Sen verran olen metsässä kasvanut, että ensimmäisen osto jäätelön (suklaapuikko) söin 6 vuoden ikäisenä. Oli se juhla hetki, siitäkin puolet putosi hiekatielle kun ei ne kauppauton jäähdytyslaitteet ollut sen kummempia kun nykyisin vaunuissakaan.
Sen jälkeen alettiin jo maataloinkin joskus ostaan tomaatteja, oli ne oudoksesta kamalan makuisi kuten emmentaali juustokin. Nykyisin suurta herkkua.
Televisiolta säästyin 20 vuotiaaksi, kun itse ostin ensimäisen, isäni oli ankara työmies ja totesi televisionkatselun tyhjänpäiväiseksi iltapuhteeksi. Jokaisessa muussa taloudessa, kulmakunnalla kyllä oli televisio.
Sitten elintaso kehittyi niin maasudullakin, että kun keskikalja vapautui (oliko 69) niin sitä olen juonut 15 vuotiaasta asti. Ei silloin tullut kauppiaalle mieleen että minkäs ikäselle sitä saa myydä.
Tomaatin ja emmentaalin syönti sitten on vanhemmiten lisääntynyt, mutta kaljanjuonti on vähentynyt. Kyllä sitä melkoinen savillinen tuliskin jos ne vielä vois samaan astiaan kaataa. Hyvä näin.
Olen sitä mieltä että tuo keskiolut on monelle ollut kohtalokas, mutta jos sitä ei olisi vapautettu niin kyllä tilalle olis jotakin juotavaa keksitty. Nuorille jotka ei ole onnistunut päästä työelämään, siiderit ja oluet ovat vaarallinen yhdistelmä.