rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Renkaan kantavuus.  (Luettu 46474 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:06
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #30 : 8.09.2011 kello on 09:04 »
Kyllä Höpöttäjän "nollarengasta" ihan luvallisesti voi käyttää paripyörän toisena (vapaa valinta sisempi vai ulompi).
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat
1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

a) paripyörien molemmissa pyörissä;

b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

c) museoajoneuvossa;

d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.

(19.12.2002/1243)
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.

4. Milloin autossa tai sen perävaunussa rengasvaurion johdosta joudutaan tilapäisesti käyttämään vararengasta, siihen ei sovelleta 2 ja 3 momentin säännöksiä. Ajoneuvoa on tällöin kuitenkin kuljetettava erityistä varovaisuutta noudattaen.

5. Henkilöauton (M1-luokka) taikka kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- tai O2-luokka) ilmarenkaan paine ei saa ilman erityistä syytä poiketa renkaan tai ajoneuvon valmistajan suosituksen mukaisesta, ajoneuvon kuormitustilaa vastaavasta paineesta alaspäin enempää kuin 20 prosenttia.



Minusta paripyöriin ei muutenkaan voi sovelta samoja ismejä; "paremmat taakse", jne. Renkaat ovat yksittäin yllättävän kapeat (iso piintapaine, pienempi vesiliirtovaara).

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.11.2024 kello on 15:16
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #31 : 8.09.2011 kello on 09:08 »
Kyllä kuorma-autoilijoiden rengas lasku tulisi suureksi, jos he ei voisi ajaa paripyörissä renkaitaan pinnoitus kuntoon.  :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:06
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #32 : 8.09.2011 kello on 09:10 »
Nyt en muista onko mulla 205/75 16C tai 215 leveät omassa Transiitissa. Vanne kuitenkin 5½ leveä ja siinä levein mahdollinen. Tilaamalla saa 6½tuumaa leveät peltivanteet ja sellaisia olen taakse havitellut ensi kesäksi ja renkaina 235 tai 245 leveät, tilaustavaraa taitaa olla nekin, mutta tuo nykyinen koko ei ole mielekäs vaikka kantavuutta muistaakseni 1150kg. Takapyörien painot auto lastattuna, harmaavesisäiliö tyhjänä (taka-akselin takana) 940 ja 1020 kg.

Erona paripyörällisessä on tuo kapeampi ja ihan toisenlainen vanne  :D
  • ykköspyörällinen; 5.5x16 jako: 5x160 ET: 56 keskireikä: 65
  • paripyörällinen: 5x16 jako: 6x180 ET: 105.5 keskireikä: 138.8
« Viimeksi muokattu: 8.09.2011 kello on 09:16 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:26.10.2024 kello on 21:04
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #33 : 8.09.2011 kello on 09:11 »
"Höpöttäjän" auto on kuorma-auto :)

Ei muuten ole.

Asuntoauto ja samaa ajoneuvolukkaa kun muutkin asuntoautot, kokonaispainonsa takia vaatii C- kortin.
Koskeeko pykälä kuorma-autoja vaiko autoja joissa kokonaispaino yli 3500kg.

Käyttömaksu Höpöttäjän autossa taas menee max 3500kg mukaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:06
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #34 : 8.09.2011 kello on 09:20 »
Ei muuten ole.

Asuntoauto ja samaa ajoneuvolukkaa kun muutkin asuntoautot, kokonaispainonsa takia vaatii C- kortin.
Koskeeko pykälä kuorma-autoja vaiko autoja joissa kokonaispaino yli 3500kg.

Käyttömaksu Höpöttäjän autossa taas menee max 3500kg mukaan.

Laissa ei ole ajoneuvoluokka- tai kokonaismassaraaja paripyörän "nollarenkaan" käytölle  :-\

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:26.10.2024 kello on 21:04
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #35 : 8.09.2011 kello on 09:26 »
Laissa ei ole ajoneuvoluokka- tai kokonaismassaraaja paripyörän "nollarenkaan" käytölle  :-\

OK.

En jaksanut lähteä kaivelemaan tuota pykälää vaan oletin nopeammin saavani vastauksen kysymällä täältä, ja niinhän tässä kävi. Kiitos

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:08
  • Kulkija
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #36 : 8.09.2011 kello on 09:37 »
Niin, no siksi juuri tilasin uudet talvikumit eteen. Ja taas keväällä sitten kesäkumit, eteen.  :)

Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.  :o

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.11.2024 kello on 15:16
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #37 : 8.09.2011 kello on 09:44 »
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.  :o

Tuo asia on kysyttävä ammatikseen kuorma-autolla ajavilta. ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:04
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #38 : 8.09.2011 kello on 09:51 »
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.  :o

Onko jossain vaiheessa puhuttu "huonojen" renkaiden käytöstä muuten kuin paripyörien toisina renkaina? Siinä niistä  ei ole suurta turvallisuushaittaa .

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:06
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #39 : 8.09.2011 kello on 09:53 »
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.  :o
Ainahan huonokuntoiset ovat turvallisuusriski, mutta paripyörän toisena se on vähäisin. Hyvä esimerkki laissa on talvirengasvaatimus; ei koske paripyörän molempia renkaita enintään 3.5tn autoissa - yli 3.5tn.lta ei vaadita lainkaan talvirenkaita.

Jos tätä paripyörällisen m-auton kulutuspinnan hävikkiä seuraan, niin se tapahtuu toiseen tahtii etupyörissä kuin takana, ja lisäksi olka tuppaa ohjautuvissa pyöristymään.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.11.2024 kello on 15:16
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #40 : 8.09.2011 kello on 09:59 »
Joo, kun ostan kaksi uutta rengasta, laitan ne ensin eteen, niin kuin esim. busseissa, heillä on monesti nastat vain edessä. Kyllä tämä tästä. ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:26.10.2024 kello on 21:04
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #41 : 8.09.2011 kello on 10:05 »
Erona paripyörällisessä on tuo kapeampi ja ihan toisenlainen vanne  :D
  • ykköspyörällinen; 5.5x16 jako: 5x160 ET: 56 keskireikä: 65
  • paripyörällinen: 5x16 jako: 6x180 ET: 105.5 keskireikä: 138.8

En ajatellut ollenkaan tuota, että edessäkin on erilainen rakenne. 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:08
  • Kulkija
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #42 : 8.09.2011 kello on 10:15 »
Ei kun räjähtämättömiä renkaita Höpöttäjälle sekä kaikille muillekin.  :D

Satsaamalla laatuun ja ehkä myös ylimitoittamalla kantavuus turvaa läheisensä ja itsensä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:06
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #43 : 8.09.2011 kello on 10:25 »
En ajatellut ollenkaan tuota, että edessäkin on erilainen rakenne. 
Juu, ei muuten sama varapyörä kävisi niin eteen kuin taakse  ;D

Vaan olen miettinyt olisko tuota etupäätä muokattavissa, esim. valtavat spacerit pois, ja eri offsetin leveämmät vanteet eteen..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.11.2024 kello on 14:10
Vs: Renkaan kantavuus.
« Vastaus #44 : 8.09.2011 kello on 13:26 »
Joo, kun ostan kaksi uutta rengasta, laitan ne ensin eteen, niin kuin esim. busseissa, heillä on monesti nastat vain edessä. Kyllä tämä tästä. ;)
Ja tulet sitten tiellä kylki edellä vastaan kun joudut tekemään äkkijarrutuksen..