Kirjoittaja
Aihe: Renkaan kantavuus. (Luettu 46474 kertaa)
« Vastaus #31 : 8.09.2011 kello on 09:08 »
Kyllä kuorma-autoilijoiden rengas lasku tulisi suureksi, jos he ei voisi ajaa paripyörissä renkaitaan pinnoitus kuntoon.
« Vastaus #32 : 8.09.2011 kello on 09:10 »
Nyt en muista onko mulla 205/75 16C tai 215 leveät omassa Transiitissa. Vanne kuitenkin 5½ leveä ja siinä levein mahdollinen. Tilaamalla saa 6½tuumaa leveät peltivanteet ja sellaisia olen taakse havitellut ensi kesäksi ja renkaina 235 tai 245 leveät, tilaustavaraa taitaa olla nekin, mutta tuo nykyinen koko ei ole mielekäs vaikka kantavuutta muistaakseni 1150kg. Takapyörien painot auto lastattuna, harmaavesisäiliö tyhjänä (taka-akselin takana) 940 ja 1020 kg.
Erona paripyörällisessä on tuo kapeampi ja ihan toisenlainen vanne - ykköspyörällinen; 5.5x16 jako: 5x160 ET: 56 keskireikä: 65
- paripyörällinen: 5x16 jako: 6x180 ET: 105.5 keskireikä: 138.8
« Viimeksi muokattu: 8.09.2011 kello on 09:16 »
« Vastaus #33 : 8.09.2011 kello on 09:11 »
"Höpöttäjän" auto on kuorma-auto
Ei muuten ole. Asuntoauto ja samaa ajoneuvolukkaa kun muutkin asuntoautot, kokonaispainonsa takia vaatii C- kortin. Koskeeko pykälä kuorma-autoja vaiko autoja joissa kokonaispaino yli 3500kg. Käyttömaksu Höpöttäjän autossa taas menee max 3500kg mukaan.
« Vastaus #34 : 8.09.2011 kello on 09:20 »
Ei muuten ole.
Asuntoauto ja samaa ajoneuvolukkaa kun muutkin asuntoautot, kokonaispainonsa takia vaatii C- kortin. Koskeeko pykälä kuorma-autoja vaiko autoja joissa kokonaispaino yli 3500kg.
Käyttömaksu Höpöttäjän autossa taas menee max 3500kg mukaan.
Laissa ei ole ajoneuvoluokka- tai kokonaismassaraaja paripyörän "nollarenkaan" käytölle
« Vastaus #35 : 8.09.2011 kello on 09:26 »
Laissa ei ole ajoneuvoluokka- tai kokonaismassaraaja paripyörän "nollarenkaan" käytölle
OK. En jaksanut lähteä kaivelemaan tuota pykälää vaan oletin nopeammin saavani vastauksen kysymällä täältä, ja niinhän tässä kävi. Kiitos
« Vastaus #36 : 8.09.2011 kello on 09:37 »
Niin, no siksi juuri tilasin uudet talvikumit eteen. Ja taas keväällä sitten kesäkumit, eteen.
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.
« Vastaus #37 : 8.09.2011 kello on 09:44 »
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.
Tuo asia on kysyttävä ammatikseen kuorma-autolla ajavilta.
« Vastaus #38 : 8.09.2011 kello on 09:51 »
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.
Onko jossain vaiheessa puhuttu "huonojen" renkaiden käytöstä muuten kuin paripyörien toisina renkaina? Siinä niistä ei ole suurta turvallisuushaittaa .
« Vastaus #39 : 8.09.2011 kello on 09:53 »
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.
Ainahan huonokuntoiset ovat turvallisuusriski, mutta paripyörän toisena se on vähäisin. Hyvä esimerkki laissa on talvirengasvaatimus; ei koske paripyörän molempia renkaita enintään 3.5tn autoissa - yli 3.5tn.lta ei vaadita lainkaan talvirenkaita. Jos tätä paripyörällisen m-auton kulutuspinnan hävikkiä seuraan, niin se tapahtuu toiseen tahtii etupyörissä kuin takana, ja lisäksi olka tuppaa ohjautuvissa pyöristymään.
« Vastaus #40 : 8.09.2011 kello on 09:59 »
Joo, kun ostan kaksi uutta rengasta, laitan ne ensin eteen, niin kuin esim. busseissa, heillä on monesti nastat vain edessä. Kyllä tämä tästä.
« Vastaus #41 : 8.09.2011 kello on 10:05 »
Erona paripyörällisessä on tuo kapeampi ja ihan toisenlainen vanne
- ykköspyörällinen; 5.5x16 jako: 5x160 ET: 56 keskireikä: 65
- paripyörällinen: 5x16 jako: 6x180 ET: 105.5 keskireikä: 138.8
En ajatellut ollenkaan tuota, että edessäkin on erilainen rakenne.
« Vastaus #42 : 8.09.2011 kello on 10:15 »
Ei kun räjähtämättömiä renkaita Höpöttäjälle sekä kaikille muillekin. Satsaamalla laatuun ja ehkä myös ylimitoittamalla kantavuus turvaa läheisensä ja itsensä.
« Vastaus #43 : 8.09.2011 kello on 10:25 »
En ajatellut ollenkaan tuota, että edessäkin on erilainen rakenne.
Juu, ei muuten sama varapyörä kävisi niin eteen kuin taakse Vaan olen miettinyt olisko tuota etupäätä muokattavissa, esim. valtavat spacerit pois, ja eri offsetin leveämmät vanteet eteen..
« Vastaus #44 : 8.09.2011 kello on 13:26 »
Joo, kun ostan kaksi uutta rengasta, laitan ne ensin eteen, niin kuin esim. busseissa, heillä on monesti nastat vain edessä. Kyllä tämä tästä.
Ja tulet sitten tiellä kylki edellä vastaan kun joudut tekemään äkkijarrutuksen..
|