Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Martu - 9.08.2015 kello on 21:47
-
Kertokaas fiksummat miten uretaanieriste käyttäytyy jos esim. kattosaumasta tulee vettä sisään?
Poistuuko vesi seinärakenteesta? Jos ei poistu niin miten talvella käy?
Vuodon kun paikkaa ja antaa rakenteiden kuivua niin oliko tilanne siinä eli ei muuta?
Kuivuuko eriste?
-
Jos vesi tulee pikkiriikkisestä reijästä rakenteisiin, niin ei rakenteet kuivu sen reijän kautta. Jos vuotokohta on korjattu, ainut keino on avata rakenne ja kuivata. Tai tehdä kostuneelle kohdalle reikä ja imastointi ritilä päälle... Ja toivoa että rakenne kuivuu sitä kautta.
-
Eriste ei ime vettä. Eräässä laatumerkissä, ja varmaan monissa muissakin, rakenne on täysin umpinainen, eikä sisään pitäisi päästä yhtään mitään.
Aiemmassa ketjussa taisin mainitakin, eli kannattaa käydä liikkeessä tai nettisivuilla katsomassa.
-
Kaikki on niin tapauskohtaista. Mutta se uretaani ei kovin helposti kastu, ne puurakenteet siellä vaunussa kastuvat ja lahoavat ajan kanssa.
Jos vettä on rakenteisiin päässyt niin kyllähän seinän sisäpuolinen avaaminen ja kuivattaminen on enemmän kuin suositeltavaa. Samalla saa tarkistaa onko puurimat kastuneet. Vaunun ikä vaikuttaa oleellisesti asiaan.
-
Jos siellä on puurakenteita - kaikissa vaunuissa tai ainakaan autoissa ei ole.
Lattiassa usein on.
-
Aika moni on tehnyt kosteuskorjaukset soliferin 6000 sarjalaiseen jossa on uretaani eritys.
Ongelmana ei ole ollut uretaani vaan lahonneet puurimat rungossa.
Uretaanin pahin vihollinen muurahainen. Soliferien korjausten yhteydessä on huomattu että muurahaiset ovat syöneet aikatavalla sitä uretaania. Ja siksi uretaani eristeitä on jouduttu uusimaan.
-
Juuri otin auki vaunun etuseinän jossa 25 millin styroksi.
Styroksi oli aivan läpi asti vettynyt,kun sitä puristi vesi valui siitä.
En usko että tuollaista saa mitenkään kuivattua,paras laittaa finfoami tilalle.
Puurimat oli ihan märkiä,osa jo melkein multaa.
-
Eriste ei ime vettä. Eräässä laatumerkissä, ja varmaan monissa muissakin, rakenne on täysin umpinainen, eikä sisään pitäisi päästä yhtään mitään.
Aiemmassa ketjussa taisin mainitakin, eli kannattaa käydä liikkeessä tai nettisivuilla katsomassa.
Eriste ei ime vettä , ei varmaan. Mutta se vesi kulkee eristeen ja pintamateriaalin välissä, kastelee pintamateriaalin, tukipuut jne mädättäen ne.
Pakko tuo rakenne on kuivattaa. Minun ja MJO:n vastapäinen LMC Kopparössä meni touko/kesäkuun vaihteessa vaihtoon. Oli kuulemma antennin juuresta vuotanut. Homeessa oli katto. Vaihtoi Tabbert Vivaldin.
-
Aloittaja kyseli uretaanista ja täällä puhutaan jo foameristeistä. Mitä kukin nyt tarkoittaa, kun ne ovat eri asia? Onko uretaanieristeitä edes käytetty vaunuissa? Foamia ja styroxia kyllä, nehän ovat samaa materiaalia hieman erilaisessa muodossa vain.
-
Oli kuulemma antennin juuresta vuotanut.
Eli mitä tästäkin opimme, kaikki tehtaan jälkeen lisätyt lisävarusteet ovat pahaksi ja kyllähän sitä tehtaallakin lisätyt lisävarusteet läpivientien osalta voi vuotaa. Eli mikään merkki ei ole valmistustavastaan riippumatta suojassa kosteudelta, ei vaikka niin täällä vakuuteltaisiin ?
-
Kai se on jälkikäteen asennettu harava nostoputkineen ? Tiedä häntä. Omissa vaunuissani ollut tehdas vakiovarustus.
-
Foamia ja styroxia kyllä, nehän ovat samaa materiaalia hieman erilaisessa muodossa vain.
Ja tuo "eri muoto" riittää myös muuttamaan sen ominaisuuksia aivan radikaalisti:
- XPS (ns. foam) ei ime vettä ja on höyrytiivis, EPS (ns. styrox) imee kuin sieni eikä ole tiivis
- osittain tuosta syystä myös XPS:n eristyskyky on EPS:ää hieman parempi, vaikka yhä onkin kaukana uretaanista
Omasta autostani juuri putsailin nuo kattoluukkujen hyttysverkot irroittamalla luukun sisäkehyksen ja niin oli terveen kirkkaan vaalean kuivaa koko puukehys ympäriinsä jokaisessa luukussa = aika 100-varmaa että tuo ei (ainakaan vielä) ole vuotanut pisaraakaan. Mutta niinhän tämän tiesi jo kertoa tuo kosteusmittarin probekin kun auton sillä läpi keväällä kävin Thumb
-
Aloittaja kyseli uretaanista ja täällä puhutaan jo foameristeistä. Mitä kukin nyt tarkoittaa, kun ne ovat eri asia? Onko uretaanieristeitä edes käytetty vaunuissa? Foamia ja styroxia kyllä, nehän ovat samaa materiaalia hieman erilaisessa muodossa vain.
Soliferin 6000- sarjassa oli uretaania seinissä, kuten myös Cabbyssa.
Kuvat Solifer 6000-sarjasta. Tässä näkyy oikein hyvin tuo puurima, kuinka se on kastunut.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439189207.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1439189209.jpg)
-
Mitä kaikkia eristeitä on sitten käytetty missäkin vaunussa ja mistä vuodesta lähtien? Onko tuollaista tilastoa missään?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Jos siellä on puurakenteita - kaikissa vaunuissa tai ainakaan autoissa ei ole.
Lattiassa usein on.
Noissa rakenteisiin liittyvissä asioissa vaununvalmistajien markkinointi on varsin harhaanjohtavaa. Erään suuren ruotsalaisen punaraitaisia vaunuja valmistavan valmistajan myyntimateriaalissa sanotaan, että vaunun rakenteissa käytetään muovirimoja. Varmaan käytetäänkin, mutta käytetään myös ihan perinteisiä puisia rimoja. Niissä kahdessa kyseisen merkkisessä vaunussa jotka minulla on ollut ainakin etu-yläkulmien pyöreän katon osan rimat ovat puuta.
-
Erään suuren ruotsalaisen punaraitaisia vaunuja valmistavan valmistajan myyntimateriaalissa sanotaan, että vaunun rakenteissa käytetään muovirimoja. Varmaan käytetäänkin, mutta käytetään myös ihan perinteisiä puisia rimoja..
Onneksi saksalaiset ovat rehellistä porukkaa. Vai onko ? ::)
-
Mitä kaikkia eristeitä on sitten käytetty missäkin vaunussa ja mistä vuodesta lähtien? Onko tuollaista tilastoa missään?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei varmaan missään, ne vaihtelevat jopa samassa merkissä eri mallien välillä, puhumattakaan vuosimallien eroista. Kuten tuossa Soliferissa.
Minulla on vuoden 1991 LMC ja siinä on foam rakenne ja puurimat seinissä, joka on kohtuu harvinainen yhdistelmä tuona aikana.
Käy lukemassa tuolta vuoden 1991 vaunuista ja niiden eristeistä.
http://pamaus-karavaanari.blogspot.fi/p/caravan-mallivuosi-1991.html
-
Piti ihan tarkistaa, mun vaunussa on seinäpelti, solumuovi ja sisävaneri
tyhjiöpuristimella liimattu kasaan.
Mitä tuo solumuovi sitten on?
-
Googlettamalla löytyi tällainen kuva erään Hymerin sähkönsyöttörasian läpiviennistä.
Siitä voi päätellä, miten helposti vesi tuon alumiinipellin ja foamin/uretaanin/ihan-sama-minkä väliin pääsee. Puuta siellä ei ole välissä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1399275962.jpg)
Pääasiassa tuosta syystä hankin Hymerin, kun rahat ei kalliimpiin samantasoisilla rakenteilla varustettuihin riittäneet. Uudemmissa Eriba-vaunuissa on samanlainen, ja varmaan muillakin merkeillä. En tiedä, miten LMC:ssä on, kun edelläkerrotun kaltainen vahinko on voinut sattua.
-
Vuoden 1991 LMC lattiasta ja seinästä löytyy tämmöiset, eriste sinertävää foamia.
Yllä pala lattiasta ja alla pala seinästä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439190081.jpg)
-
Ehkäpä uudemmista tuo uretaani on jätetty pois, se kun on jonkin verran vettyvää tavaraa. Lämpöarvoltaan toki parempaa.
-
Mitä kaikkia eristeitä on sitten käytetty missäkin vaunussa ja mistä vuodesta lähtien? Onko tuollaista tilastoa missään?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Niitä voi olla todella sekaisin. Noissakin Pamauksen mainostamissa LMC vaunuissa on katossa styrox ja puurimat, vaikka sinissä olisikin foam. Sitä paitsi tuo LMC:n foam on vain muutamassa mallissa mitä ei tiedä erkkikään missä. Eräs foorumin jäsen joka on alalla työssä kertoi täällä foorumilla niistä.
-
Ehkäpä uudemmista tuo uretaani on jätetty pois, se kun on jonkin verran vettyvää tavaraa. Lämpöarvoltaan toki parempaa.
Käsittäkseni uudessa Cabbyssa on edelleen uretaani eriste.
http://www.cabby.se/suomi/Matkailuvaunun-ostaminen/Cabby-Comfort-Concept/Cabby-menetelma/
-
Tuo oma Miller ainakin on samanlaisella rakenteella toteutettu, keltaista "Finnfoamia" laminoituna tiukasti levyjen väliin. Levyjä kevyesti koputtelemalla sen kuulee myös äänestä jos on laminointi jostain syystä antanut jostain kohtaa periksi, mitä saattaa sattua esim. sisävanerin kostuessa :-X
-
Käsittäkseni uudessa Cabbyssa on edelleen uretaani eriste.
No niinpä näkyy. Liekö sitten ollut vähäisellä käytöllä koko ajan ja kun on saatu saumatiiviydet kuntoon niin uskaltaa laittaa paremmin.
-
Täällä palstalla on käyty kiivastakin keskustelua seinien rakenteista.
Tässä yksi maltillisemmasta päästä
http://karavaanari.org/index.php/topic,13150.0.html
-
Vuoden 1991 LMC lattiasta ja seinästä löytyy tämmöiset, eriste sinertävää foamia.
Yllä pala lattiasta ja alla pala seinästä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439190081.jpg)
Seinäpalassa pelti irti uretaanista? Aika erilaiselta näyttää kuin Hymerissä, jossa tuskin irtoaa.
-
Seinäpalassa pelti irti uretaanista? Aika erilaiselta näyttää kuin Hymerissä, jossa tuskin irtoaa.
Joo minä revin pellin irti tuosta foamista ei uretaanista, että pääsin tutkimaan, miten se liimattu tms.
Pitää muistaa, että tuo LMC on vuodelta 1991.
Tuo rakenne taitaa olla lähes kaikissa vaunuissa sama eli pelli,eriste ja vaneri.
Se mikä suuri kysymysmerkki, miten sitä puurimoitusta on vaunussa/autossa käytetty esim nurkissa.
Se ei ilmene myöskään tuosta Hymerin kuvasta. Onko kulmissa puurimoitus ? Puhdasveikkaus on että Hymerinkin kulmissa on vielä puurimat.
Ihan näissä uusissa kulmissa on siirrytty puurimattomaan versioon.
http://www.lmc-caravan.de/fi/technologie/LLT.php
(http://karavaanari.org/kuvat/1439191598.jpg)
-
Ei ole puurimoja mulle kerrotun mukaan, kun aikanaan asiasta Larvannolla keskustelin.
-
Ei ole puurimoja mulle kerrotun mukaan, kun aikanaan asiasta Larvannolla keskustelin.
Hymer konsernihan omistaa LMC ja Detskun, joten hyvin mahdollista, että Hymerissä ei ole puurimoja.
Ja tämä riippuu sitten aivan tyypistä ja mallivuodesta.
Mutta kyllä suuntaus näyttää olevan jokatapauksessa, että tästä puurimoituksesta luovutaan, joita varsin yleisesti esim kulmissa käytetään.
-
Googlella löytyy rakennekuvia, joissa kulmassa ei ole rimoja eikä foamissa saumoja.
-
keltainen finnfoam ainakin imee vettä, hitaasti mutta varmasti, sininen ei niin hanakasti, kokemusta on Thumb
-
Suoli 24 tiesi kertoa moista:
"Solifer käyttää pääasiallisena eristeenään styrofoamia. Lattiassa eristettä on 44mm. Nestekiertoinen lattialämmitys joka on toteutettu lämpöä jakavin lamellein antaa mukavan lämmön tunnun kovimmillakin pakkasilla. Lämpö lamellien pinta-alaa lisättiin muistaakseni vuosimallista 2008 alkaen. Sivu- ja takaseinissä sekä katossa styrofoamia on 37mm. Vuosimallista 2005 alkaen eriste on tiiviimpää siis lämpöarvoltaan parempaa verrattuna aiempiin vuosimalleihin. Etu elementti (etuseinä) on ulkopinnaltaan laminoitu ja sisäpinnalla on muovitapetti. Eristeenä on kova uretaani joka on ruiskutus menetelmällä kiinnitetty pintarakenteisiin. Tämä etuelementti on ollut käytössä vuosimallista 2009 alkaen.
Lattialämityksen lisäksi vaunun lämmöstä huolehtii nestekiertoinen patteriverkosto joka kiertää vaunun ympäri. Patteriverkostoon johdettava korvausilma ohjataan eristetyjä ilmasolia myöten patteriverkostoon jossa se esilämmitetään ennen ilman saapumista huonetilaan. Kaapistot, istuinlaatikot, vuoteiden kiinnitykset on rakennettu niin että ilma pääsee kiertämään vaunun rakenteissa ja lämmitysjärjestelmä stä saadaan paras teho. Ilmanvaihdon määrä on säädetty niin että sisätilojen lämpö on tasainen ja vedoton.
Esa Lehto Solifer Oy esa.lehto@solifer.com"
-
Tässä kävi niin kuin aina. Kun uusi karavaanari jotakin kysyy, niin vastaajat käy keskustelemaan keskenään. Eikö olisi parempi että jokainen halukas vastaisi vain kerran.
Mulle tietysti kaikki käy.
-
Tässä kävi niin kuin aina. Kun uusi karavaanari jotakin kysyy, niin vastaajat käy keskustelemaan keskenään.
Monesti uusi karavaanari aloittaa hiljakseen ja odottaa kokeneempien karavaanareiden vastauksia, tuossa voisi käydä vaan niin että jokainen odottaa toisen vastausta. Eikö se ole vaan hyvä että tulee monipuolisia vastauksia aiheeseen liittyen, voi aloittajakin siitä rohkaistua kysymään lisää. Thumb
-
Keskustelu pysyi hyvin lähellä asiaa ennen kahta edellistä viestiä (ja tätä). Yleensä se karkaa paljon enemmän, jolloin jaetaan ketjua, jos hoksataan.
Keskustella saa, ei tarvi vain yksitotisesti vastata kysymykseen.
-
Kannatan ehdottomasti tätä vapaampaa linjaa, sillä siinähän voi itsekin samalla myös oppia jotain vaikka ei tule kysymneeksikään Thumb
Toki sitten se puhdas OffTopic on asia erikseen ja siinä ylläpito mun mielestäni ihan hyvin näitä ketjuja pilkkookin 8)
-
Piti ihan tarkistaa, mun vaunussa on seinäpelti, solumuovi ja sisävaneri
tyhjiöpuristimella liimattu kasaan.
Mitä tuo solumuovi sitten on?
Missä kulkimessa näin asia on ilmaistu ?
Solumuovi saattaa olla yleisnimeke muovista tehdyille eristeille.
Esim Finnfoam on solumuovi samoin esim telttapatjat jne
http://www.finnfoam.fi/finnfoam-eristelevyt/koostumus-ja-rakenne/
-
Missä kulkimessa näin asia on ilmaistu ?
Solumuovi saattaa olla yleisnimeke muovista tehdyille eristeille.
Esim Finnfoam on solumuovi samoin esim telttapatjat jne
http://www.finnfoam.fi/finnfoam-eristelevyt/koostumus-ja-rakenne/
Sävsjö 5.6 Euroline -97
-
Ei ole puurimoja mulle kerrotun mukaan, kun aikanaan asiasta Larvannolla keskustelin.
Näin myös minulle Rintajoupilta kerrottiin.
Oma kulkine vm.-06 ja yksi ISO asia ostopäätöstä tehtäessa oli nimenomaan tuo seinän rakenne. Tuo seinärakenne ajoi edelle mm. uudemman korimallin Fiat alustasta. Aina pitää tehdä kompromisseja kun ei kaikkia voi asetetulla budjetilla saada. Tarkoitus oli hankkia itselle niin sopiva kulkine, että sitä voisi pitää mahdollisimman pitkään.
Ostopäätöksen tekoa helpotti tieto siitä etten 100% varmasti koskaan joudu repimään märkää styroksia/puuta tämän katiskan seinistä.
Sitä en 100% varmuudella sitten voi tietää joutuuko märkään uretaaniin kajoamaan. Luotto ja toive on kova ettei tarvi. Todenköisyys kosteusvaurioihin on kuitenkin varmasti paljon pienempi.
Teoriaa ja lupauksia vahvisti vielä pitkä keskustelu matkakulkineiden huoltoja/korjauksia pitkään tehneen miehen kanssa.
-
Itselläni ei väliä tuosta rakenteesta. Olen "harrastanut -80 luvunpuolestavälist ä. Omistanut liudan erilaisia vaunuja. Kulkenut niillä niin kesällä kuin talvella, aika pitkät matkat. Ollut -35c pakkasessa , reilun +40 helteessä eikä ole ollut ongelmaa. Poislukien se yksi painepesurilla kasteltu. No sekään ei ollut mun ongelma, vaihdoin pois.
Eli on vähän kuin laittaisi "kolome kumia päällekkäin ja jättäis n****tta". Ettei suku lisäänny.
Kai niissä jossain on ollut foameja, suurin osa styroksia. Ei ole tarttenut aukoa.
-
Suomessa on Falcon asuntoauto ollut edellä aikaansa tuossa korirakentamisessa jo 90-luvun alussa.
Ei ollut puurimoja korissa, katso allaoleva video 3 min 30 sek kohdalla. Näitä autoja taidettiin tehdä noin 30 kpl.
https://www.youtube.com/watch?v=wynZBQ0_SfY (https://www.youtube.com/watch?v=wynZBQ0_SfY)
-
^^
Sinulla lienee ollut ainakin viimeiset vuodet tuoreehkoja vaunuja ja olet vaihtanut suhteellisen tiheään. Silloin ei olekaan niin tärkeää.
Tässä joutunee pitämään omaansa pitkään, kun itselle parempaa ratkaisua ei helposti löydy. Mikä oli ennustettavissa jo hankinnan yhteydessä.
-
Tässä joutunee pitämään omaansa pitkään, kun itselle parempaa ratkaisua ei helposti löydy.
Minä taas luulin että podet jo autokuumetta kun aamulla kirjoittelit näin.
En usko sopua löytyvän, kun ovat omaan tilaan tottuneet. Pitäisi vielä olla takavetoinen ja alustankin sellainen, ettei tarvitse jatkuvasti pelätä isoa remonttia. Pituus 7 metriä maksimi, ja kantavuutta pitäisi jäädä 3500 kiloon.
-
Lukemalla lainaukseni vielä kerran ajatuksella niistä löytää täysin linjassa olevan ajatuksen.
-
Itselläni ei väliä tuosta rakenteesta. Olen "harrastanut -80 luvunpuolestavälist ä. Omistanut liudan erilaisia vaunuja. Kulkenut niillä niin kesällä kuin talvella, aika pitkät matkat. Ollut -35c pakkasessa , reilun +40 helteessä eikä ole ollut ongelmaa. Poislukien se yksi painepesurilla kasteltu. No sekään ei ollut mun ongelma, vaihdoin pois.
Eli on vähän kuin laittaisi "kolome kumia päällekkäin ja jättäis n****tta". Ettei suku lisäänny.
Kai niissä jossain on ollut foameja, suurin osa styroksia. Ei ole tarttenut aukoa.
Kun auton jo valmiiksi vanhana ostaa ja siitä olisi tarkoitus vielä vanhempi tehdä niin rakenteiden merkitys alkaa korostua. Jos aina takuuaikana vaihtaa uuteen niin merkitys laskee kummasti.. Silloin päätöksenteko pelkästään eristeen perusteella ehkä kuvaa tuota 3 kumia ja pidättäytymistä. ;)
Omaa tilannetta kulkineen hankinnassa voisi kuvata seuraavanlaisesti: Kärsin kyllä sen yhden kumin miinukset ja otan lähes 100% varmuuden mieluummin kuin kärsin seuraukset vapaasta ilottelusta. :D
-
Ja jos as.autosta puhutaan kun halutaan se koppi määrätyllä rakenteella sekä pohjaratkaisulla ja alustakin tulisi olla tietyn merkkinen, moottori sopivan kokoinen, kokonaisuus tietyn ikäinen, niin... :D Ja sitten tuollaista hyvää yksilöä, sopivaan hintaan lähdetään käytettyjen rivistöistä kahlaamaan kun kaikki pitäisi natsata kohdalleen. Toki voittaahan sitä lotossakin melkein joka viikko joku sen päävoiton, mutta... ^-^
-
Kun auton jo valmiiksi vanhana ostaa ja siitä olisi tarkoitus vielä vanhempi tehdä niin rakenteiden merkitys alkaa korostua. Jos aina takuuaikana vaihtaa uuteen niin merkitys laskee kummasti.. Silloin päätöksenteko pelkästään eristeen perusteella ehkä kuvaa tuota 3 kumia ja pidättäytymistä. ;)
Omaa tilannetta kulkineen hankinnassa voisi kuvata seuraavanlaisesti: Kärsin kyllä sen yhden kumin miinukset ja otan lähes 100% varmuuden mieluummin kuin kärsin seuraukset vapaasta ilottelusta. :D
Olen tämän noin 30v aikana yhden uuden ostanut :) Eli se siitä :laugh:
-
Ja jos as.autosta puhutaan kun halutaan se koppi määrätyllä rakenteella sekä pohjaratkaisulla ja alustakin tulisi olla tietyn merkkinen, moottori sopivan kokoinen, kokonaisuus tietyn ikäinen, niin... :D Ja sitten tuollaista hyvää yksilöä, sopivaan hintaan lähdetään käytettyjen rivistöistä kahlaamaan kun kaikki pitäisi natsata kohdalleen. Toki voittaahan sitä lotossakin melkein joka viikko joku sen päävoiton, mutta... ^-^
Aiemmin jo mainitsin ettei kaikkea voi saada.Varsinkaan kun budjetti ei ole rajaton. Kompromissejä joutuu tekemää aina. Siinä täytyy vaan puntaroida mitkä ominaisuudet menee toisten edelle ja mistä on valmis luopumaan.
Itse satuin löytämään sopivan kompromissin johon ainakin yhden kesän jälkeen olen vielä tosi tyytyväinen.
Itse jouduin tosiaan luopumaan tuosta uudemman korimallin Fiiusta, ehkä vähän pitkin hampain kun muut itselle "tärkeämmät" ominaisuudet ajoi edelle.
-
^^
Sinulla lienee ollut ainakin viimeiset vuodet tuoreehkoja vaunuja ja olet vaihtanut suhteellisen tiheään. Silloin ei olekaan niin tärkeää.
Tässä joutunee pitämään omaansa pitkään, kun itselle parempaa ratkaisua ei helposti löydy. Mikä oli ennustettavissa jo hankinnan yhteydessä.
2006 ostin uuden Soliferin, se olisi vieläkin ilman sitä Bulgarian raekuuroa, 4v ehti olemaan. Vaununaapurimme osti samanmoisen silloin. Se on vieläkin. Heidän edellinen oli T40 Solkku vuodelta -80.
Tuo Solkku mikä oli minulla aikoinaan Eli S5T -99 on ollut meidän jälkeen 30 metrin päässä Kopparössä. Ympärivuotisessa käytössä heilläkin , eikä siinä mitään vuotoja tai muuta vikaa ole ilmennyt sinä aikana.
-
Olen tämän noin 30v aikana yhden uuden ostanut :) Eli se siitä 
No ei sitten sun kohdalle osunut tuo teoria!
Onneksi meitä on moneen junaan ja kaikki tekee päätökset/valinnat oman mielen mukaan. Kovin menis muuten kalusto yksitoikkoiseksi ja keskustelut/väännöt vähäisiksi.
-
Lieköhän tuollakin jotain merkitystä seisotetaanko sitä vaunua kausipaikalla vuodesta toiseen vai revitäänkö sitä tuhansia km pitkin jotain itä-blockin röykkyteitä pitkin. Joutunee nuo saumat ja liitokset hieman erilaiselle koetukselle näissä caseissa ::)
-
Jaa, vuosittain käynyt huollossa kun on tuo vuotamattomuustakuu niin myös kosteusmitattu. Eipä ole esiintynyt rosentteja mittauksissa vaikka 10.000 vuodessa on tullut perässä Thumb
Eikä muutakaan ole rikki mennyt pl. kuluvat osat eli iskarit vaihdettu ja renkaat vaihdoin uusiin , vanhatkin oli ehjät mut ne oli `´ mallia :laugh:
-
Ihan sama mitä eristettä on käytetty, veden lurahtaessa sisään, jatkotoimet riippuvat rakenteen hengittämisestä sisäänpäin ( ulkokuori poikkeuksetta hengittämätön ). Mikäli sisäverhous on höyryn läpipäästävä ( paljas puu tai hengittävä ohut maali/lakkapinta ) rakenne kuivuu itsestään, kunhan lisävuoto on estetty. Kostuneen kohdan lämmittäminen nopeuttaa prosessia.
Mikäli sisäpinta on verhoiltu höyryä läpipäästämättömäll ä materiaalilla ( muovitapetti, paksu maalikerros ) tulee pinnan purku eteen rakenteen kuivumisen varmistamiseksi.
Useimmat eristeet, myös läpivettynyt vanha styrox, kuivuu kohtalaisen nopeasti mikäli vesi vain pääsee haihtumaan joltain pinnalta.
Puurakenteet sinänsä kestävät kastumista, kunhan pääsevät välillä kuivumaan, mutta kuukausien vesihaude tekee tepposensa ja aiheuttaa puun lahoamisen.
Mikäli asunto-osaa ei ole sisältä kiedottu muovikelmuun ( muovitapetti ym. ), mahdolliset vuodot paljastuvat nopeasti ja kuivausoperaatio on mahdollista tehdä yleensä ilman rakenteiden purkua.
-
Ihan sama mitä eristettä on käytetty, veden lurahtaessa sisään, jatkotoimet riippuvat rakenteen hengittämisestä sisäänpäin
Ja edelleen, jos rakenteessa ei ole rimoja ja rakoja, tiivisteestä vuotava vesi tulee sisään, eikä jää minnekään...
-
Kiitos kommenteista.
Täytyy sanoa, että näin vasta-alkajaa vähän hirvittää kuinka monta muuttujaa tässäkin osa-alueessa on. Selkeästi kaikkea ei pysty optimoimaan paitsi hankkimalla takuulla varustetun vaunun.
Ja kuten tässä ketjussa (vai oliko toisessa) niin sanottiin 15v on jo hyvä ikä vaunulle (jostain syystä hintaa vielä helposti 10k jäljellä?).
Katselin tuossa Cabbyyn saumaratkaisua niin se vaikutti kyllä fiksulta, ainakin kokoa listalla näyttää piisaavan eli peittää hyvin sauman. Sitten vielä ne listan kiinnitysruuvit eli niistäkin voi vuotaa.
Vaikeeta tulee olemaan vaunun valinta tulevaisuudessa (tieto lisää tuskaa ja taidan tehdä itselleni hallaa pohtimalla kaikkea).
Täytyy alkaa laittaa ylös muistiinpanoja näistä keskusteluista. Olisihan se näppärä jos jaksaisi tästä aiheesta tehdä wikiin samanlaisen tietopankin kuin autowikissä, jossa jokaisen vaunumallin ja vuosimallin kohdalle eristetiedot (rakenteellista tietoa).
-
Ja edelleen, jos rakenteessa ei ole rimoja ja rakoja, tiivisteestä vuotava vesi tulee sisään, eikä jää minnekään...
En ymmärrä toteamustasi vai onko se kysymys?
KAIKKI lämmöneristeet, myös uretaani kostuvat vähitellen, mikäli ne ovat syystä tai toisesta veden kanssa jatkuvassa kosketuksessa.
Tämän tietävät kaikki, jotka ovat olleet riittävän pitkästi tekemisissä veneiden kanssa. Litimäräksi kastuneita uretaanikellukkeita on vaihdettu iät ja ajat.
Sisältä märkä seinä, olipa materiaali rungolla tai eristeellä mikä tahansa, ei ole merkityksetön asia.
PS. Raot, ellei niitä ole tullut jo valmistusaikana, syntyvät aikaa myöden rakenteeseen sisälle mahdollisesti päässeen kosteuden jäätyessä ja laajentuessa. Tämäkin on tuttua venepuolelta mm Terhi ABS -veneiden kohdalla.
-
Nopeasti katselin mobile.de -sivustoa. 10.000 - 12.000 eurolla löytyy kummasti uudenkarheaa kerrossänkyvaunua, 2010 laitoin rajaksi. Laatumerkkejäkin.
Mitä uudempi vaunu sitä vähemmän huolta kosteusasioista.
-
Ja edelleen, jos rakenteessa ei ole rimoja ja rakoja, tiivisteestä vuotava vesi tulee sisään, eikä jää minnekään...
Tiivisteestä vuotava vesi menee sinne minne se pääsee eikä tule sieltä itsekseen pois. Kapilaari-ilmiö pitää siitä kosteudesta huolen.
-
Ja kun siellä vaunun rakenteessa on perinteisesti kuivia puurimoja varsinkin kulmissa, niin nämä puurimat imevät vettä oikein hyvin, oli se eriste mikä tahansa.
Näistä puurimoista ollaan vähitellen luopumassa juuri tämän kostusmisongelman vuoksi.
-
Kiitos kommenteista.
Täytyy sanoa, että näin vasta-alkajaa vähän hirvittää kuinka monta muuttujaa tässäkin osa-alueessa on. Selkeästi kaikkea ei pysty optimoimaan paitsi hankkimalla takuulla varustetun vaunun.
Ja kuten tässä ketjussa (vai oliko toisessa) niin sanottiin 15v on jo hyvä ikä vaunulle (jostain syystä hintaa vielä helposti 10k jäljellä?).
Katselin tuossa Cabbyyn saumaratkaisua niin se vaikutti kyllä fiksulta, ainakin kokoa listalla näyttää piisaavan eli peittää hyvin sauman. Sitten vielä ne listan kiinnitysruuvit eli niistäkin voi vuotaa.
Vaikeeta tulee olemaan vaunun valinta tulevaisuudessa (tieto lisää tuskaa ja taidan tehdä itselleni hallaa pohtimalla kaikkea).
Täytyy alkaa laittaa ylös muistiinpanoja näistä keskusteluista. Olisihan se näppärä jos jaksaisi tästä aiheesta tehdä wikiin samanlaisen tietopankin kuin autowikissä, jossa jokaisen vaunumallin ja vuosimallin kohdalle eristetiedot (rakenteellista tietoa).
Suosittelisin hankkimaan käyttötarkoituksees i ja budjettiisi sopivan vaunun, joka ostohetkellä vaikuttaa asiantuntijan tutkimana kuivalle. Merkeistä ja materiaaleista voi tehtaiden markkinointiosastoj en laulujen siivittämänä väitellä loputtomasti, ilman yhteistä säveltä.
Niin kauan kun vesi pysyy ulkona niin hyvä, mutta vuodon tapahtuessa ei ole hätää ( ei jos tapahtuu, vaan kun ) mikäli asianmukainen korjaus tehdään mahdollisimman nopeasti. Tärkeintä on vuodon mahdollisimman nopea havaitseminen ja tukkiminen.
-
Katselin tuossa Cabbyyn saumaratkaisua niin se vaikutti kyllä fiksulta, ainakin kokoa listalla näyttää piisaavan eli peittää hyvin sauman. Sitten vielä ne listan kiinnitysruuvit eli niistäkin voi vuotaa.
Nuo isot leveät listat on monessa muussakin merkissä, lähes kaikissa nykyään, ainakin varteenotettavissa vaihtoehdoissa. Thumb
Vaikeeta tulee olemaan vaunun valinta tulevaisuudessa (tieto lisää tuskaa ja taidan tehdä itselleni hallaa pohtimalla kaikkea).
Täytyy alkaa laittaa ylös muistiinpanoja näistä keskusteluista. Olisihan se näppärä jos jaksaisi tästä aiheesta tehdä wikiin samanlaisen tietopankin kuin autowikissä, jossa jokaisen vaunumallin ja vuosimallin kohdalle eristetiedot (rakenteellista tietoa).
Ja vielä vaikeuttaa kun porukka esittää vajaita väittämiä, ihmeellisiä mutuja jne sekaan. Sekoittaen uuden harrastajan ajatuksia, en kyllä ymmärrä miksi. :(
Ja kun siellä vaunun rakenteessa on perinteisesti kuivia puurimoja varsinkin kulmissa, niin nämä puurimat imevät vettä oikein hyvin, oli se eriste mikä tahansa.
Näistä puurimoista ollaan vähitellen luopumassa juuri tämän kostusmisongelman vuoksi.
Esimerkiksi tuo edellinen, hänhän on täysin oikeassa. MUTTA ei ne rimat kostu mikäli ei vesi vuoda :-*
Nopeasti katselin mobile.de -sivustoa. 10.000 - 12.000 eurolla löytyy kummasti uudenkarheaa kerrossänkyvaunua, 2010 laitoin rajaksi. Laatumerkkejäkin.
Mitä uudempi vaunu sitä vähemmän huolta kosteusasioista.
Meillä on Kopparöstä lähtenyt uudenkarheeta saksalaisvaunua vaunua kosteusremonttiin hetimiten , eräskin kävi ensin maahantuojalla korjauksessa ja seuraavana kesänä taas homeessa. Vaihtoi pohjoismaalaiseen sitten takaisin.
Taas sellainen uusi upean näköinen saksalainen meni heti muutaman kuukauden päästä, oli talven telakalla.
Eli siihenkään ei voi luottaa, kun kolme noinkin lyhyessä ajassa.
-
^
Yksi oli LMC, miten muut?
-
Se LMC oli jo vanhempaa vuosikertaa.
Hobbyja 3 kpl
-
Se LMC oli jo vanhempaa vuosikertaa.
Hobbyja 3 kpl
No tuon voi painaa mieleen. Saksalaismerkkejä on muitakin, ja valikoimaa piisaa, jos tuntuu että Suomesta ei sopivaa löydy..
-
sitten tämä toisaalta lainattu teksti
Ensin kommentoisin tuohon uretaani vaunuun, siis suosittelen tutustumista kaikkiin vaunuihin ja jos eriste on kynnyskysymys, niin foam rakenne on nykyään uretaania yleisempi.
Tämä oli Pamauksen teksti, saisinko jonkin vahvistuksen tueksi.
-
En ymmärrä toteamustasi vai onko se kysymys?
KAIKKI lämmöneristeet, myös uretaani kostuvat vähitellen, mikäli ne ovat syystä tai toisesta veden kanssa jatkuvassa kosketuksessa.
Jos eriste on umpisoluista, ei se mihinkään kostu.
-
sitten tämä toisaalta lainattu teksti
Tämä oli Pamauksen teksti, saisinko jonkin vahvistuksen tueksi.
NIin käsitääkseni Foam eriste on Uretaani eristettä yleisimpi nykyään. Varmaan joku muukin tekee uretaanista vaunun kuin Cabby, mutta Foam eristeisiä vaunuja esim Kabe, ja Hymer konserni käyttää laajasti, johon kuuluu mm LMC ja Detsku, Solifer ja eikös se Polarinkin seinä nykyään ole jotain Foam eristettä.
Kaikilla näillä merkeillä on omanimike sille seinällä esim KABE käyttää eristeestä termiä ecoprim.
Joka tapauksessa foamia (XPS) ei pidä sekoittaman Polyuretaani-eristeen kanssa, koska niillä ei ole mitään tekemistä keskenään (Polystyreeni vs. polyuretaani).
-
XPS Foam imee vettä enintään 0,3 tilavuus %. Uretaaneista 2-k uretaanissa on umpisoluja 70 - 80 % ja se hyväksytään kellunta-aineeksi esim. veneissä.
-
Jos eriste on umpisoluista, ei se mihinkään kostu.
Laitapa edes yksi linkki jonkun umpisolutiivisteen valmistajan sivulle, jossa luvataan ettei kyseinen tiivistemateriaali kostu ajan kanssa yhtään joutuessaan jatkuvaan vesialtistukseen. Ei mitään mainostekstiä, vaan ote teknisistä ominaisuuksista.
Ei kai muuten vallalla ole käsitystä, että ns Foam-eriste on aina ominaisuuksiltaan samaa riippumatta eristeen valmistajasta ja tarkemmasta tyyppikoodista? Keskustelua seuratessa vähän siltä tuntuu.
-
Ei mitään mainostekstiä, vaan ote teknisistä ominaisuuksista.
Eikös tuolla Finnfoamin sivuilla ole jotain VTT:llä teetettyjä mittauksia esim. 4v aikana veteen upotettuna imeytymä on <0,7% Thumb
-
Sanoisin, että tällä palstalla on oleellisinta erottaa kolme pääeristettä, joita käytetään vaunuissa.
Valkoinen perinteinen Styrox (EPS)
TM-rakennusmaailman vuodelta 8/2011 on todettu EPS-levyillä olevan
jopa kolmen prosentin vedenimeytyvyyttä
Foam (XPS), ),veden imeytyminen alla olevassa testissä oli <0,7% tilavuusprosenttia 28 päivän jälkeen
http://www.finnfoam.fi/finnfoam-eristelevyt/ominaisuudet/kosteustekninen-toimivuus/
Uretaani (Polyuretaani PU),veden imeytyminen alla olevassa testissä oli 1,3 % tilavuusprosenttia 28 päivän jälkeen.
http://www.pu-nordic.fi/files/pu-nordic/pdf/81228_PU_Nordic_lammoneriste_esite_spread_LR.pdf
Näillä kaikilla eristeillä on varmasti erilaisia tyyppikoodeja,valmistajia, malleja jne
Tuossa on hyvä selvitys EPS vs XPS
https://fi.wikipedia.org/wiki/Routaeriste
Mutta ehkä oleellisin olisi, että tämä kolme päätyyppiä erotetaan toisistaan.
-
Suosittelisin hankkimaan käyttötarkoituksees i ja budjettiisi sopivan vaunun, joka ostohetkellä vaikuttaa asiantuntijan tutkimana kuivalle. Merkeistä ja materiaaleista voi tehtaiden markkinointiosastoj en laulujen siivittämänä väitellä loputtomasti, ilman yhteistä säveltä.
Niin kauan kun vesi pysyy ulkona niin hyvä, mutta vuodon tapahtuessa ei ole hätää ( ei jos tapahtuu, vaan kun ) mikäli asianmukainen korjaus tehdään mahdollisimman nopeasti. Tärkeintä on vuodon mahdollisimman nopea havaitseminen ja tukkiminen.
Kuka se asiantuntija on kun et maininnut? Ei ole helppoja juttuja nämä vaunuasiat.
-
Eiköhän se ole se ja sama mitä on eristeenä seinissä. Lienee tarkoituksenmukaist a pitää koppi siinä kunnossa ettei vuotoja pääse syntymään ja kas, eriste pysyy kuivana.
-
Jo eristyskyvyn kannalta se ei ole sama.
-
Sanoisin, että tällä palstalla on oleellisinta erottaa kolme pääeristettä, joita käytetään vaunuissa.
Valkoinen perinteinen Styrox (EPS)
TM-rakennusmaailman vuodelta 8/2011 on todettu EPS-levyillä olevan
jopa kolmen prosentin vedenimeytyvyyttä
Foam (XPS), ),veden imeytyminen alla olevassa testissä oli <0,7% tilavuusprosenttia 28 päivän jälkeen
http://www.finnfoam.fi/finnfoam-eristelevyt/ominaisuudet/kosteustekninen-toimivuus/
Uretaani (Polyuretaani PU),veden imeytyminen alla olevassa testissä oli 1,3 % tilavuusprosenttia 28 päivän jälkeen.
http://www.pu-nordic.fi/files/pu-nordic/pdf/81228_PU_Nordic_lammoneriste_esite_spread_LR.pdf
Näillä kaikilla eristeillä on varmasti erilaisia tyyppikoodeja,valmistajia, malleja jne
Tuossa on hyvä selvitys EPS vs XPS
https://fi.wikipedia.org/wiki/Routaeriste
Mutta ehkä oleellisin olisi, että tämä kolme päätyyppiä erotetaan toisistaan.
Eli foam - XPS - on paras eriste tässä ketjussa kun on tarkoitus antaa veden valua läpi rakenteista ;D
-
Jo eristyskyvyn kannalta se ei ole sama.
Toki se on niin, joskin erot eristyskyvyssä eivät ole valtavat, jos nyt puhutaan niistä joita on kulkimissa käytetty. Hyvintehty vanhempi ja laadukas styroksikoppi saattaa olla parempi vaihtoehto kun joku uusi hoppikoppi, vaikka eristeissä olisikin eroa.
-
On niissä aivan merkitävä ero, vaikkapa ESP vs PU. Annapa jokin esimerkki vaikkapa vanhasta, hyvin tehdystä styroksikopista mikä olisi eristyksensä tai tiiviyden kannalta parempi kukn vaikka Hymerin jo pitkään käyttämä PUAL rakenne mikä on tehty suurena elementtinä kuumana puristamalla.
En keksi mitään varsinaista syytä miksi styrox/puurimarakenne olisi parempi. Syy niiden käyttöön on kait ollut haluttomuus/rahattomuus investoida kunnollisiin tuotantokoneisiin.
-
Hobbythan on perinteisesti olleet Styrox (Eps) vaunuja, myös nämä aivan uudet.
Uretaani on lämpöarvoltaan paras, ja Foam (XPS)/ Styrox (Eps) ovat lämpöarvoltaan suunnilleen samanlaisia.
Mielestäni edelleen, jos vanhassa vaunussa on vuoto, suurin ongelma on puurakenteiden vettyminen ja sitä kautta myös pikkuhiljaa styrox (EPS) vettyminen, jos eristeet on Foamia, niin eristeiden vettyminen on vähäisempää.
Lisäksi puurimojen homehtuminen ja lahoaminen on hyvin todennäköistä, koska ilma ei kierrä.
Ja se mahdollinen vuoto saattaa syntyä talvella. Iso lumikuorma voi painaa vaunun kattoa alaspäin ja tämä saattaa aukaista seinän ja katon saumoja joihin pääse vesi, joka vielä jäätyy siellä.
Joten vanhan vaunun talvisäilytys katoksessa on enemmän kuin suositeltavaa, miksei uudenkin.
Uudessa Soliferissa Aldella varustetuissa vaunussa on muuten Hymerin käyttämä PUAL rakenne. Eli polyuretaani. Kun taas uusissa Soliferin asuntoautoissa on Foam rakenne.
Voisi yhteenvetona todeta, että laadukas rakenne on nykyään sellainen, missä ei ole puuta, ja eristeenä Foam tai Uretaani. Todennäköisesti tuon Foamin ja Uretaanin valinta johtuu pääosin rungon valmistustekniikast a.
-
Enkös mä tossa kirjoittanut että vanha hyvintehty styroksikoppi saattaa olla parempiratkaisu kun jokin uusi hoppikoppi, siis halpavaunu. Toki uusi laatupeli on varmasti parempi kuin vanha. Edelleen ole sitämieltä että laitteet tulisi pitää siinäkuosissa ettei vuotoja tule.
-
Toki se on niin, joskin erot eristyskyvyssä eivät ole valtavat, jos nyt puhutaan niistä joita on kulkimissa käytetty.
Loppupelissä onko sillä väliä onko siellä seinässä XPS vaiko PU? Eiköhän se rakenne kuitenkin ajeta about siihen samaan U-arvoon = lämpövuoto on tasan yhtä suuri, oli eristeenä kumpaa tahansa. Eli käytännössä PU-eristetty seinä on siis ohuempi -ko ???
-
Enkös mä tossa kirjoittanut että vanha hyvintehty styroksikoppi saattaa olla parempiratkaisu kun jokin uusi hoppikoppi, siis halpavaunu. Toki uusi laatupeli on varmasti parempi kuin vanha. Edelleen ole sitämieltä että laitteet tulisi pitää siinäkuosissa ettei vuotoja tule.
Se malli, joka jää paremmille jälkeen, tahtoo olla aina styrox -eristeinen (parempien joukkoon kuuluu sitten kaikenlaisia ratkaisuja, eristepaksuudesta riippuen). Toimiihan sekin, jos vuotoja ei ole. Ja joka tapauksessa, jos käyttää vain keväästä syksyyn.
Harkitsin muuten vakavasti Airstreamin hankintaa ennenkuin ryhdyin matkailuautoilijaks i. Ajattelin, että siinä olisi vaunua loppuelämäksi. Vaan kavahdin lasivillaeristystä niin kovasti, että luovuin suunnitelmasta. ???
-
Kosteusvaurio voi syntyä vaunuun pikkuhiljaa vuosien saattossa.
Esim Solifer 1990. Vesi tuli sisään etusivuikkunan ruskean koristeosan ruuvista, joka oli ruuvattu sivuseinän alumiinin läpi. Vuotoa ei voinut havaita silmällä. Vuosien saatossa siitä tuli kosteusvaurio, jota ei kosteusmittarit eikä tapetti vaunun sisältä osoittanut. Vaan vaunun alakulman kostuminen ulkoa. Ja vuoto oli todella vähäistä, mutta vuodet olivat tehneet tehtävänsä ja etukulman puuosat olivat täysin lahot, kyllä siinä styroxsikin oli jo vettynyt. Hometta ei ollut.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439318552.jpg)
-
No, sinä toistat tuota samaa -90 Solkkua ;D
Niin minäkin voin kertoa jotta tunnen monta joilla -90 Solkkua joissa ei ole mitään vuotoa ollut.
Eikä ole vieläkään.
Nuo Soliferit on suomen yleisin matkailuvaunumerkki , joten niistäkin löytyy kaikenlaista. Varsinkin kun ovat tänävuonna jo 25v vanhoja nuo ysikymppiset.
Ja pitäjiä on monenlaisia. Kuuluisin vuotopaikka on merkistä riippumatta tuo etukulma, se mihin yhdistyslippujen teline ruuvattiin.
Mitä tästä opimme ? Ei kannata kuulua yhdistyksiin, tai ei ainakaan laittaa lipputankoa.
-
Aina vaan tyytyväisempi omaan laitteeseen missä on painevalettu/ruiskutettu eriste eli sandwhich elementtiä koko koppero :)
(http://karavaanari.org/kuvat/1432558247.jpg)
Onhan se tosiasia että kahden tiiviin pinnan väliin asetettu puu lahoaa suomen olosuhteissa aina joskus, ennemmin tai myöhemmin.
Samoin johonkin eristeväliin jälkikäteen asennettu eriste oli se mitä tahansa ei ole esim ulkopuolen alumiinia (mitä mulla ei oo) vasten sataprosenttisesti jolloin
kondenssiveden mahdollisuus on olemassa. Siihen ei kummoista ulkopuolista vuotoo tartte niin muhiminen on valmis kun tilannehan on se että kun se sisällä näkyville "poksahtaa" on alla aina enemmän skeidaa kuin arvaisikaan :-X
-
No, sinä toistat tuota samaa -90 Solkkua ;D
Niin minäkin voin kertoa jotta tunnen monta joilla -90 Solkkua joissa ei ole mitään vuotoa ollut.
Eikä ole vieläkään.
Nuo Soliferit on suomen yleisin matkailuvaunumerkki , joten niistäkin löytyy kaikenlaista. Varsinkin kun ovat tänävuonna jo 25v vanhoja nuo ysikymppiset.
Ja pitäjiä on monenlaisia. Kuuluisin vuotopaikka on merkistä riippumatta tuo etukulma, se mihin yhdistyslippujen teline ruuvattiin.
Mitä tästä opimme ? Ei kannata kuulua yhdistyksiin, tai ei ainakaan laittaa lipputankoa.
Millään muotoa en soliferia mollaan, jos luet aikasempia tekstiä, olen moneen otteeseen kertonut, että Jubilee mallit olivat aikaansa edellä jne.
Tässä tekstissäni oli oleellista se, että vuoto voi olla näkymätön ja vähäinen, mutta vuosien saattossa vahingot voivat olla merkittävät merkistä riippumatta.
-
Juu, en tarkoittanut kyllä sitä. Mainitsin vain ettei tuo ole sääntö, poikkeus kylläkin.
Ja useammin Solkuissa on vesivahinkoja kuin vaikka LMC:ssä , johtuu määrästä ainakin.
-
Kuka se asiantuntija on kun et maininnut? Ei ole helppoja juttuja nämä vaunuasiat.
On tainnut joskus mm lämmityslaiteasiant untija kaupanneen sivustolla itse hyväksi ja kuivaksi toteamaansa vanhaa vaunua. Ehkäpä häneltä saa ostaa asiantuntijapalvelu a tai hän tietää mistä sellaista löytää?
Vai tarkoittaako kommentti sitä, että aloittelijan ei kannata käydä kaupoilla asiantuntijan kanssa?
-
Juu, en tarkoittanut kyllä sitä. Mainitsin vain ettei tuo ole sääntö, poikkeus kylläkin.
Ja useammin Solkuissa on vesivahinkoja kuin vaikka LMC:ssä , johtuu määrästä ainakin.
Sitä vain ihmettelen, ilman tarkempaa tilastotietoa, miksi nykyään kesäisillä karavaanialueilla suurin osa 80-luvun vähäisestä vaunumäärästä, on saksalaismerkkejä, Soliferejä aikakautensa mahtimyyntimääriin nähden on todella vähänlaisesti, Matkaajia jokunen ja Kafit tuntuvat hävinneet lähes kokonaan?
-
>:D Kyllä minua niin v...taa eräät jotka tännekin kirjoittavat solkkua ylistäviä lausuntoja ja jotka vielä jokin aika sitten lähes kävivät päälle jos solkusta jotain negatiivista kirjoitti.90 luvun vaunut varmaan olivatkin aikansa kärkeä mutta putosivat kelkasta 2000 luvulla.Minä koen kärsineeni noiden ylistävien lausuntojen johdosta useamman kymppitonnin vahingon kun näiden mainospuheiden perusteella hankin uuden solkun.Jouduin vaihtamaan sen ennenkuin se kaikki ominaisuutensa ehti minulle paljastaa hel....n kalliiseen vaihtovaunun jotta solkusta olis edes sinnepäin saanut vaihdossa.Onneksi tämä nyt vaikuttaa vaunulta joka myytiin sellaisena jota ei tehtaan jäljiltä tarvitse rakentaa uusiksi.Eli kehotan tutustumaan nykyvaunun rakenteeseen jossa puu on mahdollisimman vähäinen osa rakennetta ja uretaani elementit pääosassa. Thumb
-
Minä koen kärsineeni noiden ylistävien lausuntojen johdosta useamman kymppitonnin vahingon kun näiden mainospuheiden perusteella hankin uuden solkun.Jouduin vaihtamaan sen ennenkuin se kaikki ominaisuutensa ehti minulle paljastaa hel....n kalliiseen vaihtovaunun jotta solkusta olis edes sinnepäin saanut vaihdossa.
Asiahan ei mulle kuulu, mutta ylempi vai alempi pitää paikkansa ? Molemmat sinun sanomiasi.
Olen pari vaunua vaihtanut uusiin noin viisivuotiaina joten tiedän aika tarkkaan paljonko ne nostivat hintaa.Siksi olen muutaman kerran pyöritellyt päätäni katsellessani kymmenvuotiaan vaunun pyyntihintaa ja miettimällä että 40te solkkua kannattaa pitää 10v koska siitä saa vaihdossa saman kuin 5v ikäisestäkin.
-
Itse asiasissa tuo jälkimmäinen lausunto pitää mielestäni paikkansa aika monen muunkin merkin kohdalla.
Kyllä suurimmat iskut otetaan vastaan 3-4 vuoden aikana.
-
Molemmat lausumat pitävät paikkansa.Solkkua ei vaan voinut pitää yhtään kauempaa koska viat ja niiden korjaus olisivat olleet akuuteja lähi aikoina..
-
Caravaning lehdestä löyty tommonen juttu seinä rakenteista.
http://www.caravaning.de/aktuell/aufbautechnik-bei-caravans-waende-wie-eine-zweite-haut-materialien-verbindungen-schichtarbeit-6566070.html
-
Caravaning lehdestä löyty tommonen juttu seinä rakenteista.
http://www.caravaning.de/aktuell/aufbautechnik-bei-caravans-waende-wie-eine-zweite-haut-materialien-verbindungen-schichtarbeit-6566070.html
Lyhyesti jutussa mainitaan että tavanomainen kori jossa on alumiini pinta ja styroksipuurunko löytyy Hobbysta Fendista ja Knaussita.
Uudenlaisissa rakenteissa puiset rimat ovat lähes kokonaan tai kokonaan korvattu muovimateriaaleilla .
Esim LMC on käyttää uusissa asuntovaunuissa LLT tekniikkaa jossa katto ja seinät on tehty Foam (XPS) ja puurimat korvattu Polyuretaanilla(PU)
Foam (XPS) rakenteen edut ovat ilmeiset. Foam on hyvin jäykkää, eikä se tarvitse välttämättä puu-ristikkorunkoa ympärilleen. Lisäksi Foam(XPS) ei ime juurikaan kosteutta, kuten päinvastoin styrox (EPS), joka varastoi vettä ja kosteuttaa myös ympäristön, kuten puurimat.
Puurimojen mätänevät kostuessa ja heikentävät asuntovaunun runkoa. Korjaus on hankalaa ja maksaa paljon.
Pitää kuitenkin muistaa, että puu ja styrox on kestävä rakennelma ja puu on uusiutuva luonnonmateriaali, jota on helppo ja halpa käsitellä jne.
Juttu noin niinkuin pääpiirteissään.
-
Niitä voi olla todella sekaisin. Noissakin Pamauksen mainostamissa LMC vaunuissa on katossa styrox ja puurimat, vaikka sinissä olisikin foam. Sitä paitsi tuo LMC:n foam on vain muutamassa mallissa mitä ei tiedä erkkikään missä. Eräs foorumin jäsen joka on alalla työssä kertoi täällä foorumilla niistä.
Piti käydä ihan vasite ja uteliaisuuttaan omasta LMC-vaunusta (vm-91)katsomassa,mikä on eristeenä katossa. Näytti olevan samainen sininen foam-eriste kuten seinissäkin!
-
Miten "polyuretaanirimoite ttu" rakenne vahinkokorjataan? Suoraan kierrätykseen, vain erikoisainein ja -menetelmin vai lähes kuten puurimarakenteet?
Mikä on rakenteellinen kestävyys aikaa myöden 10, 20, 30 vuotta Pohjolan olosuhteissa, joissa pakkasrasitus on jotain muuta, kuin Keski- tai Etelä-Euroopassa ( vrt muovien yleensä huono rasituskestävyys kovassa pakkasessa) ?
Kuivuuko XPS- tai uretaanityyppinen eriste kastuttuaan ( kastuu kyllä, vaikka huomattavasti hitaammin ja vähemmän kuin EPS ) kuinka nopeasti yhden pinnan kautta?
Onko asiasta kokemusta tai todellista tietoa, vai ovatko nämä rakenneratkaisut hyviä kun myyjäkin kehuu?
-
Sanoisin, että tällä palstalla on oleellisinta erottaa kolme pääeristettä, joita käytetään vaunuissa.
Valkoinen perinteinen Styrox (EPS)
TM-rakennusmaailman vuodelta 8/2011 on todettu EPS-levyillä olevan
jopa kolmen prosentin vedenimeytyvyyttä
Foam (XPS), ),veden imeytyminen alla olevassa testissä oli <0,7% tilavuusprosenttia 28 päivän jälkeen
http://www.finnfoam.fi/finnfoam-eristelevyt/ominaisuudet/kosteustekninen-toimivuus/
Uretaani (Polyuretaani PU),veden imeytyminen alla olevassa testissä oli 1,3 % tilavuusprosenttia 28 päivän jälkeen.
http://www.pu-nordic.fi/files/pu-nordic/pdf/81228_PU_Nordic_lammoneriste_esite_spread_LR.pdf
Näillä kaikilla eristeillä on varmasti erilaisia tyyppikoodeja,valmistajia, malleja jne
Tuossa on hyvä selvitys EPS vs XPS
https://fi.wikipedia.org/wiki/Routaeriste
Mutta ehkä oleellisin olisi, että tämä kolme päätyyppiä erotetaan toisistaan.
Tuossa kirjoitin aikaisemmin juuri näistä eristeistä.
Ei tuo XPS kyllä käytönnössä edes ime vettä. FOam (XPS) rakenteisen vaunun jossa on puurimat korjaus on ihan samanlainen kuin styrox rakenteisen. Ei mitään rakettitiedettä.
Se miten näitä uusia vaunuja korjataan, niin onkin jo toinen juttu, jos korjata pitää. Uusien vaunujen kosteuskorjauksista ei ole tietoa. Mikään rakenne ei kuitenkaan ole ikuinen.
Alla kuva miten kosteus imeytyy styrox (eps) vs foam (xps)
(http://karavaanari.org/kuvat/1439478095.jpg)
-
Piti käydä ihan vasite ja uteliaisuuttaan omasta LMC-vaunusta (vm-91)katsomassa,mikä on eristeenä katossa. Näytti olevan samainen sininen foam-eriste kuten seinissäkin!
No minä taas kaivoin mitä asiantuntevampi taho kirjoittaa, ei ilmeisesti mennyt jakeluun ?
Niin LMC on alkanut käyttämään noita "xps" eristeitä ainakin vuodesta 1991 lähtien, joissakin malleissa. Ilmeisesti ei kaikissa malleissa.
Tuossa meikäläisen vanhemmassa LMC:ssä vm 1991 on ainakin seinät, lattia ja katot sinistä vettymätöntä foam eristettä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1425837117.jpg)
quote author=tahko link=topic=13196.msg252893#msg252893 date=1425838208]
No kun ei ole alkanut käyttämään xps eristeitä "ainakin 1991 lähtien" vaan on ollut xps eristettyjä LMC vaunuja 90-luvun alku puolella (viimeiset taidettiin myydä 1993), eikä sen jälkeen xps eristettyjä vaunuja kuin vasta aivan viime vuosina (lattian eristeenä, ainakin nestekiertoisella lattialämmityksellä olevissa vanhemmisakin on/esiintyy XPS).
JK. toki voinut olla joitain erikoismalleja tai sarjoja vuosienvarrella missä eristeenä käytetty muuta kuin "Styroxia".
[/quote]
Sitten seuraavat väitteet :laugh:
Autosta en osaa sanoa, mutta ainakin LMC vaunuissa on vuodesta 1991 lähtien on ollut Foam rakenne.
No höpö höpö.
No mitähän eristemateriaalia esim 90-luvun alun LMC;ssä mahdetaan sitten käyttää, jos se ei ole foam rakenne ?
Esim tämmöisessä ? Mitä tuolla on käytetty eristeenä esim seinissä ?
(http://karavaanari.org/kuvat/1420975253.jpg)
Styroxia, katso vaikka vastauksen 12 kuvia
http://karavaanari.org/index.php/topic,9543.0.html
Mun Lmc: stä tuli tämmöiset palat tästä vaunusta, tämä on vuosimallia 1992.
(http://karavaanari.org/kuvat/1420978839.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1420978843.jpg)
Tossa vm.2006 LMC Favoritessa (720) katto ja seinät styroxia, lattiassa taasen sinistä xps.sää (foam)
Vaunuista vain Maestro ja Scandica mallit siirtyivät tuohon rakenteeseen. Onkohan tällä hetkellä (2015) sellainen tilanne että uusia LMC vaunuja ei ole ollenkaan maahantuonti ohjelmassa? (voi olla tai sitten ei).
Eipä tainnut jorma lukea mitä on tästä eriste asiasta kirjoitettu (nyt ja aiemmin). Ensinnäkään ei ole ollut kysymy VM 92 LMC eristeistä vaan, LMC siirtymisestä Foam rakenteeseen jo 90 luvun alusta lähtien, ja näin ei asia ole eli täyttä höpö höpöä. Ja se mitä siinä Caravan lehden vaunut vuonna 1991 liitteessä kerrotaan olevan LMC.n eristeenä vuonna 1991 on täyttä soopaa. Niin ja ne kuvat mihinkä viittaat ovat vm 91 LMC vaunusta.
lisäys. että vuosimallitieto vaunun omistajalta tuosta teksti osiosta.
Joskus on vaikea antaa periksi, mutta nyt olet oppinut jotain uutta vanhoista LMC vaunuista.
Eikö olekin aika yllättävää että siellä on nämä foam rakenne, kun pohjolan valmistajat ovat siirtyneet samantyyppisiin eristeisiin aika paljon myöhemmin.
Mutta kun tuo alkuperäisessä väittämässä ei ollut kyseessä yksittäinen vaunu/malli tai vuosimalli vaan LMC.n vaunut vuodesta 1991 eteenpäin.
Se kait jo aiemmin todettu että vuosimalleittain/malleittain löytyy Foam. eristeisiä vaunuja.(ja osittain Foam eristettyjä)
Muutenhan tällä ei ole mitään merkitystä, mutta jos joku on ostamassa esim Vuoden 2006 LMC vaunua, saattaa tuosta lauseesta tulla sellainen käsitys että siitä löytyy Foam eristys koko vaunusta, vaikka asia ei näin olekkaan.
Korjaan siis alkuperäistä lausettani. LMC on alkanut käyttämään vuodesta 1991 lähtien vaunuissa Foam rakenteita, tämän jälkeen valmistetuissa LMC vaunuissa, jossakin malleissa, saattaa esiintyä myös muitakin eristeratkaisuja.
Mielestäni kuitenkin oleellisin asia on tässä, että LMC on todennäköisesti ensimmäisten joukossa aloittanut tämän Foam eristämisen, tätä myös muut valmistajat ovat seuranneet myöhemmin.
Ja selkeimmin eron huomaa siitä, että tässä aidossa 1991 mallissa ovi on yksiosainen puristeovi, ja jos ovi on kaksiosainen, vuosimalli on todennäköisesti 1990 ja silloin osa vaunusta on vielä eristetty styroksista.
(http://karavaanari.org/kuvat/1421129336.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1421129338.jpg)
Mitenkäs tämän tekstin olenkin huonosti sisäistänyt. Nyt en kyllä voi olla samaa mieltä tästä asiasta, että olisi vain joissain malleissa tuon esittämäsi vuoden 1991 jälkeen satunnaisesti muita kuin Foam eristettyjä LMC as.vaunuja. Ennemminkin vuosien 90-93 jälkeen pääsääntöisesti Styrox eristettyjä. Myös vuosina 1990-1993 esiintyy runsaasti Styrox eristettyjä LMC vaunuja.
Tosin aivan viimeaikoina joissakin malleissa ( esim.Scandica ja Maestro) löytyy Foam eristeet(koko vaunun eristeenä).
Niin ja tämäm nk.Foam (xps) eristeen lämpöarvo on kylläkin samaa luokkaa Styroxin (eps) kanssa kun kyseessä on sama aine eli Polystyreeni. Vaunun lämpimyyteen ei juurikaan vaikutusta em. eristeiden valinnoilla saada.
Jos olen katastrofaalisen väärässä niin toki voi noita edellä jorisemia asioita joku oikoa Thumb
Minä en ainakaan itseäni pidä kaikentietävänä ammattilaisena ja en edelleenkään ole väittänyt että sinun vaunussa ei ole Foam eristeitä, tämän sinä lienet ihan itse keksinyt. Tiedän kyllä miksi Lmc. vunuissa oli 90-luvun alussa Foam eristettyjä vaunuja. Niin ja niitä oli vuosina 1990-1993.
(Kyseisenä ajankohtana Styrox eristeisiä Lmc. vaunuja valmistettu huomattavasti enemmän kuin Foam eristeisiä). Olisi kovin ystävällistä ettet koko ajan jankuta että olen väittänyt sinun 1991-1992 vm vaunun olevan Styrox eristeinen, sillä näin en ole tehnyt. (vai oliko esimerkki kuvassa oleva vaunu, johonka linkin laitoin (vm 90-91),sinun vaunu, siinä nyt vaan oli Styrox eristys.)
Omasta mielesäni EN ole mollannut ketään tässä. Väärän (omasta mielestäni) vaittämän oikaisu yritys ei liene tietojen eikä henkilöiden mollaamista, jos näin on,niin nöyrin anteeksipyyntöni aiheuttamasta mielipahasta.
Niin, moneenkohan kertaan tätä väittämää täytyy esiin tuoda......
-
Hyvä kokoelma lainauksia Thumb Thumb
Luin tuota vuoden 1991 mallivuoden asuntovaunuista
http://pamaus-karavaanari.blogspot.fi/p/caravan-mallivuosi-1991.html
Niin siellä löyty LMC kohdasta Munsterland, siellä eristeen kerrotaan olevan uretaania.
Saattaa olla niin, että vuonna 1991 Suomessa ei oikein yleisesti tunnettu Foam(xps) materiaalia, ei edes maahantuoja, vaan oletti sen olevan uretaania samaa kuin Soliferin 6000-sarjassa, jossa seinät oli uretaania.
Jokainen tunsi silloin 90-luvulla styroksin ja kun se ei ollut styroksia niin sen eristeen täytyi olla Uretaania ;D Vaikkakin olikin LMC tapauksessa Foamia(xps), ainakin joissakin vuosimalleissa
-
Jokainen tunsi silloin 90-luvulla styroksin ja kun se ei ollut styroksia niin sen eristeen täytyi olla Uretaania ;D Vaikkakin olikin LMC tapauksessa Foamia(xps), ainakin joissakin vuosimalleissa
Ja jossain kohti jotain LMC vaunua. Ei mitenkään merkki,vuosimalli,tai mallisarjasta riippuvaista. Jos menee ostamaan niin voi joutua monta koepalaa ottamaan tai luukkua irroittamaan että osuu kohdalle Piste ;)
-
Vähän vaikuttaa siltä että nuo LMC 1991-1993 vuosimallit mitä suomeen on tuotu ovat olleet pääosin Foam(xps) eristeisiä, joissa tuo etukotelo on suora ja primus-lämmitys
http://www.nettikaravaani.com/lmc/545/1427419
http://www.nettikaravaani.com/lmc/545/1430994
http://www.nettikaravaani.com/lmc/luxus/1429039
http://www.nettikaravaani.com/lmc/munsterland/1439316
(http://karavaanari.org/kuvat/1439493706.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1439493708.jpg)