rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)  (Luettu 46335 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:15
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #60 : 17.12.2019 kello on 06:35 »
No ni nyt mulla on tollanen "KOSTEUDENSÄÄDIN TROTEC BH30" https://www.allergia-apu.fi/kosteudensaataja ollut autossa eilisestä saakka ja ei se nyt ainakaan ole minua vielä vakuuttanut. Nyt ulkona on +2.8 astetta ja kosteus 95% autossa on +1.8 astetta ja kosteus 80% vaikka olen säätänyt kosteusarvoksi 70%. Puhaltimena on sellanen hinnatalkaen 2000W pöytä propelli.

Kävimpä sitten autossa sisällä äsken ennenkuin painoin lähetä viesti nappia. hhhmmmm.... autossa olevan kosteudensäätimen kosteusarvo oli 61.1% ja vieressä olevan langattoman kosteusmittarin arvo 80% eli nyt joku näyttää väärin ja kovasti. Sähkönkulutusmittar i näytti arvoa 0.49kWh eli on se lämmitin ainakin vähän aikaa siellä lämmittänyt.

Eli tuo laite pyörittää sinulla lämmitintä, kun kosteus putoaa säädetyn rajan alapuolelle?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:39
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #61 : 17.12.2019 kello on 07:57 »
Tuo säädin ei sovi kuivana pitoon vaan kostutukseen.....
Eli sen on tarkoitus käynnistää kostututin kun vaunusi on liian kuiva...  ;D

Jos vaunusi on liian kostea niin tuo on vaan tyytyväinen ja pitää lämmittimen seis...sitten kun vaunusi on liian kuiva niin se kytkee lämmittimen ja kuivaa lisää...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #62 : 17.12.2019 kello on 08:12 »
Taasko yritetään maapalloa kuivattaa?  Joka ikinen vuosi sama aihe. Riittävä ilmanvaihto riittää ja puhdistettu sisusta kaikesta liasta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:23
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #63 : 17.12.2019 kello on 10:36 »
Aikoinaan kun hankimme auton niin hankimme sille myös tallin. Siellä se köllöttää talvet ja muiden aikojen luppoajat. Ei tarvitse huolehtia kosteudesta ja akuista. Talven kuluessa puunaan auton perusteelisesti pakkaspäivinä ja tuunaan ja säätelen asioita joita käytön myötä tullut eteen. Pieniä huoltoja kuten suodattimet ja nesteet voi vaihtaa mutta nykypelissä on liian paljon öljyä helppoon vaihtamiseen. Tärkeää oli tallin kohtuu läheinen sijainti, 10 minuutin kävelymatka. Mielenrauhasta maksaa jos ei mielellään.niin sen takia.

Totta eihän se ole kuin rahasta kiinni. Joku voi tehdä jopa niin, että syksyllä myy auton pois ja ostaa keväällä uuden niin ei tarvitse miettiä edes sitä tallipaikkaa Thumb

Eli tuo laite pyörittää sinulla lämmitintä, kun kosteus putoaa säädetyn rajan alapuolelle?

Ei vaan pyörittää lämmitintä kun kosteus nousee säädetyn rajan yläpuolelle.

Tuo säädin ei sovi kuivana pitoon vaan kostutukseen.....
Eli sen on tarkoitus käynnistää kostututin kun vaunusi on liian kuiva...  ;D

Jos vaunusi on liian kostea niin tuo on vaan tyytyväinen ja pitää lämmittimen seis...sitten kun vaunusi on liian kuiva niin se kytkee lämmittimen ja kuivaa lisää...

Tuon vempaimen saa säädettyä kostuttamaan tai kuivattamaan.

Taasko yritetään maapalloa kuivattaa?  Joka ikinen vuosi sama aihe. Riittävä ilmanvaihto riittää ja puhdistettu sisusta kaikesta liasta.

Ei maapalloa vaan asuntoautoa se on vähän niin kuin sellanen renkailla kulkeva pieniasunto mutta paljon maapalloa pienempi. "Joka vuosi sama aihe" niin no todennäköisesti mutta minulle tämä talvi on nyt ekakerta asuntoauton kanssa. Laita toki linkkiä jossa se oikea tapa on kerrottu niin käytän sitä.
"Riittävä ilmanvaihto riittää" kyllä ja tässä nyt etsiskelen sitä hyvää tapaa koska olen tätä palstaa lukiessa ymmärtänyt, että yhtä ja oikeaa tapaa ei ole.

Tuo käyttämäni laitehan on idealtaan täysin sama kuin tämä -> http://www.leveltec.fi/tuotteet/promodlite.html joka on tehty juuri tälläistä käyttöä varten.

Jos tuo vempain ei tuolla asuntoautossa toimi niin sitten vien sen autotalliin jossa tällähetkellä pyörii kosteudenpoistolait e 24/7

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:39
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #64 : 17.12.2019 kello on 10:50 »
toimiiko se pakkasessa?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:23
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #65 : 17.12.2019 kello on 11:51 »
toimiiko se pakkasessa?

Valmistaja sanoi, että ainakin -10 saakka.
Ajattelin itse asiaa niin, että koska toimiihan nuo halvat langattomat lämpötila/kosteusmittarit kovillakin pakkasilla ulkona niin miksi ei tuokin laite auton sisällä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:39
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #66 : 17.12.2019 kello on 12:19 »
Joo lämpötila anturit toimii hyvinkin.

Kosteus on mittausteknisesti hieman haastavampi juttu....siksi kotonakin olevat 5kpl kosteusmittareita antavat hyvin erilaisia lukemia samasta huoneestakin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 6.01.2024 kello on 00:50
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #67 : 17.12.2019 kello on 15:39 »
No ni nyt mulla on tollanen "KOSTEUDENSÄÄDIN TROTEC BH30" https://www.allergia-apu.fi/kosteudensaataja ollut autossa eilisestä saakka ja ei se nyt ainakaan ole minua vielä vakuuttanut. Nyt ulkona on +2.8 astetta ja kosteus 95% autossa on +1.8 astetta ja kosteus 80% vaikka olen säätänyt kosteusarvoksi 70%. Puhaltimena on sellanen hinnatalkaen 2000W pöytä propelli.

Kävimpä sitten autossa sisällä äsken ennenkuin painoin lähetä viesti nappia. hhhmmmm.... autossa olevan kosteudensäätimen kosteusarvo oli 61.1% ja vieressä olevan langattoman kosteusmittarin arvo 80% eli nyt joku näyttää väärin ja kovasti. Sähkönkulutusmittar i näytti arvoa 0.49kWh eli on se lämmitin ainakin vähän aikaa siellä lämmittänyt.
Kuivain muutamalla kympillä. Puhallin hinnat-alkaen. Eikä kosteusmittarikaan taida olla kalibroitavissa.
Onko ihme että jotain tuntuu olevan pielessä. Paras tapa pitää vaunu kuivana on lämmittää sitä että sisätilat ovat aina ulkolämpöä lämpimämpiä. Suhteellinen kosteus kosteus on pidettävä niin alhaalla ettei vedeksi tiivistymistä tapahdu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:15
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #68 : 18.12.2019 kello on 09:04 »
Joo lämpötila anturit toimii hyvinkin.

Kosteus on mittausteknisesti hieman haastavampi juttu....siksi kotonakin olevat 5kpl kosteusmittareita antavat hyvin erilaisia lukemia samasta huoneestakin.

Kosteusmittarit olisi aina kalibroitava ennenkuin lukemaa kannattaa uskoa.

75% ja 100% kosteudet on melko helposti toteutettavissa kalibrointia varten.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:39
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #69 : 18.12.2019 kello on 09:31 »
ei noita halpoja voi kalibroida....ja jos voikin ei kannata koska kalibrointi maksaa enempi kuin mittari....
kotikalibroinnissa on epävarmuustekijöitä ...  ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:15
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #70 : 18.12.2019 kello on 09:59 »
ei noita halpoja voi kalibroida....ja jos voikin ei kannata koska kalibrointi maksaa enempi kuin mittari....
kotikalibroinnissa on epävarmuustekijöitä ...  ;D

On epävarmuuksia, mutta nuot kaksi kosteutta saadaan aikaiseksi sillä tarkkuudella mitä kotimittarit kaipaa. Kostaustaso yleensä tarkempi kuin se kotimaittari.
Jos mittarissa ei ole kalibrointia, ei sillä kannata mitään mitata  ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:19
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #71 : 18.12.2019 kello on 11:12 »
Kaikki on suhteellista...

Kostesumittarin näyttämä suhteellinen kosteuskin.
Ostin juuri viisi kosteusmittaria Kiinasta. Maksoivat euron kipale. Kalibrointi tapahtuu mulla niin, että kaikki ovat samassa huoneessa hiukan arvokkaamman mittarin kera. Kyllä niissä pientä heittoa on. Noin keskimäärin 1 prosentti.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:00
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #72 : 18.12.2019 kello on 11:21 »
Kaikki on suhteellista...


Ostin juuri viisi kosteusmittaria Kiinasta.
Oho, mulla ei ole yhtään kosteusmittaria, tosin ei ole ollut tarvettakaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:19
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #73 : 18.12.2019 kello on 11:53 »
Oho, mulla ei ole yhtään kosteusmittaria, tosin ei ole ollut tarvettakaan.
Mulla on vähän sitä Sulo Vilenin vikaa...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:41
  • Escucha el Oi!
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #74 : 18.12.2019 kello on 17:28 »
itse en näe edes syytä miksi tuollaista tarttis kalibroida, jos ei nyt nollaa tai sataa näytä koko aikaa, mutta silloin se on varmaankin rikki.
riittää että se osaa mennä päälle ja pois. sit säätelee toisella mittarilla sen toimimaan suurinpiirtein halutulla alueella - jos kokee tarpeelliseksi.

mutta se on varma että jos sen halutun prosentin säätää liian alas, niin lämmitin hurisee lähes koko talven.
30€säädin ja 20€lämmitin ei ihmeisiin pysty.