Kirjoittaja
Aihe: Italiassa ei enää saa ajaa pohjolankitkoilla kesällä (2014->) (Luettu 14095 kertaa)
« Vastaus #1 : 26.09.2014 kello on 18:04 »
Mutta talvella meidän kitkat kelpaa siellä. Haluaisiko edes kukaan ajella niillä kitkoilla siellä kesällä?
Eikö se ole niin, ettei niiden (kitkojen ) ajo-ominaiusudet ole kesällä kuumalla asvaltilla ollenkaan parhaimmillaan.
t.Kaarina
« Vastaus #2 : 26.09.2014 kello on 18:18 »
Q ne on suurin osa n.s. europa kitkoistakin asunto-autojen koossa ja kantavuudessa. Henkilöautojen renkaita sitten löytyy enemmän isommissa luokissa joitata tämäkin sääntö koskee. Belgiassa, Saksassa, Ranskassa ja hollannissa ainakin on tuo saman tyylinen sääntö voimassa siten että jos auton enemmän kuin renkaan nopeus, niin rengas on laiton. Ja tosi harvassa asunto-autossa on rakenteellinen nopeus yli 160 km/h. Omassa näkyy olevan 148 km/h. Se tieto löytyy sieltä CoC todistuksesta niin vaunuista kuin autoistakin. Ja aika harva vaunu on muuten yli 100km/h rakenteellisesta nopeudesta.
« Vastaus #3 : 26.09.2014 kello on 18:22 »
Varmaankin olisi melkoinen kokemus ajaa kesäisen Italian helteessä pakkaskäyttöön suunnitellulla kitkarenkaalla. Ei kai juurikaan huonompaa vaihtoehtoa voisi alle valita. Tai ehkä loppuunajetut nastarenkaat, joista nastat nypitty irti...
« Vastaus #4 : 26.09.2014 kello on 18:35 »
Mitä enemmän se kitka Q kuluu sitä paremmat pito-ominaisuudet siinä on kuivaan asfaltiin. Märällä on sitten luistimet.
« Vastaus #5 : 26.09.2014 kello on 21:11 »
On ne jännät renkaat nämä kitkat. Pitää paremmin jäällä ja lumessa, kuin asfaltilla. Kesällä vaaralliset, talvella turvalliset. Kyllä mä ainakin ajan "talvikelvottomat" kitkat loppuun kesäkumeina.
« Vastaus #6 : 26.09.2014 kello on 21:29 »
Meillä tuossa Adriassa on nyt alla reilut 12000 kilsaa ajetut halppis Fuldan talvirenkaat joista tietty nastat nypitty pois. Renkaat olleet varastossa viimeiset kolme vuotta ja niillä kaikkiaan ikää jo kuusi vuotta kuten Adriallakin ja ei mitään ongelmia ollut edes etelä-Ruotsissa sattuneen kaatosateen aikanakaan.
Oli yllätys kaikenkaikkiaan miten hyvät vanhat, hyväkuntoiset talvirenkaat voi vielä olla, urasyvyydellähän on iso merkitys ja sitä kyllä noissa renkaissa riittää vielä yli 8 mm verran.
« Vastaus #7 : 26.09.2014 kello on 21:42 »
Renkaat olleet varastossa viimeiset kolme vuotta ja niillä kaikkiaan ikää jo kuusi vuotta kuten Adriallakin ja
Oli yllätys kaikenkaikkiaan miten hyvät vanhat, hyväkuntoiset talvirenkaat voi vielä olla, urasyvyydellähän on iso merkitys ja sitä kyllä noissa renkaissa riittää vielä yli 8 mm verran.
Alkaa jo ikä painaa noin vanhoissa renkaissa,alkaa olla jo aika vaihtaa renkaat vaikka pintaa olis kuinka jäljellä. Meillä kesti misukan kesäkumit 7 vuotta ja silloin ensin eturenkaasta meni vyöt poikki ja muutaman tuhannen kilsan jälkeen meni takarenkaat patin takia vaihtoon.. Muistaakseni joka keväisessä karavaanari lehdessä mainitaan jotta älä käytä matkaautossa yli 5v.vanhoja renkaita. Tosin muisti on huonontunut mulla,joten satavarma en tästä oo.. Anteeksi kun meni ohi aiheesta Sent from my iPad using Tapatalk
« Vastaus #8 : 26.09.2014 kello on 21:54 »
On ne jännät renkaat nämä kitkat. Pitää paremmin jäällä ja lumessa, kuin asfaltilla. Kesällä vaaralliset, talvella turvalliset. Kyllä mä ainakin ajan "talvikelvottomat" kitkat loppuun kesäkumeina.
Juurikin samoin ajattelen...
« Vastaus #9 : 26.09.2014 kello on 22:02 »
Muistaakseni joka keväisessä karavaanari lehdessä mainitaan jotta älä käytä matkaautossa yli 5v.vanhoja renkaita. Tosin muisti on huonontunut mulla,joten satavarma en tästä oo.. Anteeksi kun meni ohi aiheesta
Tuota samaahan ne hokee henkilöautojenkin kohdalla mutta kun niissä talvirenkaissa ei ole minkäänlaisia halkeamia ja ikääntymisiä näkyvissä ja säilytyspaikkanakin kuiva varasto. Toki ne vie polttoainetta lähes 2 l/100km kesärenkaisiin nähden enemmän joten senkin suhteen niiden käyttö tuntuu käytössä mutta jos olisi edes puolikuluneet...
« Vastaus #10 : 26.09.2014 kello on 22:03 »
Muistaakseni joka keväisessä karavaanari lehdessä mainitaan jotta älä käytä matkaautossa yli 5v.vanhoja renkaita.
Oliko noin tiukka aika? Minusta vähän enemmän. Omat on nyt kuusivuotiaat ja selkeästi kovettuneet, vaikka pintaa onkin. Pitäisi olla varmaan kitkasarjakin, jos aikoisi Keski-Euroopassa talvireissata. Kalliiksi tulisi.
« Vastaus #11 : 26.09.2014 kello on 22:18 »
Juu satavarma en oo tosta viisvuotis säännöstä kuten mainitsin,mutta sellanen muisti mulla on..miseliinin campperit hajos tosin oikeesti toisin kuten edellä väitin,ensin tuli takapyörään patti kylkeen,vaihdettiin uudet taakse kun ei raaskinut kaikkia kerralla vaihtaa. Myöhemmin alko auto täristää niin eturenkaan vyöt poikki,ja niin ostettiin uudet eteen. Ois niillä pinnan puolesta parikesää poutasäällä ajellu. Halvemmalla olis päässyt kun olis koko sarjan ostanut kerralla,eikä nuukaillut turhaan,mutta köyhä säästää missä vaan on mahdollista,joskus se vaan pakosta kolahtaa omaan nilkkaan tuo säästäminen. Sent from my iPad using Tapatalk
« Vastaus #12 : 27.09.2014 kello on 08:01 »
« Vastaus #13 : 27.09.2014 kello on 09:35 »
Italiassa on tullut voimaan uusi määräys kesän 2014 alusta alkaen. Italiassa ei saa kesäaikana käyttää Q-nopeusluokan (max 160km/h), tai alemman luokan (F - P) talvirenkaita. Kesällä saa Italiassa käyttää vain talvirenkaita, joiden nopeusindeksi on R -ZR. Määräys koskee myös ulkomailla rekisteröityjä autoja. Rangaistus lainlyönnistä on 419-1682 €
Tästä puuttuu nyt tärkeä fakta: Mikä on 'kesäaikaa'??
« Vastaus #14 : 27.09.2014 kello on 10:07 »
Nettifaktaa " Here it is Deutsch und deutlich. http://www.suedtirolnews.it/d/artike...r-bindend.html
Rule for Italy:
1) In general speed index must at least cover cars top speed. Winter, Summer, all season, M+S etc.
2) During winter time (October 15 to Mai 15): You can use M+S tyres which are rated with a speed index of Q or better, regardless of cars top speed. (Q == 160km/h). Outside this time see 1)
" ..vaan niihän se on kait koko eu-alueellakin, siis Suomessakin, että autossa on käytettävä rekisteriotteeseen merkattuja nop.luokan renkaita. Suomessa kansallinen säädös antaa käyttää näitä P,Q,R luokan renkaitakin talvella, mutta tällöin kojelaudassa pitäisi olla asiasta tarra.. näin on ennen pykälässä lukenut. Ei vaan koskaan valvottu/vaadittu kun eihän täällä saa ajaa kuin satkua - ja aika harvassa paikassa.. Edit; niin, esim. mulla Rimorissa (Ford) otteessa lukee R-nopeusluokka..
|