No johan on taas kaasu-uskovaiset vauhissa!
Mulla on hyyyymerissä 300Ah (3.8kWh) lifepo jonka kaverina on 3000W siniaalto invertteri joka riittää minun käytössä ruuan tekoon ja harrastuksien latailemiseen täysin.
1400W airfryer, 1100W kahvinkeitin, 900W mikro, 1600W sähkö liesi, sähkö maastopyörien latailut 1-2kpl 250/500W (0.6kWh/akku)
Akkutyökalujen lataukset jne. myös pieni paineilmakompura toimii mukisematta sähköttömillä mökki työmailla...
Ja huom... Myös auton asuinosan kattoilmastointi (ilmalämpöpumppu) toimii tuolla, ei toki tuntikausia mutta iltaisin kiva kun hellepäivän jälkeen saa autoa 2-3tuntia viilennettyä ennen nukkumana menoa.
Invertteri kytketty prioriteettikytkime llä auton omiin sähköihin niin että invertterin ollessa päällä auton omat pistorasiat jne on käytössä pl. ebl ja truman sähkövastus.
Maasähköstä tulee truman sähkövastus ja ebl:n lataus, mutta en ole sitä maasähköä tarvinnut kertaakaan.
Noiden 230V vehkeiden lisäksi on 12voltilla tietysti radio, TV, 110l kompressori jääkaappi/pakastin, valaistus, ja se kämänen kaasu truma.
Lataus katolla olevien panelien avulla ja ajossa suoraan ebl:n kautta! Satuin mittomaan ebl101:n latausjännitettä ja se sopii lifepolle just (14.45V) Latausvirta on maks sen mitä speksit tuolle ebl:lle antaakin, maks 18A, joten ebl osaa rajoittaa latausvirran itse. (lifepo akku kun ottaa virtaa vastaan melkein kaikki mitä on tarjolla niin latausvirta pitää rajata muuten)
Purkaisin kaasut kokonaan pois mutta ainoa syy miksi toistaiseksi pidän autossa kaasut on truman yhteydessä oleva lämminvesivaraaja (lämmin suihkuvesi) jos ja kun joskus jaksan alkaa muuttamaan vesisysteemiä niin laitan pienen 20-25litraisen 230V varaajan ja puran truman kokonaan pois, truman hoitaman kopin lämmityksen tulee korvaamaan diesel safire tai wallas.
Kaasut kun puran pois niin pullokoteloon tulee hyvä paikka diiseli lämmittimelle.
Toki suht arvokas alkuinvestointi mutta ihan p*ska puhetta ettei akkusähköllä voisi elää ilman kaasuja.
ps. Talvikäyttöä minulla ei ole. Pääsiäiseltä ~marraskuulle "kaikki jatkuvasti päällä"