Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: dados87 - 8.09.2013 kello on 21:11
-
lähti vaunu irti koukusta ja jatko matkaansa itse...siihen tais loppua meidän karavaanari touhu eikai tota korvaa mikään ku ei ollu tuota kaskoakaan Thumbd kyllä harmittaa niin pirusti.
(http://karavaanari.org/kuvat/1378663693.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1378663730.jpg)
-
Ei ollut vaijeri kiinni koukussa? Eikö noi vaunut aika äkkiä pysähdy, kun junttaa jarrut lukkoon?
-
Harmittava tapahtuma tosiaan, mutta eipä tuossa nyt niin paljoa romua näytä tulleen. Koppi kuntoon, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. :)
Ja aina kannattaa tarkistaa saako korjaukset kaskosta tai vaikka kotivakuutuksesta.
-
Ei ollut vaijeri kiinni koukussa? Eikö noi vaunut aika äkkiä pysähdy, kun junttaa jarrut lukkoon?
kyllä oli vaijeri paikoillaan ja jarrut meni lukkoon...mutta eipä se palion auttanu ku tuli tuo oja rumpu vastaan
-
Minkäslaista vahinkoa tuli?
Penkanpuolen haelmako otti penkkaan?
-
Minkäslaista vahinkoa tuli?
Penkanpuolen haelmako otti penkkaan?
juu penkanpuoleinen hyvinki..aisa kierossa ja tuo vasen kulma aukes. niin ja sisällä kaikki sekasin ja astiat rikki
-
No huh huh :( Toivottavasti vetopeli tulee vielä kuntoon. Onneksi aika siististi on "laskeutunut".
-
Kävipä ikävästi, näitä sattuu aina joskus eri syistä. Onni kuitenkin ettei kukaan ulkopuolinen loukkaantunut. Tässä lähistöllä vastaavassa tilanteessa vastaantulija kuoli. Kyllä nuo teidän perheen harmitukset aika parantaa.
-
Pettikö vetopää vai oliko huonosti vaan kiinni?
Ehjältähän tuo näyttää Thumb Vähän mallia vaan jostain kosteuskorjauksesta ja ainakin kopin saa kuntoon
-
Harmi homma. :(
Tilanteeseen nähden jälki on kuiteskin melko siistiä - eikö tuosta viel saa vaunun korjattua?
Samalla vaihtaa ne astiat Tupperwareen, niin ei enää mene rikki ;)
Eräälle sukulaisperheelle kävi aikanaan samassa tilanteessa huonommin, kun vaunu irtosi rautatien ylityksessä ja valui takaperin alas ja lopuksi kaarsi pyörätien alikulkutunnelin kuoppaan. Siitä ei tullut enää vaunua.
-
Huono tuuri kävi !! Onneksi kukaan ei loukkaantunut, saako vaunusta kamppeen jos ossaa ite korjata?
-
Ikävä juttu Thumbd
Mutta miksi se lähti irti, oliko syynä ettei se ollut vetokoukun kuulassa vaan sen päällä?
Vai oliko vetopää viallinen?
-
Tuommoisessa ei niin pahalta näyttävässä tapauksessa ottaisin yhteyttä johonkin vaunupurkaamoon ja kävisin sieltä hakemassa paikkuuosat. Sitten vaan pajalle, missä korjaukset osataan.
Sivuseikkahan se ulkonäkö paikkosaumoineen on kuitenkin. Thumb
-
On nuo hurjia tilanteita. Tiedän vastaavan tapauksen, jossa autotraileri vei vastaantulijan hengen. Onneksi tässä päästiin vähällä! Thumb
Lisäksi, kyllähän tuo huomattavasti helpommalta rojektilta näyttää kuin suurin osa tämän foorumin kosteuskorjauksista :laugh: , vieläpä muutenkin hyväkuntoisen näköinen vaunu, joten ei muuta kuin työkalut kouraan ja vaunu entistä ehommaksi!
Edit: Tämän tapauksen syitähän en tiedä, mutta itse nostatan aina vaunua/kärryä kytkiessä sen verran aisasta, että alkaa selvästi auton perääkin nostattamaan. Tietää, että on varmasti kunnolla kuulassa kiinni. Nykyisen vaunun vetopää vähän hirvittääkin, koska se on ajalta ennen lukitusta. Tarkoitus on vaihtaa se kunnolliseen ennen ensimmäisiä pidempiä reissuja, hirvittää ajaa tuolla kun vetopää on varmaan 100tkm vedetty ja 24v vanha...
Edit2: Ja kannattaa tosiaan selvittää se syy, miksi noin kävi. Osa vahingoista menee nimittäin ristiin vaunun ja auton kesken, esimerkiksi voblaamaan lähteneen vaunun vakuutus korvaa myös metsään menneen veturin hinauksen, ja veturin vakuutus korvaa aina myös kärryn hinauksen. Vakuutusyhtiön kaverit on usein ymmärtäväisiä kavereita...
-
Mites mahtaa katsastusmies suhtautua vääntyneeseen aisaan vaikka sen sais väännettyä suoraankin?
Vai onko toi aisa helposti vaihdettavissa?
-
Hurjan näköistä ja ajatuksin huimaa mitä jos....pahimman *itutuksen mentyä alkaa arki ja ajatus kulkee, älä tästä masennu olette kumminkin kaikki hengissä ja terveitä.
Nuo on semmoisia asioita joista selviää rahalla ja pienellä *itutuksella mutta niistä selviää.
-
En tiiä että mitä siinä on käynny ku en edes ite vetäny vaunua ku kaveri veti ja sillä ei ollu edes oma auto käytössä vaan serkkunsa mb vito...toivottavast i nyt sais jostain jotain että ei jäis ihan puille paljaille :(
-
En tiiä että mitä siinä on käynny ku en edes ite vetäny vaunua ku kaveri veti ja sillä ei ollu edes oma auto käytössä vaan serkkunsa mb vito...toivottavast i nyt sais jostain jotain että ei jäis ihan puille paljaille :(
Ai et ollut sitten itse osallinen tuohon tapahtumaan?? No sehän on sitten selvitettävä tämän autoa kuljettaneen henkilön tämä vahingonkorvausasia . Eli Viton omistaneen henkilön kanssa hän menee vakuutusyhtiöön selvittämään, mitä Viton vakuutus kattaa?! Vahinkohan on kohdistunut "toiseen osapuoleen" eli sinun omaisuuteesi ja on selvitettävä vakuutuslakimiehen kanssa se, koskeeko tämän Viton vakuutus nyt tätä vaunua?
Jos ei selkoa tule, seuraavaksi poliisin pakeille, koska jos et itse olllut tuossa vahinkotapahtumassa mukana, niin jostain on lainaajien haalittava korvauseurot. Jos paikalla kävi Poliisi heillä on näkemys tapahtuneesta. Ei niin hyvää kaveria olekkaan, että tuollaisia kämmejä alkaisit ite maksamaan omasta lompakostasi.
Se joka lainaa omaisutta toiselta, se maksaa.
Aivan sama jos yleensä muutoissa lainaillaan peräkärryä ja sitten sille peräkärrylle tapahtuu vahinko lainaajan toimesta. Hän maksaa menetyksen. Kannattaa siis selvittää perustellisesti korvausvastuut tuossa tapahtumassa, ennen kuin alkaa muuta miettiä. Nykyään kaikki ei ole niin yksinkertaista, kuin heti päätä ajattelisi ja käytäntöjä voi olla monia.
"Mitä vakuutus korvaa?
Liikennevakuutus korvaa:
-henkilövahingot
-toisen ajoneuvolle tai omaisuudelle aiheutetut vahingot.
Liikennevakuutus ei korvaa omalle ajoneuvolle, siinä oleville tavaroille tai kuormalle itse aiheutettuja vahinkoja.
Liikennevakuutusta voi täydentää vapaaehtoisella niin kutsutulla kaskovakuutuksella, joka korvaa myös omalle ajoneuvolle aiheutuneet vahingot.
Lakisääteinen tapaturmavakuutus on ensisijainen liikennevakuutuksee n nähden.
Mistä korvausta haetaan?
Korvausta haetaan vakuutusyhtiöltä, joka on vakuuttanut liikennevahinkoon syyllisen ajoneuvon.
Lisää tietoa
Lisätietoja liikennevakuutuksen korvausasioista saa vakuutusyhtiöistä ja Liikennevakuutuskes kuksesta."
Lähde:
http://www.stm.fi/vakuutusasiat/lakisaateinen_vakuutus/liikennevakuutus
Siten jos olit itse istumassa autossa ja valvoit omaisuutesi käyttämistä, voi tilanne olla toinen.
-
Ai et ollut sitten itse osallinen tuohon tapahtumaan?? No sehän on sitten selvitettävä tämän autoa kuljettaneen henkilön tämä vahingonkorvausasia . Eli Viton omistaneen henkilön kanssa hän menee vakuutusyhtiöön selvittämään, mitä Viton vakuutus kattaa?! Vahinkohan on kohdistunut "toiseen osapuoleen" eli sinun omaisuuteesi ja on selvitettävä vakuutuslakimiehen kanssa se, koskeeko tämän Viton vakuutus nyt tätä vaunua?
Jos ei selkoa tule, seuraavaksi poliisin pakeille, koska jos et itse olllut tuossa vahinkotapahtumassa mukana, niin jostain on lainaajien haalittava korvauseurot. Jos paikalla kävi Poliisi heillä on näkemys tapahtuneesta. Ei niin hyvää kaveria olekkaan, että tuollaisia kämmejä alkaisit ite maksamaan omasta lompakostasi.
Hullu saapi olla vaan ei tyhmä. Se joka lainaa, se maksaa.
"Mitä vakuutus korvaa?
Liikennevakuutus korvaa:
-henkilövahingot
-toisen ajoneuvolle tai omaisuudelle aiheutetut vahingot.
Liikennevakuutus ei korvaa omalle ajoneuvolle, siinä oleville tavaroille tai kuormalle itse aiheutettuja vahinkoja.
Liikennevakuutusta voi täydentää vapaaehtoisella niin kutsutulla kaskovakuutuksella, joka korvaa myös omalle ajoneuvolle aiheutuneet vahingot.
Lakisääteinen tapaturmavakuutus on ensisijainen liikennevakuutuksee n nähden.
Mistä korvausta haetaan?
Korvausta haetaan vakuutusyhtiöltä, joka on vakuuttanut liikennevahinkoon syyllisen ajoneuvon.
Lisää tietoa
Lisätietoja liikennevakuutuksen korvausasioista saa vakuutusyhtiöistä ja Liikennevakuutuskes kuksesta."
Lähde:
http://www.stm.fi/vakuutusasiat/lakisaateinen_vakuutus/liikennevakuutus
Meinaat tosissasi että liikennevakuutus korvaisi oman auton perässä tulevan vaunun vahingot jos vaunu ei ole oma?
Miksi sitten joku makselee vaunun kaskoja kun yhtä hyvin voisi siirtää vaunun vaikka vaimon nimiin ja kolaritilanteessa auton pakollinen liikennevakuutus korvaisi vaunun vauriot.
-
Tiedän tapauksen n. kymmenkunta vuotta sitten, missä kaveri lainasi toiselta vaunua. Koppi lensi männikköön ja tämän vaunun lainaksi ottaneen (muistaakseni) liikennevakuutukses ta korvattiin tuo toisen omistaman vaunun vahinko. Silloin asiaan vaikutti se että tämä kärryn omistaja ei ollut osallinen millään muotoa vahinkotapahtumaan, vaan ulkopuolinen vahingon kärsijä ja asuntovaunu on ajoneuvo, ei rahtitavara. Näin ymmärsin.
Asiasta kertoi silloinen harrastuskaverini. Hämmästelin sitä kyllä ensin, mutta vakuutusyhtiön lakimies oli kuulemman asian hoitanut näin. Bonukset kyllä vetoauton omistajalta lähti.
Eli kyllä kannattaisi selvittää mikä käytäntö tällä Viton vakuuttaneella yhtiöllä on? Eihän siinä mitään menetä.
-
Tai mitä korvaa Vitoa ajaneen kaverin vastuuvakuutus jos hällä sellainen on...
-
Meinaat tosissasi että liikennevakuutus korvaisi oman auton perässä tulevan vaunun vahingot jos vaunu ei ole oma?
Miksi sitten joku makselee vaunun kaskoja kun yhtä hyvin voisi siirtää vaunun vaikka vaimon nimiin ja kolaritilanteessa auton pakollinen liikennevakuutus korvaisi vaunun vauriot.
Omalla tarkoitetaan sitä autoa tai yhdistelmää jota kuljettaa
-
Harmittava tapahtuma. Omaan piikkinhän tuo menee. mutta toivotaan ettei innostus
harrastukseen lopu.
-
Täh :o
Ei kait nuo tuota "kuljettan huolimattomuutta" voi ajoneuvon liikennevakuutukses ta korvata - liikennevakuutus korvaa vain liikennevahingossa vastapuolen omaisuusvahingot sekä kaikki henkilövahingot (myös vahingonaiheuttanee n). Poikkeus on kait, jos vetoauto vetää kärrynsä onnettomuuden myötä siruiksi.. Sitten on tapaukset, joissa vetoautolle ei käy kuinkaan, mutta perävaunu aiheuttaa vahinkoa - perävaununliikennev akuutuksesta korvataan vastapuolelle aiheutetut vahingot. Eihän mitää vaunuvahinkovakuutu sta (=kasko) ikinää myytäis vaunulle, jos kaiken saisi vetoauton vakuutuksista.
Nyt se kaveruus punnitaan :-X
-
Tiedän tapauksen n. kymmenkunta vuotta sitten, missä kaveri lainasi toiselta vaunua. Koppi lensi männikköön ja tämän vaunun lainaksi ottaneen (muistaakseni) liikennevakuutukses ta korvattiin tuo toisen omistaman vaunun vahinko.
Uskoisin että kyseessä oli auton kasko, ei liikennevakuutus.
Kun kärry kytketään vetoautoon, niin silloin vahingot menee vetoauton vakuutuksista. Eli kannattaa selvittää onko vetoautossa kasko, ja menisikö kaskon piikkiin.
-
Onko se huolimattomuutta jos vaunu irtoaa. Kaksi tapausta tuttavapiirissä joissa noin on käynyt.
Asvaunu irtosi kesken ajon kun yhtämittaista ajoa takana n. 200km, siinä ei mainittavia vahinkoja tullut vaunuun vaan pysähtyi pientareelle. Toinen tapaus oli venetraileri joka myös pitkän ajon jälkeen irtosi moottoritien rampissa.
Vetopään lukko estää tuollaiset koska vetopää ei pääse nousemaan kuulan yli.
Kaveruus tuossa tosiaan punnitaan ja minusta on itsestään selvää, että lainaaja maksaa
-
Uskoisin että kyseessä oli auton kasko, ei liikennevakuutus.
Kun kärry kytketään vetoautoon, niin silloin vahingot menee vetoauton vakuutuksista. Eli kannattaa selvittää onko vetoautossa kasko, ja menisikö kaskon piikkiin.
Sikäli voisi, jos vetoautokin olisi ollut mukana liikennevahingossa (eli aiheuttanut osin vaunun vahingot) - mutta nythän ei niin, ole :-X
Kannattanee varmaan kysellä "viisailta" kuinka vahinkoilmoituksen laatii ^-^
-
Uskoisin että kyseessä oli auton kasko, ei liikennevakuutus.
Kun kärry kytketään vetoautoon, niin silloin vahingot menee vetoauton vakuutuksista. Eli kannattaa selvittää onko vetoautossa kasko, ja menisikö kaskon piikkiin.
Nimenomaan kun tuosta on sen verran jo aikaa, ja tuo kaveri jo manan majoilla etten voi soittaa ja kysyä uudelleen, niin siksi suosittelisin tarkastamaan tuon asian vakuutusyhtiöltä. Jos tuossa suinkin on mahdolisuus saada vahinkoasia vakuutuksen kautta kuntoon, niin....
Ei se ota, jos ei annakkaan. Olen kyllä itse samaa mieltä tällä kirjottaneiden kanssa tuosta kaskoasiasta, mutta muistan tuon jutun, kun oli ollut niin "diplomaattinen" päätös. Ja liittyi pakolliseen liikennevakuutuksee n. Korvausehtoja siinä oli kovasti silloin tutkineet nimen omaan sitä, kun se matkailuajoneuvo oli vieraan, ei oma ja siinäkin oli kyllä vakuutus. Kaveri oli kuitenkin ollut tosi helpottunut, kun olis ollut aika pieti tilitettävänä. Vaikkakyllähän se bonusten menetys sitä kirpaisi.
-
Mites sitten jos todetaan että irtoaminen on johtunut vetoauton kuluneesta/viallisesta vetokoukusta? Eikös silloin Vito ole aiheuttanut vahingon ulkopuoliselle, ja korvaus menisi Viton liikennevakuutukses ta.
Kaveruuttahan tämä kyllä koettelee, mut toivotaan että välit säilyy ja pääsette yksimielisyyteen korvauksesta.
Vaikea kovin tarkasti alkaa spekuloimaan kun emme tiedä miksi irtosi? Oliko vaunun vetopäässä vikaa, vaiko huolimattomuutta vaiko jotain ihan muuta....
-
Sikäli voisi, jos vetoautokin olisi ollut mukana liikennevahingossa (eli aiheuttanut osin vaunun vahingot) - mutta nythän ei niin, ole :-X
Kun ollaan liikenteessä niin silloin on voimassa vetoauton vakuutukset, vaikka lähtisi irti (kunhan lähtee irti kesken matkan). Sama juttu, jos auton katolta tippuu kuorma ja aiheuttaa vahingon.
-
Kun ollaan liikenteessä niin silloin on voimassa vetoauton vakuutukset, vaikka lähtisi irti (kunhan lähtee irti kesken matkan). Sama juttu, jos auton katolta tippuu kuorma ja aiheuttaa vahingon.
Tässä kait mikään osa vetoautoa ei ole aiheuttanut vahinkoa? Paitsi huolimaton kuljettaja..
Jos tuota kautta onnistuu, niin mulla on yks "tiensä päässä" oleva as.vaunu kilvissä ja liik. vakuutettu - laitan sen huonosti kiinni maataloustraktorin 3-p kiinn. 50mm kuulaan.. eikun "ravistan" vauhdissa nostolaitetta.. :laugh: :laugh: Hyvää tässä on se, että traktorin liikennevakuutus on bonukseton (45€/v). Ja yhdistelmä on täysin laillinen tieliikenteessä ;D
-
Tässä kait mikään osa vetoautoa ei ole aiheuttanut vahinkoa? Paitsi huolimaton kuljettaja..
Väität siis, että liikentessä olevan auton katolta vastaantulijan konepellille tippunueen kanootin aiheuttamia vahinkoja ei korvata auton vakuutuksista.
-
Väität siis, että liikentessä olevan auton katolta vastaantulijan konepellille tippunueen kanootin aiheuttamia vahinkoja ei korvata auton vakuutuksista.
Nope! Nuohan ovat täysin selviä kun vahingon on aiheuttanut auto, lasti tai sen osa..
-
Takkiin tuli eli en saa mistään mitään korvausta.no onneks se nyt ei pahasti rikki menny..täytyy alakaa korjuu hommiin..vittan.
-
Tuo korin ruttu on kait "helppo" vaikka suht. isotöinen..
Mutta miten on nuo aisan varret - ovatko pulttiliitoksella niihin isompiin "reikäpalkkeihin"? Muutoin aika haastava oiottava - toisaalta saako edes yrittää "virallisesti"... :-X
-
Laitappa lisää kuvia. Aina löytyy joku joka osaa neuvoa miten se ja se kohta korjaillaan Thumb
-
Nope! Nuohan ovat täysin selviä kun vahingon on aiheuttanut auto, lasti tai sen osa..
Eihän tuossakaan vahinkoa aiheuttanut mikään osa vetoautoa..
Mutta hyvä että otit esiin tuon "auto, lasti tai sen osa", kun virallisesti auto on moottoroitu ajoneuvo, ja kun siihen kytkee perävaunun niin se muuttuu moottoroiduksi ajoneuvoyhdistelmäk si joka on siis vakuutettu vetoauton vakutuksilla. Ja kun ollaan ajossa ja onnettomuus sattuu ajossa, menee ne vetoauton piikkiin. Peräkärryn vakuutuksiin menee taas silloin kun esim. (pelkkä) pysäköity peräkärri lähtee itekseen omille teilleen aiheuttaen vahingon.
-
Takkiin tuli eli en saa mistään mitään korvausta.no onneks se nyt ei pahasti rikki menny..täytyy alakaa korjuu hommiin..vittan.
Projektiosioon vaan korjauksesta juttua, ja monilla kuvilla Thumb
-
Takkiin tuli eli en saa mistään mitään korvausta.no onneks se nyt ei pahasti rikki menny..täytyy alakaa korjuu hommiin..vittan.
Kyllä meikäläisen oikeustajuun menisi että viime kädessä se korvaus tulee Vitokuskin lompakosta, jossei nyt sitten ihan yksiselitteisesti voi osoittaa että vika on ollut vaunun vetopäässä joka oli tullut tiensäpäähän.
On kai itsestäänselvää että todennäköisin vaihtoehto on huolimaton kiinnitys vetokoukkuun
-
Kyllä meikäläisen oikeustajuun menisi että viime kädessä se korvaus tulee Vitokuskin lompakosta, jossei nyt sitten ihan yksiselitteisesti voi osoittaa että vika on ollut vaunun vetopäässä joka oli tullut tiensäpäähän.
On kai itsestäänselvää että todennäköisin vaihtoehto on huolimaton kiinnitys vetokoukkuun
Juurikin näin Thumb
-
Kyllä meikäläisen oikeustajuun menisi että viime kädessä se korvaus tulee Vitokuskin lompakosta, jossei nyt sitten ihan yksiselitteisesti voi osoittaa että vika on ollut vaunun vetopäässä joka oli tullut tiensäpäähän.
On kai itsestäänselvää että todennäköisin vaihtoehto on huolimaton kiinnitys vetokoukkuun
no tiedätuosta sitten ku minä sen vaunun kiinni siihen autoon laitoin..testasin kyllä että oli hyvin kiinni.no maallista mammonaahan nämä harrasteet on ja uppoaahan niitä valtameri laivojakin... mutta kyllähän tämä harmittaa koko perheenvoimin.
-
Niin mä käyn tässä pian ottaa lisää kuvia niin näette mikä on tilanne ja mistä aloitetaan projekti.
-
no tiedätuosta sitten ku minä sen vaunun kiinni siihen autoon laitoin..testasin kyllä että oli hyvin kiinni.no maallista mammonaahan nämä harrasteet on ja uppoaahan niitä valtameri laivojakin... mutta kyllähän tämä harmittaa koko perheenvoimin.
Ok, no sittenhän asia on eri. Ei kai tuossa sitten muuta vaihtoehtoa jää kuin lukon pettäminen vetopäästä. Vetopää tietysti näyttää nyt kärsineeltä joka tapauksessa kun on kyntänyt tiensivua, pystyykö siitä päättelemään mitään?
-
Kuika pitkän matkan ajoivat ennen kuin tuo irtosi?
-
Aikoinaan kun työelämässä tuli vedeltyä peräkärryä joskus arvokkaassakin lastissa, niin kyselin korvauksista.
Silloin vakuutusyhtiö vastasi vahinkokorvaukset tapahtuvan auton vakuutuksesta niin kauan kun kärry on kytkettynä autoon.
Kun kärry menee yksikseen korvaukset tapahtuvat kärryn vakuutuksesta, niin silloin, ehkä myös nykyäänkin.
Eli jos esimerkiksi niistät jonkun auton nenän matkaikuvaunulla sen ollessa kiinni autossa menee korvaus auton liikennevakuutukses ta jonka bonukset tippuu.
-
Eihän tuossakaan vahinkoa aiheuttanut mikään osa vetoautoa..
Mutta hyvä että otit esiin tuon "auto, lasti tai sen osa", kun virallisesti auto on moottoroitu ajoneuvo, ja kun siihen kytkee perävaunun niin se muuttuu moottoroiduksi ajoneuvoyhdistelmäk si joka on siis vakuutettu vetoauton vakutuksilla. Ja kun ollaan ajossa ja onnettomuus sattuu ajossa, menee ne vetoauton piikkiin. Peräkärryn vakuutuksiin menee taas silloin kun esim. (pelkkä) pysäköity peräkärri lähtee itekseen omille teilleen aiheuttaen vahingon.
Asia on juuri näin, on omakohtaisia kokemuksia muutaman kuukauden takaa. Sanoivat vakuutusyhtiöstä, että "vastapuolen vahingot korvataan auton liikennevakuutukses ta ja jos on kasko ja omaan autoon tai vaunuun on tullut korjattavaa, niin ne kojataan kaskosta"... toki bonukset tippuu.
Eli oli autossa kasko? Jos oli niin sitten vaan korjaus kaskosta!!
-
Vitossa oli vaan tieliikenne vakuutus (tietenkin). Noin 25 kilometriä kerkes ajaa ennen ku vaunu pääs irti. Todennäkösesti rengas oli puhjennu ennenkuin meni ojaan ainakin tiessä oli jälki noin 20m ennen oja rumpua siis sellanen että jälki kuin vanne olis vastannu asfalttiin
-
Ei sen silti pitäisi koukusta irrota jos vetopää on kunnossa
-
Ei sen silti pitäisi koukusta irrota jos vetopää on kunnossa
Ei pitäisi. Se lukitusnasta on joissain vetopäissä aika pieni ja voi vuosien mittaan kulua. Jos kahvasta nostaa, tuntuu, että kiinni on, vaan jos kahvasta kääntää, niin hups... Silloin se voi vaikka rengasrikossa irrota.
-
Minulla on kerran kevyt kärry ironnut (oli kuulan päällä), jäi kaapelin varaan.
Vaunusta on kerran kummi räjähtänyt ( oli huono).
Kerran pyörä lähtenyt (oli mutterit löysällä), silloin hiukan "tuuti" ja kipinäsuihku näkyi peilistä. Vaunun kanssa molemmila kerroilla oli sellainen rekkavauhti.
Olen ottanut yleensä tavaksi testata, koukkuun laittamisen jälkeen, keventämällä nokkapyörän ruuvilla auton perää. Pelkästään käsissä ei minun voimani riitä, mielestäni pitäisi nostaa reilusti yli 100 kg. voimalla.
Pomolta myöskin vuokrakärry kerran meni tienluiskaan, ilman isompia vaurioita.
-
Oli miten oli vit**aa se kuitenkin ku irti pääsi lmc
-
solikasta hajos kans kerran rengas
eikä yhtään isäntä huomannut
että rengas on rikki apukuskin puolelta
en kyllä itsekkään mitään huomannut
mutta yksi solttupoika huitoi pysähtymään
eikä ollut renkeesta enään mitään jäljellä
mutta onneksi oli vararengas mukana Thumb
dados pistä lainaaja maksamaan
kun hyvää hyvyttäs sitä hälle lainasit
niin sano
että siinä on LMC vie korjaamolle ja molle
ja tuo sitten vaunu kotiin ,kun on kunnossa Thumb
-
No pointtina tässä on että pyysin kaveria tuomaan tuon vaunun kotiin koska oltiin sillä häissä ja meidän vetoautosta on mennyt turbo rikki eli ei sitä kukan ole sen kummemmin lainannu vaan kyllä tämä koko p*ska menee nyt mun lompakosta ja siinä ei itkut auta.. säälittää kaveriki kun se pitää koko juttua omana syynään vaikka ei se hänen syytään ole.. kenen syytä tämä on sitä en tiedä mutta ei se vaunu tosta ainakaan itekseen korjaudu eli kyllä täsä nyt on vaan nieltävä kiukku ja suru ja kääriä hihat ylös jotta saa kopin takas tien päälle
-
kyllä täsä nyt on vaan nieltävä kiukku ja suru ja kääriä hihat ylös jotta saa kopin takas tien päälle
Vaikein on voitettu! Thumb
-
Tuossa tapahtumassa ei mikään tähti ole ollut oikeassa asennossa. Aivan varmasti ottaa päähän ja enemmänkin mutta asenne kohdalleen ja LMC takas kuntoo ja uusi reissuja tekemään. Laita kuvia kun asia etenee.
-
No pointtina tässä on että pyysin kaveria tuomaan tuon vaunun kotiin koska oltiin sillä häissä ja meidän vetoautosta on mennyt turbo rikki eli ei sitä kukan ole sen kummemmin lainannu vaan kyllä tämä koko p*ska menee nyt mun lompakosta ja siinä ei itkut auta.. säälittää kaveriki kun se pitää koko juttua omana syynään vaikka ei se hänen syytään ole.. kenen syytä tämä on sitä en tiedä mutta ei se vaunu tosta ainakaan itekseen korjaudu eli kyllä täsä nyt on vaan nieltävä kiukku ja suru ja kääriä hihat ylös jotta saa kopin takas tien päälle
Thumb Thumb Thumb
-
ei se vaunu tosta ainakaan itekseen korjaudu eli kyllä täsä nyt on vaan nieltävä kiukku ja suru ja kääriä hihat ylös jotta saa kopin takas tien päälle
Jos sulla on saatavana tilaa katon alla, ehkä lämmintäkin. Vielä peukalo jos olis kämmenen sivussa, korjattavissahan tuo on. Eristeet ,puut, levyt, liimat, massat, ym. ovat suhteellien halpoja, verrattuna työn hintaan jos teettäisi. Aisa saattaa olla haastava.
Täällä on menossa hitusen isompikin projekti, aisaa lukuun ottamata.
http://karavaanari.org/index.php/topic,8001.45.html
Kts. sivun alaosaa.
-
Eikö se aisa ole pulttaamalla kiinnin2m pätkä, purkaamolta kysyä uutta pätkää Tai prässissä käyttää en vaan tiedä onko laillinen konsti.
-
Jos sulla on saatavana tilaa katon alla, ehkä lämmintäkin. Vielä peukalo jos olis kämmenen sivussa, korjattavissahan tuo on. Eristeet ,puut, levyt, liimat, massat, ym. ovat suhteellien halpoja, verrattuna työn hintaan jos teettäisi. Aisa saattaa olla haastava.
Täällä on menossa hitusen isompikin projekti, aisaa lukuun ottamata.
http://karavaanari.org/index.php/topic,8001.45.html
Kts. sivun alaosaa.
ei mulla ongelmaa tuon seinän kans sen saan kyllä korjattua ehkä jopa paremmaks mitä se on ollu.. mutta tuo aisa mua huolettaa.eikä sekään että saanko sitä oiottua varmasti saan,mutta mitähän katsastus mies tuumaa moisesta virityksestä ???
-
Aisa saattaa olla haastava.
Venetraileri lähti kerran irti ja meni veneineen luiskaan
ja runko vääntyi. Kävin katsastuskonttorill a kysymässä,
voinko korjata. Vastasivat, että rungon oikominen on
sama kuin tekisi peltiremontin. Pääasia, että stanssattu
rungonnumero säilyy.
-
Minun mielestäni myös näin vanhoja aisoja voi kantata sileestä levystä. Aisojen tyyppihyväksyntä tuli kymmenkunta vuotta sitten, mullakin jäi yhdet peräkärryn aineet tuonne talin taa.
Vetolaitteiden ja kuulien tyyppihyväksyntä on ollut kymmeniä vuosia pakollista.
Vanha aisa kannattaa säilyttää, sikäli jos teet täysremontin.
Purkaamot pyrkii myymään koko rungon kärryn alustaksi, ehkä vaikea löytää pelkkää aisaa ??
-
Aisan säännöt kannattaa kysyä konttorilta, jotta ei tee turhaa työtä oikomisessa, jos se ei sitten kuitenkaan kelpaa. Samalla kysymys, miten toimitaan runkonumeron kanssa, jos oikeanpuoleinen aisa on menossa vaihtoon. Runkonumero voitaneen stanssata uuteenkin aisaan, mutta vaatinee todistuksen vaunun alkuperästä (vanhan aisan)
-
Itse oikaisisin ensin ja sitten jos katsastuksessa joskus tulee ongelmia niin sovitaan mitä tehdään. Toki tuo on paljolti kiinni siitä miten pahasti on kärsinyt
kuvia odotellessa
-
Potkistele aisa vaan suoraks eläkä puhu muille. Ellei ole revennyt mistään. Mielenrauhan saamiseksi voit pultata lisä palkin mutkakohtaan. Nim. merkki :vääntyneitä aisoja liikkeissä nähnyt.
Ps. Ei suurempi turvallisuusriski.
-
Potkistele aisa vaan suoraks eläkä puhu muille. Ellei ole revennyt mistään. Mielenrauhan saamiseksi voit pultata lisä palkin mutkakohtaan. Nim. merkki :vääntyneitä aisoja liikkeissä nähnyt.
Ps. Ei suurempi turvallisuusriski.
ei näyttäny olevan revenny jotenka voishan tosta kalun vielä saada :)
ps:nyt olis hyvä projekti myynnissä ostakee poies ;)
-
ei näyttäny olevan revenny jotenka voishan tosta kalun vielä saada :)
ps:nyt olis hyvä projekti myynnissä ostakee poies ;)
Tuuriasi ei voi kyllä kehua tässä yhteydessä. Vaan...
Jospa aloitat sillä, että nappaat yksityiskohtaiset kuvat vahingoista. Foorumilta kun löytyy useampia kymmeniä ihmisiä, jotka osaavat heti kuvat nähtyään opastaa sinut todella hyvin korjausprojektin läpi. Ei maksa vaivaa jäädä murehtimaan tuota, vaikka ymmärrän hyvin tuon järkeen ottamisen määrän. Muistanet, mitä tuleen makaamaan jäämisestä on opetettu.
Pannakseni vauhtia korjausprojektisi aloittamiseen, tarjoan häpeämättömän pienen, satasen summan tuosta projektivaunusta. Koska veikkaan, että se summa ei ihan hirmuisia kasva, kannattanee korjata tuosta itse itselle se vaunu.
Meille muille tämä voisi toimia potkuna vaikkapa sille, että mittaamme vetokuulat, tarkastamme vetokidan toiminnan, varmistamme renkaiden kunnon ja paineet ja tarpeen vaatiessa korjaamme havaitut ongelmat välittömästi.
-
Tuuriasi ei voi kyllä kehua tässä yhteydessä. Vaan...
Jospa aloitat sillä, että nappaat yksityiskohtaiset kuvat vahingoista. Foorumilta kun löytyy useampia kymmeniä ihmisiä, jotka osaavat heti kuvat nähtyään opastaa sinut todella hyvin korjausprojektin läpi. Ei maksa vaivaa jäädä murehtimaan tuota, vaikka ymmärrän hyvin tuon järkeen ottamisen määrän. Muistanet, mitä tuleen makaamaan jäämisestä on opetettu.
Pannakseni vauhtia korjausprojektisi aloittamiseen, tarjoan häpeämättömän pienen, satasen summan tuosta projektivaunusta. Koska veikkaan, että se summa ei ihan hirmuisia kasva, kannattanee korjata tuosta itse itselle se vaunu.
Meille muille tämä voisi toimia potkuna vaikkapa sille, että mittaamme vetokuulat, tarkastamme vetokidan toiminnan, varmistamme renkaiden kunnon ja paineet ja tarpeen vaatiessa korjaamme havaitut ongelmat välittömästi.
Suosittelen kyllä ehdottomasti korjaamaan tuon, alle tonnilla luulisi selviävän, oikaisee vain tuon aisan, ja kuten mulli sanoi eiköhän täällä foorumilla neuvoja satele.
Jos kuitenkaan et päätä sitä korjata niin nostetaan tuo mullin tarjous kolmin kertaiseksi eli 3 hundra eurorna.
-
noniin asioista käyty vähän ottamassa selvää caravan korjaus liikkessä ja näyttäis nyt siltä että sen aisan saa vaihdettua tai näin ainakin he tuumasivat siellä liikkeessä.uusi aisa maksaa 220 euroa ja vetopää tarvikkeineen 250 euroa..sitten tuumasivat että tuon repeämän saa korjattua kans siellä liikkeessä.eli mulle jäis vaan sitte sen repeämän fiksaus eli lasikuitua ja maalia päälle..koko homman hinnaks töineen tulis karkeasti arvioiden 800€ ja sitte se olis ihan kaikkien lakipykälien mukaan oikein tehty..jotenkin tuntuu että kyllä tästä nyt voidaan ihan kunnialla ja rahalla selvitä ;) omasta mielestä tuo summa nyt ei ainakaan miltään älyttömän pahalta kuullosta vai mitä mieltä toverit on?
-dados-
-
Kuullostaa hyvältä ja oikealta ratkaisulta. Ammattilaiset kun tekee tuon niin voi vetää huoletta ettei karkaa toiste.
-
Ei paha,jos olisit kaskosta 600e omavastuulla ottanut niin ei isosta ole kyse.Tosin olis pitänyt olla se kasko.
-
Harmillisesti pääsi käymään.
Kyllä tuo kannattaa korjata. Aikaa se ottaa.
Myydessä tuosta ei kumminkaan kovin paljoa saa.
Vaunu kannattaa pitää säältä suojassa, ettei kosteus tee lisää tuhoja.
Laitappa kuvia näkyville vaurioista.
- Desibeli
edit:
Ei paha liikkeessäkään korjattuna.
-
..Tosin olis pitänyt olla se kasko.
Antaako ne edes täyskaskoja noin vanhoille?
Oma olisi samoja ikiä, vaan ei tullut mieleenkään kysyä. Nythän tuota toki hiukkasen pohtii.
-
Kuullostaa hyvältä ja oikealta ratkaisulta. Ammattilaiset kun tekee tuon niin voi vetää huoletta ettei karkaa toiste.
nojaa, itse kyllä luotan itseeni enemmän kuin "ammattilaisiin" sen verran mielenkiintoisia ratkaisuja tullut nähtyä ihan "ammattilaisten" tekeminä, vaikka taitoa useimmiten varmasti onkin nini motivaatiota ei.
Mutta hyvä että saat vaunun kuntoon ja vitokuskille lasku kouraan et todellakaan tuota ala itse makselemaan.
-
noniin asioista käyty vähän ottamassa selvää caravan korjaus liikkessä ja näyttäis nyt siltä että sen aisan saa vaihdettua tai näin ainakin he tuumasivat siellä liikkeessä.uusi aisa maksaa 220 euroa ja vetopää tarvikkeineen 250 euroa..sitten tuumasivat että tuon repeämän saa korjattua kans siellä liikkeessä.eli mulle jäis vaan sitte sen repeämän fiksaus eli lasikuitua ja maalia päälle..koko homman hinnaks töineen tulis karkeasti arvioiden 800€ ja sitte se olis ihan kaikkien lakipykälien mukaan oikein tehty..jotenkin tuntuu että kyllä tästä nyt voidaan ihan kunnialla ja rahalla selvitä ;) omasta mielestä tuo summa nyt ei ainakaan miltään älyttömän pahalta kuullosta vai mitä mieltä toverit on?
-dados-
Ihmettelen miten korjaisi tuohon hintaan: 800-250-200=350€ jää työlle aisan korjaus ja kulman korjausniin aikaa ei saa mennä, vai oliko tuo vain aisan korjaus ja voivat korjata eri hintaan myös kulman. Tosin tuo aisan ja vetopään vaihto käy jos ei peukalo keskellä kämmentä, varmaan helpompi kuin kulman korjaus.
-
Ihmettelen miten korjaisi tuohon hintaan: 800-250-200=350€ jää työlle aisan korjaus ja kulman korjausniin aikaa ei saa mennä, vai oliko tuo vain aisan korjaus ja voivat korjata eri hintaan myös kulman. Tosin tuo aisan ja vetopään vaihto käy jos ei peukalo keskellä kämmentä, varmaan helpompi kuin kulman korjaus.
niin tuo hinta sisältäis aisan korjauksen/vaihdon ja sitte sen kulman korjauksen 800-220-250=330 ekua..mun mielestä ihan asiallinen hinta että saa kuntoon voin toki olla väärässäkin :)
-
niin tuo hinta sisältäis aisan korjauksen/vaihdon ja sitte sen kulman korjauksen 800-220-250=330 ekua..mun mielestä ihan asiallinen hinta että saa kuntoon voin toki olla väärässäkin :)
Juu tuli itellä äsken nuo hinnat väärin mutta jos työn osuus 330 niin vajaa päivä saa mennä koko hommassa.
-
meinasivat että jos löytyy just oikeanlainen aisa niin se on 2 tunninjuttu vaihtaa..repeämästä en sitte tiedä kauanko menee että saavat liimattua seinän takaspaikalleen ja uusittua tiivisteet..
-
Ei paha,jos olisit kaskosta 600e omavastuulla ottanut niin ei isosta ole kyse.Tosin olis pitänyt olla se kasko.
Niin ja sitten toisellainen laskelma. 150€ omavastuu, vaunu lunastettu (tod.näk näin olisi käynyt) vaikkapa 4900 eurolla joten uuden etsintään olis jäänyt 4750€ :(
-
Niin ja sitten toisellainen laskelma. 150€ omavastuu, vaunu lunastettu (tod.näk näin olisi käynyt) vaikkapa 4900 eurolla joten uuden etsintään olis jäänyt 4750€ :(
olispa ollu kasko muttaku ei tohon vaunuun kuulemma saa ku on niin vanha.. hieman kyllä ihmetyttää moinen.
-
olispa ollu kasko muttaku ei tohon vaunuun kuulemma saa ku on niin vanha.. hieman kyllä ihmetyttää moinen.
Monet vakuutusyhtiöt eivät myönnä yli kymmenen vuotta vanhoihin asuntovaunuihin kaskoa. Ainakin vuosi sitten esim. Fennia kyllä mukisematta myönsi.
Sorry vaan jos ei ollut.
-
fenniassa mulla tuo vakuutus onkin..mutta eipä saanu kaskoa ei
-
Tuollaisellekin vaunulle halutaan rahoitus luottoa jota ei myönnetä ilman kaskovakuutusta.Voi tietysti olla että siihen saa pelkän rahoitusvakuutuksen,mutta epäilen.
-
tässä vähän lisää tilanne kuvia
(http://karavaanari.org/kuvat/1378975438.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1378975478.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1378975573.jpg)
-
Aisa siinä taitaa tosiaan olla se suurin ongelma, muuten ei näytä olleenkaan "pahalta" Thumb
-
Aisa siinä taitaa tosiaan olla se suurin ongelma, muuten ei näytä olleenkaan "pahalta" Thumb
Aisan vauriot ei oikein näy kuvassa... Mutta jos sen irroittaa ja purkaa, oikominen voi hyvinkin onnistua.
Joko muuten irtoamisen syy on selvinnyt?
-
Olitkos dados itse kyydissä, kun tuo irtosi?
Tuo aisan mutka antaa ensiksi sellaisen vaikutelman, että tuo etupyörä olisi osunut voimalla maahan aisan ollessa vielä kiinni. Kuva 2 ei oikein muuta selitystä tarjoa. Ettei olisi poikennut ojassa ennen irtoamista? Toinen vaihtoehto voisi olla melkoinen roikotus liian suuren aisapainon, tai vetoauton jousien kunnon takia ja osuma maahan tavallista suuremman notkahduksen takia.
Sen verran olen joskus pellinpalasia taivutellut, että tällä näkemällä sanoisin alustan olevan kohtuullisesti korjattavissa. Sen sijaan sitä, mitä tuolla etukulman sisällä on hajalla, ei voi kuvien perusteella alkaa arvailemaan.
-
Olitkos dados itse kyydissä, kun tuo irtosi?
Tuo aisan mutka antaa ensiksi sellaisen vaikutelman, että tuo etupyörä olisi osunut voimalla maahan aisan ollessa vielä kiinni. Kuva 2 ei oikein muuta selitystä tarjoa. Ettei olisi poikennut ojassa ennen irtoamista? Toinen vaihtoehto voisi olla melkoinen roikotus liian suuren aisapainon, tai vetoauton jousien kunnon takia ja osuma maahan tavallista suuremman notkahduksen takia.
Sen verran olen joskus pellinpalasia taivutellut, että tällä näkemällä sanoisin alustan olevan kohtuullisesti korjattavissa. Sen sijaan sitä, mitä tuolla etukulman sisällä on hajalla, ei voi kuvien perusteella alkaa arvailemaan.
enpä ollu kyydissä vaan 30 km päässä menossa edellä omalla autolla..en tiiä oisko rengas räjähtäny ja sen takia käyny ojan puolella tai jtn.. ja tosta aisa painosta keulalla ei ollu mitään muuta painona ku mun puku ja taulutv..
-
Aisan vauriot ei oikein näy kuvassa... Mutta jos sen irroittaa ja purkaa, oikominen voi hyvinkin onnistua.
Joko muuten irtoamisen syy on selvinnyt?
Taitaa olla vaan paree olla oikomati/korjaamati sitä aisaa, uusi vain tilalle, sama vetopään kohdallakin, tuo kaikki ihan oman ja muiden turvallisuuden tähden.
Katsastusmies pistää aisan kuitenkin uusittavaksi jos huomaa vääntymiä/korjausjälkiä/ "virheitä" aisassa.
-
Tuo vetopään kytkentälaite ainakin kiiltelee siihenmalliin ettei voi olla alkuperäinen. Lisää vaan ihmetystä, miten on päässyt irtoamaan autosta :o
Tuossa taitaa olla molemmat aisat mutkalla ja koko vetopää siirtynyt vasemmalle? Minä kyllä vaihtaisin koko aisan ja korin osalta alkaisin kysellä purkaamoilta "uutta" kaasupullokoteloa. Kylkipelti vaikuttaa ehjältä, joten kulma vaan auki, rimoitus ja eristys kuntoon ja butyylin kera kulma tiiviiksi. Sitten se ehjä kaasupullokotelo paikoilleen...
-
Taitaa olla vaan paree olla oikomati/korjaamati sitä aisaa, uusi vain tilalle, sama vetopään kohdallakin, tuo kaikki ihan oman ja muiden turvallisuuden tähden.
Katsastusmies pistää aisan kuitenkin uusittavaksi jos huomaa vääntymiä/korjausjälkiä/ "virheitä" aisassa.
JOS aisa jostain löytyy, vaihtaminen on tietysti helpointa. Vetokoura näyttää peltiseltä, joten se lienee saanut kipeetä ja onkin sitten ainoa asia, jonka kohdalla voi puhutella Herra turvallisuutta. Aisan vaikka oikoisi polven päällä, siitä ei kovin helpolla saa turvallisuusriskiä, ellei siinä ole selviä repeämiä. Ja silloinkin se jossain töyssyssä vain taittuu kohti asvalttia.
Hassua sinänsä, että joku sanoi katsurin sanoneen, että aisa on kuin muutkin peltiremontit...
-
joten kulma vaan auki, rimoitus ja eristys kuntoon ja butyylin kera kulma tiiviiksi.
Kun on tarkoitus tehdä sauma, jota EI KOSKAAN avata, niin miksi sekin pitäisi pilata butyylilla..??
-
Hassua sinänsä, että joku sanoi katsurin sanoneen, että aisa on kuin muutkin peltiremontit...
Kyllä minä tulkitsisin niin. Kun nuo vanhemmat aisat eivät ole tyyppihyväksyttyjä, niinkuin uusissa kärryissä nykyisin vaaditaan, (korjatkaa jos on ylemmän tason päätöksiä).
Ei niiden korjauskaan tarvii olla "tyyppihyväksyttyä". Kuitenkin oikaisussa yleensä menetetään alkuperäinen jäykkyys, tuollaisessa ohuessa profiilissa, olisin ehkä uuden, tai tehdyn kannalla.
-
Kuitenkin oikaisussa yleensä menetetään alkuperäinen jäykkyys, tuollaisessa ohuessa profiilissa, olisin ehkä uuden, tai tehdyn kannalla.
Jos mitkä on ohuita, niin uudet 'tyypitetyt' aisat. Testissä kun niitä renkutetaan eestaas, niin tietty pehmeys on vaan hyväksi. Sitten tosielämässä, kun peräkärryssä on nokkapainoista ylikuormaa, niin pienikin kuoppa nurjauttaa aisan. Onko se sitten hyvä vai huono, on sitten toinen asia.
Jos sitä oikaistua aisaa epäilee, c-profiilista saa hitsaamalla O-profiilin.
-
Kyllä tuon aisan kohtalo on se että menee uusiksi ihan vaan oman mielenrauhan tähden. Eikä tollasta ois sitte kiva myydä eteenpäinkään jos olis korjaukset tehty päin honkia..onneks tuo repeämä tossa sivussa ei oo menny vaunun sisäpuolelle vaan jäi siihen kaasupullon koteloon.. :)
-
Uusi aisa vaan,ajatellaan Turvallisuutta!
-
Kyllä tuon aisan kohtalo on se että menee uusiksi ihan vaan oman mielenrauhan tähden. Eikä tollasta ois sitte kiva myydä eteenpäinkään jos olis korjaukset tehty päin honkia..onneks tuo repeämä tossa sivussa ei oo menny vaunun sisäpuolelle vaan jäi siihen kaasupullon koteloon.. :)
No vaunun korjaus lienee sitten pienehkö homma. Se huoltoliikkeen urakkatarjous ei sitten enää kuulostakkaan halvalta, jos sisältää vain aisan ja vetopään vaihtotyön sekä jarrujen säädön. Kaasupullokotelon korjaus taisi jäädä siinä sinulle itselle tehtäväksi.
Kysy konttorilta tuo aisanvaihdon tilanne, miten haluavat uuden runkonumeron meistattavan. Omasta kokemuksesta 100xhelpompi tuommoisen ohueen peltiin meistata alasimen päällä kuin pystysuoraan periksi antavaan peltiin eli suositan runkonumeron meistaamista jo irtoaisaan - jos eivät vaadi meistattavaksi paikanpäällä konttorilla. ;)
-
No vaunun korjaus lienee sitten pienehkö homma. Se huoltoliikkeen urakkatarjous ei sitten enää kuulostakkaan halvalta, jos sisältää vain aisan ja vetopään vaihtotyön sekä jarrujen säädön. Kaasupullokotelon korjaus taisi jäädä siinä sinulle itselle tehtäväksi.
Kysy konttorilta tuo aisanvaihdon tilanne, miten haluavat uuden runkonumeron meistattavan. Omasta kokemuksesta 100xhelpompi tuommoisen ohueen peltiin meistata alasimen päällä kuin pystysuoraan periksi antavaan peltiin eli suositan runkonumeron meistaamista jo irtoaisaan - jos eivät vaadi meistattavaksi paikanpäällä konttorilla. ;)
kyllä se seinän korjaus kuuluu tohon samaan 800 euroon..mutta mulle jää sen fiksaus eli laminointi ja maalaus.
-
Kun on tarkoitus tehdä sauma, jota EI KOSKAAN avata, niin miksi sekin pitäisi pilata butyylilla..??
Niinpä, tota butyylifetismiä ihmettelen itsekkin ehkä se silloin 30v sitten on ollut kovaakin kamaa, mutta ajat on menny eteenpäin ja nykyään on paljon parempiakin aineita, tuollaisen kun pistää vaikka kori/tuulilasi liimalla läjään niin ei varmana vuoda ikinä, ja ei pura kuin rälläkällä. Itse kun tuota kabea remppasin niin en pistänyt ainuuseenkaan paikkaan butyyliä.
-
Jos mitkä on ohuita, niin uudet 'tyypitetyt' aisat. Testissä kun niitä renkutetaan eestaas, niin tietty pehmeys on vaan hyväksi. Sitten tosielämässä, kun peräkärryssä on nokkapainoista ylikuormaa, niin pienikin kuoppa nurjauttaa aisan. Onko se sitten hyvä vai huono, on sitten toinen asia.
Jos sitä oikaistua aisaa epäilee, c-profiilista saa hitsaamalla O-profiilin.
Otappa selvää saako aisaa hitsailla ?
Ainakin raskaankaluston puolella on tarkkaa tuo "aisa politiikka" . . .
Noin ylipäätään ei kantsi "yllyttää" ketään korjaileen tuosta vaan, mitä vaan, olisi hyvä tuoda esiin sekin että mikä on hyväksyttyä itse korjata, mikä sitten ei . . .
Monien komponenttien korjaaminen on luvanvaraista hommaa, ja jos ei luvanvaraista mutta korjaaminen täytyy tehdä jonkin standardin mukaisesti, siinä onkin sitten "pala purtavaksi" . . .
.
-
Otappa selvää saako aisaa hitsailla ?
Kyseessähän on wanha vaunu, jota ei vielä koske aisamääräykset.
-
Kyseessähän on wanha vaunu, jota ei vielä koske aisamääräykset.
Mikä on päivämäärä, mistä alkaa aisamääräykset??
-
Mikä on päivämäärä, mistä alkaa aisamääräykset??
Pitäisi tarkistaa mutta joskus 7-8 vuotta sitten alettiin vaatia tyyppihyväksyttyjä aisoja.
-
Mites on, onko homma edennyt?
-
Otappa selvää saako aisaa hitsailla ?
Ainakin raskaankaluston puolella on tarkkaa tuo "aisa politiikka" . . .
Noin ylipäätään ei kantsi "yllyttää" ketään korjaileen tuosta vaan, mitä vaan, olisi hyvä tuoda esiin sekin että mikä on hyväksyttyä itse korjata, mikä sitten ei . . .
Monien komponenttien korjaaminen on luvanvaraista hommaa, ja jos ei luvanvaraista mutta korjaaminen täytyy tehdä jonkin standardin mukaisesti, siinä onkin sitten "pala purtavaksi" . . .
.
Vaikka aisan saisi korjata hitsaamalla en suosittele,koska tahtovat revetä hitsisauman vierestä.
hitsauksen paikkakin vaikuttaa tietysti enempi tai vähempi,eli missä kohtaa hitsaus on.
-
Olitkos dados itse kyydissä, kun tuo irtosi?
Tuo aisan mutka antaa ensiksi sellaisen vaikutelman, että tuo etupyörä olisi osunut voimalla maahan aisan ollessa vielä kiinni. Kuva 2 ei oikein muuta selitystä tarjoa. Ettei olisi poikennut ojassa ennen irtoamista? Toinen vaihtoehto voisi olla melkoinen roikotus liian suuren aisapainon, tai vetoauton jousien kunnon takia ja osuma maahan tavallista suuremman notkahduksen takia.
Sen verran olen joskus pellinpalasia taivutellut, että tällä näkemällä sanoisin alustan olevan kohtuullisesti korjattavissa. Sen sijaan sitä, mitä tuolla etukulman sisällä on hajalla, ei voi kuvien perusteella alkaa arvailemaan.
Täytyy sanoa että samaa mieltä tuosta, tuo aisa on kiertynyt kyllä juuri sen näköisesti että olis ottanu maahan osumaa vielä autossa kiinni ollessaan. Tiää sit mitä on käyny, onneksi ei henkilövahinkoja.
Voisko se olla että tuo aisa on vääntynyt sinä kohtaa ku on pompannu koukusta irti ja jarrut painanu keulan maahan?
-
^
Spekuloidaan nyt kun muut aloitti :P
(http://karavaanari.org/kuvat/1378975478.jpg)
Minusta jos nokkapyörä olisi ollut tekemässä mutkaa aisaan, olisi nokkapyörän varren putki ja kiinnitys myödännyt..
Vetokidan etureunan ojanpuolen jälki kertoo törmäyskulmasta (ojarumpuun), ja se, että vetopää ei ole palautunut - eli ilm. vääntynyt.
Ts. vas. aisa nurjahtanut ja oik. kiertynyt iskunvoimasta..
En usko, että tuosta vas. aisasta saa enää suoraa lämmittelemällä. On aika pirullinen taituttaa takaisin suoraksi G-profiilia, jossa on nurjahduksessa syntynyt venymää, taipumaa ja kiertymää - taitaa loivasta L:stä tulla S ;D Sitten kun korjauksesta vielä saisi sellaisen, ettei katsurin silmä tartuis siihen :-X
-
Siellä on vähän riuskempi kaveri vetänyt käsijarrunkin päälle ;D
Asiasta ihan aidanseipääseen, mutta mistä hukkapiilosta AV64 on kammennut ittensä takaisin palstalle :o
Ja ootko muuttanut tässä sitten viime näkemän paikkakuntaakin?
-
Saako tuon vetoaisan irti,jos saa,niin sen kyllä saa oikaistuksi,ei ole ongelma !
-
Kyseessähän on wanha vaunu, jota ei vielä koske aisamääräykset.
Tuossa katsastusviranomais en kommentti aisan korjaamiseen:
Perävaunun vetoaisalle hyväksyntävaatimus on tullut voimaan 2007 alkaen. Hyväksyttyyn aisaan ei saa tehdä mitään muutoksia ja jos aisa vaurioituu, on se aina vaihdettava vastaavaan uuteen.
Vanhemmissakin perävaunuissa lähtökohtana on, että vaurioitunut vetoaisa tulee vaihtaa vastaavaan uuteen tai ehjään käytettyyn. Taipuneen profiilin oikomien siten, että alkuperäinen lujuus säilyisi, ei useimmissa tapauksissa onnistu.
Kyseisessä matkailuperävaunuss a aisa tulee vaihtaa vastaavaan ehjään. Jos tehtäisiin muunlainen korjaus, siihen tulee olla valmistajan antamat ohjeet.
Kommentti loppu.
Joten lienee edullisempi uusi aisa mitä saada valmistajalta korjausohjeet . . .
Siinä "lähtökuopat" korjaus urakalle . . .
-
Kyllä lähtisin siitä,että uusi aisa,ei kannata lähteä leikkimään omalla ja kanssa kulkioiden terveydellä/hengellä. Sit se vasta maksaa... Meilläkin yleensä raskaalla puolella laitettiin suosiolla uusi aisa.
-
Kyllä lähtisin siitä,että uusi aisa,ei kannata lähteä leikkimään omalla ja kanssa kulkioiden terveydellä/hengellä. Sit se vasta maksaa... Meilläkin yleensä raskaalla puolella laitettiin suosiolla uusi aisa.
Mutta... Saako tuohon erikseen ostettua vetoaisaa,onko hitsaamalla vai pultilla kiinnitys ?
-
Kyllä tuon aisan kohtalo on se että menee uusiksi ihan vaan oman mielenrauhan tähden. Eikä tollasta ois sitte kiva myydä eteenpäinkään jos olis korjaukset tehty päin honkia..onneks tuo repeämä tossa sivussa ei oo menny vaunun sisäpuolelle vaan jäi siihen kaasupullon koteloon.. :)
-
Kyseisessä matkailuperävaunuss a aisa tulee vaihtaa vastaavaan ehjään. Jos tehtäisiin muunlainen korjaus, siihen tulee olla valmistajan antamat ohjeet.
Jos tulkitaan lakia oikein, niin kun aisaa eivät koske mitkään määräykset, sen saa tehdä vaikka itse. Tulkinnat laista ovat sitten mitä ovat.
Ja voisitte lopettaa höpinät turvallisuudesta. Se aisa ei koskaan, oiottunakaan, katkea niin että aiheuttaisi vaaraa...
-
Jos tulkitaan lakia oikein, niin kun aisaa eivät koske mitkään määräykset, sen saa tehdä vaikka itse. Tulkinnat laista ovat sitten mitä ovat.
Ja voisitte lopettaa höpinät turvallisuudesta. Se aisa ei koskaan, oiottunakaan, katkea niin että aiheuttaisi vaaraa...
On hyvä että edes jollakin on kristallipallo . . .
-
Noniin homma on nyt edenny ja uutta innostusta haettu pari kuukautta. eli vakuutus korvaa tavaroista jotka meni rikki noin puolet arvosta eli saan melkein niillä korjattua tuon vaunun entiseen loistoon :) mutta nyt onki sitte sellanen probleema käsillä että joutuu vaihtaa isompaan vaunuun koska olis huhtikuussa tuloillaan kolmas lapsi tähän talouteen ja meinaa tila loppua lmc:stä kesken. oliskos porukalla ehdottaa mitään hyvää vaihtoehtoa ton vaunun korvaajaks.Siis jos tuota nyt saa myytyä/vaihdettua jahka se on korjautettu :) uudelle vaunulle olis pudjetti noin 6-7tonnia plus mitä lmc:stä saa vaihdossa/myydessä :-\
-
Miten ois joku tällainen?
http://www.nettikaravaani.com/hobby/560/1400512
http://www.nettikaravaani.com/hobby/560/1400343
http://www.nettikaravaani.com/lmc/560/1398441
http://www.nettikaravaani.com/hobby/650/1400345
-
Vaunun max kokonaispaino taitaa olla ratkaiseva-arvo ehdotuksille.
Noissa Topeliuksen ehdotuksissa ei ollu missään kolmekerrossänkyä. Mielestäni tässä vaihdossa kannattaisi löytää sellainen versio, jossa on viisi sänkyä ja vieläkin jäisi se pöytäryhmä käyttöön, jotta olisi toimiva eikä tarttee olla taas parin vuoden päästä vaihtamassa.
Pöytäryhmän pitää myös olla semmoinen, jossa voi viisi istua ja kaikkien ruokalautaset mahtuu pöydälle samaan aikaan ;)
-
Tässä Hobbyn kfu:ssa on ainakin helppo muokata perää kolmelle. Kahdelle kerrossängyt ja yhdelle pinnasänky :-)
Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
-
Vaunun max kokonaispaino taitaa olla ratkaiseva-arvo ehdotuksille.
Noissa Topeliuksen ehdotuksissa ei ollu missään kolmekerrossänkyä. Mielestäni tässä vaihdossa kannattaisi löytää sellainen versio, jossa on viisi sänkyä ja vieläkin jäisi se pöytäryhmä käyttöön, jotta olisi toimiva eikä tarttee olla taas parin vuoden päästä vaihtamassa.
Pöytäryhmän pitää myös olla semmoinen, jossa voi viisi istua ja kaikkien ruokalautaset mahtuu pöydälle samaan aikaan ;)
Vaan löydäpä jostain sellanen tuohon hintahaarukkaan. ::)
Heti ostaisin, kun sellanen vaan löytyis!
-
noniin rojektia vihdoin viety eteenpäin.laitettii n vaunu kuorma auton vaihtolavalle ja vaunu lähti huoltoon.nyt vaan meinasivat huollossa että ehkä ei pystytä aisaa vaihtamaan no se jää nähtäväksi..videota kin olis kuhan saan siirrettyä tänne sen :laugh:
edit.miten saan tuon videon tänne??? videon koko olis 63 338kt :o
-
Jos sulla on vaikka dropbox käytössä, niin sieltä voisi laittaa helposti vaikka linkin videosta.
-
koitan tässä justiin laittaa juutuupperiin (youtube) videota. on vaan tuo modeemi rikki niin joutuu käyttää kännykän nettiä joka on näköjään aika hidas :laugh:
-
edit.miten saan tuon videon tänne??? videon koko olis 63 338kt :o
Lataamalla se video vaikka youtubeen ja sieltä saatu linkki sitten tänne viestiin.
-
noniin tänään soittivat tuolta huoltoliikkeestä ja kertovat hinta arvion... ja jumankekka yllätyin pahan kerran. 3300€ korjaus :o. kuulemma ei voi tuota aisaa vaihtaa vaan koko runko pitää vaihtaa koska osia ei oo saatavilla. tais nyt olla viiminen naula arkkuun eli jää kyllä korjaamatta vaunu.ei oo mitään järkeä panna 3 tonnia 4,5 tonnin vaunuun.. nyt jos koskaan karavaanarit tarttis hyvää neuvoa :'(
-
Korvasiko vakuutusyhtiö vaunusta jotain?
-
noniin tänään soittivat tuolta huoltoliikkeestä ja kertovat hinta arvion... ja jumankekka yllätyin pahan kerran. 3300€ korjaus :o. kuulemma ei voi tuota aisaa vaihtaa vaan koko runko pitää vaihtaa koska osia ei oo saatavilla. tais nyt olla viiminen naula arkkuun eli jää kyllä korjaamatta vaunu.ei oo mitään järkeä panna 3 tonnia 4,5 tonnin vaunuun.. nyt jos koskaan karavaanarit tarttis hyvää neuvoa :'(
Neuvo no1 ei paniikkia...kaikki mikä on ihmisen tekemä voidaan korjata..
-
Korvasiko vakuutusyhtiö vaunusta jotain?
noin 500 irtaimistosta.
-
Neuvo no1 ei paniikkia...kaikki mikä on ihmisen tekemä voidaan korjata..
loppuu kyllä ymmärrys mitä voisin tehä...soittelin kyllä päivällä katsastus konttorille ja kysyin että saako tuota aisaa vaihtaa niin tuumasivat että jos siihen teettäis uuden aisan ja siitä sais paperit niin olis mahdollista korjata. tiedä sitten :(
-
loppuu kyllä ymmärrys mitä voisin tehä...soittelin kyllä päivällä katsastus konttorille ja kysyin että saako tuota aisaa vaihtaa niin tuumasivat että jos siihen teettäis uuden aisan ja siitä sais paperit niin olis mahdollista korjata. tiedä sitten :(
Nyt sinulla on jo hyvä alku , nuku ensin ja huomenna otat selvää vaikka korin oikaisusta sellaisesta korjaamosta jossa sellainen oikaisulaite on....
-
No eihän tässä oo mitään ongelmaa, ostat kaupasta uudet aisanpätkät ja teet niille sopivat korvakkeet vaunun runkoon, jos ei uusien kiinnitysreikien poraamisella onnistu. Tai teetät jos ei hitsikonetta oo kotona. 100% laillinen ja turvallinen ratkaisu, kulut max. 500€.
Jotai tällasta: http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=04202
-
joo tuntuu kyllä hassulta että jos auton runkojakin oikaistaan niin miksei tuollaista pikku u profiilin metalli plootua sais oikaistua ehjäksi? tietysti se ei oo enään yhtä kestävä kait. noh muutama olut ja nettiä selaillen niin jospa tämä taas tästä.
-
No eihän tässä oo mitään ongelmaa, ostat kaupasta uudet aisanpätkät ja teet niille sopivat korvakkeet vaunun runkoon, jos ei uusien kiinnitysreikien poraamisella onnistu. Tai teetät jos ei hitsikonetta oo kotona. 100% laillinen ja turvallinen ratkaisu, kulut max. 500€.
probleemanahan tässä on se että tuo aisa on yhtenäinen akselille asti ja siellä on hitsisaumalla jatko. ja tietääkseni niitä ei nykyään saa hitsailla ite eikä kukaan muukaan
-
probleemanahan tässä on se että tuo aisa on yhtenäinen akselille asti ja siellä on hitsisaumalla jatko. ja tietääkseni niitä ei nykyään saa hitsailla ite eikä kukaan muukaan
Saa ton ikäsessä missä ei oo aisalle tyyppihyväksyntävaa timusta. Saat tehä vaikka koko rungon uusiks ominpäin.
-
Alusta asti oon ollu sitä mieltä että tehdään uusi aisa ja ollaan hiljaa, ei sitä kukaan huomaa--toivottavasti.
Onhan Suomessakin muutama hitsari/särmääjä.
-
Alusta asti oon ollu sitä mieltä että tehdään uusi aisa ja ollaan hiljaa, ei sitä kukaan huomaa--toivottavasti.
Ei oo mitään salattavaa, ei tartte olla hissukseen.
-
Alkaa pikkuhiljaa vaihtoehtoja tulla ! hyvä niin... Thumb
-
mutta olisko se mahdollista että teettäisin uuden aisan tutulla jolla olis laserleikkuri ja särmäys vehkeet ja sitte kävisin sinkityttämässä sen ja laittaisin vaan paikoilleen? olisko edes laillista? en haluais mitään laittomuuksia harrastaa vaunun jälleenmyyntiä ajatellen
-
On, mutta paljonko jää käteen enempi jos valmiin/testatun saa 225€?
-
On, mutta paljonko jää käteen enempi jos valmiin/testatun saa 225€?
no jos tuo sun linkissä oleva käy ja on laillinen niin ilman muuta mä laitan sen.mutta saanko laittaa siihen pultti jatkon koska edellinen aisa oli saumaton akselille asti
-
Kyllä, kunhan lujuus vastaa alkuperäistä. Parempi ratkaisu olisi varmaan etsiä niin pitkät aisat että voit hitsata sen samaan paikkaan kiinni mihin alkuperäiset.
IKH:lla vähän pidempiäkin: http://www.ikh.fi/tuotehaku/vetoaisa ja niihin löytyy valmia korvakkeita mitkä vois hitsata runkoon joihin sitten aisaparrut kiinni: http://www.ikh.fi/tuotehaku/Korvakepari
-
Yksi vaihtoehto voisi olla ostaa vastaava homeinen tai muuten korivaurioinen jossa alusta on kunnossa, ja ottaa siitä alusta tuohon?
-
Mulla tuossa saman ikäryhmän, pätkän verran pitemmässä vaunussa on pulttiliitos V-aisan ja suoran pätkän saumassa (missä sitten akselisto kiinni)
-
Jos limität vanhan aisan ja IKH aisan riittävästi ja laitat tarpeeksi kuumasinkittyjä pultteja, (tupla mutterit kierrelukitteella kiinni), niin varmasti kestää. Muutkin kiinnitykset joutunee "säveltämään"?
-
Joo kestää varmasti sitä en epäile. Mutta tuota että saako niin tehdä ja.mitä katsastus mies sanoo mokomasta :)
-
Tuohon saat vastauksen menemällä katsastuskonttorill e. jos mahdollista niin pyydä kirjallisena...
-
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16561/Hakala_Jani.pdf?sequence=1
Vetoaisaa katsotaan olevan kuormatilan etureunan ja vetopään välinen osa, jos kuormatila on kiinnitetty pysyvästi hitsaamalla vetoaisaan. Venetrailerissa katsotaan kuormatilan jatkuvan aisaan kiinteästi hitsattujen selvästi rakennetta vahvistavien vinopalkkien ja aisan yhtymäkohtaan saakka. /18/
Kuva 23. Esimerkkejä vetoaisasta
4. Jos rakenne on jatkuva vetopään ja koko akselistorakenteen / apurungon välillä, rakenteen ei katsota olevan vetoaisaa, eikä vastaavuutta vaadita. Kyseisessä tapauksessa ei saa olla yhtään kohdissa 1-3 mainittua epäjatkuvuuskohtaa eikä hitsaussaumoja eikä vetopään ja akselistorakenteen välinen etäisyys saa olla säädettävissä. Jatkuvaksi rakenteeksi katsotaan rakenne, jossa materiaalin vahvuus ja muoto säilyvät samana koko akselistorakenteen yli, eikä materiaalia ole pakotettu sellaiseen muotoon, että materiaalin lujuusominaisuudet merkittävästi heikkenevät. Jatkuvassa rakenteessa saa olla pulttiliitoksin rakennetta vahvistavia välitukia. /18/
-
Katso oheisesta linkistä yhteystiedot ja soita... Sivulta ei löydy juttua aisoista mutta joka kärryssä on sellainen, hyväksytty ja niitä myydään myös erikseen.
http://www.icon.fi/~jarmo/
-
Joo kestää varmasti sitä en epäile. Mutta tuota että saako niin tehdä ja.mitä katsastus mies sanoo mokomasta :)
Aisan hyväksyntävaatimus ei koske ennen 1.1.2007 käyttöönotettuja eli saa tehdä. Jos valmistenumero jää vanhaan aisaan, on syytä käydä näyttämässä entinen parrunpätkä konttorilla niin saa varmennettua uuteen sitten.
-
Terve pojat.nyt olis vaunu korjattu ja pieniä fiilauksia vaille valmis..semmonen asia nyt askarruttaa kun yritin laittaa jääkaappia päälle siis kaasulla niin en saa sitä syttymään ollenkaan.ja toinen asia on että kun yritin laittaa lämmitystä päälle kaasulla niin rupesi kaikki valot räppimään ja himmentymään aina kun se yritti lähteä käyntiin...sähköllä nuo kyllä toimii molemmat kun koitin. Voiko akku olla niin huono että ei esim sen takia pelaa. Se akku on ollut paikoillaan viime syyskuusta asti. Kaikki sulakkeet olivat hapettuneet jonka takia ei sisä valotkaan aluksi toiminut kunnolla,putsasin niitä teräsvillalla ja ne kyllä rupesivat pelaamaan...
-
Heikko akku voi hyvinkin olla syynä valoilmiöihin kun lämmitin yrittää sytyttää itsensä.
Palaako lieden levyt?
Jääkaappi piezo sytytyksellä ?
Onko kaasujärjestelmä tutkittu ja koeponnistettu ulosajon jälkeen?
-
En koittanut lieden levyjä mutta ainakin kaasua tuli kun väänsin vivusta mutta en siis sytyttänyt.jääkaapp i on piezo sytkärillä.ei oo vielä tarkistettu eikä ponnistettu ensi viikolla oli tarkoitus käydä näyttää vaunua kaasu tohtoria..ihan huvikseen kokeilin vain noita että toimiiko :-[
-
Hyvä homma että siitä saatiin vielä karavaanarille kulkuväline Thumb
Jos kaasua ei ole käytetty syksyn jälkeen ja pullo ollut ehkä välillä irti, kestää pihistä pitkään ennen kuin jääkaappi syttyy. Aina kannattaa laittaa liesi tulille ensin, koska parhaimmilla keroilla sitä saa sytyttää 10-15s ennen kuin sieltä tulee kunnolla palokelpoista kaasua jolla liekki jää palamaan. Sen jälkeen jääkaappi syttyy yleensä muutamalla napsauksella. Jääkaappi kuluttaa kaasua niin vähän suhteessa hellaan, että saat helposti reilun minuutin napsuttaa että syttyy.
Minä en kyllä kauheesti käyttäisi kaasua ennen testiä, jos vaunu on saanut kolhua tuohon malliin ;)
-
Joo ei kyllä uskalla hirveesti kaasulla pelleillä. Onkohan tuollainen tarkistus/ponnistus kuinka kallista touhua?
-
juur eilee kattelin eräässä caravanliikkeessä että tuo ponnistus on 40€. tuskin siittä hirveestään hinta muuttuu eri paikoissa.
-
Joo ei kyllä uskalla hirveesti kaasulla pelleillä. Onkohan tuollainen tarkistus/ponnistus kuinka kallista touhua?
Meilläpäin maksaa reilun 30eur
-
juur eilee kattelin eräässä caravanliikkeessä että tuo ponnistus on 40€. tuskin siittä hirveestään hinta muuttuu eri paikoissa.
Porissa 59,-
Mutta tarkistus tosiaan kannattaa. Meillä löytyi muutama ihan olematon vuoto (joihin ei kaasuhälykään reagoinut) ja kun ne laitettiin kuntoon jääkaappikin syttyy nykyään ihan laakista. (Vuodot oli siis just jääkaapin liitoksissa)
-
Kainuussa muistaakseni 20 €..Treffien aikaan siis.. :)
-
Meilläpäin maksaa reilun 30eur
jep taitaa olla 34€ ;)
ens viikolla vaihtavat vatkaajaan jääkaapin ja priimuksen kaasuletkut ja sitten koeponnistus
saa nähä mikä on hinta meinas 100€ pintaan ei tarkkaan osannu sanoa.
pitää sanoa että huoltaa/putsaa sen jääkaapin samalla kun joutuu irrottaa sen joka tapauksessa
-
Huomenta pojjaat.noniin nyt pelaa kaasulla lämmitys ja jääkaappi..latasin akkua vuorokauden ja vaihdoin kaikki sulakkeet uusiin niin avot johan rupesi pelaamaan :) ensi viikolla käyn koeponnistamassa vehkeet ja sitten vaunu olis valmis reissuun :) ps:viime yö nukuttu pojan kanssa vaunussa omalla pihalla ja kyllä oli mukavata :D
-
ps:viime yö nukuttu pojan kanssa vaunussa omalla pihalla ja kyllä oli mukavata :D
Vaunussahan nukkuu melkein yhtä hyvin kun teltassa, :D :D paremmin vielä kun ei kotipiha näy.
Niin kuinka sen aisan korjasit?
-
Vaunussahan nukkuu melkein yhtä hyvin kun teltassa, :D :D paremmin vielä kun ei kotipiha näy.
Niin kuinka sen aisan korjasit?
Onhan noissa yleensä hyvät verhot
-
Vaunussahan nukkuu melkein yhtä hyvin kun teltassa, :D :D paremmin vielä kun ei kotipiha näy.
Niin kuinka sen aisan korjasit?
niin tosiaan aisa korjasittiin vaihtamalla sen kokonaan uuteen.pulttiliitok sella tuli jatko se muutos katsastettiin samalla
-
niin tosiaan aisa korjasittiin vaihtamalla sen kokonaan uuteen.pulttiliitok sella tuli jatko se muutos katsastettiin samalla
olio uus aisa alkuperänen,vakio tehas aisa vai omavalmiste?
-
Tais olla tehdas aisa
-
Tommonen
-
Tuossa vielä maalaus ja fixaus kesken.laitan sitte lisää kuvia ku on täysin valmis
-
Sisältä kuvaa..huonosti näkee mitään ku joutuu rajata kuvia niin paljon että saa laitettua tänne ku on liian isoja tiedostoja :)
-
Sisältä kuvaa..huonosti näkee mitään ku joutuu rajata kuvia niin paljon että saa laitettua tänne ku on liian isoja tiedostoja :)
http://karavaanari.org/index.php/topic,8164.msg141968.html#msg141968