rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus  (Luettu 40861 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #150 : 23.03.2016 kello on 20:46 »
Mulla on talviajossa auto kyllä lämmin. Elikkäs kun mennään tuohon nollaan ja siittä miinuspuolelle niin laitan tuohon nokkaan keulan syyläriaukkoihin samanlaista kuin tossa kuvassa mutta harmaata putkea>>>

http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=8335600&nosto=productpage-2

Oon vissiin joskus ennenkin tästä tainu kirjottaa.
Eli eristän sen keulan. Se putki mene painamalla tuon II mallin ducaton ilma-aukkoihin.(nitä on eri halkaisijalla) Pieni aukko jää turbon coolerin kohdalle. Moottoriin pistän talveksi öljyt 5mm vaille Max merkkiin.  Syylärissä on valvolinen pakkasnesteet. Ensten annan käydä joutokäyntiä siihen asti kun pakoputkesta höyryä ei tule enää.Vaan käsin tuntee selkeesti kuuman pakokaasun. Yleensä se on pari kolme minuuttia. Se on sellasta esilämmittämistä. Sitten lähden liikkeelle. Yleensä esilämmitän n. tuntia puolta ennen ajoon lähtöä aauton sisätilat johkin +15 asteeseen. Silloin ei tarvi heti laittaa lämpöpuhallinta päälle ja moottorin lämpöä ei virtaa ohjaamoon. Sitten kun lämpömittari näyttää klo 8 kytken puhaltimen ja lämpösäädin punaiselle puoleen väliin, ei täysille.Jos laittaa täysille ja puhallus on on säädetty ikkunalle on riski että lasi halkeaa jos ulkona on enempi pakkasta ja vaikka valmis kiven tekemä särö lasissa.(jakeluautomies neuvo mulle tän) Ohjaamon suuntasista suuttimista jos laittaa niin sillon voi pistää täydet. Pikkuhiljaa se viisari kipuaa sitten siihen hitusen puolvälin alle ja jää siihen.

Eli mulla se auto ei sitten niin kylmä ole. Talvella voi heitellä ajon aikana rotsinkin pois kun moottori on lämmennyt. Jos vetää väliverhon kiinni niin hytti on ku sauna. Joskus tenavat valitti että on kuuma. Kun sitte mennään tollaseen +4 ja siitä ylös , otan niitä softisputkia pois samassa tahissa tarpeen mukaan. Jos tästä ny jollekin tuli jotain vinkkiä niin hyvä, sillä eihän tarkotus ole palella jos pelit muuten on hyvät. Jos noita putkia en laita, niin viileempänä sitten käy, muttei silti kyllä palele. Vetosampi koppi vaan.  :D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:20
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #151 : 23.03.2016 kello on 21:18 »
Aivan. Kyllähän siinä pari sataa menee, kun uuden hihnan rullineen heittää paikalleen.  ;)
Kysyin korjaamoltani eetä riittääkö 450€ jakohihnan vaihtoon,vastaus oli ei se nyt niin paljoo maksa.
Varmaan ite jos osaa tehdä niin parilla sataa pärjää. Olin toissa päivänä korjaamolla kuluttamassa aikaa,eli oottelemassa renkaitten vaihtoa, niin siellä oli pari jakohihnan vaihtoa käynnissä. Ei mennyt kun römsöössä, molemmista meni hihnan kiristysvaiheessa uudet hihnan kiristimet rikki, ei saanut hihnaa kireelle. Esitin vienon toivomuksen että mun matka-askiin tulee jotku muun merkkiset osat.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #152 : 24.03.2016 kello on 10:45 »
Kysyin korjaamoltani eetä riittääkö 450€ jakohihnan vaihtoon,vastaus oli ei se nyt niin paljoo maksa.
Varmaan ite jos osaa tehdä niin parilla sataa pärjää. Olin toissa päivänä korjaamolla kuluttamassa aikaa,eli oottelemassa renkaitten vaihtoa, niin siellä oli pari jakohihnan vaihtoa käynnissä. Ei mennyt kun römsöössä, molemmista meni hihnan kiristysvaiheessa uudet hihnan kiristimet rikki, ei saanut hihnaa kireelle. Esitin vienon toivomuksen että mun matka-askiin tulee jotku muun merkkiset osat.

Minä laitoin itse omaan autoon Gates jakohihnasarjan.
Siitä aikanaan täälläkin juteltiin saittilaisten kanssa.
Paketti tuli motonetistä, minkä hinnaston näkee netistä. Ei mielestäni todellakaan kallis itse tehtynä. Tärkein mikä kannattaa katsoa on ajoitusmerkit oikein ja tappien paikat sieltä koneesta mihin ne asetetaan, sekä se jakohihnan hammasluku ja verrata siihen oman auton hihnan hammaslukuun. Hyviä ohjeita löytyy netistäkin. .Ja muistaa käyttää ruuvilukitetta siinä pultissa. Asennuksen jälkeen kannattaa pyörittää konetta siitä kampiakselin hihnapyörästä ensin käsin, ettei ota mikään kiinni.
Kaikki kiristimet ym. saa myös samasta paikasta. Auto on pelittänyt ihan ok.

Esim hinnoista...

https://www.motonet.fi/fi/varaosat/139/1044981/autot/fiat/ducato-ii-94-06#Moottorin-osat-Jakohihnan-rullat-ja-hihnapyorat

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.06.2024 kello on 06:39
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #153 : 17.04.2016 kello on 10:00 »
Terve vaan !

Jokohan aloittaja talviasuttavan auton löysi ? Saatoin lukea ketjun hieman hyppimällä. Minulla valtava talvikokemus automatkailusta, kokonaista kaksi yötä.  :D

Ennen vaunuilin kabella ja valitsin viimesyksynä saman merkin myös 12v vanhaan autooni. Eikä varmasti ole paras mutta luettelen omia näkemyksiä ja kokemuksia.

-valmistettu pohjoismaissa (ankarat sääolosuhteet otettu automaattisesti huomioon)
-eristemateriaali ei ole styroks
-vesitankit lämimässä tilassa kumpikin
-tehokas lämmitys järjestelmä takaa tasaisen lämmön kaasulla tai sähköllä tai ääriolosuhteissa kummallakin.(vesikiertoinen lattialämmitys ja lisäksi paljon myös pattereita)
-hyvä ilmankierto pitää ikkunat kuivana (ilma kulkee myös yläkaapien takaa eikä tökkää niihin)
-webasto vakiona
-2.8 kone vakiona (tämän ikäisissä)
-kalusteet puuta eikä herkästi särkyvää muovia. (pitkäikäisyys)
-vakiona myös sähkökatkaisin joka yhdistää asuntoakun autonakun kanssa yhteen.(voidaan tarvita ääriolosuhteissa startatessa tai jos webasto on tyhjentäny auton akun)
-paksu vetoketjulla varustettu lämpöverho ohjaamon ja asunto-osan välissä.
-kaksi isoa vaatekaappia lämmityspatterilla varustettuna
-hyvin eristetty talviauto tai vaunu on myös hellekelillä mukavampi ( ainakin vaunussa sen huomasin)

Tässä oli minun valintaani vaikuttavia tekijöitä, Siis vain minun.

Suurimpana miinuksena pidän sitä ettei ohjaamossa ole lämpöpattereita.Tok i lämpöverho on hyvä mutta kumminkin,ja tarkkaan pitää verho asetella paikolleen ettei hohkaa kylmää.Ikkuna peiton ostin mutta siitä ei ole vielä kokemuksia.

Toivottavasti jotain apua näistä arkumenteista. Onnea valintaan jos ei vielä ole löytynyt.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:14.06.2024 kello on 14:32
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #154 : 17.04.2016 kello on 10:22 »
Vesikiertoinen lämmitys, ja lämmönvaihdin autossa, voi unohtaa Webaston.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:14.06.2024 kello on 00:09
  • Kulkija
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #155 : 17.04.2016 kello on 13:55 »
-vakiona myös sähkökatkaisin joka yhdistää asuntoakun autonakun kanssa yhteen.(voidaan tarvita ääriolosuhteissa startatessa tai jos webasto on tyhjentäny auton akun)

Tämä olisi hyvä, kun Transitissa on vain yksi starttiakku, Suomipakuissa on vakiona kaksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:07
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #156 : 17.04.2016 kello on 17:14 »
-vakiona myös sähkökatkaisin joka yhdistää asuntoakun autonakun kanssa yhteen.(voidaan tarvita ääriolosuhteissa startatessa tai jos webasto on tyhjentäny auton akun)

Weba olisi hyvä kytkeä aina johonkin muuhun kuin ajoakkuun.
Meillä on oma akusto invertterikäyttöä varten. Blue Sean välireleessä on kans kytkin, jolla ajoakulle saa riittävästi lisätehoa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #157 : 30.06.2016 kello on 15:13 »
Olisko palstoilla tällaisen ajoneuvon omistajia?
Eura Mobil 670 SP Contura vm. 2009 ajettu 93500, Fiatin 2,3l mottorilla.Autossa ainakin tuplapohja ja Alden vesikiertoinen lämmitys eli
ainakin 3 vuodenajan auto tämä pitäis olla.
Kokemuksia kaivataan ja mitä kannattaa tsekata kun käy katsomassa ja koeajamassa?
-JP-

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:56
  • viva la France
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #160 : 30.06.2016 kello on 18:31 »
Ainakin euroopan puolella eura mobil on arvostettu merkki jota pidetään laadultaan hyvänä. Ei oma kohtaista kokemusta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:07
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #161 : 30.06.2016 kello on 21:55 »
Taas se ikuisuuskysymys: Paljonko mukamas on omamassa?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.05.2024 kello on 09:29
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #162 : 30.06.2016 kello on 22:00 »
Taas se ikuisuuskysymys: Mitä talviajoon liittyviä ominaisuuksia autossa on?  ???

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:07
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #163 : 30.06.2016 kello on 22:15 »
Taas se ikuisuuskysymys: Mitä talviajoon liittyviä ominaisuuksia autossa on?  ???

Niin, siitähän tässä oikeasti oli kymysys.
Vastaus tahtoo olla, että sen tietää vasta kun kokeilee, eikä siinä syvällä rintaäänellä lausutut totuudet silloin paljon auta. 

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 5.06.2024 kello on 21:53
Vs: Talvilämpimän matkailuauton hankinnan vaikeus
« Vastaus #164 : 30.06.2016 kello on 22:18 »
eikös kysymys ollut talvilämpimän matkailuauton hankinta, onhan siinnä tuplapohja ja alde.