rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: kahden hengen retkeilyauto, onko olemassa?  (Luettu 75881 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:05
Vs: kahden hengen retkeilyauto, onko olemassa?
« Vastaus #135 : 20.07.2025 kello on 10:31 »
Sehän oli juur pienelle miehelle kun punkka oli poikittain!  😁

juu me ollaan 174cm ja 165cm pitkiä koripalloilijoita

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:58
« Vastaus #136 : 20.07.2025 kello on 17:56 »
Vieläköhän tuota etsitään? Laita yv jos kiinnostaa.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #137 : 23.07.2025 kello on 12:33 »
Vieläköhän tuota etsitään? Laita yv jos kiinnostaa.
kyllä ja laitan.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #138 : 30.08.2025 kello on 15:01 »
kun ei vielä ole löytynyt niin aloitan pikkuhiljaa modifioimaan nykyistä. Tohon koitan varmaan rakentaa jonkinlaisen hyllykön keittiötarpeisiin.

nyt ainakin sain pöydän siirrettyä tohon päälle jolloin kuskin penkki pyörähtää helposti ja mukavasti ja jää jopa vähän tilaakin.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #139 : tänään kello 11:16 »
no nyt on tapahtumassa jotain aika jännittävää tällä sektorilla kun Kia PV5 on tullu markkinoille. Jos olen oikein ymmärtänyt siinä on valmiina 3.6kw invertteri mikä tarkoittaa että induktio liedet ja valot saa suoraan kytkettyä auton akku järjestelmään eli ei tarvita erillistä hupiakkua vaan käytetään auton isoa akkua (71.2kwh).

Briteissä siitä on jo jotain retkeilyauto mallia tehty: https://www.youtube.com/watch?v=f2-wbOkPB88

Mutta itse tekisin hieman eri lailla. Ensinnäkin olen lähettänyt jo Tonkelle Hollantiin kyselyn josko tämä heidän katto/sänky malli olisi jo saatavilla Kia:an: https://www.tonke.eu/en/models/tonke-id-buzz/

Sitten jos mietitään tuota brittiversion keittiötä niin se voisi toimia ihan hyvin mutta nuo takapenkit poistaisin kokonaan ja sinne pitäisi sitten rakentaa suihku ja wc. Tälläseen tyyliin: https://www.youtube.com/shorts/3kPvhAvKc7U

Kovinkaan paljon ei jää tavaran säilytystilaa eli aika kompaktista pitää pakata.

Ja toi voisi aika hyvin toimia meidän tarkoitukseen mikä on:
- Perheen ainoa auto joka mahtuu autotalliin ja parkkihalleihin
- Täyssähkö jossa ei tarvita kaasua, eikä fossiilisia polttoaineita
- Kahdelle hengelle, autossa ei ikinä tarvi olla kolmatta ihmistä
- Talvi käytössä vain autona ei matkailutarkoitukse ssa, meidän reissut sijoittuu huhti-lokakuulle ja niistäkin huhti-touko ja syys-loka etelä eurooppaan suuntautuvia reissuja.

Sitten itse hankinta prosessi. Olen ymmärtänyt että jos ostan tuon auton Hollannista ja se on yli 6kk vanha sekä yli 6000km mittarissa niin ei tule ALV maksettavaksi ja koska se on täyssähkö niin autoveroa ei tule. Pyytäisin Tonkea sitten asentamaan siihen tuon katon missä sänky ja muutoskatsastamaan sen Hollannissa ennen Suomeen tuontia. Sitten sormet ristissä ja hattu kourassa katsastuskonttorill e suomessa ja toivoa että se kelpaisi myös täällä. Olen ymmärtänyt että mahdollisuudet on paljon paremmat jos se on jo hyväksytty Hollannissa.

Onko kenelläkään kokemuksia noista muutoskatsatuksista rättikattojen kanssa?
« Viimeksi muokattu: tänään kello 11:37 »

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:18
« Vastaus #140 : tänään kello 11:36 »
^
Minä olen myös silmäillyt tuota Kia PV5 autoa...

Katsoin aikoinaan brittivideon ja kyllä se melko toimiva on.
Missään tapauksessa en asentaisi mitään rättikattoa. Sellainen korotettu kovakatto Westi oli, mutta korotuksesta ei ollut muuta hyötyä, kuin tavaratilaksi. Nostokatosta ei ole edes tavaratilaksi.
Suomesta ostaisin ja ehdottomasti henkilöautoversiona, koska paremmin verhoiltu ja edullisempikin. Pullonkaulana on edelleen range. Joutuu liikaa suunnittelemaan jos poikkeaa syrjäisimmille teille vaikka vaan Suomen Lapissa.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #141 : tänään kello 11:40 »
^

Missään tapauksessa en asentaisi mitään rättikattoa. Sellainen korotettu kovakatto Westi oli, mutta korotuksesta ei ollut muuta hyötyä, kuin tavaratilaksi. Nostokatosta ei ole edes tavaratilaksi.
Suomesta ostaisin ja ehdottomasti henkilöautoversiona, koska paremmin verhoiltu ja edullisempikin. Pullonkaulana on edelleen range. Joutuu liikaa suunnittelemaan jos poikkeaa syrjäisimmille teille vaikka vaan Suomen Lapissa.
Eikös nosto katon hyöty ole se että kun auto on parkissa niin pystyt kävelemään suorassa eikä tarvi kyykistellä ja kun katto on alhaalla niin se mahtuu 2m korkeusrajoitteisii n autohalleihin ja talleihin?

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #142 : tänään kello 11:44 »

Mitä rangeen tulee niin joo sen kanssa pitää pystyä silleen elään että joka päivä kun liikutaan niin jossain pitää käydä lataamassa. WLTP lupailee 400km joten jos modifikaatioiden jälkeen se olis vaikka 300km niin itsellä ei vielä ole tullut montaa päivää jolloin olisin ajanut yli tuon 300km päivässä eli jos ajan vaikka 200km niin sen jälkeen on vielä valinta että lataanko illalla ennen kuin saavun kohteeseen vai vasta seuraavana päivänä jos jatkan matkaa. Tai sitten jos on mahdollista ladata itse kohteessa.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:18
« Vastaus #143 : tänään kello 12:03 »
Mitä rangeen tulee niin joo sen kanssa pitää pystyä silleen elään että joka päivä kun liikutaan niin jossain pitää käydä lataamassa. WLTP lupailee 400km joten jos modifikaatioiden jälkeen se olis vaikka 300km niin itsellä ei vielä ole tullut montaa päivää jolloin olisin ajanut yli tuon 300km päivässä eli jos ajan vaikka 200km niin sen jälkeen on vielä valinta että lataanko illalla ennen kuin saavun kohteeseen vai vasta seuraavana päivänä jos jatkan matkaa. Tai sitten jos on mahdollista ladata itse kohteessa.
Toki näinkin. Riippuu käyttötavoista ja tarpeista...

Nyt kun en tarvitse sähköjohtoa mihinkään, niin en mielelläni sellaista alkaisi käyttämäänkään.
Aika huoleton olen energian suhteen, kun kaikki toimii dieselillä ja sähköä latautuu LFP akkuihin ajossa ja hyvällä säällä paikallaankin ollessa paneeleista. Akuissa riittää virtaa sadepäivänäkin kolme vuorokautta ja tankillisella dieseliä ajaa jopa 1200 km. Tosin niin tyhjäksi en aja ja diesellämmitinkin on suunniteltu niin, että se lopettaa toimintansa, kun vajaa neljännes on dieseliä tankissa.
Vähänkin syvemmällä erämaa-alueella ei ole kovin tiheästi tankkauspisteitä ja mahtaako olla latauspisteitä senkään vertaa.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #144 : tänään kello 12:40 »
Toki näinkin. Riippuu käyttötavoista ja tarpeista...

Nyt kun en tarvitse sähköjohtoa mihinkään, niin en mielelläni sellaista alkaisi käyttämäänkään.
Aika huoleton olen energian suhteen, kun kaikki toimii dieselillä ja sähköä latautuu LFP akkuihin ajossa ja hyvällä säällä paikallaankin ollessa paneeleista. Akuissa riittää virtaa sadepäivänäkin kolme vuorokautta ja tankillisella dieseliä ajaa jopa 1200 km. Tosin niin tyhjäksi en aja ja diesellämmitinkin on suunniteltu niin, että se lopettaa toimintansa, kun vajaa neljännes on dieseliä tankissa.
Vähänkin syvemmällä erämaa-alueella ei ole kovin tiheästi tankkauspisteitä ja mahtaako olla latauspisteitä senkään vertaa.
Juu itsellä tällä hetkellä diesel ducato ja aurinkopaneelit hoittaa hupiakkujen latausta melko hyvin ehkä isoin kipupiste on kaasu jota käytetään sekä kokkailuun että lämmitykseen ja sehän loppuu aina kello 3-4 yöllä.