Oletko tarkistanut 12V:n käytön sulakkeen kontaktin. Itsellä sulake kävi kuumana, juotin johdon pätkät sulakkeen pitimeen ja johdot uuteen jykevään sulakkeen pitimeen. 40A:n sulake paikoilleen, jo vain on pelittänyt.
Oletko tarkistanut 12V:n käytön sulakkeen kontaktin. Itsellä sulake kävi kuumana, juotin johdon pätkät sulakkeen pitimeen ja johdot uuteen jykevään sulakkeen pitimeen. 40A:n sulake paikoilleen, jo vain on pelittänyt.
Sama pdf:nä http://www.giordanobenicchi.it/camper/Fridge/Dometic-RM-6505.pdf
Eikös se rele vastaa vain 12v vastuksen käytöstä? Manuskan lopussa on skema.. Oletko tarkistanut 12V:n käytön sulakkeen kontaktin. Itsellä sulake kävi kuumana, juotin johdon pätkät sulakkeen pitimeen ja johdot uuteen jykevään sulakkeen pitimeen. 40A:n sulake paikoilleen, jo vain on pelittänyt. Olen tarkistanut sen ja sekin on ok. Tuossa on 2kpl 12V syöttöä, toinen suoraan akulta ja se ohjaa kaapin logiikkaa, toinen laturin kautta ja se syöttää 12V käyttövirran ja sitä ohjaa D+. Sama pdf:nä http://www.giordanobenicchi.it/camper/Fridge/Dometic-RM-6505.pdf Minä ja sähkökaaviot ollaan aika huono pari. Toki niistä jotain ymmärrän, mutta päättelyitä suoraan en osaa niitten kautta tehdä. Tuon releen toiminta on mielestäni juuri tuo, toisaalta sen varmasti myös sammuttaa kaasukäytön. Kaikki äly ja aes-lukitukset taitavat olla pelkästää piirilevyllä - siellä on kaksi sulaketta molemmille jännitteille (hapettumaa?) 230v sähkön/vastuksen pätkiminen kuullostai kontakti ongelmalta..
Mites jos tuosta irroittaa 220v ja D+:ssan toimiiko logiikka luullen ettei niiitä ole käytössä ja toimii vain kaasulla?
Mites jos tuosta irroittaa 220v ja D+:ssan toimiiko logiikka luullen ettei niiitä ole käytössä ja toimii vain kaasulla? Nuohan on irti kun olen parkissa. Kaasu oikuttelee aika ajoin silloin itsekseen. Piirilevy on asennettu niin, että sen saa vedettyä ulos pitkien johtojen varassa. Ongelmana on kapea lista jonka alta tuo ei mahdu ja lista taas vaatii jonkun todella lyhyen ristipään jotta sen saa irti. Mulla on ollut miniräikkäsarja jolla tuo olisi onnistunut, sarjaa vaan en löydä, taitaa muistaakseni olla runsaan 100km päässä kaverin harrastetallilla. Ongelmana on kapea lista jonka alta tuo ei mahdu ja lista taas vaatii jonkun todella lyhyen ristipään jotta sen saa irti. Kuinka lyhyen? Nuohan on irti kun olen parkissa. Kaasu oikuttelee aika ajoin silloin itsekseen. Kuinka lyhyen? Luokkaa 3-4cm. Tuon yläpaneelin takana on lista ja se tulee hiukan panelin ylätason alle tai tasan panelin kanssa. Tilaa pitää myös jäädä ruuville aueta. Pitää etsiä pikkuräikkä mihin irtopää menee suoraan, sellaisella onnistuu. Toki irtopää ja sopiva kiintoavain ajaa saman asian. Löysin Motonetistä Bachkon pienen kärkipääräikkäsarja n. Nettisivuilta tuo ei löytynyt, mutta hyllystä sitten.
![]() Tuo oli oiva työkalu ruuvien irrottamiseen paljokaan korkeampi ei olisi mahtunut ![]() Piirilevyn kotelo sitten vuorostaan mahtui välistä pois ![]() Puhdistin näkyvillä olevat kosketyuspinnat ja kaikki liittimet ja tietty maapisteet kaapin rungossa. ![]() Kaappi oli päällä tänään runsaat 3 tuntia ja pakastimen lämpötila laski + 28c -> - 9c. Autolla ajoin välillä ja ainakin tuon ajan toimi automatiikka. 230V en ole kokeillut ja sen teen kun seuraavan kerran kytken auton verkkoon. Oltiin muutama päivä reissussa ja tuo toimi kohtalaisen hyvin. Aamulla lähdettiin 9 aikoihin ja kolmen tunnin ajon jälkeen pakastimessa -12c. Seuraan pakastimen lämpötilaa koska mittari on angallinen ja anturin pitäminen jääkaapin puolella olisi hankalaa. Jääkaappi kuitenkin toimii hyvin ja on kylmä.
Nyt viikonloppuna ekan ajojakson jälkeen olin autossa kun aikaviivitetty energiamuoto vaihtui 12V -> kaasu. Magneettiventtiili veti, liekki syttyi ja liekinvahti ei naksauttanut magneettiventtiiliä toisen kerran vaan kaappi sammui. Useita pysähdyksiä ja pari yöpymistä toimi normaalisti ja kun oltiin päästy kotiin ja tyhjennettiin auto, ongelma toistui, ei jäänyt palamaan kaasulla. En vielä ole kokeillut toimiiko 230V, teen sen viikolla kun lähden autolla muutaman päivän reissuun. Tuo rele jonka aikaisemmin mainitsin, sen kontakteja en ole puhdistanut ja ne seuraavaksi. Kauanko syttymisestä muilla vastaavalla kapiilla kestää siihen kun toinen naksahdus magneettiventtiilil tä kuuluu, meillä 15-20s. Tuo rele jonka aikaisemmin mainitsin, sen kontakteja en ole puhdistanut ja ne seuraavaksi. Se rele antaa sähköt 12v vastukselle, ei se muuhun toimintaan vaikuta. Saako sen kaapin kytkettyä testitilaan, jossa eri toiminnot voi kokeilla? Osuipa ajankohtainen ongelma. Meillä on samat ongelmat samassa kaapissa. Viime syksystä alkaen on ollut 220 voltilla ongelmia, että menee vika tilaan. Ja tänä keväänä myös kaasukäytössä aika ajoin mennyt vikatilaan. Viime viikolla ensimmäisen kerran kypsyi eväät kun olimme poissa yön autolta ja kaappi lämpeni. Joten tänään aloin selvittämään miten ongelma korjaantuisi. Paikallinen Caravanhuolto kertoi että ko. kaapissa on ollut ongelmia juuri automaattisen valitsimen kanssa, kuumassa valitsin ei enää toimi ja korjauksena ehdottaa joko kaapin vaihtoa tai piirilevyn vaihtoa, jolla vikaa kuulemma korjaantuisi (mahd.). Ongelma on vain se että kortti maksaa 300-400 €. Tekisi mieli löytää korjaus muulla konstilla. Kyselin mahdollisuutta vaihtaa kaappi manuaali käyttöiseksikin. Nyt nykäisin 12 vee heater piuhan irti pitää kokeilla saisiko kaapin toimimaan pelkällä kaasulla. Meillä 12 v virralla kaappi ei ole koskaan pysynyt kylmänä. Auto on ollut meillä kolme vuotta. Seuraan mielenkiinnolla keskustelua jos joku keksii tähän ratkaisun. Kaikki neuvot ovat tarpeen.
|