rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Elintason nousu  (Luettu 36358 kertaa)

• Vieras
  • Vs: Elintason nousu
    « Vastaus #105 : 30.01.2011 kello on 13:39 »
    Ei ole murheita elämässä, kun on terveyttä ja työtä. Vaikka monet laittaa kapuloita rattaisiin, ahneudella ja minulle kaikki tai vähintään enempi asenteella. Omalla asenteella ja iloisella luonteen laadulla on hyvä taaperrella eteen päin. Kun ei sotke itseään velkoihin, eikä havittele itselleen semmoisia asioita joita luulee muiden ihmisten "arvostavan". Naatitaan tässä ja nyt, kun on mistä nauttia. Monella on paljon enempi, mutta olkoon, katsotaan vain että naamataulu on iloismpi ja onnellisempi, kuin sillä jolla on enempi. Suomi on se mitä on, mutta kohta on tulossa vaalit. Äänestetään lopultakin niin että, meillä täällä olisi hyvä olla, eikä niin että itsellä.  :D

Kyllä asenteesta ja varsinkin terveydestä on suurta apua, niinkuin kirjoitat. Vaikkei työtä olisikaan, niin ei hassumpaa ole olla sentään mukavalla eläkkeellä, jolla tulee hyvin toimeen ;D Karavaanareista aikamoinen osa on monessa mielessä hyväosaisia, koska voivat satsata vapaa- aikaan, luontoon ja liikkuvat ihmisten ilmoilla.

Rahalla ei onnellisuutta voi savuttaa, mutta puutteessa eläminen ja jatkuva huoli perheen hyvinvoinnista on kuitenkin monella nuorellakin ihmisellä pysyvä olotila. Suuri osa vastavalmistuneista ei saa työtä tai joutuu tilapäistöiden kierteeseen ja satoja tuhansia ihmisiä koskettaa jonkun perheenjäsenen työttmyys. Suomessa jo pitempään jatkunut itsekkyyden korostuminen on osasyynä siihen, että aika monella menee yhä useammin huonosti, vaikka tilastollisesti näin ei olisikaan. Tulevien "karumpien aikojen" kuluessa lopulta mitataan, löytyykö maasta solidarisuutta ja yhteishenkeä, vai lisääntyykö kahtiajakautuminen entisestään.

• Vieras
    « Vastaus #106 : 30.01.2011 kello on 13:43 »
    Rahalla nyt ei ole elämässä kovinkaan suurta merkitystä, korkeintaan sen puutteella ;)

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 6.06.2016 kello on 21:49
    Vs: Elintason nousu
    « Vastaus #107 : 30.01.2011 kello on 14:19 »
    Ihminen voi olla onnellisempi tulottomana kuin 50k€ vuodessa tienaavana  ::)

Itse asiassa monikaan ei halua uskoa tai edes ymmärtää kuinka mätä tämä systeemi on. Harmaa talous kukoistaa, starttirahoja käytetään väärin jne. Suomi on oikeasti hullunluupissa ja tälle asialle pitää tehdä jotain. Veroja lypsetään koko ajan lisää kasvavien SOTE menojen kattamiseksi. Viimeisin äläkkä nousi siitä, että lapsilisä lasketaan sossussa tuloksi. No tuloahan se on! Ja tämäkin uutisoitiin "lapsilisä leikattiin pois kaikkein pienituloisimmilta" ..öö.. mulla ei vaan uppoa järkeen tämä homma. Koko homma menee samaan kastiin sen asian kanssa, että suomalaiset syövät terveellisemmin kuin koskaan ja ylipainoisten osuus väestössä kasvaa koko ajan. Missä vika??! Miksi Suomeen haalataan työvoimaa muista maista samaan aikaan kun suomalaiset valittavat työttömyyttä?

Mulle on opetettu jo vaipoissa ettei raha kasva puussa. Olen yrittäjäperheestä ja totisesti nähnyt ettei se raha helpolla tule. En myöskään ole syntynyt kultalusikka suussa... kotoa lähtiessä 18 vuotiaana mukana oli omat vaatteet ja sillä sipuli. Kaikki muu on hommattu työllä. Vietin lomaa 14 vuotiaana ja heti perään täytettyäni 20v. Tuolloin pidin ensimmäiset töissä tienatut vuosilomapäivät. 20 vuotiaana ostin ensimmäisen omistusasunnon, koska en katsonut viisaaksi maksaa jonkun muun lainaa vuokran muodossa ja siitä saakka olen omaa maksanut.

Työhistoriaa on siis kiva liuta erinäisistä hommista... mm. siivousta, siwan kassaa, nuokkaria ja viimeiset 13 vuotta muiden töissä meni IT alalla. Työtodistukset puuttuvat marjanpoiminnalla, isän maalaamon siivouksella, hevosten paskan luonnilla, risusavotalla ym. tienatuista taskurahoista. 

Ehkä olen outo, mutta joka kerran kasvaa sarvi päähän kun kuulen lauseen "ei kannata lähteä töihin".

• Vieras
    « Vastaus #108 : 30.01.2011 kello on 14:27 »
    Viimeisin äläkkä nousi siitä, että lapsilisä lasketaan sossussa tuloksi. No tuloahan se on! Ja tämäkin uutisoitiin "lapsilisä leikattiin pois kaikkein pienituloisimmilta" ..

Niin ja samaan aikaan hyvätuloiset itkevät että sama oikeus meillä on lapsilisiin kuin muillakin..... Lapsilisät on alun perin tarkoitettu käytettäväksi ei lasten pankkitilille suoraan korkoa kasvamaan. Saisi olla niinkuin oli aikoinaankin että vanhempien tulojen mukaan jaetaan lapsilisät...

• Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:27
    • Epsoo
    « Vastaus #109 : 30.01.2011 kello on 14:27 »
    suomalaiset syövät terveellisemmin kuin koskaan ja ylipainoisten osuus väestössä kasvaa koko ajan. Missä vika??!

Johtuu köyhyyden kasvusta :(
    Tutkitusti lihavuus on verrannollinen sosioekonomiseen asemaan (sukulaiseni teki aikoinaan väitöksensä tuosta aiheesta).

• Vieras
    « Vastaus #110 : 30.01.2011 kello on 14:31 »
    Johtuu köyhyyden kasvusta :(
    Tutkitusti lihavuus on verrannollinen sosioekonomiseen asemaan (sukulaiseni teki aikoinaan väitöksensä tuosta aiheesta).

sen takia täällä ilkiänkin puhua köyhien puolesta. ;D

• Vieras
    « Vastaus #111 : 30.01.2011 kello on 14:56 »
    Minulle taas uppoaa ihan hyvin päähän jopa tuo lapsilisä- asia, vaikka vaari olenkin. Jos väitetään, että "lapsilisä" on tarkoitettu lapsille parantamaan heidän oloaan, niin miksi se ei vähätuloisella sossun asikkaalla olekaan sitä, vaan sen osuudelta vähennetään muuta tarpeen perusteella maksettavaa avustusta? Siis täysin älytöntä ???

Entä sitten vaikka 100 te vuodessa ansaitsevan perheen lapsilisä? Ei heille tule mitään sanktiota siitä, että saavat verotonta lapsilisää suurten tulojensa päälle ???

Monta kertaa kaikkein armottomimpia ihmisiä arvostelemaan huono- osaisten "tuloja" tai "avustuksia" ovat hyväosaiset, jotka muka maksavat kohtuuttomasti veroja ja pyrkivät "tasaverojärjestelmä än". He ovat myös halukkaita siirtämään verotuksen painopistettä kulutuksen suuntaan. Miksikö: että tuloverot olisivat pienemmät. Kulutusveroja joutuu maksamaan, vaikka olisi kuinka köyhä.

Ruokaan menee suht. koht saman verran oliko köyhä vai rikas, jos pitää hengissä pysyä. Vai pitäisikö rikkaan syödä aina gourmee- ruokaa ravintolassa? Asuminen, liikkuminen, terveydenhoito, vaatetus, tirtolikennemaksut ym. siis kaikki välttämätön Alvin piiriin kuuluva maksaa suunnilleen samanverran köyhälle kuin rikkaallekin. No, köyhän tulo voi olla 700 e/kk ja rikkaan 7000e/kk jopa 70 000e/kk.

Ilmeisesti sekään ei mene kaikkien kaaliin, että hyvässä elämässä pitäisi olla muutakin kuin pelkät niukat ja ehkäpä vielä sossusta kerjätyt perustarpeet.. Mutta pitääkö "sitä ylimääräistäkin" olla joillakin 10 tai 100 kertaa enemmän kuin sillä köyhällä ???

Se, että jonkun ei kannata mennä töihin, kun silloin menetettäisiin joku etuus, ei ole mikään köyhien "jekku". Se on hallituksen tekemän lain mukaista. Pimeää työvoimaa käyttävät yleensä firmat ja rikkaat yksityiset, eivät köyhät sossun asiakkaat.

Mutta osaavat ne rikkaatkin "laskea". Itä-Suomessa Härmälä niminen ex johtaja, jonka eläke oli jotain yli 500 000e/v valitti lääninoikeuteen, kun häneltä oli evätty harkinnanvarainen 2000 e energia- avustus 1 milj. e kesä"mökkiinsä".  Sama mies tuhlasi töissä ollessaan miljardeja sellutehtaaseen USA:ssa, kun oli niin "hyvä sauma". Kaatoi samalla Enson sellutehtaita Suomessa ja satoja miehiä jäi työttömäksi.

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 6.06.2016 kello on 21:49
    « Vastaus #112 : 30.01.2011 kello on 15:09 »
    Se, että jonkun ei kannata mennä töihin, kun silloin menetettäisiin joku etuus, ei ole mikään köyhien "jekku". Se on hallituksen tekemän lain mukaista.
    Siinäpä se hullunluuppi onkin.... Samainen hallitus joutuu miettimään verotusta (seuraavana alvit ja pääomavero nostossa). Kassaan tarvitaan rahaa ja sen seurauksena kaikki kallistuu ja taas tarvitaan lisää rahaa ja taas kaikki kallistuu alvien ja muiden verojen muodossa. Yrittäjien kun on pakko siirtää nuo verojen korotukset suoraan hintoihin, että itsellekin jää leivälle muutakin kuin ylähuuli.

Jos (yksityisen sektorin) iso firma siirtää toiminnot muihin maihin, siihen on syynsä. Muualla työvoima on halvempaa... Suomessa esimerkiksi paperiliiton nimeltämainitsemato näänitorvi on kussut omaan kumppariinsa jo pitkään! Ei kai mikään (yksityisen sektorin) firma pyöri hyväntekeväisyyttää n?

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    « Vastaus #113 : 30.01.2011 kello on 15:15 »
    sen takia täällä ilkiänkin puhua köyhien puolesta. ;D
    Joo, ja verot kulutukseen. Autovero alas, niin hyvä osaiset saa Audinsa vaihtaa pykälää korkea tasoisempaan. Myö muut ajellaan niillä parin tonnin käytetyillä. Poltto-aine vero ylös, että kaikki maksaa saman, pakollisista ajoista, varallisuuteen katsomatta. Tätä liituraita halajaa. ???

• Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla: 5.10.2025 kello on 10:42
    • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
    « Vastaus #114 : 30.01.2011 kello on 15:15 »
    Meillä meni lapsilisät kyllä koko perheen hyväksi. Ei voinut ajatella että ne ohjataan lapsen omalle tiliile, kuten ole joissakin perheissä kuullut tehtävän.

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    « Vastaus #115 : 30.01.2011 kello on 15:20 »
    Meillä meni lapsilisät kyllä koko perheen hyväksi. Ei voinut ajatella että ne ohjataan lapsen omalle tiliile, kuten ole joissakin perheissä kuullut tehtävän.

Kuten meilläkin ja vaimo oli kotona hoitamassa lapsia. Mä olin sitten ansiossa.

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:15.07.2012 kello on 16:12
    « Vastaus #116 : 30.01.2011 kello on 15:50 »
    Ehkä olen outo, mutta joka kerran kasvaa sarvi päähän kun kuulen lauseen "ei kannata lähteä töihin".

Samaa outoutta taidan minäkin potea.

Mutta Kyllähän me tarvitaan Niin yrittäjiä ja palkansaajia molempia tässä maassa. Yritykset tuovat työpaikkoja ja tarvitsevat työvoimaa. Kaikkien alojen toimintoja ei onneksi voi siirtää halvempiin maihin, niin sitten tuodaan halvemmista maista työvoimaa. Tämä näkyy hyvin rakennusalalla ja esim talonrakennuspuolel la taitaa olla kohta suuri osa Eestiläisiä ym porukkaa. Itse olen huomannut, että meillä maanrakennusalalla porukka ukkoutuu tehokkaasti ja nuoria ei ala meinaa kiinnostaa. Aika on myös muuttunut, kun ennen pääsi töihin jos osasi kaivurilla vaan kaivella. Nyt aletaan vaatia peruskoulutusta ja ammattitutkintoja, eli alalle täytyy opiskella tavalla tai toisella.

Tuolta ulkomailta tuleva porukka ei välttämättä osaa edes kieltä, eikä ole alalle mitään koulutusta niin on sitten hyvä yrittää työskennellä Suomalaisilla työmailla. Että missä vika kun tuommosta työvoimaa täytyy käyttää ja samalla olisi omiakin työttömiä mistä kouluttaa ammattitaitoista työvoimaa.

Niin no jos palkasta jää käteen vaan "vähän" enemmän kuin himassa makaamalla ja joutuis tekemään oikein töitäkin niin onhan se mukavampi tietysti olla vaan kotona ni ei tartte inhottavasti herätä aamulla aikasin töihin, eikä tehdä muutenkaan mitään raskasta ja silti jää kouraan melkein sama raha.

Tietenkin eri asia ovat ne, jotka eivät töitä saa syystä tai toisesta. Noita "ei kannata mennä töihin ku..." juttuja on vaan kuultu aika paljon. Itsellä on ollut hyvä onni töiden suhteen. Työttömänä olin 1kuukauden  vajaat kymmenen vuotta sitten, kun eräs matkapuhelimien kuoria valmistava yhtiö alkoi siirtämään tuotantoaan halvenpiin maihin ja irtisanoi koko meidän yksikön kerralla.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #117 : 30.01.2011 kello on 16:03 »
    Kyllä kai niitä, ei kannata ihmisiä, on nyt ainakin muutama tuhat tullut, kun paperiteollisuus joutuu heitä laittamaan ulos. He on tottuneet hyviin liksoihin, ei pystymetsästä heille löydy työtä, josta maksettais ansio sidonnaista enempi. Mutta heilläkin on tullut pää vetäjän käteen, se tuo ahneus.  ???

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:22.12.2021 kello on 14:47
    « Vastaus #118 : 30.01.2011 kello on 16:15 »
    Sama se on  ollut meilläkin .Vaimo halusi hoitaa itse lapset kotona ja hoitipa siinä sivussa sitten muutamia muittenkin lapsia.
    Sitten kun lapset asvoivat niin isoiksi ,ettei enää tarvinneet hoitajaa,niin hakeutui  kursseille ja sai työpaikan  jossa jatkaa edelleen ,kohta kuuskymppisenä hänkin.
    Itse olen jo elläkkeellä,(työkyvytön) ja sitä ennen  toisen palveluksessa  ja niistä viimmeset 10 työvuotta reppureiskana,
    koska omalta paikkakunnalta en hitsausalan töitä löytänyt.
    Verottaja palkitsi muualla tekemän työni  viideltä edelliseltä  vuodelta, mätkäisemällä v. 2001 työnantajani maksamia päivärahoja veronalaiseksi tuloksi ,joista kertyi lisäyksineen ja veronkorotuksineen  kaikkineen  72000 silloista markkaa .
    Arvakkaas vaan kun avasin sen kirjekuoren jossa maksulaput saapui, harmittiko ??? ???
    No siihen ei harmittelut  auttanu eikä kossupullon tyhjennyskään,enkä korkeimpaan saanu edes valituslupaa,mutta tuli sieltä sentään hienolle paperille painettu planketti jossa oli kohokuvioinen  valtion vesileima ja allekirjoitukset.Al emmassa oikeusasteessa ,jossa 1  tuomari  puolsi minua ,mutta 2 muuta oli  vastaan ja maksettava oli ,tai muutoin olis vasara paukahdellu nurkissa.
    Olenki aina sanonukki  kun  on näistä yhteiskunnan palveluista ollu kyse ,että minä olen ainaki veroni maksanu ja nyt
    on mun vuoroni nauttia sen mitä tässä nyt pikkueläkkeellä juhlii.
    Eipä silti näillä kouluttautumattoman työmiehen eväillä  nyt voi mitään jokapäiväisiä juhlia pitää ,mutta hyvä kun pärjää sitä verran ,ettei tartte leipäjonojen jatkoksi lähteä;)

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #119 : 30.01.2011 kello on 16:31 »
    Se tuo matkatyö on hyvää hanketta, kun ei sörkötä kaikkia kilometri korvauksia ja päivärahoja siihen autoon jolla matkaa taittaa. Kuitenkaan se ei ole ollut minun juttu, kun en tykkää makailla hotellissa työpäivän päätteeksi. Kun työstään saa jotakin korvausta ja on säännöllinen työaika, se on ollut minun juttu. Lukemattomat on olleet ne päivät kun työn jälkeen olen sännännyt mökki hommiin ja sieltä yöksi kotiin. Niin no, ei sitä ole "päässyt" kiertelemään omaisuutensa ympärillä, henkseleitä rämpsyttelemään.  ;D