rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Rengasasiaa  (Luettu 25926 kertaa)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Rengasasiaa
« Vastaus #60 : 11.09.2014 kello on 17:27 »
[quote author=RRR link=topic=11885.msg221083#msg221083 date=1410442965
Aakku puhui kiinalaisista kesärenkaista joissa on m+s merkintä.

Ja, laki määrittelee talvirenkaiden urasyvyydeksi vähintään 3mm ja renkaiksi stro tai etrto mukaiset renkaat.

Vai oletko sitä mieltä etyä jokaisella on oikeus määritellä itse että mitkä on talvirenkaat ja mitkä ei?]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eli rengas jossa on M+S tai tuo alppi kuvio täyttää lain vaatimuksen. Nuo kaksi kirjain yhdistelmäähän ovat vain muutaman instituutin määritelmiä talvirenkaiksi. Ja valmistaja itse voi päättää täyttääkö sen rengas jomman kumman määritelmän ei se jolla ne on autossaan. Siinä on aika iso ero. Ja tuo alppi kuvio ei ole pohjosmaisen talvirenkaan merkki, vaan aivan alunperin tehty sitä varten mitä se merkki näyttää eli vuoristoon.
Kas kun se suomi ei ole ainut maa missä kunnon renkaita tarvitaan.
Ja esimerkiksi täällä belgiassa vaikka ei ole talvirengas pakkoa käyttää 60 % autoilijoita renkaita joissa on tuo alppi kuvio. Ja tuolla etelä-osassa maata niille on aivan oikeasti käyttöä useampana kuukautena vuodessa. Itselläni on kanssa kaikkissa autoissa nuo merkinnät täyttävät renkaat eli suomalaisen mielestä keski-eurooan kitkat ja muita en sen takia että talvella käyn suomessa ajamassa 1000km rupea hommaamaan. Ja uskon että on aika paljon paremmat kuin monella muulla, maksimi ikkä 1,5 vuotta, matkailu-autoilijalla vaikka heillä onkin nokia hakkapeliitat vuodelta risti ja naula.
Se renkaan ikä kait on näissä vehkeissä se joka niiden ominasuuksiin vaikuttaa eniten, kun kerta porukat tuntuu maksimissaan 10 000km vuodessa ajavan.

P.s. Dippis mihin sinä siellä kausipaikkalla niitä talvikeikkoja tarvitset ?
Voi olla,että mennään viettämään joulu Kokkolaan ;) Niin kuin ennenkin tehty Thumb

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:27.03.2016 kello on 21:04
« Vastaus #61 : 11.09.2014 kello on 17:28 »

En. Täällä vain näyttää olevan porukkaa joiden mielestä voi määritellä.

Miten se talvirengas sitten määritellään?

• Vieras
  • Vs: Rengasasiaa
    « Vastaus #62 : 11.09.2014 kello on 17:29 »
    Jaa että raskaalla puolella ei renkaista olisi säästelty? No silloin on varmaan ollut renki isännän rahoilla kaupassa käymässä...  :laugh:

Minä ainakin katson renkaan hintaankin enkä mitenkään automaattisesti luota siihen että kallis on hyvä ja halpa/halvempi olisi aina sittisoodaa.

Ns. Kiina/Korea renkaita en ole itse juuri käytellyt mutta tuttavapiiristä niitä käyttäjiä kyllä löytyy. Sieltä löytyy sekä hyvää että huonoa rengasta ja on vähän onnessaan sattuuko hyvä sarja vai huono sarja. Laatu kun ei ole ihan niin tasapaksua kuin jollain toisella merkillä/maanosalla.

Joskus Barum:ia pidettiin höpöhöpö renkaana mutta niin vain Jagen alla hyvin rullaavat. Ajat muuttuvat ja muut siinä mukana.

-------------

Tuo talvirenkaan määrittely ei taida ollakaan ihan läpihuutojuttu vallankaan nyt kun markkinat ovat eläneet niinkuin ovat eläneet. Minun käsittääkseni M+S tai muu vastaava merkintä renkaassa on kategorioinut renkaan luokkaan jonka käyttö on talvirengaspakon aikana sallittua ja sitä kai virkavaltakin on seurannut.

Mutta: ilmeisesti ainakin ruotsalaisilla on lista niitä renkaista jotka talvikäyttöön on sallittu... Miten lie: löytyykö suomeksi samanlaista listaa? Kuka sen ekana googlella kaivaa esille...

Vai menemmekö edelleen jonkun eurooppalaisen standardin mukana jonka perusteella alppikuvia tai M+S tekstejä renkaisiin lätkitään ja joudumme itse ihan omilla aivoilla päätteleemään onko kesärenkaan näköinen M+S hyvä rengas sohjokelille.

• Karavaanari
    « Vastaus #63 : 11.09.2014 kello on 17:31 »

Ja miks pitää kinata tosta rengas asiasta? Jotka ovat semmosia,niin kuin jarrutkin,niin niissä ei säästellä jo oman turvallisuuden vuoksi ja muitten kanssa liikkujien!

Ei näitä ole pakko lukea. Tämä on keskustelupalsta, ja täällä keskustellaan ja esitetään mielipiteitä. Minun mielestä se ei ole kinaamista.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #64 : 11.09.2014 kello on 17:33 »
    Jaa että raskaalla puolella ei renkaista olisi säästelty? No silloin on varmaan ollut renki isännän rahoilla kaupassa käymässä...  :laugh:

Minä ainakin katson renkaan hintaankin enkä mitenkään automaattisesti luota siihen että kallis on hyvä ja halpa/halvempi olisi aina sittisoodaa.

Ns. Kiina/Korea renkaita en ole itse juuri käytellyt mutta tuttavapiiristä niitä käyttäjiä kyllä löytyy. Sieltä löytyy sekä hyvää että huonoa rengasta ja on vähän onnessaan sattuuko hyvä sarja vai huono sarja. Laatu kun ei ole ihan niin tasapaksua kuin jollain toisella merkillä/maanosalla.

Joskus Barum:ia pidettiin höpöhöpö renkaana mutta niin vain Jagen alla hyvin rullaavat. Ajat muuttuvat ja muut siinä mukana.
    Ei ainakaan karja.autossa jossa oli myös piikit etupyörissä,niin kuin pitäs olla myös pytty autoissa..Ja onkin..Se toi karja-auto  on kärryn perässä sen verran kallis vehje mehtään ajettavaksi joitenkin kiina renkaitten takia!

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #65 : 11.09.2014 kello on 17:40 »
    Ei näitä ole pakko lukea. Tämä on keskustelupalsta, ja täällä keskustellaan ja esitetään mielipiteitä. Minun mielestä se ei ole kinaamista.

Onhan nämä pakko lukea Thumb ;)

• Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
    • Epsoo
    « Vastaus #66 : 11.09.2014 kello on 17:42 »
    Miten se talvirengas sitten määritellään?

Se onkin hyvä kysymys, mihin olisi hyvä saada vastaus. Siis miten määritellään lain tarkoittama talvirengas.

• Karavaanari
    « Vastaus #67 : 11.09.2014 kello on 17:43 »

• Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
    • Epsoo
    « Vastaus #68 : 11.09.2014 kello on 17:45 »

Aikoinaan (80-luvulla) Tuulilasin rengastestin loppuarvosteluissa todettiin että Tamperelainen mustamakkarakin pitää paremmin kuin Barumin rengas...

• Vieras
  • Vs: Rengasasiaa
    « Vastaus #69 : 11.09.2014 kello on 17:48 »
    Ei ainakaan karja.autossa jossa oli myös piikit etupyörissä,niin kuin pitäs olla myös pytty autoissa..Ja onkin..Se toi karja-auto  on kärryn perässä sen verran kallis vehje mehtään ajettavaksi joitenkin kiina renkaitten takia!
    Aika moni raskas auto on kallis metsään ajettavaksi mutta silti niissä näkee jos jonkinmoista rengastusta  :-[

Ja säästämistähän se on että ajellaan pinnat loppuun vaikka sorakasetin akseleilla kun eihän sinne monttuun särjettäväksi kannata parasta laittaa...
    -----
    Aikoinaan (80-luvulla) Tuulilasin rengastestin loppuarvosteluissa todettiin että Tamperelainen mustamakkarakin pitää paremmin kuin Barumin rengas...
    Ja joku aika sitten näin: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.goodyear.eu%2Fmiddle_east_en%2Fimages%2FTuulilasiF1Asymmetric_test07_tcm195-19101.pdf&ei=kLYRVNntHqT9ywP7ioDQAQ&usg=AFQjCNGfxoiNiZxWOxC-yDmqdPwTBh6JTg&bvm=bv.74894050,d.ZGU&cad=rja

Vanha testihän tuo on mutta jotain kehitystä mustasta makkarasta lienee kuitenkin tapahtunut  :o

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #70 : 11.09.2014 kello on 17:54 »
    Aika moni raskas auto on kallis metsään ajettavaksi mutta silti niissä näkee jos jonkinmoista rengastusta  :-[

Ja säästämistähän se on että ajellaan pinnat loppuun vaikka sorakasetin akseleilla kun eihän sinne monttuun särjettäväksi kannata parasta laittaa...
    -----Ja joku aika sitten näin: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.goodyear.eu%2Fmiddle_east_en%2Fimages%2FTuulilasiF1Asymmetric_test07_tcm195-19101.pdf&ei=kLYRVNntHqT9ywP7ioDQAQ&usg=AFQjCNGfxoiNiZxWOxC-yDmqdPwTBh6JTg&bvm=bv.74894050,d.ZGU&cad=rja
    Siellä vaihdettiin veto auto 3V välein kun tuli kilsoja niin paljon ja kinttupoluilla ajamista ja jotkut puskaparkkilaiset tietää,ja maito autoa seuranneet..Ja nämä huonoy renkaat omavat päästelee pikiteitä pitkin.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:38
    « Vastaus #71 : 11.09.2014 kello on 17:55 »
    Mulla on pakussa tällaiset M+S talvirenkaat...

Oikein naurattaa, kun joku vouhottaa ostavansa vain laaturenkaita.
    Se on sitä ajattelua, että vain kallis voi olla hyvää. Minä yllätyin kyllä positiivisesti, kun tuplahintaiset ns. laaturenkaat tuli peitotuksi mennen tullen.  :)

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #72 : 11.09.2014 kello on 17:58 »
    Mulla on pakussa tällaiset M+S talvirenkaat...

Oikein naurattaa, kun joku vouhottaa ostavansa vain laaturenkaita.
    Se on sitä ajattelua, että vain kallis voi olla hyvää. Minä yllätyin kyllä positiivisesti, kun tuplahintaiset ns. laaturenkaat tuli peitotuksi mennen tullen.  :)

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
    Noillako meinasit talven pärjätä onnea ja menestystä Thumb

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:38
    « Vastaus #73 : 11.09.2014 kello on 18:06 »
    Noillako meinasit talven pärjätä onnea ja menestystä Thumb
    No ei koko talvea sentään...
    Joulu, tammi ja helmikuussa on Michelin Agilis nastarenkaat. Muinakin aikoina, jos tarve vaatii. Tosin ne menivät aika kuralle viime talvena yhden talven ajon jälkeen. Joko Misukan kumilaatu on heikentynyt, tai leuto talvi teki tehtävänsä.

Sen sijaan edelleen ihmettelen, miksi en voisi ajaa noilla suvi "M+S" renkailla jouluna +8 asteen lämpötilassa. Yhtä hyvin olisi voitu sitten jollain pykälällä määrätä viime juhannuksena talvirenkaat alle samassa lämpötilassa. Itse asiasa kesäkuussa oli muutamana päivän erittäin liukkaita kelejä raekuurojen saattelemana.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #74 : 11.09.2014 kello on 18:36 »
    No ei koko talvea sentään...
    Joulu, tammi ja helmikuussa on Michelin Agilis nastarenkaat. Muinakin aikoina, jos tarve vaatii. Tosin ne menivät aika kuralle viime talvena yhden talven ajon jälkeen. Joko Misukan kumilaatu on heikentynyt, tai leuto talvi teki tehtävänsä.

Sen sijaan edelleen ihmettelen, miksi en voisi ajaa noilla suvi "M+S" renkailla jouluna +8 asteen lämpötilassa. Yhtä hyvin olisi voitu sitten jollain pykälällä määrätä viime juhannuksena talvirenkaat alle samassa lämpötilassa. Itse asiasa kesäkuussa oli muutamana päivän erittäin liukkaita kelejä raekuurojen saattelemana.
    Sori,kun olin töykeä..