Vuosia ajanut. H-autossa Nokian R malleja, nyt R5. M-autossa Michelin Crossclimatet. Ei ongelmia. Tosin mun rengas ongelmat joku tietää paremmin.....
Riippuu ihan tuleeko ajettua kymmeniä tuhansia kesällä vaiko vaan kauppareissuja! Enemän ajavalla suosittelen kyllä jo kesärenkaita ihan polttoainetaloudenk in kannalta. Ajomukavuuteen ei kyllä juurikaan taida vaikuttaa! Siinä kyllä säästää vaivaa kun ei tarvii rengasrulianssiin ryhtyä!
Mitens nämä, joita myydään 'ympärivuotisina'?Meillä Sitikassa ollut jo vuosia Goodyear Vector 4season renkaat ympärivuoden. Eikä enää nastarenkaisiin mennä.
Meillä Sitikassa ollut jo vuosia Goodyear Vector 4season renkaat ympärivuoden. Eikä enää nastarenkaisiin mennä.Mullakin on nyt goodyear vector 4seasons cargo renkaat retkipakussa...
Talvella kaverini, joka harrastaa autourheilua, kävi ajamassa autoa ja ihmetteli renkaiden pitoa.
Hänen mielestään parempi pito kuin monissa nastarenkaissa.
Mullakin on nyt goodyear vector 4seasons cargo renkaat retkipakussa...Minulla ei ole cargo malliset vaan kantavuusluokan 102 renkaat. Riittää just Jumpyn kokonaispainolle.
Ihan toimivat renkaat kesäkäytösää ja laillisesti voi venyttää ajoa talvisiinkin olosuhteisiin.
Hyvää noissa "cargo" malleissa on myös se, kun pyörimisuuntaa ei ole määritetty. Voi vaihtaa kuluvimman oikean etupyörän ristiin vasemmalle taakse, jolloin renkaat saa kulumaan tasaisesti.
Hyvää noissa "cargo" malleissa on myös se, kun pyörimisuuntaa ei ole määritetty. Voi vaihtaa kuluvimman oikean etupyörän ristiin vasemmalle taakse, jolloin renkaat saa kulumaan tasaisesti.
Mutta kesäpitoon kannattaa käyttää hetki lueskellen aitoja testidokuja eikä uskoa pelkästään kitkarengas uskovaisten haihatuksia.
Tiedostava, harkintakyvyn omaava kuljettaja voi ajaa renkaat turvallisesti loppuun lain sallimissa rajoissa, toisin kuin reikäpäisesti kaahaava testituloksiin luottaja.
Asenne ratkaisee. Piittaamaton kuski voi joutua kuseen parhaillakin välineillä.
Voihan noinkin tehdä, rengas vaan sitten kuluu nopeammin.Joo, noinkin minäkin olen aikaisemmin ajatellut...
Jaa miksikö?
Kun katsot 'nappuloita' tarkasti, niin pyöriessä jättöreuna kuluu enemmän.
Miksi kesäkelissä renkaalla pitäisi olla ultimaattisen hyvä pito verrattuna talveen? Kuljettajan asenne ja mukautuva ajotapa ovat keskeisempiä ominaisuuksia.Entä jos sillä toisella on väärä asenne ja agressiivinen ajotapa?
Tiedostava, harkintakyvyn omaava kuljettaja voi ajaa renkaat turvallisesti loppuun lain sallimissa rajoissa, toisin kuin reikäpäisesti kaahaava testituloksiin luottaja.
Asenne ratkaisee. Piittaamaton kuski voi joutua kuseen parhaillakin välineillä.
Ei tarvitsekaan koska vanhoilla talvikumeillakin, joista nastat poistettu on pärjännyt monta vuotta menneisyydessä. Ne on taatusti huonot.Älä viitsi naurattaa, nuo kinkkiluistinrataku mit on pärjänneet vain luistavuudessa ja voin kertoa ettei nykykitkat häviä eri osa alueilla normikumeille pahemmin. Tule pois pimennosta ja tutustu asiaan muutenkin kuin päätoimisena kiina agenttina. Myin edellisen autoni broidille joka vannoutunut nastamies. Nyt ei enää edes kuvittele paluuta nastoihin.
Mutta tuurillakin pärjää. Ja ne jotka eivät ole pärjänneet eivät ole sitä kertomassa.
Mutta miksi laittaa kesäksi kitkat alle kun paljon halvemmalla saa vaikka kiinalaisia halpis renkaita joissa vähintään sama pito kuin kitkoissa.
Kitkojen kulutuskin on korkeampi kuin kesäkumien...eli näennäinen säästö katoaa tankilla.
Ennakoida voi ken uskoo siihen. Viime kesänä oli ainakin 1 tilanne jossa mentiin ihan sallittua 80kmh ja puskasta hyppäsi eteen iso peura, kunnon laatu kesärenkailla ns täysjarrutus ja väliin jäi ehkä 2 metriä. Kitkoilla olis tullut tuulilasiin....
Kitkojen kulutuskin on korkeampi kuin kesäkumien...eli näennäinen säästö katoaa tankilla.
Toinen naurattaja... Kyllä tiedän mikä pito on. Se verran paljon ajanut nykykitkoilla (enkä puhu eurokitkoista) Hyymeriin kun ostin Nyky renkaat niin parempi pito oli kuin Kumho nastoilla mitkä tuli ostaessa mukana.Kesäajossa ei nastoista ole hyötyä. Nastarenkailla kesällä ajo on laitonta.
https://www.autoliitto.fi/uutiset/kitkat-vai-nastat-moottori-vertaili-halpoja-nastarenkaita-ja-laatukitkoja/
Testiin valikoituivat Goodyearin, Michelinin, Nokian ja Pirellin nastattomat talvirenkaat, joita vastaan asettuivat kiinalaiset nastarenkaat Antaresilta, Sunfullilta ja Winrunilta sekä serbialainen nastarengas Tigar. Siinä missä kitkarenkailla on hintaa noin 150 euroa kappaleelta, mukana olleet nastarenkaat maksavat karkeasti puolet siitä.Eipä tuo liitto vakuuta muutenkaan. Mitä on saanut aikaan? Kuulun siihen ainoastaan tiepalvelun takia.
Onhan noita kaikenlaisia vertailutestejä...Onko Tyhmien Mekaanikkojen "testi" parempi? Jos tulos oli selvä ensimetreillä, miksi testata. Tekisivät jotain järkevää. Ilmeisesti VW ei tällä kertaa voittanut. Löytyisikö vielä lisää testejä.
TM:n versio
https://tekniikanmaailma.fi/laitoimme-parhaat-kitkarenkaat-ja-huonot-nastarenkaat-vastakkain-jaisella-ympyraradalla-voittaja-oli-selva-jo-ensimetreilla/
Joo, noinkin minäkin olen aikaisemmin ajatellut...
Se on varmaan peruja ristikudosrenkaiden ajalta. Silloin puhuttiin, että kudokset venyy, tai jotain sen tapaista.
Olen nyt jo vuosia vaihtanut renkaat ristiin. Mitään nopeampaa kulumista en ole havainnut, vaan renkaat saa kulutettua tasaisemmin
Onhan noita kaikenlaisia vertailutestejä...
TM:n versio
https://tekniikanmaailma.fi/laitoimme-parhaat-kitkarenkaat-ja-huonot-nastarenkaat-vastakkain-jaisella-ympyraradalla-voittaja-oli-selva-jo-ensimetreilla/
Olet väärässä.Juu väärässä voin olla, mutta kokemuksesta kirjoitin...
Rättirenkaiden aikaan renkaita vaihdettiin jatkuvasti, eikä puhuttu mistään 'venymisestä'.
Vasta vyörenkaiden tultua alettiin kiinnittää huomiota kulumiseen.
Jos katsot rengasta sivulta, voit havaita epäsymmetrisen kulumisen.
Kesäajossa ei nastoista ole hyötyä. Nastarenkailla kesällä ajo on laitonta.Pidä sit huolta ettet aja, minä en omista nastarenkaita.
Pidä sit huolta ettet aja, minä en omista nastarenkaita.Pois huoli ja murhe. Kesikset meni alle jo viime viikolla.
Mistäs sä tiedät kumi laadut ja ominaisuudet. Olen nyt noilla Michelin Crossclimate renkailla ajanut yli 70.000 km ja ei lopussa, eikä lähelläkään.
(https://karavaanari.org/kuvat/1743419859.jpg)
Pois huoli ja murhe. Kesikset meni alle jo viime viikolla.Ensin kannattaa ostaa halpa ja hyvä?
Minua ei juuri nyt sinun misukkasi tai nastasi kiinnosta.
Oletko koskaan kuullut sanontaa halvasta ja hyvästä? Ei se mitään, minä kerron. Jos haluaa halvan ja hyvän, tuotteita pitää ostaa 2 kpl.
En ole kumiasiatuntija, luotan kumin ammattilaisiin.
Olet varmasti ylpeä itsestäsi kun ei ole tarvinnut renkaisiin tuhlata. Valokuva on todella hieno.
Ensin kannattaa ostaa halpa ja hyvä?Oletko ... vai esitätkö vain? Lue allekirjoitus.
Sit on ylpee kun en ole renkaisiin tuhlannut.
Jakomielitautinen?
Luulen kumminkin että niitä halpoja saa ne 2 näitten hyvien hinnalla. Sit ei ole kumi asiantuntija ja samalla suunavauksella esittää mielipiteitään kumin laaduista?
Yritä nyt päättää tai mieluimmin ole hiljaa.
äkkitilanteet pitäisi olla poissuljettuja.Kerro tämä hirvelle tai kolmion takaa tulevalle dementiapapalle.
Oletko ... vai esitätkö vain? Lue allekirjoitus.En esitä ja tiedän kuka on. Ja tangoa voi pyörittää henkilö joka luulee olevansa kapellimestari.
Jos kaikkeen sanomiseen pitää olla alan asiantuntija, lyhyeksi keskustelut jää. Luotan asiantuntijaan ja heidän tietoja kerron eteenpäin. Ei ole pakko uskoa jos ei taho. Mitä minun pitäisi päättää? Elämä on täynnä päätöksiä. Hyvin hiljaa olen. Ainoastaan näppiksen rapina ja radio kuuluu.
Kerro tämä hirvelle tai kolmion takaa tulevalle dementiapapalle.
Kun tästä alkaa kuitenkin kohta nillitys, kerrottakoon että tangoon tarvitaan kaksi.
En esitä ja tiedän kuka on. Ja tangoa voi pyörittää henkilö joka luulee olevansa kapellimestari.Tämähän on kuin keskustelisi teinin kanssa. Puolestani olkoon tässä kun järkevämpää asiaa ei vastakeskustelijalt a löydy.
Noilla testeillä nakkaan vesilintua, koska niillä haetaan rengastyyppien äärikohtia ja minä taas vältän niitä.
Tämähän on kuin keskustelisi teinin kanssa. Puolestani olkoon tässä kun järkevämpää asiaa ei vastakeskustelijalt a löydy.Katso pelle peiliin. Nuo 13v on aina ja kaikessa oikeassa ja puuttuvat joka asiaan. No mites ja kuka tulee mieleen. :o :P
Minähän olen niin hyvä autoilija etten tee koskaan virheitä.Tuskimpa tuossa 2024 testissä sivuutettiin olematon jarrutusteho kitkoilla. Ja hyvät mutta halvat viimeisinä.
Mitäs sitten kun joku toinen tekee virheen?
Jos ajan sataa kostealla tiellä muuten hyvällä kesäkelillä, voin pitää nopeutta turvallisena.
Jos jotain sellaista tapahtuu, että joutuu tekemään hätäjarrutuksen, minulle on sillä suuri merkitys, että renkaiden pito riittää hidastamaan ja pysäyttämään tehokkaasti.
Kun hyvällä kesärenkaalla auto on pysähtynyt, kitkoilla vauhtia voi olla vielä 70km/h.
Moottorin testistä luettuna...
Tuskimpa tuossa 2024 testissä sivuutettiin olematon jarrutusteho kitkoilla.Arvosanaperusteet ja vaihtoehtoiset painoarvot voisi avata.
Itelläkin on ollut yhdet kitkat talvilkäytössä ja ajoin loppuun kesällä. Toisia ei enää tule. Olivat talvella suorastaan hengen vaaralliset jääkelillä (misukat). Kesällä mukavan pehmeät kuin aamutossut jalassa mutta kuluivat äkkiä.Sinähän sen sanoit...
Se on hyvä että porukassa on mestarikuskeja jotka osaa ennakoida kaiken mitä sivukaduilta ja puskien takaa eteen voi tulla. Samaten osaavat arvata jo ennalta mistä puskasta hirvi tai peura pomppaa eteen. Osaavat ennakoida myös muiden autoilijoiden tekemät virheet ja eteen suistumiset. Se on todellista mestaruutta.
Mutta kertokaahan ihmeesäs kuka on lääkärinne....ja millä lääkityksellä saa noin voimakkaan uskon asiaan.
Tuon selkeämpi testituloksia kun ei aiheesta voi olla.
Itelläkin on ollut yhdet kitkat talvilkäytössä ja ajoin loppuun kesällä. Toisia ei enää tule. Olivat talvella suorastaan hengen vaaralliset jääkelillä (misukat). Kesällä mukavan pehmeät kuin aamutossut jalassa mutta kuluivat äkkiä.
Yhdessä nuorisoautossa on myös nyt kitkat, tulivat auton mukana ostettaessa....eivä t suostu ajamaan liukkailla keleillä edes kaupunkivauhtia. Onneksi alkavat olla loppu että saa ens talveksi nastat taas alle. Mutta toisaalta on niitten kanssa hupaa ajella kun kaikki ympyrät menee kuin takavetoisella sportti sierralla, sivuluisussa....
Nyt olen jo vakuuttunut lukemani perusteella kitkarenkaitten huonoudesta. Tilasin nastarenkaat ja uudet kesäiset molempiin autoihin. Asennus kun Suomeen pääsen.Hyvää 1.4 päivää.
Hyvää 1.4 päivää.
Kitkat on matkamökissä, pakettiautossa ja henkilöautossa.Thumb
Ja nastoja ei tule edes kesäkäyttöön.
Ja siinä ei renkaat auta yhtään kun sieltä nurkan takaa tulee se tyyppi jolla on ne parhaat renkaat ja mentaliteettinä; minä osaan kun minulla on niin pieni m...
Hyvää 1.4 päivää.Thumb
Off-Topic:Off-Topic:
suosittelen Karabiilistille jotain hermolomaa tai netti sulkua, ettei tartte yötä päivää jauhaa TOISTEN Ihmisten renkaista. Kukaan ei pakota sinua käyttämään niitä, saa ajaa mainioilla omilla renkailla, ihan rauhassa
Off-Topic:Kuka on banneista puhunut? Sanoin jotta voi jättää jatkuvaa kitkaspammausta tekemättä tai voi pitää some paussin, digiloman tms kun ahdistaa kitkat noin paljon. Ja jos/kun puhuu kitkoista itse niitä käyttämättä. Silloin puhuu toisten renkaista.Off-Topic:
Tämähän on kovasti banneja suosittelemassa. Tämä keskustelu on käyty renkaista, muutamaa kiukuttelua lukuunottamatta yleisellä tasolla. Ei TOISTEN renkaista. Hermoloma voisi mennä aivan toiselle taholle kun ei tunnu hermot pysyvän kurissa.
Kuka on banneista puhunut? Sanoin jotta voi jättää jatkuvaa kitkaspammausta tekemättä tai voi pitää some paussin, digiloman tms kun ahdistaa kitkat noin paljon. Ja jos/kun puhuu kitkoista itse niitä käyttämättä. Silloin puhuu toisten renkaista....ja taas mennään. Sanan nettisulku voi käsittää monella tavoin.
Kukin ajaa niillä renkailla mitkä parhaaksi katsoo.Tuon lauseen lunastan👍 Eli ei tartte spammata niitä itselle mieluisia. 👍👍👍
Tän näköset Hampuusit pyörii Boxerissa, olleet jo 7 vuotta alla yhtäkyytiä. Pitoa ei pahemmin ole enää jäljellä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1743609247.jpg)
Näitä ei voi viedä hampaat irvessä äärirajoille... 😆
Miten minä muistelen että joku joka osaa ajaa ja käyttää niitä parhaita renkaita sai elukan Ford transitin konepellille ?
Vai muistako väärin vai oliko se kuski sitten niin surkea ettei niillä hyvillä renkailla kyennyt väistämään ?
Nuohan alkavat olemaan parhaimmillaan seuraavaan autolehden testiin, missä verrataan vanhoja kitkoja uusiin kesärenkaisiin, ajamalla Formula 1 autolla märällä ympyräradalla kaasupohjassa.
Boxerissa tuli ihan uudet nastat mukana, lähti samantien kiertoon, ei sitä rapinaa ja jollotusta hermo kestänyt. 😆Käy ne kuulovammaisille jotka tykkää ajaa autoa kuin ameriikan filmeissä koko ajan rattia vispaten.
Käy ne kuulovammaisille jotka tykkää ajaa autoa kuin ameriikan filmeissä koko ajan rattia vispaten.Rengasmelueristyksestä ei halvimmat korealaisautot liene juurikaan huolehtineet. Rattia saa tosissaan vispata kitkoilla jäätyneellä tiellä.
Rengasmelueristyksestä ei halvimmat korealaisautot liene juurikaan huolehtineet. Rattia saa tosissaan vispata kitkoilla jäätyneellä tiellä.eihän mikään rengas pidä jäällä kun rattia pitää vispata koko ajan. kyllä auto menee suoraan ja kääntyy kun rattia käytetään hallitusti eikä vispata. :D
Yksi autoistani tuli kitkoilla. Kokeilin. Ensimmäinen tien syysjää oli karmea kokemus. Nastakäyttäjänä oletin että auto käyttäytyy loogisesti. Sulalla pitää, jäällä pito on huonompi. Kitkat pitää sulalla, jäällä ei ollenkaan.
eihän mikään rengas pidä jäällä kun rattia pitää vispata koko ajan. kyllä auto menee suoraan ja kääntyy kun rattia käytetään hallitusti eikä vispata. :DRiippuu nopeudesta. Kävellen pääsee ainakin suoraan.
(Jos nastarenkaat rapisee ja vollottaa niin kannattaa vaihtaa ne nordmannit ja nokiat pois, hiljaisempiakin on.)Mulla on ollut käsitys, että Nordman on vanha malli Nokian renkaasta...
Kun dementiapappa tulee kolmion takaa, .. ..
Kunhan ovat mustat ja pyöreät. Niillä pärjää normiajossa. Kun dementiapappa tulee kolmion takaa, saattaa tulla mieleen, ainakin jälkeenpäin jos ajatuskykyä löytyy, että kunnon renkaat olisi kannattanut laittaa alle.
Jatkuvasti puhutaan jarrutusmatkoista, kuinka joku pysähtyi 2m aiemmin...Onnettomuustutkinta selvittää mitä on tapahtunut. Tutkintalautakunta ei jossittele. Tietoa asiasta ei ole.
Taitaa kuitenkin olla vähissä ne mällit, missä se 2m olisi pelastanut.
Jatkuvasti puhutaan jarrutusmatkoista, kuinka joku pysähtyi 2m aiemmin...Pitäisi kai mielummin puhua pysähtymismatkoista ...
Taitaa kuitenkin olla vähissä ne mällit, missä se 2m olisi pelastanut.
Pitäisi kai mielummin puhua pysähtymismatkoista ...
Jarrutusmatka on vain osa matkaa. Siihen pitää lisätä vielä reaktioaikana kuljettu matka. Jos on todella nopea, niin reaktioaika yllätystilanteessa voi olla 1 sekunnin luokkaa. Siinä ajassa auto kulkee 80 nopeudesta 22 m, eikä kuljettaja ole vielä jarruttanut lainkaan. Todellisuudessa reaktioaika on kuitenkin lähempänä 2 sekunttia. Tähän voi vielä miettiä pimeällä lähivaloilla ajamisen. Lähivalot oikein suunnattuna näyttävät hiukan yli 40 metriä.
Ai niin, mutta tässähän olikin kyse vain renkaiden kitkapidosta.
Jos reaktioaika on noin 2 sek, kannattaa kaikkien turvallisuuden vuoksi käydä poliisilaitoksella ja luovuttaa ajokortti.
Katsopa kellosta kuinka pitkä aika on 2 sek.
Mulla on ollut käsitys, että Nordman on vanha malli Nokian renkaasta...
Onko Nordman 9 sama rengas, kuin vanhempi malli Nokiasta, eli Nokian 9. Kovin samanlaiselta kuvio näyttää.
Kertovat viisaammat, että reaktioaika on 0.7-1.5 sek.Tämä on testattu monesti radalla reaktionopeustester illä...
Muutaman tunnin kun on ajanut, voidaan olla hyvinkin lähellä sitä paria sekuntia.
Tämä on testattu monesti radalla reaktionopeustester illä...
Jos kerrotaan kuljettajalle että tämä on testi, niin kuljettaja todella pääsee reaktiossa parhaimmillaan 1 sekunnin ja jopa allekin. Jos tilanne tulee yllätyksenä, niin kyllä se reaktioaika vain tuplaantuu. Kuljettaja kyllä näkee esteen, mutta aivot alkavat vasta havainnon jälkeen prosessoimaan.
Aikanaan tuli käytyä liiikenneturvan ajokoulutuksissa näyttämässä miten iso yhdistelmä ajoneuvo reagoi kun henkilöauto lyö jarrut pohjaan edessä. Astinlaudassa oli väripanos merkkaamassa koska jarrutus alkoi. Vaikka tiesin että jossain vaiheessa henkilöauto jarruttaa ja välimatkaa oli noin 30 m/ nopeutta 75 km/h, niin henkilöauton jarrutus merkin ja minun jarrutuksen väliin jäi yleensä pari metriä.
Mutta palstallahan on pari reaktionopeudeltaan maailman nopeinta ja parasta kuljettajaa parhailla renkailla eli ei noille tämmöinen tavallinen tallaaja pärjää. Mutta kun itse tietää rajoitteensa, niin liikenteessä pärjää vaikka joskus nuo erinomaiset meinaa yllättää ;)
Onko 30 metriä ohjeiden mukaan riittävä turvaväli 75 kmh vauhdissa isolle yhdistelmälle. Onko tutkimusta kuinka paljon yhdistelmä häviää perilletuloajasta, jos pitää sadan metrin turvaetäisyyttä?Ajoin siinä missä käskettiin. Opetuksen tarkoitus oli opettaa kuljettajia varomaan myös takaa tulevia eli ennakoimaan liikenteen kaikkia tapahtumia, kun se itse oikeassa oleminen ei auta kuin hyvin harvoin.
Tämä on testattu monesti radalla reaktionopeustester illä...Mikä testeri? Mitä testattu? Missä testattu? Mitkä ovat tulokset? Missä raportoitu?
Mikä testeri? Mitä testattu? Missä testattu? Mitkä ovat tulokset? Missä raportoitu?kun tykkäät testeistä ja faktasta, onko sinun reaktio aikaa testattu tai yleensä edes ajotaitoa viime aikoina? ainakin jutut on sellaisia ettet sovellu liikenteeseen.
Kuulostaa samalta kuin hiushoitoaineet: 100% tuuheammat hiukset.
Mikä testeri? Mitä testattu? Missä testattu? Mitkä ovat tulokset? Missä raportoitu?
Kuulostaa samalta kuin hiushoitoaineet: 100% tuuheammat hiukset.
kun tykkäät testeistä ja faktasta, onko sinun reaktio aikaa testattu tai yleensä edes ajotaitoa viime aikoina? ainakin jutut on sellaisia ettet sovellu liikenteeseen.
Kaikkeen löydät vastaukset ihan ite, jos viitsisit vähän pohtia asioita, etkä jatkuvasti keskeyttää kysymyksilläsi.Jos joku väittää että useasti testattu, oletan että hänellä on näyttöä testituloksista. Muuten asia jää pelkäksi väitteeksi, kuten tässä oletan käyvän.
Lopeta jumittaminen ja siirry eteenpäin.
etkä jatkuvasti keskeyttää kysymyksilläsi.
Lopeta jumittaminen ja siirry eteenpäin.
Reaktioaikatestiä voidaan käytännön tasolla autolla tehdä monella tavalla.Meillä oli raidalla aikanaan sen verran jäynä kouluttaja että yhelle onnetomalle laukaisikin sen väripanoksen jo kun tämä olii vasta kiihdyttämässä sovittuun nopeuteen, eikä siellä suoran loppupäässä kuten edelliselle. Voi varmaan arvata mitä tapahtui reaktio.- ja pysähtymismatkalle. Varsin tehokas demonstraatio siitä, mitä tapahtuu kun tilanne on oikeasti yllättävä. Luulen että jäi muillekin kuin minulle mieleen.
Yksi on väripanostesti, jossa testajja laukaiseen auton kyljessä väripanoksen ja laukauksen jälkeen kuski painaa jarrua, jolloin liike-energia laukaisee toisen väripanoksen. Nopeus tiedetään ja värimerkkien väli mitataan.
Toinen nykyaikaisempi mittari on digitaalinen. Testaaja laukaisee äänimerkin ja kuski reagoi painamalla jarrua. Testeristä näkee viiveen ja nopeuden.
Kolmas havainnollistamisko e on "Masin" kertoma etäisyystesti, jossa demotaan henkilöauton takana liian lähellä ajavaa raskasta ajoneuvoa. Tämä tehdään yleensä liukkalla radalla, mutta toki kuivallakin radalla. Lähinnä se on tarkoitettu näille perässä roikkuville "rekkakuskeille", koska se tehdään yleensä vain raskaan kaluston kuljettajien ennakoivan ajon koulutuksessa.
Reaktioaikaani ei ole testattu. Tästähän ei mitään yleisiä testejä ole. Mikään viranomainen ei ole katsonut tarpeelliseksi ajotaitoani testata. Mielipiteet keskustelupalstalla eivät korreloi liikennekäyttäytymi seen.
Jos joku väittää että useasti testattu, oletan että hänellä on näyttöä testituloksista. Muuten asia jää pelkäksi väitteeksi, kuten tässä oletan käyvän.
Katsotko olevasi oikeutettu määräämään miten keskustellaan ja mitä saa kysyä. Älä jumitu vaan siirry eteenpäin.
Mitä laki sanoo väsyneenä ajamisestaVastaa juopuneena ajamista...
Liittyy löyhästi aiheeseen. Kolaria lähellä olevan talon kamera tallensi tapahtuman. Kysyn tietäjiltä: Jarruttiko musta Tesla automaattijarrutuks ella?
2. Miksi Tesla rullasi kolarin jälkeen jarruttamattomana?
https://vm.tiktok.com/ZNdLorbSn/
Kolaripaikka Teslan tulosuunnasta, punainen maitolava näkyy oikealla.
https://maps.app.goo.gl/uPqtc7tV7T3eRiWa6?g_st=ac
Tuosta julkaisusta voi tulla vielä oikeusjuttu.Tuo tuli ihan oikeasti mullekin mieleen...
Oliko nauhoittavasta kamerasta varoitettu....
Tuo tuli ihan oikeasti mullekin mieleen...
Saako yksityinen tallentava pihakamera kuvata yleistä tietä?
Mutta joo, en nähnyt videossa jarrutusjälkiä. Mikähän mahtoi olla kuskin reaktionopeus?
6 § (9.6.2000/531)SalakatseluKojelautakamera on tarkoitettu liikennetilanteiden taltioimiseen.
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa
1)
kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka
2)
yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,
on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
7 § (9.6.2000/531)Salakuuntelun ja salakatselun valmistelu
Joka sijoittaa 5 tai 6 §:ssä tarkoitetun laitteen salakuuntelussa tai -katselussa käytettäväksi, on tuomittava salakuuntelun valmistelusta tai salakatselun valmistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
8 § (13.12.2013/879)Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminenhttps://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1889/39-001#chp_24v20000531__sec_8v20130879__heading
Joka oikeudettomasti
1)
joukkotiedotusvälin että käyttämällä tai
2)
muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei myöskään pidetä yleiseltä kannalta merkittävän asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö, toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
8 a § (13.12.2013/879)Törkeä yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
Jos yksityiselämää loukkaavassa tiedon levittämisessä aiheutetaan suurta kärsimystä tai erityisen suurta vahinkoa ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Kunhan muistaa, että oman piha ohella ei kuvaa naapurin tonttia, ei silloin syyllisty salakatseluun.Kojelautakameran kuvaamaa esitetään julkisesti jatkuvasti...
Kojelautakameran sisältö on vain omaan käyttöön, ei julkiseen levitykseen. Vahinko- ja onnettomuustapauksi ssa tallenteita voidaan kuitenkin käyttää todisteena viranomaisille, vakuutusyhtiöille tai oikeudessa tilanteen selvittämiseksi.
Kojelautakameran kuvaamaa esitetään julkisesti jatkuvasti...
Onko kolaripaikalla kuvaaminen sallittua? Hyvän maun mukaista toimintaa?
Kojelautakameran kuvaamaa esitetään julkisesti jatkuvasti...
Tälläkin foorumilla niitä on esitetty.
Mahtaako olla sitten niin kovin kiellettyä. Samaa kuvaamista tuulilasin läpi on karavaanarien tubetukset täynnä.
Kuolleiden ja loukkantuneiden kuvaaminen ei varmaankaan ole hyvän tavan mukaista...Tällainen kuvaaminen on viranomaisten hommaa. Maallikko ei ehkä osaa kuvata oikeita kohteita. Ja miten saat kansalaiselta ne kuvat. Tuskin kolaripaikalla aletaan tiedostoja vaihtamaan.
Mutta jos kolaripaikka kuvataan ja siten saadaan vaikka tie auki, se lienee ok?
Tällainen kuvaaminen on viranomaisten hommaa. Maallikko ei ehkä osaa kuvata oikeita kohteita. Ja miten saat kansalaiselta ne kuvat. Tuskin kolaripaikalla aletaan tiedostoja vaihtamaan.
Karabiilisti varmaankin, kun on niihin jumittanut... 😆
Ootteko kattonu mikä tän ketjun aiheena on....tai oli....
Ootteko kattonu mikä tän ketjun aiheena on....tai oli....Linkitä se pitkä ketju joka on pysynyt otsikon aiheessa. Ensi viikkoon jaksan odottaa.
Vai eikö pysty kun on kitkat alla niin pitää katsella eteenpäin ja ennakoida koko ajan.... ;)
Tuossa todennäköisesti kuvattiin naapurin pihatien liittymää ja tonttia.
Olikohan julkaisuun saatu naapurin lupa. Todennäköisesti koko kylä tunnisti kenen autosta kyse.
Olikohan molemmilla kitkat alla kun kävi noin....
Laitan ennen kuin Kar**** ehtii. https://www.is.fi/autot/art-2000011159088.htmlHeh... :)
Ja itsellä on lailliset
https://www.is.fi/autot/art-2000011157267.htmlJa aina se oma rengas on paras. Minä luotan enemmän testeihin kuin tehtaan edustajiin.
Asiantuntijaa kannattaa uskoa!
Jos hän joka tekee renkaita suosittaa jotain niin tiennee enemmän kuin esson baarin setämiehet. Thumb
https://www.is.fi/autot/art-2000011157267.htmlMielenkiintoista...
Asiantuntijaa kannattaa uskoa!
Jos hän joka tekee renkaita suosittaa jotain niin tiennee enemmän kuin esson baarin setämiehet. Thumb
Ja aina se oma rengas on paras. Minä luotan enemmän testeihin kuin tehtaan edustajiin.Nokialta kannattaa kysyä minkälaiset renkaat on tässä testissä ollut.
Michelinin testiradoilla Ladoux’ssa on osoitettu, että erot ovat vielä suurempia, kun vertaillaan kuluneita renkaita. Tosiasiassa erot ovat suurimmillaan vertailtaessa renkaita, joiden pinta on kulunut lähelle lain sallimaa pienintä kuvionsyvyyttä. Michelinin vertailutesteissä saatiin melko yllättäviä tuloksia: joidenkin lähes loppuun kuluneiden renkaiden jarrutuskyky märällä onkin lähes yhtä hyvä kuin toisten, uusina testattujen renkaiden. Pelkästään kulutuspinnan syvyys ei siis olekaan luotettava indikaattori arvioitaessa eri renkaiden jarrutuskykyä märällä tiellä.Misukan tekemä testi Misukan testiradalla. Käytetäänkö kuviosyvyydessä Ranskan vai Suomen lakia? Oli kulunut lähelle, kuinka lähelle?
Michelinin testitulokset vahvistavat uusia, riippumattomien tutkimusten tuloksia, joiden mukaan ei pystytä osoittamaan suoraa yhteyttä onnettomuustilastoj en ja renkaiden kuvionsyvyyden välillä. Tätä on Suomessa tutkinut myös VTT Turvallinen Liikenne 2025 -projektinsa osana. VTT:n tutkimusraportissa[1] todetaan, ettei tehdyn tutkimuksen perusteella voitu osoittaa kiistatonta näyttöä onnettomuusriskin eroista verrattaessa renkaita, joiden kuvionsyvyys on 1.6–3.4 mm renkaisiin, joiden kuvionsyvyys on vähintään 3,5 mm.Ei pystytä osoittamaan onnettomuuksien ja kuviosyvyyden välillä. Koskenee kaikkia renkaita.
Turvallinen liikenne 2025https://projectsites.vtt.fi/sites/tl2025/index.html
Turvallinen liikenne 2025 -konsortiohankkeen tavoitteena on tukea päätöksentekoa valtakunnallisten liikenneturvallisuu stavoitteiden saavuttamiseksi niin, että vuonna 2025 on enintään 100 liikennekuolemaa. Rautatieliikenteen ja merenkulun tavoitteena on edelleen, ettei tapahdu kuolemaan taikka vakavaan ympäristövahinkoon johtavia onnettomuuksia.
Projektissa tehdään monitieteistä liikenneturvallisuu stutkimusta tie- ja rautatieliikenteen sekä merenkulun alalla erityisesti teknisten toimenpiteiden ja sovellusten osalta. Tutkimus on soveltavaa ja asiakaskeskeistä, mutta samalla geneeristä.