rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus  (Luettu 55824 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 8.08.2025 kello on 20:21
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #120 : 20.03.2016 kello on 21:05 »
Tuo uusi Transit käy todella kylmänä pakkaskeleillä. Ajowebastokaan ei jaksa pitää konetta lämpimänä. Saman on sanonut autoilla enemmän ajavat. Ei oikeastaan voi sanoa että on kokemusta kun itse alle 100km niillä olen ajanut

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:10
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #121 : 20.03.2016 kello on 21:07 »
Tuo uusi Transit käy todella kylmänä pakkaskeleillä. Ajowebastokaan ei jaksa pitää konetta lämpimänä. Saman on sanonut autoilla enemmän ajavat. Ei oikeastaan voi sanoa että on kokemusta kun itse alle 100km niillä olen ajanut

Ensitietoa tuokin, harmivaan että himppa negatiivistä "postia" . . .

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:05
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #122 : 21.03.2016 kello on 12:10 »
Tuo uusi Transit käy todella kylmänä pakkaskeleillä. Ajowebastokaan ei jaksa pitää konetta lämpimänä. Saman on sanonut autoilla enemmän ajavat. Ei oikeastaan voi sanoa että on kokemusta kun itse alle 100km niillä olen ajanut

Jokainen uusi moottori on aina edellistä 'kylmempi', johtuen nykyisistä moottorinormeista.
Pohjalevy paikoilleen ja nokka tukkoon....

  • Vieras
  • Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #123 : 21.03.2016 kello on 13:09 »
    Jokainen uusi moottori on aina edellistä 'kylmempi', johtuen nykyisistä moottorinormeista.
    Pohjalevy paikoilleen ja nokka tukkoon....

    Viitaten moottorinormeihin, polttoaineen kulutusta pyritään ajamaan kokoajan enemmän alas, jolloin ei jää paljon jäljelle "palamista" mikä tuottaisi lämpöä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 8.08.2025 kello on 20:21
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #124 : 21.03.2016 kello on 14:22 »
    EUR 6 nuo uudet on ja ominaisuus on tietty tuo koneiden kylmänä käyminen.  Tuon on toistaiseksi pystynyt korvaamaan ajowebastolla ja sekään ei tuossa riitä kuten jo sanoin.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:05
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #125 : 21.03.2016 kello on 19:33 »
    EUR 6 nuo uudet on ja ominaisuus on tietty tuo koneiden kylmänä käyminen.  Tuon on toistaiseksi pystynyt korvaamaan ajowebastolla ja sekään ei tuossa riitä kuten jo sanoin.

    Oliko nokka tukossa ja pohjalevy paikoillaan?

    Ja kai muistat, että se on sama joka merkillä?

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:27.08.2018 kello on 22:29
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #126 : 21.03.2016 kello on 23:03 »
    Itsellä kokemusta uudesta vähän pienemmästä, transit customista vm. 2013 ja siinä kyllä webasto pitää moottorin ja sisätilat lämpimänä, mutta heti jos ei toimi tai laittaa pois päältä, niin kylmänä käy pakkasilla. Moottori on siinä 2.2 ja uudet tulee nyt kahden litran koneella ja ovat eur.6. Kai nyt niidenkin webasto pitää moottorin lämpimänä vai miksi ei pitäisi, onko siihen sitten jokin päästöihin perustuva syy?

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:11.11.2025 kello on 11:51
    • Hämeenperä
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #127 : 22.03.2016 kello on 00:24 »
    Itsellä kokemusta uudesta vähän pienemmästä, transit customista vm. 2013 ja siinä kyllä webasto pitää moottorin ja sisätilat lämpimänä, mutta heti jos ei toimi tai laittaa pois päältä, niin kylmänä käy pakkasilla. Moottori on siinä 2.2 ja uudet tulee nyt kahden litran koneella ja ovat eur.6. Kai nyt niidenkin webasto pitää moottorin lämpimänä vai miksi ei pitäisi, onko siihen sitten jokin päästöihin perustuva syy?

    Tuntuu kyllä uskomattomalta, jos moottorin lämpötilaa edelleen säädetään pahvinpalasilla, kun ajattelee mitä kaikkea koneessa muuten säädellään.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 4.07.2018 kello on 20:33
    • Matkailukärpäsen purema
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #128 : 22.03.2016 kello on 06:11 »
    Tuntuu kyllä uskomattomalta, jos moottorin lämpötilaa edelleen säädetään pahvinpalasilla, kun ajattelee mitä kaikkea koneessa muuten säädellään.

    Vaan on nykypäivää, että uskoa kannattaa ainakin tässä asiassa. Mutta olen tätä ketjua lukenut muutamia kirjoituksia ja puen sanoiksi mitä mietin tästä. Peltikuoriset matkailuautot haukutaan pystyyn kun ovat siis kylmiä? Ja vain ja ainoastaan kalliit ja tietyt mallit "soveltuvat" talvimatkailuun? Samaan hengenvetoon oma kotia lämmitetään jatkuvalla syötöllä pitäen kodin lämmön 24-26 asteessa joka lämpötila siis pysyy yllä vain ja ainoastaan jatkuvalla lämmittämisellä riippumatta lämmitysmuodosta. Voin olla ihan pihalla tästä (kin) aiheesta mutta sanoisin parhaan talviasuttavan auton olevan sellainen jossa vesi virtaa ja lämmitys toimii kuten kotona. Toiset joutuu kotona laittamaan villasukat jalkaan ja toiset painaa T-paita päällä kesät/talvet. Itse panostan lämmitykseen ja omalta osalta pystyn vaikuttamaan eristyksissä vaan en kotona jossa pitää jokatoinen päivä pistää halkoja hellaan. Voisihan sitä purkaa taloa ja lisätä eristetty mutta niinhän sitä voisi myös autossakin tehdä jos se asia alkaa vaivaamaan, mutta lämmitusmuoto on Kohillaan ja toimii niin sitten sitä lämmittää vaan. Nytkin aamulla -17.7 ja suurelle kirkolle 250km tästä kylästä matkaa ettei siis olla edes pohjois-Suomessa ja kylmä on. Siis en ole lukenut joka kirjoitusta vaan kirjoitin mitä mietin talviasuttavasta matkailuautosta. 

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:28.11.2025 kello on 12:09
    • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #129 : 22.03.2016 kello on 08:42 »
    Tuntuu kyllä uskomattomalta, jos moottorin lämpötilaa edelleen säädetään pahvinpalasilla, kun ajattelee mitä kaikkea koneessa muuten säädellään.

    Vanhemmillani on muutaman vuoden vanha Audi a6, eli juuri niitä huojausmoottorilla varustettuja diiseleitä. Ensimmäisenä talvena siitä jäätyi välijäähdytin. Korjaamolla audin huomlossa yiesiväät heti mikä kyseessä, on kuulrmma tyyppivika. Korjauski  tähän oli eli semmoinen  nahkaläpyskä siihen etugrilliin. Vanha kikka toki mutta ihmettelin kyllä itse kun muissa uutena olleissa autoissa ei vastaavia pakkasobgelmia ole ollut kovemmillakaan keleillä enää pariinkymmeneen vuoteen.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:23
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #130 : 22.03.2016 kello on 09:06 »
    Tuntuu kyllä uskomattomalta, jos moottorin lämpötilaa edelleen säädetään pahvinpalasilla, kun ajattelee mitä kaikkea koneessa muuten säädellään.

    Eihän tuo enää kaikissa uusissa ha-malleissa ole pakollista, kun ollaan palattu 60-luvulle ja nokalle on tullu jälleen säädettävät kaihtimet, jotka hoitaa saman asian :D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #131 : 22.03.2016 kello on 09:17 »
    http://www.nettikaravaani.com/dethleffs/globetrotter-a6878/1450834

    Tää tosin alkoovi, mutta monta hyvää puolta löytyy.. Aikas valmis paketti, taitaa mennä nopeesti kaupaksi.

    Isotakatalli
    Isojääkaappi
    Kaksoispohja
    Kunnon suihku
    Takaveto
    Markiisi
    Peruutuskamera
    Saa ajaa 100 kmh
    Ketjujakopää?
    onko 2,3 konettakin ketjulla ?

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:54
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #132 : 22.03.2016 kello on 09:28 »
    On autoissa eroa, missä tarvii viritellä erilaisia talvisuojia - toisissa tekemättä jättömyys aiheuttaa ongelmia, kaikissa ei. Mutta varmaa on, että kaikkiin vaikutus on saman suuntainen..

    Varmasti kannattaa keulan edessä yli -20C keleissä pitää jonkinlaista viimasuojaa (ostaa mallikohtainen, tehdä vast/parempi tai pirkka-tekee-pahvista..). Epä-auto-ihminen ei tee mitään ja kuvittelee "automaatin_hoitavan". Polttoaine/lämpötalous kärsii tekemättömällä..

    Sama koskee autoa, jossa ei ole moottorin alasuojaa ja etusisälokareita - ajoviima huuhtelee konetilan tehokkaasti, jäykistää voimansiirtoa, vaihdevivustoa, hukkaa tupalämpöä.. Mutta sama pätee kääntäen; kun etelään lähdet, poista nuo pohjolan viritykset - jäähtyy paremmin ja a/c-kenno ei kuumota konetilaa..

    Kokonaisuus on kompromissien summa.

    Sama pätee piironki puoleen; hyvät kesäomaisuudet ovat myrkkyä hyville talviominaisuuksill e; ikkuna ei eristä siinä missä seinät - seiniä ei avata kuumalla, ikkunoita kyllä. Useita tuulettuvia kattoikkunoita/luukkuja kun on, niin ilma vaihtuu hyvin kesälläkin, mutta liikaa talvella 6kW lämmöt päällä. Vaihtoehtona voi kokeilla lämmönlevittämistä pitämällä ohjaamossa sisäilmankierron päällä ajossa, koska korvausilmaa tulee riittävästi piirongin puolelta, jos poistot "kesä-isolla"..
    Jääkaapin taustakin ilmankiertoa säädellään, mikäli sellainen ulostuulettuva on. Parempi olisikin sellainen sisään/ulos -vaihdettava..

    Mutta on eri aikakausien kulkimissa isoja suunnittelueroja mm. sisäilmankierron suhteen - mistä otetaan, miten isosti..

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:10
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #133 : 22.03.2016 kello on 13:24 »
    onko 2,3 konettakin ketjulla ?

    Mikä "remmikauhu" immeisiä vaivaa ?  Remmi kustannuksena ei maailmaa kaada ja jos se kaataa,  saa mennä sitten....

    Samalla kun remmin vaidattaa ( keskiarvona joka neljäsvuosi ) tulee vaihdettua / huollettua koko kone kunnolla ja se tietänee huolettomia reissuja .....


    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:54
    Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
    « Vastaus #134 : 22.03.2016 kello on 14:04 »
    ^
    Jos neljän vuoden välein tonnin remppa vesipumpun tai kiristimen kera tiedossa, niin kesämatkailijan 10tkm/v se on 250€/v lisäkulu.. eihän se kuin vajaa 1/4 vuotuisista polttoainekuluista.

    Mutta joku juuri yllättyi kun oli 2.3 koneen jättänyt siesokkiin 2 vkoks.. vettä norottanut kait sieltä mistä ducato rintapellistä vuotaa.. eksyi kupillinen jakohinnakopan sisään. Hyvä uskoinen ihminen starttasi pakksessa.. hammas tai 2 tai 3 hävisi, ei käynnistynyt. Sitten odottaa ruumiinavausraportt ia venttiileistä.. näkyy tulleen iso remppa..
    https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=43&x26555=133956637

    Minusta ei ollut eka vastaava. Sitten muistan, että ohjaustehostimella voi tehdä myös hampaattomuutta..
    Jotenki ketju vaikuttaa paremmalta  :)