rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: vaunun tuunaaminen energiapihiksi ??  (Luettu 77730 kertaa)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:33
  • Autossa on pyörät
Vs: vaunun tuunaaminen energiapihiksi ??
« Vastaus #135 : 15.10.2011 kello on 18:12 »
Aldessa on ihan vastaava termostaatti tunnistin kuin Primuksessa. Erona on se että Aldessa voit säätää noita eriaikojen lämpöjä suoraan ohjauspaneelista. Lisäksi ainakin kysyjän vaunussa kiertää lämpö ilman keskuspölynimuria

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
« Vastaus #136 : 15.10.2011 kello on 19:55 »
laskeskelin tuossa että jos pakkanen yhtäjaksosesti yli-20 niin kaasuun saa varata 15 pulloa kuukaudessa jos kokoajan meinaa pitää lännön +21.
onko joku muu laskeskellut samaa tai käytännössä kokeillut ???

Pidin päiväkirjaa kaasupullojen vaihdosta. Helmikuussa sen kylmimmän jakson aikana (yöt -30 tai kylmempiä, ja päivätkin -20 kylmemmällä puolella) kaasupullo vaihtui joka kolmas vuorokausi, sisälämpötila keskimäärin 20 astetta, yöllä vähän vähempi päivällä vähän enempi, eli n. 10 pullolla kuukaudessa selvisi. Automaattinen vaihtaja hoiti pullojen vaihdon, joten vajaiden kanssa ei tarvinnut leikkiä, ja kaasulaatikossa oli (tiivis) kellarilamppu 60W hehkulla huolehtimassa pullojen kunnollisesta tyhjentymisestä.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
« Vastaus #137 : 15.10.2011 kello on 21:08 »
Aldessa on ihan vastaava termostaatti tunnistin kuin Primuksessa. Erona on se että Aldessa voit säätää noita eriaikojen lämpöjä suoraan ohjauspaneelista. Lisäksi ainakin kysyjän vaunussa kiertää lämpö ilman keskuspölynimuria

Nämä muutokset jotka minä olen kulkimeeni tehnyt, on sitä mitä minä olen parhaaksi nähnyt. Olisihan se hyvä että veljet saisi niistä jotakin vinkkiä, varsinkin he jotka viettävät paljon aikaa kulkimessa, jotkut jopa asuvat niissä. Nyt olen kommentoinut siksi, kun otsikon aihe oli "vaunun tuunaaminen energiapihiksi". Olisi mukava, että he joilla on vinkkiä otsikon mukaan tuunata kuljintaan, avaavat sanaisen arkkunsa. Ne muutokset jotka olen tehnyt, toimii. Minulla on "iso" auto ja ne muutokset on muuttaneet auton käyttöä lämmityskaudella olennaisesti. Näillä mennään.  ;)

• Vieras
  • Vs: vaunun tuunaaminen energiapihiksi ??
    « Vastaus #138 : 15.10.2011 kello on 21:16 »
    Pidin päiväkirjaa kaasupullojen vaihdosta. Helmikuussa sen kylmimmän jakson aikana (yöt -30 tai kylmempiä, ja päivätkin -20 kylmemmällä puolella) kaasupullo vaihtui joka kolmas vuorokausi, sisälämpötila keskimäärin 20 astetta, yöllä vähän vähempi päivällä vähän enempi, eli n. 10 pullolla kuukaudessa selvisi. Automaattinen vaihtaja hoiti pullojen vaihdon, joten vajaiden kanssa ei tarvinnut leikkiä, ja kaasulaatikossa oli (tiivis) kellarilamppu 60W hehkulla huolehtimassa pullojen kunnollisesta tyhjentymisestä.
    Laitas kuva" laittomasta" kellari lampusta.Olis kiva nähdä kun itse ehdotin lamppua kaasukoteloon niin täys tyrmäys tuli hankkeelle. :o.

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
    « Vastaus #139 : 15.10.2011 kello on 21:43 »
    Laitas kuva" laittomasta" kellari lampusta.Olis kiva nähdä kun itse ehdotin lamppua kaasukoteloon niin täys tyrmäys tuli hankkeelle. :o.

Laitoin kuvan vastaavasta, jonka löysin googlesta. Oma lamppuni on hieman erilainen, mutta tuota samaa tyyliä. Lasin ja rungon väli on kuitenkin kumitiivisteellä tiivistetty, eikä vesi pääse sisään, joten ei sinne mene myöskään kaasu -> mielestäni tämän riski kaasulaatikossa on varsin minimaalinen.

Varovaisuus on tärkeää, mutta kaikessa varovaisuudessa jossakin menee se ylihysterian raja, joka täälläkin joskus ylitetään.

• Vieras
  • Vs: vaunun tuunaaminen energiapihiksi ??
    « Vastaus #140 : 15.10.2011 kello on 21:54 »
    Laitoin kuvan vastaavasta, jonka löysin googlesta. Oma lamppuni on hieman erilainen, mutta tuota samaa tyyliä. Lasin ja rungon väli on kuitenkin kumitiivisteellä tiivistetty, eikä vesi pääse sisään, joten ei sinne mene myöskään kaasu -> mielestäni tämän riski kaasulaatikossa on varsin minimaalinen.

Varovaisuus on tärkeää, mutta kaikessa varovaisuudessa jossakin menee se ylihysterian raja, joka täälläkin joskus ylitetään.
    Kiitos kun jaksoit nähdä vaivaa moisesta.
    Kun ostin uuden vaunun niin huomasin että kaasukotelossa oli myös valot tosin oli toteutettu valokaapelilla.
    Eli kaapeli lähti suksikotelosta ja painui kaasukoteloon ja lopusta tuli taas suksikoteloon. 8)
    JA tietysti tuo katkaisija oli siellä suksikotelossa..... :D
    Eli nyt on kaksi tapaa millä voidaan saada valoa ja lämpöä kaasukoteloon kovimmille pakkasille.
    Ja TURVALLISESTI.. :P

• Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
    • Epsoo
    « Vastaus #141 : 15.10.2011 kello on 23:40 »

Säädösten mukaan kaasupullokoteloon ei saa viedä sähköjä, joten jos haluat sinne valoa on tuo valokaapeli tai sitten hermeettisesti (vesitiivis ei riitä) suljettu valonlähde ainoa vaihtoehto. Jos siis mennään säädösten mukaan ;)

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    « Vastaus #142 : 15.10.2011 kello on 23:47 »
    Mutta, mutta, aika monessa vaunussa näkee 12V lampun tuodun kaasukoteloon tehdastekoisena. Vai koskeeko se ainoastaan 230V?

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 6.07.2024 kello on 20:50
    « Vastaus #143 : 16.10.2011 kello on 08:32 »
    Mutta, mutta, aika monessa vaunussa näkee 12V lampun tuodun kaasukoteloon tehdastekoisena. Vai koskeeko se ainoastaan 230V?
    Vanhassa solikassakin on tehdastekoisena, kytkin on tosin sisällä.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:44
    « Vastaus #144 : 16.10.2011 kello on 09:11 »
    Vanhassa solikassakin on tehdastekoisena, kytkin on tosin sisällä.

Olisikohan kipinäriskintakia kytkin vaunun sisällä? Liekkö valo missään vaiheessa antaa kipinää jos kytkin pois päältä kun lamppua vaihdetaan.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
    • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
    « Vastaus #145 : 16.10.2011 kello on 10:29 »
     Tuo asia minua vähän ihmetyttää,kun tuossa minun Fiiliksessä on kaksi kaasupulloa samassa kotelossa Priimuksen kanssa,eiköhän siellä ole sähköä kuin myös palavaa liekkiä,poltin hieman ylenpänä,pullojen puolella tuuletus alas !! ;D ???

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:33
    • Autossa on pyörät
    « Vastaus #146 : 16.10.2011 kello on 14:14 »
    Onhan vanhemmissa vaunuissa järjestään pullo ja pannu samassa kotelossa.
    Itselläni on myös ledivalot sekä etukotelossa että suksiluukussa, syttyy vaununsisältä kytkimellä.

• Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
    • Epsoo
    « Vastaus #147 : 16.10.2011 kello on 15:17 »
    Mutta, mutta, aika monessa vaunussa näkee 12V lampun tuodun kaasukoteloon tehdastekoisena.

Tehdastekoisena varmaan saakin olla, mutta TUKESin mukaan kaasupullokoteloon ei saa sijoittaa sähköjärjestelmään kuuluvia osia (kuinkahan  moni säilyttää kaasupullokotelossa kaapelikelaa? ;))
    .

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
    • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
    « Vastaus #148 : 16.10.2011 kello on 15:23 »
    Tehdastekoisena varmaan saakin olla, mutta TUKESin mukaan kaasupullokoteloon ei saa sijoittaa sähköjärjestelmään kuuluvia osia (kuinkahan  moni säilyttää kaasupullokotelossa kaapelikelaa? ;))
    .
      Entäs se "kikka",kun lämmitys roikan johto on kierretty pullon ympärille !!! ;D ;D ;D

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    « Vastaus #149 : 16.10.2011 kello on 15:25 »
    Roikat kaasupullo kotelossa on ainakin minulla ;D ;D