rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Matkailuautojen verotus  (Luettu 169565 kertaa)

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:02
  • Escucha el Oi!
Vs: Matkailuautojen verotus
« Vastaus #345 : 7.10.2024 kello on 09:05 »
Tuota ihan oikeasti aloin miettimään. Mun autossa wc perässä joten helppoa. Sprinter ollutkin jo aiemmin yli 3,5t ja väliseinä valmis. Etsiä kiinnityspisteet 6kpl, Onkohan Trafilla tallessa edellinen painohyväksyntä yli 3,5t sitten väliseinä. Saako olla ovi vai pitääkö olla ehjä seinä, onhan noissa toiminimisprinttere issäkin luukku pitkälle tavaralle. Sitten nopeuden rajoitin, se on ohjelmointi ja todistus siittä. Mikä pitää,olla väliseinän lujuus?

Ei tartte enää olla mitään seinää, vaan viralliset kuormansidontapiste et. Muuttui vuonna - 21.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Escucha el Oi!
« Vastaus #346 : 7.10.2024 kello on 09:07 »

Niin eikös tuossa mainittu M1-luokan as.autot poikkeuksena kuuluvat tämän korotetun veron piiriin aina 7.5tn saakka.

Minä käsitin että kuuluu kyllä painavammatkin, mutta maksavat 7500kilon mukaan.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:02
« Vastaus #347 : 7.10.2024 kello on 10:03 »
Ei tartte enää olla mitään seinää, vaan viralliset kuormansidontapiste et. Muuttui vuonna - 21.
Mikä taho hyväksyy viralliset sidontapisteet...?

Meinaan vain, jos niitä jälkikäteen joutuu väsäämään. Itse ainakin retkipakuuni olen joutunut tehdastekoisten sidontapisteiden lisäksi sommittelemaan lisäpisteitä.
Kaikki kalusteet, kun on irtokamaa, eli N1

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:08
  • Eye never sleep
« Vastaus #348 : 7.10.2024 kello on 10:28 »

Meinaan vain, jos niitä jälkikäteen joutuu väsäämään. Itse ainakin retkipakuuni olen joutunut tehdastekoisten sidontapisteiden lisäksi sommittelemaan lisäpisteitä.
Mistä nuo kevytkuorkin määritelmät löytyy? Lakikokelmia kahlannu, mutta ei oo vielä osunu silmään.

• Kalustoon kuuluva

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Escucha el Oi!
« Vastaus #350 : 7.10.2024 kello on 14:07 »

Olen kuullut että on riittänyt myyntipakkaus jossa lukee sidontalenkin kestävyys. Ja silmämääräinen tarkastus että on asianmukaisesti kiinnitetty.

En tiedä onko tuosta olemassa joku virallinen kanta/ohjeistus.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #351 : 7.10.2024 kello on 16:52 »
Olen kuullut että on riittänyt myyntipakkaus jossa lukee sidontalenkin kestävyys. Ja silmämääräinen tarkastus että on asianmukaisesti kiinnitetty.

En tiedä onko tuosta olemassa joku virallinen kanta/ohjeistus.
Tuossa mun linkissä on Traficomin määräykset N2 luokasta ylöspäin...

Siinäkin todetaan vielä, että alle 2000 kg kantavuudella määräyksistä voidaan poiketa. Mahtaako N1 luokasta olla mitään ohjeistuksia olemassa?

Tuli mieleen, että kyllä tästä N1 luokastakin sattaa tulla hankaluuksia. Tuossa viikolla mietin, voinko ajaa surutta Latviaan ilman tiemaksuja. Tiemaksu pitää suorittaa pääteillä ajellessa, jos auton kokonaismassa on yli 3000 Kg. Piti oikein tarkistaa otteesta. Mulla retkipakussa on tasan 3000 Kg, eli huoli pois. Sen sijaan Liettuassa ajellessa tiemaksu pitää maksaa kaikista N1 luokan ajoneuvoista kokonaismassasta riippumatta.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Escucha el Oi!
« Vastaus #352 : 7.10.2024 kello on 19:31 »

Siinäkin todetaan vielä, että alle 2000 kg kantavuudella määräyksistä voidaan poiketa.

Joo tarkoitin just kevytkuorkkeja alle 2t kantavuuksilla, niissä ei ole niin nöpön nuukaa.

Toki tuollaiset tulkinnan varaiset lakiteksti on hieman ongelmallisia. "voidaan poiketa" on aika ympäripyöreä ilmaisu... Omassa kevyt kuorissa on alkujaan vain 4kpl sidontapisteitä. 2kpl on tarvinnut aikoinaan lisätä sekä silloin se "ohjaamosuoja".

Nyt ei ole enää ohjaamosuoja, mutta sidontapisteitä olen lisännyt. Nyt yhteensä 12kpl,eli tuplat mitä laki vaatisi.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:08
  • Eye never sleep
« Vastaus #353 : 8.10.2024 kello on 09:21 »

Siinäkin todetaan vielä, että alle 2000 kg kantavuudella määräyksistä voidaan poiketa. Mahtaako N1 luokasta olla mitään ohjeistuksia olemassa?

Tuli mieleen, että kyllä tästä N1 luokastakin sattaa tulla hankaluuksia. Tuossa viikolla mietin, voinko ajaa surutta Latviaan ilman tiemaksuja. Tiemaksu pitää suorittaa pääteillä ajellessa, jos auton kokonaismassa on yli 3000 Kg. Piti oikein tarkistaa otteesta. Mulla retkipakussa on tasan 3000 Kg, eli huoli pois. Sen sijaan Liettuassa ajellessa tiemaksu pitää maksaa kaikista N1 luokan ajoneuvoista kokonaismassasta riippumatta.
Johan noilla alentuneilla veroilla jonkun tiemaksun maksaakin :)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:19
  • Melkein kaikkien kaveri
« Vastaus #354 : 8.10.2024 kello on 13:00 »
Lainaus
Näkökulma: Matkailuautojen veronkorotus on oire, ei hoitomuoto
Arttu Toivonen
Hallitus on esittänyt matkailuautojen ajoneuvoveron tuntuvaa korotusta. Asia saattaa tuntua vähäpätöiseltä, mutta on vakava oire, kirjoittaa Arttu Toivonen.

Ja tapahtui niinä päivinä, että valtiovarainministe riöltä kävi käsky, että kaikki matkailuautot on verollepantava. Tosin, niitä ja niiden omistajia oli jo Suomessa pantu jo vuosia varsin ankarasti verolle, mutta hallitus huomasi että rahaahan voisi kupata vielä vähän lisää.
Lue myös
Autojen verotusta kiristetään – Hallituksen esitys: Matkailuautoille kuusinkertainen vero

Niinpä kaikki ne, joilla oli matkailuauto, eivät lähteneet Juudeaan vaan eduskunnan hyväksyessä hallituksen esityksen, tulisivat maksamaan noin kuusinkertaisen ajoneuvoveron siihen nähden mitä tähän asti.

Joku tallissa syntynyt saattaisi tässä kohdassa nimensä mukaisesti päivitellä että onko nyt ”rikkaalle” matkailuauton omistajalle niin merkityksellistä, joutuuko hän maksamaan vuodessa 115 euroa ajoneuvoveroa B-kortilla ajettavasta pienikokoisesta matkailautostaan, vai olisiko vuotuinen maksu sitten uuden mallin mukainen 588 euroa.

Kyse ei ole tuosta absoluuttisesta veromäärästä: ne jotka haluavat edelleen ajaa matkailuautollaan, varmasti kaivavat rahan esiin jostain, maksavat sen kiltisti ja jatkavat harrastustaan.

Ongelma ei ole raha, vaan se mihin sitä käytetään. Nyt kun erotukseksi muodostuva 473 euroa menee sataprosenttisesti veronmaksuun, se toki tarkoittaa 473 euron tuloja valtiolle.

Mutta jos matkailuautoilija käyttäisi tuon 473 euroa vaikkapa ensi kesän karavaanausreissuil laan esimerkiksi kyläkauppojen tarjontaan tai vesipuistolippuihin, sillä olisi ihan toisennäköinen vaikutus asioihin. ...

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/dd5a0ceb-8e44-4b75-b5ab-18741fd47482

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #355 : 8.10.2024 kello on 13:22 »
Johan noilla alentuneilla veroilla jonkun tiemaksun maksaakin :)
Ei ne tiemaksut sinänsä isoja ole...

Mulla ongelma olisi se, että en välttämättä huomaisi maksaa. Sittenhän "sakko" olisikin jo vähän isompi laiminlyönnistä.
Nyt itse pääsen helpommalla, kun ei ole moista säätämistä. Pakun alempaan verokantaan ei ilmeisesti kajota.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.11.2025 kello on 10:30
« Vastaus #356 : 8.10.2024 kello on 13:31 »
Noniin, taitaapa olla aika laittaa matkailuauto myyntiin koska on tällä hetkellä ympärivuotisessa käytössä kakkosautona. Pitää vielä laskeskella tarkemmin vaikutuksia, josko käytöstäpoistoilla saisi kustannustennousun kohtuullisemmaksi.. .

https://valtioneuvosto.fi/-/10623/matkailuautojen-ajoneuvoveron-kayttovoimaveroa-korotetaan-autoverotuen-poistamisen-sijasta

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:11
« Vastaus #357 : 8.10.2024 kello on 15:26 »
Kun huomioi vakuutuksen+ajoneuvoveron+käyttövoimaveron niin kahden päivän liikenteestäpoisto jo kannattaa tehdä.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:44
« Vastaus #358 : 8.10.2024 kello on 16:40 »
Kun huomioi vakuutuksen+ajoneuvoveron+käyttövoimaveron niin kahden päivän liikenteestäpoisto jo kannattaa tehdä.

Vakuutuksissa kannattaa kysy yhtiöltä hyvittääkö muutaman päivän poistoja vai onko jokin minimi aika että hyvittävät. Sekavat laskut kyllä saa sekä trafilta (tarjoaa kokovuoden laskua) että vakuutusyhtiöltä.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #359 : 8.10.2024 kello on 17:00 »
Vakuutuksissa kannattaa kysy yhtiöltä hyvittääkö muutaman päivän poistoja vai onko jokin minimi aika että hyvittävät. Sekavat laskut kyllä saa sekä trafilta (tarjoaa kokovuoden laskua) että vakuutusyhtiöltä.
Mulla on Turvassa vakuutus...

Ensimmäisestä poistopäivästä alkaa vakuutuksista hyvitys ja palauttavat automaattisesti takaisin, jos on ehtinyt maksamaan pidemmältä ajalta.
Traficomissa verolippu muuttuu samalla hetkellä, kun auton ottaa käyttöön, tai poistaa käytöstä. Kohdasta verotus voi katsoa paljonko on velkaa, tai liikamaksua maksanut. Pidemmissä seisotuksissa palauttavat liikaa maksetut verot tilille, kunhan ilmoittaa tilinumeron mihin maksu palautuu. Liikamaksut kuitenkin ensisijaisesti käytetään muihin liikenteessä oleviin ajoneuvoihin.