Kirjoittaja
Aihe: Akusta asiaa (Luettu 56704 kertaa)
« Vastaus #61 : 11.05.2016 kello on 22:16 »
tuo vois olla hyvä akku. mulla vähä venähti tuo akun osto ja nyt ollu asuntopuolella 65ah startti akku ja yx auton testaus reissu tehtiin ja seki kesti yllättävän hyvin, auto oli parkissa noin vuorokauden ja aldea sekä maltillisesti valoja käytettiin ja vielä ois akussa ollu voimaa,en kyllä katellu kuinka paljon mutta oli kuitenki... luulempa että tuo 100ah minun tarpeisiin riittävä
« Vastaus #62 : 11.05.2016 kello on 22:42 »
Mittailin tuossa muuten akun jännitettä, kun auto oli jonkun päivän seissyt. Näytti 12.6V, eikä se akku mikään risa ole...
« Vastaus #63 : 12.05.2016 kello on 08:51 »
Ei taida olla täysin suljettu, koska kestää 60 asteen kallistuksen vuotamatta. Jos 61 asteessa tulee mehut ulos, niin aika hengittävää sorttia on?
« Vastaus #64 : 12.05.2016 kello on 10:25 »
^ Kallistelu rajoitus varmaan koskee sitä, ettei lasikuitumatot kennojen välissä ja itse kennolevyt jäisi kuiviksi. Ja myös varmaan sitä, ettei kaasunpaineen ulospurkamisessa (hätävara) lentäisi happojakin ulos.
Nestehän on agm:ssä imeytetty lasikuitumattoihin, ja joissain jotain hyytelöintiä mukana.
« Vastaus #65 : 12.05.2016 kello on 12:35 »
täytyy kysyä ostaessa jos ne myyjät tietäis motonetissä asiasta ja voihan siihen sen letkun laittaa mutta ajattelin vain että jos ei tarvi niin ei sitte turhaan mieti asiaa
« Vastaus #66 : 12.05.2016 kello on 12:38 »
Laita kuitti hyvään talteen ja varmistaudu takuusta. Jos on kanta-asiakas Motonetissa ja näyttää korttia ostaessa, niin tiedot tallentuu "omalle tilille".
Itellä huonoja kokemuksia merkistä, vaan ei juuri tuosta mallista.
« Vastaus #67 : 12.05.2016 kello on 12:45 »
Mittailin tuossa muuten akun jännitettä, kun auto oli jonkun päivän seissyt. Näytti 12.6V, eikä se akku mikään risa ole...
Eihän akun tarvi A1 kunnossa olla, jos se vaan riittää omaan käyttöön. Joku syy on, että akku noin nopeasti purkaantuu. Joko ei ole ihan täyteen lataantunut, tai sitten jotain kulutusta tai vuotoa päällä. Minä tuhosin tuollaisen Motonetin AGM akun ensimmäisellä käyttökerralla, sähköperämoottorill a. Viikon reissulla ajoin tyhjäksi ja kun pääsin autolle ja aurinkokennoille, latasin mitä pystyin, eli vähän sain virtaa sisään. Nyt olen ajellut viisi kertaa Ctek7 elvytysohjelman akkuun ja sitten annoin akun tasaantua pari päivää. Akku siis irrallaan ulkona ja navoista kun mittasi jännite 12,92V. Kun laitoin kuormaksi invertterin ja siihen jotain läppäriä kuluttimeksi n 7A, putosi jännitte alle 12V heti ja hetken päästä invertteri huutaa ja sammuu. Akku on siis käyttökelvoton, kun ei kestä kuormitusta enää. Jatkoin testiä niin, että annoin invertterin olla kiinni akussa, jolloin se ns tyhjäkäynnillä kuluttaa n1A Olen saanut tiristettyä akusta yli 30Ah tällä 1A virralla, vanhaa kännykkää voi siis ladata 
« Vastaus #68 : 12.05.2016 kello on 15:40 »
En minäkään ole saanut mistään akusta muutaman päivän seisonnan jälkeen juurikaan 12,5v korkeampaa jännitettä, vaikka olen ostanut autoon uuden akun ihan "laatukaupasta".
« Vastaus #69 : 13.05.2016 kello on 16:15 »
« Vastaus #70 : 13.05.2016 kello on 17:16 »
tarviiko tämä akku sitä huohotus letkua ulos? http://www.motonet.fi/fi/tuote/900102/Sznajder-Marine-100Ah-veneakku-P350xL175xK190-- tuossa ainaki lukee että suljettu...
Veneakut on yleensä tärinää kestävempiä ja niissä ei välttämättä ole letkuliitäntää raittiiseen ilmaan,mutta ne ovat pääsääntöisesti koteloitu omiin boxeihinsa josta hapot ei läiky ulos, paitsi "asentajan" tekemistä kotelon kiinnitysruuvinreij istä, jos sieltäkään. Esittämässäsi "moponetin" ilmoituksessa on hintakin varsin kohtuullinen n. 1€ / 1ah
« Viimeksi muokattu: 13.05.2016 kello on 17:44 »
« Vastaus #71 : 13.05.2016 kello on 17:37 »
kävin nyt ostamassa tämän akun http://www.motonet.fi/fi/tuote/900102/Sznajder-Marine-100Ah-veneakku-P350xL175xK190-- ja kyllä motonetin myyjä sanoi että siitä ei tule lataushöyryjä ulos... saa ny sitte nähä onko hyvä vaiko huono mutta onhan siinä takuu
Kun laturit on kunnossa, eli ei pientäkään ylilatausta, kyllä ne höyryt sisällä pysyy. Minun kokemus Sznajderista on että palvelee hyvin, kun ei päästä sitä tyhjäksi. Syväpurkua ne ei kestä. Yhden Marinen ja ja kolme AGM akkua tuhonneen kokemuksella. En minäkään ole saanut mistään akusta muutaman päivän seisonnan jälkeen juurikaan 12,5v korkeampaa jännitettä, vaikka olen ostanut autoon uuden akun ihan "laatukaupasta".
Minulla on nyt käsittelyssä kaksi Exide Marine 80Ah akkua. Viime kesänä ostetut ja vähän perämoottorilla rääkättyjä.Marrasku ussa ladattu täyteen,säilytys ulkona, huhtikuussa voltit 12,60V. Ctekillä pari kertaa elvytyshoitoa viisi päivää sitten ja nyt näyttää 12,95V. Jos olisi laskenut alle 12,70V, palauttaisin akun. Mutta toistan taas itseäni, niin tämän kokoiset akut on helppo testata, kun laittaa siihen 50W polttimon napoihin kiinni ja katsoo montako tuntia se palaa. Se antaa paremman tiedon akun kunnosta, eikä vain latauksen tilasta kuten Voltit.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2016 kello on 18:00 »
« Vastaus #72 : 13.05.2016 kello on 17:41 »
Minulla on samainen 90-0100 malli ollut reilun vuoden, vaikuttaa ihan hyvältä, mahtui juuri Ducaton apumiehen penkin alle, missä oli alunperin 75Ah:n akku, meni samaan telineeseen ilman muutoksia.
« Vastaus #73 : 13.05.2016 kello on 18:42 »
Kun laturit on kunnossa, eli ei pientäkään ylilatausta, kyllä ne höyryt sisällä pysyy. Minun kokemus Sznajderista on että palvelee hyvin, kun ei päästä sitä tyhjäksi. Syväpurkua ne ei kestä. Yhden Marinen ja ja kolme AGM akkua tuhonneen kokemuksella.
Minulla on nyt käsittelyssä kaksi Exide Marine 80Ah akkua. Viime kesänä ostetut ja vähän perämoottorilla rääkättyjä.Marrasku ussa ladattu täyteen,säilytys ulkona, huhtikuussa voltit 12,60V. Ctekillä pari kertaa elvytyshoitoa viisi päivää sitten ja nyt näyttää 12,95V. Jos olisi laskenut alle 12,70V, palauttaisin akun. Mutta toistan taas itseäni, niin tämän kokoiset akut on helppo testata, kun laittaa siihen 50W polttimon napoihin kiinni ja katsoo montako tuntia se palaa. Se antaa paremman tiedon akun kunnosta, eikä vain latauksen tilasta kuten Voltit.
Merkistä riippumatta, akun kyykytys lyhentää sen käyttöikää, kuten Gahpir on huomannut. Elvytystä voi erillaisilla latureilla koittaa, mutta 100% kuntoon ne ei yleensä tule.
« Vastaus #74 : 13.05.2016 kello on 19:04 »
Merkistä riippumatta, akun kyykytys lyhentää sen käyttöikää, kuten Gahpir on huomannut. Elvytystä voi erillaisilla latureilla koittaa, mutta 100% kuntoon ne ei yleensä tule.
Toi on niin totta.... Vuosia hyvin palvellut akku saattaa olla kertaheitolla mennyttä, kun se pääsee vahingossa kerran tyhjenemään. Minä en näe mitään järkeä testata akun kuntoa polttamalla hehkulamppua valon sammumiseen asti. Tällaisilla kokeilla joka kerta vähentää akun kestoikää.
|