Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Retkeilyautot => Aiheen aloitti: 0zz1 - 24.09.2024 kello on 18:08
-
Hei ostimme pari viime vuonna Weinsberg CaraBus 540 ja ollaan tyytyväisiä moneen asiaan siinä ja se on juuri oikean kokoinen mutta yksi älyttömyys syö todella paljon ja se on se että siinä on istuimet neljälle ja sänky kahdelle. Huomasin että näyttää olevan myös melko yleistä tuon koko luokan autoissa. Meillä ei ole koskaan ollut käyttöä sille toiselle penkki riville joten sen voisi poistaa kokonaan ja sen tilanne isompi suihku/wc tila jossa oikeasti mahtuisi suihkuttelemaan.
Onko tälläistä olemassa vai pitääkö rakentaa itse?
-
https://casacar.com/
Tekevät sellaisen kuin haluut . . . Mutta tilatessa selvittää minkätasoista haluaa, Casan tekeleitä maailmalla on monentasoista . . .
Sama seikka askarruttaa itseänikin, kaksin kuljetaan ja jälkikasvu maailmalla ilman jälkikasvua joten kahdenkuljin riittäisi. Ja mitä tiloihin tulee, kunnollista suihku/vc tilaa kaipaan, ei verhohärdeleitä vaan märkyydenkestäviä seiniä suihkutilaan . . .
Valmista sarjatuotantomallia ei tahdo löytyä . . . tai suoraansanottuna: ei löydy Suomenmarkkinoilta.
-
Pössl P2 Relax. Vissiin valmistus loppunut mutta eiköhän käytettyjä löydy.
-
Pössl P2 Relax. Vissiin valmistus loppunut mutta eiköhän käytettyjä löydy.
Onhan se erilainen mutta ei siinä sitä lisätilaa ole.
Ainakaan löytyneiden vähäisten kuvien mukaan.
-
Onhan se erilainen mutta ei siinä sitä lisätilaa ole.
Ainakaan löytyneiden vähäisten kuvien mukaan.
Tässä yksi linkki, josta näkee muutaman kuvan.
https://www.wohnmobilpark.com/wohnmobile/wohnmobil-detail.php?womo-id=1450
-
Samaa olen miettinyt. Meillä rakennettu kahden hengen auto. Toki kokeiltu eri sisustuksia joista muotoutui itselle mieleinen. Valmiita ei ole ja meillä perä-wc toteutus lyhyessä autossa jolloin siellä saa tilaa hyvin.
Tuollainen Latvialainen yritys kuin Punavan valmistaa mielestäni moneen makuun erilaisia versioita, sieltä itsekin ideoita poimin.
Autoinsto turengissa myös oli kiinnostunut tekemään, ja kohtuu hintaan, tekee casacarit. Kannattaa kysellä.
Mikäli meidän sisustus kiinnostaa voit kysellä vaikka yvnä.
-
No Hymer on ainakin tehnyt tällästä 540 senttistä ratkaisua kahdelle:
EDIT: No ei näköjään näykkään toi mun kuva, varmaan HTTP::n takia. No tässä kuitenkin -> http://wonk.sytes.net/ext/permanent/eikay.jpg
Näin tuollaisen kerran livenäkin mutta ei ole muita kuvia kuin toi nettiautosta talteen ottamani. Aika erikoisena pitäisin tuota.
EDIT: Hymercar 312, Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=hXvb1OxEMoY)
-
Adria Twin mallit.
Pössl 2Win Vario
Weinsberg CaraBus
Knaus Boxstar
Vai oliko tarkoitus istua kuskin ja apukuskin penkit käännettynä ja muuta ei tarvita?
-
https://m.youtube.com/watch?v=sThvM5wfCOQ
-
Mikäs tämä auto insto turengissa mahtaa olla? Olis mielenkiinnosta ola tekemisissä!
-
Mikäs tämä auto insto turengissa mahtaa olla? Olis mielenkiinnosta ola tekemisissä!
Voisko olla se, joka tekee 'muka matkailuautoja'?
-
Mikäs tämä auto insto turengissa mahtaa olla? Olis mielenkiinnosta ola tekemisissä!
Näkyy olevan yhtäkuin Casa Car ;)
-
Näkyy olevan yhtäkuin Casa Car ;)
Jep, kaarinassakin se firman nimi on Auto-instot, mutta tuotenimi on CasaCar
-
Autoinsto turengissa myös oli kiinnostunut tekemään, ja kohtuu hintaan, tekee casacarit. Kannattaa kysellä.
Mikäli meidän sisustus kiinnostaa voit kysellä vaikka yvnä.
[/quote]
Enpä Turengista löydä kyseistä firmaa!
-
Adria Twin mallit.
Pössl 2Win Vario
Weinsberg CaraBus
Knaus Boxstar
Vai oliko tarkoitus istua kuskin ja apukuskin penkit käännettynä ja muuta ei tarvita?
juu tarkoitus että autossa olisi vain 2 penkkiä koska siellä ei tarvita sen enempää elikkä kuskin ja apukuskin kääntyvät penkit
-
https://www.forster-reisemobile.de/wohnmobile-und-vans/vans/fv-541-youngster-sunny/
https://www.lastrada-mobile.de/nl/vehikels/regent-e
Ja on noita muillakin, tosin suomesta voi olla vaikkea löytää.
mobile.de ja haulla laittaa istuin paikat kahdelle, niin ehkä jotain löytyy.
-
Alunperinhän oli kyse siitä, että saisi lisätilaa esim. WC/suihkutilaan.
-
On olemassa:
https://m.nettikaravaani.com/affinity/duo/1635725?vifAdCount=9&vifNav=Y
Erillinen suihkukaappikin löytyy... 😉
-
^
No nyt erilainen peltikoppero :D jonka sisustaa hallitsee sänky :-X
Mutta on spa-osasto Thumb Peltilootan tilanahtaus näkyy tuossa, että "oikeissa m-autoissa" väliin mahtuu vielä käytävä :-*
-
Kyllä tuo affinity on hieno innovaatio.
Perä-kylppäri on paljon fiksumpi kuin jos se olisi heti pöydän jälkeen, se on aika ahdas ja ruokaillessa joutuu toljottaa vessan seinää.
Tuossa on avaruutta ihan erillä tapaa.
-
Nyt tais löytyä 5.4m jos tän sais vaikka 4wd mersun alustalla.
https://womoo.de/ratgeber/clever-sunny-540/
-
Nyt tais löytyä 5.4m jos tän sais vaikka 4wd mersun alustalla.
https://womoo.de/ratgeber/clever-sunny-540/
Muistuttaa erehdyttävästi itse tehtyjä retkeilyautoja ainakin layoutin perusteella. Nähtävästi konsepti on onnistunut ja käytännössäkin testattu.
-
Muistuttaa erehdyttävästi itse tehtyjä retkeilyautoja ainakin layoutin perusteella. Nähtävästi konsepti on onnistunut ja käytännössäkin testattu.
Joo tuo on muuten ihan kiva mutta meillä tulee ongelmaksi tuo sängyn korkeus. Edellä ollut affinity oli varsin lähellä omaa ratkaisua ja jos valmista hakisin se jopa olisi katsomisen arvoinen. Raha kuitenkin puhuu, tekisin nykyään itse sähköalustaan joita nyt ilmaantui kiinnostavalla akkukoolla, sprinsu ja rellunpippana sekä transukin. Noista joku alusta ja itse tehden tai teettäen nyt olisi hyvä ratkaisu itselle kahden hengen autoksi.
-
Nyt tais löytyä 5.4m jos tän sais vaikka 4wd mersun alustalla.
https://womoo.de/ratgeber/clever-sunny-540/
Miten tuo voi olla alle 30 tuhannen auto...?
-
Miten tuo voi olla alle 30 tuhannen auto...?
Sisusta maksaa sen sun omaan autoon, ihan arvaus🤪
-
Miten tuo voi olla alle 30 tuhannen auto...?
Koska saksa, suomessa eri hinta koska verot?
-
Joo tuo on muuten ihan kiva mutta meillä tulee ongelmaksi tuo sängyn korkeus. Edellä ollut affinity oli varsin lähellä omaa ratkaisua ja jos valmista hakisin se jopa olisi katsomisen arvoinen. Raha kuitenkin puhuu, tekisin nykyään itse sähköalustaan joita nyt ilmaantui kiinnostavalla akkukoolla, sprinsu ja rellunpippana sekä transukin. Noista joku alusta ja itse tehden tai teettäen nyt olisi hyvä ratkaisu itselle kahden hengen autoksi.
Tais se affinity olla vähän turhan iso omaan makuun, haaveilin jopa sellasesta nugget+ mallista rättikatolla jolloin se vois olla perheen ainoa auto mutta kun siinäkin ylimääräisiä turhia penkkejä
-
Affinity esittely:
https://youtu.be/R7zKDDh189w?si=oe8BSOBhuf-kQgMr
-
Koska saksa, suomessa eri hinta koska verot?
Asuntoautossa ei veroa, märkiä unia ei kannata sekoittaa tähän. Kukas tulee kimppaan, ostetaan saksasta uusia, laitetaan puolet päälle ja myydään Suomessa. Saksan käytetyt kin puolet kalliimpia kuin se uusi🤪🫣
https://www.kleinanzeigen.de/s-wohnwagen-mobile/clever-540/k0c220
-
Myykös näitä suomessa kukaan tai jos ei niin mitäs se maksaa jos hakee tollasen saksasta, eli jos ei ole veroja niin onko se vain joku katsastus maksu? Ja vielä yksi kun saksasta lähtee niin millaset kilvet eli pitääkö ajaa suoraan suomeen vai voiko kävästä portugalin kautta?
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/clever-duo-540-citroen-120-ps-perfekter-reisebegleiter/2875821808-220-2914
Tällänen kyllä vois toimia
-
Tuossakin turhia istuimia, koska ohjaamon istuimia ei hyödynnetä oleskeluun.
Takaosan sohvanpätkät näyttävät ahtailta ja epämukavilta ohjaamon istuimiin verrattuna. Toki riittävät ruokailuun.
Toisaalta tuossa voisi yöpyä huomaamattomasti, kun verho etuistuimien takana.
Eiköhän joku casacar tai vastaava tuollaisenkin tekisi.
-
VC:n sijaiti 'tukkii' avaran kokonaisuuden, ei hyvä.
-
Myykös näitä suomessa kukaan tai jos ei niin mitäs se maksaa jos hakee tollasen saksasta, eli jos ei ole veroja niin onko se vain joku katsastus maksu? Ja vielä yksi kun saksasta lähtee niin millaset kilvet eli pitääkö ajaa suoraan suomeen vai voiko kävästä portugalin kautta?
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/clever-duo-540-citroen-120-ps-perfekter-reisebegleiter/2875821808-220-2914
Tällänen kyllä vois toimia
Saksasta olen saanut punapääkilvet jotka voimassa lyhyen aikaa. Heillä on keltapääkilpiä joiden toimitusehtoja en tiedä, ne on pitempään voimassa. Eipä siinä suurempia kuluja ole katsastuksen lisäksi.
-
Tuossakin turhia istuimia, koska ohjaamon istuimia ei hyödynnetä oleskeluun.
Takaosan sohvanpätkät näyttävät ahtailta ja epämukavilta ohjaamon istuimiin verrattuna. Toki riittävät ruokailuun.
Toisaalta tuossa voisi yöpyä huomaamattomasti, kun verho etuistuimien takana.
Eiköhän joku casacar tai vastaava tuollaisenkin tekisi.
Varmaan penkit sais vaihdettua kääntyviksi ja ehkä riittää kun repsikan penkki kääntyy nii voi jutella vaimolle kun se kokkaa
-
riittää kun repsikan penkki kääntyy nii voi jutella vaimolle kun se kokkaa
kuulostaa siltä että seuraavaksi saa etsiä auton yhdelle. ;D ;D
-
Mutta joo varmaan myös yhteys casacar:iin ja carsporttiin ainakin jos sais tehtyä paremman mutta tuo clever sunny vois olla lähtökohtana
-
kuulostaa siltä että seuraavaksi saa etsiä auton yhdelle. ;D ;D
Jaa että olis parempi olla katsomatta ja odottaa kiltisti pihalla?
-
Jaa että olis parempi olla katsomatta ja odottaa kiltisti pihalla?
Eiku vaimo istuu jakkaralle katsomaan, kun itse teet sapuskaa... :)
-
Miksi wc on puulattialla/seinillä/... siis kotona on erittäin hyvä että vessa on erillään, mutta autossa kun ei ole liikaa tilaa niin miksi sitä pitää tuhlata vessaan, jolle ei ole käyttöä kuin max muutaman kerran vrk.
Kun pytty on samassa tilassa suihkun kanssa, niin pytyllä voi istua ja suihkutella siinä, jos väsyttää eikä jaksa seisoa :D Siivoaminenkin on helpompaa jos sattuu roiskumaan tms.
Niin ja miksi vessassa/kylppärissä on ikkunassa kirkas lasi? Sitten pitää aina vetää se verho siihen eteen, jos on siis tällainen vähemmän julkisuudenkipeä, eikä halua ulostaa yms ikkunan edessä.
-
Eiku vaimo istuu jakkaralle katsomaan, kun itse teet sapuskaa... :)
jos mä alan kokkaan niin sitten vaimo kyllä lähtee ja ero tulee, kahvit saan tehdä
-
Miksi wc on puulattialla/seinillä/... siis kotona on erittäin hyvä että vessa on erillään, mutta autossa kun ei ole liikaa tilaa niin miksi sitä pitää tuhlata vessaan, jolle ei ole käyttöä kuin max muutaman kerran vrk.
Kun pytty on samassa tilassa suihkun kanssa, niin pytyllä voi istua ja suihkutella siinä, jos väsyttää eikä jaksa seisoa :D Siivoaminenkin on helpompaa jos sattuu roiskumaan tms.
Niin ja miksi vessassa/kylppärissä on ikkunassa kirkas lasi? Sitten pitää aina vetää se verho siihen eteen, jos on siis tällainen vähemmän julkisuudenkipeä, eikä halua ulostaa yms ikkunan edessä.
meille suihku ja wc on erittäin tärkeitä koska ollaan lähinnä puskaparkeissa, tämän hetkisessä kopperossa tuo on ongelma, wc vielä jotenkin toimii mutta suihkussa ei edes tälläinen 170cm ja 70 kiloinen pikkumies mahdu kääntyyn. Ja sitten jos olet käyttänyt suihkua niin wc lattia on märkä vähintäänkin 12 tuntia ja veskiä ei ole enää kiva käyttää.
-
meille suihku ja wc on erittäin tärkeitä koska ollaan lähinnä puskaparkeissa, tämän hetkisessä kopperossa tuo on ongelma, wc vielä jotenkin toimii mutta suihkussa ei edes tälläinen 170cm ja 70 kiloinen pikkumies mahdu kääntyyn. Ja sitten jos olet käyttänyt suihkua niin wc lattia on märkä vähintäänkin 12 tuntia ja veskiä ei ole enää kiva käyttää.
Miten usein käyt autossa suihkussa?
-
bunkervan
-
Miten usein käyt autossa suihkussa?
Vaikket multa kysynyt niin välillä päivittäin jos en campingilla
-
meille suihku ja wc on erittäin tärkeitä koska ollaan lähinnä puskaparkeissa, tämän hetkisessä kopperossa tuo on ongelma, wc vielä jotenkin toimii mutta suihkussa ei edes tälläinen 170cm ja 70 kiloinen pikkumies mahdu kääntyyn. Ja sitten jos olet käyttänyt suihkua niin wc lattia on märkä vähintäänkin 12 tuntia ja veskiä ei ole enää kiva käyttää.
Minulla pituutta 180 ja painoa 100, hyvin sopii suihkuun ja vessaan. Mutta siis vasta kun purin turhat romut pois kyseisestä tilasta.
Lattian saa kuivaksi lastalla, aivan kuin kotonakin.
Minäkin olen vain puskaparkeissa, suihkussa käyn kerran päivässä. Oppii muuten käyttämään vähän vettä kun ei viitsi käydä montaa kertaa viikossa uusia vesiä. Joskus 30v? sitten espanjassa tuskailin suihkussa kun vettä tuli niin vähän. Nyt olen vaihtanut suihkupään bidesuihkuun, ja silläkin onnistuu peseytyminen ja vettä menee paljon vähemmän kuin normaalipäällä.
-
Miten usein käyt autossa suihkussa?
Aika usein, suomessa yleensä koitan parkkeerata järven rantaan mutta ollaan viimeisen 12kk aikana oltu 3kk euroopassa autolla ja silloin käytänmössä joka ilta kun vesi ei ole kaikkialla yhtä puhdasta tai helppo löytää
-
https://globe-traveller.eu/models/explorer-series/
Tuo on minusta aika kova. Suomalaisittain sikälikin kiinnostava että kaksoispohja löytyy ja varustelistalta voi ruksia tuplaeristeet, vakioeristys on pari senttiä seinissä ja sentti lattiassa. Voyager--mallit(20cm korkeampi katto, peltiovet korvattu eristetyllä lasikuitupanelilla ja puolikorkealla tavaratilan luukulla) voi myös tilata kattosängyn sijaan säilytyskaapeilla ja valita takapenkkien sijaan tuollaisen istuinlaatikon. Siinä saisi lisää avaruutta ja pakkasenkestävämmän perän.
Jo ketjussa mainittu, pohjaltaan samantyylinen Affinity Duo on muuten myös mahdollista tilata paksummilla eristeillä, vakiona siinä on 10-20mm Armaflexiä.
-
https://globe-traveller.eu/models/explorer-series/
Ompas pienet suihkut, pienimmillään jossain mallissa 70x50cm, isoin 107x67. enpä mahtuisi suihkuun missään noista. Tai siis ainakaan peseytymään.
Mutta painot on varmaan oikeat, 3 - 3.3 tonnia.
-
Monet puhuvat suihkutiloista niinkuin niiden pitäisi olla samaa kokoa kun kotonakin.
Liekö heillä sitten mukana kulkeva porakaivokin?
-
Monet puhuvat suihkutiloista niinkuin niiden pitäisi olla samaa kokoa kun kotonakin.
Minulla on muuten isompi suihkutila autossa kuin kotona. Kotona on suihkukaappi jossa sisätila 80x80cm. Autossa suihkutila 85x105cm, siinä tosin on wc-pönttö, mutta sen yläpuolella on tilaa ja pöntöllä voi istua ja peseytyä.
-
Minulla on muuten isompi suihkutila autossa kuin kotona. Kotona on suihkukaappi jossa sisätila 80x80cm. Autossa suihkutila 85x105cm, siinä tosin on wc-pönttö, mutta sen yläpuolella on tilaa ja pöntöllä voi istua ja peseytyä.
Niin noissahan oli pönttö myös samassa tilassa ja mitat ilmoitettu suihkualtaalle eli kyynerpäätilaa vähän enemmän sentään kun mitä voisi mitoista päätellä. Kuvien perusteella eivät näyttäneet mitenkään erityisen pieniltä retkeilyauton suihku-wc-kopeiksi, mutta eihän ne koskaan isoja ole.
-
Niin noissahan oli pönttö myös samassa tilassa ja mitat ilmoitettu suihkualtaalle eli kyynerpäätilaa vähän enemmän sentään kun mitä voisi mitoista päätellä. Kuvien perusteella eivät näyttäneet mitenkään erityisen pieniltä retkeilyauton suihku-wc-kopeiksi, mutta eihän ne koskaan isoja ole.
Katsoppas tätä https://globe-traveller.eu/models/voyager-series/voyager-z/ (https://globe-traveller.eu/models/voyager-series/voyager-z/) Shower tray: 70 cm x 50 cm
ja erityisesti https://globe-traveller.eu/wp-content/uploads/2021/08/T3S-GT-ErgoDesign-VoyagerZ-9240-m.jpg (https://globe-traveller.eu/wp-content/uploads/2021/08/T3S-GT-ErgoDesign-VoyagerZ-9240-m.jpg)
Voiko tuon toteuttaa hölmömmin?
Eli halutaan tehdä hienompi, niin lopputulos on surkein mahdollinen.
-
Katsoppas tätä https://globe-traveller.eu/models/voyager-series/voyager-z/ (https://globe-traveller.eu/models/voyager-series/voyager-z/) Shower tray: 70 cm x 50 cm
ja erityisesti https://globe-traveller.eu/wp-content/uploads/2021/08/T3S-GT-ErgoDesign-VoyagerZ-9240-m.jpg (https://globe-traveller.eu/wp-content/uploads/2021/08/T3S-GT-ErgoDesign-VoyagerZ-9240-m.jpg)
Voiko tuon toteuttaa hölmömmin?
Eli halutaan tehdä hienompi, niin lopputulos on surkein mahdollinen.
Hah no tuo on kyllä melko nafti, samassa tilassa toimisi vaikka sellainen kääntöseinäratkaisu paljon paremmin. :) En noita pitkittäisvuoteelli sia malleja katsonutkaan vaan noita missä oli perässä sängyn vieressä kylppäri.
-
taidan lähtee rakentamaan uudesta id buzz lwb:sta. Luin jostain että nyt uusimmassa mallissa pääsis suoraan käyttään auton 82kwh akkua jolloin ei tarvita muita energian muotoja vaan sillä pyörii induktio, jääkaappi ja lämmitys. Nouseva katto ja sinne sänky niin sitten pitäisi jäädä riittävästi tilaa rakentaa keittiö, wc ja suihkutila hieman Ford Nugget Plus tyyliin. Toki autolle tulee hintaa yli 100k mutta olispa sitten perheen ainoa auto.
-
taidan lähtee rakentamaan uudesta id buzz lwb:sta. Luin jostain että nyt uusimmassa mallissa pääsis suoraan käyttään auton 82kwh akkua jolloin ei tarvita muita energian muotoja vaan sillä pyörii induktio, jääkaappi ja lämmitys. Nouseva katto ja sinne sänky niin sitten pitäisi jäädä riittävästi tilaa rakentaa keittiö, wc ja suihkutila hieman Ford Nugget Plus tyyliin. Toki autolle tulee hintaa yli 100k mutta olispa sitten perheen ainoa auto.
Se on käytännössä hyvä yhden hengen retkeilyauto...
Kokemuksesta tiedän, että ahdasta on kahdelle.
-
Miksi tuossa buzzissa on 300hp tehoja? kuka tarvitsee sellaista?
Ja silti siinä on rummut takana ja vetokyky enimmillään vain 1800kg?
Lisäksi noissa on eri levyset ja eri et:n vanteet edessä ja takana.
-
Se on käytännössä hyvä yhden hengen retkeilyauto...
Kokemuksesta tiedän, että ahdasta on kahdelle.
ootko kokeillut sellaista aukeavaa kattoa ja laittaa sänkyä sinne? toki siinäkin varmaan max leveys olis joku 120cm?
-
Miksi tuossa buzzissa on 300hp tehoja? kuka tarvitsee sellaista?
Miksi patteriautoissa yleensäkin on älyttömiä tehoja?
-
ootko kokeillut sellaista aukeavaa kattoa ja laittaa sänkyä sinne? toki siinäkin varmaan max leveys olis joku 120cm?
No mullahan oli korotettu Westfalia California...
Siinä on yläpeti kahdelle, mutta kyllä siinäkin on ahdasta kahdelle henkilölle. On sentään Suomen oloihin paljon parempi, kuin nostokattoinen. Nostokattoiseen ei jää juuri mitään tavaratilaa ja kovin on viileäkin, kun olen sivusta seurannut lämpöeristeen laittoa nostokattoiseen.
-
Miksi patteriautoissa yleensäkin on älyttömiä tehoja?
Sitä kun ei näin vanhemmalla iällä ymmärrä... :)
Voisi kysyä nuorilta kuskeilta, mihin niitä tehoja tarvitsee.
-
Onhan noita pikkupakuja valmiina pakettina vaikka kuinka paljon jo nykyisin.
https://www.youtube.com/watch?v=LuDdsAl_LY0
https://www.tonke.eu/en/models/tonke-id-buzz/
https://www.outbasecampervans.com/volkswagen-id-buzz-camper/
https://www.theverge.com/24158082/id-buzz-ventje-camper-review-price-specs
Ja rakennussarjojakin on saatavilla.
https://knightscustomconversions.co.uk/packages/id-buzz-camper-conversion/
Sieltä vaan ideoita katselemaan ja eikun saha soimaan ;)
-
Niin, onhan sitä joskus nukuttu Honda 360:kin.... ;D
Hymer kun tekee 7 metristä peltikoppaista, niin onko se kans 'retkeilyauto'? ::)
-
Onhan noita pikkupakuja valmiina pakettina vaikka kuinka paljon jo nykyisin.
https://www.youtube.com/watch?v=LuDdsAl_LY0
https://www.tonke.eu/en/models/tonke-id-buzz/
https://www.outbasecampervans.com/volkswagen-id-buzz-camper/
https://www.theverge.com/24158082/id-buzz-ventje-camper-review-price-specs
Ja rakennussarjojakin on saatavilla.
https://knightscustomconversions.co.uk/packages/id-buzz-camper-conversion/
Sieltä vaan ideoita katselemaan ja eikun saha soimaan ;)
Näissä rakennussarjoissa se tila tehdään usein niin, että keittiö vedetään ulos...
Voi se joillekin sopia, mutta itse haluan, että kalusteet pysyvät sisällä ruokaillessakin. Varsinkin kun ottaa huomioon Pohjoisen pallonpuoliskon viileät keväät ja syksyt. Puhumattakaan hyttysistä.
-
Miksi patteriautoissa yleensäkin on älyttömiä tehoja?
Yksi syy on siinä että sähköinen voimalinja tuottaa ne "ylimääräiset" tehot tosi halvalla tai tavallaan jopa sivutuotteena. Akun pitää olla iso ihan rangen takia ja kylkiäisenä tulee sitten kapsiteetti valtaviin purkuvirtoihin myös. Siihen päälle sähkömoottorin ominausuudet, erityisesti vääntö. Suurimmassa oassassa sähköautoja tehoja itseasiassa lienee rajoitettu ohjelmallisesti aika reilustikin ja osa (mm. Polestar) myy lisätehoja ohjelmistopäivityks inä autoihinsa. Rasti ruutuun kännykkäapissa ja sata heppaa lisää - tyyliin.
Toinen syy on itseasiassa jarruttamisessa eikä kiihdyttämisessä - tehokas jarrutusenergian talteen ottaminen vaatii tehokasta generaattoria eli asettaa omat reunaoehtonsa voimalinjan ominaisuuksille jotka voivat vaikuttaa tehoihin myös.
-
Yksi syy on siinä että sähköinen voimalinja tuottaa ne "ylimääräiset" tehot tosi halvalla tai tavallaan jopa sivutuotteena. Akun pitää olla iso ihan rangen takia ja kylkiäisenä tulee sitten kapsiteetti valtaviin purkuvirtoihin myös. Siihen päälle sähkömoottorin ominausuudet, erityisesti vääntö. Suurimmassa oassassa sähköautoja tehoja itseasiassa lienee rajoitettu ohjelmallisesti aika reilustikin ja osa (mm. Polestar) myy lisätehoja ohjelmistopäivityks inä autoihinsa. Rasti ruutuun kännykkäapissa ja sata heppaa lisää - tyyliin.
Toinen syy on itseasiassa jarruttamisessa eikä kiihdyttämisessä - tehokas jarrutusenergian talteen ottaminen vaatii tehokasta generaattoria eli asettaa omat reunaoehtonsa voimalinjan ominaisuuksille jotka voivat vaikuttaa tehoihin myös.
Selityksiähän ne on nuokin.
Väittäisin silti, että pienemmillä tehoilla ajomatka kasvaisi ja se jarruenergia kyllä saataisiin talteen, sillä voisihan siinä vaiheessa
muuttaa generaattorin ominaisuuksia nimenomaan ohjelmallisesti.
-
Sitä kun ei näin vanhemmalla iällä ymmärrä... :)
Voisi kysyä nuorilta kuskeilta, mihin niitä tehoja tarvitsee.
Turvallisiin ohituksiin?
-
https://newatlas.com/automotive/trakka-high-voltage-camper-van/
Nyt tuli tällänen vastaan, tässä on hyvin toteutettu tuo etupenkkien kohdalta ja jätetty pois ne turhat taka penkit
-
Turvallisiin ohituksiin?
Sanoisin, että pkemminkin riskiohituksiin.. ;)
Kas kun lain mukaan ohituksessakaan ei saa ajaa ylinopeutta.
-
https://newatlas.com/automotive/trakka-high-voltage-camper-van/
Nyt tuli tällänen vastaan, tässä on hyvin toteutettu tuo etupenkkien kohdalta ja jätetty pois ne turhat taka penkit
Hieno toteutus mielestäni...
Ulos vedettävää keittiötä en sulata, mutta tässä se onkin vain grillauspiste ja varsinaiset keittiövermeet on sisällä.
Pistän tämän unelmieni listalle.
-
https://caravan-lehti.fi/matkailuajoneuvot/kun-la-strada-laittoi-pitkittaiset-erillisvuoteet-lyhyeen-retkeilyautoon-jotain-piti-jattaa-pois/
-
Sanoisin, että pkemminkin riskiohituksiin.. ;)
Kas kun lain mukaan ohituksessakaan ei saa ajaa ylinopeutta.
Viime kuussa lapissa paljon tilanteita joissa joutui talla pohjassa yrittää ohi mutta ei ducatossa riitä vaan potku sitten saksan läpi myös sutaisi nopeammin
-
https://caravan-lehti.fi/matkailuajoneuvot/kun-la-strada-laittoi-pitkittaiset-erillisvuoteet-lyhyeen-retkeilyautoon-jotain-piti-jattaa-pois/
Tätä kanssa katselin että samalla tavalla kivasti ratkaistu tuo etupenkkien käyttö.
Ei ole suomessa tullut vielä vastaan tälläsiä järki ratkaisuita?
-
tässä muuten aika lailla sellanen ratkaisu joka voisi monelle toimia: https://www.youtube.com/shorts/EnQB6IUT6ZY
laitan myös itselleni muistiin.
-
tässä muuten aika lailla sellanen ratkaisu joka voisi monelle toimia: https://www.youtube.com/shorts/EnQB6IUT6ZY
laitan myös itselleni muistiin.
Noita on yhdellä jos toisellakin valmistajalle, kuten myös noita kahdelle tarkoitettuja. Ne on vain itse kaivettava valmistajien sivuilta esiin kun ne ei suomen maahantuojia kiinnosta.
-
Britit tykkäävät lykätä oleskelutilan perään ja muutenkin pohjat tuntuvat jonkin verran poikkeavan muualla Euroopassa suosituista malleista.
https://wildaxmotorhomes.com/models/meteor/
https://wildaxmotorhomes.com/models/europa-range/
Tässä nyt vielä vähän aiheen ohi aika mielenkiintoinen brittituotos:
https://www.wingamm.com/en/camper-caravan/city-pro/
Onko siinä ultimaattinen vanlife-aparaatti, retkeilyauton mitat mutta matkailuaton polyuretaanikuoret ilman peltikuoriaisen ladonovia sivulla ja perässä?
-
Britit tykkäävät lykätä oleskelutilan perään ja muutenkin pohjat tuntuvat jonkin verran poikkeavan muualla Euroopassa suosituista malleista.
Tässä nyt vielä vähän aiheen ohi aika mielenkiintoinen brittituotos:
https://www.wingamm.com/en/camper-caravan/city-pro/
Onko siinä ultimaattinen vanlife-aparaatti, retkeilyauton mitat mutta matkailuaton polyuretaanikuoret ilman peltikuoriaisen ladonovia sivulla ja perässä?
Wingmamm on kylläkin italialainen tuote, tuolta tehtaaltahan tuli myös suomeen joskus pelkkiä koreja.
Ja noita perä istumaryhmäläisiä on kyllä ihan manner-euroopan puolellakin olevilla valmistajilla.
Burstner Eliseo 644 esimerkiksi, mutta näitä löytyy miltei kaikilta valmistajilta nykyisin.
Tuo muotihan alkoi ensin isoissa intekroiduissa, levisi puoli-intekroituihin ja pari vuotta sitten
alkoi peltikuoristen vyöry ;)
https://www.eurotrek.com/aanbod/burstner-eliseo-c-644-rondzit-met-hefbed/
-
Tuossa retkeilyauto :D
https://www.nettikaravaani.com/hymer/b-504-dl/1644107
-
Wingmamm on kylläkin italialainen tuote, tuolta tehtaaltahan tuli myös suomeen joskus pelkkiä koreja.
No niinpä olikin, huomaamattani näköjään eksyin ihan väärään päähän Eurooppaa muka brittikärryjä selatessani. Puolustuksekseni sanottakoon että kyllä tuo Wingamm nimenä varmaan monelle muullekin britistä menisi jos ei huomaisi että heti sivun ylälaidassa ylpeästi mainitaan että made in Italy ;D
Ja noita perä istumaryhmäläisiä on kyllä ihan manner-euroopan puolellakin olevilla valmistajilla.
Burstner Eliseo 644 esimerkiksi, mutta näitä löytyy miltei kaikilta valmistajilta nykyisin.
Tuo muotihan alkoi ensin isoissa intekroiduissa, levisi puoli-intekroituihin ja pari vuotta sitten
alkoi peltikuoristen vyöry ;)
https://www.eurotrek.com/aanbod/burstner-eliseo-c-644-rondzit-met-hefbed/
On noita toki, mutta manner-euroopan puolella ovat kuitenkin edelleen useimpien valmistajien mallistoissa lähinnä yksittäisiä kuriositeetteja tai puuttuvat kokonaan. Britit tuntuvat tykkäävän paljon enemmän. Jos katsoo vaikka käytettyjen tarjontaa niin ero on markkinaosuuksissa (ainakin ollut) selvä.
https://www.euramobil.de/en/motorhomes/activa-one/ao-570-hs-2-2/
Itsekin kyllä olen mm. tätä Euran alkoviautoa joskus katsellut yhden miehen etätoimistoksi.
-
Joo tuo on muuten ihan kiva mutta meillä tulee ongelmaksi tuo sängyn korkeus. Edellä ollut affinity oli varsin lähellä omaa ratkaisua ja jos valmista hakisin se jopa olisi katsomisen arvoinen. Raha kuitenkin puhuu, tekisin nykyään itse sähköalustaan joita nyt ilmaantui kiinnostavalla akkukoolla, sprinsu ja rellunpippana sekä transukin. Noista joku alusta ja itse tehden tai teettäen nyt olisi hyvä ratkaisu itselle kahden hengen autoksi.
Olen itsekin ajatellut että ehkä pitää rakentaa oma ja täyssähkö voisi olla hyvä ratkaisu toki pitäisi sitten olla sellanen jossa auton akkuun pääsis käsiksi niin että sitä voisi hyödyntää sähkölaitteissa mukaan lukien induktio liedet ja lämmitys. Oletko päässyt tässä ajatuksessa yhtään pidemmälle kiinnostaa kovasti.
Itse ajattelin aika lailla sellasta Nugget Plus tyylistä ratkaisua joista poistetaan toinen penkki rivi ja keittiö siirtyy edemmäksi jolloin taakse jää tilaa wc+suihku. Ainoa sänky olisi aukeavalla katolla pitkittäin ja vaatii tikkaat.
Miinukset
- Sitä kattotelttaa ei varmaan saa niin lämpimäksi että siellä kovin kylmällä nukkuisi
- wc, suihku ja keittiö voi käyttää vain kun katto on ylhäällä
- Tulee maksamaan helposti yli 100k euroa
Plussat
+ Täyssähkönä verot alhaiset
+ Jos pystyy välttymään diesel/bensa ja kaasulta niin ei tarvi pitää huoli kuin siitä että sähköä on
+ Voisi helposti olla perheen ainoa autoa meillä, koska tällä pääsis parkkitaloihin sisälle ja shoppailureissut
-
+ Jos pystyy välttymään diesel/bensa ja kaasulta niin ei tarvi pitää huoli kuin siitä että sähköä on
Siinähän se lopussa tuli.
Jos haluaa 'retkeillä' ja käyttää kaikkeen sähköä, ei ne matkat pitkiä ole.
-
Eipä tuo eläkkeelä etene, ei rahat riitä. Ajatuksia kyllä on. Oma seisonnassa kesään, ajan Amperalla sähköllä, oli edullinen auto. Kirjoita jos alat rakentaa, vaihdetaan ideoita. Tuo V2L on saatavissa usein kiinteänä pakuihin, helpottaa paljon, toki lämmitys kannattaa kuitenkin dieselillä.
-
Siinähän se lopussa tuli.
Jos haluaa 'retkeillä' ja käyttää kaikkeen sähköä, ei ne matkat pitkiä ole.
Me tehdään paljon useamman kuukauden euroopan reissuja, mutta koska harvoin on mihinkään kiire niin sellaisia päiviä jolloin olisi ajettu yli 200km on vähän ja koska olen nyt tottunut ajelemaan sähköautolla niin ajoitan pidemmälle reissulle aina jonkun lounas tai kahvi tauon latausasemalle.
Ehkä yksi asia vähän jännittää on se, että me harrastetaan paljon puskaparkkeja jossa autoa ei saa sähköihin eli niiden kanssa pitää olla vähän tarkkana että aamulla pääsee liikeelle vielä lähimmälle latausasemalle.
-
Eipä tuo eläkkeelä etene, ei rahat riitä. Ajatuksia kyllä on. Oma seisonnassa kesään, ajan Amperalla sähköllä, oli edullinen auto. Kirjoita jos alat rakentaa, vaihdetaan ideoita. Tuo V2L on saatavissa usein kiinteänä pakuihin, helpottaa paljon, toki lämmitys kannattaa kuitenkin dieselillä.
Jos olisi täysisähkö auto niin laittaisit silti diesel lämmittimen? Jos sähköllä ei pärjää niin eikös sitten kaasu olis parempi vaihtoehto jolloin voisi myös kokata sillä? Itse olen vieläkin hieman skeptinen siihen etteikö sähköllä pärjäisi, pitää vähän laskea kulutuksia ja toki paljon riippuu eristyksistä. Nyt kun omassa autossa on tuo truma combi niin ollaan oltu sähkölämmityksellä öitä esim Seitsemisen kansallispuistossa kun ulkona oli vielä 0 astetta ja ihan ok pärjäsi sähköllä (oli kaasu loppu) toki me tykätään lämmittää auto usein vain 14 asteeseen ja paksu peitto.
-
Eipä tuo eläkkeelä etene, ei rahat riitä. Ajatuksia kyllä on. Oma seisonnassa kesään, ajan Amperalla sähköllä, oli edullinen auto. Kirjoita jos alat rakentaa, vaihdetaan ideoita. Tuo V2L on saatavissa usein kiinteänä pakuihin, helpottaa paljon, toki lämmitys kannattaa kuitenkin dieselillä.
Itsellä Ampera-E ja sillä ollaan menty 3 vuotta nyt siihen tuli vielä takaisinkutsulla uusi akkukin niin hienosti pärjää ja edullisia kilometrejä on.
-
toi ford nugget plus transit custom on pohjaltaan ollut varmaan lähimpänä sitä mitä haluaisin. Siitä kun vielä ottaa pois tuon turhan penkkirivin ja siirtää keittiötä eteenpäin niin siihen jää oikein kivasti tilaa perälle sekä wc:lle että suihkulle.
-
Jos olisi täysisähkö auto niin laittaisit silti diesel lämmittimen? Jos sähköllä ei pärjää niin eikös sitten kaasu olis parempi vaihtoehto jolloin voisi myös kokata sillä?
Itse olen vaan tuon kaasun suhteen varauksellinen, mulla paloi vaunu joka palo lähti jääkaapista, ehkä siksi diesel. Toiseksi dieseliä saa tankattua helposti. Kaasu on Euroopassa helppoa tankkipulloilla joka taas meillä täällä ei vielä toimi. Toki jos liesi lämmitys ja jääkaappi kaasulle, jää sähkö hupiin ja kulkuun. Kaikki on suhteellista, jokin kompromissi varmaan toimiva.
Ps, tuo alla oleva varsin näppärä, tuo keittiö vie valtavasti tilaa. omassa kuskin penkin takana vuodesohva sitten jk ja taso keittimille, takana 65 cm leveä koko auton levyinen vessa, siihen mahtuu suihkukin. liukuoven puoli tyhjä, niin levitetty sohva sopii hyvin ja jää kulkuun 40 cm.
-
Siinähän se lopussa tuli.
Jos haluaa 'retkeillä' ja käyttää kaikkeen sähköä, ei ne matkat pitkiä ole.
Lyhyetkin matkat saattaa monelle riittää, mutta tavlikäyttö eli tarkemmin lämmitys tuossa on minusta vielä isompi ongelma kuin sähköautoissa muuten. Jos 3kW sähkövastuksilla pärjäilee purkin eristyksistä riippuen johonkin -10c ja -20c välimaastoon niin 150kWh ajoakusta irtoaa samassa käytössä juuri ja juuri 2vrk puskassa jos auton hinauttaa puskaan ja sieltä pois. Eikä noin isoja ajoakkuja taida vielä juuri olla eikä varmaan paljon nähdäkään ennen seuraavaa akkusukupolvea. Piuhan päässä toki pärjää että ei tuokaan kaikille este ole, tosin ei taida monellakaan kämppärillä vielä olla kapasiteettia tarjota 16A lämmityssähköä kovinkaan monelle paikalle. Puhumattakaan siitä että se 16A ei edes kovemmilla pakkasilla riitä..
Saa nähdä onko tuohon mitään muuta ratkaisua kuin isompi akkukapasiteetti eli käytännössä akkutekniikan kehittyminen.Saisik o lämpöhukkaa nykyisestä merkittävästi pienennettyä jollain konstilla? Mielenkiintoista myös nähdä että nyt kun on havaittavissa jonkinlaista trendiä kaasuttoman auton suuntaan eli isoa hupiakustoa, induktiota ja diesel-lämppäriä, niin onko seuraava käänne sitten dieselitön auto eli sähköalusta mutta vähintään lämppäri vaihdetaan taas kaasuun kun ei ajeluun enää dieseliä tarvitse. Vai keksiikö joku jonkun syyn miksi haluaisi sähköpakuun mieluummin diesel-lämppärin, -tankin ja -pumpun asentaa?
Kolmen vuodenajan käytön kauttahan nuo toki kuitenkin lähtee pikkuhiljaa yleistymään ja siihen saattaa alkaa pikkhiljaa olla eväitä jo joillekin.
-
Harri Salo on hiukan pohtinut ja kokeillut VW ID.Buzz sähköpakua retkikäyttöön...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLNlwH6jwTJFCa7gntPwTNjm2Q1WsCn-zb
https://www.youtube.com/watch?v=MV_aVX4UQjs
-
Kun nyt käyttänyt molempia lämmitykseen ja tiedän sähkön ja ilmalämpöpumpun myöskin, siksi diesel koska 20 l polttoöljypöntöllä lämmittää viikon kylmilläkin keleillä, vastaava tila ei riitä kaasulämmittimelle ja pullollisella ei viikkoa mennä, ainakaan vaunussa ei riitä, kun edellisessä vaunussa 7 l polttoöljyä riitti mainiosti viikonlopun. Ruoan laitto ei paljoa kuluta, mulla retkiksessä jääkaappi fryer ja lämminvesi tehdään 5 kWh akustolta, eikä lopu hetikään , aurikopaneeli 450W antaa sopivasti lisäaikaa. Sähköpakussa tuo V2L varuste varmaan säästeliäämpi kuin irtoinvertterit.
Noilla komboilla itse suunnittelisin. Esim 48 V apuakkujärjestelmä johon lämmitys jollain kiinni, sitä järjestelmää aurinko lataa. Näin voi rakentaa helpon järjestelmän.
-
Kun nyt käyttänyt molempia lämmitykseen ja tiedän sähkön ja ilmalämpöpumpun myöskin, siksi diesel koska 20 l polttoöljypöntöllä lämmittää viikon kylmilläkin keleillä, vastaava tila ei riitä kaasulämmittimelle ja pullollisella ei viikkoa mennä, ainakaan vaunussa ei riitä, kun edellisessä vaunussa 7 l polttoöljyä riitti mainiosti viikonlopun. Ruoan laitto ei paljoa kuluta, mulla retkiksessä jääkaappi fryer ja lämminvesi tehdään 5 kWh akustolta, eikä lopu hetikään , aurikopaneeli 450W antaa sopivasti lisäaikaa. Sähköpakussa tuo V2L varuste varmaan säästeliäämpi kuin irtoinvertterit.
Noilla komboilla itse suunnittelisin. Esim 48 V apuakkujärjestelmä johon lämmitys jollain kiinni, sitä järjestelmää aurinko lataa. Näin voi rakentaa helpon järjestelmän.
Erinomainen pointti tuo tila. Perusretkiksen kaasukaappihan on tilavuudeltaan varmaan hyvinkin 100 litraa ja sinne mahtuu se 2x 11kg eli 280kWh. 60 litran tankki dieseliä on 600kWh ja jerryjä voi köyttää lisäksi kyytiin sen minkä tarvitsee. Kaasuahan ei autossa muistaakseni saa olla kuin 25kg max.
Thumb
-
Erinomainen pointti tuo tila. Perusretkiksen kaasukaappihan on tilavuudeltaan varmaan hyvinkin 100 litraa ja sinne mahtuu se 2x 11kg eli 280kWh. 60 litran tankki dieseliä on 600kWh ja jerryjä voi köyttää lisäksi kyytiin sen minkä tarvitsee. Kaasuahan ei autossa muistaakseni saa olla kuin 25kg max.
Thumb
jos on täyssähkö auto niin mihin se 60 litran diesel tankki laitetaan?
-
Lyhyetkin matkat saattaa monelle riittää, mutta tavlikäyttö eli tarkemmin lämmitys tuossa on minusta vielä isompi ongelma kuin sähköautoissa muuten. Jos 3kW sähkövastuksilla pärjäilee purkin eristyksistä riippuen johonkin -10c ja -20c välimaastoon niin 150kWh ajoakusta irtoaa samassa käytössä juuri ja juuri 2vrk puskassa jos auton hinauttaa puskaan ja sieltä pois. Eikä noin isoja ajoakkuja taida vielä juuri olla eikä varmaan paljon nähdäkään ennen seuraavaa akkusukupolvea. Piuhan päässä toki pärjää että ei tuokaan kaikille este ole, tosin ei taida monellakaan kämppärillä vielä olla kapasiteettia tarjota 16A lämmityssähköä kovinkaan monelle paikalle. Puhumattakaan siitä että se 16A ei edes kovemmilla pakkasilla riitä..
Saa nähdä onko tuohon mitään muuta ratkaisua kuin isompi akkukapasiteetti eli käytännössä akkutekniikan kehittyminen.Saisik o lämpöhukkaa nykyisestä merkittävästi pienennettyä jollain konstilla? Mielenkiintoista myös nähdä että nyt kun on havaittavissa jonkinlaista trendiä kaasuttoman auton suuntaan eli isoa hupiakustoa, induktiota ja diesel-lämppäriä, niin onko seuraava käänne sitten dieselitön auto eli sähköalusta mutta vähintään lämppäri vaihdetaan taas kaasuun kun ei ajeluun enää dieseliä tarvitse. Vai keksiikö joku jonkun syyn miksi haluaisi sähköpakuun mieluummin diesel-lämppärin, -tankin ja -pumpun asentaa?
Kolmen vuodenajan käytön kauttahan nuo toki kuitenkin lähtee pikkuhiljaa yleistymään ja siihen saattaa alkaa pikkhiljaa olla eväitä jo joillekin.
ehkä meidän käytössä tämä on hieman eri kun reissataan yleensä niin että jos reissataan huhti-toukokuussa niin yleensä italiassa samoin syys-lokakuu ja sitten kesällä tarkenee suomessa, mutta usein ollut parin kuukauden reissuja jossa on ehkä 2-4 yötä tarvittu lämmitystä.
-
jos on täyssähkö auto niin mihin se 60 litran diesel tankki laitetaan?
Mihin parhaiten sopii? Ei kai se sähköllä käyvässä ajokissa ole sen kummempi kysymys kuin kaasukaapinkaan sijoittelu on, eli sopivan muotoinen ja kokoinen paikka, jossa täyttämisen ja lämppärille syötön saa järjestettyä kätevästi. Dieseltankin kansaa on tietysti se etu että koon ja muodonkin suhteen on enemmän vapauksia. Kaasulämmittäjä useimmiten varmaan haluaa kaksi 11kg pulloa vaihtajalla (tai 11kg + 14kg tankkipullo) mikä pitkälti sanelee laatikon koon ja muodon. Webastohan tekee ainakin mersun sähköpakuihin diesellämppäreitä nytkin. Niissä on täyttöputken suu kyljessä takana samaan tyyliin kuin maasähköliitäntä usein ja säiliö ja lämppäri taka-akselin tuntumassa. Noissa toki muistaakseni vain 10 litran säiliö kun käyttö on vähän erilaista eli tarkoitus vain talviajossa parantaa rangea kun ei tarvitse sähköllä lämmittää.
ehkä meidän käytössä tämä on hieman eri kun reissataan yleensä niin että jos reissataan huhti-toukokuussa niin yleensä italiassa samoin syys-lokakuu ja sitten kesällä tarkenee suomessa, mutta usein ollut parin kuukauden reissuja jossa on ehkä 2-4 yötä tarvittu lämmitystä.
Ilman muuta on. Siihen vähän sillä kolmen vuodenajan kommentilla viittasinkin.
-
Kuka puhuu 60 litran säiliöstä, miksi? 20 litraa riittää viikoksi kylmilläkin keleillä, sijoittelu paljon vapaampaa kuin kaasulla joka vaatii tuuletuksen alas, jossa on akkutekniikkaa, onko se eduksi. Toiseksi esim italia, kuinka helppoa dieselin saanti on, varmasti kaasuakin saa mutta taas se pullo pitää olla yhtenevä, toisin kuin nestetankin kanssa. Kolmanneksi diesel lämmitin kooltaan todella paljon pienempi kuin kaasutruma tai alde tai webasto. Lämmittimen hinnasta puhumattakaan.
Ps omani on dieselkäyttöinen ja tankki 100 l, mutta lämmityksen vaatima polttoaine ei ole koskaan havaittavasti kulutusta nostanut vaikka seissyt viikon lämpö päällä. (Työssäni päivystin ja pidin auton sisätilan lämpimänä mukavuus syystä)
-
Kuka puhuu 60 litran säiliöstä, miksi? 20 litraa riittää viikoksi kylmilläkin keleillä, sijoittelu paljon vapaampaa kuin kaasulla joka vaatii tuuletuksen alas, jossa on akkutekniikkaa, onko se eduksi. Toiseksi esim italia, kuinka helppoa dieselin saanti on, varmasti kaasuakin saa mutta taas se pullo pitää olla yhtenevä, toisin kuin nestetankin kanssa. Kolmanneksi diesel lämmitin kooltaan todella paljon pienempi kuin kaasutruma tai alde tai webasto. Lämmittimen hinnasta puhumattakaan.
Ps omani on dieselkäyttöinen ja tankki 100 l, mutta lämmityksen vaatima polttoaine ei ole koskaan havaittavasti kulutusta nostanut vaikka seissyt viikon lämpö päällä. (Työssäni päivystin ja pidin auton sisätilan lämpimänä mukavuus syystä)
Kai se riippuu aika paljon kulkineesta että mikä riittää. Ja varsinkin siitä että mitä tarkoittaa kylmillä keleillä.
Tuo tarjoamasi 20 litraa dieseliä / viikko vastaa 1.2kW keskilämmitystehoa. Se on suhteellisen vähän. Kaasulämmittäjälle tuo tarkoittaisi sitä että 11kg pullo kestää viitisen päivää.
Esimerkiksi jonkun "euroeristetyn" perus-retkeilyauton tehontarve parinkympin pakkasilla on taatusti pikemminkin 3kW kuin 1.2kW eli löpöä kuluisi 50 litraa viikossa. Tai se kaasupullo parissa päivässä.
Joku pk-seudun talvihan tuolla kulutuksella varmaan kutakuinkin suttaantuisi, ainakin tällainen kun nyt oli. Edellisenä talvena olisi tullut tammikuun ensimmäisellä viikolla kylmä kyllä, kun vuorokauden keskilämpötilat painuivat täälläkin reiluksi viikoksi lähelle pariakymmentä pakkasastetta.
-
Kerroinkin vain omat käyttökokemukseni, 50 l viikossa näkyisi kyllä rajuna kulutuksen nousuna.
Niin ja ex vaunussa 18 l pönttöä kuljetin tankkaukseen niin viikonlopulle riitti keposesti vaikka oli 25 pakkasta. Vaunussa vesikiertoinen Binär lämmitin ja autossa ilma Webasto 3900.
Nämä vain huonolla 5 vuoden käyttökokemukselka ja aktiivisella käytöllä. Laskentaa en harrasta ja uskontoa vielä vähemmän. Kokemusasiantuntija vain.
-
Kerroinkin vain omat käyttökokemukseni, 50 l viikossa näkyisi kyllä rajuna kulutuksen nousuna.
Niin ja ex vaunussa 18 l pönttöä kuljetin tankkaukseen niin viikonlopulle riitti keposesti vaikka oli 25 pakkasta. Vaunussa vesikiertoinen Binär lämmitin ja autossa ilma Webasto 3900.
Nämä vain huonolla 5 vuoden käyttökokemukselka ja aktiivisella käytöllä. Laskentaa en harrasta ja uskontoa vielä vähemmän. Kokemusasiantuntija vain.
Vaunuun en ota kantaa, kun en niistä mitään tiedä. Kuulemma pitävät lämpöä kuitenkin autoja paremmin.
Mitä autoihin tulee niin kuusimetrisen tehdastekoisen retkiauton kulutus pakkasella on hyvinkin tuon suuntainen mitä aiemmassa viestissä kirjoitin, kun pidetään tasaisessa asumislämmöissä. Ihan käytännössä.
Kuulisin kyllä mielellänmi millä konstein tuo kulutus vähintäänkin puolitetaan, mutta veikkaan että syy löytyy lopulta kuitenkin siitä että tässä ei tehdä vertailua samojen käyttötapausten väillä.
Kulutus on ihan varmasti jotain muuta kuin 50 litraa viikossa jos riittää että kuskinpukille on mukava istahtaa ja ulkona on -5 eikä -20.
-
Itseäni ei aihe kosketa, mutta yhden havainnon olen tehnyt. Kahden makuupaikan integroidut tuppaavat viihtymään myynnissä. Harvalle kelpaa sellainen, josta roikkupeti puuttuu. Jos ei muuten niin huonomman jälleenmyyntiarvon ja myynnin vaikeuden vuoksi.
-
Itseäni ei aihe kosketa, mutta yhden havainnon olen tehnyt. Kahden makuupaikan integroidut tuppaavat viihtymään myynnissä. Harvalle kelpaa sellainen, josta roikkupeti puuttuu. Jos ei muuten niin huonomman jälleenmyyntiarvon ja myynnin vaikeuden vuoksi.
Jos noin on, en ymmärrä ollenkaan.
Yksi syy voisi tietysti olla, että ihmiset kuvittelevat, että 6m peltikoppa on jotenkin 'ketterämpi' kuin oikea 6m auto.
Vaikka on muuten epäkäytännöllisempi .
-
Eri asia, kun auto on pieni ja pohjaratkaisu sellainen, ettei sinne järjellä kahta useampaa petipaikkaa saa.
Integroiduista puhuinkin, viimeksi kurkkasin Jyväscaravanissa vanhahkon ison S-Hymerin sisään. Roikkupeti oli korvattu kätevillä yläkaapeilla.
-
Jos noin on, en ymmärrä ollenkaan.
Yksi syy voisi tietysti olla, että ihmiset kuvittelevat, että 6m peltikoppa on jotenkin 'ketterämpi' kuin oikea 6m auto.
Vaikka on muuten epäkäytännöllisempi .
6 metrinen on jo valtava laiva. Itselläni nyt 5.4 metrinen ja mielummin pienempään vaihtaisin. Mutta pituudeltaan tuo 5.4m juuri ja juuri mahtuisi meidän lämpimään autotalliin ja sekä yleisiin parkkihalleihin kunhan saadaan korkeus alle 2.3 metriin katto alhaalla.
-
Vaunuun en ota kantaa, kun en niistä mitään tiedä. Kuulemma pitävät lämpöä kuitenkin autoja paremmin.
Mitä autoihin tulee niin kuusimetrisen tehdastekoisen retkiauton kulutus pakkasella on hyvinkin tuon suuntainen mitä aiemmassa viestissä kirjoitin, kun pidetään tasaisessa asumislämmöissä. Ihan käytännössä.
Kuulisin kyllä mielellänmi millä konstein tuo kulutus vähintäänkin puolitetaan, mutta veikkaan että syy löytyy lopulta kuitenkin siitä että tässä ei tehdä vertailua samojen käyttötapausten väillä.
Kulutus on ihan varmasti jotain muuta kuin 50 litraa viikossa jos riittää että kuskinpukille on mukava istahtaa ja ulkona on -5 eikä -20.
En ole koskaan käyttänyt autoa edes -5 asteessa. Omassa ei ole koskaan ollut talvirenkaita alla joten loka-huhtikuut on ollut lämpimässä tallissa. Eli auto on laitettu ajokuntoon vasta kun yöt ei mene enää pakkaselle ja 95% öistä siinä on menty ilman lämmitystä.
-
En ole koskaan käyttänyt autoa edes -5 asteessa. Omassa ei ole koskaan ollut talvirenkaita alla joten loka-huhtikuut on ollut lämpimässä tallissa. Eli auto on laitettu ajokuntoon vasta kun yöt ei mene enää pakkaselle ja 95% öistä siinä on menty ilman lämmitystä.
Jos auto on vain 5 kk kesällä käytössä, niin ei eristyksellä ja lämmityksellä juurikaan ole merkitystä...
Itse käytän retkipakua juuri noin kesäkuukausina. En voi mitenkään vertailla talvellakin käytettäviin.
-
6 metrinen on jo valtava laiva. Itselläni nyt 5.4 metrinen ja mielummin pienempään vaihtaisin. Mutta pituudeltaan tuo 5.4m juuri ja juuri mahtuisi meidän lämpimään autotalliin ja sekä yleisiin parkkihalleihin kunhan saadaan korkeus alle 2.3 metriin katto alhaalla.
Mistäs autoista tässä ketjussa oikein oli tarkoitua keskustella?
-
Mistäs autoista tässä ketjussa oikein oli tarkoitua keskustella?
Pienistä retkeilyautoista, tai ainakin topiikkia aloittaessa kyselin että löytyiskö sellasta mikä olisi oikeasti tehty kahdelle hengelle. Eli kaksi penkkiä: kuski ja repsikka ja yksi tuplasänky. Eli toisin sanoen nykyinen Weinsberg Carabus 540 on vähän turhankin iso meidän käyttöön.
Keskustelu on hieman ottanut eri suuntia kieltämättä. Omalla kohdalla on myöskin alkanut hahmottumaan tarkemmaksi mitä itseasiassa haen ja sen voisi varmaan parhaiten muotuilla seuraavasti.
Haen yksisarvista: sellasta autoa joka olisi perheen ainoa auto. Eli talvella sillä voi käydä kaupassa ja parkkeerata Tampereella Ratinan kauppakeskuksen parkkihalliin (korkeintaan 2.3m korkea) kun menen katsomaan Ilveksen pelejä. Huhti-Lokakuussa sillä matkustetaan pitkin eurooppaa ja pääasiallisesti ollaan puskaparkissa. Olen myös tottunut sähköautoilija ja täyssähkö olisi sellainen minkä mieluiten haluaisin edullisten verojen vuoksi mutta tämä ei ole ihan pakollinen.
Näiden hieman tarkentuneiden preferenssien perusteella näkisin että auto voisi olla jotain seuraavanlaista: Esimerkiksi WV ID Buzz GTX LWB. Tässä olis se etu että se on AWD niin sillä ehkä pääsis hieman pidemmälle puskaan en tosin tiedä sen maavarasta ja maastokelpoisuudest a. Tämä auto on mitoiltaan alle 5m pitkä ja alle 2m korkea joten menisi hienosti paitsi omaan autotalliin niin myös Ratinan parkkihalliin.
Tälläiseen sitten kääntyvät etupenkit ja jonkin lainen ruoka pöytä niille. Sitten keittiö keskelle mahdollisesti L muotuisena jolloin taakse jäisi enemmän tilaa suihkulle ja wc:lle. Näitä toki voi käyttää vain kun katto on ylhäällä. Auton ainoa sänky olisi katolla. Auton leveus on karvan alle 2m joten olettaisin että sinne vois ehkä saada 140cm leveän sängyn joka meille riittäisi hyvin.
Tuossa alkaisi olemaan aika lailla oma unelma auto, toki siinä on paljon kysymysmerkkejä ja haasteita. Hintakaan ei tule olemaan ihan pieni. Muitakin vaihtoehtoja toki on ei se ole pakko olla ID Buzz eikä edes täyssähkö mutta ajatuksena tuo houkuttelee kyllä paljon.
Onko sitten verotus vai sää syynä että näitä pienmpiä rättikattosia retkeilyautoja kuten WV Californiat ei suomessa taida juurikaan olla eikä ole myynnissä?
-
Eli tässä on oikeaa koko luokkaa mutta kaikissa näissä on sängyt 4 ja istuimet 4 tai 5 ja mä tarvin vain kahden hengen sängyn ja kahdelle istuimet ja sen sisään sisä wc ja suihku
https://www.volkswagen-vans.co.uk/en/new-vehicles/california.html
-
Eli tässä on oikeaa koko luokkaa mutta kaikissa näissä on sängyt 4 ja istuimet 4 tai 5 ja mä tarvin vain kahden hengen sängyn ja kahdelle istuimet ja sen sisään sisä wc ja suihku
https://www.volkswagen-vans.co.uk/en/new-vehicles/california.html
Nuo torpataan Suomessa aina veroon...
Ei riitä sisäkorkeus, eikä välttämättä omamassakaan.
Mullahan oli VW Westfalia korkeakattoisena, niin sai verovapaana. Enää ei saisi sitäkään, kun omamassa on liian pieni.
Sähköpakuna voisi ajatella, mutta ainakin tällä hetkellä tehdastekoiset ovat aika onnettomia sisustuksiltaan.
Mikäli sellaisen pienen pakun haluaisi mieleisekseen, niin tekisin itse, taikka teettäisin. Ekaksi kunnon eristys. Sitä kun ei noissa tehdastekoisissa peltipakuissa ole juuri lainkaan. Eivät ole Suomeen tarkoitettukaan.
-
Nuo torpataan Suomessa aina veroon...
Mikäli sellaisen pienen pakun haluaisi mieleisekseen, niin tekisin itse, taikka teettäisin. Ekaksi kunnon eristys. Sitä kun ei noissa tehdastekoisissa peltipakuissa ole juuri lainkaan. Eivät ole Suomeen tarkoitettukaan.
Ja sitten taas tulisi se vero.
Ja jos tuollainen kattoteltta on, niin ei sitä muutakaan tarvi eristää.
-
Ja sitten taas tulisi se vero.
Ja jos tuollainen kattoteltta on, niin ei sitä muutakaan tarvi eristää.
Se avainsana oli sähköpaku...
-
Se avainsana oli sähköpaku...
niin mites tollasen sähköpakun verot menee suhteessa matkailuautoon?
-
niin mites tollasen sähköpakun verot menee suhteessa matkailuautoon?
Se peikko verotuksessa on autovero...
"Autovero
Täyssähköpakettiaut ot, jotka on otettu käyttöön 1.10.2021 tai myöhemmin, ovat vapautettu autoverosta. Tämä on kertaluonteinen vero, joka maksetaan ajoneuvon ensimmäisen rekisteröinnin yhteydessä Suomessa." (Gemini)
Käsittääkseni pienen pakun muuttaminen matkailuautoksi muuttuu samalla henkilöauton veron piiriin autoveron suhteen. Uudesta dieselpakusta on maksettu alennettu autovero, mutta se muuttuu täydeksi, jos auto muutetaan matkailuautoksi. Sähköauto on autoverosta vapaa, joten niihin on usein asennettu jo uutena takapenkitkin.
Muut vuosittaiset verot sitten erikseen.
-
Se peikko verotuksessa on autovero...
"Autovero
Täyssähköpakettiaut ot, jotka on otettu käyttöön 1.10.2021 tai myöhemmin, ovat vapautettu autoverosta. Tämä on kertaluonteinen vero, joka maksetaan ajoneuvon ensimmäisen rekisteröinnin yhteydessä Suomessa." (Gemini)
Käsittääkseni pienen pakun muuttaminen matkailuautoksi muuttuu samalla henkilöauton veron piiriin autoveron suhteen. Uudesta dieselpakusta on maksettu alennettu autovero, mutta se muuttuu täydeksi, jos auto muutetaan matkailuautoksi. Sähköauto on autoverosta vapaa, joten niihin on usein asennettu jo uutena takapenkitkin.
Muut vuosittaiset verot sitten erikseen.
Eli jos oikein tulkitsen niin autoveron suhteen ei ole eroa sähköautossa onko se paku, henkilöauto vai matkailuauto, eli tämä myös tukisi sitä että olisi verojen puolesta parempi rakentaa tämä sähköpakusta?
-
Se avainsana oli sähköpaku...
Olen havainnut tuon haaveen.
Saako niitä nostokatolla?
Sellaisen tekeminen jälkikäteen ei taida onnistua?
-
Suomessa https://casacar.com/ tekee matkailuauto/retkeilyauto sisustuksia, asikkaan toiveiden mukaan. Eri alustoille. Kannattaisiko ottaa yhteyttä sinne. Saisit juuri toiveitasi vastaavan sisustan, jos sellainen on mahdollista rakentaa valitsemaasi alustaan.
-
Olen havainnut tuon haaveen.
Saako niitä nostokatolla?
Sellaisen tekeminen jälkikäteen ei taida onnistua?
Ei saa suoraan mutta suomessa näitä tekee ainakin Verhoomo Sorsa ja sitten Hollannissa tällänen firma: https://ventje.com/en/
Olen laittanut Ventje:lle kyselyä ilmeisesti tuo isompi malli jossa olis WC myös onnistuisi siihen id buzz LWB versioon, siitä jäisi ainoastaan suihku puuttumaan joten joutuis menemään ulkosuihkulla mikä ei oikein ole toimiva ratkaisu meille, mutta muilta osin toi on aika hieno systeemi.
-
Suomessa https://casacar.com/ tekee matkailuauto/retkeilyauto sisustuksia, asikkaan toiveiden mukaan. Eri alustoille. Kannattaisiko ottaa yhteyttä sinne. Saisit juuri toiveitasi vastaavan sisustan, jos sellainen on mahdollista rakentaa valitsemaasi alustaan.
oon sinne joskus ollutkin yhteydessä mutta nyt voisin olla taas kun homma on tarkentunut.
-
Tollasen Id Buzz LWB saa halvimmillaan nyt 80,000 euron hintaan: https://www.nettiauto.com/volkswagen/id-buzz/14751486
Ja Ventje:n setti maksaa kaikilla mausteilla 39,000 euroa eli karkeasti 120,000 euroa olisi hintalappu tällä hetkellä, toki jos vähän aikaa odottelee niin ehkä noita autoja voi alkaa saada vähän edullisemmin.
Toi on kova hinta jos se olis niin sanotusti täydellinen eli mukana myös se suihku sisällä niin voisi silti harkita mutta jatkan etsintöjä.
Mites muuten toimii jos ostaa suomesta id buzz:in ajaa sen vaikka hollantiin ja tulee takaisin retkeilyauto varustus sisällä niin pitääkö sille tehdä joku muutoskatsastus ja pitääkö niistä "sisäkamoista" maksaa jotain veroa?
-
Ja kun noita id buzzeja näyttäis saavan edullisemmin saksasta/hollannista niin jos sen ostaakin käytettyänä sieltä ja ajaa suomeen niin kuinkas isot autoverot/tullit pitää suomessa kuitata käytetystä sähköautosta?
-
Tollasen Id Buzz LWB saa halvimmillaan nyt 80,000 euron hintaan: https://www.nettiauto.com/volkswagen/id-buzz/14751486
Ja Ventje:n setti maksaa kaikilla mausteilla 39,000 euroa eli karkeasti 120,000 euroa olisi hintalappu tällä hetkellä, toki jos vähän aikaa odottelee niin ehkä noita autoja voi alkaa saada vähän edullisemmin.
Toi on kova hinta jos se olis niin sanotusti täydellinen eli mukana myös se suihku sisällä niin voisi silti harkita mutta jatkan etsintöjä.
Alkoi mietityttää tuon suihkun sovitus nostokattoiseen...
Onko ajatus suihkusta, joka on katto alhaalla vajaa 1,3 metriä? Vai olisiko suihku käytössä katon ollessa ylhäällä?
Aika mahdoton koota kaikki pieneen tilaan, kun johonkin pitäisi matkatavaratkin saada. Itse yövyin korkeakattoisessa VW Californiassa ylhäällä ja tavarat oli alhaalla. Aika rasittava käytännössä, joten tein yläkerrasta matkatavaratilan ja siirryin alas. Nostokattoisessa ei ole tavaratilaa juuri nimeksikään.
Aikoinaan oli myynnissä VW California Exclusive malli, joka oli varustettu takana olevalla suihkulla. Muuta hyvää siinä ei sitten ollutkaan minun mielestäni. Lyhyt VW Westfalia oli toimivampi.
Jos ID. Buzz pitäisi saada haitarikatolla, niin hommaisin sen valmiina. Joku muistikuva oli, että Suomessa ei ole lupia asentaa jälkikäteen nostokattoa. Saattaa olla toki muuttuneetkin pykälät.
-
Alkoi mietityttää tuon suihkun sovitus nostokattoiseen...
Onko ajatus suihkusta, joka on katto alhaalla vajaa 1,3 metriä? Vai olisiko suihku käytössä katon ollessa ylhäällä?
Aika mahdoton koota kaikki pieneen tilaan, kun johonkin pitäisi matkatavaratkin saada. Itse yövyin korkeakattoisessa VW Californiassa ylhäällä ja tavarat oli alhaalla. Aika rasittava käytännössä, joten tein yläkerrasta matkatavaratilan ja siirryin alas. Nostokattoisessa ei ole tavaratilaa juuri nimeksikään.
Aikoinaan oli myynnissä VW California Exclusive malli, joka oli varustettu takana olevalla suihkulla. Muuta hyvää siinä ei sitten ollutkaan minun mielestäni. Lyhyt VW Westfalia oli toimivampi.
Jos ID. Buzz pitäisi saada haitarikatolla, niin hommaisin sen valmiina. Joku muistikuva oli, että Suomessa ei ole lupia asentaa jälkikäteen nostokattoa. Saattaa olla toki muuttuneetkin pykälät.
Kyllä juuri niin että suihkua voi käyttää vain katon ollessa ylhäällä, käytännössä sama juttu wc suhteen toki se nyt voisi jotenkin toimia myös katto alhaalla mutta vähän ryömintää olisi. Mutta tosiaan wc olisi ford nugget plus tyyliin (katso kuva) ja siihen suihku viereen.
Mitä varastotilaan tulee niin ottaisin taas mallia ford nugget plussasta siinä on tuolla auton toisella sivulla oikeastaan 3 kaappia: yksi niistä on wc pöntän päällä jossa käytännössä wc ja suihku kamat sitten kaksi isompaa kaappia keittiötä vastapäätä joka kyllä riittäisi meille. Keittiössä siinä on riittävästi tilaa kaikille keittiö kamoille. Tuo nugget plus on tehty Transit Customin päälle eli melko lailla sama koko luokka kyseessä.
En näe varsinaista ongelmaa siinä että nukun ylhäällä ja tavarat on alhaalla koska en sieltä mitään tavaraa yöllä tarvi, ainoa miinus on se että kaikki peitot ja tyynyt pitää aina ajon ajaksi ottaa alas ja laittaa johonkin ja kun sitä tilaa ei ole liikaa niin tämä varmaan tulee jonkun verran aiheuttamaan turhautumista.
Mitä tulee haitarikattoon niin niitä ei tule VW tehtaalta suoraan vaan kaikki on jälkiasennettuja. Käsittääkseni niitä on tehty myös suomessa mutta nyt en ole 100% varma että oliko Sorsan tekemät juuri ID buzz:iin vai johonkin muuhun. En tiedä auttaisko se että jos esim Hollannista ostaa id buzz jossa jo katsastettu haitarikatto?
-
Ei saa suoraan mutta suomessa näitä tekee ainakin Verhoomo Sorsa ja sitten Hollannissa tällänen firma: https://ventje.com/en/
Patteriauto on painava ja kori joutuu koville.
Saako siihen tehtaalta luvan avata katto?
-
Patteriauto on painava ja kori joutuu koville.
Saako siihen tehtaalta luvan avata katto?
Olettaisin, että saa...
(https://karavaanari.org/kuvat/1745655273.jpg)
-
Olettaisin, että saa...
(https://karavaanari.org/kuvat/1745655273.jpg)
en kyllä osaa sanoa onko tehtaalta lupaa mihinkään modifikaatioihin, siis noita rättikattoja on tehty kyllä aika paljon saksassa, hollannissa, espanjassa ja erityisesti britanniassa, mutta en tiedä takaako se että suomessa katsastuskonttori olisi myötämielinen?
-
Ventje on muuten ratkaissut tuon kaasu/diesel/sähkö homman tällä tavoin:
"Ventje has also added not one, but two induction cooktops, powered by a 2200W inverter and a 2160Wh household battery, which is charged by the VW’s battery, a 350-watt solar panel, and a small shore power connection at the bottom of the van."
Elikkä autossa ei ole kaasua tai fossiilisia polttoaineita vaan ainoastaan sähkö ja sen oma hupiakku lataa auton ajoakusta. Lämmityksenä käytetään auton omaa lämppäriä "camping-modessa". Olettaisin että tämä tarkoittaa että jos akku on melko täynnä kun mennään puskaparkkiin niin varmaan 2 yötä on aika lailla maksimi kunnes pitää käydä lataamassa.
-
tällänen tuli kanssa vastaan youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=ITb9mK7lwLM
samankaltaisia nähnyt, mutta tässäkin jos saisi nuo takapenkit poistettua niin sais keittiölle enemmän tilaa ja isomman suihkun.
-
nyt on muuten aika pätevän näköinen ratkaisu tohon nukkumiseen: https://www.youtube.com/watch?v=PlMs0jsonw0
tässä on paljon hyviä puolia ja ehkä parhaista on se että ei tarvi päiväksi sänkyä kasaan jos ei liiku mihinkään ja toinen voi jäädä nukkumaan kun alhaalla keitellään kahvia.
Ja tässä heidän nettisivu: https://www.tonke.eu/en/models/tonke-id-buzz/
-
nyt on muuten aika pätevän näköinen ratkaisu tohon nukkumiseen: https://www.youtube.com/watch?v=PlMs0jsonw0
tässä on paljon hyviä puolia ja ehkä parhaista on se että ei tarvi päiväksi sänkyä kasaan jos ei liiku mihinkään ja toinen voi jäädä nukkumaan kun alhaalla keitellään kahvia.
Ja tässä heidän nettisivu: https://www.tonke.eu/en/models/tonke-id-buzz/
noin 10 000 euroa tulee tuolle hintaan asennuksineen.
-
nyt löyty kuva sellaisesta suihku/wc systeemistä joka toimis tollaisessa id buzz:issa, tohon sitten tietty pitää lisätä suihkuverho siihen on sitten parikin eri vaihtoehtoa mutta kätevin varmaan olis jos siinä rättikatossa olisi kiinnitys sille.
Toki itse varmaan tekisin ton silleen isompana että se olis koko auton takaosan levyinen jolloin siinä voisi yrittää pitää wc alueen kuivana vaikka suihkussa kävisi.
-
nyt on muuten aika pätevän näköinen ratkaisu tohon nukkumiseen: https://www.youtube.com/watch?v=PlMs0jsonw0
tässä on paljon hyviä puolia ja ehkä parhaista on se että ei tarvi päiväksi sänkyä kasaan jos ei liiku mihinkään ja toinen voi jäädä nukkumaan kun alhaalla keitellään kahvia.
Ja tässä heidän nettisivu: https://www.tonke.eu/en/models/tonke-id-buzz/
Mitenköhän tuo toimii räntäsateessa?
-
Ja tässä heidän nettisivu: https://www.tonke.eu/en/models/tonke-id-buzz/
Tuossa olisi minulle monia hyviä pointteja...
Jos oikein ymmärsin, niin siinä on alhaalla yhdelle vuode. Normaalisti liikuskelen yksin, niin en avaisi kattoakaan puskissa. Keittiö pitää olla täysin sisäkeittiö. Säät on monesti sellaisia, että ulkokeittiöstä ei ole mitään iloa. Videosta en oikein saanut selvää sisäkeittiöstä. Tekstissä minusta siitä jotain mainittiin.
-
Tuossa olisi minulle monia hyviä pointteja...
Jos oikein ymmärsin, niin siinä on alhaalla yhdelle vuode. Normaalisti liikuskelen yksin, niin en avaisi kattoakaan puskissa. Keittiö pitää olla täysin sisäkeittiö. Säät on monesti sellaisia, että ulkokeittiöstä ei ole mitään iloa. Videosta en oikein saanut selvää sisäkeittiöstä. Tekstissä minusta siitä jotain mainittiin.
juu keittiötä pystyy käyttään sisältä ja ulkoa, omalla kohdalla en tuolta ottaisi muuta kuin tuon kattojutun ja tekisin keittiön sekä wc-suihkun eri tavalla. En itsekään kaipaa ulkoa käytettävää keittiötä.
-
Mitenköhän tuo toimii räntäsateessa?
ei varmaan ainakaan lämmönpuolesta - itsellä nykyinenkin auto on tallissa loka-huhtikuun ja tänään vasta otetaan varovasti ekaa reissua jos nyt tarkenis.
-
Mitenköhän tuo toimii räntäsateessa?
mitenköhän toi toimii kovassa tuulessa se jännittää kyllä enemmän, terveisiä Marianhaminasta jossa ei pysty autosta lähteen ulos kun tuuli veis mukanaan näin pienen miehen.
-
Nyt tuli tällänen joka on aika mielenkiintoinen edelleen sama ongelma että siinä on turhat toiset istuimet ja ne poistamalla saataisiin enemmän hyödyllistä tilaa mutta kiinnosta pohjaratkaisu: https://www.youtube.com/shorts/RjRuwVBigoY
-
Nyt tuli tällänen joka on aika mielenkiintoinen edelleen sama ongelma että siinä on turhat toiset istuimet ja ne poistamalla saataisiin enemmän hyödyllistä tilaa mutta kiinnosta pohjaratkaisu: https://www.youtube.com/shorts/RjRuwVBigoY
Sehän oli juur pienelle miehelle kun punkka oli poikittain! 😁
-
Sehän oli juur pienelle miehelle kun punkka oli poikittain! 😁
juu me ollaan 174cm ja 165cm pitkiä koripalloilijoita
-
Vieläköhän tuota etsitään? Laita yv jos kiinnostaa.
-
Vieläköhän tuota etsitään? Laita yv jos kiinnostaa.
kyllä ja laitan.
-
kun ei vielä ole löytynyt niin aloitan pikkuhiljaa modifioimaan nykyistä. Tohon koitan varmaan rakentaa jonkinlaisen hyllykön keittiötarpeisiin.
nyt ainakin sain pöydän siirrettyä tohon päälle jolloin kuskin penkki pyörähtää helposti ja mukavasti ja jää jopa vähän tilaakin.