Kirjoittaja
Aihe: Kitkarenkaat kesäkäytössä (Luettu 54839 kertaa)
« Vastaus #31 : 31.03.2025 kello on 13:50 »
Miten nuo nastat vaikuttaa aloituksen otsikkoon? Kyse oli nyt kesäkäytöstä, jossa kitkat on testin mukaan hengenvaaralliset.
Mutta ei se sitä tarkoita etteikö ajaa voi, luvallista on.
« Vastaus #32 : 31.03.2025 kello on 13:53 »
« Vastaus #33 : 31.03.2025 kello on 14:02 »
« Vastaus #34 : 31.03.2025 kello on 14:02 »
Joo, noinkin minäkin olen aikaisemmin ajatellut... Se on varmaan peruja ristikudosrenkaiden ajalta. Silloin puhuttiin, että kudokset venyy, tai jotain sen tapaista. Olen nyt jo vuosia vaihtanut renkaat ristiin. Mitään nopeampaa kulumista en ole havainnut, vaan renkaat saa kulutettua tasaisemmin
Olet väärässä. Rättirenkaiden aikaan renkaita vaihdettiin jatkuvasti, eikä puhuttu mistään 'venymisestä'. Vasta vyörenkaiden tultua alettiin kiinnittää huomiota kulumiseen. Jos katsot rengasta sivulta, voit havaita epäsymmetrisen kulumisen.
« Vastaus #35 : 31.03.2025 kello on 14:03 »
« Vastaus #36 : 31.03.2025 kello on 14:12 »
Olet väärässä. Rättirenkaiden aikaan renkaita vaihdettiin jatkuvasti, eikä puhuttu mistään 'venymisestä'. Vasta vyörenkaiden tultua alettiin kiinnittää huomiota kulumiseen. Jos katsot rengasta sivulta, voit havaita epäsymmetrisen kulumisen.
Juu väärässä voin olla, mutta kokemuksesta kirjoitin... Aikaisemmin vaahtosin samalla tavalla pyörimissuunnan vaihdon seurauksista. Silloin olin tosin oppini saanut lehtien palstoilta ja Essson baarista Omalla kohdalla ristikkäin vaihto toimii. Kuluminen on ollut kauttaaltaan hyvinkin tasainen. Kuuluu neuvoihin "Saa käyttää, mut ei oo pakko"
« Vastaus #37 : 31.03.2025 kello on 14:17 »
Kesäajossa ei nastoista ole hyötyä. Nastarenkailla kesällä ajo on laitonta.
Pidä sit huolta ettet aja, minä en omista nastarenkaita. Mistäs sä tiedät kumi laadut ja ominaisuudet. Olen nyt noilla Michelin Crossclimate renkailla ajanut yli 70.000 km ja ei lopussa, eikä lähelläkään. 
« Vastaus #38 : 31.03.2025 kello on 14:42 »
Mulla on nyt kesällä kesärenkaat ja talvirenkaina nastat. Asun sellaisessa paikassa, että nastarenkaat on pahoille talvikeleilla aivan pakolliset. Silloin kun on tie peilijäässä, sen päällä vettä ja edessä jyrkkä mäki ja jyrkkä mutka joka estää vauhdin ottamisen, ei muilla kuin nastarenkaille tee mitään. Mutta ei nyt mennä tuohon kitkat vs. nastat kinasteluun, kerroin tuon vain taustaksi enkä väitä tuon olevan yleispätevä totuus kaikille ja kaikkiin tilanteisiin.
Nyt on oman ja vaimon työn luonne sellainen, että pidemmät lomat on pakko pitää sillion kun kaikki muutkin lomailee. Pitkät reissut ajoittuu väkisin heinäkuuhun. Sitten kun valinnanvapaus kasvaa lähivuosina koittavan eläkeen muodossa, tilanne muuttuu. Silloin vaihdan kesärenkaiksi ympärivuotiset renkaat, jotka laillisesti toimii talvirenkainakin. Pääsee lähtemään talvirengaskaudella Keski-Eurooppaan tai syksyllä ruskaretkelle pohjoiseen, jolloin Etelä-Suomessa on täysi kesä vielä, mutta pohjoisessa saattaa tulla lunta. Noiden ympärivuotisten rinnalla kyllä edelleen pysyy nastarenkaat jotta matkamökkiä pystyy käyttämään ympäri vuoden.
Onko jollakulla kokemusta, miten nuo ympärivuotiset poikkeaa kunnon talvi-kitkoista? Oletan että ympärivuotiset toimii talvikeleissä huonommin, mutta kestää kesällä korkeita lämpötiloja paremmin. Meneekö tämä näin?
« Vastaus #39 : 31.03.2025 kello on 14:56 »
Pidä sit huolta ettet aja, minä en omista nastarenkaita. Mistäs sä tiedät kumi laadut ja ominaisuudet. Olen nyt noilla Michelin Crossclimate renkailla ajanut yli 70.000 km ja ei lopussa, eikä lähelläkään.
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Pois huoli ja murhe. Kesikset meni alle jo viime viikolla. Minua ei juuri nyt sinun misukkasi tai nastasi kiinnosta. Oletko koskaan kuullut sanontaa halvasta ja hyvästä? Ei se mitään, minä kerron. Jos haluaa halvan ja hyvän, tuotteita pitää ostaa 2 kpl. En ole kumiasiatuntija, luotan kumin ammattilaisiin. Olet varmasti ylpeä itsestäsi kun ei ole tarvinnut renkaisiin tuhlata. Valokuva on todella hieno.
« Vastaus #40 : 31.03.2025 kello on 15:18 »
Tämä ketjuhan on taas kuin tehty Mautoilijalle. Se on kuin läjä keväistä moskaa, jonka päällä varis tms. nokkii kasaa ja viskoo jätettä ympäriinsä. 😆 Varsinaista Mautoilijan herkkua! 
« Vastaus #41 : 31.03.2025 kello on 15:23 »
Pois huoli ja murhe. Kesikset meni alle jo viime viikolla. Minua ei juuri nyt sinun misukkasi tai nastasi kiinnosta. Oletko koskaan kuullut sanontaa halvasta ja hyvästä? Ei se mitään, minä kerron. Jos haluaa halvan ja hyvän, tuotteita pitää ostaa 2 kpl. En ole kumiasiatuntija, luotan kumin ammattilaisiin.
Olet varmasti ylpeä itsestäsi kun ei ole tarvinnut renkaisiin tuhlata. Valokuva on todella hieno.
Ensin kannattaa ostaa halpa ja hyvä? Sit on ylpee kun en ole renkaisiin tuhlannut. Jakomielitautinen? Luulen kumminkin että niitä halpoja saa ne 2 näitten hyvien hinnalla. Sit ei ole kumi asiantuntija ja samalla suunavauksella esittää mielipiteitään kumin laaduista? Yritä nyt päättää tai mieluimmin ole hiljaa.
« Vastaus #42 : 31.03.2025 kello on 15:32 »
Itse viime viikolla vaihdoin nastat kitkoihin ja niillä painelen seuravaan talveen. Matkailuautolla ajelu on profiililtaan normikuskeilla liikennevirran mukana lipumista ja surmanohitukset ja äkkitilanteet pitäisi olla poissuljettuja. Itse ennakoivasti ja turvavälejä käyttävänä katson kitkat itselleni hyväksi ympärivuotisesti. Nastat tarpeen mukaan alle. Täällä etelässä jo kesärengaskelit, mutta saatan joutua työni puolesta pohjoiseen koska tahansa, joten kitkat kivat kaltaiselleni köröttäjälle. Noilla testeillä nakkaan vesilintua, koska niillä haetaan rengastyyppien äärikohtia ja minä taas vältän niitä.
Ja talvisin olen ehdottomasti nastamiehiä.
« Vastaus #43 : 31.03.2025 kello on 15:43 »
Ensin kannattaa ostaa halpa ja hyvä? Sit on ylpee kun en ole renkaisiin tuhlannut. Jakomielitautinen? Luulen kumminkin että niitä halpoja saa ne 2 näitten hyvien hinnalla. Sit ei ole kumi asiantuntija ja samalla suunavauksella esittää mielipiteitään kumin laaduista? Yritä nyt päättää tai mieluimmin ole hiljaa.
Oletko ... vai esitätkö vain? Lue allekirjoitus. Jos kaikkeen sanomiseen pitää olla alan asiantuntija, lyhyeksi keskustelut jää. Luotan asiantuntijaan ja heidän tietoja kerron eteenpäin. Ei ole pakko uskoa jos ei taho. Mitä minun pitäisi päättää? Elämä on täynnä päätöksiä. Hyvin hiljaa olen. Ainoastaan näppiksen rapina ja radio kuuluu. äkkitilanteet pitäisi olla poissuljettuja.
Kerro tämä hirvelle tai kolmion takaa tulevalle dementiapapalle. Kun tästä alkaa kuitenkin kohta nillitys, kerrottakoon että tangoon tarvitaan kaksi.
« Vastaus #44 : 31.03.2025 kello on 16:19 »
Oletko ... vai esitätkö vain? Lue allekirjoitus. Jos kaikkeen sanomiseen pitää olla alan asiantuntija, lyhyeksi keskustelut jää. Luotan asiantuntijaan ja heidän tietoja kerron eteenpäin. Ei ole pakko uskoa jos ei taho. Mitä minun pitäisi päättää? Elämä on täynnä päätöksiä. Hyvin hiljaa olen. Ainoastaan näppiksen rapina ja radio kuuluu. Kerro tämä hirvelle tai kolmion takaa tulevalle dementiapapalle.
Kun tästä alkaa kuitenkin kohta nillitys, kerrottakoon että tangoon tarvitaan kaksi.
En esitä ja tiedän kuka on. Ja tangoa voi pyörittää henkilö joka luulee olevansa kapellimestari.
|