rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)  (Luettu 1170843 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:04
  • viva la France
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5625 : 27.09.2023 kello on 08:07 »
No sepä olikin jälleen selkeästi sanottu :D

On siellä ihan omiksi tarpeiksi koluttu niin 2- kuin 4- pyöräisilläkin ajoneuvoilla.

Mutta se tosiasia ei muutu mihinkään että   2,8 ivecon kone on alitehoinen 6,5 tonnin autossa kun lähdetään vaikkapa Grossglocknerille.

No ei se fiatkaan mikään formula ole kun sinne kavutaan ;)

On noita alpeja yli kivuttua tullut kaksi, neljä, kuusi ja jopa 18 pyöräsellä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:38
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5626 : 27.09.2023 kello on 08:48 »
No sepä olikin jälleen selkeästi sanottu :D

On siellä ihan omiksi tarpeiksi koluttu niin 2- kuin 4- pyöräisilläkin ajoneuvoilla.

Mutta se tosiasia ei muutu mihinkään että   2,8 ivecon kone on alitehoinen 6,5 tonnin autossa kun lähdetään vaikkapa Grossglocknerille.
Justiin kävin retkipakulla Grossglocknerilla.. .

Aika vaisulta se nousu tuntui retkipakulla. Johtui varmaan kevyestä painosta 400 Nm väännöstä ja 180 hv tehosta. Alamäki olikin sitten haastavampaa. siinä meni jo fillaritkin ohi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:17
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5627 : 27.09.2023 kello on 10:35 »
^
Vastaavasti tuli käytyä reilu kk takaperin Norjan serpoilla. Vaikka mersua softattu 152hp/330Nm ->200hp/408Nm ei se alamäessä tilannetta miksikään muuta.
Aavikkoperällä siinä missä 2. vaihteella ylös meni, alastullessa (samaa tietä) piti  1:stä hakea - siitä huolimatta ilman jarrua 3k rpm tuli äkkiä vastaan.
Vastaasti 3. ylös, alas 2. Alkuvauhti ennen laskua tramaattisen tärkeää - liki nollalla kun neulansilmästä ulos tulee, niin vähiten jarrulla tarttee käydä ennen seuraavaa..

Tuo harva perä on kyllä myrkkyä monelle ominaisuudelle - varsinki pieni kone (DownSizing)<>paljon massaa, esim Fränkin 2.2 L<>4 tn..

Kattelin jokin aika sitten "neuvoja vuoristossa ajamiseen" tubetusta - ikävän kuuloisesti rallateltiin 5k rpm runtuja moottorijarrulla Alpeilla. Pienemmät vauhdit kun olisi malttanut, niin ei olisi rajottimen väärällä puolen mennä. Ei sylinterin kaasun/ilman vaihtelusta enää vastaavaa hyötyä ole, kun on enempi "resonanssia".. ja samalla ollaan mekaanisen kestämisen väärällä puolen (samalla teho ja vääntö alueen ulkona). Toivotaan vaan, että öljyfilmit kerkeää uusiutua liikkeessä ja ettei pienet toleranssit rupea kasvamaan liike-energian myötä..

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:10
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5628 : 27.09.2023 kello on 12:08 »
No sepä olikin jälleen selkeästi sanottu :D

On siellä ihan omiksi tarpeiksi koluttu niin 2- kuin 4- pyöräisilläkin ajoneuvoilla.

Mutta se tosiasia ei muutu mihinkään että   2,8 ivecon kone on alitehoinen 6,5 tonnin autossa kun lähdetään vaikkapa Grossglocknerille.
kyllä se on uskottava kun tasamaan tallaaja sanoo. se on vain erikoista kun taitaa olla suosituin jakoauto sillä päin, ilmeisesti ne ajaa vain tyhjänä edes takas ja ruoka tulee kaupasta :D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:07
  • Autossa on pyörät
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5629 : 27.09.2023 kello on 15:35 »
Kyllä täällä Iveco yleisin isopaku ja pikkubussi, nyttenkin. Toisaalta yli 30v eri näköisillä täällä pyörinyt, niin jotain havaintoa on itselläkin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:25
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5630 : 27.09.2023 kello on 20:57 »
No ei se fiatkaan mikään formula ole kun sinne kavutaan ;)


´
Ei, ei todellakaan ole.  -ei vaikka moottori lähes samoilla spekseillä  ja painoa  vain puolet verrattuna  kyseiseen 6,5 tonnin lossiin.
Siitä voi volvokin alkaa hahmottelemaan mistä asiassa on kyse.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:04
  • viva la France
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5631 : 27.09.2023 kello on 21:02 »
´
Ei, ei todellakaan ole.  -ei vaikka moottori lähes samoilla spekseillä  ja painoa  vain puolet verrattuna  kyseiseen 6,5 tonnin lossiin.
Siitä voi volvokin alkaa hahmottelemaan mistä asiassa on kyse.
Pienestä se näkyy nuperokuskin elämä olevan kiinni. Sillä takavetosella ivecolla kun pääsee sen mäen ylös ja alaskin jos osaa ajaa ja ilma vaikeuksia ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:25
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5632 : 27.09.2023 kello on 21:17 »
Pienestä se näkyy nuperokuskin elämä olevan kiinni. Sillä takavetosella ivecolla kun pääsee sen mäen ylös ja alaskin jos osaa ajaa ja ilma vaikeuksia ;)
Ei kai kukaan sanonutkaan  etteikö pääsisi vaan kyse edelleen siitä että 2,8 kone on auttamatta täysin mopo 6,5 tonnin autoon. Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:10
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5633 : 27.09.2023 kello on 21:59 »
´
Ei, ei todellakaan ole.  -ei vaikka moottori lähes samoilla spekseillä  ja painoa  vain puolet verrattuna  kyseiseen 6,5 tonnin lossiin.
Siitä voi volvokin alkaa hahmottelemaan mistä asiassa on kyse.
saisiko jotkut teho ja vääntö lukemat millä pärjää?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:07
  • Autossa on pyörät
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5634 : 27.09.2023 kello on 22:34 »
Eikös höpöllä ollut 2.8 Iveco pohjalla iso Flair. Ei tuo tussuksi haukkunut. Toisaalta kerran hirmumäessä kattelin kun joku Mersun LP mallia en tarkkaan muista mutta loppunumerot oli 12 eli 120heppanen pata meni iso asunto-osa päällä ylös, ei se sataa ajanut siinä 60 kmh korvissa. Mustaa pöläytti mutta matka jatkui.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:21
  • Kulkija
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5635 : 28.09.2023 kello on 07:32 »
Suurin osahan ei omaansa moiti. Optimoimalla irtoaisi vaikka mitä, jos sellainen on tarpeen. Sisältää vaan riskin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:41
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5636 : 28.09.2023 kello on 17:37 »
En minäkään moiti, Paitsi lääkäri kyllä moitti, niin että raskaampi auto piti myydä pois.  :(
Jyväs-Caravanissa olisi kyllä loistava Arto, hinta vain meikäläiselle liian pulska.   :(

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:21
  • Kulkija

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:41
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5638 : 1.10.2023 kello on 17:24 »
Jos olisi Aldella, hakisin pois.  ::)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:38
  • Italiafani
Vs: Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
« Vastaus #5639 : 1.10.2023 kello on 21:45 »
Kyllä trumalla Suomen talvessa pärjää jos se on kunnossa ja sitä varten on mjo