rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Vaunun painosta vetoauton suhteen  (Luettu 24991 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:12
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #15 : 6.03.2015 kello on 16:08 »
Mitenkäs muuten tuo uusi lakimuutos tuo uusia mahdollisuuksia myös matkailuun? ^-^

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130407#Pidp4550176
Lainaus
32?§

Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot

1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai O2-luokan keskiakseliperävaun un, O2-luokan puoliperävaunun taikka O2-luokan varsinaisen perävaunun. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun jarrujärjestelmän on oltava kyseiseen kytkentään soveltuva sekä täytettävä perävaunun ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 2011, on täytettävä 1 päivänä tammikuuta 2011 tai tätä myöhemmin voimassa olleet jarrujärjestelmää koskevat tekniset vaatimukset.

Ja kun toisaalta muistetaan että:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat
Lainaus
Perävaunu

O1–O4-luokan ajoneuvo (auton perävaunu) on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka matkailutarkoituksi in valmistettu hinattava ajoneuvo.

Auton perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:
1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia

2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia

3) O3-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia mutta enintään 10 tonnia

4) O4-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 10 tonnia.

R-luokan ajoneuvo on tavaran kuljetukseen tarkoitettu traktorin perävaunu.

Perävaunut jaetaan rakenteen mukaan seuraaviin alaluokkiin:
1) Puoliperävaunu on perävaunu, joka on tarkoitettu kytkettäväksi puoliperävaunun vetoautoon tai apuvaunuun. Puoliperävaunu aiheuttaa olennaisen kohtisuoran kuormituksen vetoautoon tai apuvaunuun.

2) Varsinainen perävaunu (vetoaisaperävaunu) on perävaunu, jossa on vähintään kaksi akselia ja jonka etuakselistoa ohjaava vetolaite on nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden eikä välitä merkittäviä pystysuuntaisia voimia vetävään ajoneuvoon.

3) Keskiakseliperävaun u on nivelöimättömällä vetoaisalla varustettu perävaunu, jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen osa perävaunun kokonaismassasta kohdistuu kytkentäkohtaan. Tähän ryhmään luetaan myös puoliperävaunun kytkemiseen N2- ja N3-luokan ajoneuvoon tarkoitettu apuvaunu (dolly).

Niin tuollainen O2 luokan varsinainen perävaunuhan ei muodosta juurikaan kuormaa vetoauton taka-akselille, kuormaa sen kärryn sitten tavalla tahi toisella, puhumattakaan kuinka vakaasti se muutenkin siellä perässä tulee liiemmälti pomppimati. Ja stopatessakaan ei tartte tassuja ruuvailla kun on renkaat jo valmiiksi tupasen joka kulmassa Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:12
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #16 : 6.03.2015 kello on 18:25 »
Siis käytännössä esim:



Avolavan pituus (ilman vetoaisaa): 4770 mm
Ulkoleveys: 1870 mm
Sisäpituus: 4700 mm
Kokonaispituus: 6525 mm
Sisäleveys: 1800 mm
Omamassa : 630 kg
Kokonaismassa: 2000 kg
Renkaat: 195/50 R13 C; 195/50 R10 98/96N
Korkeus: 680-735 mm
Akseli arvo: 2
Kantavuus: 1370 kg
Vetokoukun korkeus: 430 mm
Laidan korkeus: 300 mm
Jousitus: Torsio

Taikka sitten "hieman" pidempänä :o


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:34
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #17 : 6.03.2015 kello on 20:27 »
Kun vaunun kokonaispaino on n. 300 kg pienempi kuin max.vetopaino niin olet turvallisesti liikenteessä. Näin opasti kokenut caravaanari aikoinaan ja näin on hiljaa tosi.

Herkästi veturista tulee vetäjä vaik' kuin on kitkavetopäätä ym:ta "härpäkettä".

 :laugh:

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.03.2019 kello on 10:55
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #18 : 6.03.2015 kello on 22:41 »
Massat on kohillaan kun vaunun kokonaismassa maksimissaan on vähän yli
puolet veturin kokonaismassasta. Tai toisin sanottuna veturin kokonaismassa
on yli 1,5 kertaa vaunun kokonaismassan. Tosin tehoista (väännöstä, reservistä)
en puhu mittään...

Lakihan vaatii jotain muuta ja se riittänee ratsiassa.

OK?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.09.2021 kello on 19:19
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #19 : 6.03.2015 kello on 23:01 »
Oikealla kuormaamisella pystyy aika hyvin kompensoimaan noita painoja. kevyelläkin voi vetää painavaa jos vaan kuormaus on oikein mutta vaikka ois mikä neliveto amerikkalainen niin hassusti käy kun kuormaa yhdistelmän väärin niin että vetokoukussa on nostetta eikä aisapainoa.

Järjellä pärjää pitkälle mutta ei silti kannata alkaa rötöstelemään. Turvallisia kilometrejä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.07.2018 kello on 09:39
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #20 : 6.03.2015 kello on 23:08 »
Herkästi veturista tulee vetäjä vaik' kuin on kitkavetopäätä ym:ta "härpäkettä".
Al-Ko:n ATC tuntuu yllättävän pätevältä "härpäkkeeltä". Ei pääse vaunu viemään autoa kovin helposti vaikka yrittäis.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #21 : 7.03.2015 kello on 08:15 »
Massat on kohillaan kun vaunun kokonaismassa maksimissaan on vähän yli
puolet veturin kokonaismassasta. Tai toisin sanottuna veturin kokonaismassa
on yli 1,5 kertaa vaunun kokonaismassan. Tosin tehoista (väännöstä, reservistä)
en puhu mittään...

Lakihan vaatii jotain muuta ja se riittänee ratsiassa.

OK?
Nyt aletaan jo puhumaan jo sellaisista yhdistelmistä että hups heijaa. Perhevaunu ja vaikka tila-auto ,kuten meillä
on kaukana tuosta. Isolla pakulla saar repiä vähänkään isompaa vaunua. Tuskin monelle on tämmöinen arkirealismia.
Sitä en kiellä, etteikö tuolloin ole vetoauto se joka tilanteessa kuin tilanteessa vie ja käskee  Thumb :)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #22 : 7.03.2015 kello on 08:17 »
Oikealla kuormaamisella pystyy aika hyvin kompensoimaan noita painoja. kevyelläkin voi vetää painavaa jos vaan kuormaus on oikein mutta vaikka ois mikä neliveto amerikkalainen niin hassusti käy kun kuormaa yhdistelmän väärin niin että vetokoukussa on nostetta eikä aisapainoa.

Järjellä pärjää pitkälle mutta ei silti kannata alkaa rötöstelemään. Turvallisia kilometrejä.
Kannatan tätä ajatusta ja mallia  Thumb Näin vaunuilu on useamman matkailujan saatavilla
ja matkailu ei ole pelkästään maantiehirviöiden hupia  ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:36
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #23 : 7.03.2015 kello on 09:18 »
^
Kokeileppas vaikka tällaista  ;D


Se voi mieli muuttua  ;D
Vaunun kori on auton mittainen. Auton omamassa on 2.3x vaunun kok.massa - saati auton kok.massa. Autossa yli 1tn kantavuutta, joten pihakalustoa voi raahata ympäri maailmaa.. ahdettu dieselivinkkelikasi takaa helpon menon vaikka pusikkoon..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #24 : 7.03.2015 kello on 09:48 »
^
Kokeileppas vaikka tällaista  ;D
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Se voi mieli muuttua  ;D
Vaunun kori on auton mittainen. Auton omamassa on 2.3x vaunun kok.massa - saati auton kok.massa. Autossa yli 1tn kantavuutta, joten pihakalustoa voi raahata ympäri maailmaa.. ahdettu dieselivinkkelikasi takaa helpon menon vaikka pusikkoon..
On kyllä sen näköinen yhdistelmä että kelpaa mullekkin. Thumb Tuo vaan mahtane mennä jo e-luokan ajokortille ja enpä
usko monen karavaanariksi halajavan omaavan tuota pikku e:tä. Varmaan se mun pointti selvisi. ;) Itse haaveilin
jossain vaiheessa Transportterin 4x4 ja siihen perhevaunu perään. Kallis yhdistelmä vaan ja mamma laittoi hanttiin
pakettiauton ostoon.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.03.2019 kello on 10:55
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #25 : 7.03.2015 kello on 11:42 »
Nyt aletaan jo puhumaan jo sellaisista yhdistelmistä että hups heijaa. Perhevaunu ja vaikka tila-auto ,kuten meillä
on kaukana tuosta. Isolla pakulla saar repiä vähänkään isompaa vaunua. Tuskin monelle on tämmöinen arkirealismia.
Sitä en kiellä, etteikö tuolloin ole vetoauto se joka tilanteessa kuin tilanteessa vie ja käskee  Thumb :)

Mutta eikös tuollaisten tilautojen kokonaismassat ole luokkaa 2200-2800kg?
Tuon minun teoriani mukaan voisi vaunu painaa luokkaa 1500-2000 kg
kuormattuna. Itse olen törmännyt siihen, että tila-autojen vetomassat on
aika vaatimattomia. Ja pakubusseissa tehot on vähän alhaisia.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:31.05.2024 kello on 14:27
  • Kulkija
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #26 : 7.03.2015 kello on 13:07 »
Mun mielestä asia ei ole ihan yksiselitteistä painojen laskentaa, vaan myös vetoauton ominaisuuksilla, kuormauksella, renkaiden kunnolla, laadulla ja rengaspaineilla sekä kitkavetopään olemassaololla on iso merkitys. Vaunun aerodynamiikallakin arvelisin olevan merkitystä, oma kun oli aikanaan melkoisen pystykeulainen niin asiaa tuli pohdittua.

Riittävä teho ja vääntö on erittäin tärkeää, ja niitähän saa nykyaikaiseen turbodieseliin helposti lisää.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:17.03.2015 kello on 19:01
Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
« Vastaus #27 : 7.03.2015 kello on 15:03 »
Itsellä yhdistelmänä mb e 270 cdi sekä 552L solifer.

Solikan omamassa 1150 ja kokonaismassa muistaakseni noin sata kiloo enemmän...

Autolla sit saakin vetää 1900kg omamassan ollessa 1670kg ja kokonaismassan 2200kg. Ei vaadi vielä pikku eetä vaikka se taskusta löytyykin. Mutta hyvä siinä et voi välillä vaimonkin laittaa rattiin.. lisäksi ei jää jalkoihi mäessä yms ko koneessa on 425 nm.

Liian usein ostetaan se just riittävä 1.6 bensa ja sillä sit yritetään huuattaa mäet ylös. Kulutus huutaa yli kympin ja kone käy kovilla. Iso diesel menee vaunu peräs 8 litralla ja vääntää nätisti pikku kierroksilla

  • Vieras
  • Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
    « Vastaus #28 : 7.03.2015 kello on 15:36 »
    Itsellä yhdistelmänä mb e 270 cdi sekä 552L solifer.
    Iso diesel menee vaunu peräs 8 litralla ja vääntää nätisti pikku kierroksilla

    Mersu pesee sitten taloudellisuudellaa n vastaavan kokoluokan autot mennen tullen, taitaahan tuolla vaunun massallakin olla merkitystä mutta kuitenkin, vähällä menee.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
    • Tyhmä
      • Urheilua aktiiveille
    Vs: Vaunun painosta vetoauton suhteen
    « Vastaus #29 : 7.03.2015 kello on 17:12 »
    Jep suurimmalla osalla tekee tiukkaa päästä tuohon ilman vaunua...