rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Mahdollinen uusi karavaanari kaipaa neuvoa pienen vaunun valintaan, >10000€?  (Luettu 73649 kertaa)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
En tiedä. eräs alueemme käyttäjä osti samaan aikaan uuden Fendtin ja kun alkoi laskemaan varustus hankintahinnan päälle , tuli kalliimpi kuin meidän solkusta, jäi vielä puuttumaan nestelattialämmitys ja hänen oli nk "ylivuotinen". Kai hän sitten puhui soopaa. Samoin pelkkää tarua nämä Hobbyjen palaneet sähkökeskukset, haljenneet ikkunat ja irronneet kaapit. Sekä ihmisten kyselyt laitteista kun ei edes kytkentäkaavoja saa mistään (kuten ei Dethflessiinkään) sorry kun sekosin asiaan.
Ostaa minkä haluaa eikä kysele keneltäkään, ihan yks hailee.

Ei nyt tekisi mieli enempää jankata, mutta totean tähän vielä että kirjoittaja kenties tarkoitushakuisesti jättää mainitsemasta tälläkin palstalla ihan äskettäin käsitellyistä vastaavista ongelmista näiden kalliimpien vaunujen osalta.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.07.2024 kello on 22:50
  • Omasta mielestä oikeen mukava mies
    • Urheilua aktiiveille
Olisin toivonut jotain konkreettisia vihjeitä, josko joku joskus vastaavassa tilanteessa ollut olisi osannut auttaa. Jotain mitä hyvässä vaunussa pitää olla (kitkavetopää, mikä se on yms)? Mitä tulisi tarkistaa ostaessa (rek.ote, onko saksasta tullut jotenkin halveksittava)? Onko alustaan katsottava ja jos on, mitä sieltä pitää nähdä? Onko aisat kaikki samanlaisia? Mitä pituus vaikuttaa (runko vs kokonaispituus)? Entä leveys taikka korkeus? Varusteet, muutkin kuin sisällä olevat, pyörätelineet, markiisit, kattokaiteet? Trumaticin testaus? Lattialämmityksen testaus?

Olen pelkkä kysymysmerkki, pahoittelut siitä! Käytiin tänään perheellä tutustumassa parin liikkeen valikoimaan. En kyllä voi sanoa, että oisin siitä jotenkin viisaammaksi tullut. Jopa lähes sellainen olo, ettei mikään vaunu ollut kiinnostava. Lähinnä hinnat tuntui karkaavan pilviin ja valikoimat muutenkin aika ykstotiset. Oulussa siis asioitiin. Yksityisten vaunuja ei vielä uskalla lähteä tutkimaan ja potkimaan kun on ihan untuvikko koko hommassa.

Edelleen mua ehkä silti eniten kiinnostaa nuo pari Hobbyä ja se yks Knaus Sport joita linkitin tuolla edellä. Mutta paljoa en kyllä ole tässä viisastunut  ???

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Uskoisin siellä suunnalla olevan saittilaisia, jotka ehkä voisivat lähteä mukaasi katsomaan vaunua joka sinusta tuntuu kiinnostavalta. Kyselyä vaan tänne kun sopiva ehdokas löytyy.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:44
Itselläkin ollut yksi saksasta uitettu vaunu, siitä puuttui silloin akkujärjestelmä ja tv antenni, mutta ne siihen asennutin. Vaunuissa ei muita eroja ole joten aivan hyvin voi valita sellaisen jos muuten vaunu ok. Kosteus mittaus kannattaa, mutta vaunun olisi hyvä olla lämmitty jottei pintakosteus vääristä tulosta pintamittarilla mitattaessa.
Vedettäessä 230cm leveys ehkä parempi, asuttaessa 250cm antaa tilaa. Kitkavetopäätä kehutaan, joten ei siitä haittaa ole ja uudemmissa se lienee lähes vakio.
Kattokaiteet kannattaa unohtaa, tosin käytettyä ostaessa siihen ei voi vaikuttaa.
Liikkeessähän on helppo testata lämmitys ja muut vermeet koska myyjä voi opastaa samalla niiden käyttöä. Tosin itse en ole koskaan tullut testanneeksi niitä, kun olen ikään kuin luottanut myyjän sanaan asiassa ja toistaiseksi en ole sen suhteen pettynyt.
Perehdytys vaunun laitteisiin ensikertalaiselle on todella tärkeää, koska niin paljon uutta tulee ja suuriin virheisiin ei ole varaa.
Kulje avoimella mielellä, eka vaunu itsellä oli Knaus -90 mallia, ostohetkellä 12 vuotias ja oli kaikinpuolin primusta lukuunottamatta hyvä. Primuksenkin ois varmaan saanut kuntoon, mutta samalla vaunukin vaihtui isompaan.
Niitä mahdollisia kosteita paikkoja vaunuissa lienee ikkunoiden ympäristöt, kaikki luukkujen ympäristöt, mutta asiansa osaava kosteusmittaaja kyllä mittaa nuo. Ainahan voi myös mittauttaa vaunun muualla kuin myyvässä liikkeessä jos on syytä epäillä mittaustulosta.
On hyvä myös miettiä tarviiko vaunussa olla kiinteä harmaavesisäiliö liikkuvalle vai tuletko toimeen esim. harmaavesipussilla. Kyllähän talvikäytössä helpottaa eristetty harmaavesisäiliö, mutta voi sen myös rakentaa ulos eristettynä jos on kausipaikalla.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:09
Uskoisin siellä suunnalla olevan saittilaisia, jotka ehkä voisivat lähteä mukaasi katsomaan vaunua joka sinusta tuntuu kiinnostavalta. Kyselyä vaan tänne kun sopiva ehdokas löytyy.

Ideaalihomma tosiaan että saisit jonkun kaverin mukaan joka tietäisi jotain vaunuista. Itsellä oli sama homma toissa kesänä, työkaveri auttoi ja tuollahan tuo vaunu on parkissa, näköjään.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.12.2025 kello on 13:24
Kulje avoimella mielellä, eka vaunu itsellä oli Knaus -90 mallia, ostohetkellä 12 vuotias ja oli kaikinpuolin primusta lukuunottamatta hyvä. Primuksenkin ois varmaan saanut kuntoon, mutta samalla vaunukin vaihtui isompaan.
Tervetuloa palstalle minunkin puolesta. Juu, kyllä Primukset ...ja muutkin saadaan kuntoon kunhan löytää oikeat asiantuntijat. ;) T. kertakaikkiaan tyytyväinen.

• Vieras
  • Olisin toivonut jotain konkreettisia vihjeitä, josko joku joskus vastaavassa tilanteessa ollut olisi osannut auttaa. Jotain mitä hyvässä vaunussa pitää olla (kitkavetopää, mikä se on yms)? Mitä tulisi tarkistaa ostaessa (rek.ote, onko saksasta tullut jotenkin halveksittava)? Onko alustaan katsottava ja jos on, mitä sieltä pitää nähdä? Onko aisat kaikki samanlaisia? Mitä pituus vaikuttaa (runko vs kokonaispituus)? Entä leveys taikka korkeus? Varusteet, muutkin kuin sisällä olevat, pyörätelineet, markiisit, kattokaiteet? Trumaticin testaus? Lattialämmityksen testaus?

Olen pelkkä kysymysmerkki, pahoittelut siitä! Käytiin tänään perheellä tutustumassa parin liikkeen valikoimaan. En kyllä voi sanoa, että oisin siitä jotenkin viisaammaksi tullut. Jopa lähes sellainen olo, ettei mikään vaunu ollut kiinnostava. Lähinnä hinnat tuntui karkaavan pilviin ja valikoimat muutenkin aika ykstotiset. Oulussa siis asioitiin. Yksityisten vaunuja ei vielä uskalla lähteä tutkimaan ja potkimaan kun on ihan untuvikko koko hommassa.

Edelleen mua ehkä silti eniten kiinnostaa nuo pari Hobbyä ja se yks Knaus Sport joita linkitin tuolla edellä. Mutta paljoa en kyllä ole tässä viisastunut  ???

Yksityiseltä en ostaisi aloittelijana vaunua, jos ei kokeneempaa mukana. Lähinnä vaunun kosteus on se pointti mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Siinä vanhan 4-tien varressa Äimänrautiolla on varsin luotettava caravanliike jossa osataan tehdä aika puolueton kosteusmittaus. Toinen mahdollisuus, joskaan ei kosteusmittausta poissulkeva, että otat vaikka minut, täältä Kellon Kiviniemestä mukaan, kun olet löytänyt yksityiseltä muuten mieluisan. Hyvä pullo Bärndiä on kohtuullinen korvaus konsultaatiosta, noin 30-v omakohtainen kokemus erillaisista matkailuvermeistä.
    Nuo lämmittimet, vetolaitteet, renkaat, laakerit,ikkunat, kattoluukut, kuin jääkaapit ovat aika helposti ja halvalla korjattavissa, mutta laajat kosteusongelmat vaativat aina paljon rahaa, vaivaa tai loputonta kärsivällisyyttä, sekä kuivaa lämmintä tilaa laittaa. Sitä vielä korostaisin, että jos vaunu on vaihtanut lyhyellä ajalla monta omistajaa, elä kajoa. Yksi helposti tunnistettava huijarin tyyppiesimerkki on se kun jätetään esim; jokin kaapinovi tai penkinlaita hieman repsottamaan myytäessä, jotta sillä saatisiin kuuma ostaja kiinnittämään huomio aivan toissijaiseen ongelmaan.
    Toinen ryhmä on sellainen joka myy esim>; papan, enon tahi setänsä vaunua ja ei itse ole rekisteriotteeseen merkitty omistaja. Tällainen on joku joppari, lesta tai muu huijari. Olennaista ei siis mielestäni ole vaunun merkki, ikä, lämmitysmuoto, tai edes sisustusratkaisu, vaan se, että vaunu on kuiva ja muuten miellyttää silmää kuin lompakkoa ;)

• Matkailija
    • Viimeksi paikalla:16.03.2013 kello on 20:36
    Itse ostin ensimmäisen vaununi reilu pari vuotta sitten. Sitä ennen en ollut ainoassakaan vaunussa edes sisällä käynyt, joten ei ainakaan ennakkoluuloja ollut mihinkään suuntaan ;D Tarkistin vain autoni vetokyvyn ja tein budjetin. Sitten vaan nettikaravaanista vaunuja katsomaan. Listasin mielenkiintoiset ja päätin että päätöksen ostosta teen vasta kun olen niitä tarpeeksi käynyt läpi. Pariakymmentä kävin katsomassa ja siinä jos missä oppi, oli jos jonkin näköistä tarinan iskijää aina myyjänä ja asiaakin siinä samalla sai kuulla. Eli mun neuvoni on että rohkeasti vaan katselemaan yksityisiltäkin. Sit kun tuntuu siltä että "tämä se on" niin pyytää vielä myyjän näyttämään että kaikki toimii ja se on siinä ;)

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:36
    • Autossa on pyörät
    Ei nyt tekisi mieli enempää jankata, mutta totean tähän vielä että kirjoittaja kenties tarkoitushakuisesti jättää mainitsemasta tälläkin palstalla ihan äskettäin käsitellyistä vastaavista ongelmista näiden kalliimpien vaunujen osalta.
    Tai sinä unohdat ketjun dehflessin laatu. Siellä juuri oli kyllästytty siihen. Ja luvattiin vaihtaa svenssåniin. Minä ainoastaan perustin juttuun kavereitteni ongelmiin ja vaikkapa tutun huoltomiehen kertomuksiin. Puskassa ei varmaan kontaktaja ole

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
    Tai sinä unohdat ketjun dehflessin laatu. Siellä juuri oli kyllästytty siihen. Ja luvattiin vaihtaa svenssåniin. Minä ainoastaan perustin juttuun kavereitteni ongelmiin ja vaikkapa tutun huoltomiehen kertomuksiin. Puskassa ei varmaan kontaktaja ole

No siis uskoakseni meidän lähtökotaisena on erona se, että minä en yritä nostaa mitään merkkiä pedestaalille väittäen sitä ongelmattomaksi. Puhun avoimesti jopa oman vaununi ongelmista, koska minusta on kaikille etu jos he vaunua valitessaan osaavat ottaa nämä asiat huomioon. Olen tietoinen ko. ketjusta, ja olen siihen myös itse kirjoittanut. Olen lukenut myös ketjun vedettävästä soliferista, josta irtoavat kaapistot seinistä, ja muistakin.

Minusta yhtälailla on kaikkien etu, jos vaunuista kertoisivat avoimesti "kokemuksiaan" vain ne, joilla sellaiset vaunut on ollut ja joilla todella on kokemusta niistä. On jotenkin turhanpäiväistä lukea asiasta täysin tietämättömien mutua ja rummutusta ongelmista, joita joskus jollain toisella joissain mallissa tai joskus vuonna -85 on ollut. Nämä rummuttajat tahot tekevät yksittäistapauksist a härkäsiä, ja minusta hallaa niille uusille vaunuilijoille jotka yrittävät vaihtoehtoviidakoss a tehdä tosiasioihin ja järkeen perustuvia ratkaisuja.

Varmasti jokainen tietää, että jos vaunuissa on 2x hintaero, niin niissä todennäköisesti on myös laatueroja - siinä halvassa on epäilemättä tingitty joissain asioissa. Niimpä Kabe tai Polar ovat epäilemättä teknisesti hyviä vaunuja, vaikka niissä epäilemättä on hinnassa jonkinlaista "merkkilisää" vain siksi että niillä on koko maan kattava ilmainen markkinoijien verkosto tukenaan. Niissäkin on ongelmansa, vaikka ne kovasti yritetään lakaista maan alle.

Hobbytkin on hyviä vaunuja, niiden puolesta puhuvat monia miellyttävät sisustukset, ulkoasu ja vapaa-ajan käyttöön ihan riittävän hyvä laatu, sekä tietenkin hinta, jolle monessa käytössä saa paljon enemmän vastinetta maksetulle rahasummalle kuin noissa kalliimmissa vaunuissa.

Kinakumppanini löytää epäilemättä tästä vielä jotain vänkäämistä. Pahoittelen jo valmiiksi, kun en vastaa siihen. Toivottavasti vaunua valitsemassa olevat uudet vaanarit saavat tästä jotain, yritän vain sanoa etteivät asiat ole niin mustavalkoisia kuin miksi jotkut yrittävät ne maalata, eikä se mikä oli totta 80-luvulla enää välttämättä ole faktaa ;)

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Minä kun ostin vanhan matkailuauton. Soitin entiselle omistajalle, hän sanoi että, ilmastointilaite ainakin toimii. No mikään muu ei sitten toiminutkaan. Otin auton lainaan viikonlopuksi, jolloin kuva kulkimesta tuli selväksi. Tarjosin autosta minkä näin parhaakseni, maksoin ja ajelin kotiin. Ostaja määrää hinnan, ei myyjä.  :D

• Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
    • Epsoo
    Minusta yhtälailla on kaikkien etu, jos vaunuista kertoisivat avoimesti "kokemuksiaan" vain ne, joilla sellaiset vaunut on ollut ja joilla todella on kokemusta niistä.

Niin, itse en kovin aktiivisesti ole kommentoinut noita vikoja, koska jokaisessa vaunussa on omat ongelmansa. Eikä mikään vaunu ole viaton ;)

Mut jos nyt kertoisin omalle kohdalle sattuneita vikoja:

Solifer:
    - irronnut kaapinovi
    - rikkimennyt pyöränlaakeri
    - hajonnut pöydänjalka
    - lavuaarin viemärin murtuminen
    - lämppärin sytysongelmat (primus)
    - rikkimennyt ikkunanpitotanko
    - kattoluukun kahvan kiinnityksen vuotaminen
    - antenniputken tiiviste rikkoutunut
    - WC:n huuhtelu ei toimi

Dethleffs:
    - liukuoven irtoaminen kiinnityksistään (30km hiekkatietä)
    - vetolaatikon etulevyn löystyminen
    - viemäriputken liitoksen vuotaminen
    - oven lukko jäykkä
    - jääkaappi ei toimi aina kaasulla

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:36
    • Autossa on pyörät
    Unohdit mainita että käyttämäsi Solifer oli 20-25v vanha ja jälkimmäinen merkki uusi. Itselläni 5v aikana ja noin 40000km:n perässäoloaikana meni 1 vesipumppu joka on kaikissa vaunuissa käytetty,ei soliferi oma. Sekä 1 iskuvaimennin kun tipautin sisilian lautalta pois, sekin on alustan mukana tullut ei vaunuvalmistajan. Vaunussa asuttiin n 90vrk vuodessa läpi vuoden. Eikä yhtään ruuvia edes kiristetty. Liikkumamme tiet oli usein paljon epätasaisemmat kuin suomessa on yleisiä teitä nähtykään. Samanlaiset kokemukset aiemmista. Ei voi kauheasti valittaa  ;D

Sitten tmä ISOJUUSO: en minäkään väitä vaunujani viattomaksi enkä ongelmattomiksi. Olen kyllä julkituonut mitä vikoja tai vaivoja ollut. Ehkä tuo lista on ollut niin lyhyt ettet näe sitä. Lisäksi minua ei kiinnosta rakennella vähänä vapaa-aikanani uusia jätevesijärjestelmi ä ja sähkökeskuksia vaunuuni. Eli lopeta jo se vertailu rahalle vastineesta. Sitä olen todella saanut ja myös jälleenmyynninhelpp ous ja hinnan säilyminen olleet hyvät. Kiitos

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    Itsellä 26v lmc ja suurin vika ollut primus ;D ei ole kaapit tippunut jne ;D ennen osattiin tehdä vaunuja ;D :D
    « Viimeksi muokattu: 13.08.2011 kello on 17:04 »

• Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
    • Epsoo
    Unohdit mainita että käyttämäsi Solifer oli 20-25v vanha ja jälkimmäinen merkki uusi.

Paitti että tuo solifer mistä kaapinovi putosi ja pöydän jalka hajosi, oli vain muutaman vuoden vanha (500 Goldie), ja toinenkin oli n. 15 vuotias (550).