Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Rölli - 3.12.2013 kello on 14:50
-
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kattovalot-lailliset-myos-suomessa
onko kukaan perehtynyt onko voimassa vielä asetus jonka mukaan pitää olla parillinen määrä valaisimia, eli ruottin mallin mukanen kolmen apukaukovalon patterin laillisuus?
-
http://yle.fi/uutiset/poliisi_puuttuu_usein_laittomiin_lisavaloihin/6377530
Tässä lisä tietoa..
-
olipa vähä tyhjänpäivänen kysymys Thumbd.. ku jakso lukee itelähettäm linkin linkit ni siellähä sanottittiin iha selvästi joko 2.4tai 6... eli ei kolmests eikä viiestä eikä seittemästä. :-[
-
Milloin tarvitsee lisäkaukovaloja ?
Joka aamu/ilta ajan 80 km työmatkan, yhteensä 160 km. Tuolla matkalla "pitkät" päällä voi ajaa muutaman kilometrin, liikennettä riittämiin, ei ole järkeä laittaa rahaa "tarpeettomiin" valoihin.
Ja lisäksi se "sokea"hetki kaupanpäälle. Kun vastaantulijan takia joudut vaihtaa puolivaloille menee silmälläsi hetki jos toinenkin ennenkuin se on tottunut hämärempään olosuhteeseen, vaarallinen "hetki" . . .
Sama ilmiö on kun autossa pidetään aiheetta sumuvalot päällä, silmä "näkee" kirkkaasti valaistun alueen mutta "se äärialue" jonka puolivalo valaisee sumuvalojen kantaman jatkeeksi sitä silmä ei enää näe, se on "pimeää" aluetta . . . Se "äärialue" on ratkaiseva jos jokin este on tiellä, sumuvalo valaisee erittäin lyhyen alueen, ja jos mäkinen maasto, voi valaistu alue olla erittäinkin lyhyt.
Auton omat valot riittää, ja piste.
Nuot edellä mainitut seikat on tutkitusti faktaa . . .
Tulikohan taas tökättyä "kusiaispesään" ? . . .
-
Milloin tarvitsee lisäkaukovaloja ?
Joka aamu/ilta ajan 80 km työmatkan, yhteensä 160 km. Tuolla matkalla "pitkät" päällä voi ajaa muutaman kilometrin, liikennettä riittämiin, ei ole järkeä laittaa rahaa "tarpeettomiin" valoihin.
Minä ajan joka aamu/ilta työmatkan 75 km, yhteensä 150km. Tuolla matkalla "pitkät" päällä voi ajaa n. 90% matkasta.
Joka viikko joudun jarruttamaan peurojen, tai hirvien takia. Joskus jopa 4-5 päivänä viikossa.
Siinäpä mulle on tarpeeksi perustelua tehokkaille lisäkaukovaloille. Kaikki kun eivät tee matkaa taajamissa.
-
Joka viikko joudun jarruttamaan peurojen, tai hirvien takia. Joskus jopa 4-5 päivänä viikossa.
OHO :o
Minä olen ajanut 190000 km 18 vuoden aikana tuota 5-tietä työmatkailun merkeissä enkä ole nähnyt tuona aikana kuin pari peuraa ja nekin vain metsän reunalla....johtune eko tuo nyt siitä kun mulla ei ole ollut lisävaloja autoissa vai siitä kun katuvalot on loistanut tuolla matkalla viimeisten 13 vuoden aikana, enpä tiedä en mutta toivottavasti sama meno jatkuu tulevaisuudessakin, jospa ne hirvet ei tänne savoon tulisikaan. Thumb
-
Auton omat valot riittää, ja piste.
Renaultissa kyllä, mutta siinä onkin bi-xenot + h1 pitkät jo ihan vakiona => pitkillä keulalla palaa h1-pitkien lisäksi pitkät xenot => kyllä muuten latu aukeaa :D
(http://i.ebayimg.com/t/2005-renault-scenic-xenon-projector-headlight-158-114-00-/00/s/OTYwWDEyOTY=/z/AWoAAOxyu~lSRLXh/$T2eC16hHJHEFFmHLgjjZBSRL(gQZn!~~60_35.JPG)
-
Milloin tarvitsee lisäkaukovaloja ?..
Auton omat valot riittää, ja piste.
..
Kyllä, ja kyllä ;D Samassa paketissa 8)
(http://koti.mbnet.fi/dslcat/Saab9-3/H7_xenon.jpg)
xenon apukauko- ja bi-xenon(lähi+kauko)valot Thumb
-
ohase hienoo ett ett teill o uusiss autoiss valoi.. mutta näis kahekskyt lukusiss ei nii kauheesti voi kehuu, nois vanhemmissa ku sai olla lyhkäsekki kahtena oli hienompaa... ja kaikki ei aja taamissa ja yksnumeroisii teitä, jos jouvut vaikk joka aamu ajaan 90km nelinumeroista tietä jyväskylän yläpuolella ni luulekko ett sielll tulee mitään muuta vastaan ku elukoita ja katu valoi eioo... saattaa joskus toisen vuoron kaveri tulla vastaan mutt se osaa pitää pitkiä niin kauan päällä ku ne oikeesti tarttee vaihtaa lyhyviin
-
Tulikohan taas tökättyä "kusiaispesään" ? . . .
Raapisit päätäsi harvemmin....
-
Olen aika usein seurannu ettei kaikissa autoissa ole edes kaukovaloja?
Sunnuntaina iltana ajoin 130 tietä, kolme oli edellä sillä matkalla sellaista joilla ei tuntunut kaukovaloja olevan ( ainakaan käytössä) kuitenkin vajaata kahdeksaakymmpiä ajoivat. :(
Kyllä mullakin apukaukovalot oli edellisen edellisissä kulkuvälineissä. :D
-
Joku Tku motarikin on just silleen pässisti rakennettu että pitkiä et kovin usein voi vastaan tulevan liikenteen vuoksi käyttää, mutta toisaalta lyhkäsilläkään ei näe niin paljoa että turvallisesti voisi talvinopeuksia päästellä >:D Pitäisikin olla valot, joissa vain toisessa on pitkä ja toisessa lyhkänen samaan aikaan. Tiedä sitten nuo uudet mukautuvat AFL-valot, toimisiko ne jo näinkin fiksusti 8)
-
Kyllä mulle ainakin tulee volvoon lisäpitkät,sitä valoa,kun ei ole koskaan liikaa,jäänyt vaan mieleen tuolta raskaan kaluston puolelta ;) :D
-
Joku Tku motarikin on just silleen pässisti rakennettu että pitkiä et kovin usein voi vastaan tulevan liikenteen vuoksi käyttää, mutta toisaalta lyhkäsilläkään ei näe niin paljoa että turvallisesti voisi talvinopeuksia päästellä >:D Pitäisikin olla valot, joissa vain toisessa on pitkä ja toisessa lyhkänen samaan aikaan. Tiedä sitten nuo uudet mukautuvat AFL-valot, toimisiko ne jo näinkin fiksusti 8)
Mulla pelaa/palaa lyhyet H7:t aina ja pitkillä tulee olikos H1:t kaveriksi. Ainoa ongelma on laillisilla polttimoilla varustettuna vastaantulijoiden räpsiminen kun pitävät valoja liian kirkkaina.
Eihän se haittaisi, jos pitkillä olisi tuplat katolla kaverina, mutta sehän vaan tarkoittaisi sitä että mun pitäisi aina vaihtaa lyhykäisille paljon aiemmin ettei vastaantulija koe häikäistymistä eli joutuisin ajamaan paljon enemmän pelkillä lyhykäisillä.
Tänäkin aamuna tuli useampi rekka vastaan, jossa oli hirveen kirkkaat kaukovalot - toiset alhaalla ja lisät katolla tai sitten kaikki neljä katolla. Valoteho noissa vastaa Airbusin laskeutumisvaloja 6000K värisävyllä, jolloin pitkillä suorilla on siis vaihdettava kaukaa omat lyhyille, jotta tajuavat myös vaihtaa pienemmille. Usein rekassa onkin sitten lähivaloina kaksi keltaista saunalyhtyä... :o
-
Mulla pelaa/palaa lyhyet H7:t aina ja pitkillä tulee olikos H1:t kaveriksi. Ainoa ongelma on laillisilla polttimoilla varustettuna vastaantulijoiden räpsiminen kun pitävät valoja liian kirkkaina.
Eihän se haittaisi, jos pitkillä olisi tuplat katolla kaverina, mutta sehän vaan tarkoittaisi sitä että mun pitäisi aina vaihtaa lyhykäisille paljon aiemmin ettei vastaantulija koe häikäistymistä eli joutuisin ajamaan paljon enemmän pelkillä lyhykäisillä.
Tänäkin aamuna tuli useampi rekka vastaan, jossa oli hirveen kirkkaat kaukovalot - toiset alhaalla ja lisät katolla tai sitten kaikki neljä katolla. Valoteho noissa vastaa Airbusin laskeutumisvaloja 6000K värisävyllä, jolloin pitkillä suorilla on siis vaihdettava kaukaa omat lyhyille, jotta tajuavat myös vaihtaa pienemmille. Usein rekassa onkin sitten lähivaloina kaksi keltaista saunalyhtyä... :o
Mun ajamissa rekoissa ei ollut sauna lyhtyjä vaan kunnon valot jotta ei tartte itse vaihtaa ekana puolikkaita,ja lähi valot oli sit valot,jota ei voi verrata saunalyhtyyn ;) :D
-
Kyllä mulle ainakin tulee volvoon lisäpitkät,sitä valoa,kun ei ole koskaan liikaa,jäänyt vaan mieleen tuolta raskaan kaluston puolelta ;) :D
Samaa mieltä Tikkakosken diplomaatin kanssa siitä että valoa ei ole koskaan liikaa. Vaikka itsellä ei lisäpitkiä ole niin harkinnassa ovat kuitenkin olleet jo pidempään. Pidemmillä matkoilla tuonne pohjoiseen ois joskus käyttöä. Usein tulee ajeltua hiljaiseen aikaan aamulla tai iltamyöhällä ja silloin niitä vois käyttää tarvittaessa. Valinnan vaikeus lähinnä, että mitä laittaa.
Silti toisaalta mielipiteeni on myös sitä mieltä, että hyvät lähivalot on kaiken perusta. Aiemmin omistamassani diesel Subarussa vm2008 on ollut parhaat valot tähän saakka mitä meillä ollut. Siinä oli bi-xenonit ja apukoulovalo halogeenit. Saabeissakin oli hyvät, mutta tuon suben lyhyet vei voiton.
Minkälaiset sitä pitäis laittaa, että ois hyvät, ei näyttäis kovin rumalta ja kuitenkaan ei houkuttelis pojankosseja repimään niitä irti kaljarahan puutteessa? Eikös jotku halvat Bilteman ämpärit menestyneet TM testissä joskus?
-
Samaa mieltä Tikkakosken diplomaatin kanssa siitä että valoa ei ole koskaan liikaa. Vaikka itsellä ei lisäpitkiä ole niin harkinnassa ovat kuitenkin olleet jo pidempään. Pidemmillä matkoilla tuonne pohjoiseen ois joskus käyttöä. Usein tulee ajeltua hiljaiseen aikaan aamulla tai iltamyöhällä ja silloin niitä vois käyttää tarvittaessa. Valinnan vaikeus lähinnä, että mitä laittaa.
Silti toisaalta mielipiteeni on myös sitä mieltä, että hyvät lähivalot on kaiken perusta. Aiemmin omistamassani diesel Subarussa vm2008 on ollut parhaat valot tähän saakka mitä meillä ollut. Siinä oli bi-xenonit ja apukoulovalo halogeenit. Saabeissakin oli hyvät, mutta tuon suben lyhyet vei voiton.
Minkälaiset sitä pitäis laittaa, että ois hyvät, ei näyttäis kovin rumalta ja kuitenkaan ei houkuttelis pojankosseja repimään niitä irti kaljarahan puutteessa? Eikös jotku halvat Bilteman ämpärit menestyneet TM testissä joskus?
Thumb Hommaa vaan ne lisäpitkät,vaikka jotkut on täälä vastaan,ne on näitä kehä kolmosella ajavia ;)
-
Ei minulla ole mitään kunnollisia valoja vastaan, mutta mikä ...tana joitain kuskeja vaivaa kun yöllä kohdatessa tienpäällä läväytetään ne pitkät päälle 4-5m. ennen kohtaamista, ajele siinä sitten sokeana parisataa metriä prkl..???
-
Ei minulla ole mitään kunnollisia valoja vastaan, mutta mikä ...tana joitain kuskeja vaivaa kun yöllä kohdatessa tienpäällä läväytetään ne pitkät päälle 4-5m. ennen kohtaamista, ajele siinä sitten sokeana parisataa metriä prkl..???
Sitä kanssa ihmetellyt itse..
-
Jos vastaantulijalla on kirkkaalla ilmalla sumuvalot päällä, minä ainakin "vedän" pitkät päälle ! :(
-
Jos vastaantulijalla on kirkkaalla ilmalla sumuvalot päällä, minä ainakin "vedän" pitkät päälle ! :(
Tuollainen kansanpoliisi mentaliteetti vielä kun saatais pois...niin hyvä olis. :(
-
Ei minulla ole mitään kunnollisia valoja vastaan, mutta mikä ...tana joitain kuskeja vaivaa kun yöllä kohdatessa tienpäällä läväytetään ne pitkät päälle 4-5m. ennen kohtaamista, ajele siinä sitten sokeana parisataa metriä prkl..???
Eikös tuo ole se oikeaoppinen tapa.
Itse ainakin entisissä autoissa pyrin aina räppäämään pitkät päälle juuri ennen kohtaamista. Tiiä sitten, oliko 4 metriä, vai just konepellin kohdalla, mutta en halunnu sukeltaa pimeyteen ilman pitkiä. Mutta siis sellaisella oletuksella, että suoraan kuskin silmiin ei porota, jollei sitten katso kohti.
Vastaantulijahan seuraa piennarviivaa noissa kohtaamistilanteiss a siten, ettei voi tietää minkä merkkinen auto vastaan tuli. Jos taas se keulamerkki kiinnostaa niin paljon, että sitä pitää kurkkia, niin oma moka.
Nykyisin auto hoitaa tuon vaihtamisen, niin ei tarvitse siihen kajota. Tosin perässä ajaessa vaihtaa lyhyet, kun näkyy edellä ajavan takavalot, eli aivan liian aikaisin.
Ja täällä kehäteiden ympäristössä kun nyt ei muutenkaan noita pitkiä juurikaan tarvitse.
-
Eikös tuo ole se oikeaoppinen tapa.
Itse ainakin entisissä autoissa pyrin aina räppäämään pitkät päälle juuri ennen kohtaamista. Tiiä sitten, oliko 4 metriä, vai just konepellin kohdalla, mutta en halunnu sukeltaa pimeyteen ilman pitkiä. Mutta siis sellaisella oletuksella, että suoraan kuskin silmiin ei porota, jollei sitten katso kohti.
Vastaantulijahan seuraa piennarviivaa noissa kohtaamistilanteiss a siten, ettei voi tietää minkä merkkinen auto vastaan tuli. Jos taas se keulamerkki kiinnostaa niin paljon, että sitä pitää kurkkia, niin oma moka.
Nykyisin auto hoitaa tuon vaihtamisen, niin ei tarvitse siihen kajota. Tosin perässä ajaessa vaihtaa lyhyet, kun näkyy edellä ajavan takavalot, eli aivan liian aikaisin.
Ja täällä kehäteiden ympäristössä kun nyt ei muutenkaan noita pitkiä juurikaan tarvitse.
Itsellä tyyli kanssa jos perävalot näkyy,niin puoli valot päälle ;)
-
Nykyisin auto hoitaa tuon vaihtamisen, niin ei tarvitse siihen kajota. Tosin perässä ajaessa vaihtaa lyhyet, kun näkyy edellä ajavan takavalot, eli aivan liian aikaisin.
Ja täällä kehäteiden ympäristössä kun nyt ei muutenkaan noita pitkiä juurikaan tarvitse.
Missä vaiheessa tuollainen automaattivaihtaja sitten kytkee päälle kaukovalot kohtaamistilanteess a?
-
Missä vaiheessa tuollainen automaattivaihtaja sitten kytkee päälle kaukovalot kohtaamistilanteess a?
Aavistuksen verran myöhemmin kuin mitä itse vaihtaisi, eli siinä vaiheessa kun vastaantullut auto on täysin ohittanut, silloin rävähtää pitkät takaisin päälle, autokoulussahan opetettiin että pitkät voi laittaa päälle silloin kun ollaan vastaantulevan takaoven tienoilla, noin ainakin mulle on sanottu ja noin myös olen tehnyt tähän asti, nyt sitten automatiikka hoitaa hiukan myöhemmin....no eipähän ainakaan häikäisty takanaistujatkaan. ;D
-
Minulla on sitikassa tuo valo-automaatikka. Syttyvät itsekseen ja sammuvat, vaihtaavat pitkät ja niin ees pois päin.
Tunneliin kun ajat, niin valot syttyy. Sitten siellä tunnelissa kun ruuuhka aikaan jono pysähtyy ja olet rekan taka niin alkaa se valoshow
kuin Dannyllä aikanaa välkyy ja räpsyy kun automaatikka miettii pitäisiikö polttaa pitkiä ja saa aikaa päätöksen, niin tulee liian kirkasta ja kas kummaa valot sammuu. Mutta muuten ovat kyllä oiva lisävaruste.
-
Raapisit päätäsi harvemmin....
Tuollaiset kommenttisi voisit jättää omaan pikku pääkkysi sisään . . .
-
Tuollaiset kommenttisi voisit jättää omaan pikku pääkkysi sisään . . .
Niin pitäisi,. vaan joskus ei malta, kun joku luuluu tietävänsä kaiken. ;D
-
Mulla autossa tehtaan vakiot. Se vaihtaa ensin jolla häikäisee periaatteella menty. Yleensä vastaan tuleva vaihtaa ensin joskus ei kumpikaan vaihda. ;D ;D ;D Ei niitä vastaantulijan lamppuja tarvi tollistella ne on pyöreet tai soikeat ja kirkkaat tai siniset. ;D
-
Ei niitä vastaantulijan lamppuja tarvi tollistella ne on pyöreet tai soikeat ja kirkkaat tai siniset. ;D
Thumb Monesti tulee vastaan noita tollistelijoita ja alkavat räpsytteleen valojansa. Loppuu se tollistelu nopeasti kun laitan pitkät päälle :D
-
Thumb Monesti tulee vastaan noita tollistelijoita ja alkavat räpsytteleen valojansa. Loppuu se tollistelu nopeasti kun laitan pitkät päälle :D
Heh...
Pitäiskös minunkin laittaa kisa pystyyn ja 6 pitkää päälle yhtäaikaa. Niistä vielä pari on Xenoneja. ;)
No en laita...Se on kiellettyä ja niillä valoilla menis jo jäniksetkin selälleen.
-
KIELLETTYÄ se on SUMUVALOJENKIN käyttö muulloin kun SUMUSSA ! ! !
-
Niin pitäisi,. vaan joskus ei malta, kun joku luuluu tietävänsä kaiken. ;D
Thumb
-
KIELLETTYÄ se on SUMUVALOJENKIN käyttö muulloin kun SUMUSSA ! ! !
Entäs sakea lumipyry? :D
-
Itsellä ei ole koskaan sumuvalojen (väärä) käyttö häirinnyt. Enemmänkin häiritsee väärin suunnatut valot ja pahimpana kaikista jälkiasennus xenonit, eli ne laittomat viritelmät. Pitkissä olkoon mitä on, mutta ajovaloissa ne häiritsee joskus pahoin. Kun umpiota ei ole suunniteltu xenonille niin valokuvio on mitä on ja hajavaloa tulee pahasti vastaantulevien silmiin.
-
MarkoA kanssa samaa mieltä,että nämä väärin suunnatut valot/polttimo huonosti laitettu,on aika iso haitta tekijä tuolla liikenteessä..Varsi nkin pimeällä.
-
Entäs sakea lumipyry? :D
Silloin tahtoo parkitkin häikäistä... Rankassa vesisateessa sumarit sensijaan ovat sallittuja. ;D
-
Etusumuvalot voisi vaikka lailla kieltää, kun sen verran paljon niitä väärin käytetään. Jos jollain olisi tarvetta, se ne asentaisi, sai tai ei.
Itse en ole ikinä käyttänyt. Takasumuvaloa olen tarvinnut muistaakseni pari kertaa.
Ja apukaukovalot on aivan varmasti tarpeeseen siellä, missä ei katuvaloja ole ja yleensä muukin liikenne vähäisempää. Mieluummin niitä keula täyteen, kuin teeseitse xenoneita, jotka on lähinnä epätoivoisen näköisiä ja varmaan tehoisiakin. Ainakin kaveri vaihtoi LandCruiseriinsa halogeenit takas, kun sanoi xenon-setin olevan aivan kuraa.
-
Etusumuvalot voisi vaikka lailla kieltää, kun sen verran paljon niitä väärin käytetään. Jos jollain olisi tarvetta, se ne asentaisi, sai tai ei.
Itse en ole ikinä käyttänyt. Takasumuvaloa olen tarvinnut muistaakseni pari kertaa.
Etusumuvaloista ei tosiaankaan ole käytännön hyötyä. Oikein säädettynä niistä silti tuskin on muillekaan haittaa.
Takasumuvaloa olen tarvinnut varmaan jo lukemattomia kertoja. Vielä kun saisi muutkin sitä käyttämään olosuhteiden niin edellyttäessä. Voisin jopa suositella itse sakkoja sille joka ei tarvittaessa käytä takasumuvaloa.
Tuossa laissa ja sumuvalokatkaisimes sa on vain pieni ristiriita. Ainakin omissa autoissani saadakseen takasumuvalon päälle on ensin kytkettävä etusumuvalot.
Toisaalta lain mukaan takasumuvaloa saisi käyttää, jos lumi pöllyää takana. Etusumuvalothan olisi siinä tilanteessa vielä kielletty.
-
Etusumareita olen lähes 30v autoiluni aikana aidosti tarttenut yhden käden sormien verran = ei "kovin" usein, mutta tuolloin kun niitä on tarttettu, puhutaan keleistä joissa jopa lyhkäset on liikaa, muodostaen auton eteen läpäisemättömän valomuurin :-\
Itse asiassa yhteen ex. autooni tein kytkennän, jossa pitkät sumareilla oli pelkät lisäpitkät sumareilla, auton omat pitkät sammuttaen. Kun sumarit sammutti, paloi pitkillä taas auton omat + lisäpitkät. Lisäpitkät oli asennettu puskurin alle, sumareiden viereen ja näin pimeässä sumussa sai juuri sinne sumun alle, tien pintaan todella pitkän valon, ilman sumun häikimää valomuuria Thumb
-
Etusumuvaloista ei tosiaankaan ole käytännön hyötyä. Oikein säädettynä niistä silti tuskin on muillekaan haittaa.
Takasumuvaloa olen tarvinnut varmaan jo lukemattomia kertoja. Vielä kun saisi muutkin sitä käyttämään olosuhteiden niin edellyttäessä. Voisin jopa suositella itse sakkoja sille joka ei tarvittaessa käytä takasumuvaloa.
Tuossa laissa ja sumuvalokatkaisimes sa on vain pieni ristiriita. Ainakin omissa autoissani saadakseen takasumuvalon päälle on ensin kytkettävä etusumuvalot.
Toisaalta lain mukaan takasumuvaloa saisi käyttää, jos lumi pöllyää takana. Etusumuvalothan olisi siinä tilanteessa vielä kielletty.
Mulla on tuon Bravon kanssa helppo valita, ei ole etusumareita halunnut auton uutena ostanut enkä minäkään niitä kaipaa, takasumari piisaa. Kakkosautossa on sumarit mutta todella harvoin niitä tarvitsee.
-
Silloin tahtoo parkitkin häikäistä... Rankassa vesisateessa sumarit sensijaan ovat sallittuja. ;D
Kun ne ihan kehottaa käyttämään ainkin taka sumu valoja lumipyryssä ;) :D
-
Kyllä mulle ainakin tulee volvoon lisäpitkät,sitä valoa,kun ei ole koskaan liikaa,jäänyt vaan mieleen tuolta raskaan kaluston puolelta ;) :D
Mulla kans kulkimessa lisäpitkät, valoa ei ole koskaan liikaa.... Thumb Thumb
-
Mulla kans kulkimessa lisäpitkät, valoa ei ole koskaan liikaa.... Thumb Thumb
Mulla kans kulkimissa lisäpitkät, valoa ei ole koskaan liikaa.
-
Mulla kans kulkimissa lisäpitkät, valoa ei ole koskaan liikaa.
Vaikka sokea puusilimä olenki niin pimeässä auton omat valot riittää! kun ne on hyvät ja parempia en tarvii
-
Vaikka sokea puusilimä olenki niin pimeässä auton omat valot riittää! kun ne on hyvät ja parempia en tarvii
oon aivan samaa mieltä, mutta harvassa vanhemmassa ne on edes välttävät...
-
oon aivan samaa mieltä, mutta harvassa vanhemmassa ne on edes välttävät...
Niimpä! Ainaski vanhemmissa Saapeissa on valot kuin kynttilä tuikku...oisko jännitten säätimet jo ehtoolla..
-
Mulla on Scudossa -07 mallissa ajovaloissa referenssiluku 12,5, elikä yhteensä 25.
Jos tuo luku nyt edes jotain kertoo valotehosta, niin eipä se kovin suuri ole.
Keulalla on nyt Bosch Navigatorit, joilla referenssi nousee täyteen 100 lukemaan.
Kyllä ero on valtava, kun katkaisimesta nappaan lisäpitkät pois päältä. Voisi olla, että ilman lisäpitkiä viikoittain väistettävät peuratkin vähenisi kummasti.
-
Miksihän tehtaalla on laitettu noin tehottomat valaisimet? voiko olla että on saatu halvalla vanhaa varastoa kun on alettu kasaamaan autoja tehtaalla... :o
-
oon aivan samaa mieltä, mutta harvassa vanhemmassa ne on edes välttävät...
Volvossa tehtaan sarja (vm-95) ja yleensä vastaan tulija vaihtaa ensin, MB (vm-90) lisäpitkät tosin eivät toimi tällähetkellä ja työkone toyotassa (vm-12) pitäisi olla lisävalot että näkisi kunnolla :o
-
Volvossa tehtaan sarja (vm-95) ja yleensä vastaan tulija vaihtaa ensin, MB (vm-90) lisäpitkät tosin eivät toimi tällähetkellä ja työkone toyotassa (vm-12) pitäisi olla lisävalot että näkisi kunnolla :o
Jos on hiace niin komppaan!! H-4 on surkia
-
Jos on hiace niin komppaan!! H-4 on surkia
Lähelle meni. Hilux eli lava hiace tähän ei saa lisähinnastakaan xenoneita. Mm VW transportterissa vakiona xenonit.
-
Niimpä! Ainaski vanhemmissa Saapeissa on valot kuin kynttilä tuikku...oisko jännitten säätimet jo ehtoolla..
Vanhemmissa Saabeissa valot oli aikanaan parasta mitä oli tarjolla. Reseptinä jänkitteensäädin kuntoon ja umpiot puhtaaksi tai lasit vaihtoon sekä laadukkaat polttimot. Ja taas näkee. Toki jos johdotus ja liittimet pudottaa jännitteen alas lampun kannalla niin silloin vaatii lisää remppaa. Pääosin nuo "tuikut" on kunnossapidon puutetta ja viallisia komponentteja.
Vielä 90-luvun puolella vanha satku oli TM:ssä testissä ja sai valoista hyvän arvosanan.
-
Aikoinaan Ukin tehtaan Saappaissa (ja taisi Talboteissakin) olla jännitteen säädin, ts. jännitteen alentaja. Päivävalot oli sellaiset "märät halogeeniumpiot" ;D Tosin tuolloin 70/80 -luvun taitteessa puhuttiin 'huomiovaloista' - ajovalot vajaalla jännitteellä Thumbd Siinä mustui halogeenipolttimot kesällä, jos ei valoja oikeasti kytkenyt päälle (eli täydelle jännitteelle). Eikä wolframihöyrypisara t ihan vähällä polttamisella palautunut takaisin kuumalangalle..
Kyllä minä kehun näitä nyky Saabien valoja enempi :D
-
Aikoinaan Ukin tehtaan Saappaissa (ja taisi Talboteissakin) olla jännitteen säädin, ts. jännitteen alentaja. Päivävalot oli sellaiset "märät halogeeniumpiot"
Eikös Mäkinen joskus hylätty Montessa, kun Minissä oli jotain tän kaltaista...? ::)
-
Lisäpitkät on tarpeelliset,elikkä jokainen väsämään valoa auton keulalle ;) :D
-
Lisäpitkät on tarpeelliset,elikkä jokainen väsämään valoa auton keulalle ;) :D
Paljon ajaville ja varsinkin pimeillä maanteillä niistä on hyötyä! muutoin vain tuunausta ;)
-
Noinhan (http://www.kelpokuski.fi/kkdemo13/b12/2.html) valojen käyttöä nykyisin opetetaan ja on opetettu jo jonkin aikaa .
Ei siinä häikästy jos keskittää katseensa omalle kaistalle valmiiksi sinne mihinkä omat kaukovalot sitten valaisee kunhan ne sytyttää .
Hella Bi-halogen (https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThF1jrFHKSvUwqEw16s3Oxangbo9GJw3Couz4cel4aXwlvdoRKSw) projektori valaisin on hyväksytty sekä halogeenille ,että xenonille ja on yksi tehokkaimmista projektorista mitä tiedän ja hintakin on nykyisin kohtuullinen .
Minä sain parin noita 180 eurolla kotiin toim.
Nyt ne menee ensin kurapyörään xenonilla ,jossa ne ovat vielä laillisetkin.
Autoon ei onnistu kuin halogeenilla mutta niilläkin nuo valot ovat erinomaiset ja ennenkaikkea
lyhyet valot ovat erinomaiset .
-
Neljäänkymppiin asti pärjää hyvin ilman lisävaloja ja siitä eteenpäin viiden vuoden välein pitäisi asentaa yksi pari lisää keulalle.
-
Neljäänkymppiin asti pärjää hyvin ilman lisävaloja ja siitä eteenpäin viiden vuoden välein pitäisi asentaa yksi pari lisää keulalle.
Hyvä hoksaus!! IKÄ näkö.. 8)
-
Hyvä hoksaus!! IKÄ näkö.. 8)
eläkää muuta virkatko ,vaikka on uuvet silimäklasit niin aina vain huonommalta tuntuu näkeminen ,syksy syksyltä
-
Lisäpitkät on tarpeelliset,elikkä jokainen väsämään valoa auton keulalle ;) :D
Kyllä niitten lisälamppujen laittaminen jäi sinne teini-ikään ja hyvä niin.
Silmälääkärillä käynti auttaa jos ei auton omilla valoilla tarpeeksi näe.
-
Kyllä niitten lisälamppujen laittaminen jäi sinne teini-ikään ja hyvä niin.
Silmälääkärillä käynti auttaa jos ei auton omilla valoilla tarpeeksi näe.
Löytyy lasit ja näkyy hyvin ;) :D
-
Kyllä niitten lisälamppujen laittaminen jäi sinne teini-ikään ja hyvä niin.
Silmälääkärillä käynti auttaa jos ei auton omilla valoilla tarpeeksi näe.
Taas yksi kaikkitietävä yli-ihminen... >:D
-
Taas yksi kaikkitietävä yli-ihminen... >:D
Eipä ole ollut tarvetta reiluun 30 vuoteen lisävaloille. 8)
Silloin nuorena ne piti olla, jo ulkonäkösyistä. ;)
-
Taas yksi kaikkitietävä yli-ihminen... >:D
Ja siinä toinen... >:D
-
Tää on vähän samaa, kun nuorena pärjäsin sileillä kesärenkailla talvisin...ja pärjäisin vieläkin vallan hyvin, mutta kun laki ei anna myöten.. :D
Ihan asiasta kun puhutaan, niin ikänäkö vaikuttaa juurikin hämäränäköön. Iäkkäiden ihmisten silmien mukautumiskyky pimeään hidastuu. Tästäkin syystä on huomioitava se, että ei kirkkailla valoilla sokaise vastaantulijaa. Toinen näkemiseen vaikuttava seikka on silmälasit. Niiden valon läpäisykyky ei ole oikein pimeään ajoon sopiva. Lisäksi heijastamatonkin linssi heijastaa jonkin verran.
Mitä tulee tuohon näkemämatkaan, niin hyvien kaukovalojen näyttämä on jo 150 m luokkaa. Tarkoittaa, että 80 km/h meille jää aikaa reagointiin 6-7 sekuntia. Hyvät lähivalot näyttävät enintään 50 m päähän. Jos näyttävät pidemmälle keskiviivan puolelta, niin lienevät väärin säädetty. Lähivaloilla ajettaessa 80 km/h nopeus on aivan liian suuri. Tällöin meillä on aikaa reagointiin enää reilu 2 sekuntia. Kun ihmisen reaktiohitaus on yli 1 sekunnin, niin käytännössä kuljettaja ei kenties edes tiedä mihin osui.
Lisäksi on hyvä muistaa, että se jalankulkijan paras vakuutus, eli heijastin lähettää hajasäteitä takaisin kolme kertaa kauempaa, kuin mitä auton valokeila näyttää. Siis hyvillä kaukovaloilla autoilija saattaa saada heijastinsignaalin jopa 450 m päästä.
-
Siinä tuli Aakulta tietoisku kuin Ensio Itkoselta aikanaan. Thumb
-
Ja siinä toinen... >:D
Minun on vaikea ymmärtää sellaisten motiiveja, jotka mesovat tyyliin 'täysin tarpeetonta, jokainen normaali ihminen kyllä näkee niillä valoilla jotka autoon on tehtaalla laitettu...' En vaan ymmärrä.
-
Näkee ja näkee,mutta minä en säästä jarruissa,renkaissa,enkä Myöskään Valoissa ;) :D
-
Näkee ja näkee,mutta minä en säästä jarruissa,renkaissa,enkä Myöskään Valoissa ;) :D
Ja mitä tässä nyt netistä olen sinua oppinut tuntemaan niin ei taida olla tarvetta säästää missään muussakaan, oletko pohjanmaalta lähtöisin ? ;)
-
Mulla kun ei ole Xenoneita, niin olen syksyisin laittanut kirkkaammat halogenit pimeimmäksi ajaksi.
Niiden kestoikä on hieman lyhyempi, mutta suunnilleen 6 kuukautta ne pelaa.
Vanhat kesäpolttimot laitan vielä takaisin keväällä nuukuuttani.
Viime talvi meni Philips X-Treme Vision +100% polttimoilla. Kaukovalojen H1 polttimot tuntuu kestävän vuosia, mutta H7 polttimot juuri sen puoli vuotta. Pakussa H4 polttimot kesti sellaiset 8 kuukautta.
Tänä syksynä otin kokeiluun Osram Nigh Breaker +90 polttimot. Katsotaan mitä kestää. Ensi viikolla vahvistetaan vielä henkilöauton lähivaloja GE Megalight Ultra +120 pottimoilla.
Pakussa valoteho nousi selkeästi, mutta henkilöautossa ei yhtä dramaattisesti. Viime talven käyttö ei ainakaan näyttäisi vaikuttaneen umpioihin. Hieman on epäluuloja mahdollisen lämpiämisen suhteen.
-
Ja mitä tässä nyt netistä olen sinua oppinut tuntemaan niin ei taida olla tarvetta säästää missään muussakaan, oletko pohjanmaalta lähtöisin ? ;)
Jyväskylä ;) Mutta asunut pitkin suomea :D Ja kyllä minä nuuka olen ;)
-
Valoa vaan keulaan ne jotka tykkää nähdä,niin ok ja jotka ei,niin ok ;) :D
-
Hyvät lähivalot näyttävät enintään 50 m päähän. Jos näyttävät pidemmälle keskiviivan puolelta, niin lienevät väärin säädetty.
Eiköhän _hyvät_ lähivalot näytä oikeasti pidemmälle, siis siellä missä pitääkin näyttää, eli ajoradan oikeassa laidassa. Toi 50m varmaan ihan ok siinä keskiviivan tuntumassa, mutta sais siitä nousta taas sinne ajoradan vasempaan laitaan ja ojaan.
2008 Skoda octaviassa oli varmasti parhaat tai ainakin yhdet parhaista lyhyistä ajovaloista, mitä on koskaan ollut. Molemmat ojat loistavasti valaistuna pitkältä matkalta.
-
Mulla kun ei ole Xenoneita, niin olen syksyisin laittanut kirkkaammat halogenit pimeimmäksi ajaksi.
Niiden kestoikä on hieman lyhyempi, mutta suunnilleen 6 kuukautta ne pelaa.
Vanhat kesäpolttimot laitan vielä takaisin keväällä nuukuuttani.
Viime talvi meni Philips X-Treme Vision +100% polttimoilla. Kaukovalojen H1 polttimot tuntuu kestävän vuosia, mutta H7 polttimot juuri sen puoli vuotta. Pakussa H4 polttimot kesti sellaiset 8 kuukautta.
Tänä syksynä otin kokeiluun Osram Nigh Breaker +90 polttimot. Katsotaan mitä kestää. Ensi viikolla vahvistetaan vielä henkilöauton lähivaloja GE Megalight Ultra +120 pottimoilla.
Pakussa valoteho nousi selkeästi, mutta henkilöautossa ei yhtä dramaattisesti. Viime talven käyttö ei ainakaan näyttäisi vaikuttaneen umpioihin. Hieman on epäluuloja mahdollisen lämpiämisen suhteen.
En huomennut ,oliko aijemmin puhetta niin esim Osram ja Philips sanoo polttimon käyttöjännitteeksi 13.1V.
Minulla esim Mersussa ei pitkillä valoilla ollut ko 12,2V ja lyhkäsillä 12,8V joten eihän niistä kirkkaita saa millään ,tiet sitte mitä tahansa .
Marmoritiskillä kysyin Veholla että ko Väyrysessä on huonot valot ja ei tule täyttä jännitettä valoille niin sanoivat että on joku vika siinä ::) no olipa yllätys .
Pyysin sitten huollossa katsomaan että missä vika . Ei kuulemma antanu mitään vikaa diaknoosissa .
Annoinpa sitten asian olla .
Mitään uutta kytkentää ei Meseen viitsinny tehä ko sitten polttaa vikavaloa kokoajan.
Alkoi sitten nää yöajot olla joka viikonloppuisia niin rupes ne ruskeat valot vi....taan.
No siinon Kiinan xenonit ja ei muuten häikäse ko valkkaa vain ne polttimot että ovat suoria ja yhtä pitkällä se kaasukammio ko on H7:ssä hehkulankakii.
Net lamput on Ebayssa halavempia ko H4 lamput suomessa . ja kun ottaa väriksi 4300 niin ei juuri erota tavan halokeenista.'
Lyhkäsissä on 35W ja pitkissä 55w ja tuolla yöllä samoihin aikoihin vaihdamma lyhkäsille ko rekkakuskit sammuttelee katolta enimpiä .
Sanokaa mitä vain mutta ko kahen ja nelijän välillä lopettaa keikkaa jossain ja sitte on useamman tunnin ajoa kotiin niin kyllä se torjuu väsymystäkin kun näkee kunnolla.
Useassa autossa se suurempi valoteho on varmaan houkuttannu säätään ne pitkät näyttämään ihan liian kauvas . Ei niillä tarvitse nähhä ko parisataa metriä ,ei sieltä valosta liian kaukaa kumminkaan mitään erota ,sitä luulee vain
-
.. Hyvät lähivalot näyttävät enintään 50 m päähän. Jos näyttävät pidemmälle keskiviivan puolelta, niin lienevät väärin säädetty.
..
Minusta laki sanoo, että lähivalojen alenema oltava ainakin 1% --> tästä voin kalkuloida, että mulla Saabissa kantama on 64m, Volvossa 62m, Fordissa huimat 81m. Siis suoraan verrannollinen ajovalon (keskikohdan) korkeuteen; korkeuden cm vastaa kantaman metrejä :D
-
Mulla kun ei ole Xenoneita, niin olen syksyisin laittanut kirkkaammat halogenit pimeimmäksi ajaksi.
Niiden kestoikä on hieman lyhyempi, mutta suunnilleen 6 kuukautta ne pelaa.
Vanhat kesäpolttimot laitan vielä takaisin keväällä nuukuuttani.
Viime talvi meni Philips X-Treme Vision +100% polttimoilla. Kaukovalojen H1 polttimot tuntuu kestävän vuosia, mutta H7 polttimot juuri sen puoli vuotta. Pakussa H4 polttimot kesti sellaiset 8 kuukautta.
Tänä syksynä otin kokeiluun Osram Nigh Breaker +90 polttimot. Katsotaan mitä kestää. Ensi viikolla vahvistetaan vielä henkilöauton lähivaloja GE Megalight Ultra +120 pottimoilla.
Pakussa valoteho nousi selkeästi, mutta henkilöautossa ei yhtä dramaattisesti. Viime talven käyttö ei ainakaan näyttäisi vaikuttaneen umpioihin. Hieman on epäluuloja mahdollisen lämpiämisen suhteen.
Samalla kaavalla mennään munkin autossa. Umpiot ei kärsi mitenkään, kun kyseessä on ihan lailliset polttimot oikealla 55W tai 60W teholla eli ei lämmitä yhtään enempää kuin heikkovaloisemmatka an.
Osramin Night Breaker +90 polttimot tahtoo mullakin kestää sen 6kk.
-
Taidampa laitt 3 lisävaloa,keulaan :D Ja suunnata vähän ylemmäs mitä laki sallii ;) Ja viis laista ;D
-
Minulla tuossa Omegassa poika vaihtoi sumareihin xenot,katsastuksesta meni hyvin läpi,katsari katsoi,hymähti vaan,ja se siitä !
-
Taidampa laitt 3 lisävaloa,keulaan :D Ja suunnata vähän ylemmäs mitä laki sallii ;) Ja viis laista ;D
Kyllähän apupitkät saa suunnata ihan miten vain - yleensä "kauas" on Pop :P
Parittomuus ei liene sallittua vieläkään..
-
Tämän auton kuljettaja mitä todennäköisemmin kärsii ikänäön tuomista ongelmista hämärässä.
(http://media.englishrussia.com/many_lights/1_008.jpg)
-
Ei näy mittään. :-\
(http://karavaanari.org/kuvat/1386532733.jpg)
-
Jaa? minulla näkyy, mutta laitetaan linkkinäkin.
http://media.englishrussia.com/many_lights/1_008.jpg (http://media.englishrussia.com/many_lights/1_008.jpg)
-
Jaa? minulla näkyy, mutta laitetaan linkkinäkin.
http://media.englishrussia.com/many_lights/1_008.jpg (http://media.englishrussia.com/many_lights/1_008.jpg)
Ja sieltä tulee teksti: 403 Forbidden
-
Ja sieltä tulee teksti: 403 Forbidden
Tuossa
-
Hyvä Kimi. Joku sentään osaa linkittää. Tabletilla tuntuupi olevan varsin vaikeaa.
-
Hyvä Kimi. Joku sentään osaa linkittää. Tabletilla tuntuupi olevan varsin vaikeaa.
Kopioin osan tuosta kuvasta ja julkaisin uudestaan.
Sun teorian mukaan tuo voi myös olla aika iäkäs kuljettaja ja kovin montaa kertaa ei noita voi lisätä, valoja siis
-
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/408023_10150605568197088_573039311_n.jpg)
-
Sun teorian mukaan tuo voi myös olla aika iäkäs kuljettaja
Ja ilmeisesti vielä huonokuuloinen, kun tarvii antenneista päätellen monta radiota... 8)
-
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/408023_10150605568197088_573039311_n.jpg)
:laugh: Säälittävä :laugh:
Sitten kun nuo toimisivat alkup. tehoilla siinä hukkuu noihin about 100 lyhtyyn tuollaiset ~7.5kW ::)
-
Kopioin osan tuosta kuvasta ja julkaisin uudestaan.
Sun teorian mukaan tuo voi myös olla aika iäkäs kuljettaja ja kovin montaa kertaa ei noita voi lisätä, valoja siis
Kumminki Vodkaa lamput täynnä!! On huoltoauto Petroskoi- Joensuu Rallissa..... ;D
-
Taidampa laitt 3 lisävaloa,keulaan :D Ja suunnata vähän ylemmäs mitä laki sallii ;) Ja viis laista ;D
Mull o vaa 2kpl mut säädetty hieman omien yli, näköö lapissa vastapenkan mäkisellä tieosuudella, eikä katsuri oo sanonu mitään tästä suunatuksesta.
Juttelin tuosta 3 lampun laittamisesta niin vastauksena tuli jotta tuloo hylky....
-
Mull o vaa 2kpl mut säädetty hieman omien yli, näköö lapissa vastapenkan mäkisellä tieosuudella, eikä katsuri oo sanonu mitään tästä suunatuksesta.
Juttelin tuosta 3 lampun laittamisesta niin vastauksena tuli jotta tuloo hylky....
Poistaa yhden lampun leimalle mennessä ;) :D
-
Poistaa yhden lampun leimalle mennessä ;) :D
On sullakin tekemisen puute Thumbd
-
On sullakin tekemisen puute Thumbd
Täytyyhän sitä jotain puuhastella :D Thumb
-
Mull o vaa 2kpl mut säädetty hieman omien yli, näköö lapissa vastapenkan mäkisellä tieosuudella, eikä katsuri oo sanonu mitään tästä suunatuksesta..
Näin on, vaikkei sitä kaikki taas uskokaan... Ja sitten kun on oikein sumuista tai lumisadetta, pitää käydä pökkäämässä niitä hiukan nokalleen.
-
Poistaa yhden lampun leimalle mennessä ;) :D
Tai sitten jättää johdot kokonaan kytkemättä keskimmäiseen lamppuun. ;D ;D Antaa olla vaan ulkonäön takia ;)
-
Tai sitten jättää johdot kokonaan kytkemättä keskimmäiseen lamppuun. ;D ;D Antaa olla vaan ulkonäön takia ;)
Mikäs siinä jos haluaa autonsa näyttävän rumalta ;D Jos se olis nätti niiden valojen kanssa, olishan ne tehtaalla siihen piirretty ;)
Edelleenkään siellä keulalla ei saa olla toimimattomia lisävaloja - ei ne katsurit oo nykyään yhtään tyhmempiä kuin 80-luvulla ;D
-
Mä en viitti rueta rustailemmaa sitä kolmatta valaisinta, aina pois ja taas takas joka katsastukseen....en täs jos sattuukin virkaintoinen polliisi kohille, maksamista tuloo enempi ko mitä koko valosarja maksais, joten annan olla vaan kaksi (mut ne onkin Bilteman isot jokka pärjäs hyvin TM:n testissä)
-
Silmälääkärillä käynti auttaa jos ei auton omilla valoilla tarpeeksi näe.
Kertoo joko siittä missä ja milloin ajaa :) tai sitten mihin sanoja katsoo ajaessaan Thumbd
Ikinä en ole ajanut autolla jossa olisi liika kaukovaloja.
-
Ikinä en ole ajanut autolla jossa olisi liika kaukovaloja.
Thumb
-
Kertoo joko siittä missä ja milloin ajaa :) tai sitten mihin sanoja katsoo ajaessaan Thumbd
Ikinä en ole ajanut autolla jossa olisi liika kaukovaloja.
Thumb :D
-
onko kokemuksia rekkarikilven alle laitetavasta lisävalo kiiniikeestä onko toimiva ja pysyykö kiinni rekkarin alla?
-
Vaatii kunnon tuet maskin taakse valoille. Muuten lamput heiluu ja jos on oikein painavat valot niin sen aluslevyn sais pultata kunnolla koko puskurin läpi.
Mutta kyllähän noilla lamput kiinni saa.
-
Vaatii kunnon tuet maskin taakse valoille. Muuten lamput heiluu ja jos on oikein painavat valot niin sen aluslevyn sais pultata kunnolla koko puskurin läpi.
Mutta kyllähän noilla lamput kiinni saa.
Kaikissa autoissa ei tartte valoille lisätukia vaan teline on riittävän tukeva sellaisenaan.
Omassani taas teline ja valojen tukitangot yhdistelmäkään ei ollut riittävän tukeva vaan jouiduin laittamaan lisäksi telineen kiinnitys pulteista tuet auton runkoon.
-
onko kokemuksia rekkarikilven alle laitetavasta lisävalo kiiniikeestä onko toimiva ja pysyykö kiinni rekkarin alla?
Mulla on ne Bilteman ämpärit kii sellaisessa kilven alla kiinni olevassa telineessä ja hyvi ovat pysyneet matkassa, mut varmistuksena on lampuista maskiin tangot (eipähän vipata röykkyisellä tiellä valot)
-
Tuossa männäaamuna, -paivanä, -iltana, -yönä ajelin vihdoin takaisin pohjoiseen. Kunnon kaukovalot pelastivat kahdelta hirveltä ja yhdeltä porotokalta.
PS. Yhdetkään sumuvallot (vaikka niitä oli käytössä paljon) EIVÄT häikäisseet mutta kolmella oli unohtunut kaikki perheen alasimet takakonttiin ja parilla oli halpahallin H-4:set kun toinen valo näytti mihin sattu!
-
Tuossa männäaamuna, -paivanä, -iltana, -yönä ajelin vihdoin takaisin pohjoiseen. Kunnon kaukovalot pelastivat kahdelta hirveltä ja yhdeltä porotokalta.
PS. Yhdetkään sumuvallot (vaikka niitä oli käytössä paljon) EIVÄT häikäisseet mutta kolmella oli unohtunut kaikki perheen alasimet takakonttiin ja parilla oli halpahallin H-4:set kun toinen valo näytti mihin sattu!
Thumb Thumb Elikkä ei sitä valoa ole koskaan liikaa,huomasin sen tossa,kun ajoin karja-autoa ja kaikki kinttu polut koluttiin,toista se on tuolla kehä tiellä,etelä suomessa ;) :D
-
Kaikki ylöstai sivulle näyttävät polttimot eivät varmaan ole halpapolttimoita. Työkaveri pyysi kerran laittamaan Astraansa uudet H7, oli itse tunkenut toisen paikoilleen ja väärään asentoon. Paljon noita näkee että polttimo on väärin ja valo menee minne sattuu.
-
onhan rekoisakin katolla 4:jät ja alhaalla 4:jät pitkät valot miksei saisa olla matkavehkeessä on tosi hyvä kun näkee kunnolla ??????
-
onhan rekoisakin katolla 4:jät ja alhaalla 4:jät pitkät valot miksei saisa olla matkavehkeessä on tosi hyvä kun näkee kunnolla ??????
Trafin ohje, vaikka ei nuo Trafin jutut ole mitään lainvoimaisia. Sitä vain ihmettelen, että miten N3-luokan auton valot häikäisevät vähemmän, kuin muiden. Trafi on jo joutunut taipumaan maastureiden kohdalla, joissa tyyppihyväksytysti katolle on asennettu tupla pitkät. Auton keulilla olevat pitkät on silloin poistettu käytöstä.
"Kaukovalaisimia voi olla autossa 2 tai 4 kpl, mutta vaihtoehtoisesti N3-luokan autossa myös 6 kpl.
Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle joko yhtäaikaisesti tai pareittain. Jos N3-luokan autoon on asennettu 6 kaukovalaisinta, korkeintaan kaksi paria saa palaa yhtä aikaa. Yhtä aikaa kytkettävissä olevien kaukovalaisimien referenssiluku saa olla enintään 100. Mikäli autoon asennettujen kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 100, on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien valaisimien referenssiluvun ylittyminen."
http://www.trafi.fi/filebank/a/1368512702/5724d502f568162653f0f33db62949d6/12486-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
-
Mikäli autoon asennettujen kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 100, on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien valaisimien referenssiluvun ylittyminen."
http://www.trafi.fi/filebank/a/1368512702/5724d502f568162653f0f33db62949d6/12486-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
Tuossa katselin Pirkka-autoa, oli 8 (kahdeksan) kaukovaloa päällä. Jostain saa ilmeisesti 12,5 referenssillä 200mm valoja. :o
-
Kaikki ylöstai sivulle näyttävät polttimot eivät varmaan ole halpapolttimoita. Työkaveri pyysi kerran laittamaan Astraansa uudet H7, oli itse tunkenut toisen paikoilleen ja väärään asentoon. Paljon noita näkee että polttimo on väärin ja valo menee minne sattuu.
Näinpä. H7 polttimon saa laitettua hieman sivuun, jolloin valokuvio on mitä sattuu. Itse laitan aina polttimon asennuksen jälkeen valot päälle ja ennen suojuksen sulkemista vielä kokeilen että poltin on asettunut oikein kuoppaansa ja seinää vasten näkyvä valokuvio on täydellinen ;)
Työkaverin "uudessa" autossa joku oli osannut laittaa polttimot ylösalaisin ;D
-
Hyvin näkee kuplan 6v valoilla ajaa vielä!! Eikä kukaan vilkuttele vaikkei muistais vaihtaa puolikkaillekaan! Hirvetkin osaa väistää!!
-
Hyvin näkee kuplan 6v valoilla ajaa vielä!! Eikä kukaan vilkuttele vaikkei muistais vaihtaa puolikkaillekaan! Hirvetkin osaa väistää!!
Eipä tuossa Sätkässäkään niin paljon häikäisyvaaraa ole 6v /36W valoilla. Hiukan turhaa häikäisyä estänee pehmeä keltainen ranskalaisille tyypillinen valo.
Tuosta hirvivaarasta en nyt niin tiedä. Sanotaan, että se on sen verran hidas kuljin, että sillä ei kerkiä edes kolaripaikalle.
-
Hyvin näkee kuplan 6v valoilla ajaa vielä!! Eikä kukaan vilkuttele vaikkei muistais vaihtaa puolikkaillekaan! Hirvetkin osaa väistää!!
Vuonna yxjakax kaverilla oli kans. Sillon alko tulla halogeenit autoihin mutta eihän 6v H-nelosia tehty, vaikka H-1 ja H-3 lamppuja tehtiinkin. Porscheen tehty Marschalin Amplilux kuitenkin sopi Kuplaan ja sisään sitten H-1 ja H-3. Aina kun vaihtoi, valo tuli vähän viiveellä.... ;D
-
Vuonna yxjakax kaverilla oli kans. Sillon alko tulla halogeenit autoihin mutta eihän 6v H-nelosia tehty, vaikka H-1 ja H-3 lamppuja tehtiinkin. Porscheen tehty Marschalin Amplilux kuitenkin sopi Kuplaan ja sisään sitten H-1 ja H-3. Aina kun vaihtoi, valo tuli vähän viiveellä.... ;D
Nuo Marschalin Ampliluxit oli mainiot lisävalot, parissa autossa oli minulla.
-
Thumb Thumb Elikkä ei sitä valoa ole koskaan liikaa,huomasin sen tossa,kun ajoin karja-autoa ja kaikki kinttu polut koluttiin,toista se on tuolla kehä tiellä,etelä suomessa ;) :D
Ei ole toista. Sää olet ajanut siellä vissiin väärinä aikoina ;D
Kyllä etelässäkin saa ajella pitkät päällä jopa pääteillä. Ei niillä paljoa ole kulkijoita arkiöinä!
Jostain saa ilmeisesti 12,5 referenssillä 200mm valoja. :o
Tuumaa isompiakin saa 10 ref. Ei sillä koolla ja referenssiluvulla ole mitään yhteyttä!
-
Mitä alempi on referenssiluku, sen huonompi valovirran intensiteetti. Numeroina referenssiluku 100 (eli yhteenlaskettu määrä) vastaa
225 000 cd (kandela). Vastaavasti ref 10 = 22 500 cd, ref 12.5 = 28 125 cd, , ref 17.5 = 39 375 cd, jne..
Onkos se pieni jotenki hyve ;D
-
Mitä alempi on referenssiluku, sen huonompi valovirran intensiteetti. Numeroina referenssiluku 100 (eli yhteenlaskettu määrä) vastaa
225 000 cd (kandela). Vastaavasti ref 10 = 22 500 cd, ref 12.5 = 28 125 cd, , ref 17.5 = 39 375 cd, jne..
Onkos se pieni jotenki hyve ;D
Kyllä se monasti on, jos haluaa lailliset valot. Ja jossei halua siittä ei kannata edes välittää ;D
Toi mitataan 25 metrin päästä kirkkaimmasta kohdasta. Se mitä se on siellä missä valoa tarvitaan on kokonaan eri asia :D Eli suurella referenssillä voi tehdä lyhyen kantaman valon ja pienellä taas pitkälle näyttävän.
225000 kandelaa vastaa muuten referenssilukua 75 ja ref 100 = 300000 cd.
Tarkkuutta jos haluaa briljeerata sekundäärisillä argumenteilla ::)
-
Tuota tuota....
Mulla on ollut sellainen käsitys, että referenssiluvulla mitataan todellisuudessa häikäisyä, eikä valaotehoa.
Samalla pottimolla saadaan erilainen valokuvio umpioista, jolloin referenssilukukin muuttuu.
Yleensähän sanotaan, että xenoneilla on pieni referenssiluku, mutta valot ovat tehokkaammat, kuin halogenit. Johtuisikohan sitten siitä valokeilan muodosta. Ledeilläkin saa jo tehokkaita lisävaloja. Juuri tuli esite LED lisäpitkistä, joissa referenssiluku on 45 umpiota kohti. Päihittää kuulemma mennen tullen xenonit ja syttyvät ilman viivettä. Ne kun kytkee päälle, niin muut valot saakin jo olla likimain pois käytöstä.
Tiedä sitten. Mulla ainakin ovat olleet Bosch Navigator lisäpitkät onnistunut hankinta. H1 +100 polttimoilla antaa mahtavan kirkkaan valokeilan pitkälle ja leveälle. Näkee vaikka puun latvoihinkin. Ei häpeä ainakaan Skodan xenoneille, kun kerran vertailtiin pimeässä.
-
Kyllä referenssiluvulla pyritään kuvaamaan valon häikäisyä eikä valotehoa. Häikäisy vaan johtuu valosta ;)
Xenonien pienemmät referenssiluvut johtuu lainsäädännöstä.
Ne mitataan eri tavalla jolloinka ne saa pienemmän referenssiluvun kuin vastaava halogeeni :o
-
Tuumaa isompiakin saa 10 ref. Ei sillä koolla ja referenssiluvulla ole mitään yhteyttä!
Eihän sillä olekaan, kunhan ihmettelin.... Ja mitä niistä sitten todellisuudessa lähtee ulos?