Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Projektit => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 26.04.2013 kello on 11:15
-
Auts...operaattori kiltti..siirrätkö tämän tuonne Matkailuauto/Projektit osioon..vähän lipsahti.
Tässä kun tätä joutenaikaa on niin huitasin ducatosta penkit pihalle ja lattiamaton "äänieristeineen" myös. Aika karut oli eristeet maton alla mutta sentään jonkinlaista bitumimattoa sinne on laitettu. Tarkotus laittaa lisää bitumia jalkatilaan ja rintapeltiin niin ylös kun saa ja sen päälle eriste.
Karun näköinen on hytti tällähetkellä.
(http://s22.postimg.org/d7ifjziq5/WP_000237.jpg) (http://postimg.org/image/d7ifjziq5/)
samaten jääkaapin aukko odottaa uutta kaappia asennettavaksi.
(http://s17.postimg.org/j66bcp7uz/WP_000241.jpg) (http://postimg.org/image/j66bcp7uz/)
-
Muistini mukaan joku joskus sanoi että parhaan tuloksen sai kun A pilarin ruostesuojasi ja täytti sen uretaanilla. Taisi olla infon puolella tuo ketju jossa oli puhetta ducaton ohjaamon äänieristämisestä.
-
Tulihan tuota joskus harrastettua...
Kuvista muuten selvisi, että se lämppärin hana olikin siellä kennon kulmalla ja uusi tuli tuohon alemmas letkuun. ;D
-
Veikkaan että tuon ^ operaation jälkeen ei emännän enää tarvi huutaa ajo-ohjeita.. Thumb
-
Tulihan tuota joskus harrastettua...
Kuvista muuten selvisi, että se lämppärin hana olikin siellä kennon kulmalla ja uusi tuli tuohon alemmas letkuun. ;D
Minkä nimistä levyä tuo on?
-
Tulihan tuota joskus harrastettua...
Kuvista muuten selvisi, että se lämppärin hana olikin siellä kennon kulmalla ja uusi tuli tuohon alemmas letkuun. ;D
Näyttää siistille...pitää yrittää päästä samaan :)
Laitoitko tuon äänieristeen päälle vanhan maton vai uusitko senkin?
-
Juu, ääni väheni niin paljon, että Emäntäkin huomasi! :D Ero oli tosiaan mykistävä. Pohjalle tuli bitumimatto, sen päälle 10mm huokonen, jossa kans oli liima itessään. Taisi olla Motonetistä. Rintapelti niin ylös kun pystyi ja yläosaan moottorin puolelle. Myös ilmanoton päälle eristys. Myös ovien sisäpuolelle eristettä.
Wanha matto jäi paikoilleen mutta sitä ei kovin paljon näkynyt, kun se penkkien etupuoli-väli-takapuoli sai korotetun lattian jonka päälle tuli käytävämatto. Lattiasta tuli lähes tasainen ja siellä alla oli sitten hyvä säilytellä työkaluja ja muuta roinaa. 2t hallitunkkikin sopi hyvin.
Kaikenmaailman reikien ja läpivientien tukkimisessa pitää sitten olla huolellinen, sillä pienestäkin reiästä tulee melkoinen mökä.
-
Tästä se lähtee.
Pohjalle mullekki tuli (ja osalta lattiaa olikin jo valmiina) bitumimatto ja päällä ehkä vähän turhankin vankka, myös Motonetistä ostettua, 30mm eristettä. Tälläkertaa näköjään lähti sieltä mukaan mustalla pinnalla olevaa mutta kesäkäytössä lienee ihan sopivaa.
Ovissa ei ollu minkäänlaisia lisäjuttuja joten kun tuota bitumia jäi laittiasta tähteille niin liimailin ne ovien pelteihin. Eri ovea kiinnilaitettaessa oli huomattava..ei kumissu enää :)
(http://s23.postimg.org/lwhm27vrr/WP_000242.jpg) (http://postimg.org/image/lwhm27vrr/)
(http://s23.postimg.org/5ziu5i3dj/WP_000243.jpg) (http://postimg.org/image/5ziu5i3dj/)
-
Juu, ääni väheni niin paljon, että Emäntäkin huomasi! :D Ero oli tosiaan mykistävä. Pohjalle tuli bitumimatto, sen päälle 10mm huokonen, jossa kans oli liima itessään. Taisi olla Motonetistä. Rintapelti niin ylös kun pystyi ja yläosaan moottorin puolelle. Myös ilmanoton päälle eristys. Myös ovien sisäpuolelle eristettä.
Wanha matto jäi paikoilleen mutta sitä ei kovin paljon näkynyt, kun se penkkien etupuoli-väli-takapuoli sai korotetun lattian jonka päälle tuli käytävämatto. Lattiasta tuli lähes tasainen ja siellä alla oli sitten hyvä säilytellä työkaluja ja muuta roinaa. 2t hallitunkkikin sopi hyvin.
Kaikenmaailman reikien ja läpivientien tukkimisessa pitää sitten olla huolellinen, sillä pienestäkin reiästä tulee melkoinen mökä.
Ilmanoton päällyseristystä en kässänny että mihin kohtaan...voisitko valaista hiukan.
-
Ilmanoton päällyseristystä en kässänny että mihin kohtaan...voisitko valaista hiukan.
Se lämmitysilman kotelo, joka oli konehuoneessa. Liekö sitä kaikissa?
-
Hienoa tarinaa. Thumb
-
Itellä ollu kanssa ajatuksena hiljennellä kulkinetta,mutta jos emännän puhe sen jälkeen kuuluu niin selvästi en uskalla kyllä ruveta moiseen vaan varalta laitan pikkusenpienemmän pesään niin ei karstotu tuo vanhus.Tarkotan siis autoa... :D :D No ei tosiaan kyllä tuota autoa vois pikku hiljaa hiljentää niin vois kuunnella samalla radiota ajaessa.Laitappa noin arviota kustannuksista...
-
Juu,hyvää juttua äijät kirjottaa.Samaan hommaan pitäis itekki ruveta.Vaan onko siinä vaarana että rupeaa kuulemaan rouvan puheen?"Kuuntele rouvasi ohjeita,aja silti oikein".
-
Juu,hyvää juttua äijät kirjottaa.Vaan onko siinä vaarana että rupeaa kuulemaan rouvan puheen?"
Thumb
-
Hienoa tarinaa. Thumb
Juu! Tuo meteli meitä mersumiehiä häiritsee :)
Varmaan ne kalliimmat Concordet ymv on hiljaisia, mutten oo kokeillu kun ei pankinjohtajakaan uskoisi takasinmaksuun
Kertokaa kokemuksia!
Tuossa muuten mittasin Nokian Lumia DB meterillä (ilmainen ohjelma) MB 200 näyttii 80-100 km/h (navin oikea nopeus) lukemaa max 60db kuskin korvan kohdalta.
Kesärenkaat, asfaltti. Ducaton mittaus tulee kun kerkiää.
Saa laittaa tuloksia, muttei oo pakko :laugh:
-
Juu! Tuo meteli meitä mersumiehiä häiritsee :)
Varmaan ne kalliimmat Concordet ymv on hiljaisia, mutten oo kokeillu kun ei pankinjohtajakaan uskoisi takasinmaksuun
Kertokaa kokemuksia!
Tuossa muuten mittasin Nokian Lumia DB meterillä (ilmainen ohjelma) MB 200 näyttii 80-100 km/h (navin oikea nopeus) lukemaa max 60db kuskin korvan kohdalta.
Kesärenkaat, asfaltti. Ducaton mittaus tulee kun kerkiää.
Saa laittaa tuloksia, muttei oo pakko :laugh:
No höh...mulla sama "mittari" kertoi tyhjäkäynnillä 64db kun penkit ja lattiamatot oli pois..saa nähä mihin tipahtaa kun saan viimesetki eristepalaset paikalleen.
Itellä ollu kanssa ajatuksena hiljennellä kulkinetta,mutta jos emännän puhe sen jälkeen kuuluu niin selvästi en uskalla kyllä ruveta moiseen vaan varalta laitan pikkusenpienemmän pesään niin ei karstotu tuo vanhus.Tarkotan siis autoa... :D :D No ei tosiaan kyllä tuota autoa vois pikku hiljaa hiljentää niin vois kuunnella samalla radiota ajaessa.Laitappa noin arviota kustannuksista...
Halpaahan tämä äänen eristäminen ei ole...tähän mennessä menny vähän yli 90e ja voi olla että vielä yhden 17e eristelevyn joudun hakemaan. Muuten ei ole menny ku aikaa värkätessä.
-
No höh...mulla sama "mittari" kertoi tyhjäkäynnillä 64db kun penkit ja lattiamatot oli pois..saa nähä mihin tipahtaa kun saan viimesetki eristepalaset paikalleen.
Tarkistitko tuon melun määrää ennen penkkien irroitusta, mikä lie ollunna se lähtötilanne ?
Mun iPhone Logitech-sovelluksen mukaan Adriassa on uudella asfaltilla melua 80 km/h nopeudella 69 dB ja 100km/h nopeudella 74 dB, Toyotan henkilöautossa samalla tieosuudella samaisella uudella asfaltilla melua oli 80 km/h nopeudella 64 dB ja 100 km/h nopeudella 69 dB, eli Adriassa melua on tasaiset 5 dB enempi kuin henkilöautossa.
Tuo 5dB on muuten yllättävän paljon....arvona kuulostaa pieneltä mutta oikeasti on se iso ero, melun luonne on täysin erilaista, vaikka Toyotalla ajaa 100 km/h ja Adrialla 80 km/h niin ei se tunnu samalta lainkaan. :-\
-
Tarkistitko tuon melun määrää ennen penkkien irroitusta, mikä lie ollunna se lähtötilanne ?
....(loppu poistettu)
Valitettavasti lähtötilannetta en älynnyt mitata mutta alkuperäisen "eristematon" paksuuden perusteella ei äänieristystä juurikaan ole ollut joten veikkaan ettei kauas tuosta 64db:stä heitä. Tämä siis tyhjäkäynnillä.
Siis alkuperäisessä ääntä oli eristämässä sellanen trasselilta näytävä kangaslankahässäkkä jota oli alle sentti, ehkä kokoonpainuneena koska vanha auto :)
-
Hiljaisethan nuo äänet on! Meikäläisen wokkelossa ei tarvitse kuunnella akan kaklatusta !!!!!! ;D
-
Hiljaisethan nuo äänet on! Meikäläisen wokkelossa ei tarvitse kuunnella akan kaklatusta !!!!!! ;D
Eikä minun Ducatossa. ;D
-
Hiljaisethan nuo äänet on! Meikäläisen wokkelossa ei tarvitse kuunnella akan kaklatusta !!!!!! ;D
Heh..
Minusta se kaklatus tuo vain kotoisen tunnelman. :) Omassa Westissä on mukavan hiljainen ääni ja ahdas fiilinki.
Usein kun katsoo vastaantulevia Ducatoja, niin siellä pariskunta istuu naama peruslukemilla kuin Sfinksin patsaat. Johtuneeko se tästä äänitilasta?
-
Valitettavasti lähtötilannetta en älynnyt mitata mutta alkuperäisen "eristematon" paksuuden perusteella ei äänieristystä juurikaan ole ollut joten veikkaan ettei kauas tuosta 64db:stä heitä. Tämä siis tyhjäkäynnillä.
Siis alkuperäisessä ääntä oli eristämässä sellanen trasselilta näytävä kangaslankahässäkkä jota oli alle sentti, ehkä kokoonpainuneena koska vanha auto :)
Ja jos virtaa miehessä riittää niin ite oikaisin jalkatilassa olevan kolon laittamalla 2*4 lankun kyljelleen ja siihen 8mm vaneri päälle joka jatkui myös penkkien välistä asuinosaan ,ei jäänyt kynnystä johon kompastua ja vanerin päälle muovipohjainen huopamatto tixolla kiinni.Elddishän liikkuu siinä kiviniemen lieppeillä niin ja jos satut näkemeen varmaan saat käydä kurkkaamassa ,ostaja oli mukava mies Thumb
-
Heh..
Minusta se kaklatus tuo vain kotoisen tunnelman. :) Omassa Westissä on mukavan hiljainen ääni ja ahdas fiilinki.
Usein kun katsoo vastaantulevia Ducatoja, niin siellä pariskunta istuu naama peruslukemilla kuin Sfinksin patsaat. Johtuneeko se tästä äänitilasta?
''
Ja hyvin usein kun tulee katsottua noita vastaantulevien ducatojen ohjaamoja niin ne näyttää olevan täynnään kuin Turusen pyssy.
Juu ja nyt en tarkoita sitä henkilömäärää ;)
Tiedä sitten onko sillä auton viereen aina nostettavalla cramerilla jotain tekemista tuon ilmiön kanssa. Kovin on vain yleistä, että as;auto, liikkumattomuus ja yletön siansyönti kulkevat käsikädessä. Saa siinä sitten päivitellä terveyspillereiden ja vaivojen määrää ::)
Vaikka ei sen vian tarvitse suuri olla jos se sijaitsee korvien välissä; niin kuin minulla :-\
-
Ja jos virtaa miehessä riittää niin ite oikaisin jalkatilassa olevan kolon laittamalla 2*4 lankun kyljelleen ja siihen 8mm vaneri päälle joka jatkui myös penkkien välistä asuinosaan ,ei jäänyt kynnystä johon kompastua
Minä jätin siihen penkkien väliin luukun, (irtopala) josta sitten pääsi sinne 'työkalulaatikkoon'.
-
Ja jos virtaa miehessä riittää niin ite oikaisin jalkatilassa olevan kolon laittamalla 2*4 lankun kyljelleen ja siihen 8mm vaneri päälle joka jatkui myös penkkien välistä asuinosaan ,ei jäänyt kynnystä johon kompastua ja vanerin päälle muovipohjainen huopamatto tixolla kiinni.Elddishän liikkuu siinä kiviniemen lieppeillä niin ja jos satut näkemeen varmaan saat käydä kurkkaamassa ,ostaja oli mukava mies Thumb
Hankala on päästä asunto-osasta hyttiin jos tuon korotuksen mun autoon tekee..tämä oli mun johtopäätös kun testailtiin asiaa. Menee lattian ja katon väli niin ahtaaksi että kaksinkerroin pitää ujuttautua siitä välistä. Jos olis niinku esim. Elddiksessä että sen alkovin vuoteenpuolikkaan voi pukata sinne toisen päälle pois tieltä niin silloin vois korotusta harkita.
-
Noita meluarvoja lukiessa kannattaa muistaa että 3db äänenpaineen nousu tarkoittaa äänen energian kaksinkertaistumist a eli ei ihmekään jos 5db:in ero tuntuu huomattavalta jo korviinkin.
Omaan Relluun tein vimekesänä samanlaista hommaa ja vaikka se oli jo lähdössä hiljaisempi kuin fiiatit, ei pikku askartelu mennyt hukkaan. Lattiassa oli ihan asiallinen eristys mutta pyöräkaaret ja rintapelti oli huonot = pellillä. Myöskin raitisilmaputki vänkärin jalkatilassa sai eristeen niskaansa ja sekin vähensi ääntä jonlin verran puhumattakaan siitä että kylmän putken jäähdyttävä sätely talvisaikaan jäi historiaan 8) Asunto-osan ja ohjaamon liitos oli myös paikka jossa pikku näpertely tuotti hyvää tulosta.
-
Noita meluarvoja lukiessa kannattaa muistaa että 3db äänenpaineen nousu tarkoittaa äänen energian kaksinkertaistumist a eli ei ihmekään jos 5db:in ero tuntuu huomattavalta jo korviinkin.
Omaan Relluun tein vimekesänä samanlaista hommaa ja vaikka se oli jo lähdössä hiljaisempi kuin fiiatit, ei pikku askartelu mennyt hukkaan. Lattiassa oli ihan asiallinen eristys mutta pyöräkaaret ja rintapelti oli huonot = pellillä. Myöskin raitisilmaputki vänkärin jalkatilassa sai eristeen niskaansa ja sekin vähensi ääntä jonlin verran puhumattakaan siitä että kylmän putken jäähdyttävä sätely talvisaikaan jäi historiaan 8) Asunto-osan ja ohjaamon liitos oli myös paikka jossa pikku näpertely tuotti hyvää tulosta.
Ei tossa mun polarissa ole mitään äänieristys ongelmia :D :D :D
-
Ei tossa mun polarissa ole mitään äänieristys ongelmia :D :D :D
Toi Riston nimimerkki pitäis muuttaa Ristopolar66:seksi. ;D
-
Toi Riston nimimerkki pitäis muuttaa Ristopolar66:seksi. ;D
Ripola66 ;D
-
Ei tossa mun polarissa ole mitään äänieristys ongelmia :D :D :D
Nooh, ongelmia ja ongelmia... :) :) :)
Jagella kun käy pari lenkkiä heittämässä niin moni auto alkaa kuullostaa äänekkäältä vaikka mitään ongelmaa aiheesta ei olisikaan :P
-
Ripola66 ;D
Thumb
-
Hankala on päästä asunto-osasta hyttiin jos tuon korotuksen mun autoon tekee..tämä oli mun johtopäätös kun testailtiin asiaa. Menee lattian ja katon väli niin ahtaaksi että kaksinkerroin pitää ujuttautua siitä välistä. Jos olis niinku esim. Elddiksessä että sen alkovin vuoteenpuolikkaan voi pukata sinne toisen päälle pois tieltä niin silloin vois korotusta harkita.
Jos jätät lattian entiselleen, niin ponnistaa voit alempaa, mutta yhtä linkussa siinä kynnyksen kohdalla pitää olla. ;D Meilläkin se alkovi oli sellainen 'heteka mallinen' mutta ruuvasin sen kiinni, kun en viitsinyt punkkaa aina pinota ja levittää.
-
Tein lattiankorotuksen sen jälkeen, kun kaasujalka kramppasi pitkällä matkalla. Vanha äitini on huonojalkainen ja hänenkin takiaan on parempi kun lattia on yhdessä tasossa. Mutta on totta, että varsinkin Matkaajassa aukon ylälaitaan iskee päänsä joskus kipeästi. Sellainen alkovi voisi olla ihan hyvä, jossa pedit olisivat sivuseinillä pitkittäin ja se väli menisi avonaisena eteen saakka. Nukkujien jalat olisivat alkovissa ja päät salin puolella. Vähän kuin veneissä. Keulabulppikin voisi olla edesä kapeampi ja virtaviivaisempi.
-
Tulipa mieleen. Mahtaako sinne äänieristeen ja lattian väliin kertyä kondensiovettä?
-
Toi Riston nimimerkki pitäis muuttaa Ristopolar66:seksi. ;D
:D :D Mutta siinä ois liikaa piilomainontaa ;)
-
Tulipa mieleen. Mahtaako sinne äänieristeen ja lattian väliin kertyä kondensiovettä?
Väittäisin, että vähemmän kuin alkuperäisen bitumin alle.
-
Lisää piti hakia levyjä nyt 60e:lla...riittää...se oli sittenki 20mm:stä toi mustapintanen ja konehuoneeseen laitan 10mm:stä.
Alottelin konehuoneenpuolen eristystä mutta sade keskeytti homman...kele..
(http://s16.postimg.org/us2y42jkh/WP_000255.jpg) (http://postimg.org/image/us2y42jkh/)
(http://s16.postimg.org/m8jk6bb81/WP_000256.jpg) (http://postimg.org/image/m8jk6bb81/)
(http://s16.postimg.org/96xvggmtt/WP_000257.jpg) (http://postimg.org/image/96xvggmtt/)
-
Whoa!!....kokonaista 2db "hiljeni" dukaton hytti jumalattoman raatamisen jälkeen => ei maksa vaiva.
Toisaalta pitää kuulostella miten vaikutti rengasääniin ja muihin ulkoa tuleviin ääniin kunhan tästä tienpäälle päästään.
Pientä hienosäätöä vielä ja voipi leimalle yrittää.
-
Whoa!!....kokonaista 2db "hiljeni" dukaton hytti jumalattoman raatamisen jälkeen => ei maksa vaiva.
Mutta onhan se 2dB korvakuulolla selkeästi kuultavissa ja toki tuollaisen työn jälkeen voit hyvinkin olla tyytyväinen tuohon tulokseen. Olikohan se TM:ssä kerran vastaava eristys ja numeroina oli juuri noita yhtä ja kahta desibeliä mutta sen kolme desibeliähän korva kokee kaksinkertaisena.
-
Whoa!!....kokonaista 2db "hiljeni" dukaton hytti jumalattoman raatamisen jälkeen => ei maksa vaiva.
Toisaalta pitää kuulostella miten vaikutti rengasääniin ja muihin ulkoa tuleviin ääniin kunhan tästä tienpäälle päästään.
Pientä hienosäätöä vielä ja voipi leimalle yrittää.
Ja tämä oli kait mitattu pihass tyhjä käynnillä?
-
Ja tämä oli kait mitattu pihass tyhjä käynnillä?
Eiku 100km/h motarilla ;) ..ei vaitiskaan, tyhjäkäynnillä pihassa :). Luulen että vaimo antaa sitte viimesen tuomion onnistumisesta kunhan lähetään reissulle.
-
Eiku 100km/h motarilla ;) ..ei vaitiskaan, tyhjäkäynnillä pihassa :). Luulen että vaimo antaa sitte viimesen tuomion onnistumisesta kunhan lähetään reissulle.
Ei se homma hukkaan mennyt ,huomaat sen viimeistään kun hyökkäät baanalle ja huomaat että vaimon ei tarvii toistaa ajo-ohjeita :laugh:
-
Ei tossa mun polarissa ole mitään äänieristys ongelmia :D :D :D
Ota mittari käteen ja mittaa 80 ja 100km/h vauhdeissa.
-
Ota mittari käteen ja mittaa 80 ja 100km/h vauhdeissa.
Tai laittaa vaunuun melumittarilla oleva kännykkä tallentamaan melua ajon aikana niin voi käydä niin että vaunu pesee autot mennen tullen.
Voi mennä jopa 90 dB rikki. Joku voisi tuonkin testata niin ei tarvitsisi miettiä vaan olisi tästäkin asiasta faktaa tarjolla, kukapa sitä nyt kuulopuheiden varassa haluaa olla missään asiassa. :D
-
Suurin hyöty tulee kylmän peltiohjaamon äänieristyksestä, lämmön eristys puolelle, vaikka materiaalit ei varsinaisia lämpöeristeitä olekkaan. :D
-
Suurin hyöty tulee kylmän peltiohjaamon äänieristyksestä, lämmön eristys puolelle, vaikka materiaalit ei varsinaisia lämpöeristeitä olekkaan. :D
No en mä tiiä...suurin osa matkailuautoilijois ta käyttää autoaan kuitenkin vain kolmen vuodenajan autona jolloin tuo lämmöneristys ei liene ongelma vaan se melu, aika paljon sitä ollaan kuitenkin tien päällä ja sitten kun oleskellaan niin silloin ollaan toukokuusta-lokakuuhun ---> ei ongelmaa kylmyydestä. Thumb
Jos olisin ajanut moottoripyörälläkin läpi vuoden, ei se tuntuisi harrastusajoneuvolt a vaan käyttöajoneuvolta.. ihan eri tavalla odottaa reissuja matkailuautolla kun on tehnyt muuta talvella.
Mutta vedetään nyt loppukaneetiksi kuitenkin että jokainen tavallaan niin mitäpä muuta. ;D
-
Mun mielest kannataa aina harrastus vehettä duunata, ja meikäläisell ei oo varaa pitää erikseen jokatarkotukseen vehettä , ni mä ajan harrastus vehkeel ne noin nelkyt tuhatta kilometrii ja ja joka väliss teen jotain viihtyvyyden tai kulkemisen eteen. se on harrastus...
-
Tää ny ei yhtään liity äänieristykseen tai jos joku löytää yhtymäkohdan niin siitä vaan....
Fixailin autoon ny uuden jääkaapin paikalleen ja siitä tuli tällanen "viritys"..löyty muuten aikas lähelle vanhaa kuosia olevaa kontaktia bauhausista. Veikkaan vaan ettei pysy lastulevyssä. Sitte otetaan uusiksi, pohjamaalataan ja liimataan uusiksi...siis tuo jääkaapin yläpuolinen osa on sitä viritystä, siinä oli aikasemmin electroluxin "säätimet".
(http://s15.postimg.org/ao2kbasd3/WP_000279.jpg) (http://postimg.org/image/ao2kbasd3/)
sitte pikkkasen "sähkökeskusta" on laiteltu. Tulipa lisättyä vikavirtasuojat kun ne puuttui kokonaan.
(http://s10.postimg.org/4vzesorud/WP_000280.jpg) (http://postimg.org/image/4vzesorud/)
joo..ja joku neropatti kysyy että miksi kaks koteloa...no, ostin tuon pienemmän kun luulin että sillä pärjätään ja kun huomasin että "keskuksesta" puuttuu noi vikavirtasuojat niin eikun uuden kotelon ostoon mutta hyödynsin tuon vanhankin. Jäi 3-modulia vielä varalle. Pikkupätkä suojaa tarvitaan vielä tuohon pienempään.
Seuraavaksi vähemmän tärkeän asian kimppuun kuin helemapellin paikkaukseen...kusk inpuolella nyrkin mentävä reikä :)
-
Miksi Ducaton äänieristystä pitää parantaa?
-
Olipa Ducato minkä vuoden mallia tai asunto-osan valmistaja mikä tahansa niin aina siinä äänieristyksessä löytyy parannettavaa ja tämähän se on yksi osa-alue kalustoharrastamise ssa, parantaa itse kukin miten haluaa, aina siitä yleensä parempi tulee.
Tusinatuotetta voi muuttaa oman maun mukaiseksi, tulee sitä yksilöllisyyttä, kuka sitä nyt täysin vakiolla haluaa harrastaa, minä tekisin saman myös tuon -08 Ducaton kohdalle kuin JPVäisänen on tehnyt omalleen mikäli olisi vaan aikaa enempi.
Jos Ducaton ohjaamo kuljettajan paikalta mitattuna on n. 5 dB meluisampi kuin henkilöauto niin kertoohan se jotain, parannettavaa olisi.
-
Miksi Ducaton äänieristystä pitää parantaa?
Kun katsoo allekirjoituksista aiheen aloittajan ja sinun auton vuosimallia, niin pitäisi ero löytyä. Nuo autot ovat kuin eri planeetalta melun suhteen. Minulla on ollut -90 luvun ja 2000 luvun autoja, niin voin vakuuttaa tuon eron.
-
Jos käytössä ei ole aivan uusimpia malleja on melu ohjaamossa aina hieman ongelma. Mobiilissani on Michelin M+S renkaat ja ne ovat myöskin kohtalaisen äänekkäät. Ajonopeus kuitenkin harvoin ylittää 85 km/h, joten rengasmelu ei ole vakavaa mutta ei miellyttävääkään.
Toisaalta kuulon heikentyminen vaimentaa korkeita ääniä ja häiriöäänet keskustelua. Jos ajan yksin pidempää matkaa kuuntelen musiikkia korvakuulokkeilla kännykästä. Kuulosuojaimet ovat vielä kokeilematta enkä viitsi rakennella äänieristystä. Parhaimmillaan mobiili on seisoessa. ;D
-
Kun katsoo allekirjoituksista aiheen aloittajan ja sinun auton vuosimallia, niin pitäisi ero löytyä. Nuo autot ovat kuin eri planeetalta melun suhteen. Minulla on ollut -90 luvun ja 2000 luvun autoja, niin voin vakuuttaa tuon eron.
Kumpaan suuntaan? ;D ;D Mulla ennen seat -99 ja nyt MB-90 hiljeni muuten auto kertaheitolla.
-
Kumpaan suuntaan? ;D ;D Mulla ennen seat -99 ja nyt MB-90 hiljeni muuten auto kertaheitolla.
No nuo ovat aivan eri merkkejä. Minä tarkoitin samaa merkkiä, mikä löytyy niistä allekirjoituksista. Ja se minun kokemus niistä meluista. Vuonna -04 saivat ylipuhuttua koeajamaan -03 autoa. Olin myyty mies jo sen melun puutteen ansiosta. Tässä autossa pystyi keskustelemaan ja kuuntelemaan radiota. Ja merkkihän on Fiat Ducato eikä SEAT tai MB
-
Mulla oli vm89 ducato,niin siinä oli se hyväpuoli kun poikain kanssa reissasi niin matkustamon puolelta ei kuulunut mitään ääniä ohjaamoon. Pojat saivat juoda ja metelöidä mielin määrin eikä kuski kuullut siitä mitään. Thumb
-
Jos käytössä ei ole aivan uusimpia malleja on melu ohjaamossa aina hieman ongelma. Mobiilissani on Michelin M+S renkaat ja ne ovat myöskin kohtalaisen äänekkäät. Ajonopeus kuitenkin harvoin ylittää 85 km/h, joten rengasmelu ei ole vakavaa mutta ei miellyttävääkään.
Toisaalta kuulon heikentyminen vaimentaa korkeita ääniä ja häiriöäänet keskustelua. Jos ajan yksin pidempää matkaa kuuntelen musiikkia korvakuulokkeilla kännykästä. Kuulosuojaimet ovat vielä kokeilematta enkä viitsi rakennella äänieristystä. Parhaimmillaan mobiili on seisoessa. ;D
Yhdyn edelliseen ajatukseen.
Ostin talvilomalle halvat kiinalaiset kitkarenkaat, meinasin, että tuskin noilla lumella mihinkään pääsee, lain kirjaimen täyttää, mutta niinpä Goodridet oli nimensä mukaisia! Ducato tuli lumisen tien läpi ihan vaivattomasti!
Enemmän hämmästyin hiljaisuutta kalliitten Misukoitten jälkeen. Nyt aattelin pitää nuo hiljaiset kitkat kesänkin, tuskin noista kilometreistä kuluu.
-
Yhdyn edelliseen ajatukseen.
Ostin talvilomalle halvat kiinalaiset kitkarenkaat, meinasin, että tuskin noilla lumella mihinkään pääsee, lain kirjaimen täyttää, mutta niinpä Goodridet oli nimensä mukaisia! Ducato tuli lumisen tien läpi ihan vaivattomasti!
Enemmän hämmästyin hiljaisuutta kalliitten Misukoitten jälkeen. Nyt aattelin pitää nuo hiljaiset kitkat kesänkin, tuskin noista kilometreistä kuluu.
Yhdeksän vuotta olen nykyisellä Ivecolla ajanut juuri misukan kitkoilla. Ensiasennusrenkaat olivat pelkät Agilakset ja sittemmin Agilas Alpin. Hyvin olen pärjännyt kesät talvet, tosin vaatii ennakoivaa ajokäyttäytymistä. Tietty kunnolliset nastat ja kesäkumit olisivat varmasti paremmat, mutta kun en visuna ole saanut hommattua toisia vanteita :-[
-
Yhdeksän vuotta olen nykyisellä Ivecolla ajanut juuri misukan kitkoilla. Ensiasennusrenkaat olivat pelkät Agilakset ja sittemmin Agilas Alpin. Hyvin olen pärjännyt kesät talvet, tosin vaatii ennakoivaa ajokäyttäytymistä. Tietty kunnolliset nastat ja kesäkumit olisivat varmasti paremmat, mutta kun en visuna ole saanut hommattua toisia vanteita :-[
Tottakai Ivecolla. Thumb
-
JPV:lle.
Sun kannattaa tutkia ne helmat hyvin jos siellä on ykskin reikä on takuulla ruostetta enemmänkin. Mullon tässä samantyyppinen projekti meneillään. Hymeriin olen pari päivää takonut helmapeltiä Ruukin teräksestä valmiiksi kiinnilaittoa varten.
On tuolta helman etupäässä olevasta "tuuletusreijästä" ajanut isänmaata ym rapaa helmakotelon takapään täyteen ja pehmitti pellin totaalisen piloille. Tarkemmassa vasarasyynissä ilmeni että korroosio oli päässyyt vähän laajemmalle kotelo-osiin. Hyvin oli pakkelilla fiksattu (oisko ollut jotain filleriä) kun kesti peräti kaksi suola kautta oston jälkeen.
Aattelin tehdä molemmat puolet samalla vaivalla.
Sitten kunnon suoja-aineet koteloihin, jos kestäs pari kolme vuotta niin ok.
Ei vaan tullu mieleenkään että vielä tässä pitää Migillä alkaa sooloileen.
Pikkuhiljaa on mieleen noussut hyvä mainoslause: "Fiatilla koet aidon isänmaan". Niin paljon on kohta alla maattu, että ton alkoovin vois rakentaa auton alle :laugh:
-
Äänet eristetty, reikä paikattu, uus "roiskeläppä" asennettu, patjat tuulettumassa (täällä 24,4 lämmintä) ja mikä tärkeintä
auto on taas katsastettu tieliikennekäyttöön vuodeksi eteenpäin :) Pari hehkua takaa piti uusia ja katsastusmies huomautti
takajousien takapään kumipuslien uusimisesta kohtsilleen (olivat melko finito) ja takalaakerit pitänee kanssa vaihtaa kun oli toisella puolen pikkusen välystä mutta ei onneksi liikaa.
Että tämä projekti on reissua vaille valmis :)
-
Thumb Komia lieve. Trucker tyyliä 8)
-
Thumb Komia lieve. Trucker tyyliä 8)
Kiitti :)
Käväs mielenvieressä että laittasko tuohon läppään vähän blingblingiä eli jonku heijastimen retaleen alanurkkiin...
-
Ledinauhaa vessaan ja hyllyt kaappiin...jokohan se olis tässä.
-
Ennen niitä sai halapamarketeista polkupyörän lokariin ruuvattavia punasia kissansilimälätkiä. Nehän olis passelit tuohon liepeeseen jos jostain löydät.
Nätti ja käytännöllinen hyllykkö. Fiksumpi kuin pino täyteenpumpattuja kasseja :D
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1397803194.jpg)
Kyllä muuttui melun laatu siedettävämmäksi ohjaamossa kun tapetoin astilaudat ensin tuolla bitumimatolla ja sitten päälle
parisenttinen mikälie liimattava möhvelömatto muovi pinnalla.
Samoten päällystin lokasuojan sisäpuolen näkyvältä osalta bitumilevyllä
Samalla tarkastin kaikki palkkeihin menevät reijät ,että on suljettu ,kumiset läpiviennit :o oli kaksi pois paikaltaan ja kumilaattujen päälle laitoin bitumilevyt.
Näin korvakuulolla mielestäni ,merkittävä vähennys tai äänenlaadun muutos . Tereoitakin voi kuunnella kohtuullisella tasolla.
-
Minä rakensin mersun ohjaamoon matkustajan puolelle ja repsikan jalkatilaan vesikiertosen lattialämmityksen 7 cm alumiinipintasesta uretaanista, jota oli jäänyt taloprojektista. Päälle laminaattia. Vesiputkeksi 15 mm pexiä.
Äänentaso putosi aika mukavasti, lähinnä moottoriäänet tietysti. Tota bitumimattoa mulla oli siellä jo ennestään.
-
Laitoin eilen kans transitin konepeltiin äänieristeet, kun entinen omistaja oli repinyt tyhmyyttään alkuperäisen pois >:(
Tosin tuli ihan erilainen auto ja moottori ääni hiljeni todella paljon,kun ennen eristystä ei edes kullut radiota kunnol. Vielä tarttis ohjaamon matotkin irroittaa ja kuivata, kun kosteutta niissä kiitettävästi.Voort i kun käyttänyt eristeinä vahtomuovia ja jostain syystä keränyt kosteutta allensa. ???
Uudet bitumit pitää myös laittaa,kun vanhat lohkeilevat irti.
-
Melun vaimeneminen 40% (3dB) <----- eriste myyjän väittämää
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1397803194.jpg)
Kyllä muuttui melun laatu siedettävämmäksi ohjaamossa kun tapetoin astilaudat ensin tuolla bitumimatolla ja sitten päälle
parisenttinen mikälie liimattava möhvelömatto muovi pinnalla.
Samoten päällystin lokasuojan sisäpuolen näkyvältä osalta bitumilevyllä
Samalla tarkastin kaikki palkkeihin menevät reijät ,että on suljettu ,kumiset läpiviennit :o oli kaksi pois paikaltaan ja kumilaattujen päälle laitoin bitumilevyt.
Näin korvakuulolla mielestäni ,merkittävä vähennys tai äänenlaadun muutos . Tereoitakin voi kuunnella kohtuullisella tasolla.
Nyt samanlainen savotta kuskin puolelle ja takalokariin tupla eristelevy .
Johan taas auto hiljeni . Vielä pitää kehittää kulkuoven astinlautaa lisäeristettä mutta se on tehtävä ulkopuolelle jotta hyvää menetelmää etsitään .
-
Saako tollaseen -01 vuotiseen fiattiin eteen sisälokareita. Siinähän on siis puolikas iskarin etupuolella, mutta takapuolellakin olisi kiva.
-
Kelpaisiko tällaisia.
http://alvadi.ee/fi/varaosat/fiat/ducato-230-1994/sisalokasuoja/
Paljon osia eri autoihin. http://alvadi.ee/fi/kataloog/
-
mikähän noista on oikea :-X
-
mikähän noista on oikea :-X
Eikös nuot ensimmäiset ole mallikohtaisia ja loppupäässä listaa yleismalleja, jotka passannevat Ducatoonkin ainakin pienellä virittelyllä.
-
Meinaan vaan, että onko nuo puolikkaat mitä alussa on listattu juurikin niitä mitkä on jo siinä iskarin etupuolella vakiona?? Pitäs saada sinne renkaan takapuolelle myös Thumb
-
Tänään on sitten ääni-eristelty ducatoa parisen tuntia vaihteisto-öljyn vaihdon kylkiäisenä. Hyvää tavaraa tuo motonetin STP bitumi. Helppo käsitellä ja muotoilla ilman lämmittelyä kun on notkeaa ja sellaista folio-pinnoitettua. Laminoin jalkakotelot, konepellin alapuolen ja ovien sisäpinnat. Ovien orkkis-bitumit oli muruna pohajalla ja sai lähinnä imuroida pois. Kotelonsuoja-aineen, paksumman massan ja bitumin jälkeen napsahtaa ovet nyt kiinni ilman räminää, vähän kuten mersussa :D Pitänee testailla ajossa nousuviikolla.
-
Laittelin vielä pehmeän bitumin asunto-osan portaan ulkopuolelle ja testlenkille. Kylläpä hiljeni auto melkoisesti. Huomenna reissuun hymyssä suin Thumb
-
Laittelin vielä pehmeän bitumin asunto-osan portaan ulkopuolelle ja testlenkille. Kylläpä hiljeni auto melkoisesti. Huomenna reissuun hymyssä suin Thumb
Kerropa tietämättömälle mihin testlenkille eli mikä se on laitoit? Miten ja mihin portaan ulkopuolelle?
-
Milläs nuo ovipahvit saa rikkomatta irti? Niin paksut ja jäykät matot kabiinissa että tekis mieli aloittaa sisälokareilla hiljentäminen. Tekis mieli joskus emäntääkin kuunnella
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Ne nipukat on pirun lujassa, hommaa semmonen sorkka-raudan mallinen meisseli. Sillä on hyvä avittaa.
Niin, eli mulla on se asunto-osan porras semmonen muovi-loota, kuten varmaan muissakin puoli-integroiduissa. Sen ulkopuolen vuorasin. Aiemmin siis laitoin kabiinin kynnyskoteloihin, oviin ja konepeltiin bitumit.
edit: testlenkki = testilenkille = koe-ajo ^-^
-
Luulisi, että vm.2006 Ducaton suurin ohjaamon melun aiheuttaja on rengasmelu. Konehuoneessa on rintapeltiä ja konepeltiä äänieristetty. Olisiko helpoin ja hyvä keino laittaa äänieristetyt sisälokarit? Samalla saa myös "roiskeläpät" etupyöriin.
http://www.sarkacaravan.fi/index.php?p=1_117_Sisalokasuojat (http://www.sarkacaravan.fi/index.php?p=1_117_Sisalokasuojat)
Etsiskelen edullisempaa vaihtoehtoa.
-
On noista apua. Yhteen autoon ne laitatin kun hetken olin ajellut ja sen jälkeen kaikiin heti käyttöön ottaessa. Varmaan on mitattu ihan tarkalleenkin paljonko melua alentavat, mutta korvin kuullen kuitenkin. Silti on tunne että vielä pitäis jotakin muutakin keksiä kun vaan tietäsi mitä ja miten.
-
Kyllä muuttui melun laatu siedettävämmäksi ohjaamossa kun tapetoin astilaudat ensin tuolla bitumimatolla ja sitten päälle parisenttinen mikälie liimattava möhvelömatto muovi pinnalla.
Tuo rengasmelu vaimenee varmastikin tuolla oulaan tavalla. Sieltähän se altapäin rengasmelu tulee. Asennan itse myös ohjaamoon kokolattiamaton (sinisen :) ) kumimattojen alle. Oven alaosan (lämpö-) ja äänieristämistä harkitsen sitten ensi vuonna.
Eiköhän nuo toimenpiteet riitä, sillä ei kaikkea tarvitse kuulla, mitä kartanlukija sanoo, tai jää monta mukavaa mutkaa tekemättä. ;D
-
Tuo rengasmelu vaimenee varmastikin tuolla oulaan tavalla. Sieltähän se altapäin rengasmelu tulee. Asennan itse myös ohjaamoon kokolattiamaton (sinisen :) ) kumimattojen alle. Oven alaosan (lämpö-) ja äänieristämistä harkitsen sitten ensi vuonna.
Eiköhän nuo toimenpiteet riitä, sillä ei kaikkea tarvitse kuulla, mitä kartanlukija sanoo, tai jää monta mukavaa mutkaa tekemättä. ;D
Oon täsmälleen samaa mieltä, onneks mä voin vedota huonoon kuuloon :D
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1410346297.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1410346312.jpg)
kylläpä sai kaahia tasasella pihalla että sai tapetoitua tuon astinlaudan
olipa ohkasta muovia vain laatikko
kolme kerrosta laitoin bitumimattoa
iltasella koeajolle
-
kylläpä sai kaahia tasasella pihalla että sai tapetoitua tuon astinlaudan
olipa ohkasta muovia vain laatikko
kolme kerrosta laitoin bitumimattoa
iltasella koeajolle
No paraniko? Yhtään?
-
No paraniko? Yhtään?
ei niin paljoa kuin kuvittelin
taitaa humina kuulua sieltä oven raoista sittenkin
-
Humina kuuluu lähes aina ilman pyörteilystä, eli tiivisteet, kulmat, peilit ja listat jne. Kumina ja muu alustasta kantautuva vaimenee bitumilla ja muilla vastaavilla konsteilla. Oon jokusen auton vaimentanu eri konstein, niin lähes aina on lopulta eri huminat ja suhinat tullu esiin. Niitä on vaikeampi ollut vaimentaa. Erilaisia tiivisteitä on kokeiltu vaihtelevin menestyksin, purkamolta niitä löytyy. Helppo konsti löytää suhiseva paikka on teipata oven sauma umpeen. Vaikeampi(toki matkailuautossa helpompi) on kuunnella ajon aikana korva kiinni saumoissa että mistä ääni kantautuu. Pikkuhiljaa eristämällä eroa ei juuri huomaa, mutta koeajo vastaavalla vaimentamattomalla autolla tuo eron esille.
-
ei niin paljoa kuin kuvittelin
taitaa humina kuulua sieltä oven raoista sittenkin
Olitko tarkkana? Esim. rintapellin kautta tulee paljon mökää ja yksikin haljennut läpivientikumi tekee työn turhaksi.
-
Ja rengasmelusta isohko osa matalataajuisena runkoäänenä jolle on paha tehdä mitään jos ei nyt lähde koko alustaa uusiksi apurungottamaan ja puslittamaan.
Mutta puolestaan esim. v70 volvon rengasmelusta aika iso osa tuntuisi tulevan "ovien läpi" joko tiivisteistä tai rakenteista (ja tuli myös takakontin pohjan läpi). Siihen omilla toimilla apua kenties saisikin jos vain viitsisi rakentaa (ja takakontin osalta saikin, siellä oli esim. "suora reikä" molemmin puolin josta ääntä tuli). Jonka jälkeen sitten varmaan huomaisia että se matalataajuinen melu tulee kuuluviin :P
Renaultin (ennestääkin kohtuu hiljainen Thumb) ohjaamo vaimeni kun ovet eristi ja laittoi jalkatilaan eteen ja sivuille vähän mattoa. Taitaapa itseasiassa olla hiljaisempi kuin käyttö Volvo (korvalla arvioituna, voi olla että mittarilla matalaa ääntä olisi enemmän) :-\ Ei edes huminat yms alle satasen vauhdeissa haittaa joka kyllä hieman hämmästyttää kun alkovivehkeestä on kysymys. Tosin: nopeuden noustessa huminat alkaa sitten tulla exponentaalisesti kuuluviin.
-
Olitko tarkkana? Esim. rintapellin kautta tulee paljon mökää ja yksikin haljennut läpivientikumi tekee työn turhaksi.
rintapellin tarkastin ja menin läpitte ja oli siellä korjattavaakin
yksi läpivientikumi pois paikaltaan ja mihin vain sai niin laitoin lisä eristettä
seuraavaksi eristän ovia lisää kun löysin hyvää bitumimattoa kirpparilta alle puoleen hintaa ja tuntuu olevan hyvän laatuista
ja melkein keksi kertaa paksumpaa kuin monet kaupoissa olevat vastaavat
käykö tavallinen alustamassa bitumin sijaan äänieristeeksi alustaan ?
-
Minäkin yritin Ducaton äänieristystä. Lattiaan monta kerrosta butyylimattoa, kerros huopaa ja alkuperäisen kumimaton päälle vielä paksu tekstiilimatto + pienet kumimatot. Ovet käsittelin butyylimatoilla + eristelevyillä. Kattoon, A-palkkeihin, rintapeltiin, porraskoteloihin ja kaikkialle muuallekin mihin vain sain menemään laitoin butyylimattoa, myös muoviosiin. Taakse pyöräkoteloihin kunnon äänieristelevyt. Eteen tuli äänieristetyt lokarit ja pohjalevy. Renkaat vaihdoin hiljaisiksi mainostettuihin Hankookeihin. Ja sitten koko pohjaan vielä kunnon massaus.
Vaikuttiko? Ehkä, moisen työn jälkeen mielellään itselleen uskottelee, että nyt on hiljaisempi, mutta rehellisesti sanottuna vaikea sanoa... >:(
Keskieuroopan teillä on kyllä hiljainen, mutta nämä Suomen karkeat tiet... :'(
-
Vaikuttiko? Ehkä, moisen työn jälkeen mielellään itselleen uskottelee, että nyt on hiljaisempi, mutta rehellisesti sanottuna vaikea sanoa... >:(
Jos teit kaiken huolella, niin kyllä sen huomaa. Kai laitoit sitä huopaa myös rintapeltiin? Ja ne pienetkin reiät... Jopa ohjausakselin ympärille kannattaa laittaa eristeholkki.
-
Millainen holkki sulla on ohjausakselissa?
Rintapeltihän on vähän haasteellinen, jos ei pura koko kojetaulua, eli sinne varmaan kaipaisi vielä lisää tavaraa.
Mutta on se pitkälti niin, että kun ääni pääsee pyöränripustuksen kautta runkoon, ei sille enää paljon voi tehdä.
Oikea äänieristys tehdään jo suunnittelupöydällä ...
-
Millainen holkki sulla on ohjausakselissa?
Kurkista ketjun ekaa sivua, siinä kuvassa taitaa olla vaihteensiitäjä, joka on jo saanut putkieristettä ympärilleen. Ohjauksen vuoraus vielä puuttuu. Siellä lienevät edelleen.
-
Rintapeltihän on konehuoneen puolellakin, kannattaa katella sinnekki jotain eristettä. Samoin moottorin kannatinkumet voi olla tiensä päässä, pakoputken kiinnitys, pyöränlaakeri voi päästää metelin sisään asti.
Näissähän on sitten sen verran iso koppi takana joka toimii hienosti kaikukoppana kaikelle metelille, eli sille ei hirveästi voi tehdä. Asunto-osan rakenne on heiveröinen ääneneristyksen kannalta, isot pinnat, kovat materiaalit ja kiinnitys suoraan runkoon johtaa äänet läpi väkisinkin. Jenkkityyliin äänen saa mukavaksi kun pehmustaa kaiken, mutta lieneekö tarpeellista?
Rakenteelliseen alustameteliin voi toki vaikuttaa, kumisuojat jousikuppeihin, uudet kumipuslat alustaan, ohjauslaakerit uusiksi jne, mutta hinta nousee järjettömäksi saatuun hyötyyn nähden. Paljon ajetuissa toki ero voi olla huomattavakin. Paras verrokki on käydä vastaavan vaimentamattoman laitteen kyydissä ja todeta ero.
-
Pakosarjasta ja kaulasta tulee yksi suurinmista äänistä. Hyvä vaste kun pakosarjan ja kaulan ottaa irti .Kiertää siihen ympärille lämpöä eristävän nauhan ,joka kastellaan kierretään tiukkaan 15m .ensinmäiselle pöntölle asti , vaste on uskomaton.
Lähemmin sen on tarkoitus ympärille säteilevän lämmön eristäminen, mutta ääni eristeenä vallan mainio.
http://srtkauppa.fi/lammoneristeet/2508-pakosarjan-eristenauha.html
-
Voisiko tätä soveltaa matkailuautoon, minä tein sen henkilöautoon jossa oli erittäin jäykkä alusta. Eristin kumilevyllä takaiskarien alapäät paremmin irti akselistosta samoin perssonin yläpäät kumin avulla irti rungosta. Vaikutus oli melkoinen esim. kaivonkansien ylityksissä kolahtelu muuttui vaimeaksi kumahteluksi, kuin olisi ajanut premium luokan autolla.
-
Kierrejousiin sopivaa kumiputkea alle, latijousiin uuet puslat tai jos on metalliset niin etsii/sorvauttaa kumiset holkit väliin, eli on mahdollista. Premium luokan autoissa semmoset on yleensä jo vakiona. Samoten tuo pakosarjan ja putken eristys vaikuttaa ihan hyvin.
-
Kierrejousiin sopivaa kumiputkea alle, latijousiin uuet puslat tai jos on metalliset niin etsii/sorvauttaa kumiset holkit väliin, eli on mahdollista. Premium luokan autoissa semmoset on yleensä jo vakiona. Samoten tuo pakosarjan ja putken eristys vaikuttaa ihan hyvin.
mikäköhän lainen kumiputki niihin kirrejousiin olis hyvä/kestävä? ja saiskohan niillä samalla vähän nostettua tota "väsähtänyttä" ducaton keulaa?
-
mikäköhän lainen kumiputki niihin kirrejousiin olis hyvä/kestävä? ja saiskohan niillä samalla vähän nostettua tota "väsähtänyttä" ducaton keulaa?
henkilö mersuis on hyvät kumirenkulat ja niitä saa eri vahvusina ja ainaki kahta eri halkasiaa. kannattaa tarkistaa jos kummei jousen päähä halajaa
-
henkilö mersuis on hyvät kumirenkulat ja niitä saa eri vahvusina ja ainaki kahta eri halkasiaa. kannattaa tarkistaa jos kummei jousen päähä halajaa
OK kiitti vinkistä, pitääpä tutkia löytyiskö niistä sopivia
-
Pakasarjan äänieristysnauha vaikuttaa mielenkiintoiselta,nyt kun autoa on muuten hiljennetty ja on hiljaisemmat renkaat on moottorin ääni alkanut enemmän kiusaamaan. Eli auttaako ko. nauha niin paljon että hommaan kannatta ryhtyä. Onko faktaa esim. desibelejä?
-
Vielä kysymys pohjalevystä moottorin alle (puuttu minulta) mikä on sen vaikutus ja voisiko vaimennusta tehostaa ääntä imevällä materiaalilla. Lisääntyykö palovaara jos on vuotoja, aika usein on pohjalevyn päällystä autoissa märkänä.
-
OK kiitti vinkistä, pitääpä tutkia löytyiskö niistä sopivia
Kirjotappa raporttia jos hankit. Motonetissähän nuo mersun kumit ei maksa kuin muuan eroa ja paksuutta löytyy useampaa erillaista.
-
Vielä kysymys pohjalevystä moottorin alle (puuttu minulta) mikä on sen vaikutus ja voisiko vaimennusta tehostaa ääntä imevällä materiaalilla. Lisääntyykö palovaara jos on vuotoja, aika usein on pohjalevyn päällystä autoissa märkänä.
Tähän ei ole vastattu ollenkaan. Oletko hankkinut pohjalevyn ja auttoiko selkeästi ääniin?
Minulla pohjan alla on vain puolikaslevy, ja kuljettajan puolelta se puuttuu. En ole tarkastanut onko se esim katkennut?
Tällainen kävisi kulkimeen.
http://alvadi.ee/fi/varaosat/fiat/ducato-244-2002/moottorin-pohjapanssari/ (http://alvadi.ee/fi/varaosat/fiat/ducato-244-2002/moottorin-pohjapanssari/)
-
Jotenki tuntuis ettei tuo pohjalevy sinänsä vaimenna sisätilojen ääntä. Enempi se ohjaa ilmaa ja pitää konehuoneesta saastaa pois. Lämmitykseen/jäähdytykseen sillä voi olla enempi merkitystä.
Oisko kellään tietoa mistä sais tuohon vanhakoppaseen ducatoon siistin lattiamaton? Mulla on se kokomuovinen, haluttais ainaki se karvapintanen matto alle. Se kuitenki jo ääneenki vaikuttaa.
-
Itse ostin sinistä terassimattoa ja siitä oli helppo leikata koko lattian peitoksi, tosin tein kuitenkin kolmesta palasta. Tämä ei mitenkään parantanut äänieristystä, mutta jalkapohjissa ei tuntunut pienet kivet.
-
Itse ostin sinistä terassimattoa ja siitä oli helppo leikata koko lattian peitoksi, tosin tein kuitenkin kolmesta palasta. Tämä ei mitenkään parantanut äänieristystä, mutta jalkapohjissa ei tuntunut pienet kivet.
Kyllähän se parantaa mutta kun suurin mökä tulee sieltä edestä, moottorista ja renkaista, niin ei se niin kovin paljon tunnu kuskin penkillä.