rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen  (Luettu 38204 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
« Vastaus #120 : 18.05.2016 kello on 10:20 »
Vääntää ja kääntää asiaa ihan miten tahansa, ei alkovissa tuon keulaosan käyttömahdollisuude t ole samaa luokkaa kuin integroidussa jo ihan tilanpuutteen vuoksi tai keulan eristämättömyyden vuoksi. En ymmärrä miksi sitä ei voi vain myöntää ja tuoda vain esille alkovin hyviä puolia, kuten hinta.


Samaa mieltä. Kylmää peltiohjaamoa en ymmärrä. Mutta jos sen penkit ei ole käännettävissä pöydän ympärille, vaan istuinryhmässä on kiinteät istuimet kaikille. Ja ohjaamon ja istuinryhmän välin saa suljettua tiiviisti ja näppärästi: Esim. http://www.nettikaravaani.com/flair/dukato-flair/1454944 Ohjaamoa voi pitää sitten vaikka hyntteiden säilytys paikkana leiriytyessä.

  • Vieras
  • Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #121 : 18.05.2016 kello on 10:27 »
    Kylmää peltiohjaamoa en ymmärrä..

    Ja jos harrastaa vain kesällä niin ei se tuo ohjaamokaan ole kylmä.  ;D ;D ;D

    Ymmärtäisit nyt Höpöttäjä, ei tämä karavaanailu ole kaikille se elämän tärkein harrastus, eikä varsinkaan talvimatkailu.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:20
    • seniori
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #122 : 18.05.2016 kello on 10:45 »
    Ohjaamon voi lämpöeristää talvikäytössä ulkoisen suojan lisäksi/sijasta sisäpuolisella "termopeitteellä", joita on monenlaisia. Alkovin alle, väliseinäksi, kääntyvien etupenkkien ympärille, merkkikohtaisia, jne.

    Yksi esimerkki https://sarkacaravan.fi/?product=lampovaliseina , toinen  http://www.netticaravan.fi/tarvikkeet/muut-matkailuautotarvikkeet/termopeite-sisapuolinen/13702

    Myös ikkunoihin, oviin, kattoluukkuihin, jne on saatavana lisäpeittoja.



    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:42
    • Kulkija
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #123 : 18.05.2016 kello on 10:53 »
    Vääntää ja kääntää asiaa ihan miten tahansa, ei alkovissa tuon keulaosan käyttömahdollisuude t ole samaa luokkaa kuin integroidussa jo ihan tilanpuutteen vuoksi tai keulan eristämättömyyden vuoksi. En ymmärrä miksi sitä ei voi vain myöntää ja tuoda vain esille alkovin hyviä puolia, kuten hinta.

    Luehan viestini, ylipäätään tai sitten toisenkin kerran, niin huomaat, että niissä ei ole kyse vääntämisestä. Tutulla on B-Hymer, jossa aika samanlainen pohja kuin omassani. Helppo vertailla ja todeta erot. Sulla on selkeästi ollut erilainen alkoviauto kuin minulla on.

    Suurimmalla osalla integroiduista se satasen lätkä vielä puuttuu.  :)

    Enpä näitä viestejä kantaansa moneen kertaan toistaneille orgilaisille  kirjoita vaan niille, joilla tiedon tarvetta voi olla.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:58
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #124 : 18.05.2016 kello on 11:05 »
    Vääntää ja kääntää asiaa ihan miten tahansa, ei alkovissa tuon keulaosan käyttömahdollisuude t ole samaa luokkaa kuin integroidussa jo ihan tilanpuutteen vuoksi tai keulan eristämättömyyden vuoksi. En ymmärrä miksi sitä ei voi vain myöntää ja tuoda vain esille alkovin hyviä puolia, kuten hinta.
    Ymmärrän kyllä että joku tykkää alkovista. Osalle se on pakon sanelema hinnan vuoksi. Iso osa ei sellaista halua ja osa kuten minä, olen sen autuuden kokenut. Minulle sopii integroitu huomattavasti paremmin, monestakin syystä. Mutta jokainen valitsee omista lähtökohdistaan kulkineen.
    Mutta spekuloidaan asialla hieman.

    Ihan turhaa spekulointia.  Koko ajan unohtuu, että autoja ja tarpeita on erilaisia. Lisäksi korostetaan asioita, jotka nähdään mullistavina, vaikka keulassa olisi vain muutama % enemmän eristettä.

    Hohhoijaa...

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
      • East Coast Fellows
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #125 : 18.05.2016 kello on 11:13 »
    En ymmärrä muutaman prosentin eroa eristeissä. Jos seinät, lattia, kojelaudan alus on eristetty toisessa ja toisessa ei niin ero on kait hieman enemmän. Lisäksi sivulasit ovea myöden tuplalasit vs. yksinkertaiset? Eikö eroa.  Hohhoijjaa....

    Irtonaisia eritepeitteitä toki saa mutta ei niiden käyttö ole yhtä kätevää kuin kiinteiden eristeiden. Tiedän niitä käyttäneenä. Oma askareensa asentaa ne ja sitten taas aamusella irroitella.

    Nämä tiedoksi juuri niille ketkä ensimmäistään suunnittelee.

    Ja niille kenelle talvimatkailu ei ole juttu, niin edelleen integroidun sisätilojen käyttö keulan osalta on selvästi parasta, vääntää alkoviväki asiaa miten tahansa. Tämäkin tiedoksin niille ketkä sitä ensimmästä ostaa. Mekin ostettiin ensimmäiseksi alkovi malli, juurikin palstalaisten neuvojen perusteella. Olisihan sitä jokunen tonni säästynyt jos olisi jättänyt sen kokeilematta tai ainakin tiedostanut sen aiheuttamat epämukavuudet mitä tuossa aikaisemmin luettelin.

    Eli ensimmäistä hakeva, alkovi voi olla sinun juttusi mutta useimmat päätyvät ajastaan johonkin muuhun ratkaisuun. Siksi kannattaa harkita onko se oikeasti mitä haluaa vaikka se tarjoaisikin halvemman hinnan tai muutaman vuoden tuoreemman mallin. Se voi olla hyvä ratkaisu mutta ei muuta sitä että siinä on omat merkittävät ongelmansakin.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:58
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #126 : 18.05.2016 kello on 11:21 »
    En ymmärrä muutaman prosentin eroa eristeissä. Jos seinät, lattia, kojelaudan alus on eristetty toisessa ja toisessa ei niin ero on kait hieman enemmän. Lisäksi sivulasit ovea myöden tuplalasit vs. yksinkertaiset? Eikö eroa.  Hohhoijjaa....

    Korostaisin edelleen eroja autoissa. Jos yxi on 'täydellinen', 9 on 'tavallinen'.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:20
    • seniori
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #127 : 18.05.2016 kello on 12:36 »
    Irtonaisia eritepeitteitä toki saa mutta ei niiden käyttö ole yhtä kätevää kuin kiinteiden eristeiden. Tiedän niitä käyttäneenä. Oma askareensa asentaa ne ja sitten taas aamusella irroitella.

    Nämä tiedoksi juuri niille ketkä ensimmäistään suunnittelee.

    Toin esille nuo sisäiset termopeitteet siksi, että niitä käyttäen pärjää hyvin alku- ja lopputalvella  satunnaiskäytössä myös puoli-integroidulla m.autolla. Retkeilyaikaa Etelä-Suomessa voi niillä jatkaa huomattavasti. Itselläni riittää ulkoinen termopeite pikkupakkasilla italialaisessa kulkineessa.

    Pieni m.auto voi olla esim. perheen ainoa auto, sitä voi pitää parkissa kerrostalon autopaikassa tai talvipaikalla rinteen luona. Itselläni se seisoo nelisen kuukautta talvella kotipihassa.

    En näe mielekkäänä itselleni autossa leiriytymistä kovilla pakkasilla vuoden pimeimpään aikaan. Vaikka onhan siinä extremeä siinäkin, että toimiiko kaikki. Rinteessä tai lumikenkäretkellä voi hyvin käydä päiväseltään hlö-autolla ja aina voi ottaa majoituksen tarvittaessa.

    Autossani on lisäksi myös sisäiset termopeitteet ikkunoihin ja kitkarenkaat ympärivuotisina. Ohjaamo-ovien alareunan voin peittää retkituolien istuintyynyillä ja oven hyttysverhon sijalle ripustaa talviajaksi mittaan leikatun huovan. Valmius Uuden Vuoden juhliin lähtöön siis on.

    Ohjaamon tuolit ovat olennainen osa oleskelutilaa pienessä autossamme. Käännän ne taaksepäin, ruokailen kuljettajan penkillä ja istuskelen muulloin vänkärin tuolissa. Sohva on rouvan hallinnassa.

    Näin meillä pärjätään oikein hyvin kaksistaan :D
     
    « Viimeksi muokattu: 18.05.2016 kello on 22:28 »

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:03
    • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #128 : 18.05.2016 kello on 20:04 »
    Kirjoitellaanpas hieman "aloittelijan" näkökulmasta, kun se on itsellä vielä aika hyvin muistissa. Tai vielä toki moneen palstalaiseen verrattuna olen aloittelija mutta toissa loppukesänä kun kärpänen puri olin vielä aloittelijampi. Eli oma ensimmäinen näkökanta oli ennen kuin edes tiesin mikä integroitu asuntoauto oli, että onpas rumia kulkineita. Tuollaista ei ainakaan. Alkovi oli ainoa, mihin ilmeisesti oma silmä oli tottunut. (Toki minun nykyinen asuntoautonikin loi ensinäkemältäni saman vaikutelman. Ennen kuin opin tykkäämään tästä jota itse kuvailen mielelläni saksalaiseksi funktionaaliseksi rumuudeksi) Sitten kun näihin yritin perehtyä  kyselin lähes jokaiselta matkailukulkinekaup piiaalta, että no kumpi on parempi. Jotakuinkin yhtä moni suositteli alkovia kuin integroitua, mutta selvästi suurin osa ei ottanut varsinaisesti kantaa. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.

    Itse olen pohtinut yhtä mahdollista seikkaa mikä on itseäni mietityttänyt jos joskus vaihtaisikin integroituun. Eli sellainen mikä itsenikin yllätti on se, kuinka pilkkopimeäksi tuon alkovin saa Suomen valoisassa yössä. Ainakin kaikissa mitä olen nähnyt niin tuossa roikkupedissä on sellainen josta päivälläkin selvästi näkee läpi. Jossain olen nähnyt kesälläkin noissa etuikkunoissa sellaisia kunnollisia pimennysverhoja. Onko ne yleensä vakiovarusteita tai saako niitä lisävarusteina? Joskus aiemmin en edes tajunnut Suomessa lähes koko ikäni asuneena, että tuolla voisi olla vaikutusta, mutta viime kesänä totesin että ainakin itse nukuin harvinaisen makeasti tuolla pimeässä alkovissa ja pitkälle aamuun.

    Meillä ohjaamo on kyllä jokseenkin hyödytön majoittuessa, mitä nyt varastotilana voi käyttää. Edes käännettävä pelkääjän penkki ei pelasta tilannetta ja senkin suurin apu mielestäni on, että tila jotenkin tuntuu avarammalta. Vaikka siinä ei meillä juuri kukaan istunutkaan. Tuonne ohjaamoon könyäminenkin on minulle enemmän tai vähemmän operaatio.

    Yhden kesän alkovilla ajaneena en mitenkään vannosi sen nimeen, mutta ei seuraavan mahdollisen auton mitenkään erityisesti täydy olla integroitukaan. Minulle tärkeimmät seikat ovat aivan jossain muualla joskin tosin lähes kaikki liittyvät asuinosaan. Auton merkillä tai vetotavalla ei ole minulle paljoakaan merkitystä. Kunhan koen auton kunnoltaan sellaiseksi, jolla uskallan lähteä reissuun.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:17
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #129 : 18.05.2016 kello on 20:36 »
    Täällä ilmoittautuu uusi jäsen ryhmään. Huomenna pitäisi varmistua vanhan asuntoauton hankinta, jossa riittää varmasti
    puuhaa enemmän ja vähemmän. Täältä näyttäisi löytyvän hyviä neuvoja tulevaan uuteen harrastukseen. Kokemusta ei oo yhtään,
    eli haasteita riittää varmasti. Autokih hankittiin ihan kokeilu mielessä. Moottoripyöräilyä tuli viime vuoteen asti harrastettua vuosia.
    Autossa jonka hankin on alustaan sijoitettu agregaatti ( honda ) se ei nyt toimi. Enkä tiedä onko milloin viimeeksi toiminutkaan.
    Sille ei varmaan juurikaan ole käyttöä jos leirintäalueita kiertelee. Ajatus olisi kuitenkin pyrkiä laiteet laittaa kuntoon kerran ne sinne on asennettu. Onko vinkkiä mistä lähteä vikaa hakemaan? Keskustelua aiheesta ei taida täältä löytyä? Ei muuta kuin hyvää kevättä kaikille ! :)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #130 : 18.05.2016 kello on 20:42 »
    Ihan tolkun auton olet hommannut, kun on agrikin.  Thumb  Eikö agri lähde käyntiin, vai eikö se tuota virtaa. Mikä on agrin tyyppi. Onko siinä sähköstartti. Kyllä sille pulmalle karavanveljet jotakin keksii.  :D

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:17
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #131 : 18.05.2016 kello on 20:54 »
    Juu autossa on Hondan Agri mallia en tiedä, mutta eiköhän tuo huomenna selviä. Autossa myös lattialämmitys ja joku domatic
    ilmastointilaite/lämmitys lisätty uutena muiden härpäkkeiden lisäksi. Itselle laji aivan uutta ja sillä tuollaisen vanhan 2002 ja edullisen hommasin alkuun. Jollei nappaa, niin ei korkealta putoa. Vika luettelo kuitenkin jonkinmoinen, esim. ovien, konepellin,virtalukon toiminta heikkoa (FORD tyyppivika ) ilmeisesti ei kovin arvokas? Radion kuuluvuus, peruutuskamerassa
    kontakti vikaa, ikkunoiden kaihtimet, yms.  Antenni on kyllä katolla TV sen hankinta yms.. listaa riittää... Thumb

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #132 : 18.05.2016 kello on 21:31 »
    Itselle laji aivan uutta ja sillä tuollaisen vanhan 2002 ja edullisen hommasin alkuun.

    Ei se vanha ole, kun jo 2000 luvulta.  Thumb

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:03
    • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
    Vs: Matkailuauton hankinta ja muokkaaminen
    « Vastaus #133 : 18.05.2016 kello on 22:23 »
    Samaa meinasin minäkin höpöttää. Tuohonhan saa vielä Autoliiton palveluitakin ulkomailla kun muutoin taitaa olla raja 15 vuotta. Ja Kaskovakuutuskin taitaa onnistua. Itse olen myöskin vielä kohtuu noviisi, eli viime kesän rookieita. Matkaa tehdään 1989 vuosimallisella autolla. Varmaan hivenen hitaammin mutta mukavaa on kyllä ollut. Joten ei muuta kuin tervetuloa. Täällä kyllä löytyy apua monenlaisiin ongelmiin.