Kirjoittaja
Aihe: A-auto paloi oulussa (Luettu 13535 kertaa)
« Vastaus #76 : 14.04.2011 kello on 09:50 »
Oletko ikinä joutunut soittamaan hätäkeskukseen. Minä olen muutaman kerran ja kaksi tapausta muistuu aina mieleen kun aiheesta keskustellaan uutisissa, siis hätäkeskuksista. Ensimmäinen oli kun Helsingin keskustassa näin ihmisen saavan sairaskohtauksen. Soitin välittömästi 112 ja vastaamiseen meni useita minuutteja, toinen kun isäni soitti minulle viimeisillä voimillaan kun ei hätäkeskuksen numeroa muistanut, tämä tapahtui 4 aikaan yöllä ja minä laitoin puhelimen soittamaan 112. Ehdin pukeutua, juosta 6 kerrosta portaita, muutama sata metriä autolle ja ajaa 12 km ennen kun vastattiin. Olin siis jo perillä isäni luona ja menossa sisälle kun vastattiin, ambulanssi kyllä saapui hetkessä.
Eipä ole onneksi sattunut viimevuosina kohdalle - olishan tuossa hätäkeskushommassa "kirveelle töitä"
« Vastaus #77 : 14.04.2011 kello on 09:56 »
Eipä ole onneksi sattunut viimevuosina kohdalle - olishan tuossa hätäkeskushommassa "kirveelle töitä"
Tuossa ajassa roihahtaa pienikin palo rajuksi ja voi olla osasyy palokunnan viipymiselle. Juu kirveelle löytyisi kyllä töitä, ja ei se parempaan muuttunut kun poliisin suora 10022 numero lopetettiin ja kaikki keskitettiin yhden numeron taakse.
« Vastaus #78 : 14.04.2011 kello on 11:38 »
Siinä ajassa mitä kännykuvaaja kaivaa luurinsa taskusta, ja alkaa kuvaamaan (oletan ettei ensimmäisiä minuutteja ole klipattu pois), ei palon luonne minusta ole kuvauksen alussa ole mitenkään muuttunut.. Olisiko kuvaajaan pitänyt mennä auton räystään alle - mahdollisesti auton "tuulenpuollelle" perään tolpan luokse johdon kimppuun  Ei minusta vaikka olisi tilanne minuuttia ennen kuvausta - savukaasut paloivat jo auton katon läpi.. kuumuus jo sitä luokkaa, että kaasupullojen ja mahdollisen putkissa olevan paineen vuoksi (oliko pulloventtiili auki?) riskit on isot "koti-vpk" hommissa tuossa vaiheessa. En olisi itse yritänytkään nyppiä ovea auki, saati murtaa sitä (käsin). Sähköjen kannalta (mikäli) palo olisi alkanut sulaneesta pisto/vastake osasta auton seinässä, johtimet ovat olleet jo tod. näk oikosulussa jonkin aikaa ja suojat sitä kautta lauenneet.. Ilmoituksen palosta oi kait tehnyt "ohiajanut taksisuhari" savuavasta autosta - tuskin tämä kuvaaja.. Miksi arvostella kuvaajan toimintaa?
« Vastaus #79 : 14.04.2011 kello on 15:09 »
Aiheeseen palatakseni tämä ihmetyttää.
Silminnäkijätietojen mukaan auto savusi noin kymmenen minuutin ajan, kunnes syttyi tuleen. Palokunnan saapuessa paikalle auto oli palanut täysin.
Jotenkin tuntuu että hitaasti tässä on joku toiminut, miten tämmöisessä tapauksessa, kun tietää että sammutin on oven yläpuolella ja jos vaan repäsee töpselin irti, murtaa oven ja sammuttaa alkavan palon, niin saakohan syytteen vai Larssenia... jos ei tiedä että sammutinpullo on oven päällä tai vieressä niin mitäpä siinä voi muuta tehdä kuin taivastella ja soittaa palokunnalle! mutta jos on alan harrastaja niin silloin on jo tietoa vaan onko uskallusta ja taitoa mennä toisten autoja sammuttelemaan murtautumalla sisälle saadakseen sammuttimen? johdon voi kyllä voisi irroittaa tolpasta vaikka ei olisi vaanari ollenkaan...tässäki n tapauksessa kuvaaja on aika kaukana autosta ja vähän vaikuttaa että aika saamaton yrittään mitään konkreettista...muu ta kuin että olipahan jännää nähdä autopalo...voisi olla muuten ihan hyvästä harjoitella itsekukin jauhesammuttimen käyttöä.. itse en ole koskaan päässyt kokeileen jauhesammuttimella sammuttamista..oisk o tässä tarvetta ja aihetta järjestää vaanareille pientä kurssitusta.
Mulla sammutin kuljettajan penkin takana, 6kg sammutin
« Vastaus #80 : 14.04.2011 kello on 17:44 »
Oletko ikinä joutunut soittamaan hätäkeskukseen. Minä olen muutaman kerran ja kaksi tapausta muistuu aina mieleen kun aiheesta keskustellaan uutisissa, siis hätäkeskuksista. Ensimmäinen oli kun Helsingin keskustassa näin ihmisen saavan sairaskohtauksen. Soitin välittömästi 112 ja vastaamiseen meni useita minuutteja, toinen kun isäni soitti minulle viimeisillä voimillaan kun ei hätäkeskuksen numeroa muistanut, tämä tapahtui 4 aikaan yöllä ja minä laitoin puhelimen soittamaan 112. Ehdin pukeutua, juosta 6 kerrosta portaita, muutama sata metriä autolle ja ajaa 12 km ennen kun vastattiin. Olin siis jo perillä isäni luona ja menossa sisälle kun vastattiin, ambulanssi kyllä saapui hetkessä.
Itse olen joutunut soittamaan parikertaa hätänumeroon Oulun seudulla ( en kysyny menikö puhelu Ouluun vai muualle Suomea) ja kummallakin kerralla on vastattu niin nopeasti mitä olisin odottanutkin. Eka kolari en kerennyt edes paikan päälle kun jo vastattiin, toisella kertaa tulipalo jossa tuli jo savut tuuletus räppänöistä ja räystään alta ja ovea en edes avannut vaikka oli avain taskussa ja tieto ettei ketää ole sisällä, palokuntakaan ei voinut kuin odottaa että saadaan sähköt pois rakennuksesta.
« Vastaus #81 : 14.04.2011 kello on 22:58 »
Mulla sammutin kuljettajan penkin takana, 6kg sammutin
"KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteist olla varustetussa matkailuajoneuvossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-teen kiinnitettyyn telineeseen."
« Vastaus #82 : 14.04.2011 kello on 23:04 »
"KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteist olla varustetussa matkailuajoneuvossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-teen kiinnitettyyn telineeseen."
Mikäs mahtaa olla tuollaisessa Transporterissa se pääkulkuaukko?
« Vastaus #83 : 14.04.2011 kello on 23:09 »
« Vastaus #84 : 14.04.2011 kello on 23:15 »
Sijoituksesta oli aikoinaan .infon puolella juttua. Vaunu on selkeä tapaus, mutta auto ei ihan  Viime toukokuussa ekassa katsastuksessa kelpasi sijoitus. Tarkastustarra pullosta kiinnosti 
Olin kanssa maanantaina katsastuksessa. Katastaja kysyi, jotta onko sulla sammutinta...sanoin joo. Seuraava kysymys kuului, onko leima voimassa...taas sanoin joo. Eipä käyny katsomassa, eikä edes kysynyt missä se on.
« Vastaus #85 : 14.04.2011 kello on 23:24 »
Kyllä mulla tänä keväänä katsastusmies halusi nähdä sammuttimen ja siinä olevan tarkastusleiman.
« Vastaus #86 : 14.04.2011 kello on 23:26 »
Kyllä mulla tänä keväänä katsastusmies halusi nähdä sammuttimen ja siinä olevan tarkastusleiman.
Näin meilläkin, sammutin katottiin mutta kaasupullokotelossa olleet kolmio ja pyöräkiilat sai olla rauhassa tänä vuonna.
« Vastaus #87 : 14.04.2011 kello on 23:27 »
^^ ^ Mulla taisi olla yli-innokas kun tarkasti sisältä mm. hlölukema- ja ilmanvaihtotarran olemassaolon ja kaasupullokotelon tarrojen suomenkielisyyden 
« Vastaus #88 : 14.04.2011 kello on 23:35 »
Täähän se ongelma on näissä katsastusasemissa. Työn laatua ei valvo kukaan ja se ei ketään kiinnosta. Kun vaan hylkäys prosentit on oikeissa rajoissa voi päästää läpi mitä romuja sattuu.
« Vastaus #89 : 14.04.2011 kello on 23:49 »
^^ ^
Mulla taisi olla yli-innokas kun tarkasti sisältä mm. hlölukema- ja ilmanvaihtotarran olemassaolon ja kaasupullokotelon tarrojen suomenkielisyyden 
Niin no... Mullakin on se henkilömäärää osoittava tarra, mutta siihen ei ole merkitty mitään henkilömäärää. Iilmanvaihtotarraki n pitäis olla. Lukee, jotta niitä aukkoja ei saa tukkia sieltä katosta. Paha niitä on tukkia, kun mulla niitä ei edes ole siellä katossa.
|