rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akun kapasiteetin tarve vaunussa  (Luettu 9438 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:41
  • Escucha el Oi!
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #60 : 14.02.2022 kello on 08:59 »
  Ois kiva nähdä (ei kuitenkaan varaa) mikä on kko. kanta , kun auto käy vain johdolla liitettynä tukijaloilla olevaan vaunuun? Oman kokemuksen mukaan, jo varttitunnin käyttäminen saa "ihmeitä " aikaan tyhjään akkuun.


Joka talvi tulee itsekin töissä akkuja ladattua tyhjäkäynnillä, laitonta se on vaikka pakko onkin tehdä.


Lakihan ei salli ylipitkää tyhjäkäyntiä edes ilmanpainejärsjeste lmän (kuorma-autot ja bussit) täyttöä varten, vaikka todellisuus ei muita mahdollisuuksia annakaan. Jos ei kesällä 2minuuttiin täyty niin vaikea se on lähteäkään.

Eli vahva veikkaus on KKO ja muutkin okeusasteet ovat samaa mieltä lain kanssa.
2min kesällä ja 4min talvella saat ladata akkuja tyhjäkäynnillä.
Käytäntö ja todellisuus voi olla eri.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:55
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #61 : 14.02.2022 kello on 10:18 »
Kertooko laki jotain jos laittaa esim. 1000/1200 kierrosta niin eihän se enää ole tyhjäkäyntiä vaan jo melkeen matka kierroksia jos hissukseen ajelee?  :o

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:41
  • Escucha el Oi!
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #62 : 14.02.2022 kello on 10:21 »
Kertooko laki jotain jos laittaa esim. 1000/1200 kierrosta niin eihän se enää ole tyhjäkäyntiä vaan jo melkeen matka kierroksia jos hissukseen ajelee?  :o

maalaisjärki luulis riittävän antamaan tuohon vastauksen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #63 : 14.02.2022 kello on 11:51 »
Minulla matkailuautossa Alde 3000. Piuhan kun laittaa verkkovirtaan, käynnistyy verkkovirtapumppu. Ajaessa kytken "änekkään" 12V pumpun päälle. Kaasulla lämmitettäessä puskassa kytken hiljaisen vispiläpumpun päälle.  :D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:02
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #64 : 14.02.2022 kello on 12:10 »
Minulla matkailuautossa Alde 3000. Piuhan kun laittaa verkkovirtaan, käynnistyy verkkovirtapumppu. Ajaessa kytken "änekkään" 12V pumpun päälle. Kaasulla lämmitettäessä puskassa kytken hiljaisen vispiläpumpun päälle.  :D

Mikä tuossa on automaation taso, jos 230V käynnistyy verkkovirtaan kytkiessä, mutta 12V pumput pitää kytkeä erikseen?

Minä ostin MJo:lta Alden 12V pumpun ääntävän alkuperäisen tilalle.  Nyt en kuule pumpusta edes sitä pyöriikö se pienellä vai isolla nopeudella - nopeuden joutuu päättelemään paisuntasäiliön perusteella  ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #65 : 14.02.2022 kello on 12:46 »
Mikä tuossa on automaation taso, jos 230V käynnistyy verkkovirtaan kytkiessä, mutta 12V pumput pitää kytkeä erikseen?

Minä ostin MJo:lta Alden 12V pumpun ääntävän alkuperäisen tilalle.  Nyt en kuule pumpusta edes sitä pyöriikö se pienellä vai isolla nopeudella - nopeuden joutuu päättelemään paisuntasäiliön perusteella  ;D

12V:n pumput kytken vaihtokytkimellä käsin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:02
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #66 : 14.02.2022 kello on 12:53 »
Aloittajan ehkä kannattaisi kiertovesipumpun toiminta selvittääkin, että pyöriikö verkkosähköllä ollessa 230V pumppu ja vaihtuuko automaattisesti säiliössä oleva 12 voltin pumppu verkkosähkön katketessa.


Tuosta Turhan Höpöttäjän vastauksesta voisi päätellä (kun savolainen ei vastaa suoraan siihen mitä kysytään  ;D ) ettei missään kulkimessa ole Alde  3000 kanssa automaattista pumpun vaihtoa (jos ei oo tolokun autossakaan)  ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #67 : 14.02.2022 kello on 13:18 »
Tuosta Turhan Höpöttäjän vastauksesta voisi päätellä (kun savolainen ei vastaa suoraan siihen mitä kysytään  ;D ) ettei missään kulkimessa ole Alde  3000 kanssa automaattista pumpun vaihtoa (jos ei oo tolokun autossakaan)  ;)

Vaikka en sähköinsinööri olekkaan, tein muutoksen itse. Ilman roikkaa parkissa ollessa ei viitsi sitä uudempaa 12V:n pumppua kuunnella, silloin vispiläpumppu päälle. Ajaessa taas sen ääni ei haittaa.
Tolokusti mennään.  :D

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:23
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #68 : 14.02.2022 kello on 16:32 »
Tuosta Turhan Höpöttäjän vastauksesta voisi päätellä (kun savolainen ei vastaa suoraan siihen mitä kysytään  ;D ) ettei missään kulkimessa ole Alde  3000 kanssa automaattista pumpun vaihtoa (jos ei oo tolokun autossakaan)  ;)

On vain tavallinen kytkin, mutta helppo se on laittaa siihen kytkimen tilalle välirele.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:24
  • Lempäälä
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #69 : 15.02.2022 kello on 07:14 »
Eli vahva veikkaus on KKO ja muutkin okeusasteet ovat samaa mieltä lain kanssa.
2min kesällä ja 4min talvella saat ladata akkuja tyhjäkäynnillä.
Käytäntö ja todellisuus voi olla eri.
  Silloinhan kuorma-auton nosturiakaan ei voi käyttää, kun lain sallimissa rajoissa. Olen kuullut että tuosta on asukkaat/ohikulkijat joskus huomauttaneet kuskille.
  Olen varma, jos tuosta 6 min. ilmasäiliöiden täytöstä saisi sakon. Sen veisi oikeuteen katsastusmiehen lausunnolla että tämä auto vaatii sen 6 min. tyhjäkäynnin, niin asian voittaisi.
  Olen varmalta taholta kuullut että katsastusmiehen lausuntoa oikeudessa "kuunnellaan".
  Itse olen todennut että, E kortillisen lausunto on oikeudessa "painavampi", kun kortittoman todistajan kolaritilanteesta.
  Eli pikkasen asiaan. Uskon että riippuu todistajan lausunnoista, niiden perusteellahan päätökset tehdään, että mitenkä tämä oletettu rikos vaunun latauksesta veturilla ratkaistaisiin oikeudessa.
  Pollisi kai aika harvoin kellon kanssa valvoo tyhjäkäyntiä, pikkasen syrjäisessä paikassa tuskin paikalliset asukkaatkaan?
Off-Topic:

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:41
  • Escucha el Oi!
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #70 : 15.02.2022 kello on 08:38 »
  Silloinhan kuorma-auton nosturiakaan ei voi käyttää, kun lain sallimissa rajoissa. Olen kuullut että tuosta on asukkaat/ohikulkijat joskus huomauttaneet kuskille.
  Olen varma, jos tuosta 6 min. ilmasäiliöiden täytöstä saisi sakon. Sen veisi oikeuteen katsastusmiehen lausunnolla että tämä auto vaatii sen 6 min. tyhjäkäynnin, niin asian voittaisi.


tottakai nosturia tms saa käyttää vaikka koko päivän.
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P55

"Edellä 1 momentissa tarkoitettu kielto ei koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite edellyttää moottorin pitämistä käynnissä.", Mutta henkilöautolla asuntovaunun akun lataus ei kyllä ole sen "pääasiallinen käyttö".

Mutta olin näköjään väärässä tuon paineilmajarrujen kanssa, koska siihen on tullut muutos uudessa laissa niinkuin tuolla lukee:
"Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan"
Tämä kattaa painejärjestelmän täytön.


Ennen se ei ollut niin, kun muistin tämän jutun:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/434597e7-d0d0-4bf7-b792-956fed2868aa
"Käräjäoikeus ei hyväksynyt yrittäjän perusteluja. Oikeuden mukaan vastaaja ei ole esittänyt mitään selvitystä, miksi linja-auton ilmanpainejärjestel mä edellyttäisi 5-10 minuutin joutokäyntiä.

Mutta vaikka näin olisikin, kyseessä ei olisi rangaistusvastuusta vapauttava peruste vastoin lain selvää kieltoa."

Mutta tämä ei päde enää uuden lain mukaan! Pahoitteluni.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:22
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #71 : 15.02.2022 kello on 09:50 »
Tyhjäkäyntikielto varmaan nyt selvillä  :)
Vähän kuin ylinopeuden kanssa..

Minusta hieman ikävää toisten kannalta, että esim samassa puskaparkissa olijoita tervehditään kylmässä ja pimeässä illankähmyssä ducaton ratlatuksella ½h, eikä edes ajovaloja osata/älytä sammuttaa - onhan se jonkinlainen "hätätila", jos ei yöksi trumalle virta muuten riittäisi.. melkein joka reissulla näitä näkee.

Vaikka en sähköinsinööri olekkaan, tein muutoksen itse. Ilman roikkaa parkissa ollessa ei viitsi sitä uudempaa 12V:n pumppua kuunnella, silloin vispiläpumppu päälle. Ajaessa taas sen ääni ei haittaa.
Tolokusti mennään.  :D
Mutta savolaene olet ;D Vastaus oli viissiin, että "ei ole kysyttyä automatiikkaa pumpunvaihdolle"  :laugh:

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #72 : 15.02.2022 kello on 10:50 »


Mutta savolaene olet ;D Vastaus oli viissiin, että "ei ole kysyttyä automatiikkaa pumpunvaihdolle"  :laugh:

12V:n pumppujen vaihdon saisi automaattiseksi, kun releelle ottaisi koneen käyntitiedon. Nyt olen vaihdon tehnyt vaatekaapin katkaisiata napsauttamalla. Ei vain ole vielä sivut menny kipeäksi.   ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:02
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #73 : 15.02.2022 kello on 18:30 »
paljonko muuten kuluttaa tuollanen agre tunnissa bensaa?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:09
  • viihtyy puskissa
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #74 : 15.02.2022 kello on 19:14 »
^
0.7 litraa per kwh