rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto  (Luettu 29486 kertaa)

  • Vieras
  • Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #15 : 6.03.2016 kello on 18:57 »
    Tarkoitus on muuttaa linja-autoksi rekisteröity sprinter/lt asunto/retkeily autoksi. Linkitetyssä myynti ilmoituksessa oli vähän siihen suuntaan mitä ajattelin. ajokortissa on kirjaimia vaan c asti joten linja-auto on pois kuvioista. Se miksi sitten rekisteröidään lopulta on viellä avoin. Ei kuitenkaan henkilöauto veron määrän takia. Aihioksi ajattelin 9-11 paikkaista korkeaa koria, siinä keskikäytävän korkeus on yli 190cm. Olen muutamina vuosina kiertänyt pohjoista erilaisilla patja-pakuun virityksillä ja ajattelin parantaa olosuhteita. Tilaa haluan enemmän kuin transportter kokoluokka antaa vaikka usein yksin reissaankin.
    Mieli ei myöskään tee mieli kyykkiä puskissa joten portapotti yms. olis kova sana. Ne alueet joissa matkoillani viihdyn ovat usein kaukana sivistyksestä joten palveluja eioo...

    Samalla asialla.....

    Esim,  M-B Sprinter 313 maxi  (pit. 6995 mm, kork.2570 mm, kok. paino 3500kg)
    Iveco tai Transit.

    Itse olen haeskellut tuon suuntaisia merkkejä. Takavetoa ja joka olisi ollut kylmäkuljetuksessa.
    Olisi valmiiksi lämpöeristetty. Tuollaisesta aihiosta olisi hyvä aloittaa rakentaminen.
    Tahtoo vaan olla "kiven alla" lämpöeristettynä.  :-\


    *****
    • Matkailija
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:17.04.2017 kello on 14:35
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #16 : 6.03.2016 kello on 19:00 »
    Vähän vaikuttaa alkuun hankalalta mutta enköhän jotain keksi... Suihku ei toki ole välttämätön voisi olla jopa kauniina päivänä käytettävä ulko suihku. ei oikein lämmitä mieltä ajatus istua "asioilla" keskellä autoa portapotilla, mutta pakon edessä sitten vaikka niin. Täytyy piirrellä paperille kaavioita ja ihmetellä.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 4.07.2018 kello on 20:33
    • Matkailukärpäsen purema
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #17 : 6.03.2016 kello on 19:03 »
    Googleta sprinter motorhome. Sprinter camber. Noista sit idiksiä imemään.  Thumb

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:33
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #18 : 6.03.2016 kello on 19:32 »

  • Vieras
  • Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #19 : 6.03.2016 kello on 20:16 »
    Googleta sprinter motorhome. Sprinter camber. Noista sit idiksiä imemään.  Thumb

     Kiitos vinkistä Thumb    Olen googlettanut kyllä.

    Yritän katsella täältä Virosta ensialkuun, on kaikkein kivuttomin asia.

    Miksi?
     
    On valmiiksi rekisterissä tai jos on tuotu toisesta EU maasta, ARK:n tiedostoista löytyy alkuperäiset tiedot autosta.
    Kauppa täytyy sopia että myyjä hoitaa auton rekisteröinnin, jos on tullut kilvettömänä. Miksi? Jos tuodussa autossa on jotain epäselvyyksiä, ei kaadu ostajan harmiksi.  ;D

    Jokainen auto joka on uutena rekisteröity Virossa, löytyy netillä historia  VIN-koodilla  ja rekisterinumerolla, samoin onko auto kolaroitu / kolaroimaton. (rekisröinti, km, hylkäämisen syy / syyt katsastuksessa, jne)

    Edellinen rakentamani tuli kilvettömänä Italista.( pakettiauto N1) Ei tarvinnut edes uudelleen katsastaa koska ARK:n tiedoista näkyi Italian katsastuspäivä, joka määräsi vuosikatsastuksen Virossa.

    Valmiina vein muutoskatsastukseen Hinta 22,00 euroa. Ajoneuvoluokaksi tuli  M1.
    Tämän jälkeen vuosikatsastus. Hinta 30,00. Seuraava katsastus 2 vuoden päästä.
    ( myyty viime kesänä)

    Yksityiset jobbarit, autoliikeiden jobbarien lisäksi hakevat Euroopan erimaista autoja Viroon, he tietävät erimaiden systeemit. ( Ruotsi, Saksa, Tanska, Hollanti, Puola, Liettua, Italia, Belgia, jne)

    Esim, jos jobbari hakee autoja Saksasta, hän matkustaa bussilla ( Eco Line, Express, jne)
    30-70 euron hintaan, riippuen missä auto on? Hoitaa asiaan kuuluvat paperityöt ja palaa autolla Viroon. Laittaa oman myyntihinnan autolle.

    Tietämättä toiminta tapaa kuten minä, joudun ostamaan palvelun paikanpäältä joka hoitaa autokaupan, vakuutukset, yms.....
    Kun esim, viikon etsin autoa palvelun kanssa, kustannukset ovat varmasti suuremmat kuin, jobbarin myynnissä oleva auto.
    Näin olen ajatellut...



  • Vieras
  • Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #20 : 6.03.2016 kello on 21:00 »
    Vähän vaikuttaa alkuun hankalalta mutta enköhän jotain keksi... Suihku ei toki ole välttämätön voisi olla jopa kauniina päivänä käytettävä ulko suihku. ei oikein lämmitä mieltä ajatus istua "asioilla" keskellä autoa portapotilla, mutta pakon edessä sitten vaikka niin. Täytyy piirrellä paperille kaavioita ja ihmetellä.

    http://fin.auto24.ee/used/1867324               
                                                                                                                                             
    Rekisterinumero:    425BCD
    Sarjanumero (VIN):    WDB9036631R921115

    Laita yllä olevat tiedot, alla olevaan linkkiin (avaa) löytyy teknilliset tiedot.

    http://fin.auto24.ee/ostuabi/?t=soiduki-andmete-paring&s=vin#result

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #21 : 6.03.2016 kello on 22:17 »
    No herkis kerralla helpottamasta  ^-^
    Kuorkkiin mitään saa rakennella sisälle  :-X

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #22 : 6.03.2016 kello on 22:30 »
    Sprintterissä suurin haaste on varmaankin auton kapeus. Kannattaa sitä pohjaa pirtää useampaan kertaan ja pyöritellä niitä autoon haluttuja asioita ja niiden paikkoja.

    Joskus pähkäilin tota rintterin modaamista, ja joka kerta tulin siihen johtopäätökseen, että punkat ku sais katolle, eli reilusti korotettuna siitä sais ihan mahtavan.

    Mutta itse ottasin vähän isomman aihion, eli vario/ 6xx-koppasen mersun. Hintaero ei ole kauhea saksassa. Kuulemma karkea moottori ja ainaki ilmajousitettuna outo ajaa mutta ne lisäsentit leveydessä on minusta aika arvokkaita.

  • Vieras
  • Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #23 : 6.03.2016 kello on 23:20 »
    Sprintterissä suurin haaste on varmaankin auton kapeus. Kannattaa sitä pohjaa pirtää useampaan kertaan ja pyöritellä niitä autoon haluttuja asioita ja niiden paikkoja.

    Joskus pähkäilin tota rintterin modaamista, ja joka kerta tulin siihen johtopäätökseen, että punkat ku sais katolle, eli reilusti korotettuna siitä sais ihan mahtavan.

    Mutta itse ottasin vähän isomman aihion, eli vario/ 6xx-koppasen mersun. Hintaero ei ole kauhea saksassa. Kuulemma karkea moottori ja ainaki ilmajousitettuna outo ajaa mutta ne lisäsentit leveydessä on minusta aika arvokkaita.

     Jep.

    Sprinter'in sisämitta on 1730 mm. (leveys)  Transit on 1 cm:n leveämpi. Fiat Ducato on 1805 mm. Noiden mittojen "lähimaastossa" taitavat tuon luokan peltikuoriaiset pyöriä.

    Vario menee C-kortilliseksi. C:stä  luovuin ( olin hölmö) siihen aikaan kun en viitsinyt käydä lääkärillä, ajatellen etten tarvitse enää. Thumbd
    Jos olisi edelleen C-kortti, olisin tehnyt vanhasta myymälä-,tai linja-autosta jo aikaa sitten.
    Minulla on 80-luvun puolivälissä, toisen asuntovaunun jälkeen myymäläautosta rakennettu matkailuauto. Yksi elämäni hölmöimpiä kauppoja, myydä se. Thumbd
    Toimiva, erittäin hyvä matkailuauto lähes kaikilla herkuilla mm, saunalla varustettuna. Kaskovakuutus arvo oli 40 000 markkaa.

    No juu, tällaista elämä on. :D
    Täytyy nyt tsekkailla millaista tarjontaa kevään aikana alkaa liikkua.  Thumb










     

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 5.05.2024 kello on 21:28
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #24 : 7.03.2016 kello on 00:10 »
    No herkis kerralla helpottamasta  ^-^
    Kuorkkiin mitään saa rakennella sisälle  :-X

    Ei se ihan niin ole. Tässä kuva linja-autosta kuorma-autoksi muutetusta Volvosta:


    Kuva Kylähullut kulkurit -foorumilta Lahti32:n, joka tällekin foorumille kirjoittelee, rakentamasta autosta.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 4.07.2018 kello on 20:33
    • Matkailukärpäsen purema
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #25 : 7.03.2016 kello on 01:03 »
    Niin noi sprintterit jne jne kuorkkina aika Mahotonta rakentaa vaa oikeesti isoissa vehkeissä kait jotai erilaisuutta. En tiiä ku en oo niistä kysellyt mutta eikös joku FH volvostakin ole tehny reissu reen?

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:33
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #26 : 7.03.2016 kello on 01:37 »
    Niin noi sprintterit jne jne kuorkkina aika Mahotonta rakentaa vaa oikeesti isoissa vehkeissä kait jotai erilaisuutta. En tiiä ku en oo niistä kysellyt mutta eikös joku FH volvostakin ole tehny reissu reen?
    kyllä kuorma-autoksi rekisteröidystä sprinteristä saa tehdä matkailuauton ilman mitään väliseiniä tai kuormatilaa. se vain laitetaan m1 luokkaan, eli matkailuauto. suurin osa busseista tehdyt matkailuautot on rekisteröity m1 luokan kuorma-autoksi. tosin bussien kanssa tulee välillä pituus vastaan, kuorma-auton max pituus on 12m. jos bussi on yli 12m sitä ei voi rekisteröidä kuorma-autoksi. jos oikein muistan se 190cm korkeus vaatimus ei koske koko autoa vaan jotain älyttömän pientä neliö määrää jossain kohtaa autoa.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 4.07.2018 kello on 20:33
    • Matkailukärpäsen purema
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #27 : 7.03.2016 kello on 05:48 »
    Kyllä,kyllä ja aiemmin laitoin ne mitta vaatimukset ja b-korttiluokan autosta onkin nyt puhe. Trafi "kiristi" matkailuauto vaatimuksia ja katsastuksessa katsotaan esim. Nää Sprintterit jotka ovat muutettu matkailuautoksi, että niissä on matkailuautolle tyypilliset sisäverhoilut ja kaapistot kuten katsuri ilmoitti. Ei riitä enää se pelkkä tilavaatimus ja kaks laverisänkyä + keittolevy jnejne jotta saadaan rajoitin pois ja päästään 100km/h ajelemaan. Itse olisin halunnut jättää c-luokan ajoneuvoksi mutta ei onnistu ei. Ainut syy on ettei aiheuttaisi muutoksia niin paljoa sisätilassa mitä nyt pitää sitten tehdä. Kattelinkin et nettiautossa löytyy myynnissä "entinen" matkailuauto sprinter joten oisko leimalla väännetty sitä kuuluisaa kättä asiasta ja auton omistaja hävisi?!

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #28 : 7.03.2016 kello on 07:13 »
    Ei se ihan niin ole. Tässä kuva linja-autosta kuorma-autoksi muutetusta Volvosta:
    (Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

    Kuva Kylähullut kulkurit -foorumilta Lahti32:n, joka tällekin foorumille kirjoittelee, rakentamasta autosta.
    sitähän minäkin jäin ihmettelemään mutta pöljä kun on syntyään
    haluaisin niin sen vessan mukaan matkoilleni
    sänky on helppo tehdä ja keittiötarpeet

    ps: eihän rekisteriin merkityt penkit ole pakko olla paikoillaan ajon aikana
          siis kun on kuorkki jossa 2+4 niin saahan  sen takapenkin jättä kotio kun ei ole matkustajia niille

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:23
    Vs: pikkubussista budjetti luokan retkeilyauto
    « Vastaus #29 : 7.03.2016 kello on 08:10 »
    kyllä kuorma-autoksi rekisteröidystä sprinteristä saa tehdä matkailuauton ilman mitään väliseiniä tai kuormatilaa. se vain laitetaan m1 luokkaan, eli matkailuauto. suurin osa busseista tehdyt matkailuautot on rekisteröity m1 luokan kuorma-autoksi. tosin bussien kanssa tulee välillä pituus vastaan, kuorma-auton max pituus on 12m. jos bussi on yli 12m sitä ei voi rekisteröidä kuorma-autoksi. jos oikein muistan se 190cm korkeus vaatimus ei koske koko autoa vaan jotain älyttömän pientä neliö määrää jossain kohtaa autoa.
    Tarkistappa lähteesi, ja päätä;
    • tarkoitatko M1 luokkaa = henkilöauto (jonka alaluokka on "matkailuauto")
    • vai tarkoitatko N2 tai 3 = kuorma-auto ?
    Molempia et voi valita rekisteriotteeseen. Eli se muutoskatsastus tehdään juuri ajoneuvoluokkaa vaihtamalla..

    Ajoneuvon pituus menee näin
    Lainaus
    Auton pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

    a) linja-auto (M(2)- ja M(3)-luokka) 14,50 m, nivelrakenteisena kuitenkin 18,00 m

    b) muu auto 12,00 m
    Edit; Se, että ajoneuvon kuljettamiseen vaaditaan C1 tai C luokan ajokorttia, ei tarkoita (aina) alla olevan kuorma-auto. Myös M1 henkilöauton, jonka kok. massa on enemmän kuin 3500kg, vaatii tuota korttia..