Aika hurja tilanne jos se akkujen paksuhko välijohto hankautuisi puhki jostain syystä....eikä navan päässä ole sulaketta.
Vai onko ne akut ihan vierekkäin....
Vai onko ne akut ihan vierekkäin....
Aika hurja tilanne jos se akkujen paksuhko välijohto hankautuisi puhki jostain syystä....eikä navan päässä ole sulaketta.
Vai onko ne akut ihan vierekkäin.... Aika hurja tilanne jos se akkujen paksuhko välijohto hankautuisi puhki jostain syystä....eikä navan päässä ole sulaketta. Samahan se on akun kanssa kaikissa autoissa. Johdot voi vahingoittua... Jep ja siksi pitää aina olla sulake mahd lähellä akkua.
Jep ja siksi pitää aina olla sulake mahd lähellä akkua. Millanen sulake olisi starttimoottorille sopiva?
*****
Aika hurja tilanne jos se akkujen paksuhko välijohto hankautuisi puhki jostain syystä....eikä navan päässä ole sulaketta. Pitäisiköhän tuossa tilanteessa olla sulake molemmissa päissä kaapelia? Millanen sulake olisi starttimoottorille sopiva? Taidat hieman hämmentää.
*****
Pitäisiköhän tuossa tilanteessa olla sulake molemmissa päissä kaapelia? -70 luvun lopulla kävin hakemassa koiranpennun Sodankylästä. Nalle-Sisun amppeerimittari meni vähän väliä jyrkästi miinukselle. Maalikylään päästyäni, nostin konekopan pois ja tarkistin mikä on vialla. Huomasin että akkukaapelin eriste oli nirhaantunut puhki. Ajattelin kaapelin eristää koneen käydessä. Kun kaapeli hipasi runkoon, se välittömästi meni puolen metrin matkalta punahehkuun. Pakkasta ulkona reilu -30astetta. Lopulta uskalsin koneen sammuttaa. Laitoin kaapelin päälle vesletkusta ja erkkarista sötöstyksen. Starttasin, ei ollu akku tyhjentynyt oikosulussa. Koppa kiinni ja matka jatkui. -70 luvun lopulla kävin hakemassa koiranpennun Sodankylästä. Nalle-Sisun amppeerimittari meni vähän väliä jyrkästi miinukselle. Maalikylään päästyäni, nostin konekopan pois ja tarkistin mikä on vialla. Huomasin että akkukaapelin eriste oli nirhaantunut puhki. Ajattelin kaapelin eristää koneen käydessä. Kun kaapeli hipasi runkoon, se välittömästi meni puolen metrin matkalta punahehkuun. Pakkasta ulkona reilu -30astetta. Lopulta uskalsin koneen sammuttaa. Laitoin kaapelin päälle vesletkusta ja erkkarista sötöstyksen. Starttasin, ei ollu akku tyhjentynyt oikosulussa. Koppa kiinni ja matka jatkui. Kuivilan Matiltako hait pennun? Varmaan joku tämmöinen. EIkös tommonen ole melkeen jokasessa autossa nykyjään? Nuo laturien tehot on kasvaneet siitä kun ajelu-ura alkoi...taisi olla silloin 40-60A ja nyt ollaan tuolla 150A-200A tienoilla, "ei sähkö autoissa" Mitähän noissa hybriidisysteemeiss ä sitten onkaan... Taipuisaa kurkkuputkea saa biltema-motonetista nykyään edullisesti, kannattaa sitä käyttää omiin asennuksiin johdon suojaamiseen.
*****
Kuivilan Matiltako hait pennun? Joo. Matilta. Matti oli reipas, teki epäkuranteista korista rukkasia. Siitäkös kukkahattutädit nousi takajaloilleen. |