rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: My.Diesel.  (Luettu 39952 kertaa)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:20
Vs: My.Diesel.
« Vastaus #75 : 17.12.2024 kello on 15:23 »
No ennemminkin olisi huolissani kun leimalla vedetään tappiin dieselillä. Vaikkei kuluttaja itse tee tuota koskaan. Silloin voi vaurioita tulla. Ei kyllä itselleni tule kun käytän laajahkolla kierrosalueella muutenkin.
Se minuakin on huolestuttanut...

Onneksi molemmat pakuni ovat immuuneja noille kierrätyksille. Vanhempi ei anna kierrättää paikallaan, kuin 2500 rpm ja tästä uudemmasta retkipakusta ei savuja enää mitatakaan, vaan testataan hienostuneemmin testerillä.
Katsurilla en ole vuosiin enää teettänyt mittauksia, vaan olen aina vienyt testitodistuksen. Huollossa nuo savumittaukset saa tehtyä kevyemmälläkin kaasujalalalla.
Nyt vain on vaadittu kieltoa testilapuille ja kaikki testit pitäisi ainakin katsureiden mielestä tehdä vain heidän toimestaan.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:56
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #76 : 17.12.2024 kello on 15:30 »
Itse voi helpottaa mittausta että antaa koneelle jenkaa ennen mittausta.

Ainahan näin on "putki putsattu" ennen katsastusta. Ja jos on vähänkin ollut vieläkin epäilystä, niin HVO:t tankkiin ja pienellä vaihteella kierrättäen noet putkesta pois. Näin toimien on useimmiten se kertapolkasu riittänyt suikalle ja leima paperiin. No nyt tällä uusimmallahan riittää jo pelkkä OBD-mittaus ilman tuota turhanaikaista poljentaa.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:46
« Vastaus #77 : 17.12.2024 kello on 15:33 »
"Neste MY uusiutuvan dieselin kemiallinen koostumus on sama kuin fossiilisen dieselin, joten tavallinen diesel voidaan korvata sillä täysin tai niitä voidaan sekoittaa toisiinsa missä tahansa suhteessa."

Mitenkäs se sitten palaa puhtaammin, joa on täysin samaa...    8)

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #78 : 17.12.2024 kello on 15:40 »
No ennemminkin olisi huolissani kun leimalla vedetään tappiin dieselillä. Vaikkei kuluttaja itse tee tuota koskaan. Silloin voi vaurioita tulla. Ei kyllä itselleni tule kun käytän laajahkolla kierrosalueella muutenkin.

Jos sitä ajelee 'normaalisti', niin kyllä sinne putkeen tahtoo, etenkin talvella, jäädä nokea.
Muutama pöräytys ennen konttoria, niin tyhjää on.
Automaatti taas kiertää sen 2000r/min kokoajan, joten ei siihen itse paljon voi vaikuttaa.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:31.07.2025 kello on 19:14
« Vastaus #79 : 17.12.2024 kello on 16:09 »
"Neste MY uusiutuvan dieselin kemiallinen koostumus on sama kuin fossiilisen dieselin, joten tavallinen diesel voidaan korvata sillä täysin tai niitä voidaan sekoittaa toisiinsa missä tahansa suhteessa."
Kemia ei ole ollut paras oppiaineeni. Miten kemiallinen koostumus voi olla sama kun raaka-aineet ovat erilaiset?

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:35
  • Knaus Eifelland
« Vastaus #80 : 17.12.2024 kello on 16:13 »
Mitenkäs se sitten palaa puhtaammin, joa on täysin samaa...    8)

Hyvä kysymys tsahkali!

Neste MY uusiutuvan dieselin ja fossiilisen dieselin kemiallinen koostumus on kyllä samanlainen siinä mielessä, että molemmat ovat pääasiassa hiilivetyjä ja sopivat siksi käytettäväksi samoissa dieselmoottoreissa. Ero puhtaammassa palamisessa johtuu kuitenkin tarkemmista yksityiskohdista näiden polttoaineiden kemiallisessa rakenteessa ja valmistustavassa.

Miksi Neste MY palaa puhtaammin?

1. Puhdas hiilivetyrakenne:

Neste MY uusiutuva diesel valmistetaan prosessilla, joka tuottaa lähes puhtaita hiilivetyjä ilman fossiilisen dieselin epäpuhtauksia, kuten rikkiä, aromaattisia yhdisteitä ja muita epäorgaanisia aineita.

Tämä johtaa vähemmän haitallisten päästöjen, kuten typen oksidien (NO?) ja hiukkaspäästöjen, muodostumiseen.

2. Alhaisemmat epäpuhtaudet:

Fossiilinen diesel sisältää luonnostaan rikkiä ja monimutkaisempia hiilivetyjä (esim. polysyklisiä aromaattisia yhdisteitä), jotka palavat epätäydellisemmin ja tuottavat enemmän haitallisia aineita, kuten pienhiukkasia.

Neste MY ei sisällä tällaisia epäpuhtauksia merkittävässä määrin.

3. Tasalaatuinen koostumus:

Uusiutuvan dieselin valmistusprosessiss a polttoaineen molekyylit suunnitellaan tasalaatuisiksi. Tämä parantaa palamista moottorissa ja vähentää nokea sekä muita epäpuhtauksia.

4. Hiilineutraalisuus:

Vaikka kemiallinen palamisprosessi tuottaa saman määrän hiilidioksidia (CO?), uusiutuvan dieselin raaka-aineet (kuten jätteet ja tähteet) sitovat aikaisemmin ilmakehästä hiilidioksidia. Näin ollen polttoaineen hiilidioksidipäästö t ovat kiertotaloudessa neutraalimpia.

Yhteenvetona: Neste MY uusiutuva diesel voi palaa puhtaammin, koska se on tarkemmin jalostettua ja sisältää vähemmän epäpuhtauksia kuin fossiilinen diesel, vaikka molemmilla on samankaltainen perusrakenne.

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #81 : 17.12.2024 kello on 16:51 »
Hyvä kysymys tsahkali!
...
Neste MY uusiutuvan dieselin vaikka molemmilla on samankaltainen perusrakenne.
Koko tekstiä en lainannut.
Onko tämä Nesteen markkinointimateria alista vai kemian tietämyksestä?

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #82 : 17.12.2024 kello on 17:06 »
Jos tuo MyDiesel pelastaisi maailman, niin valtaisa ympäristöteko olisi verottaa sitä sen 20 c vähemmän...

Siitä seuraisi, että lähes kaikki tankkaisivat MyDieseliä.
Siinä on vain pari ongelmaa. Ensiksikin kyseinen diesel loppuisi lähes välittömästi, kun ei ole raaka-ainetta. Toinen syy on poliittinen. Dieselistä on haluttu tehdä liikenteen saastumisen perussyy. Siitä pitää päästä eroon hinnalla millä hyvänsä. Olisi aika paha isku tavoitteelle, jos dieselin pakoputkista alkaisi tulla puhtaampaa pakokaasua isossa määrin. Sähkö lienee ainoa oikea vaihtoehto tällä hetkellä poliittisesti.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:04
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #83 : 17.12.2024 kello on 17:11 »
Jos sitä ajelee 'normaalisti', niin kyllä sinne putkeen tahtoo, etenkin talvella, jäädä nokea.
Muutama pöräytys ennen konttoria, niin tyhjää on.
Automaatti taas kiertää sen 2000r/min kokoajan, joten ei siihen itse paljon voi vaikuttaa.
Mulla on kepissä myös manuaali asento, saa runtuakin annettua

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #84 : 17.12.2024 kello on 18:12 »
Hienoa!
Itse kun olen aina manuaaliaskilla ajanut, piti wikiin turvautua. Siinä sanotaan:
Lainaus
Autonvalmistajat käyttävät yleisesti automaattivaihteist on vaihteenvalitsimess a seuraavia merkintöjä:

P (Park) – pysäköintivaihde, jolloin vaihteisto on lukittuna
    R (Reverse) – peruutusvaihde
    N (Neutral) – vapaavaihde
    D (Drive) – ajovaihde, jolloin vaihtaminen tapahtuu automaattisesti
Joissan laatikoissa on käsivalinta. Ei kaikissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #85 : 17.12.2024 kello on 18:28 »

Saa, saa...
Harvemmin sitä vaan tarvii.
Minäkin.

• Kalustoon kuuluva
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #86 : 17.12.2024 kello on 19:32 »
Saa, saa...
Harvemmin sitä vaan tarvii.
Minäkin.
Näin on, nythän oli kyse saako automaatilla annettua ajaessa kierroksia.

• Kalustoon kuuluva
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #87 : 17.12.2024 kello on 19:35 »
Hienoa!
Itse kun olen aina manuaaliaskilla ajanut, piti wikiin turvautua. Siinä sanotaan:Joissan laatikoissa on käsivalinta. Ei kaikissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto
Maunuaaliasento näissä käyttämissäni tarkoittaa jotta kyseisessä asennossa voi + ja - tökkiä isompaa ja pienempää vaihdetta. Ihan ilman Wikipedia linkkiä, kiitos kumminkin ja sorry. En avannut sitä.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:56
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #88 : 17.12.2024 kello on 20:14 »
Jos tuo MyDiesel pelastaisi maailman, niin valtaisa ympäristöteko olisi verottaa sitä sen 20 c vähemmän...

No juurihan hallitus perui HVO-dieselin nauttiman veroedun 'kilpailua vääristävänä' ja siksi tuo hintakin pumpulla pomppasi, ihan alkujaan tuohan maksoi about saman kuin fossiilinenkin, hintalisä oli vain luokkaa +5...10c.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #89 : 17.12.2024 kello on 20:17 »
No juurihan hallitus perui HVO-dieselin nauttiman veroedun 'kilpailua vääristävänä' ja siksi tuo hintakin pumpulla pomppasi, ihan alkujaan tuohan maksoi about saman kuin fossiilinenkin, hintalisä oli vain luokkaa +5...10c.
Näin siinä kävi...

Mitään merkitystä ei ole ympäristön suojelulla, kunhan kilpailu vain säilyy.