rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tiemaksut yli 3½tn matkailuautoille Euroopassa - maksulaitteen pakollisuus  (Luettu 3584 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:33
Oliko tällaista aihetta?

Eli kun nykyään yli 3500kg matkailuautoilta (M1) osassa maita vaaditaan erilaista/erihintaista veroa/maksua mitä enintään 3500kg henkilöautoilta (M1). Toisissa maissa henkilöautoista asian erottaa tavara-ajoneuvoluokka (N1-3) ja "bussiluokka" yli 7hlöä/matkustajaa.

Muutenhan olisi helppoa kuten vuosia sitten - eiku rajalta ostamaan tarraa tai kuittia, muttakun näissä yli 3500kg autoissa on tulleet nämä etäluettavat esiladattavat tuulilasilaitteet. Osin myös henkilöautopuolella mahdollista käyttää, mutta raskaampien pakko..

Balttian suunnalta tullessa Eurooppaan riesana se, että maat joissa elektronisia värkkejä vaaditaan, vielä yhteensopimattomuus.

Kiinnostaako asia, pitäisikö (tai onko jo?) - mulle avautu kun Autoliiton jäsensivuilta katselin maatietoa, mikä missäkin maassa? Tieto jää vanhaksi aika pian..
Tuoltahan voisi kopsata asiaa per maa (jokainen omanaan) kuka ei AL tai sfc-jäsen ole näkisi myös.
« Viimeksi muokattu: 8.03.2019 kello on 12:34 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:35
  • viva la France
Ranska ja espanja menee tällä piipparilla https://www.bipdrive.com/en/toll-system/  Bon voyage, Buen viaje

Norja,ruotsi, tanska ja ruotsi-tanska-saksa salmet voi taas hoitaa tällä https://www.multiservicetolls.com/products/brobizz/

Ja ilmeisesti tämä käy myös itävaltaan kun sen heidän systeemiin rekisteröi ja vastaavasti itävallan piippari taas tuon brobizzin tilalle toisin päin.
Sillä pääsee nuo salmien sillat sekä lautat yli. Bra resa ;)

Ja täältä löytyy ne muutkin kun kaivelee https://www.tolls.eu/europe

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:33
^
Tuo vimoisin linkki oli hyvä!

Epäselvyyttä hieman siinä milloin poksi pakollinen (ainoa vaihtoehto).

Kasaan pienin listauksen, varsinki pakollisuudesta;
Esimerkkinä marssisuunta Suomesta viaBalttia (E67) alas.
  • Viro - ei ole maksuja
  • Latvia - ei ole maksuja
  • Liettua - ei ole maksuja pl. Jurmalassa ja Kuurinkynnäksellä ympäristömaksu
  • Puola - on ja vaaditaan oma yhteensopimaton boxi;
    Lainaus
    Yksityisten ylläpitämillä teillä, eli moottoritiellä A1 ja joillakin osuuksilla moottoriteillä A2 ja A4, maksetaan kaikkien ajoneuvojen tiemaksut – kokonaismassasta riippumatta - joko käteisellä tai luottokortilla.

    Valtion, eli Puolan tiehallinnon GDDKiA:n, ylläpitämillä teillä on yli 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille ja ajoneuvoyhdistelmille käytössä vain elektroninen maksujärjestelmä viaTOLL.
    Yhdistelmässä ei ole merkitystä sillä, mikä on vetoauton tai perävaunun kokonaismassa erikseen, vaan viaTOLL-maksujärjestelmää on käytettävä, jos yhdistelmän ajoneuvojen yhteenlaskettu kokonaismassa on yli 3,5 tonnia.
    Lähde. http://www.viatoll.pl/en/a/viatoll-system-expansion-2016

    ViaTOLL-maksuja varten on hankittava yli 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille ja ajoneuvoyhdistelmille viaBOX-niminen maksulaite. Tätä varten pitää rekisteröityä ViaTOLL-järjestelmän käyttäjäksi. Rekisteröitymisen voi tehdä joko ViaTOLLin palvelupisteissä tai internetin kautta.
  • Tsekit - on, ja vaaditaan oma yhteensopimaton boxi;
    Lainaus
    Yli 3 500 kg painavat ajoneuvot
    Yli 3,5 tonnin painoisilta ajoneuvoilta peritään tiemaksut sähköisesti. Ajoneuvon omistajan on rekisteröidyttävä saadakseen maksujen tunnistinlaitteen. Premid-tunnistimia myydään useilla moottoriteiden liikenneasemilla, luettelo myyntipisteistä verkossa osoitteessa http://www.mytocz.eu/public/dplist.html. Myyntipisteisiin johtavat opasteet ”MYTO CZ” tai ”Premid”. Tunnistimesta peritään panttimaksu 1 550 CZK. Tiemaksu vaihtelee ajoneuvon päästöluokan, akselimäärän ja ajettavan matkan mukaan. Lisätietoa verkossa usealla kielellä: www.mytocz.cz.

    Jotkut tieosuudet ovat ilmaisia. Ilmaiset tiet on merkitty “BEZ POPLATKU” (= maksuton) –opasteilla tai opasteilla, joista vinjetin symboli on vedetty yli punaisella vinoviivalla.
  • Slovenia - on, pakollinen laite DarsGo, mutta EasyGo+ käy myös vasta 2020 vuonna.
    Lainaus
    1.4.2018 alkaen voi Sloveniassa yli 3,5 tonnin painoisten ajoneuvojen tietullit maksaa vain elektronisesti. Uusi määräys koskee kuorma- ja linja-autoja, mutta myös kokonaismassaltaan yli 3.500 kilon painoisia matkailuautoja.

    Ajoneuvoon pitää hankkia tuulilasin sisäpuolelle kiinnitettävä DarsGo-maksulähetin. Lähettimen avulla maksut peritään automaattisesti eikä tiemaksuasemilla tarvitse pysähtyä.  DarsGo toimii samoin kuin Itävallan GoBox, mutta laitteita ei voi toistaiseksi käyttää muussa kuin laitteen hankintamaassa.

    DarsGo-lähettimen voi hankkia tieyhtiö DARSilta tai sen verkkosivujen kautta. Käsittelymaksuna peritään 10 euroa. Laitteen käyttäjän pitää rekisteröityä järjestelmän käyttäjäksi. Ulkomailta Sloveniaan ajavat saavat ajaa ensimmäiselle DARS-lähettimien myyntipisteelle (”DarsGo servis”) asti, mutta sen jälkeen ilman lähetintä ajavia uhkaavat tuntuvat sakot.

    Lisätietoa ja rekisteröinti sekä DarsGo-lähettimen tilaukset:

    https://www.darsgo.si/portal/en/about-us

    Tietullien laskuri verkossa:

    https://www.darsgo.si/portal/en/toll-calculator

    Slovenian DARS on tehnyt sopimuksen EasyGo-verkoston kanssa ja EasyGo-lähettimen käytön yli 3, 5 tonnin painoisille ajoneuvoille arvellaan toteutuvan Sloveniassa vuonna 2020. Lisätietoa EasyGo:sta: http://easygo.com/en
  • Itävalta - on, pakollinen, yhteensopiva BroBizz/Easy Go+
    Lainaus
    Itävallan, Ruotsin, Tanskan ja Norjan tie- tai siltamaksuja (Juutinrauman BroBizz, Norjan AutoPASS ja Itävallan GO-Box) perivät yhtiöt ovat tehneet yhteistyösopimuksen. Konsortio on nimeltään EasyGo. Itävallan Go Box -maksulähetintä ei voi käyttää pohjoismaissa. Sen sijaan BroBizz-lähetintä voi käyttää yli 3,5 tonnin painoisissa ajoneuvoissa Itävallassa. Jos BroBizz-lähetintä aiotaan käyttää Itävallassa, vaaditaan Easy Go+ -sopimus, joka pitää tehdä BroBizz A/S -organisaation kanssa (https://brobizz.com/en/).

    Lisätietoa verkossa: http://easygo.com/en 
  • Unkari - on maksuja, mutta boxia ei tarvita. Sama eVignette mitä kevyemmillä
    Lainaus
    yli 3,5 tonnin painoisille tavaraliikenteessä käytetyille ajoneuvoille on käytössä HU-GO-niminen elektroninen järjestelmä
  • Slovakia - on, mutta M1-luokkaan rekisteröidyistä ajoneuvoista, vaikka niiden kokonaismassa ylittää 3,5 tonnia (esimerkiksi matkailuautot), ei toistaiseksi tarvitse hankkia lähetinlaitetta
    Lainaus
    Verkossa on luettelo ajoneuvoluokista, joita elektroninen maksu koskee: www.emyto.sk/web/guest/spoplatnene-vozidla

    Esimerkiksi M1-luokkaan rekisteröidyistä ajoneuvoista, vaikka niiden kokonaismassa ylittää 3,5 tonnia (esimerkiksi matkailuautot), ei toistaiseksi tarvitse hankkia lähetinlaitetta.

    Maksu vaihtelee ajettavan matkan pituuden, ajoneuvon painon ja päästöluokan mukaan. Moottoriteille on eri hinnat kuin moottoriliikenneteille ja ensimmäisen luokan teille. Verkossa on hinnasto: www.emyto.sk/web/guest/toll/rates.

    Tiemaksujen laskuri löytyy verkosta: https://www.emyto.sk/web/guest/toll/calculator.

    Laskurin avulla voi yli 3,5 painoisen ajoneuvon haltija katsoa etukäteen, kuinka paljon ajaminen Slovakiassa maksaa.

    Maksujen tunnistinlaitteesta peritään 50 euron panttimaksu. Maksujen lukulaitteeseen pitää ladata vähintään 50 euroa tiemaksuja varten. Jos maksulaitetta ei enää tarvita, kuljettaja voi käydä palauttamassa maksulaitteen missä tahansa myyntipisteessä, esimerkiksi rajanylityspaikkojen läheisyydessä. Myyntipiste palauttaa 50 euron panttimaksun sekä ladatusta summasta käyttämättä jääneen osuuden.

    Sopimus päättyy periaatteessa sillloin, kun asiakas palauttaa OBU-laitteen. Sopimus päättyy myös silloin, jos tiemaksuja ei ole peritty laitteen avulla 6 kuukauden aikana (eli laitetta ei ole käytetty). Kuuden kuukauden jälkeen laite on palautettava joko henkilökohtaisesti tai kuriirin välityksellä 7 päivän kuluessa SkyTollille, muuten uhkaa 257 euron sakko.
  • Sveitsi - maksuja on, mutta ei laitepakkoa (perinteinen)
  • Saksa - ei ole (hallituksen hanke 2015 vuodelta jäissä)
  • Ranska - on maksuja, mutta ei laitepakkoa, vain Espanjassa yhtensopiva vehje
    Lainaus
    Myös elektroninen maksujärjestelmä (Télèpéage) on käytössä. Télépéage edellyttää Liber-t-sopimusta. Sopimuksen voi tehdä verkossa ja tilata samalla lähettimen osoitteessa https://www.bipandgo.com/en/. Tiemaksut peritään käytön mukaan luottokortilta. Lähetin kelpaa myös Espanjan maksullisilla teillä. Télépéage-maksukaistat tunnistaa maksupaikoilla ”t”-kirjaintunnuksista.
  • Italia - maksuja on, mutta ei pakkolaitteita. Yhteensopimaton purkki Telepass https://www.telepass.com/en/private-owners
  • ..muut
Lisäilen kuhan tietoa karttuu.

« Viimeksi muokattu: 8.03.2019 kello on 13:10 »

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:12
  • Autossa on pyörät
Oliko tällaista aihetta?

Tuollahan siitä on jo erillisessä Infoa osiossa mikä kiinnitetty alkuun
https://karavaanari.org/index.php/topic,19296.0.html

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:33
Tuollahan siitä on jo erillisessä Infoa osiossa mikä kiinnitetty alkuun
https://karavaanari.org/index.php/topic,19296.0.html
No, niimpä olikin. Aika yleisellä tasolla..

Raapustin tuolla purkkipakko-vinkkelillä tuon listauksen..

Vähän hatarasti Puolan >3½tn matkailuautojen viaToll/Box pakosta lukee täällä https://www.tolls.eu/poland
Lainaus
drivers of trucks and buses over 3.5 tonnes are obliged to use an automatic system viaTOLL

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:12
  • Autossa on pyörät
No, niimpä olikin. Aika yleisellä tasolla..

Raapustin tuolla purkkipakko-vinkkelillä tuon listauksen..

Vähän hatarasti Puolan >3½tn matkailuautojen viaToll/Box pakosta lukee täällä https://www.tolls.eu/poland
Kyllä, Puolan osiossa oli kai lisää.
Ja tässä paremmin https://www.viatoll.pl/en/home
Unkari , Romani , Bulgaria on myös tietulleja, myös alle 3500 kiloa. Ote mukana rajalla koppiin ja ostat oman himosi mukaan aikaa minkä verran olet ko. maassa.
Serbiassa on maksukopit moottoriteillä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:50
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU

Norja,ruotsi, tanska ja ruotsi-tanska-saksa salmet voi taas hoitaa tällä https://www.multiservicetolls.com/products/brobizz/


En ehkö taas vain osannut mutta löysin näiltä sivuilta paljon vain tietoa hinnoista, mutten lainkaan mistä laitteen saa hankittua?

Ymmärsinkö nyt surffaillen oikein tuosta Eurovignetestä että myös Ruotsissa pitäisi jotain maksella? Vai onko tuo juuri viittaus näihin siltoihin?

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:12
  • Autossa on pyörät

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:35
  • viva la France
En ehkö taas vain osannut mutta löysin näiltä sivuilta paljon vain tietoa hinnoista, mutten lainkaan mistä laitteen saa hankittua?

Tutkipa tuota, sieltä selviää mistä saat laitteen ja mitä kaikea se laite hoitaa.
https://www.oresundsbron.com/en/prices

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:33
Nimi tuli tanska, ruotsi, norja ja itävalta boxille väärin näköjään, mutta tässä linkki boxiin ja sen toimintoihin.
Tuolla boxilla vooi maksaa myös saksa- tanska välin laivat.

https://easygo.com/

Ja väärin sen nimen muistin ranska- espanja kohdaltakin.

https://www.bipandgo.com/en/le-telepeage-espagne/

Tämä boxi on vähän harkinnan kanssa hankittava, systeemi on molemmissa maissa muuttumassa.

Ei noita ole sen jälkeen kun hanki tarvinnut kuin visa laskusta tarkastaa
että veloitukset on mennyt oikein.

Sitten pari linkkiä perään tutkittavaksi.

Tästä linkistä löytyy tietoa ranskan tulevasta systeemistä.

https://www.autoroutes.fr/index.htm?lang=en

Ja tästä linkistä periaatteessa kaikista euroopan tietulleista.

https://www.tolls.eu/

Noista saaste-alueista on tällä hetkellä eu parlamentissa menossa esitys että merkit yhdistettäisiin, niitä kun alkaa olla noiden lasiin liimattavien tietullitarrojen lisäksi 30 erilaista.
Yrittänyt ottaa tolkku tästä - mikä boxi (obu/obe) kannattaa.. mikä sulla on/onko?
  • Missään ei lue mitä EasyGo Basic tai + maksaa.
  • Brobizz ja Bropass ? On bizz tuo pelkkä OBE (maksaa 200 Skr)

Eli pelkkä EasyGo (brobizz-laitteella) ei anna alennusta Sw-Dk sillasta (106€ ylitys). Vaatii päälle Bropassin (43€/v), niin pääsee 46€ hintaisella ylityksellä.

Jos haluaa Itävallassa maksaa tuolla bizz:llä, niin pitää olla EasyGo+ -sopimus - vaan mitä ne maksaa?
Itävallan boxi ei kelpaa laivoihin, siltoihin tai norskiin.. oli EasyGo:ta tai ei..

E: EasyGO:n sivuilla lukee tieto, että toimisi jo tänä vuonna Sloveniassa (mid 2019)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:35
  • viva la France
Bribizz ja vuosimaksu on 43 € ja viimme kesänä ylitys maksoi Visa laskun mukaan alle 40 € Köpenhagen - Malmå.
Ja Puttgarden - Rödby oli jotain 60 €. Ja molemmat arki päivänä päivä aikaan.

Nyt kun lähden 1.4 tulemaan, ostan laitteella Puttgardenista kombilipun Puttgarden - Rödby ja Helsingör - Helsinborg.
Sekin pitäisi irrota alle torihintojen.

Tuo sinun hinta on käteishinta 106 € ilman bropass laitetta.
Bropasissala maksaa alle kymmenmetrien 46 € ja ja smutTur 26 €.
Eli yhteishinta vuosi- ja ylitysmaksu on 89 € Jos yhden tekee vuosittain.

Eli bropass maksaa itsensä takaisin jo yhdellä ylityksella vuosimaksun ollessa

https://www.oresundsbron.com/en/prices

Ja eysygolla saa 8 % käteishinnoista alennusta jos jollain semmoinen on.

Tämä minun laite on rekisteröity myös ruotsin silta- ja ruuhkamaksuihin.
Lisäksi norjan eri tiemaksuihin ja lautoihin, pääse henkilöauton hinnalla kulkemaan.
Tosin ei ole tullut kokeiltua.

Ehkä ensi keväänä joutuu hiihtolomalle rekisteröitymään Itävallan systeemiin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:33
Bribizz ja vuosimaksu on 43 € ja viimme kesänä ylitys maksoi Visa laskun mukaan alle 40 € Köpenhagen - Malmå.
Ja Puttgarden - Rödby oli jotain 60 €. Ja molemmat arki päivänä päivä aikaan.

Nyt kun lähden 1.4 tulemaan, ostan laitteella Puttgardenista kombilipun Puttgarden - Rödby ja Helsingör - Helsinborg.
Sekin pitäisi irrota alle torihintojen.

Tuo sinun hinta on käteishinta 106 € ilman bropass laitetta.
Bropasissala maksaa alle kymmenmetrien 46 € ja ja smutTur 26 €.
Eli yhteishinta vuosi- ja ylitysmaksu on 89 € Jos yhden tekee vuosittain.

Eli bropass maksaa itsensä takaisin jo yhdellä ylityksella vuosimaksun ollessa

https://www.oresundsbron.com/en/prices

Ja eysygolla saa 8 % käteishinnoista alennusta jos jollain semmoinen on.

Tämä minun laite on rekisteröity myös ruotsin silta- ja ruuhkamaksuihin.
Lisäksi norjan eri tiemaksuihin ja lautoihin, pääse henkilöauton hinnalla kulkemaan.
Tosin ei ole tullut kokeiltua.

Ehkä ensi keväänä joutuu hiihtolomalle rekisteröitymään Itävallan systeemiin.
Smutur on vain hiljaisen ilta-aamu ajanhinta (loppuu enne toukokuuta)

Bropass on pelkkä soppari/vuosi (omat hinnat), Brobizz on pelkkälaite, joka maksaa erikseen/päälle...

Brobizz + EasyGo-soppari (ilman Bropasia) = 106€ ylitys https://easygo.com/en/location/sweden/oresund-bridge
Eli sama kuin ilman mitään (by cash), online olisi -10€ (96€)
Brobizz + Bropas = 200skr+43€+46€ yhdelle ylitykselle. Bizz on tavallaan vain lisäkulu tähän siltahommaan, jos ei muuten tartte.

Jos mitään olen saanut selville  :-X Mutt, jos jostain kaivat EasyGo:n hintoja, olisin kiitollinen  Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:35
  • viva la France
Lainaus Öresund Bridgen sivulta "BroPas

BroPas is an annual subscription and costs just 43 EUR per year. This means that your annual subscription pays for itself from your first return trip.

 
Price per single trip    SmutTur
   BroPas
Car up to 6 meters    14,00    23,00
Camper 6 - 10 metres or car with
trailer/caravan (max 15 metres)    28,00    46,00
Camper over 10 metres or car with
trailer/caravan (over 15 metres)       85,60
Motorcycle    7,00    10,00
Annual fee: 43 EUR

Ja toinen lainaus käteishinnoista Cash payment - without BroPas contract

If you already have crossed the Øresund Bridge twice, you can get the trips to BroPas price - if you create a BroPas contract and register the receipts within 25 days of your travel date. You will save money on your first return trip and get the next trips at half price. This is not possible if you buy an online ticket.

 
Price per single trip    Online ticket    Toll station
Car up to 6 meters    48    53
Camper 6 - 10 metres or car with
trailer/caravan (max 15 metres)    96    106
Camper over 10 metres or car with
trailer/caravan (over 15 metres)    190    198
Motorcycle    27    29

Ja kolmas lainaus EasyGo

With EasyGo you get up to 8 % discount on cash payment if you cross the bridge by car.




Ja linkki bropas hintoihin laitteella ja ilman.  https://www.oresundsbron.com/en/prices

https://brobizz.com/en   Täällä kun avaat kohdan private, niin löydät molempien laiteiden esittelyn.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:33
..
https://brobizz.com/en   Täällä kun avaat kohdan private, niin löydät molempien laiteiden esittelyn.
Sieltä kun rekkaantuu, niin next>next.. tietojen syötön jälkeen tulee hinta 200Skr - vai olenko ymmärtänyt väärin. Sisältyykö tuohon Bropas? Bizz on pelkkä purkki?

Minusta EasyGo ei ole laite https://easygo.com/en/services/service-providers

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:35
  • viva la France
Sieltä kun rekkaantuu, niin next>next.. tietojen syötön jälkeen tulee hinta 200Skr - vai olenko ymmärtänyt väärin. Sisältyykö tuohon Bropas? Bizz on pelkkä purkki?

Minusta EasyGo ei ole laite https://easygo.com/en/services/service-providers

Et ole, purkki maksaa sen n. 20€.
Ja sen voit sitten rekisteröidä easyGo systeemiin.
Ja bropas vuosimaksun maksettua se toimii bropassina.
Ja lasku vuosimaksusta tulee automaattisesti niin kauan kunnes palautat purkin ja silloin saa purkista maksamasi rahat takaisin.

 

Sivustoa katsottu kertaa

Ubuntu, täysiverinen käyttöjärjestelmä.

karavaanari.org powered by Debian Linux