rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu  (Luettu 20870 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.06.2024 kello on 20:51
Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
« : 1.12.2013 kello on 09:48 »
Ensimmäiset kunnon pakkaset nukuttu Dethleffsissä ja olen todennut, että yön aikana sisälämpötila saattaa laskea neljäkin astetta. Esim. aamulla ylösnoustettasi kävin katsomassa paneelia, koska tuntui viileämmältä sisällä. Pyynnöksi olin illalla laittanut 22,5 astettta. Paneeli näytti 18 astetta. Lämpömittari näytti vaunun sisällä lämpötilaksi 20,5 astetta. Laitoin illalla sähkön kahdelle kilowatille kaasun lisäksi, koska tiesin kaasun todennäköisesti loppuvan yön aikana ja niin olikin käynyt.

Kysymykset kuuluukin:
- Eikö 15-20 asteen pakkasella riitä pari kilowattia tällaista vaunua lämmittämään?
- Onko Aldessa säädettävissä toleranssi, jolla termostaatti lämmön laskiessa antaa jälleen käskyn aloittaa lämmityksen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:54
Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
« Vastaus #1 : 1.12.2013 kello on 11:04 »
Aikoinaan infossa verrattiin vaunujen/autojen tarvitsemaa energiamäärää.Kohta laisen tavanomainen lämpötilaero ulkoilmaan sai 15- 20c/ kw.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
« Vastaus #2 : 1.12.2013 kello on 12:12 »
Jos pakkanen yö aikaan kiriny kahteenkymppiin ja kaasu loppunut ni pistäsin lämpötilan laskun tehon puutteen piikkiin.. on se aika kova lämpötilaero jos kahell kilovatill saa yli neljäkymmentä astetta..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:16
Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
« Vastaus #3 : 1.12.2013 kello on 14:23 »
Kun kyseessä 3010, eihän paneelissa satu olemaan laitettu yölle alempi asetusarvo?

  • Vieras
  • Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #4 : 1.12.2013 kello on 16:35 »
    Ensimmäiset kunnon pakkaset nukuttu Dethleffsissä ja olen todennut, että yön aikana sisälämpötila saattaa laskea neljäkin astetta. Esim. aamulla ylösnoustettasi kävin katsomassa paneelia, koska tuntui viileämmältä sisällä. Pyynnöksi olin illalla laittanut 22,5 astettta. Paneeli näytti 18 astetta. Lämpömittari näytti vaunun sisällä lämpötilaksi 20,5 astetta. Laitoin illalla sähkön kahdelle kilowatille kaasun lisäksi, koska tiesin kaasun todennäköisesti loppuvan yön aikana ja niin olikin käynyt.

    Kysymykset kuuluukin:
    - Eikö 15-20 asteen pakkasella riitä pari kilowattia tällaista vaunua lämmittämään?
    - Onko Aldessa säädettävissä toleranssi, jolla termostaatti lämmön laskiessa antaa jälleen käskyn aloittaa lämmityksen.
    Alden paneelista pystyy trimmaamaan lämpötila näyttöä niin että se vastaisi todellista lämpötilaa sisällä.
    Muistaakseni itse jouduin tekemään saman kun pyynti oli 20.5 astetta mutta vaunussa oli lämpömittarin mukaan 18.5.
    Itsellä kyllä vaunussa lämpö riittää 2 kW näillä pakkasilla  ;D
    Aamuyöllä loppu nimittäin kaasu niin otin toisenkin kW käyttöön ja helposti pysy lämpö 21.5 + .Pakkasta ei tosin ollut kuin -5.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:42
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #5 : 1.12.2013 kello on 16:57 »

    Itsellä kyllä vaunussa lämpö riittää 2 kW näillä pakkasilla  ;D
    Aamuyöllä loppu nimittäin kaasu niin otin toisenkin kW käyttöön ja helposti pysy lämpö 21.5 + .Pakkasta ei tosin ollut kuin -5.

    Sulla onkin Kabe, aloittajalla Dethleffs. Tosin pidin aikanaan D-autoani talviautona.

     Ja tuossa toisessa kohdassa lämpötilaero on VAIN 25°,aloittajalla 40. Hieman eroa?

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:24
    • Autossa on pyörät
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #6 : 1.12.2013 kello on 16:59 »
    Aloittajalla Dethfless , ei Hobby

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:24.06.2024 kello on 20:51
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #7 : 1.12.2013 kello on 17:40 »
    Sulla onkin Kabe, aloittajalla Dethleffs. Tosin pidin aikanaan D-autoani talviautona.

     Ja tuossa toisessa kohdassa lämpötilaero on VAIN 25°,aloittajalla 40. Hieman eroa?

    Minä olen kuvitellut, että tämön Snow-mallin eristepaksuudet ovat lähelle Ruotsalaisvalmistei sia vaunuja. En yhtään muista paljonko entisessä Cabbyssäni oli paksuudet. Tässä paksuudet ovat: seinät 34mm, katto 44mm ja lattia 54mm.

    Yölle en ole määritellyt muuttuvaa lämpötilaa ja sen tarkistinkin heti aamulla. Jospa se 2Kw ei sitten riitä pitämään lämmintä. Onhan tuossa tietysti tuota sisätilaakin lämmitettävänä aika lailla verrattuna johonkin pienempään vaunuun.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:19
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #8 : 1.12.2013 kello on 18:30 »
    Meikällä on ollu pienempiä (euro) vaunuja, missä 2 Kw sähkö on riittänyt -15C pakkasilla, olisko ollut yli -20 joskus, mutta silloin tais olla jo vähän vilakkaa. Tuossa Cabbyssä varmaan tarkenee paremmin, siinä kattoluukkujenkin pinta-ala on tosi pieni verraten johonkin Hobbyyn ,Knaussiin tmv.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:30.09.2023 kello on 20:42
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #9 : 1.12.2013 kello on 18:57 »
    Minä olen kuvitellut, että tämön Snow-mallin eristepaksuudet ovat lähelle Ruotsalaisvalmistei sia vaunuja. En yhtään muista paljonko entisessä Cabbyssäni oli paksuudet. Tässä paksuudet ovat: seinät 34mm, katto 44mm ja lattia 54mm.

    Lieneekö sittenkään Dethleffs snown eristeet tuota luokkaa (epäilen että ei, voin olla kyllä väärässäkin)

    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:45
    • Epsoo
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #10 : 1.12.2013 kello on 19:21 »
    Lieneekö sittenkään Dethleffs snown eristeet tuota luokkaa (epäilen että ei, voin olla kyllä väärässäkin)

    On ne.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:30.09.2023 kello on 20:42
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #11 : 1.12.2013 kello on 19:54 »
    On ne.

    Jaa on vai, mistähän tieto peräisin (vieläkin kyllä epäilen mutta voin olla väärässä).

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:16
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #12 : 1.12.2013 kello on 20:18 »
    Saahan sitä ihminen epäillä ;D

    Detskulla nämä Foamin vahvuudet on yleensä kirjattu teknisten tietojen esitteeseen. En nyt valitettavasti löytänyt yhtään semmoista esitettä, jossa olisi ollut tuo Camber Snow, mutta siinä on kuiteski mm. nestekiertoinen lattialämmitys vakiona ja tietenkin muutkin talvivarusteet kuten ns. pohjoismaalaisissa  ;)

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:30.09.2023 kello on 20:42
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #13 : 1.12.2013 kello on 20:27 »
    Saahan sitä ihminen epäillä ;D

    Detskulla nämä Foamin vahvuudet on yleensä kirjattu teknisten tietojen esitteeseen. En nyt valitettavasti löytänyt yhtään semmoista esitettä, jossa olisi ollut tuo Camber Snow, mutta siinä on kuiteski mm. nestekiertoinen lattialämmitys vakiona ja tietenkin muutkin talvivarusteet kuten ns. pohjoismaalaisissa  ;)

    Juu ja epäilykseni vain vahvistuu, kun ei löydy mitää fakta tietoa tuon väitetyn eristevahvuuden tueksi.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:24.06.2024 kello on 20:51
    Vs: Alde 3010 iso lämpötilan vaihtelu
    « Vastaus #14 : 1.12.2013 kello on 20:33 »
    Juu ja epäilykseni vain vahvistuu, kun ei löydy mitää fakta tietoa tuon väitetyn eristevahvuuden tueksi.

    Tämä ketjuhan menee ihan kinasteluksi. Eiköhän unohdeta ne minun laittamat eristepaksuudet ja sovitaan, että tuo minun vaununi kuuluu siihen samaan onnettomaan Saksalaisten vaunujen sarjaan joilla ei mitään tee:) Joka tapauksessa pitää seurata tuota lämmittimen toimintaa ja seuraavalla kerralla selvittää onko tuolla Rollin mainitsemalla kaasun loppumisella niin radikaali merkitys.

    Kuinka muuten pystyn selvittämään, onko Aldeni kaasua vai sähköä priorisoiva?