rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Primus 2450  (Luettu 89384 kertaa)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:31.08.2015 kello on 20:25
Vs: Primus 2450
« Vastaus #180 : 11.01.2015 kello on 12:20 »
Säädin 13/4 minuuttiin saunan lauteilla. Nyt en tosin saunonut. Näyttäisi olevan niin, että 1/4 kierros on ½ minuuttia. Olisivat laittaneet aikanaan hienokierteisen M4 aikanaan niin olisi voinut olla lähelle kellon kierroksia. Näyttää jäähtyvän hitaasti kotelossa. Noin kymmenen minuutta. Kotelo itsessään vaikuttaa viitisen sekunttia. Mutta tilanteessa jossa kattila yrittää käynnistyä alle kymmenen minuttiin niin, lämpoä on jäljellä ja aika siis lyhyempi reilusti kuin minuutti jos sellaisen esiasetuksen laittaa. Päätän raporttini täältä saunan lauteilta tähän.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:26.08.2025 kello on 06:06
« Vastaus #181 : 11.01.2015 kello on 12:21 »
Säädin 13/4 minuuttiin saunan lauteilla. Nyt en tosin saunonut. Näytti olevan niin, että 1/4 kierros on ½ minuuttia. Olisivat laittaneet aikanaan hienokierteisen M4 aikanaan niin olisi voinut olla lähelle kellon kierroksia. Näyttää jäähtyvän hitaasti kotelossa. Noin kymmenen minuutta. Kotelo itsessään vaikuttaa viitisen sekunttia. Mutta tilanteessa jossa kattila yrittää käynnistyä alle kymmenen minuttiin niin, lämpoä on jäljellä ja aika siis lyhyempi reilusti kuin minuutti jos sellaisen esiasetuksen laittaa.
Napakkaa tietoa  Thumb Täällä taas oppii uutta.

• Karavaanari
« Vastaus #182 : 22.01.2015 kello on 10:53 »
Korjasin vielä viikko sitten releen liittimien kannan ehdotetula tavalla kun sain järkevään hintaan epoksia teollisuuskaupasta. Tuossa kuvassa nuolet markeeraa sitä että epoksi on työnnetty liitinrungon läpi ja alemmassa on osoitettu että viirasyötön liittimet menevät vain yhdella tavalla tuohon tuettuun liittimeen. Viritin ajan vielä vaunussa että ylimenovastus tulee huomioon juuri tuohon 1 3/4 minuuttiin. Kun kaasu tyhjenee käy kattila kolme minuuttia ja liekkivahti menee kiinni ja siitä kaksi minuuttia niin suojarele liipaisee. Kun tarkasti kuuntelee niin tuon liekkivahdin kylmenemisen kuulee. Toinen tapa on antaa kattilan kylmetä viisi minuuttia jolloin liekkkivahti on jo kiinni ja laittaa kattila ylös kaasutta, ja suojarele aukaisee päävirtapiirin tuossa 1 3/4 minuutissa. Näin ilmeisesti kehoitettiin testaamaan, mutta näin nähdäseni se voidaan testata. Sitten huomasin että lämmityksen säätö menee tapauksessani niin, että likimain kahdessakymmenessä yksi poltin lisää ja yli komessakymmenessä kolmas poltin. Muuten kylmä tulee vaunun sisäpuolelle. Mutta huomasin että peruspolttimella pärjää jos vaunun ajaa ylös ensin tehopoltolla. Tosin pumppu on päällä koko ajan viidentoista ja kahdenkymmen välillä, mutta lämpö on tasaista ja miellyttävää. Näin toimien kaasu riittää neljäksi päiväksi tuossa kahdessakymmenssä. Eilen oli pakkasta 36 Pajalan mittauspisteellä havintohistorian mukaan ja vaihdoin pullon aamuyöstä kalsarit ja välihousut sekä paita ja karvalakki sekä uretaanikumisappaat jalassa. Nyt ei tullut sitä tuttua horkaa, kun on jo tehostunut pullonvaitho kolmeen minuuttiin. Mutta sieltä ei kaasua saanut ulos tehopolttoon vaan kattila alkoi humputtamaan. Ajoin kahdella polttimella noin kolme tuntia pulloa vajaammaksi ja kaasunsaanti parani, niin että pääsin kolmelle polttimelle. Tosin niin en vaunua pitänyt kuin sen että näin, että näin se toimi säästääkseni kaasua. Sain muuten noin kuukauden jälkeen Honkonkista sen vesitermostaatin, kun joulu oli välissä, ja laitan sen tuossa kun tulee sopiva ajankohta, kun se toimii toistaiseksi. Ja lisäksi vaunussa on nyt vielä käyetty hehkutulppa kahdeksalla eurolla Saksasta varalta. Niin ja uudeleen viritetty liekkivhti. Että vikatilanteessa voi toimia. Jotkut sanoivat pakkasta olleen enemmänkin, mutta kyllä se aina niin on. että sitä ei ole kuin se mitä mittauspisteet näyttävät tahtoo aina tulla Lapinlisää. Toki jossain poterossa voi enempikin olla. Poutapäiviä olivat. Oikein kaunista. Kylmää, pimeää, lumista, ja tähtikirkas taivas Napapiirin paremmalla puollella Suomea.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2015 kello on 12:38 »

• Karavaanari
« Vastaus #183 : 9.02.2015 kello on 18:06 »
Projekti jatkuu ja jatkuu vaan. Seuraavaksi termostaatti. Ostin käyetyn 33 € joka on tietysti aivan kauhistuttava hinta. Mutta olen jo kyllästynyt öiseen säätämiseen ja liian kuumaan Polariin. Toivottavasti kaasunkulutus laskee ja pullo kestää yli viisi päivää. En sanut vanhaa kunnolla toimimaan vaikka kuinka siitä hystereesiä ja kykentää viritin. Ilmeisesti se kaksoimetalli oli vain niin kulunut. Ja yöllä harmittaa herätä kun on tapana ollut laittaa ensin nukkumaan ja sitten vasta herätä kun yö on jo ohi. Sitten puuttuu enää PDM ja virrankulutuksen pudottaminen edelleen vaikka se ei enää ole ongelma ollutkaan. Tilasin autoon Saksasta 16mm2 kaapelin puristetuilla päillä. ja laitan sen laturilta suoraan takakonttiin ja lataan sillä akkua kun on muuta ajoa. Ei se ihan ilman vaivaa lataudu mutta kuitenkin aika helpolla.

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #184 : 10.02.2015 kello on 10:42 »
No olet sinä Pelle Peloton  :)  Thumb
Hyvällä tarkoitan.

• Karavaanari
« Vastaus #185 : 10.02.2015 kello on 11:02 »
Harrastushan tämä on. Toinen virkaa patalappuja ja toinen tekee sitten tämmöistä. Tosin olen huomnnut että rivitalon pihalla kun autoa rassaa niin naiset näyttävät katselevan ohikulkiessaan vähän hymyillen. Että onko se sittenkin niin, että se nostaa markkinarvoa silläkin saralla. Ainakin joskus nuorempana kun rakennushommia tehtiin niin liimautuivat kuin takiaset illanistujaisissa sitten. Onko se tuo evoluutio sitten niin, että tee se kaikki itse mehet on siinä mielessä parempia. Se evoluutiohan muuten vaikuttaa vaikka sitä ei aina tule ajatelleeksi.

• Karavaanari
« Vastaus #186 : 12.02.2015 kello on 13:51 »
Pääsinkin vaihtamaan termostaatin ja siinähän oli mekaaninen vika. Tuo metallipalje oli ihan läjässä. Seon ilmeisesti se mikä sen liikkeen tekee, eikä kaksoimetalliliuska . Se on vuotanut kaasut pihalle. Olipa helpotus etten ihan tyhjää ostanut uutta, tai siis kierrätettyä. Tuhlausta maailmassa on muutenkin liikaa. Mukava oli ajella Kittilän Kaukosen kautta. Uudella sillalla kaksi mummoa potkutteli iloisesti ja sitä hetken ihmettelin, kun ei tuo pyörätie johda mihinkään. mutta ne käyvät vissiin siinä ulkoilmassa. Näin minä sen ymmärsin. Oikein lumista ja nättiä. Nyt näkkyy Etelästä turistia olevan paljon liikkeellä. Mukava että nekki pääsee rauhottumaan vähäksi aikaa ja pääsevät kattelmaan mukavia lumimaisemia. Minunkin piti Ruåttin turistia mettätiellä neuvoa ko eihän niillä pellaa ne navikaattorit, että ossaavat Ruåttin rajalle lähtiä kaatelemaan. Eivät vahingossa lähe Venäjän rajaa päin. Niin ja hävisi tuokin, että pumppu on päällä mutta ei kattila ja pumpun äänen muuttuminen. Eli kärjetkin olivat kuluneet vanhasta. Nyt on tasainen lämpö ja kotoisat kattilan humahdukset.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2015 kello on 18:21 »

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
« Vastaus #187 : 12.02.2015 kello on 15:08 »
:laugh: :laugh: :laugh: näin se varmaan on.Itsekkin auton korjauspuuhissa olen kuullut kommentteja "osaispa se tuo meidänkin isäntä".

Siihen taidetaan tarvita vielä jotakin muutakin evoluution hedelmää, sillä minut naiset ovat aina kiertäneet kaukaa vaikka kuinka olen aina ollut kova tee-se-itse mies ;)

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:11.04.2023 kello on 07:07
  • voi kuolema parka,et sinä minua elävänä saa
« Vastaus #188 : 12.02.2015 kello on 15:25 »
Siihen taidetaan tarvita vielä jotakin muutakin evoluution hedelmää, sillä minut naiset ovat aina kiertäneet kaukaa vaikka kuinka olen aina ollut kova tee-se-itse mies ;)

Kyllä täytyy sanoa että ON se ihanaa kon mies osaa ja myös tekee  Thumb Thumb

Nii ja jos naiset kiertää kaukaa,nii silloinhan sitä vasta onkin oltava Tee SE Itse mies  :laugh: :laugh:

Mutt taidat vaan suotta vähätellä ittees..eiks nii..Joka miehessä on jotain herKULLISTA   ;)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
« Vastaus #189 : 12.02.2015 kello on 15:36 »
Nii ja jos naiset kiertää kaukaa,nii silloinhan sitä vasta onkin oltava Tee SE Itse mies  :laugh: :laugh:

Onhan tuossa onneksi se yksi, joka muakin jaksaa kattella. Ei tarvi SITÄ tehdä itse ;)

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:57
« Vastaus #190 : 12.02.2015 kello on 17:25 »
Pysytäämpä asiassa.

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #191 : 12.02.2015 kello on 17:29 »
Sorry.Innostuin liikaa  :) Hyvä huomautus mjo  Thumb

• Karavaanari
« Vastaus #192 : 14.02.2015 kello on 18:27 »
Nyt on uudella termostaatilla ajettu neljä päivää ja pitäisi olla akku jo loppu, mutta ei. Näytää kestävän ja kestävän. Itse lämmitysjaksot ovat lyhyitä ja enemmän aikaa on kattila alhaalla kuin ylhäällä. vaikka eilen oli kaksikymmentä Pajalan mittauspisteen mukaan. Ja näyttää kaasukin riittävän. Olen nyt tavallista rohkeampi ja käyn vaihtopullon vasta neljänen päivän jälkeen. Saa nähdä mennäänkö neljä vai viisi päivää pullollisella. Olisihan se jo pitänyt vaihta ajat sitten tuo termostaatti. Mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.05.2020 kello on 16:37
  • Jos jokin ei toimi, se korjataan.
« Vastaus #193 : 18.05.2015 kello on 13:52 »
Kun olet kova puuhastelemaan niin rakenna elektroninen ajastinrele. Thumb

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Nämä kuvat eivät ole aivan yhden mukaiset.
Esim R1 onko 120 vai 470 ohmia?
R2 681 K vai 68 K?

Vai luenko näitä kuvia ihan oikein?
Olisikos tästä ihan osaluetteloa saatavilla.
Ihan mielenkiinnosta voisi tälläisen tehdä itsekkin.

- Desibeli

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
« Vastaus #194 : 18.05.2015 kello on 15:26 »
Olisikos tästä ihan osaluetteloa saatavilla.

Tuossa yksi liitteenä...