rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen  (Luettu 49883 kertaa)

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:28.11.2025 kello on 12:09
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
« Vastaus #105 : 16.05.2016 kello on 18:26 »
En tiedä joko mainitsit syyn, miksi alkovi ei käy?

Sinänsä itse olen hyvin itsepäinen ja kun jonkun asian olen todennut itselleni tärkeäksi niin pidän myös siitä aika pitkälti kiinni. Ja vaikka minua viisaammat toteaisivat minun olevan väärässä en usko niitä ennen kuin itse olen kokeillut ja todennut olevani väärässä tai oikeassa.

Ja oliko integroitu suljettu pois kuvioista? Niissä voisi tosiaan olla hieman enemmän vaihtoehtoja, missä olisi kunnollinen roikkupeti edessä, jotka käsitykseni mukaan ei kuitenkaan estä kauheasti muiden toimintojen käyttöä autossa.

Meilläkin kun on kaksi lasta, niin hakuehdoista rajutui pois jotakuinkin suoraan puoli-integroidut. Ja kun nettikaravaanista katselin, niin suoraan jätin pois tarkemmasta tarkastelusta autot joissa kulkuovi, oli auton takana, koska niissä meidän hintaluokassa paria poikkeusta lukuunottamatta oli sellainen perinteinen takakeittiö-layoutti, eli valmiita petejä liian vähän.

Sellainen vaihtoehto tuli mieleen, että jos jossain olisi fyysisesti tilat noille kahdelle pedille, niin kannattaisiko kysyä joltain puusepältä, mitä mahdollinen muutos maksaisi? Toki itsekin voi tehdä ja moni varmaan osaakin. Minun tekemä tosin liian usein näyttää vähän itse tehdyltä. Voisin kuvitella että vessan sijainti olisi yleisin este.

Niin ja kerro toki miksi kammo Dethleffseihin?

Onnea etsintään.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2016 kello on 19:13 »

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
« Vastaus #106 : 17.05.2016 kello on 08:33 »
En itse ole nähnyt järkevää useammalle kuin 2-3 matkaajalle suunniteltua autoa jossa ei ole alkovia. Onnea etsintään ja toivottavasti mieluinen löytyy.

Minä olen ja omistankin sellaisen. Integroiduissa noita tapaa kuten tuossa edelläkin mainitaan.

Ymmärrän kyllä jos joku ei alkovia halua. Minäkään en enää sellaista halua sellaisen omistaneena. Siinä on vähän hyviä puolia mutta minulle monta huonoa ominaisuutta. Integroidussa minulle taas on enemmän hyviä puolia...

Jaa että mitä huonoja puolia. Alkovi on hankalassa paikassa nukkumaan menon kannalta. Alkovi on usein ahdas pystysuunnassa, etenkin se etummainen paikka mihin minun piti aina leveäharteisena mennä kun vaimo ei suostunut nukkumaan niin "matalassa poterossa".

Alkovin ohjaamo oli meluisampi ja sieltä keskustelu hankalampaa varsinaiselle matkustusosalle. Sinne matalaan ohjaamopoteroon mekkala jäi ikäänkuin seisomaan. Saattoi tietty johtua osin myös FIAT alustasta.

Alkovin ohjaamotilat ahtaammat ja niiden käytettävyys leiriytymisen aikana melko huono.

Alkovimallisen keula (ohjaamo) kylmä talvella koska alkovin alapuolella oleva tila on kokonaan eristämätön.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 13:06
  • Kulkija
« Vastaus #107 : 17.05.2016 kello on 08:39 »
Alkovin ohjaamotilat ahtaammat ja niiden käytettävyys leiriytymisen aikana melko huono.

Moni totta eriasteisesti, mutta tämä ei. Toki ohjaamo on kapea, mutta täysin käytettävissä ainakin minulla.

Alkovin ja integroidun valinnassa merkittävä ero on myös hankintahinnassa. Jos integroitu sopii budjettiin ja roikkupeti kelpaa niin mukavuudeltaan kuin vaikutuksiensa tilankäyttöön vuoksi (kannattaa testata) niin varmasti parempi valinta. Huonoja puolia on vähemmän, keulan ulottuvuuksien arviointi, kallis tuulilasi ja muut etupään osat, vänkärin oven (tai jopa kuljettajan oven!) puute. Lisäksi integrouduissa Fiat -alustaisissa on ollut huohottimen jäätymisiä talvella, kuten orgia seuranneet tietävät.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:04
« Vastaus #108 : 17.05.2016 kello on 10:03 »
Varmasti ne samat alkovin vs intikan ohjaamo-ominaisuudet eri käyttäjät löytävät  "eri merkkisinä" (+/-). Edestäpäin katottuna "tuulenreikä" samankokoinen. Kuten sivutuulipintakin..

Itse aluksi innostuin vaihtoaikaeista (a->i), nyt holdissa.. mietityttää, vaikka tilaa tulisi, niin;
  • mahtaako murkkuveljeksen sopia yhtäaikaa etupään roikkopetiin? vai käykö siinä lopulta, niin että me vanh. joudutaan sinne. Silloin kakaroille vähän sama asia perällä: parempi olis erill. vuoteet tai kerrossängyt.
  • jos ei olisi kuskin ovea, onnistuuko kaikki juoksut kuten bussikuskilla - voiko katsuria pyytää ottamaan kengät jalasta astuessaan asunto-ovesta  :laugh:

Nykyisessä alkovissa meillä ei täysdineten käyttöä häiritse onko osa porukasta untenmailla jommassakummassa tai molemmissa päässä autoa - ohjaamokin käytettävissä..

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
« Vastaus #109 : 17.05.2016 kello on 11:37 »

Itse aluksi innostuin vaihtoaikaeista (a->i), nyt holdissa.. mietityttää, vaikka tilaa tulisi, niin;
  • mahtaako murkkuveljeksen sopia yhtäaikaa etupään roikkopetiin? vai käykö siinä lopulta, niin että me vanh. joudutaan sinne. Silloin kakaroille vähän sama asia perällä: parempi olis erill. vuoteet tai kerrossängyt.
  • jos ei olisi kuskin ovea, onnistuuko kaikki juoksut kuten bussikuskilla - voiko katsuria pyytää ottamaan kengät jalasta astuessaan asunto-ovesta  :laugh:
Ei kai se muksujen kurissa pitämisestä tai katsurista pitäisi auton hankinta olla kiinni.
Jos ja kun löytää suunillen sopivan kulkimen, muuttaa tai muutattaa sen mieleisekseen.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:04
« Vastaus #110 : 17.05.2016 kello on 12:15 »
^
Se pitää osata itse mennä tilanteeseen (empatiaa  :-\) - haluisitko itse nukkua "yhdessä" sisaruksesi kanssa  :laugh: Kuorsaa, pi*ree, pyörii, mitälie - teinille kaikki on herkkää.. yks mököttäjä vie muilta lomafiilistä. Siihen ei kuri ja auktoriteetit auta  :-[

Kerrossänky toimii nykyisin hyvin - 3-4v päästä helpottaa, kun tuskin lähtee mukaan..  :D

• Kaikkien Kaveri
    • East Coast Fellows
« Vastaus #111 : 17.05.2016 kello on 17:23 »

Moni totta eriasteisesti, mutta tämä ei. Toki ohjaamo on kapea, mutta täysin käytettävissä ainakin minulla.
Ohjaamossa on vähemmän säilytystilaa eikä siellä mahdu seisomaan. Siinä jo merkittävä ero käytön kannalta vs integroitu.
Harvemmin myöskään alkovin etupenkit on käytettävissä lisäistuimina pöytäryhmälle jos pöydän ääreen haluaa enemmän istujia tai jos halutaan syödä vähän väljemmin.

Ainakaan meidän alkovissa ei ohjaamolle ollut juuri mitään käyttöä leiriytymisen aikana. Sen sijaan integroidussa se on aktiivisessa käytössä.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #112 : 17.05.2016 kello on 17:40 »
^
Se pitää osata itse mennä tilanteeseen (empatiaa  :-\) - haluisitko itse nukkua "yhdessä" sisaruksesi kanssa  :laugh: Kuorsaa, pi*ree, pyörii, mitälie - teinille kaikki on herkkää.. yks mököttäjä vie muilta lomafiilistä. Siihen ei kuri ja auktoriteetit auta  :-[

Empatiaa ja empatiaa. Olen ollut lasten kanssa monesti reissussa ahtaalla Taunus-Transitilla. Ei voinut uneksiakkaan nyky kulkimista. No, muksut ei kuorsanneet, minä kylläkin.  ;)

• Kalustoon kuuluva
  • Kulkija
« Vastaus #113 : 17.05.2016 kello on 17:43 »
Menneinä vuosina matkattiin hevoskärryillä. Kehitys kehittyy, kannattaa itsekin siinä mukana.

• Vieras
  • Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #114 : 17.05.2016 kello on 17:59 »
    Jospa aloittaja ottaisi Röllin opit käyttöön ja tuunaisi/tuunauttaisi mieleisen kulettimen hyvästä aihiosta

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #115 : 17.05.2016 kello on 18:38 »
    Menneinä vuosina matkattiin hevoskärryillä. Kehitys kehittyy, kannattaa itsekin siinä mukana.

Ei siitä -70 luvusta niin kauan ole. Ne yhet, jääköön mainitsematta ketkä pysyy kehityksen mukana. Meillä rahvailla se on valitettavasti hitaanpaa.
    Yhäkkin ihmettelen, mikä on niin vaikeata kulkimen ostamisessa kun rahaa on. Valtakunnasta löytyy yli tuhat väärin hommattua myynnissä olevaa kuljinta. No, ne on enempi rahaimmeisten murheita, ei rahvaan.  ;D

• Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:46
    « Vastaus #116 : 17.05.2016 kello on 19:07 »
    Näyttää siltä että as.auto kuviot menee jäihin kotvaksi. Tarttee ryhtyä remppaamaan taloa. Mätänee ne muutkin kun kulkimet..

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:31
    • Kotkan poikii ilman siipii
    « Vastaus #117 : 17.05.2016 kello on 19:39 »
    Ohjaamossa on vähemmän säilytystilaa eikä siellä mahdu seisomaan. Siinä jo merkittävä ero käytön kannalta vs integroitu.
    Harvemmin myöskään alkovin etupenkit on käytettävissä lisäistuimina pöytäryhmälle jos pöydän ääreen haluaa enemmän istujia tai jos halutaan syödä vähän väljemmin.

Ainakaan meidän alkovissa ei ohjaamolle ollut juuri mitään käyttöä leiriytymisen aikana. Sen sijaan integroidussa se on aktiivisessa käytössä.
    No meidän alkovissa kyllä mahtuu seisomaan isompikin mies,ohjaamo on ihan kattoon asti käytettävissä.maate käydessä  vetää sängyn paikoilleen niin sitten pää saattaa kopsahtaa alkoviin kun ohjaamon penkeiltä nousee ylös. Päiväksihän se sitten työnnetään takaisin niin eipä päät kolkkaa siihen. Eikä se haittaa syömistä tai seurustelua yhtään vaikka olisi kasassa,kaikki paikat on käytettävissä.

• Kalustoon kuuluva
    • Kulkija
    « Vastaus #118 : 17.05.2016 kello on 23:10 »

Puolidinetti on, istuimet kääntyy ja viisi sopii pöydän ääreen. Ei väljä tokikaan, mutta alkovista puolet nousee ylös pumppujen varassa, joten osittain on seisomakorkeuskin. Eikä alkovi laskeudu alhaalla olevien tielle, kuten roikkupeti useimmissa integroiduissa. Alkovipetissä on myös kunnon sälepohja.

• Kaikkien Kaveri
      • East Coast Fellows
    « Vastaus #119 : 18.05.2016 kello on 09:46 »
    Vääntää ja kääntää asiaa ihan miten tahansa, ei alkovissa tuon keulaosan käyttömahdollisuude t ole samaa luokkaa kuin integroidussa jo ihan tilanpuutteen vuoksi tai keulan eristämättömyyden vuoksi. En ymmärrä miksi sitä ei voi vain myöntää ja tuoda vain esille alkovin hyviä puolia, kuten hinta.

Ymmärrän kyllä että joku tykkää alkovista. Osalle se on pakon sanelema hinnan vuoksi. Iso osa ei sellaista halua ja osa kuten minä, olen sen autuuden kokenut. Minulle sopii integroitu huomattavasti paremmin, monestakin syystä. Mutta jokainen valitsee omista lähtökohdistaan kulkineen.

Mutta spekuloidaan asialla hieman.

Jos integroidet, puoli-integroidut ja alkoviautot olisivat saman hintaisia niin miten arvelisitte myynnin jakautuvan? Varmasti alkovimalleja myytäisiin edelleen koska osa oikeasti pitää siitä ratkaisusta. Sama koskee puoli-integroitua.
    Luulen kuitenkin että alkovien myyntimäärä vähenisi rajusti koska usealle sen osto on kuitenkin vain kustannuskysymys. Puoli-integroidut menettäisi myös osuuttaan mutta en usko että ei lähellekään siinä määrin kuin alkovi mallit. Niille on selkeä tilaus parin henkilön nopeampaan liikkkumiseen (kyllä integroitukin kulkee keski-euroopassa mutta kuluttaa enemmän kovissa nopeuksissa) ja kevyempänä  jos halutaan kuitenkin enemmän tilaa kuin peltikuorisessa.

Integroidun hyvät puolet nostaisivat sen osuutta merkittävästi, nyt sitä rajoittaa enemmänkin ostohinta.

Tuulilasin tai muovien uusimiskuluja ei kovin moni mieti integroidun osalta, sitä varten on vakuutukset. Eikä minulla ole koko harrastusuran aikana mennyt yhtään tuulilasia tai korin osaa rikki, joten kovin merkittävä ongelma se ei ole minulle eikä minun vakuutusyhtiölle.