb
-
Miks sä sitten otat aina esille että sullakin on ollut Solifer kuulaiskuvesipumpul la......
:laugh:
Olet hauska mies! Thumb
Olen tuon asian tainnut kerran mainita, eikä se mitenkään liity tähän keskusteluun.
Ja kyllä silläkin vehkeellä tarkeni.
-
Tässä vielä kokemuksia ilmalämmityksestä.
Meillä Hymer Van 562 joka on Transitin pohjalle tehty puoli-integroitu vm 2008 (TRUMA 6002EH). Kokeilin ensimmäisenä syksynä lämmön riittävyyttä. 1800W:lla sai lämpötilaeroksi 23 astetta. Tällöin 40 asteen pakkasella Trumasta otetaan noin 4900W ja sisälämpötila on 22 astetta. Tällöin auton lämmitys riitttä noin -50 asteeseen pelkällä kaasulla. Autossa on keulapeite joka on pyörien puoliväliin saakka. Talvivuorokausia olemme yöpyneet noin 350kpl. Kerran menimme hiihtokeskukseen kun pakkasta oli -40 tällöin laitoin yöksi ihopaidan, kaikki muut yöt olen nukkunut ilman paitaa. Jos kaasu loppuu yöllä, laitan Truman 1800W ja 1200W sisätilanlämmittime n päälle. Tämä riittää noin -15 saakka, ei tarvi mennä pulloa vaihtamaan jos ei ole kylmempi. Olen laittanut toisen tuntoelimen takaosaan joka on 0,5m polvien yläpuolella ja 30cm irti ulkoseinästä, sekä vaihtokytkimen. Tällöin vodaan valita etu tai taka säätö. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut yöllä säädellä lämpöjä.
Tämä on asia, jota täällä on yritetty kertoa.
Ilmalämmitys toimii ja sillä pärjää pakkasellakin. Ihan oikealla pakkasella.
Jos jollakulla vesi kiertää nurkissa, niin kiertäköön, ei se mitenkään ylivertainen systeemi ole.
-
Tässä vielä kokemuksia ilmalämmityksestä.
Meillä Hymer Van 562 joka on Transitin pohjalle tehty puoli-integroitu vm 2008 (TRUMA 6002EH). Kokeilin ensimmäisenä syksynä lämmön riittävyyttä. 1800W:lla sai lämpötilaeroksi 23 astetta. Tällöin 40 asteen pakkasella Trumasta otetaan noin 4900W ja sisälämpötila on 22 astetta. Tällöin auton lämmitys riitttä noin -50 asteeseen pelkällä kaasulla. Autossa on keulapeite joka on pyörien puoliväliin saakka. Talvivuorokausia olemme yöpyneet noin 350kpl. Kerran menimme hiihtokeskukseen kun pakkasta oli -40 tällöin laitoin yöksi ihopaidan, kaikki muut yöt olen nukkunut ilman paitaa. Jos kaasu loppuu yöllä, laitan Truman 1800W ja 1200W sisätilanlämmittime n päälle. Tämä riittää noin -15 saakka, ei tarvi mennä pulloa vaihtamaan jos ei ole kylmempi. Olen laittanut toisen tuntoelimen takaosaan joka on 0,5m polvien yläpuolella ja 30cm irti ulkoseinästä, sekä vaihtokytkimen. Tällöin vodaan valita etu tai taka säätö. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut yöllä säädellä lämpöjä.
Pikkuisen ihmetyttää Hymerin tarvitsema noin 78-80W/1°C tehontarve. Autonhan pitäisi olla eristetty paljon paremmin kuin yleisen sarjatuotanto "tavisauton" Dethleffsin.
Itse laskin juuri näillä pakkasilla oman Dethleffsin ottavan noin 77W/1°C tehoa Aldesta. Lämmitys kokeilu 2kW sähköteholla. Ulkona -18°C/sisällä +8°C.
Ohjaamo erotettu ohuella huonosti paikalleen sovitetulla väliverholla.
Bürstner 532-2 Active Truma 6002 lämmittimellä otti noin 70-71W/1°C tehon. Ohjaamo oli erotettu asuinpuolesta paksulla, hyvin lämpöä takaisin heijastavalla, tiivisti paikalleen istutetulla väliverholla.
-
Taitaa mittaustarkkuus olla Esson baarista. ;D
-
Väliäkö sillä, vaikka olisi Pärnäsen korjaamolta tulleet tiedot. Jos annetut mittausluvut pitävät paikkansa, antaa kalkulaattori desimaalien tarkkuudella laskentatuloksen. Tuloksen voi pyöristää ylöspäin tasa aste luvuksi.
-
Pikkuisen ihmetyttää Hymerin tarvitsema noin 78-80W/1°C tehontarve. Autonhan pitäisi olla eristetty paljon paremmin kuin yleisen sarjatuotanto "tavisauton" Dethleffsin.
Itse laskin juuri näillä pakkasilla oman Dethleffsin ottavan noin 77W/1°C tehoa Aldesta. Lämmitys kokeilu 2kW sähköteholla. Ulkona -18°C/sisällä +8°C.
Ohjaamo erotettu ohuella huonosti paikalleen sovitetulla väliverholla.
Bürstner 532-2 Active Truma 6002 lämmittimellä otti noin 70-71W/1°C tehon. Ohjaamo oli erotettu asuinpuolesta paksulla, hyvin lämpöä takaisin heijastavalla, tiivisti paikalleen istutetulla väliverholla.
Oliko kyse lämmittimestä vai lämmitettävästä?
-
Piti lähteä ihan asioikseen Hymeriin yöksi kun näyttäs tulevan aamuyöllä -32 ja ei ole vielä tuosta Trumasta kunnon pakkasella kokemusta. Nyt lämmitin 2 1/2 ja lämmintä istuin ryhmän pöydällä 22° , pitää pienentää että voi nukkua. Aiemmin oli detsku Esprit 07 mallia jossa alde 3010. Autolla ei tarennut jos kylmempää kuin -20 johtuen aivan alimitoitetusta patteriverkosta. Lämmitin oli täysin kunnossa. Aldea en voi moittia, hiljainen ja tasainen lämpö siihen asti kun sitä riitti. Mutta se detsku ei ainakaan ollut talviauto, lämpötila eroa sai vain 38 astetta ilman lisälämmittimiä.
-
Autonhan pitäisi olla eristetty paljon paremmin kuin yleisen sarjatuotanto "tavisauton" Dethleffsin.
Oliko kyse lämmittimestä vai lämmitettävästä?
Eiköhän tuon olisi pitänyt selvitä lukutaitoiselle, että eristeitä ihmettelin. Hymer paljon lämpimäksi mainostetulla uretaanieristeellä. Tavis Dethleffs paljon moititulla foam eristeellä. Vieläpä aika ohuella eristyksellä.
Kyllä hyvin eristetty matkailuauto pitäisi päästä helposti alle 70W/1°C tehon tarpeeseen.
-
Eiköhän tuon olisi pitänyt selvitä lukutaitoiselle, että eristeitä ihmettelin.
Lukutaitoiselle olisi selvinnyt mistä tässä keskustellaan.
-
Eiköhän tuon olisi pitänyt selvitä lukutaitoiselle, että eristeitä ihmettelin. Hymer paljon lämpimäksi mainostetulla uretaanieristeellä. Tavis Dethleffs paljon moititulla foam eristeellä. Vieläpä aika ohuella eristyksellä.
Kyllä hyvin eristetty matkailuauto pitäisi päästä helposti alle 70W/1°C tehon tarpeeseen.
vaikka hyvillä materiaaleilla eristetty mutta paljon ikkunoita, se on loppujen lopuksi monesta asiasta kiinni lämmin talvimökki.
-
Taitaa loppujen lopuksi olla sekä Alden että Truman kohdalla oleellisin kysymys se, kuinka se ilman kiertää kulkimessa.
-
:laugh:
Olet hauska mies! Thumb
Olen tuon asian tainnut kerran mainita, eikä se mitenkään liity tähän keskusteluun.
Ja kyllä silläkin vehkeellä tarkeni.
No tuokin "kerta" sotii omaa lausahdustasi vastaan, on minullakin ollut AGA:n pannu, sitä mitenkään kehumatta, tais olla horo kori siinä kopissa.
Taitaa loppujen lopuksi olla sekä Alden että Truman kohdalla oleellisin kysymys se, kuinka se ilman kiertää kulkimessa.
Just näin, kaverini ei pärjännyt yhdellä hiihtolomalla Alde vaunussa. Piti mennä hotelliin
-
Tein tuon mittauksen syystalvella 2010 pihassa, enkä nyt muista oliko keulapeite asennettuna vai ei. Tätä lämmön riittävyyttä ei kuitenkaan ole tarvinnut murehtia. Tuo 78W/aste ei ole kovin tieteellinen mittaustulos.
-
Hyvin tarkeni Trumalla yön. Säädin oli himpun yli 2 ja sopiva nukkuma lämpö 17-18 astetta, tosin ei ollut kuin -28 kylmimmillään. Pelkkä kaasu+sähköinen lattialämpö käytössä sekä etuikkunoiden peite.
-
Mulla on trumassa jo keväisin ja syksyisin asennossa 6, pikku pakkasella sen täytyy olla jo täysillä jotta tarkenee, pullo kaasuakin menee vuorokaudessa, ollaan joskus lastenlasten kanssa pihassa adriassa yövytty. Ei tuolla mitään talvella tee, onneksi ei ole tarvettakaan.
-
Kyllä hyvin eristetty matkailuauto pitäisi päästä helposti alle 70W/1°C tehon tarpeeseen.
Uskoisin, että tuohon lämmitystehon tarpeeseen vaikuttaa myös kulkimen koko. Jos esim. 4-metrinen asuntoauto eristeellä x tarvitsee tuon 70w/aste, niin kyllä kaiken järjen mukaan 8-metrinen samoilla eristeillä tarvitsee enemmän. Vai olenko aivan väärässä?
-
Tuolta löytyy laboratoriossa tehty testi samanlaisella Knaus intekroidulla.
http://www.promobil.de/ratgeber/ratgeber-richtig-heizen-im-wohmobil-luftheizung-wasserheizung-6146947.html
-
Uskoisin, että tuohon lämmitystehon tarpeeseen vaikuttaa myös kulkimen koko. Jos esim. 4-metrinen asuntoauto eristeellä x tarvitsee tuon 70w/aste, niin kyllä kaiken järjen mukaan 8-metrinen samoilla eristeillä tarvitsee enemmän. Vai olenko aivan väärässä?
Et lainkaan. Jossain vuosien takaisessa ketjussa yritin saada näitä watti-per-aste kalkuloijia lisälaskemaan W/(K·m²) eli jakamaan sen tuloksensa vielä seinien (ikkunoineen ovineen), lattian ja ja katon yhteenlasketulla pinta-alalla, niin oltaisiin päästy lämmönläpäisykertoimeen (U-arvo) (https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mm%C3%B6nl%C3%A4p%C3%A4isykerroin), joka siis olisi ollut keskiarvollinen suure ja vertailukelpoinen vaunujen ja autojen kanssa riippumatta koosta. Tulisi hyvin eristetyt (ja hitaalla ilmanvaihdolla olevat) esiin..
-
Tuolta löytyy laboratoriossa tehty testi samanlaisella Knaus intekroidulla.
http://www.promobil.de/ratgeber/ratgeber-richtig-heizen-im-wohmobil-luftheizung-wasserheizung-6146947.html
Mitenkä summaisit tuon testin? Näetkö vars. artikkelin, minä en..
Lyhyesti luin, että "Lämmitys standardin EN 1646-1 vaatimusten mukaan. Truma lämmitti lähtötilanteesta mittausalueen 4 tunnissa. Alde myöhästyi muutamalla minuutilla".. mulle tuollaisella nopeusmittauksella ei ole tekoa, koska esim. hiihtolomareissulle lämmitän auton päiviä aikaisemmin kotipihassa. Ite saatan olla kotona, töissä.. reissuun lähdetään lämpimällä autolla, eikä sitä päästetä kylmäksi välillä. Uskon, että muutkin, ja vaunuilijat tekevät samoin (ainakin minä tein)..
Niin hyvin en lukenut tuota, että oliko pannussa käyttövesi vielä hiitattavana? Voiko Aldea "ajaa kuivana"... Jos ei, niin olisvat ottaneet S5002/4 kisaan. Se olis silloin voittanut kuivapannuna.. :D
Otsikon aihe on vaikea kun se toisille eriasioita :)
-
Ei siitä maksamatta näe koko testiä. On minulla tuo lehtikin jossain joko autotallissa tai vintissä. Siitä minä tuon muistinkin.
Ja loppu tulema oli parin päivän testin jälkeen ettei mitään väliä ole kumpi on. Mutta sillä oli väliä kuinka etupään peitot laitettiin ja kuinka patteri/putkisto on toteutettu.
Jutussa on paljon kuvia lämpökameralla. Pikkaisen oli eri kohdat punaiset, mutta ei ratkaisevasti. Ja sekin oli selitetty lämmittimien ja järjestelmän sijoituksella.
Kaasunkulutuksessa oli muistaakseni 2 vrk jälkeen 200 g eroa eli ?
Mittauspisteitä oli sisällä lattialla, pöydän korkeudella ja katossa useita.
Jakaantui molemmissa tasaisesti ainostaa erona oli että aldessa oli katon tuntumassa isompi lämpö ero lattiaan.
Kummassakaan ei ollut lattialämmitystä.
- 20 ne teki sen labarassa.
P.s. Muistaakseni laitoin jokun kuvan siitä jutusta palstalle.
-
Olisko tämä ketju:
https://karavaanari.org/index.php/topic,6815.msg111840.html#msg111840
-
Varmaakin, olen siis kopsannut yhden taulokon jutusta.
-
Eikö se ole sama, päässekö pakkasella pullollisella 24 tuntia vai 26 tuntia. Mutta se ei ole sama huurtuuko ja jäätyykö oven ja ikkunan pielet. Soppa on selvä jos kulkimen lasit on yksin kertaiset. Entä jos kulkimeen pääsee hiiret, eikö siitä samasta reijästä käy huju pakkasella. Itselläni on tärkeää, että matkailuautossa myös ajaessa tarkenee paitasillaan. Ja se että nukkumapuolelle on säädetty sopiva lämpötila, ja noustessa istunryhmän lämpö nousee nopeasti sopivaksi. Eilen puuhastelin omassa autovanhuksessani, kaikki hyvin. Mutta kun sisällä on useita henkilöitä, ikkunan pielet pyrkii huurtumaan. Entä kun koko porukka käy suihkussa, kosteutta piisaa, vaikka suihkutilan poistopuhallin tunkee ilmaa katolle. Ja korvausilma aukon kohdalla kaksinkertainen patteri lämmittää korvausilman sopivaksi, (voisi olla älykkäämpi laittaa puhallin raitisilma-aukkoon, saisi veto paikoista ilman ulos eikä sisälle).
Jos ja kun, minulla olisi vielä joskus uudempi auto, tiijä vaikka jos pääsisi eka kerran 2000 luvulle. Eristyksen on oltava hyvä. Auton oltava intekroitu kaksin kertaisilla ikkunoilla. Ikkunakaihtimet oltava topakat (hymer). Nestekierolämmitys, jonka tuunaisin mieleisekseni, esim. lisää pattereita ja lämmön tunnistus istuinryhmän lisäksi nukkumapuolelle. Nämä asiat on pakkasella hyvät ja kylmällä pelkkää nannaa. Uskoisin tuon lämmön säädön eri auton osiin olevan helpompi ilmalämmityksellä, nukkumapuolen venttiilit auki yöksi. Sitten istuinryhmän venttiilit taas auki kun istuinryhmässä oleskellaan. Tämä vaatii tietysti kummallekkin puolen lämmöntunnistuksen ja väliin vaihtokytkimen.
Voisi olla älykkääm
P.S. Kun kuljin on pakkaskelillekkin tarkoitettu, talvimatkailu on lystiä. Thumb
-
Eristeen laatu ja paksuus eivät yksin ratkaise ajoneuvon lämmöntarvetta.
Lämpöä poistuu ajoneuvosta kolmella eri tavalla:
1. Johtumalla rakenteiden läpi. Johtumishäviöön vaikuttavat korin pinta-ala, eristeen paksuus sekä eristeen laatu.
2. Kulkeutumalla ilmanvaihdon vuotojen mukana. Mitä suurempi lämpötilaero, sitä vilkkaammin ilma vaihtuu ja kuljettaa lämpöä harakoille.
3. Säteilemällä ikkunoista ja korin ulkopinnasta. Ikkunoiden säteilyhävikkiä voi ehkäistä kaihtimilla ja lämpöpeitteillä.
Eli paksulla hyvällä läpöeristeella varustettu auto voi olla kylmä, jos ilmanvaihto on hallitsematonta ja ylimitoitettua.
-
Eristeen laatu ja paksuus eivät yksin ratkaise ajoneuvon lämmöntarvetta.
jos ilmanvaihto on hallitsematonta ja ylimitoitettua.
Joskus olen ihmetellyt sitä, kun kulkimissa on lattian rajassa tuloilma aukko, ja poisto tapahtuu kattoluukun tai kattoventtiilin kautta. Entäs jos tulee kaasuvuoto, mistä kaasu valuu ulos, ei kai se sieltä lattian rajasta pääse, kun luonnollinen kierto on sieltä sisään päin. ::)
-
Tämän takia kaasupullot tulee olla erillisessä tilassa, käyttölaitteissa liekinvarmistin. Ja joillakin on jopa nestekaasuhälytin.
Kaasu poistetaan avaamalla ovet.
Tuuletus on suunniteltu normaalikäyttöä varten.
-
Kaasu poistetaan avaamalla ovet.
Tämä pystytään siis tekemään nukkuessa?
-
Tämä pystytään siis tekemään nukkuessa?
Hyvä mjo ;) :D Mulla kaasu varotin Thumb Halpa henki vakuutus.
-
Ulkona -14 , sisällä pyydetty +20c ja kaks kw sähköä päällä. Pannun on hörähtänyt kaks kertaa päivän aikana mukaan kun ulko ovi on ollut auki. Vesikiertoinen lattialämmitys niin lattiakin tasaisen lämmin.
Ei tässä oikein parempaakaan osaa etsiä, valitan. ;D
-
Ulkona -14 , sisällä pyydetty +20c ja kaks kw sähköä päällä. Pannun on hörähtänyt kaks kertaa päivän aikana mukaan kun ulko ovi on ollut auki. Vesikiertoinen lattialämmitys niin lattiakin tasaisen lämmin.
Ei tässä oikein parempaakaan osaa etsiä, valitan. ;D
Huumori miehiä ;) :D Thumb
-
Huumori miehiä ;) :D Thumb
Mielestäni toi oli totuus, ei mutua. :)
-
Mielestäni toi oli totuus, ei mutua. :)
En kehdannut vastata,niin kuin sinä ;) Joku luulee pian jotta kehun :D
-
Itselläni kokemusta omakotitalo/Kabe lattialämmitys..
Jos on kiirus niin talon saat lämpimäksi puoleen tuntiin jos on nyykähtäny vaikka - 5 astetta tavoitteesta.Mutta nesteellä kestää hieman kauemmin.Mutta nestelattialla voit pitää lämmön +20 eikä tunnu kylmältä.Ei onnistu vetoisessa ilmalämmityksessä koska veto tuntuu aina kylmältä.Ja mieti kaasu/sähkön säästöä kun voit pitää pienemmällä lämmöllä ja kuitenkin on mukava asustaa.. ::)
-
Itselläni kokemusta omakotitalo/Kabe lattialämmitys..
Jos on kiirus niin talon saat lämpimäksi puoleen tuntiin jos on nyykähtäny vaikka - 5 astetta tavoitteesta.Mutta nesteellä kestää hieman kauemmin.Mutta nestelattialla voit pitää lämmön +20 eikä tunnu kylmältä.Ei onnistu vetoisessa ilmalämmityksessä koska veto tuntuu aina kylmältä.Ja mieti kaasu/sähkön säästöä kun voit pitää pienemmällä lämmöllä ja kuitenkin on mukava asustaa.. ::)
Omakotitalon lattialämmitys toimii niin, että huusholli lämmitetään sillä. Lämmpöpumppu tuottaa paljon matalalämpöistä nestettä, joka käy hyvin lattialämmitykseen. Jos saman tehon haluaa kulkimeen, on lattiamateriaalin oltava sellanen, että se kestää korkeamman lämmön. Kulkimen lattialämmitys ei varsinaisesti ole lämmitys, vaan hyvän olon tuoja jaloille. Kuljin on sellainen "harakanpesä", että lattialämmitys ainoana lämmityksenä ei toimi siinä.
-
Tämä pystytään siis tekemään nukkuessa?
Siksi hälytin. Herättää avaamaan ovet :laugh:
-
Mulla on trumassa jo keväisin ja syksyisin asennossa 6, pikku pakkasella sen täytyy olla jo täysillä jotta tarkenee, pullo kaasuakin menee vuorokaudessa, ollaan joskus lastenlasten kanssa pihassa adriassa yövytty. Ei tuolla mitään talvella tee, onneksi ei ole tarvettakaan.
tässä ainut rehellinen vastaus käyttäjältä, hyvä arska.
paras ratkaisu on ottaa -25 pakkaseen auto trumalla ja aldella koekäyttöön ja tehdä ihan omat päätelmät.
-
tässä ainut rehellinen vastaus käyttäjältä, hyvä arska.
paras ratkaisu on ottaa -25 pakkaseen auto trumalla ja aldella koekäyttöön ja tehdä ihan omat päätelmät.
Aivan. Olen samaa mieltä. Ymmärrän hyvin, jos on laittaatupsauttanut monta kymmentä tuhatta kulkimeen, jota naapurin Taunokin on kehunut. Ei sitä hevillä myönnä erehtyneensä. Kun katsoo käytettyjen markkinoita, niin erehdyksiä jopa melkein uusia löytyy pilvin pimein. Sitten kuljin, joka on oikeasti hyvä, niitä on vähän tarjolla. Jos joku löytyy, niin hinta on vielä pilvissä, tai se menee nopeasti nenän edestä.
-
tässä ainut rehellinen vastaus käyttäjältä, hyvä arska.
paras ratkaisu on ottaa -25 pakkaseen auto trumalla ja aldella koekäyttöön ja tehdä ihan omat päätelmät.
Oletko tehnyt tuon? Kaksi muuten identtistä, mutta erilaisilla lämmittimillä. Otos ei ole kummoinen jos Arskan auto on ainoa johon verrataan. Sitä on vuosien varrella Arska muutenkin itse kritisoinut moneen kertaan
-
tässä ainut rehellinen vastaus käyttäjältä, hyvä arska.
paras ratkaisu on ottaa -25 pakkaseen auto trumalla ja aldella koekäyttöön ja tehdä ihan omat päätelmät.
Kyllähän se mun entinen matkaaja (jossa kenties oli alde) ja nestekierto niin oli lämmin kovillakin pakkasilla mutta kuten sanoin jos tuossa mun kolassa täytyy truman jo posottaa täysillä parin asteen pakkasilla niin eipä sillä mitään asiaa ole -25 keleihin.
Lisäys, Onhan tosin matkaajassa puolet ellei enemmänkin paksummat seinät ja huomattavasti vähemmän ikkunoita ja luukkuja. kuin tässä nykyisessä.
-
onhan sitä tyttöjä ja poikiakin eli kummatkin on varmaan hyviä
-
Kyllähän se mun entinen matkaaja (jossa kenties oli alde) ja nestekierto niin oli lämmin kovillakin pakkasilla mutta kuten sanoin jos tuossa mun kolassa täytyy truman jo posottaa täysillä parin asteen pakkasilla niin eipä sillä mitään asiaa ole -25 keleihin.
Lisäys, Onhan tosin matkaajassa puolet ellei enemmänkin paksummat seinät ja huomattavasti vähemmän ikkunoita ja luukkuja. kuin tässä nykyisessä.
Siinä se 'rehellinen vastaus' nyt täydentyi. ;D
Jos koppi on kuin risuaita, sama millä sitä lämmittää...
-
Oletko tehnyt tuon? Kaksi muuten identtistä, mutta erilaisilla lämmittimillä. Otos ei ole kummoinen jos Arskan auto on ainoa johon verrataan. Sitä on vuosien varrella Arska muutenkin itse kritisoinut moneen kertaan
Moro on ollut puoliintekroidut autot trumalla ja aldella. Molemmilla olen ollut -30 pakkasessa ja kyllähän ero on kuin yöllä ja päivällä.
Eiole tarkoitus vääntää asiaa, kukin ostakoon mikä parhaalle tuntuu.
-
Moro on ollut puoliintekroidut autot trumalla ja aldella. Molemmilla olen ollut -30 pakkasessa ja kyllähän ero on kuin yöllä ja päivällä.
Eiole tarkoitus vääntää asiaa, kukin ostakoon mikä parhaalle tuntuu.
Ero mihin suuntaan, ei selvinnyt vastauksesta? :)
-
En kehannu laittaa kumpi parempi pakkasella kukin saa ite tuumailla...trumami ehet trumaa ja aldemiehet aldea.....kokeilema lla se selviää.....kai
-
Vähissä, hyvin vähissä on Aldemiehet, jotka omaansa moittii. ;)
-
Vähissä, hyvin vähissä on Aldemiehet, jotka omaansa moittii. ;)
uskaltaako sitä kukaan edes moittia? tulee vielä bannia :D. truma miehet sentään myöntää että nyt tuli ostettua sellainen etelän harakanpesä ettei sillä pärjää suomen talvessa, ei ne syytä lämmitintä. mutta jos siinä olisi alde, olisi pakko pärjätä. tämä oli nyt vaan huumoria :D
-
Vähissä, hyvin vähissä on Aldemiehet, jotka omaansa moittii. ;)
Entäs Primusmiehet ;D
-
Moro on ollut puoliintekroidut autot trumalla ja aldella. Molemmilla olen ollut -30 pakkasessa ja kyllähän ero on kuin yöllä ja päivällä.
Ainakaan minulle ei kuitenkaan selviä, ovatko kopat saman merkkisiä ja mikä Truma?
-
Ainakaan minulle ei kuitenkaan selviä, ovatko kopat saman merkkisiä ja mikä Truma?
eikös matson1 asunut jonkin aikaa autossa, tarinaakin löytyy täältä. taisi olla eri autot.
-
Entäs Primusmiehet ;D
Ainakin Primus 2490 toimii hienosti, ilman murheita ja tehoakin saa kätevästi säädettyä ilman mukaan.
Sanoisin, että varma peli ja vielä kipinä sytytyskin.
-
Ainakin Primus 2490 toimii hienosti, ilman murheita ja tehoakin saa kätevästi säädettyä ilman mukaan.
Sanoisin, että varma peli ja vielä kipinä sytytyskin.
Sama pannu omassa vaunussa. Miksi tehoa pitää säätää ilman mukaan, onhan vaunussa termostaattiohjattu lämmänsäätö.
-
Jos molemmat kulkineet on tehty todella talvikäyttöön niin tuskin kumpaakaan pystyy moittimaan. Molemmila tarkenee kylä varmasti. Trumalla lattia kyllä lämpimämpi ellei vesilämmityksesä ole lattialämpöä. Johtuen siitä että truman puhallus yleensä lattialle. Koirat yms eivät kyllä tykkää puhalluksesta eikä astmaatikot jos ei ole siivotu.
Primusta pidän parempana kun aldea. Tää on vaan mun mielipide. Nykyisesä truma.
-
Ainakin Primus 2490 toimii hienosti, ilman murheita ja tehoakin saa kätevästi säädettyä ilman mukaan.
Sanoisin, että varma peli ja vielä kipinä sytytyskin.
Minulla ei ole kokemusta kun Primus pannuista, ja kokemukset on hyviä. Mutta ei kai niitä enää kaksituhatta luvulla ole asennettu.
-
Sama pannu omassa vaunussa. Miksi tehoa pitää säätää ilman mukaan, onhan vaunussa termostaattiohjattu lämmänsäätö.
Se vähän niinkuin Juppi hommia ;D
Ei vaan kyllä siinä on vähän ajatustakin varsinkin kaasu käytöllä. Esim kesällä kaasu käytöllä ei ole mieltä laittaa kaasua täysille, vähempikin riittää tehoja eikä sisälämpötilaan tule heittoja. Se on vähän sama homma kuin sähkölläkin, kesällä riittää vallanmainiosti 1-sähkö.
-
Miksi tehoa pitää säätää ilman mukaan, onhan vaunussa termostaattiohjattu lämmänsäätö.
Jos tehoa pidetään tarpeettomasti isolla, niin palokaasut on kuumempia (lue variksille menee enempi).
-
Jos tehoa pidetään tarpeettomasti isolla, niin palokaasut on kuumempia (lue variksille menee enempi).
Noinhan se menee vanhemmilla n.s. sunttisäädin lämmittimillä. Nykyaikaisissa termostaatti valitsee poltintehon tarpeen.
-
Vähissä, hyvin vähissä on Aldemiehet, jotka omaansa moittii. ;)
Riippuu missä kopissa se Alde tai Truma on. Kuten tuolla aiemmin kerroin -20 mitä detskussa tarkeni Aldella. Jos auto maksaa 70t € ja pitää alkaa nurkkiin lisää pattereita läjäämään niin ei ole laatu ihan kohdillaan..siis autoa tarkoitan en Aldea. Ja oli kaikki mahdolliset talvipaketit , toki nykyään lienee parempia kuin 2007. Paljakassa kerran pääsi pakkanen yllättämään laski -33 yöllä ja herättiin kun mittari oli sisällä +10 ja kovasti meni alas päin, onneksi oli sähkö ja pystyi Webastoa käyttämään.
-
Minä vaihdoin sellaisen paineenalentajan jossa ei ole säätöä alkuperäisen (rikkoutuneen) tilalle. Minusta tuntuu että jos rykäsee lämmöt haluttuun täydellä teholla niin kaasua menee vähemmän kuin pienellä teholla, mene ja tiedä, ainakin se haluttu lämpö saavutetaan nopeammin. Täytyy tietysti sanoa että minulla vaunulla ei ole käyttöä talvella jos hirvenpyynti saadaan loppumaan ennen sitä eli en osaa tuohon paremmuuteen ottaa mitään kantaa. Sinällään aihe kyllä kiinnostaa, takaraivossa muhii ajatus matkailuautosta, Trumaa näkyy olevan enimmäkseen myytävissä autoissa. Mistä Truman tyypissä tietää että on sekä kaasu että sähkölämmitys mahdollisuus?
-
Mikä se lämmittimen tyyppi on? Se kertoo, että millainen sähkölämmitys voisi olla. Joko ultraheat tai EH.
-
Mikä se lämmittimen tyyppi on? Se kertoo, että millainen sähkölämmitys voisi olla. Joko ultraheat tai EH.
Ei nyt vielä ole kulkinetta valittu, emännys katsoo päivittäin tarjontaa :) Eli Ultraheat tai EH, eikös Combi ole myös sähköllä, anteeksi tyhmä kysymys. Kyseessä olisi 2000 luvun alun kulkineet, niihin riittäisi pankin lainarahat jos ei tänään voittanut lotossa ...
-
Mikä se lämmittimen tyyppi on? Se kertoo, että millainen sähkölämmitys voisi olla. Joko ultraheat tai EH.
Ultraheatit on S-sarjalaisissa ja EH on C-sarjan lämmittimissä. Taisi tuonne aikaisemmin tulla kuvat niistä, ainakin C-sarjasta. Pamauksella taisi olla S-sarjan kuva. Combista en ole varma, mutta niissä taitaa olla vastukset aina.
-
eikös matson1 asunut jonkin aikaa autossa, tarinaakin löytyy täältä. taisi olla eri autot.
oikeassa olet, tuli asuttua 4 vuotta ihan päätoimisesti.
-
No mulla nyt menossa kolmas talvi kun asun viikot autossa, ja kyllä trumalla lämmitän ;)
Kovilla pakkasilla siis yli -20 tai siis ali mitenpäin ton nyt haluu ajatella. Kaasupullo lloppuu aina kolmantena yönä, eli kyllähän toi knaussi on sellane harakanpesä ja sitä tosiasiaa ei lämmitysmuoto pysty muuttamaan.
Truman kans pysyy elää ja olee kun lisäilee niitä lämpöputkia et puhaltelee useammasta kohtaaet saalämmön tasasemmin tupaan.
Mulla oli aikoinaan solikkan integroitu primuksella ja pakko sanoa et se oli lämmin ja mukava asua, mut lämpeni hitaasti.
Minusta tuntuuki et paras lämmitysmuoto olis molemmat yhdessä. Ensi trumalla puhaltas kopin lämpöseks ja sit nestekierrolla pitäs lämpöä yllä.
-
Kumpikin oikein suunniteltuna on hyvä. Tosin Trumalla on malleja, joita en huolisi autooni/vaunuuni.
Vastaan vielä kerran tähän keskusteluun.
Nimenomaan suunnitelu on tärkeää. Eilen puhdistin auton katolta ja auton ympäriltä lunta. Samalla laitoin akut lataukseen ja termostaattiohjattu lämpöpuhallin lämmittämään sisätiloja. Tehoa 700w.
Ulkona aika tasan 0c ja hetki sitten autossa 13c n 3m päässä puhaltimesta oviaukon vieressä. Kattoluukkujen ympäri katto selkeästi märkä, siis ulkopinta. Mikään absoluuttinen totuus tuo ei tietenkään ole, Truma lämmittäisi isomman tilan ja esim penkinaluset ja tallin. Yöpyessä olisi myös kokokeulapeite ja mahdollisesti ohjaamon ja asuinosan välinen lämpöpeite käytössä. Tuo väliverho on toteutettu niin, että sen voi laittaa niin, että kulkee joko etuistuointen takaa tai edestä. Usein meillä toisen istuimen takaa ja toisen edestä, toinen kissoista viihtyy ohjaamossa ja siksi noin. Reissussa myös 2 kattoluukkua saisivat retkipatjasta leikatut lisäeristykset. Autossa vakiona 3 tuulettuvaa luukkua ja meillä 4, ylimääräinen reikä oli tehty ilmastointilaitetta varten ja moista kun en halua korvasin luukulla.
Niin, nyt ei verhoja ole ikkunoiden edessä, nekin osaltaan vaikuttavat lämmitykseen.
-
Ultraheatit on S-sarjalaisissa ja EH on C-sarjan lämmittimissä. Taisi tuonne aikaisemmin tulla kuvat niistä, ainakin C-sarjasta. Pamauksella taisi olla S-sarjan kuva. Combista en ole varma, mutta niissä taitaa olla vastukset aina.
EH:ssa on vastus myös aina.
-
Kilowatti lämpöä on kilowatti lämpöä, tuotettiinpa se millä tahansa.
Juuri näin.
Tiedän erään savusaunan joka todellisuudessa on sähkölämmitteinen, eikä kukaan ole kyseenalaistanut (huomannut) ratkaisua.
-
Juuri näin.
Tiedän erään savusaunan joka todellisuudessa on sähkölämmitteinen, eikä kukaan ole kyseenalaistanut (huomannut) ratkaisua.
Ristiinassa?
-
Vuokatissa?
-
Tahkolla? On ainakin ollut, tarkkaa vuotta en muista, -70 tai -80 luvulla.
-
Katinkullan kylpylässä ainakin kivet pidetään kuumina sähkövastuksilla. Googlettamalla löytyi muutama toinenkin paikka. Julkisia pitään auki olevia ne taitaa olla kaikki.