Vaunun vedossa olen pitänyt ja hyväksi havainnut vetoautossa 2,6 bar, täydellä kuormalla 2,8 takana (suositus 2,4) ja vaunussa 3,8 bar, en muista suositusta mutta paljon enemmän on, hyvin ja vakaasti tulee perässä.
|
Vaunun vedossa olen pitänyt ja hyväksi havainnut vetoautossa 2,6 bar, täydellä kuormalla 2,8 takana (suositus 2,4) ja vaunussa 3,8 bar, en muista suositusta mutta paljon enemmän on, hyvin ja vakaasti tulee perässä.
Vaunun vedossa olen pitänyt ja hyväksi havainnut vetoautossa 2,6 bar, täydellä kuormalla 2,8 takana (suositus 2,4) ja vaunussa 3,8 bar, en muista suositusta mutta paljon enemmän on, hyvin ja vakaasti tulee perässä. Näin minäkin olen ajatellu. Jonkin verran ylipaineita olen käyttänyt. Veturiin taakse 3 - 3.2, edessä noin 2.6. vaunussa on noin 4.2.
Joskus olen kokeillut laittaa nykyiseen veturiin 2,4 bar. kun suositus on 2,0 bar. Mitään oleellista eroa en ole huomannut. Toki meitä matkustaa autossa enää kaksi aikuista. Sillon kun muksut oli mukana eron huomasi. Joskin veturikin oli erilainen.
Vaunun renkaissa (4 kpl.) on painetta 2,4 bar. ja hyvin tulee mukana. Ei huoju ei heilu! Autossa edessä 2,7, takana 3,1. Valmistajan suositus ja niiden puolesta hyvin toimii, mutta ilman vaunua on aika karkeaa menoa, eli laskettava on.
Vaunussa myös maksimipaineet, eli 65 PSI (mitä se nyt baareina onkaan...). Vaunussa paineiden nosto vaikutti olennaisesti vedettävyyteen, renkaat on 195/14 C. Itse olen pitänyt tarkkaa huolta rengaspaineista sen jälkeen kun hankin oikean ilmanpainemittarin niiden säätämistä varten.
Huoltoaseman mittarit näyttää ihan mitä sattuu. Yleensä ne on rikki ja likaisia. Kotipihassa on helpompi laittaa paineet kohdalleen. TM mittareista http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/rengaspainemittarit-kevatilmaa-renkaisiin
Itselläni on kompressori ja siinä halpa renkaan täyttöpistooli. Näyttötarkkuus 5 baarin kohdalla noin yksi kolmasosa koko mittaritaulusta. Eipä tarvitse lisätä / poistaa ilmaa juuri koskaan. Mobiilin käyttöohjeen mukaan rengaskoko vaikuttaa paineeseen yllättävän paljon. edit. Minulla siis m.auto. Siksi kovat paineet Joskus olen kokeillut laittaa nykyiseen veturiin 2,4 bar. kun suositus on 2,0 bar. Mitään oleellista eroa en ole huomannut. Toki meitä matkustaa autossa enää kaksi aikuista. Sillon kun muksut oli mukana eron huomasi. Joskin veturikin oli erilainen.Kyllä se on vaan niin väärin kun nää Volvon ja sen perässä telilaivueen omistavat puuttuvat keskusteluun. ![]() Kyllä se on vaan niin väärin kun nää Volvon ja sen perässä telilaivueen omistavat puuttuvat keskusteluun. Sorry, en vain malttanut olla puuttumatta, kun ajattelin muillakin olevan telilaivueita perässä. ![]() Paljonkos pidätte vaunuissa renkaissa painetta? Hobbyn suositus 13" pyörälle on 4.5 baaria. Tuntuu vaan aika isolta.
Detskun vaatimus yksiakseliselle, 185R14C renkaislle, 1360kg kokonaispainolla, on 4bar.
![]() Paljonkos pidätte vaunuissa renkaissa painetta? Hobbyn suositus 13" pyörälle on 4.5 baaria. Tuntuu vaan aika isolta. Riippuu vaunusta ja montako pyörää on. Noitahan on yksi ja kaksi akselisia. Vanhassa Hobbyssä ( kaksiakselinen ) oli 2,5 baaria ja paino oli 1500 kg. Riippuu vaunusta ja montako pyörää on. Noitahan on yksi ja kaksi akselisia. Vanhassa Hobbyssä ( kaksiakselinen ) oli 2,5 baaria ja paino oli 1500 kg. Kaksiakselinen ja kokonaismassa 1900kg |