rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)  (Luettu 45459 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:54
  • viva la France
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #15 : 18.11.2016 kello on 17:17 »
Olet oikeassa, mutta sisällä konesuojassa ilman luonnollinen vaihtuminen on minimaalista.
Laitappa kosteus mittari konesuojaa ja siirrä se ulos parin päivän päästä. Taitaa olla lukemat aika samat. ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:45
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #16 : 18.11.2016 kello on 18:45 »
Laitappa kosteus mittari konesuojaa ja siirrä se ulos parin päivän päästä. Taitaa olla lukemat aika samat. ;)

Varmaan se siellä konesuojassa onkin, mutta vaunuun se ei vaikuta samalla tavoin kun vaunu on siellä hämärässä. Aurinko ja tuulet ei vaikuta.
Kun vaunu on siellä neljä kuukautta, astiat on melkeen kuivia. Kun vaunu tulee kotipihalla maaliskuussa, vettä alkaa kertyä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #17 : 18.11.2016 kello on 20:26 »
Eilen kävin pitkässä LMC:ssä sisällä, katselin ja aivan hyvin tähän saakka mennyt.

Mitään vesihöyryä ei ollut seinissä eikä kalusteissa, vaikka ilmakin oli lauhtunut reilusti.

Minulla on vaunu katoksessa. Katoksessa on taka ja etuseinä auki, eli ns tuulitunneli ja viisi kattoluukkua raollaa, ei muuta.

Ihan kivasti siinä vaunu on talvehtinut ja ilmakin vaihtuu vaunun sisällä.

Koen, että en tarvitsen mitään muuta enää säilytyksessä. Vaunu on pysynyt kuivana ja siistinä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.06.2020 kello on 20:53
    • Opastetut kalastusreissut Muonionjoelle, Jäämerelle, Namsenille
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #18 : 18.11.2016 kello on 20:28 »
Kuten tuolla mökkijutussa sanottiin ja käppyrä näytti:

"Suhteellinen kosteus pysyy
turvallisella tasolla (alle 80 % RH)
myös lämmittämättömässä mökissä. "

Tämän perusteella ei ole mitään syytä tai tarvetta normaaleissa olosuhteissa investoida laitteisiin tai sähköön kymppiä enempää rahaa tai aikaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:50
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #19 : 18.11.2016 kello on 20:39 »
Mulla se ongelma tulee esiin, kun ilma lämpenee rajusti, vaikkapa -20 asteesta plussalle....

Ensiapuna on ollut lämmitin, joka puhaltaa puolenpäivän aikaan lämmintä ilmaa lattian rajassa vartin verran ajastimen kanssa. Yläluukut ovat raollaan, jolloin toivon lämmittävän puhaltimen ilman työntävän ylös kostean ilman luukuista ulos. Sen vartin verran on myös älylaturi toiminnassa lataillen vapaa-ajan akkua.
En tiedä onko apua, mutta kosteus mittari on pudonnut äärettömästä jonnekin 70-80 % tienoille ja kaikki paikat tuntuvat nyt kuivilta ja raikkailta. akkukin näyttäisi volttien mukaan pysyvän vireessä.
Talli on avonainen halli toistaiseksi, jossa on n.30 cm sepeli pohjana.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2024 kello on 16:47
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #20 : 18.11.2016 kello on 21:45 »
Meikäläisellä on as-auto kylmässä konehallissa sateelta suojassa ja sisällä pakkasvahti joka pitää sisälämpötilan muutan asteen korkeammalla kuin ulkoilma. Käytyännössä sisätiloihin ei silloin kosteutta keräänny. Myös tuollainen kosteuden kerääjä on sisätilassa mutta yllättävän vähän siihen vettä kertyy. Pääasiassa syksyn ja kevään vesisateiden aikaan. Siis kun ajokausi loppuu elo/syyskuun vaihteessa ja jatkuu toukokuulla.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:10.03.2021 kello on 22:10
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #21 : 30.11.2016 kello on 14:39 »
Hei!
Kuivanapitolämmityk sen ideahan on homeen muodostumisen (ja korroosion) välttäminen.
Löysin mielenkiintoisen ruotsalaisen tutkielman, jossa oli tutkittu homeen muodostumisen riippuvuus lämpötilasta ja suhteellisesta kosteudesta. Käppyrä liitteenä.
Jos lämpötila on miinuksen puolella ei synny hometta ollenkaan (kondenssia eli tässä tapauksessa kuuraa kylläkin). Kun lämpötila on +10 C voi syntyä hometta jos suhteellinen kosteus on yli 80 % jne. Hometta voi muodostua tutkielman mukaan jos olosuhteet pysyvät käyrän yläpuolella yli 32 vrk, eli äkilliset vaihtelut eivät välttämättä aiheuta homeongelmia.
Sen sijaan, että lämmitetään kuivana pitämiseksi seuraamalla ulkolämpötilaa voisi olla loogisempaa lämmittää niin, ettei suhteellinen kosteus nouse tietyn raja-arvon yli. Suhteellisen kosteuden  pitäminen alle 70 % voisi olla järkevää ja varmalla puolella sekä homeen muodostumista että korroosiota ajatellen. Tämähän on itse asiassa "aina" tiedetty. Asiaa on vaan lähestytty eri suunnalta eli kokemuspohjaisesti. Sen sijaan, että hankkisin (aika kalliin) laiteen, millä pitäisin lämpötilan matkailuautossa 2-3 C ulkolämpötilan yläpuolella olen hankkinut ns. hygrostaatin, jonka laitan pistorasian ja lämpöpatterin pistokkeen väliin. Raja-arvoksi laitan 60 % (60 € maksavan hygrostaatin tarkkuus on +/- 5 %) niin, että patteri kytkeytyy päälle kun kosteus nousee siihen asetettuun arvoon. Tilasin eBaystä eilen enkä ole vielä saanut sitä. Mittaan myös sähkönkulutuksen. Sen teen nytkin kun patteri on termostaattiohjattu +6 C:een. Kuvittelen, että sähköä tulee kulumaan kylmällä säällä todella paljon vähemmän kun patteri on hygrostaattiohjattu eikä termostaattiohjatu kuten nyt. Voi olla että puhallin joka kierrättää ilma olisi tehokkaampi kuin tämä öljytäytteinen patteri. Minulla on 3 kW lämpöpuhallin jolla taidan kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2016 kello on 15:35 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:50
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #22 : 30.11.2016 kello on 17:49 »
Kuulostaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta....

Voitko antaa linkin tilaamaasi laitteeseen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #23 : 30.11.2016 kello on 18:20 »
Olen ennenkin  jo sanonut, että tämä talvisuojaus ei maksa mulle mittän muuta kuin vähän työtä. Eli huolehdin, että katolla olevat ilmanvaihtoaukot ovat esteettömät. Eli ilma pääsee vapaasti kiertämään sisältä ulos.

No, myönnän, että joinakin talvina on ollut hehkulamppu ollut palamassa joitakin tunteja silloin tällöin. Juu ja sähkökeskus on ollut virroissa. Taitaahan se vähän lämmittää ja ehkä vähän tehostaa ilmankiertoa.

Näin on mennyt 35 vuotta ilman ongelmia vaunujen, autojen ja veneiden kanssa.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:10.03.2021 kello on 22:10
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #24 : 30.11.2016 kello on 18:33 »
Aakku:
Tuo laite jonka ostin löytyy osoitteesta https://www.amazon.co.uk/dp/B00DTTPNWO/ref=pe_385721_37986871_TE_item
Muitakin löytyy hakusanalla "hygrostat"

seppoko:
Aivan varmasti hyvä menetelmä sinulle. Näin minäkin hoidin purjeveneeni ulkona pressun alla hyvin tuuletettuna yli 40 vuotta. Silloin ei ollut edes tuikkua päällä. En kuitenkaan luota matkailuauton tuuletukseen yhtä paljon kun en voi samalla tavalla pitää luukkuja auki. Siksi päätin toimia toisin. Oletko kuulut matkailuauton omistajista joilla on ollut homeongelmia. Minä olen ainakin. Se on todella ikävää jos sattuu kohdalle. Ja sitten toi korroosio; kaikki kauniisti kiiltävät helat ja kaikki elektroniikka. Onneksi eläämme vapaassa maassa ilman yhtä valtion määräämää tapaa toimia  :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:50
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #25 : 30.11.2016 kello on 18:43 »
Aakku:
Tuo laite jonka ostin löytyy osoitteesta https://www.amazon.co.uk/dp/B00DTTPNWO/ref=pe_385721_37986871_TE_item
Muitakin löytyy hakusanalla "hygrostat"
Kiitoksia...

Tuollaisia löysin itsekin netin syövereistä.
Miten nuo mahtavat reagoida pakkasessa? Sinänsä pakkasella ei ole homeongelmaa, mutta tuleeko mahdollisia virhekytkentöjä?
Omissa kosteusmittareissan i pakkasella näyttöön tulee pelkkää viivaa ja tosi kosteassa, kun 100% saavutetaan alkaa lukemaan vain HI.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #26 : 30.11.2016 kello on 18:57 »

Oletko kuulut matkailuauton omistajista joilla on ollut homeongelmia. Minä olen ainakin. Se on todella ikävää jos sattuu kohdalle.

Juu olen. Mutta ne ovat olleet ulkoseinän vuodosta johtuneita seinärakenteen kastumisesta johtuvia.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #27 : 30.11.2016 kello on 19:11 »
Vähän pienempää homeläiskää tulee helposti syksyllä keittiö, jääkaappi, mikro tms ympäristöön.

Syksyllä on hyvä pestä nämä paikat tarkasti ja lopuksi pyyhkiä etikka/vesiliuoksella (1:1), niin homeläiskiä ei pääse muodostumaan. 

Minulla on talvisin kattoluukut vaunuissa katoksessa auki, eikä muuta, hyvin on säilynyt.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:10.03.2021 kello on 22:10
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #28 : 30.11.2016 kello on 19:13 »

Miten nuo mahtavat reagoida pakkasessa? Sinänsä pakkasella ei ole homeongelmaa, mutta tuleeko mahdollisia virhekytkentöjä?

Jää nähtäväksi. Aion saada tuon laitteen vaimolta joululahjaksi  :) Kerron kun on kokemuksia.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 6.01.2024 kello on 00:50
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #29 : 30.11.2016 kello on 19:18 »
Suhteellinen kosteus on itsessään riippuvainen lämpötilasta.
Sinänsä toimiva idea on pitää suhteellinen kosteus alle homeen muodostomisen rajan. Ongelma on löytää oikeanlainen mittalaite tähän. Kylmässä toimiva kosteusmittaus ei ole halpa.
Seppoko:n tapa talvisäilytyksessä lienee toimivin edullisuudessaan.