Viime viikolla tuli kuluttajariitalauta kunnasta kirje. Olivat saaneet "vastineen" autokorjaamolta. Siellä väitettiin että minun asuntoautossani olisi ollut henkilöauton vaihdelaatikko ja että olisivat tästä minulle kertoneet
Ei tässä kohta tiiä itkeäkkö vaiko nauraa. Lisäksi vaihdelaatikosta olisi viitosen osia lentänyt ulos ja koppaa olisi pitänyt hitsata ja laittaa uusia viitosvaihteen osia jne......
Tässä ei välttämättä ole vaihtoehtoja siinä että itkeäkö vai nauraa. Itse törmäsin
seikkoihin jotka saavat vähintään hymyn hyytymään. Mutta ensin hieman taustaa....
Omassa vaihteistoremontiss
ani tutkin parhaani mukaan pakki/5.vaihteen siirtoakselin liikerajoja
ja kauhukseni huomasin että huonolla tuurilla viitosen kytkentälaitteen kohdistikuulat
olisivat jo saattaneet purkautua, jostain syystä näin ei ollut vielä käynyt. Tilasin Tamgearsiltä
uuden synkronilaitteen eli keskiökappaleen, synkronirenkaan, edellisen esiohjauspalat kuulineen ja
jousineen sekä kytkentäholkin. Erikseen vielä siirtohaarukan. Luotin siihen että kun uusilla
osilla säädän siirtohaarukan niin että vaihteen kytkeydyttyä siirtoakselin ollessa paininkuulansa
"lovessa" haarukka on vapaana eli ei nojaa kytkentäholkkiin. (siis kun kytkentä-
holkki taas on omien kuuliensa keskittämänä) Pöydällä kokeiltaessa tuolla asetuksella
vaihteet kytkeytyivät hyvin. Myös autossa viimeisessä tarkistuksessa ennen käynnistystä
kaikki toimi normaalisti.
Vaihteita käynnissä (ei kännissä) kokeiltaessa (vielä ilman vetoakseleita) jokin muuttui
eikä viitonen halunnut mennä enää päälle ja sen synkronointi alkoi "laahata".
Kaikesta huolimatta kuulia oli purkautunut.
Kysyin asiasta Tamgearsilta ja sain tietää että säätökriteerini sinänsä
oli ihan oikea mutta että nämä laatikot eivät ole ihan näin eksakteja kun jo alunperinkin
tarkkuudet ovat hieman... hmm... välimerellisiä. Ikäännyttyään vielä enemmän. Tätähän
ennakoi jo se että uudessa siirtohaarukassa oli pitkämäinen kiinnitysruuvin reikä, säätö
siis. Tuo laahaus johtui kytkentäholkin ja keskiökappaleen väliin vääntyneestä jousesta,
muuten onneksi kuulat ja jouset löytyivät vielä peräkopan puolelta.(autollahan ei vielä
oltu ajettu). Mullahan olisi ollut noita jousia(kin) vielä ylimääräisiä mutta en halunnut
enään yrittää uudella (edellisiin kriteereihin nähden "väärällä") haarukan säädöllä. Olin
nyt kokemuksen kautta oppinut sen läksyn että jo viitosen kytkentäosien paikallaanolo
vaihteistossa romuttaa sen luotettavuuden ja niinpä jatkan ajoa toistaiseksi "kaikilla"
neljällä.
Tamgearsiltä sain ohjeita joilla tällaisen laatikon viitosen saa toimimaankin
mutta itse en halua niihin turvautua. Niistä useimmat,ei kaikki, perustuvat siirtoakselin
liikkeen rajoittamiseen. Mulla on mielessä ratkaisu jonka olisi jo tehtaan pitänyt tehdä;
esiohjauspalan modifiointi niin ettei se häiriinny kytkentäholkin pitkästäkään liikkeestä,
eikä päästä osia karkuun vaan jatkaa vaan toimintaansa. Tuollaisen voi tehdä, vinkiksi vaan
josko joku innostuisi. Itse en nyt voi varata työstökoneita tuohon mutta saatan myohemmin
(ensi kesänä) palata asiaan. (mulla on nyt noita osia joista saa mitat). Ennen sitä
ohjeeni on selvä... poistakaa viitosen kytkentäosat, kytkentäholkki ja sen
esiohjauspalat ja haarukka.
Mutta tuohon vastineeseen....
"henkilöauton vaihdelaatikko"-- Sen vääntömomentin sietokykyyn on täysi syy suhtautua
kuten astetta pienempään laatikkoon. Erittelen tätä
myohemmin yksityiskohtaisesti
.
"viitosen osia lentänyt ulos"-- Synkronirenkaan esiohjauspalan kohdistuskuulat lentävät
ulos keskiökappaleesta ennemmin tai myöhemmin. (Eivät ne
toki vaihteistosta ulos lennä, niin toivottavaa kuin se
olisikin. Vaihteiston sisäänhän ne jäävät ja tekevät
seuraa rattaille ja muille liikkuville osille.)
"koppaa olisi pitänyt hitsata"-- Päätykopan stopparikohouman hitsaus on eräs tapa (lisä)
rajoittaa pakki/5.vaihteen siirtoakselin liikettä pakin
suuntaan. (ettei kuulat karkaisi)
"laittaa uusia viitosvaihteen osia"-- Kyllä vaan, saisipa kunnon osia vaan ostamalla.
Eräs mielenkiintoinen havainto tuli tehtyä viitosvaihteen voitelusta, olin jo aiemmin
päätellyt että vaihteiston oljynkeräyskouru hoitaa viitosen voitelun täydellisesti
moottorin kierroksista (ja vielä vähemmän ajonopeudesta) riippumatta.
No nyt tuli nähtyä sekin. Kuten arvelinkin... kone oli käynyt vain hetken
tyhjäkäyntiä (öljyntäytön jälkeen) ja kaikki osat takakopassa niin öljyn vallassa
kuin toivoa saattaa.
Niin, et ole kertonut tarkemmin mitä ja miten tuota pakin toimimattomuutta on
tutkittu. Oletan vaan että ulkoiset vivustot on tarkkaan selvitetty eli "helpot"
jutut ovat poissuljetut. Olen miettinyt sitäkin että josko vaihteistossasi
pakki/5.n siirtoakselin liikettä on jo rajoitettu ja tehty se niin "perusteellisesti"
että se on alkanut jo vaikuttaa pakin kytkeytymiseen. Tämä on tosin kuulien
karkaamisen estämiseksi hieman liioiteltua. Tai ehkä ei silloin jos haarukka on
ollut pahasti kulunut eikä sitä ole haluttu uusia.... Siirtoakselin liikkeen
pääsisi näkemään pakkivalokytkimen reiästä vaikka hankalahan sinnekin on kurkotella.
(endoskoopilla...?)