rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Solifer 550L -89 remontointi  (Luettu 26752 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:00
Vs: Solifer 550L -89 remontointi
« Vastaus #30 : 4.08.2016 kello on 21:35 »
OT: Jos projektiisi, niin mullahan olisi sun vaunuun sopiva etuteltta myynnissä joka oli omassa jo edespäin menneessä 550GLS:ssä.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.04.2017 kello on 22:57
Solifer 550L -89 remontointi
« Vastaus #31 : 5.08.2016 kello on 16:48 »



Uskomattoman paljon voi styroksi kerätä itseensä nestettä. Toivottavasti etuikkunan yläpuoli olisi kuiva jottei tartte koko kattoa purkaa. 



Seinä on pahassa kunnossa, ainoastaan peltiseinä ja lattia taitavat olla kunnossa. Puurunko muuttunut lähes mullaksi ja ruuvit ruostuneet pahoin.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.04.2017 kello on 22:57
Solifer 550L -89 remontointi
« Vastaus #32 : 13.08.2016 kello on 10:43 »
Nyt on purettu ja putsattu etuosa eristeistä ja sivulta sen verran, mitä kosteus oli liikkunut rungossa.

Nyt täytyisi poistaa huono puuaines ja asentaa uutta puuta jotta saadaan rakenne tukevaksi. Onkos kukaan asentanut jäykistystä esim. kulmaraudoilla?

  • Vieras
  • Vs: Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #33 : 13.08.2016 kello on 11:57 »
    Nyt on purettu ja putsattu etuosa eristeistä ja sivulta sen verran, mitä kosteus oli liikkunut rungossa.

    Nyt täytyisi poistaa huono puuaines ja asentaa uutta puuta jotta saadaan rakenne tukevaksi. Onkos kukaan asentanut jäykistystä esim. kulmaraudoilla?
    Jäykisteenä varmaan melko turhia kulmaraudat mutta itse olen kyllä kiinnittänyt muutaman runkopuun kulmaraudalla vanhaan rakenteeseen kun ei ole muuten järkevästi saanu niitä kiinni... kyllä se rakenne aika tykyksi tulee kun siihen on liimattu pintapelliin eriste kiinni ja sitten sisäpuolelta vielä vaneri kiinni niin eipä se rakenne paljoa pääse elämään kyllä

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:24.04.2017 kello on 22:57
    Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #34 : 14.08.2016 kello on 15:28 »



    Listojen irrottaminen on aika urakka, kaikkien alle on viimekertaisessa korjauksessa pursutettu oikein urakalla massaa.


    Tässä pohtinut jos poistaisin koko etuikkunan. Kulmissa on lasikuidusta tehdyt kulmapalat ja näissä on alakulmassa halkemia. Ikkunan kaikki tiivistelistat täynnä massaa, saakohan noita mitenkään siististi irroitettua.

  • Vieras
  • Vs: Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #35 : 14.08.2016 kello on 18:13 »
    Ei ole aivan helppo juttu poistaa tuota etuikkunaa ja kulmapaloja siististi. Kuitenkin moneen suuntaan kaareva ja pullokotelon yläreunakin pitäis saada siihen istumaan. Ikkunatiiviste bensaa likoamaan niin massat tippuu pois (saa tuota toki metritavarana uuttakin eikä tolkuttomia maksa) . Myös nuota kulmapaloja olen nähnyt uutenakin vielä myynnissä ja purkuvaunuistakin vois ehjiä löytyä... Näyttää siltä että katon kaarista ei paljoakaan ole jäljellä enää

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:24.04.2017 kello on 22:57
    Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #36 : 14.08.2016 kello on 22:28 »
    Päätin sitten purkaa keulan jotta päästään projektissa eteenpäin.




    Kesti oman aikansa saada kaasupullo, kaasulämmitin ja sen suojakuoret irti. Kaasuletku joka lähtee vaunun alle, oli aika haurastunut, letkuklemmarin kohdalta. Viime kaasutarkastuksesta ei ole tietoa, 9 vuotta sitten varmasti tarkastettu. Sentään tällä vuosi tuhannella  Thumb

    Kaasulämmittimen läpimenoputket aika ruosteessa, rungon välissä ollut kosteus tehnyt tuhojaan. Onkohan kukaan tehnyt lämmittimelle huoltoa?




    Irrotin säilytyskotelon, ehkä olisi pitänyt purkaa ensiksi etuikkunan kaikki listat. Kaikki puut aivan finaalissa, ei tullut yllätyksenä.
    Tekisi mieli hävittää koko etuikkuna ja vetää peltiä ikkunan tilalle. Molempiin kulmiin täytyisi sitten saada taivutettua peltiä tai jotain ??

    En ole vielä ehtinyt kahlata muiden projekteja läpi, millaisia ratkaisuja on kokeiltu/rakenneltu.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:17
    Vs: Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #37 : 15.08.2016 kello on 08:28 »

     Kaasuletku joka lähtee vaunun alle, oli aika haurastunut, letkuklemmarin kohdalta. Viime kaasutarkastuksesta ei ole tietoa, 9 vuotta sitten varmasti tarkastettu. Sentään tällä vuosi tuhannella  Thumb


    Tuossa tarrassa se on mainittu. Ei kukaan tee tarkastusta ilman että liimaa uuden tarran samalla. ;)

  • Vieras
  • Vs: Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #38 : 15.08.2016 kello on 14:51 »
    Ei tuo tekemätön paikka ole silti jos haluat etuikkunan kohdan umpeen. Ota pullokotelon yläreunasta kopio vaikka 12mm vaneriin ja sahaa siitä seinäelementin alaosa ja sitten yläkulmaan muoto tuosta vanhasta kulmapalasta. Sitten vain muutama pystypuu nurkkiin ja pintaan taipuu kyllä käsipelillä tuo kuulavasaroitu. Suorat kohdat täydestä foam levyistä ja nurkat soiroista joiden välit uretaanilla täyteen. Katso tuo minun 6002i projekti tein siihen uuden takaseinän jos saisit siitä vinkkiä. Jätin myös ikkunan pois

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:24.04.2017 kello on 22:57
    Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #39 : 15.08.2016 kello on 21:32 »
    Täytyy käydä projektisi kuvia katsomassa.
    Mieluusti teen etuseinän sellaiseksi ettei tarvitse enää koskaan vaunun elinaikana pelätä vedenvaluvan sisään.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:25.11.2019 kello on 21:37
    Vs: Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #40 : 16.08.2016 kello on 00:18 »
    kun katsoin miehen projektin etenemistä niin voihan vit miten jaksaa, itse tänään örvelsin hobbyn lahon etulootaan uudet pohjalevyt ja jos laittaisin kuvat siitä projektista niin hupia riitäis tällekkin foorumille, mutta asiansa ajaa ja muuta ei tarvitse kun romut pysyy sisällä, eipä jaksais purkaa koko vaunua enään, ja tosin ei ole edes tarvetta kun ei ole mädännyt muualta, ei varmasti, ja lahovaunua en koskaan enään osta. hobbyt ei lahoa, olen kai kolme lahovaunua jotenki saanut liikennekelpoiseksi ja se kyllä mulle riittää, jos ei mulla oo varaa ostaa kunnollista niin olen ilman vaunua sitten mielummin

  • Vieras
  • Vs: Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #41 : 16.08.2016 kello on 01:52 »
    kun katsoin miehen projektin etenemistä niin voihan vit miten jaksaa, itse tänään örvelsin hobbyn lahon etulootaan uudet pohjalevyt ja jos laittaisin kuvat siitä projektista niin hupia riitäis tällekkin foorumille, mutta asiansa ajaa ja muuta ei tarvitse kun romut pysyy sisällä, eipä jaksais purkaa koko vaunua enään, ja tosin ei ole edes tarvetta kun ei ole mädännyt muualta, ei varmasti, ja lahovaunua en koskaan enään osta. hobbyt ei lahoa, olen kai kolme lahovaunua jotenki saanut liikennekelpoiseksi ja se kyllä mulle riittää, jos ei mulla oo varaa ostaa kunnollista niin olen ilman vaunua sitten mielummin

    Ikävä tuottaa pettymystä mutta ne hobbyt lahoaa samanlailla kuin kaikki muutkin styroxi laatikot. Onhan se vähän niinkin että ei tälläisessä projektissa kyllä mitään järkeä ole, mutta onko sitä sitten viinanjuonnissa tai tupakin poltossakaan ;D Ihan heti ei kyllä itsekkään tule uutta laho projektia aloitettua... Mutta ehkä vielä joskus :laugh:

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:25.11.2019 kello on 21:37
    Vs: Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #42 : 16.08.2016 kello on 16:05 »
    Niin talvisäilytyksestä on kiinni, lahoo ne kaikki jos katolla on 2metriä lunta joka keväällä painaa katon hajalle. Mielenkiiinnolla seuraan sun ja muittenki projekteja, hyvää ajankulua hyötysuhde vain on yleensä mitätön, enkä pahalla sanonut, kokemusta ku vain niistä on jonkuverran, kyllä itekki vielä jonku projektin otan mutta laho ei saa olla, se on vitun varma niistä oon saanut tarpeekseni. Tsemppiä vain, kyl se joskus valmistuu
    « Viimeksi muokattu: 16.08.2016 kello on 16:23 »

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:24.04.2017 kello on 22:57
    Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #43 : 21.08.2016 kello on 22:10 »



    Metallinen lista irtosi oikein mukavasti, sen alla oleva muovilista tuotti vaivaa. Todella runsaasti massaa aikoinaan käytetty.



    Yritin saada näitä reunan kulmapaloja aluksi ehjänä irti, sen verran massaa ja ruuveja käytetty. Hermothan tossa meni...


    Seuraavaksi täytyy aloittaa tukikaarien rakentaminen.
    Onkos muut käyttäneet minkä kokoista rimaa?

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:24.04.2017 kello on 22:57
    Solifer 550L -89 remontointi
    « Vastaus #44 : 28.08.2016 kello on 22:33 »




    Uudet runkokaaret asennettu paikoilleen, väliin asennusliina ja ruuveilla kiinni. Yllättävän aikaa vievää hommaa.