Entisöintiä oottelee peltisuojainen Tunturi -69 ja Hopeasiipi DeLuxe -59.
(Eipä eipä, tsahkali - ei oo nuot oikeat mopot edenny yhtään, mutta mikäs niiden on ootellessa kuivassa tallissa ;D )
Thumb Pääasia, että projektit säilyy....
Ja tämähän oli vain mielipide :o :laugh: ;D ;D
No niin oli, motoristin veri meinasi kiehahtaa, mutts tuo lause pelasti. ;D
No niin oli, motoristin veri meinasi kiehahtaa, mutts tuo lause pelasti. ;D
Mut koiria ei saa kuleteltua ja se on sitten siinä,,,,
Melkein aina ollut joku kaksipyöräinen tallissa,nykyään viimoiset 5-vuotta kuljettu pääsääntöisesti moposkuutterilla kun on ollut älyttömän kaunis ilma ja ajellu uimarannoille tms.
Mulla on italialainen Gagiva joka on tarpeen kookas mulle ja mammakin tulee hienosti kyydissä kun ei paina kun jotain 60 kg mutta kirkuu aikalailla. :D
Mut koiria ei saa kuleteltua ja se on sitten siinä,,,,Turussa kun aikoinaan mulla oli Siamilainen kissa,niin se oli marimekon repussa kyydissä ja katseli liikennettä aivan rauhallisesti kun ajelin. Repun pidin sellain väärinpäin että se oli mahani edessä se reppu ja hihnat selässä ja vetskarit molemmin puolin kaulaa kiinni niin ylös kuin vaan meni.
Siamilaiset ovat melko koiramaisia,siksi onnistui- Nykyisen kaa jos koittais jotain samanlaista niin sais mennä ite parsittamaan naama jollain kasvokliniikalla ;D ;D ;D
Mut onkimaan tai rannoilta heittelemään niin siihen oiva kulkine!
Tyyliin mennään bussilla ja Olive ;D ;D ;D
Onhan se tullut selväksi että omistan skooterin, agility merkkisen ja sekin varmaan tullut selväksi että olisin sen matkoilleni ottanut, mutta takatalli puuttuu.. :o
Täytyyhän sitä omaa kehua, tai eihän se enää minun ole, keskiviikkona Shadow lähti pakettiauton kyydissä kohti autoliikettä. Honda ollut siis uudesta lähtien minun käytössä.
http://www.autokaupat.net/uusi/Honda-vaihtopyora.php?/Vt%20750/Shadow/&view=1964210 (http://www.autokaupat.net/uusi/Honda-vaihtopyora.php?/Vt%20750/Shadow/&view=1964210)
(http://s7.postimage.org/5wkl7jobr/image.jpg) (http://postimage.org/image/5wkl7jobr/)
Eikä mikää "RR" kyykkypyörä jolla löryytellään sitten kaheksaakymppiä. Thumb
Harrastuksissa, ei satsata turhaan. :D
Kävin minä aina silloin tällöin koeajopäivillä ajamassa myös niillä kyykkypyörillä mutta niissä se moottorin paras soundi tuli vasta siellä yläpäässä ja nopeus on sitten jo reippaasti yli sallitun ja se ajoasentokaan ei minun jo silloin hiukan kasvanutta keskivartaloa suosinut, kun taas tuolla Shadowilla asento on kuin sohvassa istuisi ja korvaa hivellen kuunnella sitä V2:sen lötinää, tässä Hondassa tuo äänenvaimennin on kyllä vähän turhan tehokas.
Näissä japanilaisissa on muuten tuo pakoputki sylinteristä lähtien kaksivaippainen jotta kromaus pysyy myös pakoputken alkupäässä ja siten saadaan putkelle paksuutta näyttääkseen suuremmalta kuin onkaan, samoin on myös sylinterien rivoituksen kanssa, moottori on vesijäähdytteinen mutta sylinterien jäähdytysrivoilla on saatu sylinterit näyttämään yhtä isoilta kuin eräässä amerikkalaisessa esikuvassaan.
Kannattaa pelastaa Honda pois, aina lämpimässä tallissa talvehtinut yksilö hyvään kotiin. Thumb
Kyllä luksin myös nämä alle 2l henkilöautotkin mopoiksi :) :D
Kyllä luksin myös nämä alle 2l henkilöautotkin mopoiksi :) :D
Mie ooon pitänyt vetäviltä pyöriltä oisko 180 hv kun tulee, niin passoo sanoo autoks, sen alle merkistä riippuen mopoja tai maatalouskoneita. ;)
Se teho on niin suhteellista.
Mulla on omassa autossa 12 heppaa. Tällä millä nyt liikun, niin on 480 heppaa.
On laskettu, että tavallisella henkilöautolla pystyy pitämään 80 matkanopeutta 15 hepalla. Tämä pitänee paikkansa, koska lähes siihen pääsen omalla 12 heppasellakin.
Toki teho on suhteellista ja rättisitikkaan tuo 200 olisi hiukan ylimitoitettua, tai tipparelluun. Väännöllä on oma osuutensa ja hyvin vääntävä tehokas kone on mukava ajettavaNo miten sen nyt ottaa..
Kannattaa pelastaa Honda pois, aina lämpimässä tallissa talvehtinut yksilö hyvään kotiin. Thumb
Välitysten vaihdolla hän sai kulutusta pienennettyä paljon, ilman koneen puutumista. Vakiovälitykset kun ovat tehty ripeään lähtöön valoista, johon jo imago syistä jalat edellä ajava ei edes sorru...
Tämmöttös.....Siinä sitä nostalgiaa on ;) Thumb
(http://karavaanari.org/kuvat/1459873483.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1459873494.jpg)
Tämmöttös.....
(http://karavaanari.org/kuvat/1459873483.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1459873494.jpg)
....niin on sit vaihteet mopolle erikoisesti, että vapaa on ylhäällä ja siitä sit järjestyksessa alas polkemalla.
V-mopo löytyy;
Mv agusta brutale 989r. Tykkään kovasti 8)
Mopo voisi kiinostaa nimenomaan sellaisena kauniina jesäpäivänä jolloin voisi olla kiva lasketella sitä neljääkymppiä jotain pienempiä teitä.
Käytetty mopo on halvempi, kuin siihen vakuutus. Muksulle jos ostaa, mopokortti siihen vielä päälle. ::)
Nuorisolle mopoauton vaihtoehtona menee paremmin mönkijätraktori, tässä esikoiselle vielä odottamista reilut 3 vuotta jotta pääsee tämän rattiin laillisesti.Täällä maalla nuoriso ajaa oikeilla traktoreilla....
On halvat vakuutukset ja turvallinen mopoautoon verrattuna....ja nelivetoinen. Thumb
(http://karavaanari.org/kuvat/1459925958.jpg)
Nuoren mieli on hiukan erilainen, kuin aikuisen.
Silloin kun vakuutukset muuttui ettei enää saanut bonuksia siirrettyä autosta mopoon niin harrastus jäi. Mieli on kyllä tehnyt useasti.
Mopoauton voin pojille kyllä kuvitella ostavani. Semmonen olisi kyllä ollut itsellekin hieno peli teininä.
Tuon jälkeenhän tuli läpi vuoden voimassa olevat vakuutukset, joita ei saanut edes seisontaan lainkaan. Itselläkin on tälläinen tuossa 600cc, josta IF laskuttaa täyskaskoineen kaikkineen "huimat" 250€ vuodessa. Ei paha 8)Mulla on niin wanhoja moottoripyöriä, että vakuutuskin on vain 27€.
Mulla on tämmöne https://www.youtube.com/watch?v=PGfJ9IqXcoE
Moottoripyörä mulla on ollu oikeestaan aina, ihan muutamaa kesää pois lukien, koskaan en ole ollu kova ajeleen, muutama tuhat kilsaa kesässä.
Entisellä naapurilla oli tuollainen aikoinaan, todella tyylikäs peli Thumb
Entisellä. ::)
Mun mielestä mopo on osaavan kuskin alla turvallisempi kuin mopoauto. Sillä voi ajaa reilusti tien sivussa, mopoauto ei pientareelle sovi ja huolimaton autokuski karauttaa helposti perään. Kun osuu niin kummoista suojaa ei ole.
.. vaikka se mopokin kulkee muun liikenteen mukana. >:(
Täällä savossa ainakin nuo mopot kulkevat kovempaa kuin muu liikenne, ei puhettakaan että henkilöautolla pysyisi kannoilla, ennen vanhaan kun kylällä oli poliisi niin sentään tässä taajamassa ajettiin nätisti, siis minäkin ajoin. :D
Mä olen jo varttunut rouva, ei mun mopoa ole viritetty :laugh:
Muuan vuosi sitten näin Ähtärin likellä jossain näyttelyssä (poliisin) miten mopo-auto oli vaurioitunut kolarissa, hiljaseksi veti. Paluumatkalla Powerparkiin näin sitten livenä mihin kuntoon meni mopo-auto kiilattuaan matkailu-auton eteen liittymästä. Silloin kypsyi päätös että meidän Prinsessa ei tule ikinä ajamaan mopo-autoa, ei sellaista kuulemma haluakaan.Näiden mautojen turvattomuudesta puhuttaessa kannattaa muistaa, että harvoin ne henkilövahingot johtuvat sen rakenteen keveydestä, vaan vastapuolen "raskaudesta" - mopolla alle jäätäessä kävisi vielä pahemmin.. Kyllä mautossa selviää vähemmin vahingoin liikennemerkkiin törmätessä, mitä mopolla töpeksiessä.
Ensimmäinen moponi.
(http://karavaanari.org/kuvat/1459962495.jpg)
Onko Hopeasauma?
Tallissa ollut jo 15v yksi -59 hopeasiipi Deluxe odottamassa inspiraatiota.
Ensimmäinen moponi.
(http://karavaanari.org/kuvat/1459962495.jpg)
Itse kun ammatikseni tuolla tienpäällä kulutan housunpersusta, niin eipä sinne ole juuri vastenmielisempää kapinetta ilmaantunut, kuin mopoauto. Raskas liikenne kiroaa niitä vielä enemmän. Tukkivat valtatietkin, kun ei rekalla pääse ohi, eivätkä ikinä anna tilaa. Joskus ajavat niillä latkana ihan tahallaankin tietä tukkimassa. Itsekin olen ollut 3-tiellä 10km letkan jatkona, kun Parkanon teinit keksivät vähän "käyttää oikeuksiaan". Onneksi poliisi otti ne sentään sivuun.
Ja vaarallisiahan ne on. Antavat käyttäjälleen väärää turvallisuuden tunnetta umpirakenteella ja turvavöillä. Tässä on kuvaa pykälää isomman L7e-luokan koppimopojen kolaritesteistä. Käytännössä ovat samoja laitteita, kuin L6e-luokan nelipyörät, eli tutummin mopoautot.
Noihin aikoihin ei tainnut olla mopoautoissa edes varoituskolmiota takana varoittamassa hitaasti liikkuvasta kulkuneuvosta.? Joku varmaan tietää paremmin.Ei ollut ei....
No tuolla etelämmässä on kyllä varoituskolmioita noissa
Ei ollut ei....
Tein aikoinani kyselyn Trafille (AKE) hitaan ajoneuvon tunnuksen tarpeellisuudesta.
Vastauksena tuli, että sen kiinnittäminen mopoautoon on kielletty.
Tuo EuroNCAP kipputesti on sikäli aika haastava, kun se tehdään yli ajoneuvon rakenteellisella nopeudella; 50km/h. Eihän täällä noilla tuota vauhtia saa edes ajaa.Juuri näin....
Tuo EuroNCAP kipputesti on sikäli aika haastava, kun se tehdään yli ajoneuvon rakenteellisella nopeudella; 50km/h.
Eihän se mauto tienpäällä yhtään häiritsevämpi voi olla kuin traktorikaan - pienempikin vielä. Mitä tulee tuohon marssitempaukseen; pipipäitä löytyy joka ajoneuvoluokasta, teinit ehkä provosoituu hyvin herkästi :DKäyppä vaikka eu.eu sivuilta katsomassa mitä k-auton hytin pitää kestää. Jos mopo-autoilla olisi suhteessa yhtä kovat vaatimukset ei ympäri ajossa kuolisi yhtää.
Tuo EuroNCAP kipputesti on sikäli aika haastava, kun se tehdään yli ajoneuvon rakenteellisella nopeudella; 50km/h. Eihän täällä noilla tuota vauhtia saa edes ajaa. Laitetaan kuorma-auton vastaavaan törmäystestiin, mutta nostetaan nopeus 100km/h - rupea ruttua ja raatoja syntymään. Tai hlöautolla 180km/h betoniseinään 8)
Mautossa siis toisia puistattaa nopeus, ja/tai toisia kevyt rakenne - vaan molemmat ominaisuudet meidän viskaalit ovat valinneet..
Voi itku. Onneks mun lapset on jo aikuisia.
Tämmönen Tunturi oli meikäläisen eka kunnollinen mopo.
Aivan. Sama täällä. Kaikkea voi odottaa, ensimmäisten pullamössö vanhempien lapset on teini-ikäisiä. ::)
Niinhän se on. Ja ne vanhemmat pullamössöllä syöttäneiden vanhemmat alkaa olla eläkeiässä.
Off-Topic:
Ainakin mulle syötettiin -60 luvulla pullamosoa, joka tarkoitti sitä, että kahvin sekaan laitettiin nisupullaa täyteen. Sillä kait opetettin jo pienestä kahvin makuun. Nykynuoriso vannoo vain energiajuomiin ja kokikseen.
Sillä mosolla oli kait monta nimeä, riippuen paikkakunnasta. [/ot]
Off-Topic:Eikös pullamössö sukupolvella käsitetä, näitä hampurilais paikkojen ja pizzeerioiden tiloissa mussuttajia. Oisko -70 luvulla syntyneet. ;)
P.S. Itse olen syntynyt -50 luvun alussa ja osittain vielä työn kylessä kiinni. Ei kai ne -70 luvulla syntyneet vielä eläkkeellä ole. ;)
(http://karavaanari.org/kuvat/1460110861.jpg)
Aiheesen liittyen näytti olevan kirpparilla myynnissä. Kunnosta ja/tai hintatasosta en osaa sanoa mitään kun ei ole lainkaan mun alaa.
Tuo Rauzin vaaleansininen MZ on sitä parasta itäretroa. Oikea DDR:n ikoni.
Jos joku muuten Berliiniin eksyy niin DDR-museo on hieno, etenkin sen ajan muistavalle kansanosalle.
Nostalgiaa. Minä ja faijan JAWA.
Kakspuolisatanen ja lohenpyrstö änärit. Thumb
No ehkäpä tämä on luettava mopoksi näistä mun mopoista ;)
Tosin nykyään tämä vanhus on vain talvikäytössä
(http://www.nieppi.com/n/viikonkuvat-2016/2016_01.jpg)
Kyllä se issikka on joskin pikkasen tuunattu
Tässäpä oikee hymyilevä potretti issikasta
(http://www.nieppi.com/n/wp-content/gallery/mopo/dsc_7460.jpg)
Just 3 varttia sitten, muistutuksena mopoilun turvattomuudesta, tuossa lähiristeyksessä yksi harrastaja makasi pahasti elottomana..Olisiko ollut tämä onnettomuus...?
80km/h on mt130:lla rajoitus, ja yli menee stoppi-merkkien takaa tuleva paikallisliikenne. Olisko autoilijan a-pilarin katveeseen jäänyt tämä motoristi ja lopputulos "täydestä vauhdista" (kait) kylkeen?.. pyörä tunnistamaton ja silppuuntunut. Kopteri tuli nopeasti, mutta kiire tais mennä, ja kopteri lähti äsken kenttää kohti, eikä meikkua/töölöö..
Off-Topic: