Kirjoittaja
Aihe: Ducato kytkin luistaa (Luettu 82013 kertaa)
« Vastaus #121 : 13.09.2015 kello on 12:39 »
Kiitos kuvista, nyt sain siltäosin "mielenrauhan", sillä tuo eka kuva näytti niin oudolta etten sitä tunnistanut, kai jokin linssijuttu. Sitten kun vielä katsoin tamgearsin varaosakuvaa,niin siinä on kopassa kyhmy ulkopuolella. Tuo kuvastohan on tosin piirros eikä siltäosin vastaa todellisuutta. Lisäksi ajattelin ,että tuossahan voisi olla eräs parannuskeino laatikon luotettavuuteen,ei niin fiksu, mutta kumminkin.
Kerro lisää...millainen parannukeino oli mielessä?
« Vastaus #122 : 13.09.2015 kello on 16:30 »
Katottiin Röllin kans tuo mun laatikko ja diagnoosi oli että sivuakselin päässä oleva mutteri on jostain syystä auennut hieman ja akselilla oleva vaihtajan rengas oli päässy"sorvaamaan" vitosen kopaassa olevaa paikkuu jälkeä...kopassa on ollu joskus puolen nyrkin kokonen reikä joka on hitsattu mutta sisäpuolta ei oo "siivottu"...onneksi, koska jos se olis niin ääni oli kuulunu tod. näk. liian myöhään.  
« Viimeksi muokattu: 13.09.2015 kello on 19:04 »
« Vastaus #123 : 13.09.2015 kello on 19:40 »
Tuo diagnoosi on järkeenkäypä,eli ulostyöntynyt mutteri olisi tehnyt kopan keskelle hankaus jäljen,eikä varsinainen akselin pää. Onhan siellä akselin päässä lisäksi muovitulppa. Nyt jos mutterin kokeeksi kevyesti kiristää niin sen korkeus pitäisi olla kutakuin akselin pään tasolla.Mikäli mutteri menee syvemmälle ennenkuin klappi loppuu,voisi epäillä muutakin rikkoutuneen. Tämä on vain karkea varmistus, että asia ok .( Mutterin korkeuden suhteessa akselin päähän olen tehnyt valokuvista, joten se siitä tarkkuudesta.)
« Vastaus #124 : 13.09.2015 kello on 20:12 »
muute hyvä diaknoosi mutta ratas ei yllä noin syvälle koppan .. sinne on täytynyt ottaa kytkentä rengas tai jotain... ei pitäs itekkää luottaa eka silmäyksellä tuotettuun tulokseen mutt täss tapauksessa saattaa olla korjaus toimen pide sama mikä alkuun tuntu sopivalta... jotain on liikkunut mutta tänään kasattuna ei missään ylimääräisiä välyksiä ottaen lootan iän huomioon, must tuntuu ett mutteri on ollut löysäll.. ja toi kiillotus jälki onn aika normaali ei juuri pykälää ja nailon holkki sulamaton...
« Vastaus #125 : 14.09.2015 kello on 04:27 »
-Tuossa kopan sisäkuvassa näyttäisi kulumajäljen reuna loppuvan kohtisuorasti sikäli kuin sen kuvasta hahmotan. Se ihmetyttää siksi että viitosen kytkentäholkki on ulkosyrjältään kartio. Miksi siis sen jälki ei olisi. - Tiedämme lisäksi että kytkentäholkin liikettä määrää siirtohaarukka, ei tuo mutteri. Mekanismien, erityisesti siirtohaarukan väljiinnyttyä kytkentäholkki pääsee pakilla yhä pidemmalle. Normaali seuraus on silloin kuulien karkaaminen ja jousien jääminen holkin eteen jolloin pakki jumittuu päälle. Ja tämä tapahtuu jo pienestä liikkeen kasvamisesta. Tässä tapauksessahan tällaista ei ollut tapahtunut. - Itselläni oli tuo mutteri löystynyt mutta ilmeisesti se oli seurausta kytkentäkeskiön akseliurituksen korkkaamisesta. Näinhän on jokseenkin pakko tapahtua jos keskiö pääsee pyörimään akselila. Mutteri ei kuitenkaan pyörinyt sen pidemmälle. On toki mahdollista että mutterin löystyminen oli syy ja korkkaaminen seuraus. Se ei silti muuttaisi sitä että akseliurituksen momenttilujuus oli tullut ylitetyksi.
- Se ihmetyttää että jos mutteri oli ensin "omia aikojaan" pyörinyt aukipäin, siis melko herkästi, ja sitten tavannut kotelon pohjan niin eikö se olisi silloin yhdessä vilauksessa kiilaantunut ja lähtenyt pyörimään loputkin väkivaltaisin seurauksin. Toisioakselihan pyörii päädystä katsoen myötäpäivään eli avaisi mutterin. Muistanko oikein että mutteri työntäisi myös muovitulppaa edellään joten senkin pitäisi samalla vahingoittua?
- Päätykotelossahan ei ole kohdistimia joten olisiko aihetta laittaa pakki päälle ja tunnustella mikä siellä koskettaa (jos mikään). Varmentaa vaikka väriliidulla kosketus? Tai sinitarralla välys? (sekä löysätylle mutterille että kytkentäholkille)
Näiltä osin.... voisiko olla vakavasti otettava mahdollisuus että kaikki nämä jäljet ovat jostain aikaisemmasta sattumuksesta peräisin ja tällä kerralla kysymys on vain mutterin löystymisestä joka ei ehtinyt aiheuttaa mitään seurausvauriota. (olettaen ettei akseliurituskaan ehtinyt kärsiä, oliko tätä katsottu?) Eli kopan sisäpuoli onkin jyrsinkoneella siistitty?
Tietämättä mikä on Oulussa tilanne, kun tosiaan talvi pian rajoittaa ulkoremontteja niin reilun puolen vuoden ajalle täytyy kehittää jotain resurssia/vaihtoehtoa. Onkohan siellä mitään vastaavaa mahdollisuutta kuin on allaolevassa linkissä:
<https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/ ?E26555M=28&x26555=98436764> ("Vaihteen irroitus/kiinitys linja-autovarikolla 310 E" Vastaus 9.9.2013 klo 19:27:11 Tarkoittanee vaihdelaatikon irrotus/kiinnitys.)
Tuo käsittelee erittäin uuden laatikon ongelmaa mutta kiinnitin huomiota siihen miten halvalla saatiin vaihteisto irti ja takaisin.
"Siis mitä mun nyt kannattais tehdä?"
- Tässä on nyt kaksi rinnakkaista "tutkintalinjaa" ennen päätöksentekoa:
Tämä irtioleva laatikko; jos aika ja tarmo riittää niin se kannattaa kyllä selvittää loppuun asti. Ilmeisesti pystyt sen tutkimaan jos niin päätät. Tuosta ei ole niin pitkä matka siihen että koko laatikko on käyty läpi siihen pisteeseen saakka että se olisi valmis palvelukseen. Vaikka et itse sitä tarvitsisi niin sillä on silloin arvoa. Tai jos se (vastoin tämän hetken oletusta) tarvisisi kalliita osia niin senhän voisi pikakoota (ilman tiivistyksiä&pesuja) odottamaan tilanteen selkiytymista. Aina uusittavat osat, huulitiivisteet ("stefat") ja tasotiivisteet eivät ole tässä suuri kustannus. Oma työ ratkaisee. Sitten toisaalla.... saitko todennettua autossa olevan kytkimen irrotuksen? Täydennän vielä: mulla on kytkinpoljin n. 4cm jarrupoljinta ylempänä. Silti se on painettava jokseenkin lattiaan että täysin irrottaa. Tuossa viikonlopun ajoissa tuli mieleen että taidan nostaa sitä vieläkin.
@Aippe: "Pitänee käyttää lootan pääty auki kunhan ehtii jos sieltä selviäisi jotakin."
- Olisi tosiaan syytä ehtiä. Jos viitosella ajo on näillä normaalistikin tuurinsa koettelemista niin vaihteiston näin vakavasti varoitellessa se on silkkaa hölmöyttä. Jos ajoa on pakko jatkaa niin pyrkisin minimoimaan myös pakin kytkentätilanteet. Äläkä peruuta seinää kohden, jätä auto niin että pääset peruuttamaan kotiin.
« Vastaus #126 : 17.09.2015 kello on 19:55 »
@Aippe: "Pitänee käyttää lootan pääty auki kunhan ehtii jos sieltä selviäisi jotakin."
- Olisi tosiaan syytä ehtiä. Jos viitosella ajo on näillä normaalistikin tuurinsa koettelemista niin vaihteiston näin vakavasti varoitellessa se on silkkaa hölmöyttä. Jos ajoa on pakko jatkaa niin pyrkisin minimoimaan myös pakin kytkentätilanteet. Äläkä peruuta seinää kohden, jätä auto niin että pääset peruuttamaan kotiin.
Avasin tänään laatikon päädyn ja voi kaikki tuntemani kirosanat ja tuntemattomat päälle. Paketista oli molemmat mutterit ja siirtäjän ruuvi irti. Siirtäjän ruuvin sai sormin pois, ensiö akseli mutteri oli pyörinyt noin 3-4 mm irti mahdollistaen akselin päittäisliikken saman verran. Ihmettelinkin kun ykkönen ei pysynyt lopussa päällä kun vetossa. Edellisen kasaajan aikaan saannoksia, epäilinkin tätä kun kaikki muutkin ruuvit ja pultit oli aika kevyesti kiristetty. Viitosen synkro oli päässyt heilumaan liian laajasti, jousia ja kuulia puuttui. Lisäksi kytkinrattaan ja hammaspyörän välinen levy oli mennyt vaihtokuntoon, saaneeko mistään uutta. Hammaspyörät oli muutoin ehjät. Ensiö akselin laakerin häkki oli katkennut ja laakeri tuli hammaspyörän mukana pois. Ainoa hyväpuoli asiassa oli että en ole ikinä tuota pakettia näin vähällä voiman käytöllä saanut purettua.
« Vastaus #127 : 17.09.2015 kello on 20:55 »
Miten tää on mahdollista kaikilla rupeaa poikimaan lootat . Taidan laitaa mutterilukitetta lisäksi ensiö ja toisio akselin muttereihin varmistaakseni pitävyyttä ,täytyyhän ne vetää momenttiin ja lyönti lukita muutenkin kun ala niputtamaan.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2015 kello on 21:18 »
« Vastaus #128 : 17.09.2015 kello on 21:22 »
Akselin päätymutterit pysyy kiinni kun ne kiristää kunnolla momenttiin ja lyö lukituksen koloon. Siirtäjän ruuviin lukitusnestettä.
« Vastaus #129 : 19.09.2015 kello on 12:30 »
Tamgearssilta tuli uudet mutterit, jouset ja kuulat ja laatikko odottaa kasausta. En enää jaksanut alkaa tuon vaihtolaatikon ja kytkimen kanssa värkkäämään kun se lähtee irrotuksen jälkeen takas Sääksmäelle..toivot tavasti saan rahat takasin myös niinku myyjä lupasi. Tarina jatkuu jahka vaihtotyö saadaan tehtyä...ketuttaa vaan kun ei itellä ole tarpeeksi isoa tallia tehdä vaihtoa kun taitoa ja halua olis ja pihalla alkaa olla turhan kylmä ja märkää.
« Vastaus #130 : 19.09.2015 kello on 13:02 »
Tamgearssilta tuli uudet mutterit, jouset ja kuulat ja laatikko odottaa kasausta. En enää jaksanut alkaa tuon vaihtolaatikon ja kytkimen kanssa värkkäämään kun se lähtee irrotuksen jälkeen takas Sääksmäelle..toivot tavasti saan rahat takasin myös niinku myyjä lupasi. Tarina jatkuu jahka vaihtotyö saadaan tehtyä...ketuttaa vaan kun ei itellä ole tarpeeksi isoa tallia tehdä vaihtoa kun taitoa ja halua olis ja pihalla alkaa olla turhan kylmä ja märkää.
kyllä sä saat ite tehä sen mun tallis, voin mä keksii muutatekemistä siks aikaa, vaikka ottaa kuvii ja päivittää niitä tähä ketjuun  ruetaan hommiin ens viikon keikan jälkeen 
« Vastaus #131 : 19.09.2015 kello on 13:16 »
kyllä sä saat ite tehä sen mun tallis, voin mä keksii muutatekemistä siks aikaa, vaikka ottaa kuvii ja päivittää niitä tähä ketjuun  ruetaan hommiin ens viikon keikan jälkeen 
ORG henkeä on ilmassa melko lailla.  Eikä ole eka kerta ko. henkilöltä.
« Vastaus #132 : 19.09.2015 kello on 13:37 »
Tulee korjaaminen hankalaksi jos ei ole mitään sateensuojaa, täytyy pystyä nostamaan matkailuauto sen verran korkealla että pystyy korjaamaan vaihdelaatikko alakautta. Jos menee tee-se-itse paikkaan korjaamaan .Suuri vaara on että homma ei mene putkeen sitten se alkaa maksamaan.Samaa itse olen miettinyt monta kertaa ,kun olen miettiny missä voi korjata.Toinen asia on että näissä tee se itse halli jossa ei riitä korkeus matkailuautoille.Ku n joutuu käyttämään autonostinta.  Toi on hyvä että rölli tarjoaa mahdollisuutta paikaan missä tehdä.
« Vastaus #133 : 20.09.2015 kello on 18:41 »
Oliskos kukaan kirjottaanut ylös työvaiheet vaihdelaatikon irrotuksessa? Kun en omista Haynesin opastakaan fiiusta.
« Vastaus #134 : 20.09.2015 kello on 22:13 »
Oliskos kukaan kirjottaanut ylös työvaiheet vaihdelaatikon irrotuksessa? Kun en omista Haynesin opastakaan fiiusta.
Olen kerran yhden irrottanut. Moottori jäi 'paikoilleen' ja laatikko lokasuojan alta pois. Moottorissa oli kiinni se päädyn kumityyny ja kuormaliina, käytännössä kaikki muu piti irrottaa.
|