Kirjoittaja
Aihe: Elintason nousu (Luettu 36174 kertaa)
« Vastaus #76 : 29.01.2011 kello on 19:36 »
Ei kai sitä -60 ja -70 luvulla 25 v lainoja myönnettykään. Nykyisin se on ihan normaalia. Itse aikoinaan otin 15 v asuntolainan ja sekin tuntui ihan tolkuttoman pitkältä ajalta. Nyt siitä on kulunut 14 v eikä tunnukaan enää niin pahalta. Muistan isäni kertoneen että vuonna -71 muuttaessamme ihan uuteen kolmioon 25 km helsingistä oli asunnon hinta 18000 mk. Ok, liksat ovat nousseet paljon, mutta sama luukku olisi nykyisin 180000 €.
Muistaakseni lainani pituus oli 10 vuotta ja sen maksoin pois 8 vuodessa. Mutta ilman omaa säästöä en muista, että olisi helposti lainaa saanut. Tämän jälkeen olen hoitanut lainani aina puhelimessa ilman ongelmia.
« Vastaus #77 : 29.01.2011 kello on 19:38 »
Melkoista juppiporukkaa täällä onkin kun kalustoa kattelee... 
Olen kyllä aika erimieltä. Olihan tuossa alunperin hymiö perässä mutta aika peruskauraa autot on.
No se hymiö tarkoittaapi juuri sitä, että niitä "juppi"välineitä ei ole kellään. Ja jos jollain on vähän parempi veturi niin sille on muutakin käyttöä kuin vaunun vetäminen. Juppi tarkoitti silloin 80-90 -lukujen vaihteessa young urban professionalia. Itte en ole nuori enkä urbaani. Ammattilaisia on meistä monet ellei kaikki, hyvin tyypillistä karavaanareille.  Vaan jokainen tehkööt omat valintansa sen mukaan kuin tarpeelliseksi katsoo. Se on hyvä, että on valinnan vapaus. Olen juuri sen verran vanha, että muistan vielä ne seiskytluvun yhteiskunnalliset saarnamiehet. Siinä ihanneyhteiskunnass a ei kummoisia karavaanareita ollut.
« Vastaus #78 : 29.01.2011 kello on 19:44 »
Muistaakseni lainani pituus oli 10 vuotta ja sen maksoin pois 8 vuodessa. Mutta ilman omaa säästöä en muista, että olisi helposti lainaa saanut.
Joskus vuosia sitten oli samaan aikaan opintolainaa, autolainaa ja erehdyin vielä ostamaan Porvoosta tontin tulevaa rakentamista varten. No tein siinä sitten yhtä kokopäiväistä virkaa viikot ja viikonloput keikkailin toisissa työpisteissä ja vapaa-ajat? hoitelin opsikeluajoilta jäänyttä sivutoimisen talonmiehen pestiä. Väliin oli rahat niin tiukalla, että piti isännöitsijältä kysyä seuraavan kk palkkaa ennakkoon, onneksi sai sentää töissä syödä tähteitä  Silloin päätin jotta veli otettaessa ja veljenpoika maksettaessa, enkä oli sen koomin lainoihin kajonnut. Noh nyttemmin se raha on enää numeroita pankki/arvo-osuustileillä, vaan hyvin on muistissa se toinenkin todellisuus.
« Vastaus #79 : 29.01.2011 kello on 19:49 »
Eihän se maalaispankissa 70-luvun alussa lainan saanti ihan helppoa ollut. Sitten jos ja kun sen lainan sai 10 vuodeksi, niin normaalituloinen perhe ei teoriassakaan pysynyt lyhennys /korkojen kanssa aikataulussa. Mutta kuinka ollakkaan inflaatio tuli kaveriksi ja lainasummat sulivat silmissä.Niimpä sitten jäi rahaa oostaa se ihan ensimmäinen asuntovaunu, toki lainarahalla sekin, mutta kuitenkin.
« Vastaus #80 : 29.01.2011 kello on 20:14 »
Joskus vuosia sitten oli samaan aikaan opintolainaa, autolainaa ja erehdyin vielä ostamaan Porvoosta tontin tulevaa rakentamista varten. No tein siinä sitten yhtä kokopäiväistä virkaa viikot ja viikonloput keikkailin toisissa työpisteissä ja vapaa-ajat? hoitelin opsikeluajoilta jäänyttä sivutoimisen talonmiehen pestiä. Väliin oli rahat niin tiukalla, että piti isännöitsijältä kysyä seuraavan kk palkkaa ennakkoon, onneksi sai sentää töissä syödä tähteitä 
Kyllä se välillä tiukoille veti, mutta siitä selvittiin ja nyt vanhana ei niitä huolia ole.
« Vastaus #81 : 29.01.2011 kello on 20:17 »
Nykyään ei inflaatio syö, mutta laina on laskettu sen mukaan, että selviää. Vaikka vähän korko nousisikin, johan tuota kerkesi maksaa yli 5% korkoa.
« Vastaus #82 : 29.01.2011 kello on 20:22 »
Varmaan lähes kaikilla on ollut jossain elämänsä vaiheessa tiukkaa, mutta kuitenkin selvitty niistä. Kuulun myös siihen joukkoon aikanaan. Varsinkin, kun olin ainoa ansiotyössä käyvä. Nyt on onneksi tilanne toinen ja huolettomampi.
« Vastaus #83 : 29.01.2011 kello on 20:25 »
Olen minä välillä ihmetellyt, että miten se on muilta pois, jos joku saa muutaman euron säästöönkin?
Ei pidä kadehtia niitä jotka yrittää ja jopa pärjää, vaan pitää mielestäni leikata tukia niiltä jotka ei edes halua yrittää pärjätä elämässä omillaan. Sinne ne yhteiskunnan rahat katoaa.
Mutta on tämän yhteiskunnan ylläpito hävyttömän kallista.
« Vastaus #84 : 29.01.2011 kello on 20:38 »
Kallista on, mutta kyllä se tästä lutviutuu. Nykyään immeiset rakentaa niin isoja taloja, että isovanhemmatkin sinne mukavasti sopii, sopihan he ennenkin pieniin huusholliin. Vanhain kodit jää sitten todella huonokuntoisten käyttöön. 
« Vastaus #85 : 29.01.2011 kello on 20:42 »
Olen minä välillä ihmetellyt, että miten se on muilta pois, jos joku saa muutaman euron säästöönkin?
Ei pidä kadehtia niitä jotka yrittää ja jopa pärjää, vaan pitää mielestäni leikata tukia niiltä jotka ei edes halua yrittää pärjätä elämässä omillaan. Sinne ne yhteiskunnan rahat katoaa.
Iso peukku tälle! *vaikenen jälleen*
« Vastaus #86 : 29.01.2011 kello on 21:01 »
Hyvä tiedotus oikeasta ongelmasta.
« Vastaus #87 : 29.01.2011 kello on 21:07 »
On se jännäksi mennyt tämä suomalainen yhteiskuntakin kun ei enää välitetä heikommista vaan kaikki itselle. Harmi kun täältä puuttuu sopiva hymiö.
« Vastaus #88 : 29.01.2011 kello on 22:20 »
On se jännäksi mennyt tämä suomalainen yhteiskuntakin kun ei enää välitetä heikommista vaan kaikki itselle. Harmi kun täältä puuttuu sopiva hymiö.
Mihinköhän tämänkin vastauksen tarkoitit?
« Vastaus #89 : 29.01.2011 kello on 22:41 »
Yleisesti tähän ketjuun kuuluvaksi, puhutaan elintason noususta ja silti ollaan lisäämässä eriarvoistumista kansalaisten kesken, sairaanhoito esim. reumapotilaiden osalta on nykyään täysin ala-arvoisella tasolla ja kuten jokainen tätä ketjua seurannut on huomannut sen että niiltä ihmisiltä joilla elämä on retuperällä, oltaisiin viemässä se viimeisinkin sentti.
Onhan tuo jenkkimalli nähty, hyvä- ja keskituloiset jotka ovat menettäneet työpaikkansa, asuntonsa ja muun omaisuutensa, yhteiskunta ei heistä enää huolehdi, siellä he asuvat kadulla.
Sitä malliako tässä muutamat ihannoivat ?
Toivottavasti eivät mutta kovin sellaisen kuvan ovat itsestään antaneet.
|