rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Alde 3000, veden kiertosuunta  (Luettu 28114 kertaa)

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.07.2025 kello on 21:28
Vs: Alde 3000, veden kiertosuunta
« Vastaus #15 : 7.11.2013 kello on 07:23 »
Niin, ja originalli systeemissä on aina pattereita liian vähän. Sekä epätasaisesti laitettu, edessä tai takana kylmä tai kuuma. Lämmitysvesi kiertää aivan liian kuumana ja pannu hukkaa harakoille.  :)
Joo, näin on. Tuon ripapatterin ongelma on juurikin se, ellei ilmankierto toimi niin sen lämmityskyky on pieni, vaikka putkisto olisi hyvinkin kuuma.
Näin ollen ahtaisiin paikkoihin kannattaa suunnitella litteitä tasopattereita, miksei puhaltimiakin jos niistä pitää. ;)

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:27
  • Jaa mitä että?
« Vastaus #16 : 7.11.2013 kello on 10:59 »
Täytyypä mitata putkien lämmöt. Ilmasolat on kunnossa takapäässä, etupäästä en ole varma kun en ole purkanut :)

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:57
« Vastaus #17 : 7.11.2013 kello on 11:31 »
Täytyypä mitata putkien lämmöt. Ilmasolat on kunnossa takapäässä, etupäästä en ole varma kun en ole purkanut :)

Lähtö ja tuloputken lämpötila ero on noin 10 astetta maximissaan niiden kokemusten mukaan joita itse olen mittaillut. Jos toinen pää lämpenee, mutta toinen ei niin saattaa olla ilmaa jossain mutkassa, jolloin neste vain lorisee läpi.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Jaa mitä että?
« Vastaus #18 : 7.11.2013 kello on 12:14 »
Lähtö ja tuloputken lämpötila ero on noin 10 astetta maximissaan niiden kokemusten mukaan joita itse olen mittaillut. Jos toinen pää lämpenee, mutta toinen ei niin saattaa olla ilmaa jossain mutkassa, jolloin neste vain lorisee läpi.
Kyllähän jo viidenkin asteen ero tekee jotain eroa etu- ja takapään lämpöihin. Ilmaa ei pitäisi olla, kaikki ilmausruuvit kävin keväällä läpi muutamaan kertaan.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:42
« Vastaus #19 : 7.11.2013 kello on 12:35 »
Olen myös harkinnut omassa vaunussa suunnan kääntämistä, koska Adriassa taas vähän turhankin lämmintä lastenhuone-päädyssä alapedillä, kun sinne virtaa ensimmäisenä kuumin kierto. Ja toisaalta keskioleskeluryhmäs sä isolle ikkunalle ei enää tule kunnolla lämmintä . Vai vaihtuisko sitten vaan sama ongelma toiseen paikkaan...

Muutenkin olen tullut siihen tulokseen, että kyllä lämpö piisaa omassa myös talviasumiseen, mutta ilmanvaihto/kierto vois olla selkeesti parempi, ei tarvitsisi aina aloittaa aamua ikkunoiden kuivauksella.

• Matkailija
  • Viimeksi paikalla:13.08.2017 kello on 09:51
« Vastaus #20 : 2.01.2015 kello on 23:35 »
Lämmittimen yläputkesta lähtee kiertoon ja alaputkesta paluu. Toisin päin kierrettynä on fysiikan lakien vastainen kun kuumaa yritetään puskea lämmittimen yläosaan.

Onko tämä asennus ohje jotenkin epäselvä vai enkö tajua jotain.
http://www.alde.co.uk/downloads/alde_3000_install.pdf
Tässä sanotaan että kuvan F 22 lähdöstä imuputki eli lähtö?
Minulla ainakin menee noinpäin.
Onko väärin?

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:28.10.2025 kello on 16:34
« Vastaus #21 : 3.01.2015 kello on 08:32 »
Olen Hobbyyn vaihtanut lämmön kiertämään toisinpäin. Ei se ollut kovin vaikea operaatio. Alden takaa kaksi ketjua vaan vaihtaa paikkaa, jolloin lähtevä letku lähtikin taakse. Yllättävän helppo ja kannattava toiminpide.

• Matkailija
« Vastaus #22 : 3.01.2015 kello on 10:12 »
Olen Hobbyyn vaihtanut lämmön kiertämään toisinpäin. Ei se ollut kovin vaikea operaatio. Alden takaa kaksi ketjua vaan vaihtaa paikkaa, jolloin lähtevä letku lähtikin taakse. Yllättävän helppo ja kannattava toiminpide.
Toimiiko tuo ilmaus hyvin noinkin päin?
Luontevalta tuntuisi että kuumin vesi lähetetään kiertoon ylhäältä ja jäähtynyt paluuvesi syötetään alhaalta.
Omassa järjestelmässä tuo pumpulle menevä putki lähtee alemmasta ja oli vielä jotenkin asennettu paisunta säiliö liian alas että tuo kumiletku oli aika pahasti taittuneena.
Nostin paisunta säiliötä ylemmäs niin oikeni taitos.

• Kaikkien Kaveri
« Vastaus #23 : 3.01.2015 kello on 12:07 »
Toimiiko tuo ilmaus hyvin noinkin päin?
Luontevalta tuntuisi että kuumin vesi lähetetään kiertoon ylhäältä ja jäähtynyt paluuvesi syötetään alhaalta.

Samoin päin se menee Hobbyssa edelleenkin. Kuuma vesi menee ensiksi paisuntasäiliöön ja siitä letku lähtee sitten taaksepäin päin, eikä etupuolelle, niin kuin se oli alkuperäisenä. Kyllä edessä tarkenee kun siellä on vielä tupla patterit.

• Matkailija
« Vastaus #24 : 3.01.2015 kello on 12:41 »
Samoin päin se menee Hobbyssa edelleenkin. Kuuma vesi menee ensiksi paisuntasäiliöön ja siitä letku lähtee sitten taaksepäin päin, eikä etupuolelle, niin kuin se oli alkuperäisenä. Kyllä edessä tarkenee kun siellä on vielä tupla patterit.
Kummasta sinulla menee vesi siihen paisunta säiliöön?
Ylemmästä lähdöstä vai alemmasta?

• Kaikkien Kaveri
« Vastaus #25 : 3.01.2015 kello on 14:06 »
En omista enää ko. vaunua, mutta muistaakseni siitä ylemmästä lähti letku juuri sinne paisuntasäiliöön. Paisuntasäiliössä ei veden kiertosuunta muuttunut, vaan pysyi ihan samana.

• Matkailija
« Vastaus #26 : 3.01.2015 kello on 16:16 »
En omista enää ko. vaunua, mutta muistaakseni siitä ylemmästä lähti letku juuri sinne paisuntasäiliöön. Paisuntasäiliössä ei veden kiertosuunta muuttunut, vaan pysyi ihan samana.
Ok.
Juuri tätä varmistelin.
Itse en patteriverkoston kiertosuuntaa ajatellut muuttaa vaan lämmittimen.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Jaa mitä että?
« Vastaus #27 : 4.01.2015 kello on 18:01 »
Englannin kielestä kun lukee niin siellä on selkeästi sanottu että ylempi F21 on outlet, ja alempi F22 inlet. Eli ylhäältä punaisella (lämmin) merkitystä ulos ja alhaalta sinisellä (kylmä) merkitystä sisään. Nuo käännökset on joskus aika hassuja.

• Matkailija
« Vastaus #28 : 4.01.2015 kello on 19:14 »
Englannin kielestä kun lukee niin siellä on selkeästi sanottu että ylempi F21 on outlet, ja alempi F22 inlet. Eli ylhäältä punaisella (lämmin) merkitystä ulos ja alhaalta sinisellä (kylmä) merkitystä sisään. Nuo käännökset on joskus aika hassuja.
No niinpä näkyy olevan.
Ja Ruotsiksi sekä Saksaksi.
Missä nämä lämmittimet asennetaan autoihin?
Tehtaalla vai jälleenmyyjän tiloissa Suomessa?
Siis uusissa autoissa?

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.05.2025 kello on 09:15
« Vastaus #29 : 4.01.2015 kello on 19:15 »
Tehtaalla