Kuivattelin tuossa ohuvia lihansoiroja pariin eri settiin. Ensimmäinen koiruuksille herkkupaloiksi kun ei noissa "koiranherkuista" ole uskominen mitä mahtavat sisältää. Omatekele on kuivattua naudanlihaa ja sitä kun ei syötetä kourakaupalla, niin riittää pitkään. Toinen satsi tuli tehtyä ihan itselle. Siihen latasin makua jotta on mieluista ja tulihan suunmyötäinen tulos vaikka itse sanonkin. Mielipide asioita ovat.
Olen tässä jonkin matkaa testaillut eri kokoonpanoja ja tässä vähän mietteitä.
Ensinnäkin tuon lihan suhteen olen todennut, että vaikka jotkut suosittelevat naudan paahtopaistia kustannus syistä, niin käytännössä naudan ulkofile on usein tarjouksessa ja silloin jopa 5€ edullisempaa. Varmasti edullisempiakin löytyy ja mikään ei silloin estä kokeilemasta.
Sitten leikkuu ja maustaminen. Itse tykkään siivuttaa (halpamallin leikkurilla, joka muuten menee kyllä ennemyötä vaihtoon) pakastimessa levänneestä, kohmeisesta lihasta 2 - 3 mm vahvuista siivua. Poikkisyin jos kaipaa hieman mureampaa ja syiden suuntaan mikäli mielii enemmän purtavaa. Molemmissa on viehätyksensä, joten tämä vaihtelee lihan ja fiiliksen mukaan. Kun lihat on leikattu, niin laitan sen sopivaan makusoosiin vähintään useammaksi tunniksi. Kuudesta kahdeksaan tuntia yleensä. Joskun olen uittanut yli yön mutta se ei minusta anna paljoa lisäarvoa. Liemen koostumus vaihtelee vaan pohjan teen soijasta, vaaleasta siirapista, kolajuomasta, runsaasta valkosipulista, chilirouheesta tai hiutaleista, myllyllä jauhetusta mustapippurista, tulisesta savupaprikasta ja tapauksesta riippuen höystän savuaromilla, inkiväärillä, tabascolla, worchester soosilla ja jne. Joskus kun on äveriäs tuuri, niin saattaa tuonne päätyä lorahdus rommia tai viskiäkin. Lihat makustuu aikansa. Yleensä jääkaapissa ei ole tilaa, joten ihan huoneen lämmössä kannen alla välillä käännellen.
Liotuksen päätteeksi nostelen soirot pyyhkeen kautta kuivuriin mielellään niin, että eivät ole kylki kyljessä kiinni. Asteet noin 45 kohdille ja yleensä 9 tuntia tekee tehtävänsä. Joskus on sattunut hieman paksumpaakin ja valmiusaste selviää tarkkailemalla. Itse tykkään kun siivut kuivaa kohtuu ohuiksi ja melko rapsakoiksi. Koirille tarkoitetut kuivatan kunnolla, koskapa niillä kulutus yritetään pitää kohtuudessa ja lihan tulee säilyä. Toisin kun omiksi tarpeiksi tehdyt.